فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حضور شهید سیدحسن نصرالله در درس تفسیر به روایت آیت الله جوادی آملی
@rozaneebefarda
روایت زیارت مزار سیدالشهدای مقاومت
آنگونه که انتظار میرفت و بلکه هزار بار بیش از انتظار،
مزار سیدالشهدای مقاومت شهید سیدحسن نصرالله عزیز
اکنون به زیارتگاه تبدیل شده است و به قول آن عزیز، حاشیه مدیترانه یک امامزاده واجبالتعظیم مثل سیدحسن کم داشت!
اینجا مزار سید در همه ساعات شبانهروز زائر دارد؛ آنهم از طیفهای مختلف مردم.
مردمی که به معنای واقعی کلمه اشکشان دم مشکشان است
مردمی که بغض دارند و داغ دیدهاند
داغی بالاتر از از دست دادن پدر و برادر و فرزند...
شدهاند مصداق این مصرع که "من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم میرود"...
ساعت حوالی ۳ بامداد به وقت بیروت بعد از جلسهای طولانی، گفتیم بر مزار سید دل سبک کنیم
درب مزار را بسته بودند
علتش را نمیدانم؛ شاید امنیت یا دلیلی دیگر.
اما عجیب آنکه؛ در این ساعت هم اینجا زائر داشت!
در میان زائران سحرگاهی مزاز سید دو گروه بیش از بقیه جالب بودند؛
یکی آن پدر که ۴ فرزندش را سوار موتور کرده بود و از نقطهی دوردست بیروت به زیارت آورده بود و اصرار داشت که نگهبان لا اقل دخترها را راه بدهد زیارت کنند
و دیگری چند ایرانی (که یک بانو هم بین شان بود) که اول صبح فردا بلیط برگشت داشتند و حالا برای خداحافظی با سید آمده بودند و مجبور بودند حسرت به دل برگردند...
هر چه زمان بگذرد
این زيارتگاه بیش از پیش کانون عشق و عاطفه و تواصل حقطلبان خواهد شد...
و این است که اشک دشمن را در خواهد آورد...
@rozaneebefarda
ظریف کنارهگیری کرد/ امام خمینی: امروز هیچ تاسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند .
#تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
پس از استیضاح همتی به خاطر صدمات بیسابقهاش به ارزش پول ملی و سفره مردم، خبر رسید که ظریف معاون غیر قانونی رئیس جمهور نیز کنارهگیری کرد. تا به امروز دو عنصر کلیدی از عناصر لیبرال و غربزده تیم دولت کنار رفتند که باید این را فال نیک گرفت و درباره نقشههای آینده آنها چارهجویی کرد. برخی تصور میکنند که حضور آنها در دولت جهت کنترلشان و مقصر نشان دادنشان در وضعیت موجود کشور نیاز است. اما باید به قضاوت تاریخی امام خمینی بازگردیم که در منشور روحانیت درباره کارنامه لیبرالها و غربزدههایی چون نهضت آزادی و مهدی بازرگان فرمودند:
«... در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند. امروز هیچ تاسفی نمیخوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبودهاند. انقلاب به هیچ گروهی بدهکاری ندارد و ما هنوز هم چوب اعتمادهای فراوان خود را به گروهها و لیبرالها میخوریم!»
صحیفه امام، ج21، صص286-285
@rozaneebefarda
اهانت #سکولارهای_حوزی به آیتالله جوادی آملی
▫️یادداشت موهن شیخ سلیمانی علیه مفسر کبیر قرآن کریم
جناب آقای جوادی آملی سلام علیکم و رحمة الله!
از این جهت القابی مانند آیتالله و حجةالاسلام بهکار نبردم که اولی قطعا صادق است ولی شامل همه مخلوقات میشود و دومی قطعا دروغ است چرا که یک شخص عادی حجت اسلام نیست. پس بهترین عنوان برای شما همان نام زیبای " عبدالله " است که امیدوارم صادق باشد. برای پدر مرحومم از خداوند طلب رحمت واسعه میکنم که نام بسیار زیبای عبدالرحیم را برای من برگزید و امیدوارم وقتی از این دنیا میروم شایسته این نام بسیار زیبا باشم و غیر آن هیچ عنوان دیگری چندان خوشایندم نیست!
در خبرها دیدم که مورد تمجید حاکمان قرار گرفتهاید و شما نیز از آنان تجلیل کردهاید! به گمان بنده هردو جهت بسیار ترسناک است و ممکن است به نام زیبای " عبدالله " خدشه وارد کند! هم باید بیاندیشید که چه کردهاید که مورد تمجید حاکمان قرار گرفتهاید و هم ببینید چرا بهجای نقد حاکمان مداحی کردهاید؟
اینجانب نسبت به آثار شما ازجمله تفسیر تسنیم نقدهای بسیار بسیار جدی دارم که در اینجا امکان بیان آنها نیست. برای نمونه در دو موضوع " رستگاری انسانها " و " حقوق بشر " نظریات شما را در دو کتاب " تعارض دعاوی ادیان" و " مواجهه اندیشمندان مسلمان معاصر ایران " نقد بسیار جدی کردهام و معتقدم سایر آثار و اندیشههای شما در همین سطح است.
اما آثار و نظریات علمی ملاک و معیار نیست و ممکن است شما یا فرد دیگری به همه نقدهای اینجانب پاسخ دهد و اینجانب مدعی نیستم و نباید باشم که آنچه گفته و میگویم حق محض است کما اینکه شما نباید چنین باشید!
اما دو نکته دیگر دارم که نقد علمی نیست و نقد عملی است.
نخست؛ شما یک مؤسسه بسیار عریض و طویل به نام اسراء دارید که تعداد زیادی در آن به خدمتگزاری مشغولند و هدف آن مؤسسه، تنظیم و نشر آثار و نظریات شماست. متاسفانه آن مؤسسه از بیت المال ارتزاق میکند و اینجانب هرگز این امر را مشروع و اخلاقی نمیدانم! علاوه بر قبح و عدم مشروعیت استفاده از بیتالمال برای اهداف شخصی زيان دیگرش این است که آزادگی و حریت را از عالم میگیرد و به گمانم این تاثیر را در رفتار و سخنان و مواضع شما داشته است!
دوم؛ نکته دوم مربوط به یک عمل خاص شما است. شما در روزی بسیار سیاه سخنان بسیار زشت و ناروایی را درباره یک عالم بزرگتر از خود به زبان آوردید و تعبیر " شهوت عملی " را برای او به کار بردید. شما با آن سخنرانی بسیار نابجا و نادرست زمینه هجوم وحشیانه به بیت مرحوم آقای منتظری را به وجود آوردید و زمینه حصر چندین ساله ایشان را فراهم کردید!
شما بعد از آن حادثه ناگوار دوازده سال فرصت داشتید تا از ایشان عذرخواهي کنید و تا امروز ۲۸ سال فرصت داشتهاید که از ملت به خاطر لطمهای که به باورها و فرهنگ آنان زدهاید عذرخواهي کنید! اما هنوز خطای بزرگ خود را جبران نکردهاید و فرصت بشدت در حال گذر است!
خداوند عاقبت شما و بنده را ختم بخیر گرداند!
سیزدهم اسفند ۱۴۰۳
عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
🔸حاشیه روزنه
مواضع سست و موهن شیخ هتاک اردستانی، مسبوق به سابقه است!
چندی پیش قاضی انقلابی و مجاهد شهید مرحوم رازینی به برخی مواضع موهن او پاسخ داده بودند که در روزنه تقدیم شد:
https://eitaa.com/rozaneebefarda/16574
ماجرای مواضع زننده حلقه مریدان رادیکال آقای منتظری را باید در امتداد برخوردهای حذفی گروهک #سیدمهدی_هاشمی تحلیل کرد که بخاطر مخالفت آیتالله شمسآبادی با کتاب #شهید_جاوید حاضر شدند آن روحانی متخلق و مظلوم را به قتل برسانند!
این روحیه حذفی است که امروز به جنگ انقلاب اسلامی و امام خمینی کبیر و امام خامنهای عزیز آمده است!
سخنرانی سست و توهين آميز آقای منتظری در ۱۳ رجب که از جهت تضعیف ولایت و زعامت، در تاریخ تشیع در عصر غیبت بیسابقه است، نشانه همین روحیه حذفی است!
وقتی استاد و مرشد این جماعت آن شیخ تندگو باشد، تکلیف این طلبههای نیمهسواد بلندآوازه روشن است!
اینکه در یک یادداشت این حجم از تعابیر زشت و زننده و توهین آمیز را علیه یکی از سرمایههای ماندگار حوزه علمیه به کار ببرند، فقط و فقط از همین جماعت بیادب و بیسواد بر میآید!
@rozaneebefarda
ناتوانی عنصر بدنام مجمع محققین از پاسخ به منطق شهید رازینی
#اختصاصی
🔻در پی انتشار پاسخ شهید رازینی به سخنان نامربوط اردستانی وی بدون هیچ پاسخی، شهید رازینی را متهم به بیسوادی کرد!
روشن است که تحصیلات و رزومه علمی شهید رازینی نسبت به اردستانی در دانش حقوق بسیار پربارتر است و اینگونه برخورد وی نشان میدهد که نه تنها پاسخی برای منطق این شهید ندارد بلکه وی به شئونات و ادب علمی نیز آراسته نیست و این رفتار دنباله همان خود بزرگبینی و بدهنی است که آقای منتظری در خاطرات خود نسبت به آیتالله بروجردی و امام خمینی و دیگر بزرگان حوزوی روا داشت. باید مواظب بود این آلودگیهای اخلاقی برخی شاگردان آقای منتظری به حوزه سرایت نکند که تمام داشتههای اخلاقی حوزه که ثمره تلاش اساتید اخلاق و استوانههای حوزه است بر باد میرود!
🔻در مقابل بیادبی اردستانی دو پاسخ دیگر به پاسخهای این شهید عزیز اضافه میکنیم تا بیمنطقی این جماعت هرچه بیشتر مشخص شود:
1- اعتراضات علما در دوران نهضت امام علیه پهلوی نیز خلاف قانون نبود. چرا که طبق متمم قانون اساسی مشروطه، علما حق نظارت بر قوانین را داشتند. بماند که امام قانون اساسی مشروطه را اسلامی نمیدانست (ولایت فقیه، ص13)
2- به تعبیر شهید رازینی اگر بشار اسد دیکتاتور بود حافظ اسد از او دیکتاتور تر بود ولی شما از وی حمایت کردید. به این نکته دقیق باید اضافه کرد که اگر حافظ اسد دیکتاتور بود معمر قذافی دیکتاتورتر از همه بود. اما چرا آقای منتظری و شاگردانش در برقراری روابط دوستانه با رژیم لیبی گوی سبقت را از همه انقلابیها ربوده بودند؟!
@rozaneebefarda
چرا آیتالله جوادی، آقای منتظری را دچار شهوت عملی میدانست؟ / رنگ عوض کردن قبل و بعد از قائم مقامی
💥 اختصاصی روزنه|| انتشار به مناسبت هجمه همزمان جریان آقای منتظری به آیتالله جوادی آملی
صفحه [۱ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سخنرانی شجاعانه و افشاگرانه آیتالله جوادی آملی در 28 آبان 1376 در مسجد اعظم قم حقایق جدیدی را برای جامعه روشن کرد. آیتالله جوادی روی مسئلهای تکیه کردند که حقیقت پشت صحنه تمامی اشکالتراشیهای منتظری به نظام اسلامی بود. منتظری شبهه علمی ندارد بلکه مبتلا به #شهوت_عملی است.
اما ماجرا از این قرار بود که آقای منتظری در سخنرانی هتاکانهاش در #13_رجب به رهبری تاخته و اتهامات ظالمانهای روا داشته بود. بددهنی وی البته سابقه تاریخی دارد و دامنهاش به ناسزاگویی به امام خمینی عزیز هم کشیده شده اما این بار به صورت علنی مسئله مرجعیت و #اعلمیت رهبری را نشانه رفته بود و زمین و زمان را به هم میبافت تا مدعی شود که آیتالله خامنهای اعلم نیست و اعلمیت شرط رهبری باید باشد. امروز که برای هیچ حوزوی و اهل علمی فضل علمی کم نظیر مقام معظم رهبری مسئله نیست اما در آن روزگار مسئلهای بود که پاسخ دقیق آیتالله جوادی آنچنان اثر گذار شد که امثال #اردستانی و #ناظمزاده(از مریدان دوآتشه آقای منتظری) را واداشته آن زخم کهنه را زنده کنند و التماس عذرخواهی از آیتالله جوادی داشته باشد! زهی خیال باطل!
در #متخلق بودن فوقالعاده آیتالله جوادی هیچ بشر مسلمانی به جز شاگردان رادیکال آقای منتظری همچون #اردستانی شکی ندارد و بکار بردن «شهوت عملی» برای آقای منتظری از سوی ایشان بسیار پر معنا بود و حکایت از آن داشت که سابقهای در اظهارات آقای منتظری هست که ایشان را به این واکنش واداشته است. بیشک آیتالله جوادی با نظریات ولایت فقیه آقای منتظری در دوران قائم مقامیاش آشنا بودند و کن فیکون شدن اظهارات فقهی ایشان را قبل و بعد قائم مقامی میدیدند. چنانچه در همان سخنرانی مشهور میفرمایند:
«اول ولایت فقیه را به عنوان وکالت فقیه تنزل دادند و بعد وکالت را به نظارت فقیه تنزل میدهند و بعد از آن چه بخواهند بکنند، خدا میداند.» (روزنامه جمهوری اسلامی، 29/8/1376، ص4)
اما آقای #منتظری در دوران قائم مقامیاش درباره اعلمیت جایگاه رهبری چه نظری داشت؟ مقایسه دیدگاههای منتظری در دورانی که به تدریس #ولایت_فقیه (در مسئله تزاحم شروط رهبری) مشغول بود با دیدگاههای او در نامهاش به شورای بازنگری قانون اساسی و سخنرانی #13_رجب، تغییر معنادار وی را درباره اعلمیت ولی فقیه روشن میکند.
🔻اولا: منتظری اعلمیت و افقهیت را برای شرط فقاهت رهبری مقوله #ترجیحی میدانست نه از شرایط اولیه رهبری و مینویسد:
«بدون تردید اعلم بیشتر مورد رضایت خداوند است تا غیر اعلم ... ترجیح غیر اعلم [با وجود اعلم] جایز نیست. عقل سلیم نیز بر آن گواهی خواهد داد. چرا که ترجیح مرجوح بر راجح قبیح است.» (مبانی فقهی حکومت اسلامی، ج2، ص 66)
در نتیجه اینگونه نیست که اگر کسی فقیه غیر اعلم باشد صلاحیت و اقتضا ولایت از او ساقط شود. بنابراین اعلمیت جزو شرایط اولیه رهبری نیست و در صورت تزاحم بین چند گزینه به میان میآید و لاجرم نباید یک مقوله ترجیحی در نگاه منتظری در قانون اساسی و در شروط رهبری مطرح شود. به همین جهت آقای منتظری نیز در کتاب ولایت فقیه خود اعلمیت را به عنوان یکی از شروط هشتگانه رهبری ذکر نکرده است و اشکالتراشی او به اعضای شورای بازنگری قانون اساسی که چرا اعلمیت را جزو شروط ولایت فقیه نمیآورید (خاطرات منتظری، ج1، ص713) بی وجه است.
🔻ثانیا: منتظری معتقد است که تزاحم بین فقیه اعلم و غیر اعلم و یا هر تزاحم دیگری بین شروط رهبری، در نظریه #نصب ولایت فقیه مشکلی ایجاد نمیکند و اگر متصدی امور، فقیه غیر اعلم شود، ولایتش محقق و بدون اشکال است. وی میگوید:
«در این مورد بنابرقول نصب فقها از سوی ائمه به ولایت، ظاهرا جایی برای این بحث [تزاحم شروط رهبری] باقی نمیماند، زیرا آنچه از ادله به دست میآید، نصب فقیه جامع الشرایط است و دلیلی برای نصب غیر آن وجود ندارد. پس در صورتی که فقیه جامع الشرایط هشتگانه پیدا نشد، ... از باب امور حسبیه هر کس توان انجام آن را دارد به عنوان واجب کفایی مسئولیت آن را به عهده میگیرد.» (مبانی فقهی حکومت اسلامی، ج2، ص340)
ادامه صفحه بعد👇
@rozaneebefarda
چرا آیتالله جوادی، آقای منتظری را دچار شهوت عملی میدانست؟/ رنگ عوض کردن قبل و بعد از قائم مقامی...
صفحه [۲ از ۲]
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️آقای منتظری میداند که فقهای مجلس خبرگان اکثرا قائل به نظریه نصب ولایت فقیه هستند و میداند که چالش اساسی در بازنگری قانون اساسی همین مسئله تزاحم بود که آیا میشود مرجع جامع الشرایط اعلمی یافت که مدیر و مدبر و سیاستمدار ماهری باشد چنانچه دغدغه اصلی امام نیز در بازنگری قانون اساسی همین بوده است (صحیفه امام خمینی، ج21، ص371).
پس چرا اصرار دارد که بر طبل نایاب اعلمیت ولایت فقیه بزند؟ وی که میداند فقهای دیگر با نظر نادر او درباره ولایت انتخابی فقیه مخالفت فقهی دارند پس چرا این اختلاف فتوا را پنهان میدارد و بنابر مبنای خودش به دیگر فقهای مجلس خبرگان و شورای بازنگری قانون اساسی اتهام میزند که شما غیر اعلم را انتخاب کردید؟
این پنهان کاری تعمدی ناشی از چیست؟ آیا جز «شهوت عملی» نام دیگری میتوان بر آن نهاد؟
🔻ثالثا: آقای منتظری در 13 رجب #عصبانی است از هر چه بر او گذشته و به آنچیزی که نرسیده است!
به همین دلیل شروع به بد و بیراه گوییهای زیادی میکند و به طوری سخن میگوید که رسانههای ضد انقلاب برایش کف بزنند. اما در دورانی که برای شورای بازنگری نامه مینویسد و سعی میکند با ژست علمی و با احترام نامه بنگارد تنها اشکالش به حذف شرط مرجعیت و اعلمیت از شرایط ولایت فقیه، این است که قانون اساسی باید براساس #شرایط_خاص و اضطرار نگاشته نشود (خاطرات منتظری، ج1، ص713).
پیشتر گذشت که چرا آقای منتظری خودبه این مسئله توجه نکرده است و مرجعیت و اعلمیت را در کتاب ولایت فقیه خود به عنوان شروط اساسی رهبری نیاورده است؟!
به علاوه مگر حذف شرط مرجعیت و اعلمیت مانع از انتخاب فقیه جامع الشرایط اعلم میشد که وی احساس خطر میکند؟ از سوی دیگر وی خود معتقد است که تزاحم بین شرط فقاهت با شرط تدبیر و سیاست، امر مبتلا به است و شرط تدبیر و سیاست مهمتر از شرط فقاهت است. وی در کتاب ولایت فقیه خود به این مسئله اشاره میکند و باید پرسید که اگر این تزاحم، امر مبتلا به بوده است تزاحم بین اعلم و غیر اعلم، مبتلا به تر خواهد بود. در نتیجه چرا در نامه خود به شورای بازنگری آن را در شرایط خاص دانسته است؟ اگر برای شرایط خاص است چرا به گفته وی «مهمترین و بیشترین موارد تزاحم» محسوب میشود (مبانی فقهی حکومت اسلامی، ج2، ص 341)؟
اگر برای شرایط خاص است چرا هنوز که هنوز است در بین اهل فن، جایگزینی برای رهبری معظم تصور نمیشود؟ منتظری خود اعتراف دارد تشخیص اعلم مسئلهای است اختلافی و میگوید: «مردم و نیز اهل خبره در بسیاری از موارد در تشخیص اعلم دچار اختلاف میشوند.» (مبانی فقهی حکومت اسلامی، ج2، ص 201) اگر تشخیص اعلم مسئلهای اختلافی است تشخیص فقیه جامعالشرایط اعلم بسی دشوارتر خواهد و برای شرایط خاص و کمیاب نخواهد بود. با این وجود آیا این میزان تفاوت منتظری متقدم با متاخر را جز به «شهوت عملی» میتوان توجیه کرد؟
🔻رابعا: آقای منتظری در اشکالتراشی به دیگران و بیان مشکلات شرعی قوانین و اقدامات دیگران، حساسیت زیادی نشان میداد که مهمترین موارد آن را در اعدام #سیدمهدی_هاشمی و اعدام منافقین میبینیم اما در اشکال کردن به انتخاب خود به عنوان قائم مقامی، به تعارفات و حفظ احترامات تشریفاتی بسنده کرده است، درحالی که بعدا کاشف به عمل آمده که این کار را #غیر_قانونی میدانسته است (خاطرات منتظری، ج1، ص471). اما آقای منتظری هیچ اشکالی علنا به آن نگرفت و با قدرت قائم مقامی را تصاحب کرد. بر خلاف مقام معظم رهبری که در جلسه خبرگان رهبری در مقابل انتخاب خود ایستادند. آقای منتظری هر آنچه در #13_رجب گفت شایسته خودش در دوران قائم مقامی بود اما هیچ نگفت و نهایتا امام خمینی در نامه 6/1/1368 آن را افشا کرد. این تناقض رفتاری آیا چیزی جز «شهوت عملی» میتواند باشد که آیتالله جوادی به آن اشاره کردند؟
@rozaneebefarda