#احکام_سفر
👈 مطالعه با دقت بیشتر👇
قبلا بیان شد که:
شرط اول برای اینکه شخص، شرعا مسافر محسوب شود این است که قصد داشته باشد مسافت هشت فرسخ را طی کند.
(حداقل رفت و برگشت او، هشت فرسخ بشود.)
شرط بعدی...؟؟؟
🔒سوال:
من طلبه هستم و می خواهم جهت تبلیغ، به روستایی بروم که در فاصله ۳۸ کیلومتری از وطنم می باشد:
(یعنی مسیر رفت ۳۸ کیلومتر و مسیر برگشت به وطن ۳۸ کیلومتر: مجموعا ۷۶ کیلومتر)
و قصد دارم در آن روستا، ۱۰ روز بمانم و بعد از توقف ده روز، به وطن برگردم،
دراینصورت آیا مسافر محسوب میشوم و در بین راه، نمازم قصر است؟
و اگر در ماه مبارک رمضان باشد و اذان ظهر را در بین راه باشم آیا روزه ام صحیح است؟
🔑پاسخ:
طبق نظر مراجع معظم تقلید، این شخص در فرض فوق، اصلا مسافر محسوب نمیشود و نمازش در بین راه کامل و روزه اش هم صحیح است.⤵️
ان قلت:⁉️⁉️
چرا؟ مگر این شخص در مسیر رفت و برگشت جمعا ۷۶ کیلومتر مسافت طی نمی کند پس چرا در بین راه، مسافر محسوب نمیشود؟ و در بین راه روزه اش هم صحیح است؟
🔑🔑پاسخ:
به دلیل اینکه یکی دیگر از شرایط شرعی سفر و قصر نماز این است که:
👈 شخص نخواهد پیش از پیمودن هشت فرسخ، از وطن خود بگذرد،
یا ده روز در جایی بماند؛
پس اگر قصد دارد پیش از پیمودن هشت فرسخ (تلفیقی یا امتدادی) ، ده روز در محلی بماند، شرعا مسافر محسوب نمیشود و نمازش را در بین راه باید تمام بخواند.
⬅️ نتیجه:
کسی که میخواهد از وطن خود به مقصدی برود که در فاصله کمتر از هشت فرسخی است و قصد دارد در آنجا ده روز بماند و سپس به وطنش برگردد، مسافر محسوب نمیشود و باید نمازش را در بین مسیر رفتن به محل اقامت و در مسیر برگشت، تمام بخواند،👈 هرچند که مجموع مسیر رفت و برگشت به ضمیمه هم، هشت فرسخ بشود.
✅ همین مطلب برای مورد زیر هم وجود دارد(یعنی مسافر محسوب نمیشود):
👈 شخصی که فاصله بین دو وطن او مثلا وطن اصلی(محل تولدش که از آن اعراض نکرده) و وطن اتّخاذی او،
۳۸ کیلومتر باشد(یعنی کمتر از هشت فرسخ):
وقتی که از این وطن به وطن دیگرش می رود، در بین مسیر، مسافر محسوب نمیشود و نمازش تمام و روزه اش صحیح است (و لازم نیست برای صحّت روزه، اذان ظهر را داخل وطن باشد.)
(بعبارت دیگر، رسیدن به وطن یا محل اقامت ده روز، قاطع سفر است) کیلومترش، صفر میشود...
▪️آدرس: رساله مراجع تقلید شرط چهارم از شرایط سفر.
▪️ استفتائات سایت مقام معظم رهبری: اگر فاصله بین دو وطن، کمتر از ۴۱ کیلومتر باشد در بین راه، نمازش کامل، و روزه صحیح است.
(مسافر محسوب نمیشود)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_راهپیمایی ۲۲بهمن
1️⃣ دلیل قرآنی برای شرکت در راهپیمایی های سرنوشت ساز
مثل ۲۲ بهمن:
👈 آیه ۱۲۰ سوره مبارکه توبه:
... لا يُصيبُهُم ظَمَأٌ وَلا نَصَبٌ وَلا مَخمَصَةٌ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَطَئونَ مَوطِئًا يَغيظُ الكُفّارَ.... إِلّا كُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضيعُ أَجرَ المُحسِنينَ.
.... هیچ تشنگی، گرسنگی و رنجی در راه خدا به آنان نمی رسد و در هیچ مکانی که مایه ی خشم کفّار می شود، قدم نمی گذارند.... مگر آنکه برایشان عمل شایسته ای ثبت می گردد، همانا خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمی کند.
🔸️شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن مصداق بارز عملی است که باعث میشود دشمنان اسلام و انقلاب، از آن بسیار خشمگین و عصبانی شوند...
👈 آیه ۲۵۶ سوره مبارکه بقره:
...فَمَن یَکفُر بِالطّاغوت و یُومن باللّه فقداستَمسَکَ بالعُروَهِ الوُثقی...
تبرّی و بیزاری جُستن از دشمنان خدا و اسلام، جزء واجبات دین(فروع دین) است،
🔸️ شرکت در این راهپیمایی ها مصداق بارز تبرّی و بیزاری از دشمنان اسلام است.
👈 آیه ۵ سوره مبارکه ابراهیم:
و لقد اَرسلنا موسی بآیاتنا، اَن اَخرِج قومَک مِنَ الظّلمات الَی النّور و ذَکِّرهُم بِاَیّامِ الله...
یادآوری روزهای بزرگ (اعم از پیروزی یا روزهای سخت)
🔸️یک نمونه بارزِ ایامُ الله ،
۲۲ بهمن است؛ یعنی روز نجات ملت ایران از چنگال طاغوتیان زمان ، و روز آشکار شدن نعمت بزرگ الهی، یعنی استقلال و آزادی.
و شرکت در راهپیمایی ۲۲بهمن، مصداق تذکّر نسبت به ایام الله است.
_______________________
2️⃣ آیا شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ، شرعا واجب است؟
🔑پاسخ:
👈 مقام معظم رهبری:
در صورتی که شرکت نکردن، موجب تضعیف نظام اسلامی شود، شرکت در این راهپیمایی، واجب است.
👈 آیت الله مکارم:
حضور در مقاطع مهمّ و ضروری انقلاب و کشور، مثل راهپیمایی ۲۲ بهمن، واجب است.
3️⃣ برای شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن آیا اجازه شوهر برای خروج از منزل، لازم است؟
🔑پاسخ مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
خیر .در این موارد که حضور، واجب است اجازه شوهر لازم نیست.
4️⃣ آیا شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن ثواب و اجر معنوی هم دارد؟
🔑پاسخ مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم و آیت الله نوری همدانی و... :
بله. اگر با قصد قُربت شرکت کند قطعا ثواب زیادی دارد.
(طبق آیه ۱۲۰ سوره توبه)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
ادامه شرایط سفر
✳ یکی دیگر از شرایط قصر نماز در سفر، این است که:
👈 شخص، کثیرالسفر نباشد.
کثیرالسفر به فردی گفته میشود که معمولا، ده روز در جایی(در وطن یا غیروطن) نمی ماند و مستمرّا در حال سفر است.
بنابراین اگر فردی (با توضیحاتی که بیان خواهد شد) سفرهای زیاد داشته باشد نمازهایش در این سفرها تمام است و روزه اش هم صحیح است.
✅ نکته اول:
کسانی که زیاد به سفر می روند سه دسته هستند:
۱.مَن شُغلُه السّفر:
کسی که سفر کردن، شغل او است.
مانند: راننده، خلبان، لوکوموتیوران، کشتیبان.
۲.مَن شُغلُه فِی السّفر:
کسی که سفر کردن، مقدّمه شغل اوست، مانند: معلم، پزشک، کارمند یا کارگری که بین وطن و محل کارش که در حدّ مسافت شرعی میباشد، در رفت و آمد است.
۳.کسی که برای غیرشغل، سفر می کند،
مانند: زیارت، تفریح، معالجه بیماری، صله رحم، رسیدگی به اقوام و خویشان.
✅ نکته دوم:
👈 طبق نظر حضرت امام خمینی، فقط دسته اول، هستند که نمازشان تمام است، ولی دسته دوم و سوم، اگرچه زیاد سفر کنند نمازهایشان قصر است.
👈 طبق نظر مقام معظم رهبری:
دسته اول و دوم(سفرهای شغلی)، نمازهایشان تمام است ولی دسته سوم(سفرهای غیرشغلی) مطلقا نمازهایشان قصر است.
👈 طبق نظر آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم:
در همه اقسام سفر(شغلی یا غیرشغلی) اگر زیاد باشد (به میزانی باشد که بعدا بیان خواهد شد) نمازشان، تمام است.
▪️همچنین است👆 نظر آیات عظام:
بهجت. فاضل. وحید. شبیری زنجانی. مظاهری.(در تمام اقسام سفر)
✅ نکته سوم:
برای صدق عنوان کثیرالسفر،
سه چیز نقش دارد:
۱.تعداد سفر یا مقدار روزهایی که شخص در سفر است.(درهر هفته یا درهر ماه)
۲.بازه ی زمانی سفرها(درطول سال)
۳.شروع سفر
✅ نکته چهارم:
در شغل بودن بعضی از سفرها
مثل تحصیل یا سربازی، بین مراجع، اختلاف نظر وجود دارد که حکم این سفرها بعدا بیان خواهد شد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
ادامه شرایط #کثیر_السفر
✳ طبق نظر مقام معظم رهبری،
ملاک و معیار کثیرالسفری که نمازش تمام است به شرح زیر می باشد:
۱.اگر شخص حداقل هفته ای یک مرتبه به سفر شغلی برود و این سفرها بصورت مستمر به مدت حداقل هشت ماه از سال، ادامه داشته باشد، نمازهایش در این سفرها تمام است.
(نکته: هرچه تعداد روزهای سفر در هفته، بیشتر باشد از تعداد ماه ها کم میشود:
مثلا اگر هر هفته، دو روز سفر برود، هفت ماه که مستمر باشد کافی است واگر چهار روز در هر هفته سفر میرود شش ماه، مستمر باشد کفایت میکند: کثیرالسفر محسوب میشود.)
۲.اگر کسی هر روز به سفر شغلی میرود (مثلا صبح به محل کار می رود و عصر به وطنش برمیگردد) اگرچه روزهای تعطیل رسمی، به سفر نرود، چنانچه این سفرها حداقل سه ماه مستمرّ ادامه داشته باشد نمازهایش در این سفرها تمام است.
▪️پس از تحقق شرایط فوق:
از اولین سفر شغلی، حکم کثیرالسفر جاری است و نمازش در سفر، تمام است.
__________________________
❎ دو نکته درباره کثیرالسفر شغلی طبق نظر مقام معظم رهبری:
۱.شغل بودن سفر، وابسته به کسب مال و ارتزاق از آن نیست؛ بنابراین معلمی که برای تدریس مجّانی سفر میکند، این کار برای او حرفه و شغل محسوب میشود و نمازش در این سفر، تمام است.
۲.کسی که کثیرالسفر شغلی است، اگر در وطن یا غیروطن باقصد یا بدون قصد، ده روز توقف کند:
👈 در اولین سفر شغلی که بعداز ده روز میرود و برمیگردد نمازش قصر است.
ولی اگر بعداز توقف ده روز، به سفر سفر غیرشغلی برود(مثلا سفر زیارتی) نمازش در این سفر زیارتی قصر است و بنابراحتیاط واجب در سفرشغلی که بعداز سفر زیارتی میرود نمازش را هم قصر و هم تمام بخواند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
✳ طبق نظر آیت الله سیستانی،
ملاک و معیار کثیرالسفری که نمازش تمام است به شرح زیر می باشد:
الف) راننده(شغله السفر)
کسی که سفرکردن، شغل او است مانند راننده یا خلبان، لازم نیست به او کثیرالسفر بگویند، بلکه اگر عرفا سفرکردن، شغل او باشد مانند راننده ای که شغلش حمل مسافر یا بار و کالا است هرچند که این کار، شغل موقت او باشد،(قصد دارد مدت قابل توجّهی به این کار مشغول باشد) با صدق عرفی این عنوان، نمازش تمام است.(از همان سفر اوّل، نمازش تمام است.)
ب) شغله فی السفر: مثل معلم یا کارمند و..
یا سفرهای غیرشغلی: مثل تفریح یا زیارت و...
در صورتی که ملاک زیر را داشته باشند مصداق کثیرالسفر هستند:
اگر در هر ماه حداقل ۱۰ روز در سفر باشد:
(هرچند که این ده روز ،در ضمن دو یا سه سفر باشد؛
یا اینکه مثلا ده مرتبه در هر ماه، در ده روز مختلف سفربرود هرچند که زمان هر سفر، چند ساعت باشد)
و این سفرها، شش ماه از یکسال ادامه داشته باشد
یا سه ماه از دوسال، ادامه داشته باشد،
چنین شخصی در تمام این سفرها باید نمازهایش را تمام بخواند.
البته در دو مورد فوق (شغله فی السّفر مثل کارمند و کثیرالسفر غیرشغلی) در دوهفته اول، بنابراحتیاط واجب باید جمع بخواند(هم قصر و هم تمام) و بعد از آن، نمازش تمام است.
🔴 نکته مهم:
لازم نیست که این شش ماه از یک سال، را بطور کامل و به هم پیوسته در سفر باشد بنابراین فاصله شدن یک یا دوماه در اثنای آن، اشکال ندارد
👈 مانند اینکه فرد، سه ماه بر طبق ملاک مذکور،( ۱۰ روز در هر ماه) به حدّ مسافت، مسافرت برود سپس یک یا دوماه در وطنش بماند و مجدّدا سه ماه طبق ملاک مذکور، به حدّ مسافت، سفر کند"
همچنان که در مورد دوسال و بیشتر هرسال سه ماه (هرماه ده روز) ، نیز انقطاع و فاصله شدن یک ماه، بین سه ماه در هر سال اشکال ندارد و فرد را از کثیرالسفر بودن خارج نمیکند.
_________________________
(حداقل ۶۰ روز، مسافرت،
یا ۶۰ سفر، درضمن شش ماه از یکسال و یا دوسال متوالی و بیشتر، هرسال، سه ماه باشد؛
بنابراین اگر در یک ماه، ۸سفر انجام دهد (یا ۸ روز در سفر باشد) و در ماه بعدی ۱۲ روز در سفر باشد(یا ۱۲سفر انجام دهد) بطوری که در این مدت، مجموع روزهایی که در سفر است حداقل ۶۰ روز شود چنین شخصی از مصادیق کثیرالسفر محسوب میشود و نمازش کامل است.)
(رساله جامع. ج اول. مساله ۱۷۴۱ + پاورقی همین مساله)
__________________________
نکته:
طبق نظر آیت الله سیستانی
کسیکه کثیرالسفر است چنانچه ده روز یا بیشتر در وطن یا غیروطن بماند (چه با قصد چه بدون قصد) در هرصورت، در اولین سفری که بعداز ماندن ده روز میرود نمازش تمام است.(۱۷۵۰)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
✳ کثیرالسفر طبق نظر آیت الله مکارم،
اگر شخصی یکی از ملاکهای زیر را داشته باشد نمازهایش در این سفرها تمام است:
۱.اگر هر روز به سفر می رود مثلا صبح میرود و ظهر برمیگردد و این سفرها حداقل یک ماه باشد( اگرچه جمعه ها به سفر نرود)
چنین شخصی نمازش تمام است.
۲.اگر در هر هفته، پنج روز سفر کند و به مدت حداقل، ۴۵ روز ادامه داشته باشد،که در رفت و آمد باشد،
نمازش در این سفرها تمام است.
۳.اگر در هر ماه حداقل ۱۰ روز در سفر باشد و حداقل دو ماه متوالی ادامه داشته باشد (که صبح میرود و همان روز به وطنش برمیگردد)
چنین شخصی هم نمازهایش در مقصد و در مسیر رفت و برگشت تمام است.(فتوای جدید معظم له)
(قبلا نظر ایشان ۱۲ روز در ماه بود)
۴.اگر شخصی هفته ای سه روز در سفر باشد، ولی در رفت و آمد نباشد بلکه، هفته ای سه روز را در مقصد بماند(مثلا خوابگاه دارد)
مانند کسی که شنبه به شهر محل کار یا تحصیل می رود و مثلا سه شنبه ، به وطنش برمیگردد،
و این سفرها حداقل دو سال یا بیشتر بصورت مستمر ادامه داشته باشد:
👈 در اینصورت، آن محل، برای او در حکم وطن است؛⤵️
بنابراین در آن محل،(شهر محل کار یا تحصیل یا...) نمازش کامل است و در بین راه (از آن محل تا وطن محل زندگی) حکم مسافر دارد و نمازش در بین راه، قصر است.
(منبع: استفتائات سایت معظم له)
👈 طبق نظر آیت الله مکارم، کسی که ملاک کثیرالسفر را دارد: از همان سفر اوّل، نمازش کامل است.
اگرچه مستحب است که سه چهار روز اول، نمازش را بین قصر و تمام، جمع کند.
_________________________
نکته:
کسی که شغلش مسافرت است اگر ده روز یا بیشتر در محلی بماند چه در وطن باشد چه در غیروطن، و چه باقصد باشد چه بدون قصد،
در سفر اول بعداز توقف ده روز، نمازش قصر است.(۱۱۵۱)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
❎ نکته:
حکم نماز در سفرهای غیرشغلی (زیارتی یا تفریحی... )⁉️
🔒سوال:
کسی که طبق ملاکهای بیان شده، کثیرالسفر است،
اگر گاهی سفر زیارتی یا تفریحی برود حکم نمازش در این سفرها چیست؟
🔑پاسخ:
1️⃣ نظر مقام معظم رهبری:
همانگونه که قبلا بیان شد نظر معظم له، این است که فقط کثیرالسفر شغلی نمازهایش، تمام است؛
بنابراین در سفرهای غیرشغلی (تفریحی یا زیارتی و...) هر چند که زیاد باشد و در طول سال هم استمرار داشته باشد در تمام این سفرها نمازش قصر است:
مثل کسی که چند سال متوالی هر هفته(سه شنبه ها) از تهران به مسجد مقدس جمکران سفر میکند.
یا شخصی که هر هفته باید برای معالجه به شهر دیگری سفر کند.
(رساله نماز و روزه. مساله ۴۷۸)
دو نکته:
الف) کسی که کثیرالسفر شغلی است اگر به سفر غیرشغلی برود اگرچه به محل شغلش باشد، نمازش قصر است؛ ولی چنانچه تصمیم بگیرد که بخاطر شغل، در آنجا(درمحل شغل) بماند در مدّتی که در آنجا توقف میکند تا به سرکار برود و بعداز آن و در برگشت، نمازش تمام است(۴۹۱ و ۴۹۲)
ب) کسی که شغلش سفر است(مثلا راننده برای بردن مسافر از شهری به شهر دیگر است) اگر در ضمن این سفرشغلی که مسافر میبرد، قصد کارشخصی مانند زیارت یا تفریح هم داشته باشد، چه غرض اصلی، کار شخصی باشد و بردن مسافر، تبعی باشد یا بالعکس، در هرصورت نمازش در این سفر، تمام است.(۵۰۱)
__________________________
2️⃣ نظر آیت الله سیستانی:
کسی که عرفا کثیرالسفر است یعنی دائما هر هفته، سه روز در سفر است و این سفرها حداقل شش ماه از یکسال هم استمرار دارد، چنین شخصی در طول مدتی که کثیرالسفر است در تمام سفرهای دیگرش حتی اگر برای غیرشغل باشد، همان حکم کثیرالسفر را دارد و نمازش تمام است،
مثلا شخصی که در طول سال، هر هفته سه روز برای شغل یا تحصیل در سفر بوده ولی این دفعه میخواهد به سفر تفریحی یا زیارتی برود، در این سفر غیرشغلی هم باید نمازهایش را تمام بخواند اگر در ماه مبارک رمضان باشد باید روزه ها را بگیرد.
(مساله ۱۷۴۴ . رساله جامع. ج اول)
بنابراین شخص در فرض فوق، در ماه مبارک رمضان راهی برای فرار از روزه گرفتن،(با رفتن به حدّ مسافت شرعی) ندارد.
۳.نظر آیت الله مکارم:
در ادامه خواهد آمد...
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_سفر
#کثیر_السفر
ادامه بحث قبل:
حکم نماز در سفرهای غیرشغلی (تفریحی یا زیارتی... )
3️⃣ نظر آیت الله مکارم:
الف) اگر کثیرالسفر، سفرهایش تلفیق از شغل و غیرشغل است،
یعنی هر هفته بصورت مستمرّ یک روز برای تحصیل، یک روز برای کار و شغل و یک روز برای صله رحم، به یک محل یامحلهای متفاوت سفر کند:
در همه این سفرها نمازش تمام است.
ب) اگر هر هفته حداقل سه روز برای شغل (مثل راننده یا کارمند) به سفر میرود،
یا هر هفته، سه روز برای تحصیل به شهر دیگری، سفر میکند،
(سفرهایش تلفیق از شغل و غیرشغل نیست):
در اینصورت در سفرهایی که گاهی برای تفریح یا زیارت میرود نمازش قصر است و روزه نمیتواند بگیرد.
_________________________
🧊استفتاء از دفتر آیت الله مکارم:
🔒سوال: کسی که مستمرّا هفته ای سه روز برای سفر غیرشغلی به محل خاصّی میرود،
👈 مانند کسی که در شهر یا روستایی که در فاصله ۵۰ کیلومتری وطن او است، باغی برای تفریح خریده و هر هفته سه روز برای سرکشی به باغ یا تفریح، به آنجا سفر میکند،
چنین شخصی که کثیرالسفر غیرشغلی است،(در سفرهایی به آن باغ دارد نمازش کامل و روزه اش صحیح است)
اگر به سفر زیارتی(مثلا مشهد) برود حکم نماز او در این سفر زیارتی چیست؟
همچنین اگر این شخص بخواهد در ماه مبارک رمضان، روزی را برای فرار از روزه گرفتن، به محل دیگری(غیراز محلی که باغ دارد) سفر کند حکم روزه و نماز او چیست؟
🔑پاسخ:
در فرض مذکور، در این سفر زیارتی، و همچنین در آن سفر تفریحی که در مسیر دیگری سفر میکند، حکم کثیرالسفر ندارد و نمازش در این سفر، قصر است و نمیتواند روزه بگیرد.
کد رهگیری سوال:
۱۴۰۳۰۱۱۰۰۱۱۵
https://eitaa.com/peykeahkam
عرض سلام و ادب و احترام
خدمت همه همراهان گرامی کانال پیک احکام.
به جهت درخواست عدّه ای از طلاب عزیز و همراهان محترم کانال،
احکام و نکات مهم درباره کفّاره های روزه ماه مبارک رمضان خدمتتان بیان میشود و ان شاءالله بعداز آن، ادامه مباحث سفر و احکام وطن ، ارائه خواهد شد.
#احکام_کفاره_روزه
✳ اقسام کفاره روزه ماه مبارک رمضان:
1️⃣ کفاره عمدی:
الف) کسی که با علم و عمد و بدون عذر، روزه ماه رمضان را نگیرد،
ب) یا اینکه روزه ماه رمضان را عمدا و بدون عذر، افطار کند،
در اینصورت باید یکی از موارد زیر را انجام دهد(واجب تخییری):
یا دوماه روزه بگیرد(۳۱ روز آن باید پی در پی باشد)
یا شصت فقیر را سیر کند،
یا به شصت فقیر به هرکدام، یک مدّ (۷۵۰گرم) طعام بدهد.
(گندم. آرد . نان. خرما. برنج یا....)
▪️چند نکته:
۱.باید به ۶۰ فقیر جداگانه و به هر کدام یک مدّطعام بدهد یا او را سیر کند👈 بنابراین اگر به شصت فقیر دسترسی ندارد نمیتواند برای کفّاره عمدی یک روزه ، فقیری را دو مرتبه (دو مدّ) طعام بدهد،
ولی می تواند برای هر فقیری به تعداد عیال و خانواده فقیر، (هرچند بالغ نباشند) یک مدّطعام به آن فقیر بدهد و فقیر میتواند به ولایت یا وکالت از عائله و خانواده، کفاره را قبول نماید.
۲. لازم نیست که همه ۶۰ فقیر را یکجا (در یک مرحله) و باهم طعام بدهد بلکه میتواند تدریجا این وظیفه را انجام دهد،
مثلا در مرحله اول، به ۲۰ فقیر طعام بدهد،
دفعه بعدی به ۱۰ فقیر دیگر طعام بدهد،
و همین طور ادامه بدهد تا اینکه اطعام ۶۰ فقیر، تکمیل شود.
۳.کسی که چندین کفاره عمدی برعهده دارد، مثلا ۱۰ کفاره عمدی(برای ده روزه) باید پرداخت کند،
میتواند به ۶۰ فقیر به هر کدام ده مدّطعام پرداخت کند.
۴.کسی که کفاره بر او واجب شده لازم نیست فورا انجام دهد ولی نباید آن قدر به تاخیر اندازد که کوتاهی در اداء واجب شمرده شود.
_________________________
🔒سوال:
چنانچه هیچ یک از موارد فوق(۶۰روزه یا اطعام ۶۰ فقیر)، برایش ممکن نیست تکلیف او چیست؟
🔑پاسخ:
👈 آیت الله سیستانی و مقام معظم رهبری:
باید به هر تعداد فقیری که میتواند به هر کدام، یک مدّطعام بدهد،
و اگر آن هم برایش ممکن نیست،
استغفار کند.
(رساله جامع آیت الله سیستانی ج۲. مساله ۱۶۷.
رساله نماز و روزه مقام معظم رهبری. مساله۸۹۲)
👈 آیت الله مکارم:
باید هر مقدار مدّطعام که می تواند به فقرا بدهد و اگر اصلا نتواند طعام بدهد، باید ۱۸ روز روزه بگیرد،
و اگر نتواند، باید هرچند روز که میتواند روزه بگیرد
واگر اصلا نتواند روزه بگیرد،
استغفار کند.(رساله.مساله ۱۴۰۲)
_________________________
🔒سوال:
کسی که بدلیل عدم توانایی بر روزه و طعام دادن ، وظیفه اش استغفار بوده است، اگر بعدها بتواند روزه بگیرد یا به فقرا طعام بدهد آیا واجب است انجام دهد؟
🔑پاسخ:
۱.خیر، واجب نیست.
(مستحب است)
مقام معظم رهبری(۸۹۳)
آیت الله مکارم(۱۴۰۲)
۲.بنابراحتیاط واجب، انجام دهد.
آیت الله سیستانی( ج۲ .م۱۶۷)
آیت الله وحید(۱۶۶۸)
__________________________
🔴 کفاره جمع:
اگر شخص در ماه رمضان، روزه خود را با کار حرام، باطل کند(مانند: خوردن شراب یا زنا یا آمیزش با همسر در حال حیض) :
۱.باید کفاره جمع بدهد.
( ۶۰ روزه و اطعام ۶۰ فقیر)
آیت الله شبیری زنجانی(۱۶۷۴)
۲.احتیاط واجب کفاره جمع بدهد.
حضرت امام(۱۶۶۵). آیت الله مکارم (۱۴۰۵) آیت الله وحید(۱۶۷۳).
۳.یک کفاره(تخییری) کافی است.
آیت الله سیستانی(۱۶۳۷). مقام معظم رهبری.(رساله نماز و روزه)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_کفاره_روزه
2️⃣ فدیه سالانه:
اگر کسی به علت بیماری، روزه ماه رمضان را نگیرد و بیماری او تا ماه رمضان سال بعد طول بکشد بگونه ای که در تمام ایام سال نتواند روزه بگیرد:
👈 قضای روزه هایی که نگرفته بر او واجب نیست ولی باید برای هر روز یک مدّطعام به فقیر بدهد.(فدیه)
✳ چند نکته:
۱.در مورد کفاره فوق (کفاره غیرعمدی) می توان تمام کفاره ۳۰ روز را به یک فقیر پرداخت کرد.
(لازم نیست به تعداد ۳۰ فقیر بصورت جداگانه پرداخت کند)
۲.زمان پرداخت کفاره فوق:
👈 باید صبر کند که ماه رمضان بعدی برسد سپس کفاره ماه رمضان سال قبل را پرداخت کند.
بنابراین پرداخت آن، قبل از فرا رسیدن ماه رمضان سال بعدی، صحیح و مجزی نیست،
بلکه لازم است به مقداری صبر کند که زمان قضای روزه بگذرد،
مثلا کسی که ۳۰ روز کفاره(فدیه) از ماه رمضان قبل برعهده دارد میتواند روز پانزدهم شعبان، فقط کفاره پانزده روز را پرداخت کند.
۳.نکته مهم:
🔒سوال:
کسی که ماه رمضان را بعلت بیماری روزه نگرفته و یقین دارد تا ماه رمضان بعدی هم نمیتواند قضای این روزه ها را بگیرد آیا می تواند بعد از اتمام ماه رمضان و یا قبل از فرا رسیدن ماه رمضان بعدی، کفاره این روزه ها را پرداخت کند؟
🔑پاسخ:
الف) آیت الله سیستانی و مقام معظم رهبری:
خیر. حتی در اینصورت هم نمیتواند قبل از فرارسیدن ماه رمضان جدید، کفاره ماه رمضان قبل را پرداخت کند(صحیح و مجزی نیست)
ب) آیت الله مکارم:
اگر یقین دارد که نمیتواند تا ماه رمضان بعدی قضای روزه ها را بگیرد جایز است که کفاره را پرداخت کند.
حتی میتواند کفاره هر روز از ماه رمضان را بعداز همان روز پرداخت کند.
__________________________
🔒سوال:
کسی که بیماری او چندین سال است ادامه داشته و این مساله را هم نمی دانسته که برای پرداخت کفاره، باید تا فرا رسیدن ماه رمضان بعدی صبر کند، بنابراین همراه با فطریه، کفاره آن ماه رمضان را هم پرداخت می کرده
آیا باید کفاره این چند سال را مجددا پرداخت کند؟
🔑پاسخ آیت الله سیستانی و مقام معظم رهبری:
پرداخت یک کفاره(۳۰ روزه) برای آخرین ماه رمضان، کافی است.⤵️
🔸️توضیح:
کسی که بیماری مستمرّ دارد(نمیتواند روزه بگیرد) و به جهت ندانستن مساله، کفاره روزه اش را در سالهای متعدّد، بعد از ماه رمضان، و قبل از فرا رسیدن زمان وجوب کفاره(فدیه) پرداخت می کرده:
چنین شخصی میتواند آنچه را که هرسال بابت کفاره همان سال پرداخته، برای سالهای گذشته اش حساب کند و در اینصورت فقط لازم است کفاره سال اخیر را بعد از فرا رسیدن زمان آن، پرداخت کند.
(آیت الله سیستانی رساله جامع. جلد ۲ مساله ۱۸۸. و استفتائات سایت مقام معظم رهبری)
https://eitaa.com/peykeahkam
ادامه دارد...