💡 #یک_نکته
زمانی که یک فرد بدایةالحکمة و نهایةالحکمة میخواند، در مرحله اول، دو سه تا فصل مبنایی دارد، هر چه اینجا پذیرفت، تا آخر فلسفه، وامدار همان است. تشکیکی تا آخر تشکیکی است، تباینی تا آخر تباینی است، وحدت شخصی تا آخر وحدت شخصی است و همه فلسفه خود را بر آن اساس میچیند. چون نفس فلسفه یک دانش نظاموار و منظومهوار است و اگر این در ذهن نشست و یقینی جلوه کرد و اعتقاد را به دنبال داشت، طبیعی است که منظومه فکری و منظومه رفتاری برای انسان ایجاد میکند.
📓 برگرفته از همایش امام خمینی (ره) در عینیت حکمت و عرفان اسلامی
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#فلسفه
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
پایگاههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
ایتا | تارنما | پیامرسان
🤔 یک پرسش³²
❓فلسفه، دانش بی فائده اى است؛ زيرا اگر مقصود از فلسفه خوانى تمرين ذهنى است، اين فائده با رياضيّات بهتر به دست می آيد. و اگر منظور درك واقعيّات هستى است، اين فائده با وحى يعنى تدبّر در كتاب و سنّت بسيار بهتر حاصل می شود. و اگر مقصود دفاع عقلانى از آموزه هاى دينى است، اين فائده وظيفه علم كلام است، و نه فلسفه؟
📩 پاسخ:
اوّلا: فلسفه دانشى است كه جايگزين ندارد. سخن از بايد و نبايد در اخلاق مطرح است و سخن از است و نيست در علم، و سخن از هست و نيست در فلسفه. هر گاه بشر درباره بود و نبود چيزى (كون تام، ليس تامّه با تفكّر عقلانى (برهان منطقى) بينديشد، به انديشيدن فلسفى دست يازيده است . پس مقصود از فلسفه دانى، تمرين ذهنى نيست كه گفته شود: رياضى بهتر ذهن را تمرين می دهد
ثانياً: راه درك واقعيّات منحصر در تدبّر در وحى نيست و حتى خود وحى بر تفكّر عقلانىِ منطقى پاى فشرده است. در سیصد آيه و هزاران روايت بر عقلگرائى بشر (و نه مسلمانان) تأكيد شده است. چقدر خداوند در قرآن كفّار را دعوت به تفكّر كرده است؟ معناى اين دعوت اين نيست كه: «اى كفّار بيائيد مسلمان شويد و سپس در قرآن و سنّت تدبّر كنيد» بلكه مقصود اين است كه با عقل خدادادى و با تفكّرى آزاد در حقائق جهان هستى ـ كه از آن جمله است وجود خداى ربّ العالمين و ضرورت وحى بينديشيد.
ثالثاً: گرچه دفاع عقلانى از آموزههاى دينى وظيفه كلام و متكلّم است، ولى فيلسوفى كه با برهان صرف به حقّانيّت آموزههاى كلانِ دين مىرسد و آنها را از همين راه اثبات می كند، بهترين خدمت را به دين كرده است. او نه تنها متّهم به تفكّر كاناليزه نمی شود كه می تواند بی دينان و شكّاكان و علم زدگان را هم به ساحت دين رهنمون گردد. آرى، بسى تفاوت است بين نظرى كه می گويد: فلسفه مسلمين همان كلام است و فلسفه اسلامى بی معناست، و بين نظريهاى كه می گويد فلسفه نمی تواند دفاع عقلانى از دين داشته باشد
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#یک_پرسش
#فلسفه #عرفا
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
پایگاههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
ایتا | تارنما | پیامرسان
💪 راه های تقـویت اراده²
ج) گفتن برخی از اذکار همانند ﴿یا قویّ﴾، ﴿یا مرید﴾، و یا ﴿یا مُمِدَّ الهِمَم﴾، با توجه و آداب ذکر میتوانند در بلندی همت انسان تاثیر بگذارد.
د) از همه مهم تر اینکه انسان، برخی کار ها را که کمی برای نفس مشکل است (نه زیاد) انتخاب کند و آنها در مدت معینی به هر نحو که شده انجام دهد و به هیچ وجه در آن مدت کم کاری نکند.
مثلا کسی که بیداری بین الطلوعین برای او سخت است، تصمیم بگیرد که به مدت یک هفته بین الطلوعین را به هر نحو که شده بیدار باشد؛ مثلا بلافاصله بعد از بیداری دوش آب سرد بگیرد یا مقداری نرمش کند یا غذایی تناول کند و... .
دیگر راه های تقویت اراده
📚 سیر و سلوک ص ۲۷۶
#آیت_الله_رضایی_تهرانی
#سیر_و_سلوک
#برش_کتاب
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
شبکههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
تارنما | پیامرسان
|•| به مناسبـت ولادت رسـول گرامی اسلام
|•| و امام صادق علیهما السلام
|•| بخشی از مطالب مرتبط تقدیم میشود:
📋 چگونه پیامبر برایم دعا کند؟
📋 سخنرانی ولادت پیامبر و امام صادق
📋 سخنرانی مبعث رسول الله
📋 نشست امام صادق و علوم عقلی
📋 صبر و أفت در دید امام صادق
🌐 با ما همراه باشید ...
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
پایگاههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
ایتا | تارنما | پیامرسان
🔥دوری از خدا...
#عکس_نوشته
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
پایگاههای رسمی دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله حاج شیخ علی رضایی تهرانی
ایتا | تارنما | پیامرسان