🌊 از آکواریوم تا اقیانوس: هیأتِ باز و تربیتِ زنده
🌟 گشودگی هیأت، یعنی
باز کردن فضا برای تجربه، آزمون، خطا و اصلاح. یعنی واگذاری مسئولیتهایی که به ظاهر سادهاند؛ اما در باطن، پایههای شخصیت یک انسان متعهد و مؤمن را میسازند. از پذیرایی ساده تا اجرای برنامه، از تنظیم صوت و نور تا تهیه محتوا و رسانه، از خادمی در کفشداری تا نقشآفرینی در شورای نوجوان، همگی عرصههاییاند برای تربیت عملی و برای لمس واقعی زندگی اجتماعی در محیطی ایمانی.
❌ در مقابل، هیأتی که درگیر حلقههای بسته و آکواریومی شود - که تنها افراد خاصی را وارد میدان کند، فقط به خودیها مسئولیت دهد و از ورود نسلی تازه، با بهانههایی همچون بیتجربگی یا عدمبلوغ جلوگیری کند - در حقیقت بذر
افول و فروپاشی خود را میکارد. نوجوانی که صرفاً مصرفکنندۀ محتواست، کمکم احساس بیاثربودن میکند، از حلقه ارتباط عاطفی با هیأت فاصله میگیرد و در برابر کنشهای اجتماعی، بدون مهارت و آمادگی رها میشود.
✅ هیأت گشوده، نهتنها تربیتگر است؛ بلکه
«میدانساز هویت» است. نوجوان در آن، نهتنها ایمان میآموزد؛ بلکه زندگی میکند؛ نه فقط حرف میشنود؛ بلکه خود سخن میگوید؛ نه فقط میبیند؛ بلکه دیده میشود. این پویایی، رمز بقا و بالندگی هیأت است و تنها در پرتو اعتماد، مسئولیتدهی و مشارکتِ واقعی به دست میآید.
🔆 پس اگر میخواهیم هیأت، مزرعۀ تربیت باشد و نه موزۀ نمایش، باید دربِ فرصت را بهسوی نسل جدید بگشاییم. باید از حصار
«ما» و
«آنها» عبور کنیم و همه را شریک در ساختن، در فهمیدن و در رشد دادن بدانیم. آیندهسازان را باید از امروز به میدان بیاوریم.
👤
#استاد_رحیم_آبفروش
💢 اردوگاه فرهنگی_تربیتی شهید هاشمینژاد| بهشهر
🗓 اردیبهشت۱۴۰۴
#تشکیلات
#احداث
#سخن_فانوس
#آسیبشناسی
⚜️
أحلیٰ | «دفتر تخصصی هیأتونوجوان»
@ahla_HeyatNojavan