#احکام_حج
ادای دین قبل از رفتن به حج
قرض . وام
⏪ استفتاء:
کسی که بدهی دارد و موعد ادای دین فرارسیده ولی بدهی خود را پرداخت نکند و به سفر حج واجب برود،
(البته قصدش، فرار از ادای دین نیست، بلکه اگر این بدهی خود را پرداخت کند، تامین هزینه سفر حج، برایش مشکل می شود)
آیا این حجّ ، مقبول و مجزی است؟
✅ پاسخ:
1️⃣ آیت الله مکارم:
اول باید بدهی مطالَب خود را بپردازد و سپس به حج برود و در غیراینصورت چنین حجی ، کفایت از حجه الاسلام نمیکند؛❌
مگر اینکه قبل از رفتن به حج، رضایت شخص طلبکار را بابت تاخیر در پرداخت دین، جلب کند.
2️⃣ مقام معظم رهبری:
اگر طلبکار به تاخیر در پرداخت، راضی بوده ،
و همچنین اگر با پرداخت بدهی، مال دیگری (هرچند غیرنقدی)، داشته باشد که هزینه حج را تامین کند، حج او حجه الاسلام محسوب می شود؛
ولی در غیر این دوصورت، حج بر او واجب نبوده و حجه الاسلام محسوب نمی شود.❌
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_حج
#استطاعت
🔴 چند نکته درباره استطاعت حج واجب :
1️⃣ نکته اول
سوال:
کسی که از جهت مالی مستطیع نیست، اگر هزینه حج واجب را قرض کند یا وام بگیرد و به حج برود آیا این حج، کفایت از حجه الاسلام می کند؟
🔑پاسخ:👇
الف) مرحوم امام خمینی:
در فرض مذکور، مستطیع محسوب نمی شود و این حج (که با قرض و وام انجام شود) کفایت از حجه الاسلام نمیکند.
ب) مقام معظم رهبری:
اگر بتواند به آسانی آن مبلغ را وام بگیرد و بعدا ادا کند واجب نیست با وام گرفتن ، خود را مستطیع کند ولی اگر وام را گرفت حج بر او واجب میشود و از حجه الاسلام کفایت می کند.
ج) آیت الله مکارم:
چنین شخصی، در فرض مذکور مستطیع نمی شود هرچند بتواند در آینده بدهی خود را به آسانی بپردازد
ولی اگر معادل وام، اموالی (مثل زمین ) داشته باشد که از محل آن بتواند بدهی خود را به آسانی بپردازد مستطیع است.
د) آیت الله سیستانی:
با قرض و وام گرفتن، کسی مستطیع نمی شود مگر اینکه این قرض و وام دارای اجل بعید باشد یعنی زمانِ ادای دین و پرداخت قرض به قدری دور است که عقلا به آن توجهی نکنند، در اینصورت چنین شخصی مستطیع خواهد بود.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_حج
#استطاعت
2️⃣ نکته دوم استطاعت حج :
نکته قبل درباره کسی بود که
در زمان گذشته از جهت مالی مستطیع نبوده و فعلا هم از جهت مالی مستطیع نیست ولی میخواهد با قرض و وام، خودش را مستطیع کند
ولکن:
اگر کسی قبلا (مثلا چند سال پیش)
از جمیع جهات ، مستطیع بوده ولی عمدا تاخیر انداخته و سهل انگاری کرده و در زمان فعلی از رفتن به حج، عاجز شده است (عجز بدنی یا عجز مالی) :⤵️
⏪ اکنون واجب است که به هر نحوی که شده حتی با وام و قرض گرفتن (درصورت عجز مالی) و یا با نائب گرفتن (درصورت عجز بدنی) حتما حج واجب انجام شود.
و در صورت عدم امکان وام گرفتن یا نائب گرفتن، باید وصیت کند بعد از مرگش، حج واجب از طرف او انجام شود.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_حج
#استطاعت
3️⃣ نکته سوم استطاعت حج :
⏪ درباره کسی که برای حج واجب ثبت نام کرده بوده:
کسی که چند سال پیش برای حج واجب، ثبت نام کرده ولی اکنون که نوبت سفر حج او شده،
از جهت مالی یا بدنی ، استطاعت ندارد؛
✳ سه حالت دارد:
✅ الف) اگر همان زمان که ثبت نام کرده یا قبل از آن، توانایی تهیه فیش آزاد حج را داشته ولی از راه ثبت نام اقدام کرده:
حج ،بر عهده او مستقر شده و باید به هر نحو ممکن ، حج واجب، انجام شود.(باقرض و وام یا نائب گرفتن)
✅ ب) در زمان ثبت نام ، توانایی و استطاعت مالی نداشته ولی بعد از ثبت نام کردن (در همان سال یا سالهای بعد)، توانایی مالی برای رفتن به حج پیدا کرد یعنی می توانسته فیش آزاد بخرد ولی گفت صبر می کنم تا با همان روش ثبت نام ، نوبتم شود،
براین شخص هم حج واجب، مستقر شده و اگر عاجز از رفتن به حج شد باید به هر نحو ممکن، حج را انجام دهد.
✅ ج) اگر در زمان ثبت نام برای حج، استطاعت مالی نداشت و صرفا پول ثبت نام را داشت واریز کند و سالهای بعد از ثبت نام هم استطاعت مالی پیدا نکرد،
⏪ اکنون که نوبت سفر حج او شده
اگر فعلا استطاعت مالی پیدا کرده که بقیه پول حج را واریز کند
در اینصورت حج بر او واجب است
ولی اگر فعلا هم استطاعت مالی ندارد و بقیه پول حج را ندارد که واریز کند :
دراینصورت واجب الحج نیست
بنابراین میتواند فیش را نگهدارد برای سالهای بعد یا می تواند فیش را بفروشد و بعد از دادن خمس پول فروش، آنرا خرج زندگی کند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_حج
#استطاعت
4️⃣ استطاعت حج با فروش موونه
🔒 سوال: کسی که می تواند وسایل موونه خود را بفروشد (مثلا زن ، طلاهای زینتی خود را بفروشد یا مرد، منزل یا ماشین سواری خود را بفروشد) و هزینه حج واجب را تامین کند آیا واجب است این کار را بکند و به حج برود؟⁉️
✳ پاسخ:
دو حالت دارد:
✅ الف) اگر این وسایل موونه، عرفا در حد نیاز و شان او باشد (اضافه بر نیاز و شان او نیست)
لازم نیست بفروشد و واجب الحج نیست.
✅ ب) اگر وسایل موونه ، عرفا زیادتر از نیاز و شان او است و به گونه ای است که با فروش و تبدیل آن به موونه ی در حد شان و نیاز، بتواند (بدون عسر و حرج) با پول فروش مازاد موونه، فیش آزاد حج را تهیه کند و به حج برود،
مثلا مرد مغازه یا خانه ای دارد که مساحت یا موقعیت مکانی بالایی مثل (بالا شهر) دارد که عرفا بیشتر از شان و نیاز او است ولی اگر این مغازه یا منزل را بفروشد می تواند مغازه یا منزل کوچکتر که به مقدار نیاز اوست یا مکانی مثل پایین شهر که در حدشان او هم باشد،
در اینصورت این شخص، واجب الحج است و باید (واجب است) مقدار اضافی موونه را بفروشد و سفر حج واجب را در اولین زمان ممکن انجام دهد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_حج
#استطاعت
5️⃣ تعارض حج و ازدواج فرزند
✳ سوال:
من مستطیع برای حجّ واجب هستم
ولی فرزندم نیاز به ازدواج دارد،
اگر بخواهم هزینه های ازدواج ایشان را فراهم کنم استطاعت مالی برای حج را از دست میدهم،
آیا میتوانم پول حج را خرج هزینه های ازدواج فرزندم کنم و به سفر حج واجب نروم؟؟⁉️
🔑پاسخ:
✅ الف) اگر خود فرزند فقیر نباشد و یا مثلا با کار کردن و شغل در حد شان عرفی اش، یا حتی با وام و قرض، بتواند هزینه ازدواج خود را تامین کند:
در اینصورت پدر وظیفه ای ندارد و باید حج واجبش را انجام دهد و تاخیر در انجام حج ، جایز نیست.
✅ ب) اگر اولا: فرزند نیاز ضروری و فوری به ازدواج داشته باشد،
و ثانیا: خودش اصلا نتواند هزینه ازدواج را تامین کند و حتی گرفتن وام و قرض هم جهت تامین هزینه ازدواج برای او ممکن نباشد (مثلا پدرش بگوید برای ازدواج، وام بگیر من بعدا در پرداخت قرض و اقساط آن به تو کمک میکنم)
و ثالثا: اگر پدر کمک به ازدواج فرزندش نکند آبروی او در خطر باشد، یعنی در واقع به گونه ای باشد که هزینه ازدواج فرزندش، عرفا جزء موونه واجب زندگی او محسوب شود،
در اینصورت پدر، واجب الحج نیست.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_نذر
نذرهای استمراری
کفاره حنث نذر استمراری
🔒استفتاء:
⏪ کسی که نذر کرده(با رعایت شرایط و خواندن صیغه شرعی نذر) عمل حرام یا مکروهی را در مدت معینی ، مستمرا ترک کند،
✳ مثلا نذر کرده از هنگام انعقاد نذر به مدت یک ماه، خوابیدن بین الطلوعین را ترک کند،
یا نذر کرده عمل راجحی را مستمرا انجام دهد،
✳ مثلا نذر کرده از امروز به مدت چهل روز پشت سر هم زیارت عاشورا بخواند،
✳ یا نذر کرده از این هفته به مدت چهل شب چهارشنبه (پشت سر هم) به مسجد مقدس جمکران برود،
در صورت تخلف عمدی، آیا کفاره حنث نذر، تکرار میشود یا اینکه پرداخت یک کفاره کافی است؟
یعنی اگر مثلا پنج شب چهارشنبه عمدا به مسجد جمکران نرفت آیا باید پنج مرتبه کفاره بدهد یا پرداخت یک کفاره، کفایت می کند؟⁉️
✅ پاسخ:👇
آیت الله سیستانی و مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
این مساله، دو حالت دارد:
1️⃣ اگر در نیت و قصدش در زمان نذر کردن، انعقاد یک تعهد و یک التزام بوده، یعنی تمام چهل روز، بعنوان یک مجموعه واحد، متعلق نذرش بوده،
⏪ در اینصورت با همان تخلف اول، نذرش منحل شده و یک کفاره کافی است.(کفاره تکرار نمی شود) و نسبت به بقیه روزها هم تکلیفی ندارد.
2️⃣ ولی اگر تک تک روزها بصورت مستقل، نذر شده باشد یعنی تعهدها و الزامهای متعدد بر خودش واجب کرده باشد،
⏪ در اینصورت با هر مرتبه مخالفت عمدی، یک کفاره واجب میشود(کفاره تکرار می شود) و همچنین نسبت به ایام باقیمانده، تکلیف ساقط نمیشود و باید عمل منذور را انجام دهد.
🔴 و در صورتی که شک دارد قصدش در هنگام انعقاد نذر چگونه بوده (آیا بصورت مجموعی بوده یا تک تک دفعات، متعلق نذر بوده):
⏪ در اینصورت، یک کفاره کافی است یعنی با اولین تخلف، نذرش منحل می شود.
___________________________
🔴 کفاره تخلف نذر:
۱.مقام معظم رهبری و آیت الله سیستانی:
کفاره تخلف نذر، مانند کفاره تخلف قسم است:
یعنی یا ده فقیر را سیر کند(اطعام) یا ده فقیر را لباس دهد(بپوشاند) و اگر توانایی انجام هیچ یک از این دو عمل را ندارد باید سه روز پی در پی روزه بگیرد.
۲.آیت الله مکارم:
کفاره تخلف نذر ، مثل کفاره ابطال عمدی روزه ماه مبارک رمضان است
یعنی یا ۶۰ روز روزه بگیرد که ۳۱ روزش باید پی در پی باشد یا ۶۰ فقیر را اطعام کند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_نماز
#نیابت
#مستحبات
✳ جواز نیابت از شخص زنده در مستحبات
🔒سوال:
آیا میتوان به نیابت از شخص زنده، اعمال مستحبی (مثل نماز و روزه) بجا آورد؟⁉️
🔑پاسخ:
چند مقدمه قبل از پاسخ سوال،
✳ مقدمه اول:
نیابت از اموات در همه اعمال مستحب و واجب صحیح می باشد.
✳ مقدمه دوم:
نیابت از افراد زنده در واجبات جایز نیست (حتی اگر ایشان بطور کلی عاجز از اتیان واجب باشد)؛ مگر در مورد حج، به تفصیلی که در احکام حج نیابتی آمده است.
✳ مقدمه سوم:
انجام برخی اعمال مستحبی مثل زیارت قبر مطهر پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله و زیارت قبور مطهر ائمه علیهم السلام و انجام حج و عمره و یا طواف، و نماز مربوط به این اعمال(نماز زیارت یا نماز طواف) به نیابت از شخص زنده(بصورت تبرعی یا استیجاری) اشکال ندارد.
✳ مقدمه چهارم:
انجام تمام اعمال مستحبی برای اشخاص زنده اگر بصورت اهدای ثواب باشد هیچ اشکالی ندارد.
________________
✅ و اما پاسخ سوال:
⏪ انجام اعمال مستحبی به صورت نیابت از شخص زنده:
1️⃣ مقام معظم رهبری:
انجام همه اعمال مستحبی از طرف شخص زنده بصورت نیابتی
(تبرعی یا استیجاری) ،جایز و صحیح می باشد
هر چند بهتر است نماز مستحبی را بدون قصد نیابت بخوانید و سپس ثواب آن را به شخص زنده هدیه کنید.
2️⃣ آیت الله مکارم:
نیابت از شخص زنده در مستحبات اشکال ندارد هرچند بهتر است بصورت اهدای ثواب باشد.
3️⃣ آیت الله سیستانی:
نیابت از افراد زنده در همه مستحبات، رجاء و بدون قصد ورود جایز می باشد.
https://eitaa.com/peykeahkam