امام زاده ای که #آقازاده نبود!
دلنوشته ای به مناسبت چهل و سومین سالگرد شهادت آیتالله #سیدمصطفی_خمینی
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
《یکذرّه نشانههای آقازادگی در #حاجآقا_مصطفیٰ نبود.》
(مقام معظم رهبری)
وقتی از سیدمصطفی خمینی سخن میگوئیم، با شخصیتی ذوابعاد مواجهیم؛ از حیث علمی آثار پربار و متکثر او در رشته های مختلف علوم اسلامی(از فقه و اصول و تفسیر و حکمت و...) او را در طراز بزرگانی چون شهید صدر و از جهاتی بالاتر، قرار میدهد.
از نظر معنوی از جوانی با اهل معنا مرتبط بود و اجمالا در گوشه ای از مکتوبات و آثار برجای مانده از او، گستره و عمق این حقیقت پیداست. اهل روضه خانگی و توسل مستمر به سیدالشهدا(ع) و از زائران پیاده حرم ایشان در ایام زیارتی خاص بود. اغلب شبها را تا صبح به مطالعه و تهجد بیدار می ماند.
از نظر روابط اجتماعی، خوش مشرب و مهربان و محبوب بود؛ در قم و نجف، با بیوت و طیف های مختلف حوزوی روابط حسنه ای داشت. طیف وسیعی در مدار جذبه اش قرار گرفته بودند.
این شخصیت جامع اما تمام استعدادها و معلوماتش را #وقف_انقلاب و #امام کرد؛ در میدان سیاست، شمع جمع یاران و خار چشم دشمنان بود. در دوران زندان و تبعید امام، حلقه وصل مبارزان بود. در مبارزه، از هیچ کس باکی نداشت؛ چه شاه معدوم در تهران باشد، چه صدام ملعون در بغداد. در سیاست، اهل تعارف و تسامح نبود؛ عالمان درباری و سکولارهای حوزوی و جریانهای التقاطی(از چپگرا تا لیبرال مسلک) نزد او جایی نداشتند.
از سمپاتهای جبهه ملی و نهضت آزادی و شریعتی و سازمان مجاهدین گرفته تا پیروان جریان های چپ سوسیالیستی و مارکسیستی و بعثی و التقاطی، هیچکدام شان نتوانستند #نفوذ کنند یا به بهانه ضرورت همگرایی سیاسی در دوران مبارزه، اجر و قربی نزد او یابند.
او در مقابل انحراف سیاسی، سختگیر و صریح بود و عمیقا باور داشت هدف نباید وسیله را توجیه کند!
سیدمصطفی فرزند ارشد یکی از مشهورترین مراجع تقلید شیعه در دهه چهل و پنجاه بود که به واسطه مبارزه علیه استکبار و استبداد و صهیونیسم و لیبرالیسم، شهرتی بین المللی یافته بود اما با اینهمه و برخلاف سلوک رایج در برخی بیوت، هیچ نشانهای از آقازادگی در او دیده نمی شد! خودش آقا بود؛ آقای اهل فضل و معنویت، و در عین حال زاهد و ساده زیست و مردمی، همچون یک طلبه معمولی.
او به حق اسوه تمام عیار #حوزه_انقلابی است؛ شخصیتی بزرگ که به دلیل کینه توزی های کودکانه اهل انحراف و ارتجاع، به واسطه توطئه #بایکوت و #تحریف و بعضا تخریب، همچنان ناشناخته باقی مانده است.
تبارشناسی دوستان و دشمنان او و مطالعه آثار علمی و سلوک سیاسی او، برای عموم حوزویان، خاصه طلاب جوان، درس آموز و الهام بخش است.
وقتی از سیدمصطفی سخن به میان آید، طراز انقلابی گری در حوزه بالا خواهد رفت و بساط الگوهای نازل و بعضا بدلی، جمع خواهد شد؛ او نشان داد تنها کسانی در ادعای انقلابی بودن صداقت دارند که همچون موم در دست ولی فقیه زمان باشند، از #تجمل و #تبرج مبرا باشند، زاهد و مردم مدار و دلسوز محرومین و مستضعفین باشند، در شناخت خط و خطوط راه انحراف و التقاط نپیمایند و در مقام اعلان نظر، لکنت و تعارف و ترس به خود راه ندهند. کسانی که عمل به تکلیف امروز را قربانی آینده موهوم و ریاست های دنیوی و حتی دینی نکنند. او نشان داد به جای تکالب بر سر مناصب و موقعیتها، باید رقابت و سبقت در مسیر مجاهدت، ارزش تلقی شود و سعادت آنکه، دفتر عمر، به خط خون و مهر #شهادت امضا گردد.
اگر فرزندان معنوی امام روح الله و خیل عظیم لشکر شهیدان در پیروی از امام عزیز تا پای جان مجاهدت کردند، اسوه آنان فرزند عزیزی بود که به لطف خفیه الهی در یکم آبان ۵۶، پای در این راه گذارده بود.
در زمان حیات امام برای سیدمصطفی بزرگداشتی گرفته نشد، تا تبعیضی بین او و سایر فرزندان شهید امام در میان نباشد. بعد از امام هم #مدعیان_دروغین، پرچم و تریبون خط امام را غصب کردند و طبیعی بود، فرزند مجاهد امام، اولین قربانی قدرت طلبی های این انقلابی نمایان باشد.
حالا اما جوانان حزب اللهی مصطفی را پیدا کرده اند؛ همچون گوهری گرانبها و گمشده ای که سالها دنبالش بوده اند.
باید قدر این روزها را دانست... باید قدر آقا سیدمصطفی را دانست...
یکم آبان ۱۳۹۹_قم المقدسه
@rozaneebefarda
روزنه
حمایت عضو ارشد #نشست_اساتید از سخنان تحریف آمیز #حسن_روحانی پیرامون صلح امام حسن(ع) @rozaneebefard
یک پست ابهام برانگیز اینستاگرامی و سخنی با جناب آقای #عندلیب_همدانی
اختصاصی/ سیداحسان طاهری
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه 1 از 2]
🔸در روزهای گذشته یک پست از جناب استاد حاج شیخ محمد عندلیب همدانی در اینستاگرام ایشان منتشر گردید که موجب تعجب فراوان گردید.
در این یادداشت ، از چند زاویه به تحلیل و بررسی این پست خواهیم پرداخت.
1. جناب آقای عندلیب با استناد به کتاب #اخبارالطوال که از نظر ایشان منبعی معتبر(!!) شناخته می شود، سخنی از امام مجتبی علیه السلام درباره علت صلح مطرح می کند.
2. گفتن بخشی از واقعیت و سکوت درباره بخش دیگری از آن، همان قدر خطرناک است که یک واقعه تاریخی را از اساس #برخلاف_واقع روایت کنیم.
ایشان «خواست عمومی جامعه و خوف از به خطر افتادن جان جامعه اسلامی» را علت تن دادن به صلح از زبان امام حسن(ع)، مطرح می کند اما این تنها بخشی از واقعیت است، نه تمام آن! بخش مهم دیگر ماجرا #خیانت سرداران سپاه امام (ع) بود؛ وقتی جامعه اسلامی از یک سو دچار نیرنگ دشمن و عافیت طلبی و از سوی دیگر با خیانت سرداران سپاه و خواص جامعه مواجه می گردد، چاره ای جز صلح باقی نمی ماند. اما در همان مقطع اگر خواص جامعه اسلامی به روشنگری و بصیرت افزایی می پرداختند، و معاویه و دسیسه های او را رسوا می کردند و نیز سرداران سپاه شجاعانه در کنار امام می ماندند، ما شاهد صلح امام نبودیم، بلکه غلبه جبهه حق بر طاغوت به ثمر می نشست.
2. می دانیم اظهار نظر در مقطع زمانی خاص، دارای مدالیل التزامی فراوانی است. اینکه جناب استاد عندلیب دقیقا در ایام اظهارات جنجالی و جهت دار #حسن_روحانی اقدام به انتشار چنین پستی می زند، چندین معنا و مدلول التزامی دارد؛
- تأیید تلویحی استاد عندلیب از سخنان حسن روحانی و صحه نهادن بر راهبرد وی برای حل مشکلات کشور از طریق به اصطلاح صلح و مذاکره یا همان تسلیم در برابر امریکا و طواغیت عالم، از جمله این دلالتهاست.
3. باید از جناب استاد عندلیب پرسید آیا زمانه ما مشابه زمانه امام مجتبی(ع) است؟ آیا از نظر شما امروز مسئولین ارشد نظام اسلامی و سرداران جبهه اسلام اهل خیانت به امام جامعه اند و خود را به امریکا فروخته اند که دیگر امام جامعه اسلامی چاره ای جز صلح و تسلیم ندارد؟ آیا مردم همه خواستار مذاکره و صلح و تسلیم اند؟ آیا حفظ جان مردم در گروه سازش و مذاکره با آمریکاست یا مقاومت و ایستادگی؟
آیا شما یک بررسی میدانی و نظرسنجی علمی و گسترده با روش های متقن علمی انجام داده اید و به این نتیجه رسیده اید که مردم خواستار چه چیزی هستند یا تنها به اطرافیان و خواسته های دایره محدود ارتباطی خود نگرستید و چنین استنباطی کرده اید؟ یا خدای ناکرده میل شخصی خود را به نام مردم مطرح می کنید؟
4. آیا اقدار مردم و حکومت اسلامی با عصر امام مجتبی(ع) قابل مقایسه است؟
آیا این همه مولفه های قدرت جمهوری اسلامی و اعتراف امریکا و غرب به آن را نمی بینید که تلویحا بر گفتمان تسلیم و سازش صحه می گذارید؟
5. دقیقا بر اساس همین تفکر مورد تایید و حمایت هم سلکان جنابعالی ست که دولت روحانی 7 سال است در مسیر مذاکره و سازش و تسلیم حرکت کرده و علی رغم مخالفت های صریح رهبری در آغاز و شیوه پیشبرد مذاکرات هسته ای، امتیازات گزافی پرداخت کرده و هنوز هیچ چیزی عاید کشور نشده است. آیا جنابعالی و دوستان تان که این طور محکم از دولت و راهبرد سازش آن دفاع می کنید هزینه این همه مشکلات گسترده اقتصادی را می پذیرید؟ امروز چه پاسخی در مقابل مطالبات گسترده مردمی دارید؟
مگر بنا نبود با همین راهبرد سازش و صلح مورد اشاره تان همه تحریم ها بالمره لغو و نه تعلیق شود و مردم در رفاه قرار گیرند؟ پس چه شد که امروز دلار از 3 هزار تومان به 30 هزار تومان رسیده است؟
آیا حامیان حوزوی روحانی نباید از مردم به خاطر این همه گرفتاری اقتصادی عذرخواهی کنند و در تدارک جبران برآیند؟
6. جناب استاد عندلیب آزموده را آزمودن خطاست و مؤمن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی شود. با این همه و با توجه به اینکه دیده اید این دولت توان فنی مذاکره ندارد و طرف مقابل یعنی غرب قابل اعتماد نیست و بر عهد خود نمی ایستد و فقط امتیاز می ستاند و هیچ نمی دهد، بازهم پیشنهاد صلح می دهید؟ آیا همین رئیس جمهور چندی پیش نمی گفت مذاکره با امریکا دیوانگی است؟ آیا ترویج سازش، با این تجربه تلخ و اذعان عامل بن و بست با کدخدا، دعوت به دیوانگی نیست؟
@rozaneebefarda
ادامه👇
یک پست ابهام برانگیز اینستاگرامی و سخنی با جناب آقای عندلیب همدانی
[صفحه 1 از 2]
◽️ واگویه ای طلبگی با جناب آقای عندلیب همدانی:
بارها دوستانی که به شما عرض کرده اند چرا در بزنگاه ها موضع نمی گیرید، از شما این پاسخ را شنیده اند که من اهل این حرف ها نیستم، اهل سیاست نیستم و...
اما تجربه نشان داده است بارها و بارها در بزنگاه هایی که به نفع جبهه غیرانقلابی است اتفاقا ورود می کنید، موضع در لفافه می گیرید و به تقویت آن جریان می پردازید. این که به لحاظ سیاسی به جریان خاصی تعلق خاطر داشته باشید، مسئله نگارنده نیست، اینکه این امر را انکار می کنید ولی در عمل آن کار دیگر می کنید، اعجاب برانگیز است.
چطور در ماجرای فوت مرحوم هاشمی و بعد از سخنان یک سخنران غیرمعمم(که البته از نظر ما نیز نابجا بود)، بیانیه صادر می کنید ولی در دفاع از رهبر حیّ انقلاب اسلامی در برابر بی ادبی های مکرر و توهین ها و... سکوت می کنید؟
چطور درباره فلان اظهار نظر مداح انقلابی بیانیه های شدیداللحن می دهید ولی در برابر توهین و تحریف های رئیس جمهور نسبت به سیره اهل بیت علیهم السلام سکوت می فرمایید؟
چطور در واکنش به یک #نامه_ناصحانه با عنوان حمایت از مرجعیت شیعه، به نشانه اعتراض از جامعه مدرسین استعفا می دهید(که به سرعت به تیتر BBC فارسی بدل می شو) ولی در دفاع از جایگاه رهبری انقلاب اسلامی در بزنگاه های مختلف موضعی نمی گیرید؟
بفرمائید با این پیشینه و کارنامه، طلبه های جوان چگونه می توانند این دوگانگی های رفتاری را توجیه کنند؟ چطور درس صراحت و قاطعیت را از بزرگترها باید یاد بگیرند؟
🔶حاشیه روزنه
شنیده شده جناب آقای عندلیب در پاسخ به سوالات و انتقادات برخی طلاب گفته اند:
به مناسبت شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام این مطلب تاریخی را در اینستاگرام گذاشته و در عین حال هیچ اطلاعی از گفت های آقای روحانی نداشته و گفته های او را مطالعه نکرده است!
اگر این مسئله درست باشد، اولاً بر ایشان روا نیست در فضای مجازی که اقتضای آن اظهارنظر بر اساس وقایع روز است، فعالیت کنند؛ زیرا پیش فهم مخاطبان آن است که کسی که در چنین فضایی فعالیت دارد، با اطلاع از موضوعات داغ، ناظر به مسائل روز، اظهارنظر کرده است.
نکته دوم آنکه اگر واقعا چنین است، در یک پست اینستاگرامی دیگری همین مطلب را بیان فرمایند تا زمینه سوءبرداشت پیرامون حمایت ایشان از دولت بنفش، منفی گردد.
سوم آنکه، از ایشان به عنوان یک پژوهشگر تاریخ اهل بیت(ع)، پذیرفته نیست آثار امثال دینوری را که حاوی برخی شبهات و تحریفات آشکار تاریخی است را به عنوان منبع معتبر معرفی کنند؛ همچنین که پسندیده نیست پیرامون تحریفات و برداشت های ناروای سیاست زده غرب اندیشان از تاریخ صدر اسلام، سکوت پیشه کنند!
مطالب یادداشت که برآمده از دیدگاه خاص نویسنده از سیره سیاسی و فکری جناب آقای عندلیب است، لزوما و تماماً توسط روزنه تایید نمی شود لذا:
چنانچه جناب آقای عندلیب خود را در جرگه حامیان روحانی و برجام و خط سازش نمی داند، که آرزوی ما نیز همین است، طبعا با اعلان نظر رسمی و موضع گیری شفاف ایشان، همان اظهارات مبنا قرار خواهد گرفت.
#حامیان_حوزوی_روحانی
#خرده_جریان_اعتدال
#سکولاریسم_حوزوی
#تحریف_تاریخ
#تفسیرهای_جناحی_از_سیره_اهل_بیت(ع)
#برجامیان_عاشق_آمریکا
#نشست_اساتید
@rozaneebefarda
17.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️سخنرانی عبرت آموز آیتالله #جوادی_آملی پس از پذیرش #قطعنامه۵۹۸ در مرداد۶۷
با موضوع #پرهیز از #تکرار #صلح_امام_حسن(علیه السلام)
🔹اگر مثل یاران امام حسن علیه السلام باشیم، معاذالله صلح ما، صلح با امویان خواهد بود!
روزنه؛ دریچه ای به تاریخ، سیاست و اندیشه دینی معاصر
https://eitaa.com/joinchat/2032861191C0a0a43a053
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
💠 ابعاد شخصیّتی آیتالله حاجآقا #سیّدمصطفی_خمینی (ره) از زبان رهبر معظّم انقلاب
📅 یکم آبان؛ سالروز شهادت آیتالله سیدمصطفی خمینی (ره) در سال ۱۳۵۶
🎙 گزیدهای از بیانات معظّمله در دیدار دستاندرکاران کنگره بزرگداشت
💢 ..... وقتی ایشان قم بود و ما هم قم بودیم، کاملاً از نزدیک من ایشان را میشناختم...
1⃣ اوّلاً ایشان از لحاظ ذهن و استعداد علمی، جزو افراد کمنظیر بود؛ یعنی ایشان واقعاً [دارای] یک استعداد برتر و یک ذهن وقّاد بود. ایشان درس هم خوب خوانده بود؛ با اینکه حالا ایشان اهل گعده و مانند اینها هم بود -حالا ما که نمیدیدیم، [ولی] میگفتند ایشان در صحن، گاهیاوقات تا دو ساعت از شب آنجا گعده [داشت]- لکن بعد که میرفت منزل و مشغول مطالعه میشد، از همهی آنکسانیکه اَقرانش بودند، ایشان جلوتر بود؛ از همهشان، هم فاضلتر بود، هم فهیمتر بود. بنابراین از لحاظ علمی و از لحاظ ذهنی، یکچنین آدم برجستهای بود.
2⃣ از لحاظ جرئت علمی هم همینجور بود؛ یعنی آدم با جرئتی بود. من یادم نمیرود اشکالات ایشان را سرِ درس امام [....] لحاظ علمی، هم بااستعداد است، هم کارکرده است، هم باجرئت علمی است. از لحاظ عملی، آقای حاجآقا مصطفیٰ یک انسان انصافاً ممتازی بود.
3⃣ از لحاظ سادگی وضع زندگی، بهمعنای واقعی کلمه مرحوم حاجآقا مصطفیٰ، زاهد بود؛ از لحاظ لباس، از لحاظ رفتار، از لحاظ خوراک، از لحاظ رسیدگی به خانواده؛ واقعاً آدمِ مُعرِض از دنیا و زاهدی بود؛ این اواخری که ما دیده بودیم؛ آن دورهی نجف را من خیلی اطّلاع زیادی ندارم. تا دورهی قبل از مبارزات، ایشان گرایش سلوکی خوبی هم پیدا کرده بود؛ یک توجّهاتی داشت، اهل ذکر و حضور و این حرفها بود.
4⃣ جنبهی دیگر حاجآقا مصطفیٰ، شجاعت او بود؛ یعنی واقعاً اینکه امام فرمودند که امید آیندهی اسلام بود، این بهخاطر جامعیّت این آدم بود؛ هم از لحاظ علمی، هم از لحاظ تهذیب نفْس و مراقبت از نفْس، و هم از لحاظ شجاعت -یک مرجعی که بخواهد مرجع امور مردم قرار بگیرد، باید شجاعت داشته باشد؛ باید بتواند مسائل جامعه را بفهمد؛ و آنجایی که لازم است اقدام کند، اقدام کند- انصافاً آقای حاجآقا مصطفیٰ (رضوان اﷲ تعالی علیه) اینجور بود؛ بههرحال، شخصیّت برجستهای بود.
5⃣ ایشان پسر کسی مثل امام خمینی [بود] -خب ایشان در قم معروف بودند؛ چه قبل از مرجعیّت، چه زمان مرجعیّت- [امّا] یکذرّه نشانههای #آقازادگی در حاجآقا مصطفیٰ نبود. امام در ایّام فاطمیّه چند روز یک روضهای داشتند؛ حتّی در منزل امام و روضهی امام [هم] انسان، حاجآقا مصطفیٰ را نمیدید که بیاید خودش را بچسباند به امام؛ بااینکه عاشق امام بود، واقعاً از آن پسرهایی بود که عاشق پدرش بود یعنی واقعاً عشق میورزید به امام- امّا دُوروبَر امام بهصورت آقازادگی و مانند اینها، مطلقاً ایشان حرکتی نمیکرد.
6⃣ بعد که در سال ۴۱ مبارزات شروع شد، عصرها و سرشب، منزل امام رفتوآمد فراوانی میشد و ما همیشه و هر روز میدیدیم حاجآقا مصطفیٰ دَم در نشسته؛ این آدمی که کمتر آنجاها دیده میشد، از وقتی مبارزه شروع شد از سال ۴۱ در قضیّهی انجمنها، مرحوم حاجآقا مصطفیٰ هر روز آنجا حضور پیدا میکرد و مینشست؛ یعنی مَنِش، مَنِش مبارزاتی بود.
#مؤمن_تراز_انقلابی
#انقلابی_تراز
@qom_khamenei_ir
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
7.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬فیلم|| تحریف صلح امام حسن(ع) توسط روحانی، مقدمه بازگرداندن #آمریکا به ایران و تحمیل برجام های جدید بود!
🔹سلام بر حزب اللهی هایی که با موضعگیری در مقابل سخنان تحریف آمیز #رئیس_جمهور، نشان دادند در مقابل #ظلم ایستادهاند.
⭕️گزیده سخنان تاریخ نگار انقلاب اسلامی، حجتالاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی در وبینار《مجتهد شهید؛ الگوی حوزه انقلابی》
#چهل_و_سومین_سالگرد_شهادت
#آیتالله_سیدمصطفی_خمینی
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
💠 آیا پیامبر(ص) صرفا مرشد معنوی است؟
نقدی متفاوت بر سخنان جنجالی جناب آقای #سیدمحمدجواد_علوی
حمیدرضا مظاهری سیف
واکنش حوزویان/۳۰
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#گزیده
🔹امروزه براساس سیره عقلا و روشهای علمی معتبر تحقیقات گسترده ای در باب معنویت صورت گرفته است.
معنویت پژوهان کوشیده اند برای حل مسائل معنوی بشر نظریاتی را تدوین و ارائه نمایند. نظریات معنوی بر اساس مبانی و اهدافی شکل گرفته و برنامه ها و روشهای کاربردی را سامان داده است.
نظام های معنوی ارائه شده بر اساس نیازهای بشری و باهدف حل مسائل بشری مطابق سیرۀ عقلا صورتبندی شدهاند.
🔸دامنۀ مسائل معنوی بسیار گسترده شده است. مسائل مراقبت معنوی در رابطه با بیماران و در محیط های خدمات درمانی توسعه یافته و روش ها و نظریاتی در این باره پدید آمده است.در حوزه مدیریت و افزایش بهره وری در سازمان کارآمدی معنویت اثبات شده و در این رابطه نیز نظریه های کاربردی ارائه شده و برنامه هایی اجرا می شود. برای حل برخی از آسیب های روانی، معنویت به عنوان راه حل شناخته شده و نظریه ها و نظام های معنوی در رابطه با سلامت روان به کار می رود.معنویت در بین علوم انسانی جایگاهی برجسته دارد و روز به روز در نظر عقلا بر اهمیت آن افزوده میشود.
🔹نظریات علمی درباب معنویت مطابق سیره عقلا در جهان تدوین و ارائه می شود. نظریات علمی معنویت همچون سایر علوم انسانی مبتنی بر سکولاریسم و لیبرالیسم است.پژوهشگران و عقلا در حوزه مطالعات معنوی می کوشند تا راهی جدا از ادیان را طی کنند و با ابتنا به سیره عقلا و بدون قرار گرفتن در چارچوب دینی راه حل های عقلایی برای پاسخ به مسائل و نیازهای معنوی بشر ارائه دهند.هم از این رو با تحقیقات گسترده ایده هایی را مطرح می کنند،شواهد تجربی برای آن ارائه می دهند و یافته های خود را از طریق نقد و بررسی و تحقیقات بیشتر تکمیل می کنند.
🔸حالا سخن بر سر این است که آیا پیامبر اسلام(ص) دانش مطالعات معنوی آورده یا فقط یک #مرشد_معنوی بوده است؟
آیا اسلام نظریه ای در حوزه مطالعات معنوی دارد؟
آیا می توانیم از اسلام نظام معنویت به دست آوریم و به طور نظام مند مسائل معنوی بشر را بر اساس تعالیم اسلام حل کنیم؟
آیا آورده های معنوی پیامبر اکرم میتواند با روندهای عقلایی حل مسائل معنوی بشر در دنیای امروز رویارو شود و در مقابل آنها نظریه ای کارآمد ارائه دهد؟
آیا مسلمانان برای حل مسائل معنوی باید به فکر کشف نظام معنوی اسلام و نوسازی زندگی بشر بر اساس آن باشند؟
یا اینکه تسلیم نظام های عقلایی موجود شوند و همان را بگیرند و پخته کنند و توسعه دهند؟
🔹عقلا همیشه نیازهای معنوی خود را در رابطه با خدایان شان تأمین می کردند، از خداشان کمک می خواستند، با او راز و نیاز می کردند، در برابر او خضوع و خشوع می کردند، به او عشق می ورزیدند، برکت و روزی و سلامت و نیرو از او می خواستند.پیامبر قطعا در این امور معنوی احکام انشائی خاصی ندارد و اگر هم به دعا و خشوع و توکل و تسلیم و شکر خدا توصیه کرده، این همه ارشادی بوده است.
🔸کمونیسم خدا و معنویت را قبول ندارد. لیبرالیسم اما خدا و معنویت را قبول دارد و بشر را در برقراری رابطه با خدا از هر قیدی آزاد می داند.براساس اصول لیبرالیسم که نظریات عقلایی معنوی بر آن استوار است،هر کس باید به بهترین شیوه ای که دوست دارد و به آرامش می رسد با خدا ارتباطی قلبی و معنوی داشته باشد.مسلم است که اسلام اصل خدا باوری و رابطۀ قلبی با خدا را تأیید می کند و از این جهت با لیبرالیسم معنوی هماهنگ است اما آیا یک عالم دینی می تواند بگوید که اسلام دانش معنویت،نظام معنوی، یا نظریه ای درباب حل مسائل معنوی بشر ندارد؟ آیا یک عالم دینی با این بهانه که پیامبر یک مرشد معنوی بود نه یک نظریه پرداز معنوی می تواند خود و جامعه اش را به هماهنگی با معنویت عقلایی مبتنی بر لیبرالیسم فرابخواند؟
🔹علوم اخلاقی هم نظیر معنویت مجموعه ای از دانش های توسعه یافته و گسترده است.از منظر جناب #علوی بروجردی نمیتوان گفت که پیامبر علم اخلاق یا نظام اخلاقی ارائه داده است. پیامبر یک مرشد معنوی و اخلاقی بوده و نمیتوانیم از اسلام برای اخلاق پزشکی، اخلاق کسب و کار، اخلاق حرفه ای، فلسفه اخلاق، معرفت شناسی اخلاق و سایر علوم اخلاقی نظریه یا دانشی از اسلام استنباط کنیم.بدون شک توصیۀ پیامبر اسلام بر دروغ نگفتن، خیانت نکردن،ظلم نکردن،عدالت ورزیدن، راستگویی، مهربانی و... مبتنی بر پسند و ناپسندهایی است که عقلا آن را می فهمند و فرمایشات پیامبر در امور اخلاقی ارشادی بوده است و ایشان در اخلاق بیست حکم تأسیسی نداشته اند. پس در اخلاق هم خود را به #سیره_عقلا و نظریات رایج جهانی بسپاریم.
🔸آیا اسلام فقط همین قشر ظاهری و نماز و روزه ای است که شما در اسلام احکام تأسیسی برای آن سراغ دارید؟
#سکولارهای_حوزوی
#نشست_اساتید
@rozaneebefarda
لغو دسته عزاداری روز شهادت امام عسکری علیه السلام به دلیل شیوع #کرونا
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸در آستانه شهادت جانسوز حضرت امام حسن عسکری علیهالسلام که بنا به رسم هر ساله، پرسشهایی پیرامون دسته عزاداری آیتالله العظمی وحید خراسانی، ایجاد شد که نظر به عدم موافقت مسئولان بهداشتی با این مراسم(حتی با مراعات پروتکل ها)، معظمله بهرغم تمایل به انجام این مراسم، امسال به جهت رعایت حال عموم شیعیان حضرت امیرالمومنین علیهالسلام دسته عزاداری نخواهند داشت.
@rozaneebefarda
نامه ۱۹۴ دفتر بسیج دانشجویی به #مراجع_عظام_تقلید جهت پیشگیری از تحریف تاریخ اسلام توسط #حسن_روحانی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⭕️متن این نامه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
محضر مراجع عالیقدر جهان اسلام، حضرات آیات مکارم شیرازی، علوی گرگانی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی(ادام الله ظلهم)
سلام علیکم؛
انقلاب اسلامی و حاکمیت دین در جامعه اسلامی ، از نعمات و فرصت های بزرگ تاریخی است که به رهبری امام عظیم الشان و همراهی و مجاهدت علمای اسلام برای ملت ایران رقم خورد و یک الگوی نو و بدیع از نظام دینی و مردم سالار را به دنیا عرضه کرد . امروز نظام اسلامی با وجود همه ی دشمنی ها و کینه توزی های استکبار جهانی، توانسته است عزتمند و مقتدر به راه خود ادامه داده و به موفقیت های بسیاری دست یابد.
در این میان اما برخی سستیها و فرسودگیها، جریاناتی فکری و فرهنگی را ایجاد کرده است که در نظام جمهوری اسلامی جایگاه و مسئولیت دارند اما در قامت اپوزیسیون ظاهر شده و علیه نظام فعالیت هایی را انجام می دهند. این مواضع و تحلیل های حساسیت برانگیز، فرصتی بینظیر برای جریانات فوق ایجاد می کند تا بتوانند با فعالیت رسانه ای مسموم و عملیات روانی دوقطبی های کاذب در کشور ایجاد کنند.
احتراما ً همانطور که مستحضرید جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی در ایام نزدیک به شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(علیه السلام)، در جلسه هیئت دولت بار دیگر فرصت را مغتنم شمردند و با اجتهادی عجیب از موضوع صلح امام حسن(علیه السلام) مصادره به مطلوب کردند تا عملکرد ضعیف دولت خود در هفت سال گذشته را تطهیر نمایند.
هفت سال و نیم از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد و در این مدت آنچه که نمایان بود همین بازی جنگ و صلح بوده است که نه تنها مشکلات کشور را حل نکرد، بلکه کشور را در منفعلانه ترین حالت ممکن قرار داد تا دشمنان قسم خورده اسلام به نام دیپلماسی و مذاکره، امت اسلامی را در جنگ اقتصادی و فرهنگی تمام عیار، مورد هجمه همه جانبه قرار دهند.
حقیقتی که امروز بر کشور حاکم شده است تورم بیش از حد، گرانی، ناامنی اجتماعی و فرهنگی و نیز ناامیدی جوانان از آینده، افسارگسیختگی بازار و رانت و فساد آقایان است که سرمایه های کشور را تا جایی که توانسته اند به تاراج برده اند و آنچه را نمی توانند به تاراج ببرند، با دل بستن به غرب و کدخدامحوری در حلقوم غرب ریخته اند.
شوربختانه این اظهارات مسبوق به سابقه بوده است و گاهی امام زمان را از تریبون رسمی دولت مورد هجمه قرار می دهند و گاهی پیامبر عظیم الشأن اسلام را قابل نقد میدانند و هر گاه نیاز به خود باختگی در برابر غرب دارند با « صلح جهانی » خواندن افعال خود، از مظلومیت امام غریبمان، امام حسن سوء استفاده میکنند و تمامیت رسانه ای خود را برای آمادگی و فریب مردم بکار می گیرند.
امروز این روند غلط اگر متوقف نشود امام جامعه را در شرایطی قرار می دهند که دوباره جام زهر را مقابل دیدگان امت ، به رهبر امت بنوشانند ، کما اینکه در قضیه ی برجام نیز چنین رقم زده شد و با ایجاد خطای راهبردی در اذهان مردم کشور را به لبه ی پرتگاه رساندند.
متاسفانه آنچه که در دولت مستقر، مشاهده می شود #پیری و #خستگی و #دل_بستن_به_انتخابات_آمریکا برای #قمار از_پیش_باخته_مذاکره با بدعهدان است و ظاهرا ً دولتمردان انگیزه ای برای حل مشکلات مردم با توجه به ظرفیت های گسترده درون کشور ندارند.
ما دانشجویان از محضر شما عالم و مرجع جلیل القدر استدعا داریم که جریانات زمان #امام_حسن(علیه السلام)، ادله، لوازم و شرایط #صلح ایشان را تبیین کرده و حقایق را برای مردم و به خصوص جوانان روشن کنید؛ همچنین راه را برای عدهای که سعی در مصادره به مطلوب کردن تاریخ دارند، ببندید.
همچنین به صراحت اعلام میداریم که ما نیز با دفاع از تاریخ سراسر شکوه اسلام اجازه نخواهیم داد شیفتگان غرب، ذلت را به امت اسلامی تحمیل کنند و بعنوان سربازانی همیشه در میدان و پا رکاب امام جامعه و مراجع عظام تقلید، عالمان دین و راهبران جامعه اسلامی نخواهیم گذاشت که اشراف از درون کاخ های معاویه گون خود ، نظام اسلامی را در برابر سلطه گران ضعیف و زبون نشان دهند و مقدمات تسلیم آن را فراهم آورند.
در واقع تمام عرائض ما را امام خمینی سال ها پیش بهتر از همه بیان کرده اند که: ای سران اسلام ، به داد اسلام برسید ای علمای نجف ، به داد اسلام برسید ای علمای قم، به داد اسلام برسید.
در پایان نیز بر خود لازم میداریم تا بخشی از وصیت نامه ی سردار سرافراز اسلام، سپهبد حاج #قاسم_سلیمانی را خدمتتان ارسال نماییم که خطاب به شما مراجع عزیز اسلام بود.
@rozaneebefarda
روزنه
💥عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونائی #اختصاصی #پرونده_ویژه روزنه/ ویرایش نخست(
#بازخورد و #تشکر
⭕️ #پرونده_ویژه روزنه با موضوع《عملکرد حوزه قم در سنگر مبارزه با شبهات و شایعات کرونایی》تا کنون بیست هزار و پانصد بار فقط در پیام رسان ایتا دیده شده است.
این اتفاق نشانه اقبال و اعتماد مخاطبان فرهیخته روزنه به مطالب تولیدی است.
🔻گفتنی است، این گزارش تنها شامل فعالیتهای حوزویان ارجمند تا نیمه نخست خردادماه است و از آن زمان تا کنون با حجم فراوانی از فعالیت ها در این باب مواجه بوده ایم.
از این رو، ویرایش دوم آن در فرصت های آتی تقدیم خواهد شد. انشالله.
🔹متن کامل این پرونده ویژه را اینجا بخوانید.
@rozaneebefarda
پاسخ مدیر حوزه علمیه به اظهارات تحریف آمیز حسن روحانی و محقق داماد پیرامون #صلح_امام_حسن(ع)
مشروعیت زعامت با رای مردم شکل نمی گیرد/ تفسیر سیره با انگیزه های سیاسی موجب بی مهری به اهل بیت(ع) است.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#گزیده
🔹معرفت زمانی ناب و خالص می شود و حق معرفت را می توانیم ادا کنیم که مؤلفه های معرفت پیامبر و اهل بیت(ع) یعنی مقام علم، مقام عصمت و مقام ولایت ائمه(ع) را بشناسیم. علم ائمه(ع) و پیامبر(ص) علمی مستقیم به عالم غیب است و از طریق ابزارهای طبیعی به دست نمی آید و این علم بی نهایت است.
مقام عصمت و طهارت از اختیار پیامبر و اهل بیت(ع) ناشی می شود، ما قائل به عصمت فراطبیعی نیستیم بلکه این بزرگواران با اختیار خود به مقامی رسیدند که گرد گناه و خطا بر دامن آن ها نمی نشیند.
🔹 این چهره های نورانی دارای ولایت تکوینی و تشریعی هستند یعنی توانایی قدرت و تصرف در عالم دارند و این به معنای در برابر خدا و منهای خدا نیست بلکه دانایی و توانایی آن ها در پرتو نور الهی بوده و توسل و شفاعت با منطق عقلی و قرآنی قابل حل است، البته این تصرف بر حسب مصالح گاهی نشان داده می شود.
#ولایت_تشریعی هم یعنی #حق_زعامت و #زمامداری برای این بزرگواران است، #مشروعیت_زعامت و امامت با #رأی_مردم شکل نمی گیرد البته پیاده کردن آن شرایطی نیاز دارد اما حق زعامت و هدایت جامعه از آن کسانی است که دارای دانایی، پاکی و طهارت و توانایی در سلسه عالم خلقت هستند.
⭕️ گاهی گفته می شود #صلح امام حسن(ع) #تفکیک_خلافت_از ولایت است، ما معتقدیم زعامت و هدایت از آن ائمه(ع) است که در صورت همراهی مردم تحقق پیدا می کند.
🔹 اگر ما معتقد به این ویژگی های مذکور برای اهل بیت(ع) باشیم که مستند به براهین محکم قرآنی و روایی است، حق امامت و زعامت برای این بزرگواران بوده و اگر جایی به صلحی دست زدند قطعا بر می گردد به این که جامعه خطا کرده و همراهی لازم صورت نگرفته است، حق امامت و زعامت اهل بیت(ع) تابعی از رأی و انتخاب مردم نیست و همراهی مردم وظیفه ای است که باید انجام دهند.
🔹نباید در گفتوهای سیاسی حقایق ناب دینی که مستند به ادله روشن است را مورد کم لطفی و کم مهری قرار دهیم، #کار_خطایی است که این مقامات را به دلایل #جناحی و #سیاسی مورد بی توجهی قرار دهیم و سخنان ناصواب و چند پهلو بیان شود.
@rozaneebefarda
این ده سال، چون سه ده سال دگر!
روایتی متفاوت از کارنامه حوزه در عمل به مطالبات رهبری
#پرونده_ویژه
سفر تاریخی رهبر به قم؛ رهیافتها و پیامدها/۵
اختصاصی|| مرتضی محسنی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
[صفحه ۱ از ۳]
🔹ده سال است از سفر تاریخی مقام معظم رهبری به قم می گذرد. سفری که بازخوانی و بررسی دست آورد های آن تکلیفی مهم و اساسی بر دوش هر آن کسی است که نسبت به اسلام و انقلاب علاقه مند است چراکه اساساً سفرهای استانی امام امت غیر از سفرهای استانی یک مقام سیاسی است بویژه سفر به شهر مقدس قم که خواستگاه انقلاب اسلامی و حوزه ی علمیه به ویژه در آن مقطع حساس تاریخی که قطعا دارای پیام و اهدافی است که اتفاقا در بیانات و مطالبات ایشان در این سفر بدان تصریح شده است. اکنون که در دهمین سالگرد این سفر هستیم فرصت بسیار خوبی است برای بازخوانی این بیانات و مطالبات است چراکه اولاً ده سال زمان خوبی است برای آزمودن مسئولین و متولیان و مخاطبان این مطالبات چراکه اگر کسی می خواست ولو برنامه ی بلند مدتی داشته باشد اکنون هنگامه ای آن است که خروجی هایش کم کم رُخ نمایاند و ثانیاً آنان که در زمان شنیدن این دغدغه ها مخاطب اصلی نبودند و تنها آرزوی آن را داشتند که اگر فضا دست ما بود در تحقق این مطالبات چه میکردیم و چه الان هرکدام در شرایط و سنینی هستند که مخاطبان آن دغدغه ها به شمار می روند.
🔻اما بعد؛
با بررسی مجموع دیدارها و بیاناتی که حضرتشان در طول سفر به قم ایراد فرموده اند – حتی آن دیدارهایی که با مخاطب حوزوی نیست- اینگونه به نظر می رسد که این مطالبات را می توان با دو دیدگاه مورد بررسی قرار داد:
🔹دیدگاه اول، نگاه به مطالباتی است که ناظر به مسائل عمومی حوزه است همچون مسائل علم، تربیت علمی، تحقیق، اخلاق، مسائل مدیریتی، مسائل سازمانی در حوزهی قم، بحث کتابهای درسی، بحث چگونگی درسخواندن و مانند این ها
🔹و دیدگاه دوم، مطالبات و اندیشه هایی است که هدف آن هویت بخشی و جهت دهی حوزه و روحانیت در نسبت با انقلاب اسلامی است یعنی همان حقیقتی که تمام فعالیت ها، راهبردها و رویکرد ها را بی آنکه متعلق آن تفاوتی داشته باشد را پی گیری مکند به گونه ای که حتی آن روح و هویت اصلی ای که در پس مطالبات دسته اول(مطالبات ناظر به مسائل عمومی) را شامل می گردد و ما از آن تعبیر به «حوزه انقلابی» می نماییم.
⭕️اگر بخواهیم میان این دو دیدگاه مقایسه کنیم، دیدگاه دوم اگر از دیدگاه اول مهمتر نباشد، به همان اندازه وزانت و اهمیت دارد چراکه انقلاب و حرکت جهت دار به سمت حاکمیت و اقامه دین آن چیزی است که محور همه ی آن مسائل دیدگاه اول است و آنها را جهت و هویت می دهد و اساسا ریشه تمامی ناکامی ها در تحقق مطالبات دسته اول را باید در نسبت گیری حوزه و روحانیت به ویژه بزرگان و سیاستگذاران آن با مطالبات دسته دوم جست و جو کرد حقیققتی که همیشه علی رغم اهمیت و اثر گذاری در پس دعواها و اختلافات ظاهری و بعضا کم اهمیت و یا حتی دست آوردها و موفقیت هایی که در مسائل عمومی محقق شده اند مغفول و مخفی مانده است و یا اینطور اراده شده است که اینگونه به نظر برسد.
🔹تمام هویت نظام اسلامی و آنچه او را در میان نظامات سیاسی موجود در عالم متمایز می نماید به قید اسلامی آن است یعنی اگر در ایران انقلاب می شد، نظام سیاسی تغییر می یافت حتی اگر مذهبی ها به عنوان حاکمان و متولیان امور حکومت قرار می گرفتند اما مقید نبودند که اسلام را مبنا و حاکم بر نظام سیاسی قراردهند و تکلیف خود را تحقق احکام اسلامی قرار نمی دادند آنگاه تفاوتی هم در ماهیت و هویت با سایر نظامات سیاسی دنیا نداشتند. از سویی دیگر، تمام هویت حوزه و روحانیت نیز به اسلام است و ایشان منهای اسلام نه از خود چیزی دارند و نه مشروعیتی پیدا می کنند لذا اسلام آن نقطه ی اشتراکی است که هر دوی این حقایق یعنی نظام اسلامی و حوزه و روحانیت را به یکدیگر پیوند و سرنوشت آن ها را از یکدیگر ناگسستنی می نماید به گونه ای که کیفیت و چگونگی وجود هر دوی این حقایق تأثیر مستقیم و غیر قابل پیشگیری ای بر دیگری دارد.
⭕️اما آنچه مسئله اساسی و مغفول مانده است آن حقیقتی است که به نظر می رسد رهبر معظم انقلاب نه تنها در این سفر به قم مقدسه بلکه در تمام طور زعامت و ولایت خود و حتی پیش از آن از هنگامه ی آغاز مبارزات در پی آن بوده اند و آن عبارت است از چیستی این «اسلام» و تعهداتی که از دل تعریف آن بر می خیزد.
@rozaneebefarda
ادامه👇