🌀 ایده‌پردازی اساتید حوزه درباره مدارک حوزوی 📝 این جلسه در تاریخ ۳ مهر ۱۴۰۴ با حضور دبیر شورای عالی و جمعی از اساتید حوزه علمیه برگزار گردید 🔸 گزیده سخنان برخی اساتید محترم، آقایان: 🔺 حبیب دیناروندزاده: بازگشت به اصالت‌های حوزه و اعتباربخشی به مدارک حوزوی از دغدغه‌های اصلی علما است. مدرک باید عزت‌مند، متناسب با مراحل تحصیل و نقش اجتماعی طلبه باشد، نه صرفاً قابل مقایسه با مدارک ابتدایی دانشگاهی. 🔺 اثناعشری چطور وزارت بهداشت توانست مدرک مستقل خود را تعریف کند و خودش منحصرا به آن اعتبار داد و هیچ معادل سازی نکرد. لذا پزشک عمومی و متخصص معادل کارشناسی یا ارشد یا دکترا فنی مهندسی نیست؛ خودش مدرک معتبر شناخته شده است. همان‌طور که مدارک پزشکی از آموزش عالی تعریف شدند، حوزه نیز باید مدارک مستقل با ارزش‌گذاری درونی خود داشته باشد که در ساختار کشور هم با اصلاح قولنین رسمیت شناخته شود همان‌طور که اجتهاد به رسمیت شناخته شده است. 🔺 میر احمدی: استقلال حوزه باید در تعریف مدارک نیز نمود داشته باشد؛ حوزه باید خود عناوین و مدارکش را براساس رسالت و ساختار بومی تعریف و تثبیت کند، نه اینکه در تقابل با نظام دانشگاهی منفعل شود. نیاز امروز حوزه، اقدام عملی است نه صرف طرح ایده‌ها. ما سال‌ها پیش در این موضوع با جامعه مدرسین کار کردیم ولی هیچ پیشرفتی نداشت. 🔺 جلالی اصل: بنده بر قبول مدارک حوزه و ضرورت اعتبار و قابل فهم بودن آن‌ها برای ارتباط با نهادهای علمی داخلی و بین‌المللی تاکید دارم؛ همچنین باید بر ضعف ورودی‌ها و کیفیت طلاب و لزوم رفع این مشکلات توجه کافی شود. 🔺 سید رضا حسینی کیا: سؤال اصلی: مدرک حوزه چه تغییری برای طلبه و حوزه ایجاد کرده؟ مدرک باید جایگاه و تمایز واقعی ایجاد کند؛ همچنین حوزه نیازمند توجه به اساتید و طلاب است تا این مدرک ارزش واقعی پیدا کند. 🔺 منصوریان: به نظر من با سابقه ۴۱ سال حوزه و ۳۰ سال دانشگاه، مشکلات حوزه علمیه قم، معیشت ضعیف طلاب، افت جمعیت و انگیزه، کاهش پژوهش، نبود جلسات و تعامل بین اساتید، کمبود اعتبار مدرک حوزه، و کم‌توجهی به حمایت مالی اساتید بازنشسته است. من هم مدرک سطح ۴ حوزه و هم دکترای دانشگاه دارم ولی مدرک حوزه تا حالا فایده‌ای نداشته است!! 🔺 روح الله نوری: ساختار صدور مدارک حوزه باید به سمت انسان‌محوری و نقش‌آفرینی اساتید برود نه صرفاً ساختارهای اداری که امروز هست. اعتقاد دارم که برای احیای اعتبار مدارک، باید اساتید محوریت داشته باشند و نقش دیپلماسی مدارک نیز تقویت شود. 🔺 بحرینی: مسئله مدرک، بخشی از مشکلات بزرگ‌تر حوزه است که شامل کاهش انگیزه، کاربردی نبودن کارها و فقدان مرجعیت حوزه می‌شود. مثال تاریخی تحریم تنباکو به اهمیت مرجعیت و نفوذ حوزه اشاره دارد و تا حوزه مرجعیت نداشته باشد، اعتبار مدرک و جایگاه حوزه دچار مشکل خواهد بود. 🔺 همتیان (معاون آموزش استان قم): حوزه نیاز به دو نوع مدرک دارد؛ یکی برای استفاده داخلی حوزوی مثل اجازه روایت، دیگری برای نقش‌آفرینی بیرونی با عناوین قابل فهم عمومی. همچنین ساختار دفاع پایان‌نامه‌ها و ساماندهی اساتید روند مطلوب‌تری پیدا کرده است. ❗️مقیمی حاجی (معاون آموزش حوزه‌های علمیه): شما مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را بخوانید ملاحظه می‌کنید که مدارکی که حوزه صادر می‌کند مدرک معادل نیست، بلکه خودش معتبر است و مدرک تعریف شده است. شورای عالی حوزه‌های علمیه مرجع قانونی صدور مدارک حوزه است و این مدارک دارای اعتبار رسمی می‌باشند. مشکلاتی در پذیرش مدرک حوزه در دانشگاه‌ها وجود دارد ولی از نظر قانونی همه چیز درست است.حوزه به لحاظ پژوهشی فعال است و برنامه‌های جذب و ارتقاء طلاب در حال انجام است و حوزه از نظر مدارک و پژوهش مشکلی ندارد، اما نیاز به اصلاحات و دقت بیشتر در عناوین و القاب علمی احساس می‌شود. @Manahejj