📍
سوال ششم: وجود تاریخی محسن بن علی
📖توضیح سوال: آیا در منابع معتبره سخن از فرزند سقط شده ای به نام «محسن» آمده است. آیا طفلی که هنوز به دنیا نیامده فضیلتی داشته است که اینقدر برایش عزاداری می کنند.
✴️
جواب:
1⃣بین ما ایرانیان نام ایشان «مُحسِن» معروف شده است.لیکن تلفظ درست نامشان«مُحَسِّن» است.*1*
2⃣نامگذاری این طفل شهید توسط پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله قبل از تولدش صورت گرفته است. امام علی علیه السلام فرمودند: «قَدْ سَمَّى رَسُولُ اللَّهِ ص مُحَسِّناً قَبْلَ أَنْ يُولَدَ»*2* حتی در منابع عامه نیز این طفل شهید به عنوان فرزند امام علی علیه السلام شمرده شده است .منابعی چون*3*
3⃣در بیش از صد مصدر و منبع از منابع خاصه و عامه به او اشاره شده است *4* در چهل منبع از کتابهای سنیان اشاره شده است حضرت علی فرزندی به نام محسن داشت*5* سی و یک نفر از دانشوران سنی باور دارند محسن بن علی در کودکی از دنیا رفته است*6*
بیست و شش نفر نیزاعتراف کردهاند که ایشان سقط شدهاند. *7*شیعیان از گذشته تاکنون باور دارند که محسن بن علی در حمله به خانه خاتون دوسرا به شهادت رسید هاست. ابن عباس با سند صحیح از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل کرده است که ایشان فرمودند: «...وَ أَسْقَطَتْ جَنِينَهَا وَ هِيَ تُنَادِي يَا مُحَمَّدَاه؛فاطمه جنینش سقط شده و فریاد میزند: یا محمداه» *8* هشام بن حکم از متکلمان بزرگ قرن دوم هجری و شاگرد برجسته امام صادق علیه السلام چنین باوری داشته است. عبدالرحمن ملطی(م377ق) اعتقاد هشام را چنین گزارش میکند: «فزعم هشام... و أبا بكر مر بفاطمة عليهما السلام فرفس بطنها فأسقطت و كان سبب علتها و موتها، و أنه غصبها فدك،..» *9* .شیخ مفید (م 478ق) اعتقاد شیعه را چنین گزارش می دهد: « شیعه باور دارد که این این محسن همان طفل سقط شده حضرت زهراء است که نامش توسط پیامبر صلی الله علیه و اله انتخاب شد» *10*شاگردش شیخ طوسی (م 460 ) نیز می گوید :در این نظر هیچ اختلافی بین شیعه نیست *11* عبدالجلیل قزوینی (م 560ق) دانشور نامدار شیعی نیز در مناظره خودش با سنیان گوید: «آنگه گفته است: «و گويند كه: عمر در بر شكم فاطمه زد و كودكى را درشكم او كشت كه رسول او را محسن نام نهاده بود». اما جواب آنست كه اين خبريست درست؛ و برين وجه نقل كردهاند، و در كتب شيعى و سنّى مذكور و مسطور است،*12*
✳️
نتیجه:
واضح شد،محسن بن علی وجود خارجی دارد روایتی در عظمتش آمده است. و علمای فرقین دربارهاش سخن گفته اند. و شهادتش در اثر حمله به بیت وحی قابل انکار نیست. به جهت اختصار خلاصه ای از مدارک موجود را یادآور شدیم .
جهت مطالعه کتاب: سید محمد مهدی موسوی ،المحسن السبط مولود ام سقط؛ عبدالمحسن قطیفی،المحسن بن فاطمه و مقاله: محمد رضا جباری و یاوری سرتختی،بررسی اخبار محسِّن بنعلی در منابع فرقین،تاریخ اسلام در آئینه پزوهش،سال دوزادهم،شماره دوم،1394،ص33-66.
〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰
📎
پیوست📎
1_(زبیدی،تاج العروس،ج9،ص178)
2_ (کلینی،الکافی،ج6،ص18)
3_(تأريخ طبريّ 5: 153، الكامل في التأريخ 3: 397، أنساب الأشراف 2: 189، الإصابة 3: 471، و لسان الميزان 1: 268، ميزان الاعتدال 1: 139، القاموس المحيط 2: 55 )
4_(خرسان،المحسن مولود ام سقط،ص88)
5_(همان،صص 93-100)
6_(همان، صص 104-111)
7_(همان،صص 121- 128)
8_(صدوق،الامالی،ص114)
9_(ملطی،التنبيه و الرد على أهل الأهواء و البدع، ص: 22 )
10_(مفید،الارشاد،ج1،ص355).
11_( طوسی،تلخیص الشافی،ج3،ص156)
12_م (قزوینی رازی،نقض،ص298) .
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری
گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔹
#شبهات_فاطمیه
🔹
#سؤالات_کاربران
🔹
#استاد_جواد_حیدری
🔹
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
💎•┈••✾••┈•💎
@javadheidari110