🏴🥀
🥀
پرســـ❓ــش
⁉️
اگر شیعه معتقد است فدک حق حضرت زهراء و حضرت علی (علیهالسلام) است چرا پس از اینکه امیرالمومنین خلافت را به دست گرفتند احقاق حق نکردند و مِلکشان را از غاصبان نگرفتند؟ بنابراین همین عملِ علی (علیهالسلام) نشاندهندهی این مطلب است که فدک حقِ حضرت زهرا نبوده است؟
پاســـ🖊ــــخِ استاد حیــــــدرے زیدعزه
🛑مقدمه
در جامعهی آن روز، بسياري از بدعتها جاي سنتها را گرفته بودند نظیر نماز تراويح كه توسط خليفه دوم تاسيس شد و بسياري از حقايق اسلامي دستخوش تغيير شده بود، بطوري كه امام شافعي در كتاب ام از وهب بن كيسان نقل مي كند:« كلّ سنن رسول اللّه قد غيّرت حتي الصلاة؛ تمام سنت و شريعت پيامبر گرامي حتي نماز هم تغيير يافته است»
📚كتاب الام،ج1،ص208
مالك نقل مي كند:«ما أعرف شيئاً مما أدركت الناس إلا النداء بالصلاة؛ از مردم جز دعوت به نماز ، چيزي را نمي بينم»
📚 الموطّأ،ج1،ص73
از همين رو است از عمران بن حصين صحابي پيامبر كه در بصره وقتي پشت سر عليبنابيطالب (عليهالسلام) نماز ميخواند، ميگويد: نماز علي ياد آور نمازي است كه با پيامبر گرامي به جاي ميآورديم.
📚صحیح البخاری،ج2،ص106، باب اتمام التکبیر فی الرکوع
📚احمدبنحنبل، المسند، ج33، ص172
1⃣ در چنین جوی که بدعتها بیداد میکرد و حقائق دستخوش تغییر شده بود، امیرالمومنین احساس کردند اگر بخواهند ناهمواريهاي گذشته را اصلاح کنند و بدعتها را برگردانند جامعه تاب تحمل آن را ندارد.
📚صحيح بخاري، ج1، ص342
یک نمونه بدعت این بود که مردم نماز مستحبی را به جماعت میخواندند، حضرت علي عليهالسلام در زمان حكومت، به امام حسن دستور دادند مردم را از خواندن نماز مستحبي به جماعت منع كنند ولي مردم همه فرياد در آوردند :«وا عمراه، وا عمراه» به دنبال آن حضرت امير عليه السلام فرمود: «قل لهم صلوا»
📚شیخ طوسی، تهذيب الأحكام
2⃣ علی علیهالسلام در خصوص فدک همان کاري را کردند که پيامبر (صلیاللهعلیهوآلهسلم) در جريان خانهی کعبه انجام دادند. ایشان در نظر داشتند در کعبه تغييري ايجاد کنند و ديوار را داخل کعبه کنند و درِ کعبه را به زمين بچسبانند.
اما چون خوف این را داشتند که مردم دست از دینداری بردارند و به عصر جاهليت برگردند، لذا اين کار را ترک کردند.
📚صحيح البخاري، ج3،ص119، بَابُ فَضْلِ مَكَّةَ وَ بُنْيَانِهَا
در صحيح مسلم نيز آمده است پيامبر ميخواست گنجهاي کعبه را در راه خدا انفاق کند اما بخاطر اينکه مردم تازه از جاهليت در آمده بودند و احتمال بازگشتشان به دوران کفر و جاهليت وجود داشت، لذا ترک کردند.
📚صحیح مسلم، ج2، ص969، بَابُ نَقْضِ الْكَعْبَةِ وَ بِنَائِهَا
در منابع اهلسنت نيز به فدک اشاره شده است که حضرت بخاطر تقيه و بخاطر ترس از اينکه مردم نگويند مخالفت با ابوبکر و عمر شده، فدک را پس نگرفتند و عمربنشبهالنمیری گزارش داده است «والله يكره أن يدعى عليه خلاف أبي بكر وعمر رضي الله عنهما»
📚عمربنشبةالنميريالبصري،تاريخالمدينة المنورة، ج1، ص135
↙️اگر بگویند ابن عون تابعی (=افرادى كه پيامبر را ملاقات نكرده و آنچه نقل مىكنند از اصحاب آن حضرت شنيدهاند) است و مرسلات تابعی حجت نیست میگوییم: ملا علي قارى در رد اين سخن كه مرسل صحابى مورد قبول نيست مىنويسد: «قلت:مرسل التابعي حجة عند الجمهور، فكيف مرسل من اختلف في صحة صحبته؛مرسل تابعي، نزد تمام دانشمندان حجت است؛ چه رسد به مرسل كسى كه در صحت صحابى بودن او اختلاف است»
📚مرقاهالمفاتیح، ج9، ص434
#شبهات_فاطمیه
@javadheidari110