╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#نامه53
1⃣:در قسمت اخلاق رهبری حضرت خطاب به مالک اشتر میفرمایند :
" به مردم نگو به من فرمان دادند ومن نیز فرمان میدهم"
مگر فرماندار نباید خود از فرمانده دستور بگیرد همینطور که در قسمت بالا در مورد کارههایی به مالک فرمان داده اند؟
#جواب :
✅منظور از این بخش از
#نامه53 این نیست که فرماندار از مقام مافوقش دستور نمی گیرد و به زیردستان دستور نمیدهد ، بلکه منظور نوع و ادبیات مواجه با مردم است.
🔴حضرت میخواهند بفرمایند: مواجهه تو با مردم اینطور نباشد که تو با روش حاکمان ظالم و مأموران حکومت ظالم به مراجعه کنندگان و رعیت بگویی که به من ربطی ندارد ، هرچیز میگویم از بالا به من دستور داده شده و من مأمورم و معذور...
👈بلکه با مردم با تواضع ، اخلاق حسنه و.. گفت وگو کن، و آنها را با روش اخلاقی مجاب کن که نسبت به اوامر حکومت با طیب خاطر و رضایت تسلیم بشوند.
2⃣:در مردم گرایی آیا خصوصیات خواص این است؟ در اجرای عدالت از همه ناراضی تر....و تا آخر...
اگر جواب مثبت است پس چگونه خواص اند؟
#جواب:
✳️مراد از خواص در این فراز خواص شخصی حاکم است از خانواده و اقوام و دوستان که غالباً از او انتظارات غیر قانونی دارند و در عوض کمتر پیش می آید که خدمت ویژه ای هم بکنند. مراد خواص اجتماعی نیست.
3⃣:در اصول روابط اجتماعی آنجا که میفرمایند: "آدابی که به سنتهای خوب گذشته زیان می آورد، پدید نیاور که پاداش برای آورنده سنت و کیفر برای توست "
اگر کیفری دارد چرا برای آورنده پاداش است؟
#جواب :
✳️حضرت میفرمایند که اگر در گذشته کسانی در جامعه سنت های حسنه و نیکویی را گذاشتند ، وظیفه ی همه حفظ و ترویج این سنت های نیکو است .
⭕️اما اگر تو سنتی را در برابر سنت خوب قرار دادی، و سنت بدی را پایه گذاری کردی و آن سنت حسنه کم کم از بین مردم رفت، پاداش آن سنته حسنه ی گذشته همچنان برای پایه گذار آن می ماند و کیفر به هم ریختن سنت حسنه و از بین بردنش هم گردن تویی خواهد ماند که یک سنت سیئه و زشتی را در مقابل یه سنت خوب پایه گذاری کرده ای
4⃣:در قسمت آخر سیمای کارگزاران دولتی مگر امامان اهل بخشش نبودند پس چرا میگویند درمورد خیانتکار می فرمایند:
" او را خوار دار و طوق بدنامی به گردنش بیفکن "
شاید او فریب خورده و با مجازات اصلاح شود
#جواب:
✳️درست است که اهل بیت علیهم السلام بلکه حتی شاگردان و شیعیانشان اهل عفو و بخشش هستند اما عفو و بخشش درباره حق شخصی است نه حق اجتماع و حکومت و ملت.
👌اتفاقا بخشش بی اساس و قاعده در مورد ظلم مسئول خیانتکار به مردم خودش جرم و خیانتی بزرگ تر است که هم خیانت را تقویت و تشویق می کند و هم مردم را نسبت به عدالت حاکم دلسرد و ناامید
5⃣:چرا در زمان ما رعیت از همه تنگدست تر ند؟
#جواب :
✅به نظر ما تمام مشکلات زمان ما و امت اسلام و حتی بشریت این است که ما از روز غدیر تا حال به امیرالمومنین (علیه السلام ) پشت کردیم، به قول شهید مطهری(ره) اسم و یاد و نامش را خیلی با عظمت تکرار میکنیم و بزرگداشت میگیریم اما به خود حضرت اعتنایی نکردیم.
🔰امیرالمومنین (علیه السلام ) هنوز در بین شیعیانش غریب است و کتاب نهج البلاغه اش هم مثل خودش غریب می باشد .
👈اگر علیرغم تمام زیبایی ها و امتیازاتی که الحمدلله در جامعه اسلامی وجود دارد ، هنوز هم در جامعه اسلامی مشکلات فراوان داریم و بار سنگین مشکلات بر دوش رعیت و مردم مظلوم سنگینی می کند ، مهمترین دلیلش این است که ما و مسوولین و نخبگان ما به نهج البلاغه که عصاره ی اندیشه و روش حکومت داری امیرالمومنین(ع) هست مراجعه ی جدی نداریم .
🔹ما علی(ع) رو می ستاییم اما تبعیت نمیکنیم.
6⃣:حکمتِ بیان سیمای گرو ه های مختلف در کلام حضرت ، مثل این که ابتدا سیمای نظامیان و بعد قضات و... بیان میفرمایند ،چیست؟ آیا نشان دهنده اهمیت و اولویت جایگاه آنان است؟
#جواب:
❇️حضرت در یک جامعه شناسی بی نظیر تمام اقشار و اصناف جامعه را مثل تار و پود یک فرش ، در هم تنیده و وابسته به یکدیگر معرفی می کنند و بیان میفرمایند که اصلاح امور هر یک از این اقشار بدون توجه به سایر اقشار ممکن نیست.
💯این نشان دهنده حساسیت کار در جامعه و مواجهه با مردم و اصناف و اقشار متنوع است.
7⃣:حضرت در بیان سیمای کارگزاران میفرمایند:
" روزی فراوان بر آنان ارزانی دار ، که با گرفتن حقوق کافی در اصلاح خود بیشتر می کوشند .."
میزان و معیار این پرداخت چیست ؟
#جواب:
✅هر جامعه ای در هر دوره ای از وضعیت اقتصادی خاصی برخوردار است حقوق کافی برای اداره بی دغدغه زندگی در هر زمانه متناسب با وضعیت اقتصادی و اجتماعی حد نصاب خودش را دارد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯