❖ خداوند در هر چیزی مشهود است. «برهان صدیقین علامه» 📝 ● بنار آنچه از معنی برهان اثبات خداوند از علامه طباطبایی (ره) فهمیده ایم؛ می‌گوییم خدا بدیهی است و نیاز به برهان ندارد. این وجود ما است که نیاز به اثبات دارد. وجود مطلق که نیاز به اثبات ندارد. چون شامل لکل شیء است. هر جا دست بگذاری آثار او است. ما دارای هستی او هستیم. یعنی هستی از او بلکه اوست. یعنی آن دارایی ما، مال او است. برای همین هم ما همه‌اش دارا هستیم. این دارایی که مال خودمان نبوده است؛ مال او بوده است. به همین علت هر جا اشاره می‌کنیم، دارایی را می‌توانیم نشان دهیم؛ واقعیت را [می‌توانیم نشان دهیم]. چون صمد است؛ تُو پُر است و مقابل ندارد. ● سَنُرِيهِم ءَاياتِنَا فِي ٱلأفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِم حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَهُم أَنَّهُ ٱلحَقُّ أَوَلَم يَكفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُۥ عَلَى كُلِّ شَيء شَهِيدٌ(فصلت 53) ● در مورد تفسیر صدر این آیه اقوال مختلفی بیان شده است برخی گفته اند صدر آیه درباره قرآن است و برخی هم گفته اند در مورد ظهور پیامبر است و برخی هم گفته اند درباره خداوند است ولی در مورد آخر آیه یعنی «او لم یکف بربک علی کل شیء شهید» باید گفت به احتمال بسیار بالا این آیه برهان صدیقین را بیان می کند به این معنا که خداوند در این آیه می پرسد آیا برای گواهی به ربوبیت ربِ تو کافی نیست که در هر چیزی مشهود است با هر چیز و قبل از هر چیز و همراه هر چیز خدا است و این استفهام، استفهام تقریری است یعنی این مسئله معلوم است و تنها اقرار گیرنده است و شهید به معنای مشهود است فلذا در واقع می فرماید که خداوند به جهت فقر و احتیاج تمام موجودات در اصل وجودشان به او در هر چیزی مشهود است. و از اینجا می توان فهمید که احتمال اینکه در صدر آیه نیز بحث درباره خداوند باشد بیشتر است ولو اینکه سیاق آیات بر قرآن نیز دلالت دارد و البته می توان احتمالی داد که هم صدر آیات بر خداوند دلالت کند و هم اینکه در مورد قرآن باشد که در جای دیگر باید جستجو کرد. 🔖 حجت الاسلام ــــــــــــــــــــــــــ ✦ مدرسه علوم انسانی اسلامی سها 👇🏻 📮 کانال ایتا | وب سایت