#بیانیه نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان در محکومیت اقدام موهن مکرون
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
▫️ نماینده مردم شریف خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و زعیم حوزههای علمیه این استان با صدور پیامی اقدام رئیس جمهور فرانسه در حمایت از توهین به مقدسات دینی و پیامبر اکرم (ص) را محکوم کرد.
▫️متن این #پیام به شرح ذیل است.
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: وما ارسلناک الا رحمة للعالمین
و ما تو را جز رحمتی برای جهانیان نفرستاده ایم
🔻 پیامبر عظیم الشأن مظهر رحمت نامتناهی الهی است. ایشان منادی انساندوستی، رحمت، عدالت و همه ارزشهای انسانی است.
🔻 اقدام سخیفانه و جاهلانه رئیس جمهور فرانسه در زیرپاگذاشتن این حقایق مسلّم بدون شک، بی شرمی و رذالت بود که نه تنها قلب مسلمانان عالم را به درد آورد بلکه قلب همهی آزادی خواهان و انسانهای حق طلب جهان را متاثر و متألم کرد و خود را برای همیشه از ارزش و اعتبار ساقط کرد.
🔻ما این جسارت و جنایت به انسانیت را از زبان خود، حوزههای علمیه و جامعه روحانیت خوزستان و مردم ولایتمدار و متعهد خوزستان محکوم می کنیم.
اهواز - موسوی جزایری
۶ آبان ١٣٩٩
١٠ ربيع الأول ١۴۴٢
@rozaneebefarda
💥فوری/اختصاصی
هم اکنون اقامه نماز بر پیکر آیت الله فاضلیان در حرم مطهر حضرت معصومه(س) توسط آیت الله نوری همدانی
خداوند روح مطهر این عالم انقلابی و مردمی را با اولیائش محشور فرماید.
پیکر مطهر ایشان پس از اقامه نماز، برای تدفین به مشهد مقدس منتقل می شود.
#ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
محکومیت اهانت به ساحت قرآن و پیام رسان نام آور آن
حجت الاسلام والمسلمین علی نصیری
دکتری علوم قرآن و حدیث و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
سالیانی است که مطبوعات و رسانه های غرب به بهانه آزادی بیان به مهم ترین مقدسات بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان اهانت روا می دارند و متاسفانه حکومت های مدعی آزادی و دموکراسی از چنین رفتارها و رویه های مخالف اخلاق و منش انسانی حمایت می کنند.
مورد اخیر را در فرانسه شاهد هستیم.
پیامبر اسلام (ص) همان گونه که حتی بسیاری از اندیش وران غیر مسلمان اذعان کردند، نماد مهر و محبت؛ کرامت و کاردانی است؛ چنان که قرآنی که آورده سرآمد علم و تمدن و پیشران رشد و تعالی است.
هرگز بر دامن چنین انسان الهی و کتاب آسمانی او تهمت ناروای بدویت و خشونت نمی نشیند و آنان که می کوشند چنین تصویر ناروایی ارایه دهند، در حقیقت چهره زشت خود را به تصویر می کشند؛ تصویری که ارمغانی برای آنان جز ننگ و عار در دنیا و عذاب و عقوبت در آخرت به همراه نمی آورد.
ما به حسب وظیفه دینی خود چنین رفتار دژم و ژاژگویی ها را محکوم می کنیم و همه تلاش خود را برای معرفی چهره تابناک قرآن و پیامبر اکرم (ص) به جهانیان بکار خواهیم بست.
امیدواریم روزی در رسد که شوکت و عظمت مسلمانان بسان گذشته به آنان بازگردد تا کوتاه اندیشان و کوتاه منشان به بهانه دفاع از آزادی، هرگز جرات جسارت به ساحت قرآن و پیام آور آن را به خود ندهند!
علی نصیری
ششم آبان ماه 1399
@rozaneebefarda
ارادتی بنما تا سعادتی ببری!
اختصاصی/ جعفر بحرینی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸هزاران سال قبل از خلقت «آدم» ابوالبشر ، وجود نورانی او خلق گشته بود و مشغول تسبیح الهی بود و آن زمان که گل آدم را می سرشتند ، او «نبیِّ خدا». آن لحظه ای که پا بر این کره خاکی نهاد ، «ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد» آنچنان که عربهای جاهلی غرق در فساد هم شیفته او گشتند ، «طرِّه مشک سای » او به هر کجا که رفت ، همه شیفته و«فدای عارض نسرین و چشم نرگس » او گشتند.
◽️نه تنها متفکّران و بزرگان مسلمان چون «بوعلی، بیرونی ، صدرای شیرازی، حافظ و خیام و سعدی » بلکه بزرگان غیر مسلمان تاریخ هم در مقابل عظمت او سر تعظیم فرو آوردند.
گوته آلمانی ،«نغمه محمد» را سرود و گفت «سبزه ها از نفسش می رویند» ، برنارد شاو او را «منجی بشریت» ، گاندی او را «محبوب قلوب مردم» نامید.لامارتین ، آرمسترانگ ، ویل دورانت ، مارکس ، الکساندر دوما،تولستوی ، روسو ، آلفرد گیوم و ... ، همه و همه شیفته او شدند. آسمان و زمین هم مرید او گشتند، چنان که «ماه فرو ماند از جمال محمد» ، آری «همچو زمین خواهد آسمان که بیفتد تا بدهد بوسه بر نعال محمد»
او خاتِم و زینت تمام پیامبران بود«آدم و نوح و خلیل و موسى و عیسى آمده مجموع در ظلال محمد».
«نام احمد نام جملهٔ انبیاست -چونک صد آمد نود هم پیش ماست».عالم قدس وملائک هم او را ستوده بودند ، در آسمان «احمد» نامیده می شد.
او در تقرّب به حضرت حق ، آنچنان پیش رفت که جبرائیل هم توان بالا تر رفتن نداشت ، او به «قاب قوسین او ادنی» رسید. او آن وجود مقدسی است که حضرت امیر المومنین علیه السلام خود را عبدی از «عبید » او دانست.
او اشرف مخلوقات است . او مصداق اتم و اکمل «عبد الله» است. او «حبیب الله» است. «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ ۚ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»
چراغ روشنای او هیچ گاه خاموش نخواهد شد. هر چند پست سرشتان و کفّار«يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ » ولی «وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ».
حال چه فخری برای مسلمین بالاتر از این که ما از امَّت او هستیم؟ «قافله سالار ما فخر جهان مصطفاست»
آیا «جمال یار» محتاج ارادت ماست؟
یا ما و تمام عوالم محتاج عنایت او؟!
«غلام این درگه حوریان و اند و پری»«ارادتی بنما تا سعادتی ببری».
آیا به زبان گفتند که مرید او هستیم کافی است؟
«يُرْضُونَكُمْ بِأَفْوَاهِهِمْ وَتَأْبَىٰ قُلُوبُهُمْ وَأَكْثَرُهُمْ فَاسِقُونَ »
آری این زمان ، زمان ارادت عملی است «فَإِنْ تَابُوا وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ فَإِخْوَانُكُمْ فِي الدِّينِ ۗ» ، زمان اقامه ارادت به اشرف مخلوقات. ارادت عملی. «أَمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تُتْرَكُوا وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُوا مِنْكُمْ وَلَمْ يَتَّخِذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَا رَسُولِهِ وَلَا الْمُؤْمِنِينَ وَلِيجَةً ۚ وَاللَّهُ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ»
#لبیک_یارسول_الله(ص)
#ولایتمداران_واقعی
@rozaneebefarda
sobhani_qoran.mp3
زمان:
حجم:
2.04M
🎙واکنش آیتالله سبحانی به اقدامات هتاکانه فرانسوی ها به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص)
اینان آزادی هتک حرمت را با آزادی بیان یکسان گرفته اند!!
ای #مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست...
#لبیک_یارسول_الله(ص)
#ولایتمداران_واقعی
#سپاهیان_محمد(ص)
#مرجعیت_اصیل_و_مرزبانی_از_تشیع
@rozaneebefarda
#فتنه_استیضاح؛ فرار #دولت_بنفش و #جنگ_داخلی در #حزب_الله!
💥اختصاصی/ #تلنگر
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
◽️در روزهایی که به دلیل سیاستها و عملکرد غلط دولتمردان اعتدالی، وضعیت معیشتی مردم ایران دچار تنگنای شدید است، و در هنگامه ای که #ویروس_منحوس_کرونا، مزید بر علت شده است و همزمان با #فرمان_ولایت مبنی بر #جهاد_مواسات، بخش زیادی از بدنه جریان انقلابی در قم و تهران، درگیر مسئله #استیضاح_روحانی شده است؛ موافقان و مخالفان این موضوع، هر کدام استدلال های خود را داشتند، این ادله را در فضای مجازی و حتی برخی جلسات حضوری(خصوصی و عمومی) مطرح کردند، هر دو گروه به نوعی موافقت و مخالفت شان را (با تکیه بر اشارات خصوصی یا با اتکا بر بیانات عمومی) منتسب به رهبری می نمایند، و مع الاسف بعضا برخی افراد از هر دو سو، دامنه محاجّه سیاسی را از سطح گفتگوی متعارف تنزل داده و کار را به تندگویی و تندخویی و تشر و برچسب و حتی افشاگری علیه یکدیگر کشانده اند!
#برجامیان اما در این فضای فشل کننده، با خیال آسوده به بازنشر دامنه نزاع های داخلی حزب الله و فعال نگه داشتن گسل اختلافات سیاسی درون جبهه خودی مشغول اند!
درست مثل #بهاری_ها که (با هر انگیزه ای) فعلا با انتشار مطالب کاملا حساب شده، زمینه های لازم برای عصبانی کردن مردم و احیاناً آتش تهیه برای ساختارشکنی در قالب ناجنبش های اجتماعی یا شورش گرسنگان را فراهم می آورند.
صد البته که #لیبرال_های_وطنی، خاصه کارگزارانی ها، از مدتها قبل در فکر استخدام و استفاده ابزاری از گفتمان عدالتخواهی برای دستیابی به اهداف سیاسی خود بوده اند که بحث مستقل و مفصل می طلبد.
دولت در سایه عملیات روانی/رسانه ای داخلی و خارجی، ساز خود کوک کرده و فعلاً پاسخگو نیست، مجلس هم تا کنون از #ظرفیت_نظارتی خود به نحو بایسته استفاده خاصی نکرده و هر روز درگیر یک حاشیه تازه می شود که آخرینش همین ماجرای استیضاح است.
حوزه و روحانیت نیز عمده توانش را گذاشته برای پوشش ضعف های مفرط غرب اندیشان دولتی تا در حد توان نیازهای حداقلی مردم مرتفع گردد(اگرچه ظرفیت های آزاد نشده زیادی هنوز بدون استفاده مانده است) و از همین رو در جهات دیگر، از جمله نقد مستند و مستدل و محترمانه کارنامه دولت، کمتر ورود می کند که البته در بلندمدت ممکن است موجب خسارتهایی گردد.
وقتی مجموعه شرایط بررسی می شود، فارغ از واکاوی انگیزه ها و استدلالهای طرفین، و بدون لحاظ احتمال دخالت دستهای پنها، ضمن پرهیز از هر نوع اهانت و برچسب زنی به طرفین ماجرا، متاسفانه می توان از این موضوع با عنوان #فتنه_استیضاح یاد کرد که امروز از یک سو برادران حزب اللهی را به جان هم انداخته و برخی عناصر کهنه کار و متعهد را نیز به استفاده از تعابیر ناروا در تخاطب با طرف مقابل واداشته، و از دیگر سو حاشیه امنی برای دولت ایجاد کرده تا از پاسخگویی در مقابل کارنامه 7 ساله طفره رود و همچنان هوس #برجامک_های_جدید در سر بپروراند!
در عین حال انرژی نخبگان و بخشی از بدنه جریان انقلابی را آنهم در شرایط بحرانی فعلی، کاملا تحلیل برده و از #تمرکز_تشکیلاتی بر مسائل اصلی، از جمله #جهاد_مواسات و #نقد_جریان_غربگرا برای پیشگیری از #تکرار #تصدی_خط_سازش بر برخی مناصب اجرایی، منحرف ساخته است!
آیا مجموعه این شرایط، شائبه ایجاد(عمدی یا سهوی) یک فضای فتنه گون را فراهم نمی سازد؟ و آیا نباید بیش از پیش نسبت به آن حساسیت ویژه به خرج دهیم؟
به نظر می رسد برادران حزب اللهی، باید با هوشمندی و کیاست مؤمنانه، از دامن زدن بیشتر بر این فضا و تبدیل آن به یک درگیری داخلی، به شدت پرهیز کنند و به جای پنجه انداختن بر صورت همدیگر، بر مسائل اجماعی جریان انقلابی از جمله: #ولایت_مداری، #مردم_دوستی، #نفی_خط_سازش و حضور حداکثری در #جهاد_مواسات، تمرکز یابند.
اکنون هنگامه آن است که شعارها و ادعاهای مبتنی بر اعتقاد به مبانی انقلاب اسلامی و اهتمام به مسائل اصلی، در صحنه #عمل، رخ نمایی کنند. که اگر چنین شود، حتما آینده روشن است و یقین داریم که: آینده از آن حزب اللهی هاست.
پ.ن: خاک پای فرزندان معنوی امام خمینی و سربازان جان بر کف امام خامنه ای، سرمه چشمان مان است.
@rozaneebefarda
2.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 تظاهر کنندگان عراقی در اعتراض به اهانت رئیس جمهور #فرانسه به مقدسات و #پیامبر_اکرم(ص)، پرچم فرانسه و عکس مکرون را مقابل سفارت این کشور در بغداد آتش زدند
@rozaneebefarda
📷تجمع اعتراضی مردمی تهران علیه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اعظم(ص)
امروز عصر، مقابل سفارت فرانسه
🔶حاشیه
1)از حوزه علمیه، هنوز #هیچ اقدام هماهنگ و نمادین قابل توجهی در اعتراض به این مسئله، مشاهده نشده است. حال آنکه حوزه به اقتضای وظیفه و ماهیت ذاتی اش، باید پیشرو و پرچمدار باشد!
صد البته اقدامات برخی مراجع عظام و علمای اعلام و تشکل های حوزوی، در محکوم کردن اهانت به پیامبر اعظم(ص) قابل تقدیر و زمینه ساز تحرکات دانشجویی و مردمی بوده است.
2) #هنرفروش_های_غربزده که به هر بهانه در سفارتخانه فرانسه #شمع روشن می کردند نیز کلا غیبشان زده است؛ دقیقا مثل #سکولارهای_حوزوی!
#لبیک_یارسول_الله(ص)
#ولایتمداران_واقعی
#سپاهیان_محمد(ص)
#مرجعیت_اصیل_و_مرزبانی_از_تشیع
@rozaneebefarda
مسئله سیاست ورزی در حوزه؛ تذکرها و تکاپوها
#پرونده_ویژه #ده_سالگی
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۹
💥اختصاصی/ علی شمس آبادی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 4]
🔹جایگاهشناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه، با تکیه بر:
«سند چشمانداز حوزه»، « نظام جامع امور سیاسی حوزههای علمیه»، «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه» و «طرح جامع ارزیابی و رتبهبندی واحدهای آموزشی حوزوی»
🔹مقدمه
شورای عالی حوزههای علمیه بالاترین نهاد حقوقی حوزوی است که پس از تصویب اساسنامه در تاریخ 1374.9.7 به صورت رسمی آغاز به کار کرد. اعضای شورای عالی به پیشنهاد جامعه محترم مدرسین و تصویب مقام معظم رهبری و مراجع عظام حوزه علمیه قم(دامت برکاتهم) انتخاب میشوند و وظیفه سیاستگذاری کلان در امور حوزوی را دارند.
🔻این مجموعه اصیل و حدوم، با بهرهگیری از شخصیتهای برجسته مورد تایید مراجع عظام تقلید تا کنون قدمهای مؤثری در پیشرفت حوزههای علمیه داشته است و طبعا در بازکاوی کارنامه شورا، نمی توان و نباید خدمات گسترده آنان را نادیده گرفت یا کمرنگ کرد.
یکی از اقدامات مثبت و گام های موثر و قابل تقدیر، تلاش برای ضابطه مندسازی مقوله سیاست ورزی در حوزه است که در نوع خود مسئله کاملا راهبردی و بی بدیل در سطح حوزه است.
🔹در کنار مطالب پیش گفته، نباید از نظر دور داشت که سرعت و پیچیدگی تحولات داخلی و خارجی و لزوم نقشآفرینی حوزههای علمیه در این عرصه، دقت هرچه بیشتر را در اسناد بالادستی مصوب این شورا و تطبیق آن با اندیشه سیاسی امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان الگوی جامع و متقنی از اسلام ناب محمدی میطلبد.
ده سالگی سفر مقام معظم رهبری فرصت خوبی برای بررسی کارنامه شورای عالی در مسئله سیاست ورزی در حوزه است.
🔹شورای عالی از سال 1389 تا سال 1399 مجموعه مصوبات خرد و کلانی را داشته که بازخوانی آن به صورت دقیق و کارشناسی و بررسی خروجی آن با ارائه آمارهای کمی و کیفی چراغ راهی خواهد بود برای ادامه مسیر و شناخت نقایص در ناحیه سیاستگذاری یا اجرا.
🔻البته طبیعی است که مصوبات پرحجم و متنوع این مرکز عالی را از جهات مختلف میتوان بررسی نمود و ما در این یادداشت با طراز «انقلابیگری»، به بررسی چهار مصوبه اساسی شورای عالی بررسی خواهیم پرداخت؛ چراکه انقلابیگری و حفظ ارتباط وثیق حوزه علمیه و نظام اسلامی یکی از محورهای اساسی مورد تأکید در سخنان مقام معظم رهبری در دهه اخیر بوده است:
🔻«حاشیهنشین شدن حوزه علمیه قم و هر حوزه علمیه دیگری به #حذف شدن میانجامد. #وارد_جریانات_اجتماع_و_سیاست و #مسائل_چالشی #نبودن، به تدریج به حاشیه رفتن و فراموش شدن و منزوی شدن میانجامد.»(منشور حوزه و روحانیت ج11، ص241، بیانات دیدار طلاب حوزه علمیه قم، 89.7.29)
🔻«حوزههای علمیه باید خود را #سربازان_نظام بداند، برای نظام کار کنند برای نظام دل بسوزاند در خدمت تقویت نظام حرکت کند.»(منشور حوزه و روحانیت ج11،ص253 بیانات در دیدار علما و روحانیون خراسان شمالی، 91.7.19)
🔻«حوزهی علمیه پشتوانهی اقامهی حکم اسلامی است، بنابراین اگر حکومت اسلامی، حکم اسلامی را بهخوبی اجرا کند، حوزهی علمیه باید با تمام وجود از آن حمایت کند و اگر دچار اشتباه میشود، تذکر دهد.»(دیدار اعضای شورای عالی حوزههای علمیه 95.7.11)
⭕️همچنین ایشان در آخرین بیانات خود با شورای عالی حوزههای علمیه، «مبانی انقلاب اسلامی در حوزههای علمیه» را هدف هجمههای دشمن دانسته و صیانت از #شور_انقلابی را ضروری عنوان کردند:
🔻«دشمن برای #شناسایی_نقاط_مؤثر_انقلاب و #ضربه_زدن به #مبانی اساسی آن #برنامه دارد و از جمله مقاصد آنها حوزههای علمیه است. #صیانت_از_شور_انقلابی و #طلاب_جوان با توجه به آنچه امام راحل در اواخر حیات مبارکشان [در #منشور_روحانیت] بیان فرمودند، یک ضرورت است.»
⭕️بر این اساس باید جایگاه «مبانی انقلاب اسلامی» را که به صورت مشخص در اندیشه و مکتب امام خمینی قدس سره الشریف متبلور است، در مجموعه مصوبات رسمی شورای عالی حوزه علمیه بازبینی کرد. صدالبته در این عرصه لزوم رجوع به اهل خبره و متخصصین دانش انقلاب اسلامی، ضروری است.
🔹در میان مصوبات دهه اخیر شورا، چهار مصوبه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم نقشی کلیدی در حفظ و تقویت بنیه سیاسی حوزه علمیه دارند:
🔻سند چشمانداز حوزههای علمیه: تاریخ مصوبه: 1394.10.25 و تاریخ ثبت: 1395.1.21
🔻طرح جامع ارزیابی و رتبهبندی واحدهای آموزشی حوزوی: تاریخ مصوبه: 95.1.20 و تاریخ ثبت: 95.1.24
🔻طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه: تاریخ مصوبه: 95.2.17 و تاریخ ثبت: 95.2.21
🔻نظام جامع امور سیاسی حوزههای علمیه: تاریخ مصوبه: 96.8.12 و تاریخ ثبت: 96.9.2
در ادامه به بررسی این مصوبات خواهیم پرداخت.
@rozaneebefarda
ادامه👇
جایگاهشناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه
[صفحه 2 از 4]
◾️بازخوانی اسناد مذکور با تکیه بر اندیشه امام خمینی(قدس سره) که مورد تاکید صریح رهبری معظم نیز بوده، ما را به شناخت هرچه بهتر مسیر فعلی حوزه علمیه در عرصه سیاست ورزی یاری میرساند.
تصویبکنندگان این اسناد از دلدادگان مکتب امام خمینی قدس سره الشریف بوده و این اسناد همچون سایر اسناد شورای عالی حوزههای علمیه دارای نکات مثبت برجسته ای است لذا خوانش مجدد این مصوبات، اولاً گامی است در جهت #ترویج آن و در مرتبه بعدی در ضمن بیان برخی ملاحظات، تلاش می شود قدمی در راه #تکامل و #تسریع در #اجرایی_شدن آن برداشته شود تا در نتیجه آن، ارتقای نهاد روحانیت در عصر انقلاب اسلامی را شاهد باشیم.
🔲بر اساس این مقدمه، ملاحظاتی در پنج سرفصل در این یادداشت دنبال میشود:
1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین
2. چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی
3. تعیین فصلالخطاب در منظومه فکری و عملی
4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راهکارها
5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه
1. ابهام در تفسیر مفاهیم بنیادین:
▫️استفاده از کلیدواژههایی که دارای بار معنایی مثبت هستند همواره یکی از بزنگاههای تعیین کننده در اسناد بالادستی است. گاهی یک واژه ارزشی با بار معنایی مثبت، توسط برخی افراد و جریانات سیاسی مصادره یا تحریف میشود لذا با تبیین دقیق و درست از مفاهیم کلیدی، در ساحت اجرا، از تحریف و انحراف و تفسیرهای سلیقه ای و سیاست زده پیشگیری خواهد شد.
◽️یکی از مبانی و ارزشهای حوزه علمیه در سند چشمانداز به این صورت آمده است:
«نقش هدایتگرانه و پدرانه در جامعه»
این نقش، یکی از مبانی و ارزشهای حوزه علمیه در اعصار مختلف بوده است اما همین معنا توسط برخی #سکولارهای_حوزوی که مع الاسف سالهاست برخی از آنان در مسیر #مرجعیت_سازی_نامتعارف نیز گام نهاده اند، مصادره شده و مفهوم «نقش پدری روحانیان» به تساهل و تسامح در ارزشهای دینی یا فقدان مرزبندی دقیق سیاسی، تفسیر شده است.
◽️در همین سند از کلیدواژههایی همچون «آرمانخواهی واقعبینانه و تکلیفگرایی مجاهدانه مبتنی بر فرهنگ عاشورایی» نیز استفاده شده که هم کلیدواژه «واقعبینی» و هم «فرهنگ عاشورایی» توسط عدهای مصادره و تحریف شده است و واقعبینی به معنای تسلیم در برابر وضع موجود در نظر گرفته شده و حتی فرهنگ عاشورایی هم از سوی برخی معممین به مذاکره و سازش با استکبار تعریف شده است!
همین چالش در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه» نیز قابل طرح است و مواردی همچون: «عدم وابستگی به افراد و جریانهای سیاسی»، «عدم تحجر»، «نداشتن انتظارات زیاد از انقلاب اسلامی» و... نیز از این قبیلاند.
🔸کسانی که در متن تحولات داغ سیاسی حوزوی بودهاند میدانند که عدهای با شعار «عدم وابستگی به افراد و جریانهای سیاسی» از ورود مؤثر حوزویان به عرصه کنش گری سیاسی (در برهه های خطیر مانند انتخابات ریاست جمهوری و فتنه ها) جلوگیری میکردند و برخی دیگر به اسم پرهیز از تحجر، عناصر متدین سنتی راسخ در اصول را رمی میکردند و جریاناتی خاص با ترویج تفکر به اصطلاح اعتدالی، حضور دین در عرصههای جزئی زندگی را تخطئه و انتظار حداکثری و تفسیر رادیکال عنوان میکنند البته این طیف خود را معتقد به اسلام سیاسی و تشکیل حکومت اسلامی معرفی میکنند اما عمق کلامشان بریدگی دین از زندگی جاری بشری است که فهم این نکته نیاز به تبیین دقیقی از کلمات امام خمینی قدس سره الشریف درباره گستره دین در قلمرو زندگی بشر دارد.
◽️به علاوه در «نظام جامع امور سیاسی حوزههای علمیه»؛ حوزه علمیه به این ویژگی به عنوان یک آرمان شناسانده شده:
🔻«جامع و توسعهیافته، متناسب با مقتضیات اجتماعی سیاسی جهان اسلام و تشیع» که باید توضیح داد که مراد از «توسعهیافتگی و تناسب با مقتضیات» چیست؟
توسعهیافتگی به خودی خود دارای بار معنایی سکولار است که در بیان مقام معظم رهبری نیز تعریض های روشنی بدان وجود دارد و برخی تصریح دارند که مراد از توسعه، منحل شدن در هاضمه نظام جهانی است.
این مورد قطعا نمیتواند مراد اعضای شورای عالی باشد بنابراین برای سوء استفاده مغرضان بیماردل و بداندیش از خلأهای مفهومی، خاصه #سکولارهای_عرفی (که دامنه نفوذشان تا دل حوزه علمیه نیز کشیده شده) باید این مفهوم و سایر مفاهیم متشابه به نحو جدی بازتعریف شود.
@rozaneebefarda
ادامه👇
جایگاهشناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه
[صفحه 3 از 4]
3. . چالش منظومه معنایی در مفاهیم سیاسی
▫️اسناد مصوب شورای عالی حوزه حتما با نگاهی کارشناسی تولید شده و ابعاد مختلف را مورد نظر قرار داده است و در عین حال، در مواردی کنار هم گذاشتن مجموعهای از مفاهیم پرتکرار سیاسی مثبت، آن هم به نحو استقراء ناقص، مشاهده میشود.
به طور مثال در «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه»-بخش بایدها و نبایدها، مجموعهای از مفاهیم سیاسی و اخلاقی به نحو کلی و غیرنظاممند در کنار هم قرار گرفته؛ در حالیکه همگان اذعان دارند که برای انقلابزدایی از حوزه علمیه، طرحهای پیچیده، کارشناسیشده و دقیقی در حال اجراست که داشتن نظام معنایی منسجم و منطقی، لازمه مقابله با آن است.
3. تعیین فصلالخطاب در منظومه فکری و فرایند اجرایی
▪️در اسناد در موارد متعدد به اندیشهها و مطالبات امام خمینی قدس سره الشریف و مقام معظم رهبری مدظلهالعالی توجه شده است. مثلاً در سند چشمانداز-بخش مبانی و ارزشهای اساسی آمده است:
«9. توجه به اندیشهها و رهنمودهای حضرت امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری مدظلهالعالی و مراجع عظام تقلید
10. حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه، ولی فقیه زمان و نظام مقدس جمهوری اسلامی»
همچنین در بخش سیاستهای کلان حوزههای علمیه همین سند آمده است:
«4. اهتمام جدی بر تحقق اندیشهها و رهنمودهای امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبری دام ظله العالی و بهرهمندی از منویات و فرمایشات مراجع عظام مدظلهم»
🔸توجه و تصریح به بهرهمندی از منویات و بیانات امام و رهبری و مراجع عظام تقلید مدظلهم، لازم و ضروری است و طبعا این بزرگان در اصول و مبانی اختلافی ندارند و همه در چارچوب نظام اسلامی و حمایت از جمهوری اسلامی و ضرورت حضور حداکثری حوزه در میدان خدمت و حمایت از نظام، متفقاند اما در لایههای پایینتر حوزوی، تفاوتهای بینشی و روشی میان علما و فضلای حوزه، امری طبیعی و قهری است. از این رو، مطالعه دقیق مبانی فکری و الگوهای سیاستورزی هرکدام از جریان های متکثر و عناصر مؤثر حوزوی، لازمه سیاست نویسی برای فضای حوزه است.
چه اینکه در تدوین اسناد راهبردی، از دستیابی به یک منظومه بینشی و عملی منسجم، گریزی نیست و طبیعی است در فرض تزاحم میان روشها و بینشها در مسائل کلان سیاسی، #مبنای_معیار باید مشخص گردد که در این یادداشت از آن تعبیر به فصلالخطاب می کنیم. طبعا وقتی از مبنای معیار سخن می گوئیم، مراد از آن، امری فراتر از اختلاف سلیقه ها در مقام اجرا یا حتی اختلاف نظرهای روبنایی در ساحت فکری است.
طبیعی است صرف ذکر «حمایت و پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه» در اسناد بالادستی، در تضمین معنای مذکور کفایت نمیکند و میبایست با تعمق در نظام معنایی و فرایند عملیاتی، به منظومهای منسجم و مبنای فصلالخطاب دست یافت.
4. مشخص نمودن جایگاه و ضمانت اجرایی در کنار تبیین راهکارها
▪️در اسناد مورد بررسی، راهکارهایی جهت تقویت اندیشه سیاسی و اتقان سیاستورزی حوزویان توصیه شده است اما جایگاه و ضمانت اجرایی آن مشخص نیست. به طور مثال در طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه، «برنامهریزی جهت مقابله عملی با مقدسنمایی و تفکر جدایی دین از سیاست در حوزههای علمیه» به عنوان یکی از اقدامات و راهکارهای رشد و تقویت روحیه انقلابی ذکر شده است و راهکار دیگر: «تقویت و برگزاری ماده درسی «ولایتفقیه» و «تاریخ انقلاب اسلامی و نهضتهای اسلامی به ویژه نهضتهای صد ساله اخیر برای کلیه طلاب» توصیه شده است.
اما معلوم نیست مجری این راهکارها به صورت مشخص کدام نهاد حوزوی است؟ آیا مسئول برنامهریزی جهت مقابله عملی با تفکرات انحرافی، مدیر حوزههای علمیه است؟ معاونت پژوهشی است؟ معاونت آمار و بررسی؟ یا مجموعهای از نهادها؟ نهادهای بیرونی(خاصه نهادهای انقلابی) چقدر در این مسیر مشارکت یا مدخلیت دارند؟
همچنین «تقویت و برگزاری ماده درسی ولایتفقیه» به عهده چه کسی است؟
آیا قرار است این ماده درسی به عنوان درس الزامی باشد یا جانبی؟
مسئول برگزاری مدیران مدارساند یا معاونت آموزش و سوالاتی از این قبیل که سند مورد نظر پاسخی برای آن ندارد.
◽️البته «طرح جامع ارزیابی و رتبهبندی واحدهای آموزشی حوزوی» یکی از طرحهایی است که ساز و کار اجرایی مشخصی دارد.
این طرح، سندی فراگیر است که کلیه واحدهای آموزشی تحت پوشش مرکز مدیریت حوزههای علمیه را شامل میشود و بنا به مفاد ذکر شده در آن، طرحی جامع است که همه عوامل و عناصر مراکز آموزشی حوزه علمیه در آن لحاظ شده اند و مورد ارزیابی قرار میگیرند و بر اساس معیارهایی مشخص به هر مجموعه آموزشی از مجموع 1000 امتیاز نمره معینی داده میشود.
@rozaneebefarda
ادامه👇
جایگاهشناسی «اندیشه و مبانی انقلاب اسلامی» در مصوبات شورای عالی حوزه علمیه
[صفحه 4 از 4]
🔳در بخشی از متن طرح جامع ارزیابی آمده است:
«برای ارزیابی و رتبهبندی واحدهای سازمانی الگوهای مختلفی وجود دارد، از بین این الگوها، الگوی نظاممند که همه عوامل درونی، کارکردی و خروجی را شامل میشود مناسب برای ارزیابی و رتبهبندی واحدهای آموزشی حوزههای علمیه انتخاب گردید. اگر هر واحد آموزشی را به عنوان یک نظام در نظر بگیریم عناصر ورودی، فرایندها و خروجی آن به شرح ذیل خواهد بود:
الف) منابع و ورودی واحدها: طلاب، اساتید، قوانین مرکز مدیریت، منابع انسانی، مالی و امکانات
ب) فرایندها: آموزش، پژوهش، تهذیب، تبلیغ، امور طلاب(خدمات)، مدیریتی(اجرایی)
ج) خروجی: دانشآموختگان، آثار علمی، خدمات تبلیغی»
◾️گفتنی است این طرح، کمتر از یک ماه بعد از هشدار جدی مقام معظم رهبری مدظلهالعالی مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزه (1394.12.25) و در تاریخ 1395.1.20 تصویب شد.
بنابراین میبایست دغدغه مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم انقلابی ماندن حوزهها با تبیین دقیق ملاک «انقلابیگری» در آن لحاظ شود و با سنجههای مشخص و با درصد تأثیرگذاری بالا، مراکز آموزشی حوزه علمیه را مورد ارزیابی قرار دهد اما همانطور که پیداست عنصر «سیاست» به صورت مستقل در ضمن عناصر شمرده نشده، گرچه فهم سیاسی برای عموم طلاب، در عرض و در رتبه آموزش و پژوهش و تهذیب، امری مهم و حیاتی است اما ضعف تحلیل سیاسی در سطوح مختلف حوزوی همیشه آسیبزا و جبران ناپذیر بوده است و در طول تاریخ، برخی حوزویان که در جلالت قدر علمی و معنوی مثالزدنی بودند صرفا به خاطر ضعف در این شاخصه، دچار ابتلاهایی در تفسیر یا تطبیق شدند که در این باب، نمونه تاریخی کم نیست.
در این طرح، عنوان مستقلی برای ارتقای سیاسی طلاب در نظر گرفته نشده و فقط ذیل «محور تبلیغ»، زیرشاخه امور فرهنگی، دو عنوان «جهتگیری مدرسه در تقویت بنیانهای نظام» و «برگزاری نشستهای بصیرتافزایی» آمده است که در سطح مدارس مقدمات، هرکدام فقط 2 امتیاز (از مجموع 1000 امتیاز مجموعا معادل 0.4 %) را به خود اختصاص داده است. یعنی اگر مدرسهای در جهت تقویت نظام اسلامی هیچ حرکتی نکرد (و به تعبیر دقیقتر انقلابی نبود) و هیچ نشست بصیرتافزایی هم برگزار نکرد، تنها 0.4% از مجموعه امتیازات آن در جدول ارزشیابی کسر میشود.
البته در بخش «خروجی» این سند، «دانشآموختگان فارغالتحصیل مهذب انقلابی» نیز به عنوان یکی از شاخصهها ذکر شده که البته معلوم نیست با این روش ارزیابی و جهتدهی به مدارس، چگونه این خروجی حاصل میشود؟
هرچند برخورداری از «شخصیت مهذب انقلابی» طلاب نیز تنها 1 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است!
همانطور که گفته شد ملاکهای فوق در بخش «مدارس سطح 1(مقدمات)» بود اما مدارس تخصصی در این ارزیابی محور «تبلیغ» را ندارند، در نتیجه همان 0.4 امتیاز مربوط به جهتگیری انقلابی و برگزاری نشستهای بصیرتافزایی، در مورد مدارس تخصصی لحاظ نمیشود. هرچند به شاخصه «شخصیت انقلابی فارغالتحصیلان»، 12امتیاز از 1000 امتیاز (1.2%) داده شده است.
◾️در مدارس سطح2و3 جهتگیری مدرسه در تقویت بنیانهای نظام اسلامی تنها 4 امتیاز از 1000 امتیاز را به خود اختصاص داده است. برگزاری نشست بصیرتی هم تنها 4امتیاز دارد و مجموعهای که جهتگیری انقلابی داشته باشد و نسبت به رشد فکر سیاسی-انقلابی طلاب خود اهتمام داشته باشد تنها 0.8% با یک مجموعه غیرانقلابی که بستر مناسبی برای رشد حوزویان غیرانقلابی و...، تفاوت دارد.
طرح مزبور کمتر از یک ماه بعد از سخنرانی 1394.12.25 مقام معظم رهبری تصویب شد که در آن تاکید شده بود: «حوزه باید انقلابی بماند.»
البته حدود یک ماه بعد (95.2.17) «طرح حفظ و تقویت روحیه انقلابی در حوزههای علمیه» تصویب شد که مجموعهای از توصیههاست و ضمانت اجرایی مشخصی ندارد.
5. بررسی تأثیر مصوبات در فضای عمومی حوزه علمیه
▫️بر اساس نکات پیشگفته مصوبات سیاسی شورای محترم عالی از محتوا و رویکردی قابل تقدیر برخوردار است که قطعا زمینه ساز اتفاقات مثبتی در سطوح مختلف گذارده اما تأثیر آن در تربیت و تعالی سیاسی عموم طلاب، قابل بررسی کارشناسی محسوس است که در جای خود باید بدان پرداخت.
🔹لازم به ذکر است که نکات پیشگفته مروری اجمالی بر برخی مصوبات و اقدمات شورای محترم عالی در عرصه سیاست ورزی در حوزه بود و صدالبته نوشتار حاضر ضمن آنکه هیچگاه در صدد نفی زحمات و مجاهدتهای این نهاد خدوم نیست، در صدد ترویج این مصوبات و بازخوانی برخی خلأها و ابهامات، جهت تکمیل و تسریع در فرایند اجرایی است. طبعا با ورود نخبگان حوزوی به این مقوله، ابعاد دیگری مورد توجه قرار خواهد گرفت.
#اسلام_ناب
#حوزه_انقلابی
#حوزه_تمدن_ساز
#سکولارهای_حوزوی
#منشور_روحانیت
#مطالبات_رهبری_از_حوزه
@rozaneebefarda