#احکام_کفاره_روزه
3️⃣ کفاره تاخیر:
اگر انسان در ماه مبارک رمضان به علت عذری (مانند بیماری یا مسافرت ...) روزه نگیرد و بعد از ماه رمضان، عذر او برطرف شود و تا ماه رمضان بعدی، عمدا قضای روزه را نگیرد:
باید روزه را قضا کند
و برای هر روز، یک مد(۷۵۰گرم) طعام به فقیر بدهد.
▪️کفاره مذکور که به جهت تاخیر در انجام روزه قضا است، کفاره تاخیر نامیده میشود.
________________________
✅ نکته: اگر کسی در ماه رمضان، عمدا روزه نگیرد یا عمدا و بدون عذر روزه را افطار کند و تا ماه رمضان بعدی ، عمدا قضای این روزه ها را نگیرد:
باید روزه را قضا کند
و علاوه بر پرداخت کفاره عمدی،
برای هر روز، باید یک مدّطعام کفاره تاخیر هم پرداخت کند.
___________________________
🔸️نکته مهم.
جهل به حکم وجوب کفاره:
اگر کسی این حکم را نمیدانسته که:
اگر قضای روزه را تا ماه رمضان بعدی نگیرد کفاره تاخیر بر او واجب میشود،
👈 این جهل او باعث سقوط تکلیف، نمیشود یعنی باید علاوه بر قضای روزه، کفاره تاخیر این روزه ها را هم پرداخت کند.
https://eitaa.com/peykeahkam
ادامه دارد...
#احکام_کفاره_روزه
4️⃣ کفاره (فدیه روزانه) برای پیرمرد یا پیرزنی که (به علّت پیری و کهولت سنّ) از روزه گرفتن، معذور است،
▪️دو حالت دارد:
الف) اگر روزه گرفتن برایش ممکن نیست(اصلا قدرت بر روزه گرفتن ندارد):
۱.در اینصورت هیچ تکلیفی ندارد.
(نه قضا بر او واجب است و نه کفاره)
حضرت امام. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید. آیت الله مکارم.
۲.در اینصورت بنابراحتیاط باید برای هر روز، فدیه(۷۵۰گرم طعام) به فقیر بدهد.
مقام معظم رهبری
ب) اگر روزه گرفتن، برایش مشقّت (سختی فوق العاده) دارد:
روزه بر او واجب نیست،
ولی باید برای هر روزه ای یک مدّطعام (۷۵۰گرم) به فقیر بدهند.
(همه مراجع)
🔸️نکته:
پیرمرد یا پیرزنی که علاوه بر پیری و کهولت سنّ، مبتلا به مریضی مستمرّ در طول سال می باشد و روزه برایش ضرر دارد،
چنانچه کهولت سنّ او طوری است اگر مریض هم نبود، روزه گرفتن برای وی سختی فوق العاده داشت،
در اینصورت پرداخت یک فدیه(به علت پیری) کافی است و لازم نیست که جهت مریضی، فدیه دیگری بپردازد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_کفاره_روزه
5️⃣ کفاره(فدیه روزانه) برای زن حامله:
یعنی به دلیل اینکه حامله است نمیتواند روزه بگیرد(ضرر دارد)
⬅️ الف) اگر زایمانش نزدیک است و روزه گرفتن بخاطر جنین (حمل) ضرر دارد:
👈 باید برای هر روز یک مدطعام فدیه به فقیر بدهد.(همه مراجع)
🔒سوال:
اگر زایمانش نزدیک نیست چطور؟
🔑پاسخ:
حضرت امام:
در اینصورت هم فدیه واجب است.
مقام معظم رهبری:
احتیاط واجب، فدیه پرداخت کند.
آیت الله سیستانی:
پرداخت فدیه، واجب نیست.
👈 قضای این روزه ها:
واجب است بعدا بگیرد.(همه مراجع)
_____________________________
⬅️ ب) زن حامله اگر روزه گرفتن برای خودش (به علت حاملگی) ضرر دارد:
👈 فدیه برای هر روز:
۱.بنابراحتیاط واجب پرداخت کند.
حضرت امام(۱۷۲۸).مقام معظم رهبری(۹۵۳).
۲.واجب است پرداخت کند.
آیت الله سیستانی(ج۲. م۲۰۴).
وجوب پرداخت فدیه، اختصاص به زن حامله ای دارد که وقت زایمان او نزدیک است مثل اینکه وارد ماه نُهم حاملگی شده است و شامل زن حامله ای که زایمان او نزدیک نیست ، نمیشود.
۳.پرداخت فدیه، واجب نیست.
آیت الله وحید(۱۷۳۶)
آیت الله مکارم(۱۴۵۳)
__________________________
🔒سوال:
قضای این روزها در فرض فوق (حامله ای که روزه برای خودش به علت حامله بودن، ضرر دارد) آیا واجب است؟
🔑پاسخ:
۱.حضرت امام. آیت الله سیستانی. آیت الله وحید:
واجب است قضا کند.(قضای روزه هایی که به جهت حاملگی یا شیردهی گرفته نشده، ساقط نمیشود.)
و اگر تا ماه رمضان بعدی، در گرفتن قضای این روزه ها کوتاهی کند،
کفاره تاخیر هم براو واجب میشود.
۲.مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
باید قضا کند،
و اگر تا ماه رمضان سال بعد قضای روزه ها را نگیرد:
الف) اگر میتوانسته بگیرد ولی در گرفتن قضای روزه ها کوتاهی کند:
باید بعدا قضای آنرا بگیرد.(قضا ساقط نمیشود) و کفاره تاخیر هم واجب میشود.
ب) اگر بخاطر ترس از ضرر برای خودش، قضا نکرده:
در صورت استمرار این خوف تا ماه رمضان بعدی، قضا از وی ساقط است.
ج) در صورتی که گرفتن قضای روزه ها برای حمل(جنین) ضرر داشته:
باید بعدا قضا کند.(قضا ساقط نمیشود)
__________________________
✳ استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری:
خانمی که حامله بوده و به همین دلیل، روزه نگرفته و الان نمی داند (شک دارد) ترک روزه، به دلیل ترس از ضرر برای خودش بوده(بعلت حاملگی) یا بخاطر ترس از ضرر به جنین،
وظیفه ایشان در حال حاضر چیست؟
🔑پاسخ:
در فرض فوق، قضای روزه ها واجب است و اگر تا ماه رمضان سال بعدی، در گرفتن قضای روزه ها کوتاهی کند (کوتاهی کرده باشد) کفاره تاخیر هم واجب است.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_کفاره_روزه
6️⃣ کفاره(فدیه روزانه) برای زن شیرده:
الف) اگر روزه گرفتن، برای بچه، ضرر دارد،
(به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر و گرسنه ماندن بچه و ضرر وارد شدن به طفل) :
در اینصورت، روزه گرفتن در ماه رمضان، بر چنین زنی واجب نیست،
و باید برای هر روز، یک مدّطعام(فدیه) به فقیر بدهد.
(همه مراجع)
تذکر:
▪️آیت الله سیستانی:(ج۲. م۲۰۵)
بنابراحتیاط واجب، این حکم(عدم وجوب روزه برای زن شیرده) اختصاص به موردی دارد که شیردادن بچه، فقط همین یک راه را داشته باشد(که خود مادر به او شیر بدهد)
اما اگر راه دیگری برای شیردادن بچه باشد مثلا چند زن در شیردادن او کمک کنند یا بتواند از شیرهای جایگزین، مثل شیر خشک، استفاده کند (البته بشرطی که استفاده از شیر خشک، موجب ضرر به بچه نشود) بنابراحتیاط واجب، باید روزه بگیرد.
▪️مقام معظم رهبری(استفتائات جدید سایت معظم له) :
احتیاط واجب آن است که اگر بتواند از شیر خشک یا شیر گاو و مانند آن استفاده کند یا از زن شیرده دیگری کمک بگیرد، این کار را انجام دهد و روزههایش را بگیرد مگر آنکه برای کودک، ضرر داشته باشد.
▪️آیت الله وحید(۱۷۳۷):
این حکم در صورتی است که شیرخوردن این بچه از راه دیگری میسر نباشد و اگر میسر باشد: واجب است که آن زن، روزه بگیرد.
▪️آیت الله مکارم:
اگر استفاده از شیرخشک برای تغذیه بچه، ضرر و مشکلی نداشته باشد،
باید روزه بگیرد.
________________________
ب) اگر روزه گرفتن برای خودش (به علت شیردهی) ضرر دارد:
(مثلا بگونه ای است که اگر بخواهد هم روزه بگیرد و هم بچه را شیر بدهد دچار بیماری فشارخون میشود و به بدنش ضرر وارد میشود ولی اگر شیرده نبود ،روزه گرفتن برایش ضرر نداشت)
در اینصورت:
۱.باید برای هر روزی یک مدطعام فدیه بدهد. آیت الله سیستانی
۲.احتیاط واجب باید فدیه بدهد.
حضرت امام. مقام معظم رهبری
۳.فدیه واجب نیست.
آیت الله وحید. آیت الله مکارم.
________________________
✳ قضای روزه هایی که زن، به دلیل شیردهی نگرفته:
👈 واجب است قضای روزه ها را بگیرد،
و اگر تا ماه رمضان بعدی کوتاهی کند، علاوه بر فدیه که قبلا گفته شد، کفاره تاخیر هم باید پرداخت کند.
حضرت امام. مقام معظم رهبری.آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم. آیت الله وحید.
🔸️نکته:
👈 آیت الله سیستانی: اگر کوتاهی نکرده و معذور بوده: در اینصورت هم بنابراحتیاط واجب باید کفاره تاخیر را پرداخت کند
👈 مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
چنانچه قضای روزه ها را تا ماه رمضان بعدی نگرفته:
اگر معذور بوده(گرفتن قضای روزه، برای خودش ضرر داشته):
قضای روزه ها ساقط است و کفاره تاخیر هم ندارد؛
و اگر بخاطر ترس از ضرر به بچه، نگرفته:
قضای روزه ها واجب است.
(قضا، ساقط نمیشود)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_کفاره_روزه
🔒سوال:
خانمی که در ماه رمضان، حامله بوده و به همین دلیل نتوانسته روزه بگیرد و تا ماه رمضان سال بعد هم به دلیل شیردهی نتوانسته قضای این روزه ها را بگیرد، وظیفه اش چیست؟
🔑پاسخ:
۱.مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم:
الف) چنانچه گرفتن قضای روزه ها در طول سال، برای خودش ضرر داشته:
حکم بیمار را دارد که قضای روزه ها ساقط است و فقط برای هر روزی یک فدیه(مدّطعام) به فقیر بدهد.
ب) اگر گرفتن قضای روزه ها در طول سال، برای بچه شیرخوار ضرر داشته (مثلا کم شدن شیر...):
قضای روزه ها را بعدا باید بگیرد. (قضای روزه ها ساقط نمیشود)
۲.آیت الله سیستانی و آیت الله وحید:
قضای این روزه ها را بعدا باید بگیرد و دو کفاره بپردازد.(یک فدیه؛ و یک کفاره تاخیر: بنابراحتیاط واجب)
__________________________
استفتائات سایت مقام معظم رهبری:
🔒سوال:
با عنایت به مساله ۹۵۴ و ۹۵۶ رساله نماز و روزه،
خانم حامله ای که زایمان او نزدیک است اگر میترسد که روزه برای جنین یا خودش ضرر داشته باشد باید روزه هایی که نگرفته قضا کند و بنابراحتیاط فدیه بدهد؛
و اگر تا ماه رمضان سال بعد نتوانست قضای روزه را بگیرد اگر بدلیل ترس از ضرر برای خودش باشد، قضا ساقط است و باید برای هر روز یک فدیه بدهد.
طبق حکم بالا آیا این خانم باید دو بار فدیه بدهد؟ یک مرتبه بنابراحتیاط واجب و یک مرتبه هم بجای ساقط شدن قضای روزه؟
🔑پاسخ معظم له:
بله.(دو فدیه لازم است) یکی برای روزه نگرفتن در ماه مبارک رمضان (بنابراحتیاط واجب) و دیگری برای ترک قضای آن، بدلیل ترس از ضرر برای خودش تا ماه رمضان آینده.
https://eitaa.com/peykeahkam
اللّهمّ صَلِّ علی محمّد و آلِ محمّد
اللّهمّ صَلِّ علَی الخَلَفِ الهادِی المَهدی
🔸️ولادت نورانی و باسعادت
بَقِیّتُ الله، خَلیفَتُ الله،
وَجهُ الله، نورُالله
بابُ الله ، عَینُ الله
اُذُنُ الله ، حُجَّتُ الله،
صاحِبُ الزّمان و مَسیحُ الزّمان
صاحِبُ العَصر و صاحِبُ الاَمر
نِظامُ الدّین و یَعسُوبُ المُتّقین
اَبالقاسم و اَبالصّالح و خَلَفُ الصّالح
الماءُ المَعِین و غَوثُ المُومنین
خاتمُ الاَوصیاء و کاشِفُ الغِطاء
المُنتَقمُ المُنتَظرُ الغائبُ القائم
مهدی آل محمّد،
بر محبّان آن حضرت مبارک باد.
_________________________
✅ ما صاحب داریم...
#روایت
لطف و عنایت دائم و لحظه به لحظه حضرت، به شیعیان و محبان.
قال مولانا المهدی علیه السلام:
اِنّا نُحیطُ عِلمًا بِاَنبائِکُم،
وَ لایَعزُبُ عَنّا شیء مِن اَخبارِکُم
اِنّا غَیرُ مُهمِلینَ لِمُراعاتِکُم و لا ناسِینَ لِذِکرِکُم،
و لولا ذلک، لَنَزَلَ بِکُم البَلاء،
وَ اصطَلَمَکُمُ الاَعداء،
فاتّقُواللهَ جَلَّ جَلالُه.
ما به همه اخبار و افکار شما علم و احاطه داریم،
و همه اوضاع و احوال شما را تحت نظر داریم،
ما در رعایت حال شما کوتاهی نمیکنیم و شما را فراموش نمیکنیم،
و الاّ (اگر به یاد شما نبودیم) گرفتاریها برشما فرود می آمد و دشمنان، شما را نابود میکردند، پس تقوای الهی پیشه کنید.( واجبات را انجام دهید و محرّمات را ترک کنید)
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_کفاره_روزه
✳ چند نکته درباره پرداخت کفاره
۱.طبق نظر مراجع معظم تقلید، آنچه در مورد کفّاره ، واجب است، طعام دادن (۷۵۰گرم برای هر روز) به فقیر است
و پرداخت پول طعام ، کفایت نمیکند(تکلیف، ساقط نمیشود)
👈 مگر اینکه یقین داشته باشید که فقیر از طرف شما (یا به وکالت از شما) به همان مقداری که پول به او داده اید آن طعامی که قصد نموده اید را خریداری کند.
درغیراینصورت بریء الذّمه نمیشوید.
(با توجه به توضیحاتی که خواهد آمد در برخی موارد، پرداخت پول کفاره موجب سقوط تکلیف نمیشود.)
▪️در صورتی که قصد دارید پول را پرداخت کنید ولی خودتان فقیر مورد اطمینان سراغ ندارید می توانید پول کفاره را به کسانی بدهید که یقین دارید از طرف شما به این تکلیف عمل می کنند، مانند: دفتر مرجع تقلید یا وکیل و نماینده مراجع تقلید.
۲.همانگونه که قبلا بیان شد جنس طعام در کفاره روزه عبارتست از: گندم. آرد. نان. برنج. خرما .و....
👈 و کفاره یک ماه(۳۰روز) روزه حدود ۲۳ کیلو طعام است.
یعنی برای ۳۰ روز کفاره باید ۲۳ کیلو گندم یا ۲۳ کیلو نان یا .... به فقیر بدهید.
🔸️نکته:
لازم نیست کفاره، بصورت یکجا و یک دفعه پرداخت شود بلکه میتوانید مقدار مذکور را به تدریج (در طول زمانهای مختلف) و به یک یا چند فقیر پرداخت کنید،
👈 البته به شرطی که به هر فقیری حداقل یک مدّطعام (۷۵۰گرم) بدهید نه کمتر.
۳.پول کفاره، عینیّت ندارد.
یعنی: چنانچه پول طعام به فقیر داده شود که طعام بخرد، لازم نیست که با عین همین پولی که بابت کفاره گرفته، طعام بخرد بلکه میتواند معادل این پول، از پولهایی که داخل کارت بانکی اش دارد را صَرف تهیه طعام مربوطه کند.
مثلا: فقیری که مبلغ ۵۰۰ هزارتومان (نقدی) جهت کفاره روزه از فردی دریافت کرده که با این پول، نان دولتی خریداری کند اگر این پول را صَرف هزینه های دیگر زندگی اش کند ولی هر وقت(در زمانهای متعدّد) که با کارت بانکی اش یا پولهای دیگرش، نان خریداری می کند در نظرش باشد که این نان را از طرف کفاره دهنده، میخرم،
اشکال ندارد و کفایت میکند.
۴.اگر فقیر، پول طعام(کفاره) را در غیر از طعامی که منظور و مشخص شده بوده، مصرف کند، تکلیف کفاره ساقط نمیشود؛
مثلا:
اگر شما به فقیری ۵۰۰هزار تومان پول کفاره بدهید و به ایشان بگویید: این پول برای خریدن فقط نان دولتی است،
(براساس قیمت نان دولتی است)
اگر فقیر با این پول(معادل این پول) از طرف کفاره دهنده و بعنوان کفاره، برنج بخرد،
👈 تکلیف کفاره، ساقط نشده است.
چون قیمت برنج، بیشتر از نان است و در فرض مذکور شما ۵۰۰ هزار تومان پول به فقیر داده اید که حداقل ۲۳کیلو نان بخرد ولی ایشان بجای اینکه ۲۳ کیلو نان بخرد، ۱۰ کیلو برنج بعنوان کفاره ،خریده (طعامی غیراز آنچه مقصود کفاره دهنده بوده)
و در اینصورت تکلیف کفاره، ساقط نشده است.⤵️
کفاره دهنده باید آن را تکمیل کند یعنی ۱۳ کیلو طعام(نان یا گندم یا برنج یا....) به فقیر بدهد که تکلیف پرداخت کفاره بطور کامل انجام شود.(استفتائات مقام معظم رهبری)
_______________________
❌ یک اشکال شرعی که به نحوه عملکرد بعضی از موسسات خیریه وارد میشود همین است که:
پولهایی که بابت کفاره روزه از مردم جمع آوری کرده اند(که نوعا براساس قیمت نان بوده) و مبالغ میلیونی جمع شده،
با این پولها اقدام به تهیه بسته های مواد غذایی برای فقرا می کنند؛
یعنی پولی که مثلا باید ۲۳کیلو نان برای فقرا خریده شود را صَرف خرید برنج و روغن و پنیر و ... می کنند.
https://eitaa.com/peykeahkam
ادامه دارد...
#احکام_کفاره_روزه
ادامه نکات درباره کفاره
۵.لازم نیست که فقیر حتما طعام را خودش استفاده کند(بخورد)
بنابراین اگر شما طعام(مثلا ۲۳ کیلو نان یا آرد) را تحویل فقیر دادید(به او تملیک کردید) تکلیف شما جهت پرداخت کفاره، ساقط شده و شما بریء الذّمه شده اید:
بنابراین حتی اگر فقیر، هیچ مقداری از این طعام را خودش نخورد بلکه با این طعام از مهمانانش (که فقیر هم نیستند) پذیرایی کند،
یا اصلا تمام این طعام را به فردی بفروشد و پول آن را صَرف مخارج دیگر زندگی اش کند،
هیچ اشکالی ندارد؛
چون با تحویل دادن جنس طعام به فقیر، تکلیف کفاره دهنده اداء شده است.
۶.آیا پرداخت کفاره غیرسیّد به سیّد، صحیح و مجزی است یا اینکه (مانند زکات فطره است که) غیرسیّد نمیتواند به سیّد پرداخت کند؟
🔑پاسخ:
الف) پرداخت کفاره غیرسیّد به سیّد، اشکال ندارد.
آیت الله سیستانی. مقام معظم رهبری.
ب) اشکال دارد.(احتیاط واجب صحیح نیست.)
آیت الله وحید. آیت الله مکارم.
۷.پرداخت کفاره روزه به افراد واجب النفقه، که فقیر هستند آیا صحیح است؟
🔑پاسخ:
جایز(صحیح) نیست.
(نظر مشهور)
👈 اگر کسی قبلا این مساله را بلد نبوده و به واجب النفقه اش، کفاره پرداخت میکرده
باید مجددا کفاره را پرداخت کند.
۸.پرداخت کفاره روزه های فرزند، بر عهده پدر نیست بلکه برعهده خود فرزند است که هر زمان توانایی مالی داشت باید پرداخت کند،
همچنین پرداخت کفاره روزه های زن برعهده شوهرش نیست.
▪️نکته:
شخص میتواند پولی را به فرزندش یا همسرش، هدیه بدهد تا او بتواند کفاره اش را پرداخت کند.
🔒سوال:
کفاره روزه های خانمی که حامله یا شیرده بوده و به همین جهت نتوانسته روزه بگیرد آیا برعهده شوهرش است؟
🔑پاسخ:
الف) خیر، مطلقا برعهده شوهر نیست.
آیت الله سیستانی. مقام معظم رهبری.
ب) اگر روزه گرفتن، برای بچه ضرر داشته(زن ،به دلیل ترس از وارد شدن ضرر به جنین یا طفل روزه نگرفته)
بنابراحتیاط واجب برعهده شوهر است.
آیت الله مکارم.
https://eitaa.com/peykeahkam
ادامه دارد...
#احکام_کفاره_روزه
ادامه نکات درباره کفاره
۹.پرداخت کفاره از طرف شخص دیگر
🔒سوال:
آیا ما میتوانیم کفاره روزه فرد دیگری را از طرف او (بصورت تبرّعی) به فقیر پرداخت کنیم؟
🔑پاسخ:
الف) پرداخت کفاره از طرف میّت:
اشکال ندارد.
حضرت امام. آیت الله سیستانی.
ب) پرداخت کفاره از طرف زنده:
مثلا پدر، کفاره فرزندش را پرداخت کند، یا شوهر، کفاره همسرش را پرداخت کند،
👈 اگر بدون اجازه و درخواست او پرداخت کند بنابراحتیاط واجب کفایت نمیکند(مجزی نیست و تکلیف از عهده فرزند یا همسر ساقط نمیشود)
حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی. آیت الله مکارم.
استفتائات مقام معظم رهبری:
اگر شوهر یا پدر بدون اطلاع زن و یا فرزند خود، کفاره او را پرداخت کند بنابراحتیاط، مجزی نیست؛ البته
جایز است که شوهر یا پدر، به وکالت از طرف زن یا فرزند، فدیه و کفاره آنان را پرداخت کند.
🔸️بنابراین طبق نظر همه مراجع تقلید:
اگر شوهر با اجازه یا وکالت از طرف همسرش کفاره او را به فقیر پرداخت کند کفایت می کند،
یا اگر پدری با اجازه یا وکالت از طرف فرزندش، کفاره او را به فقیر پرداخت کند کفایت می کند.
🔒سوال:
اگر مردی بدون اذن یا وکالت گرفتن، کفاره روزه همسر یا فرزندش را پرداخت کرده، اگر بعدا، آنها اجازه بدهند آیا این اجازه بعدی، موجب بریء الذّمه شدن آنها و سقوط تکلیف میشود یا خیر؟
🔑پاسخ:
آیت الله مکارم:
بله. اجازه بعدی آنها کفایت می کند.
مقام معظم رهبری:
پرداخت کفاره با علم به رضایت آنها صحیح و مجزی است.
آیت الله سیستانی:
خیر . کفایت نمیکند.
۱۰.اطعام (اشباع) بجای طعام دادن:
همانگونه که قبلا بیان شد در کفاره روزه باید به ازای هر روزه ای ۷۵۰ گرم طعام به فقیر، بدهیم
🔒سوال:
اگر بجای اینکه ۷۵۰گرم طعام(نان یا آرد یا برنج یا....) تحویل فقیر بدهیم او را اطعام کنیم یعنی اشباع(سیرکردن) فقیر، آیا کفایت میکند؟
(توضیح: در اشباع و سیرکردن فقیر رعایت وزن ۷۵۰ گرم، لازم نیست چون معمولا فقیر با طعامی که وزن آن کمتر از ۷۵۰ گرم باشد سیر میشود)
🔑پاسخ:
الف) درمورد کفاره عمدی روزه،
مراجع فرموده اند:
برای هر روز یا مدّطعام بدهد یا اطعام(اشباع) کند.
(بنابراین در کفاره عمدی، سیرکردن فقیر کافی است حتی اگر با وزن کمتر از ۷۵۰ گرم باشد.)
ب) در مورد کفاره غیرعمدی(کفاره تاخیر یا فدیه)
👈 اکثر مراجع فرموده اند:
اشباع(سیر کردن) فقیر کفایت نمیکند و باید برای هر روز، یک مدّطعام به فقیر بدهد.
حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله سیستانی
👈 آیت الله مکارم فرموده اند:
در کفاره روزه، مطلقا (عمدی یا غیرعمدی)
برای هر روز، یا یک مدّطعام بدهد یا فقیر را اطعام کند بگونه ای که یک انسان را سیر کند.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_کفاره_روزه
ادامه نکات درباره کفاره
۱۱.عجز(ناتوانی) از پرداخت کفاره
🔒سوال:
اگر کسی از پرداخت کفاره، عاجز باشد وظیفه اش چیست؟
پاسخ:
الف) کفاره عمدی روزه:
قبلا گذشت که مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم فرمودند:
اگر بطور کلی عاجز از وظیفه کفاره عمدی باشد(نه توان ۶۰ روزه را دارد و نه توان مالی برای اطعام ۶۰ فقیر) در اینصورت (که حتی بصورت تدریجی هم نمیتواند ۶۰ فقیر را طعام بدهد) تکلیف از عهده شخص، ساقط است.
❎ تذکر
طبق نظر مراجع معظم تقلید:
کسی که کفّارات متعدّد عمدی برعهده دارد و فعلا از پرداخت همه آنها بصورت یکجا و کامل، عاجز و ناتوان است ولی میتواند در آینده، یکجا یا بصورت تدریجی، این کفاره ها را پرداخت کند (مثلا در طی چند سال آنها را اداء کند) در اینصورت، تکلیف پرداخت کفاره از او ساقط نمیشود و لازم است این کار را تدریجا انجام دهد.
ب) کفاره غیرعمدی:
👈 مقام معظم رهبری:
کفاره غیرعمد(فدیه و کفاره تاخیر) با عجز از پرداخت، ساقط نمیشود و هر زمان که توانست باید پرداخت کند؛
✔و اگر نشانه های موت، ظاهر شد واجب است که نسبت به پرداخت آن وصیت کند.(استفتائات معظم له)
👈 آیت الله مکارم:
اگر فردی توان پرداخت کفاره غیرعمدی را نداشته باشد، هر زمان که توانست باید بصورت تدریجی یا یکجا بپردازد و چنانچه به این صورت نیز ممکن نیست باید به هر مقداری که توان دارد انجام دهد و اگر اصلا و به هیچ مقدار نتواند(حتی تدریجی و در طول زمان)، پس استغفار کند.
۱۲.وزن مدّطعام:
مقدار وزن مدّطعام طبق نظر اکثر مراجع تقلید حدود ۷۵۰ گرم است،
ولی آیت الله شبیری زنجانی فرموده اند: حدود ۹۰۰ گرم.
۱۳.پرداخت کفاره به فقیر غیرشیعه:
👈 آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم:
بنابراحتیاط واجب پرداخت کفاره به غیرشیعه، جایز(مجزی) نیست.
👈 حضرت امام:
پرداخت کفاره به فقیر اهل سنّت، که مستضعف فکری و اعتقادی است (جاهل قاصر) اگر ناصبی نباشد اشکال ندارد اگرچه احتیاط مستحب است که به فقیر مومن داده شود.
👈 مقام معظم رهبری:
پرداخت کفاره به فقیر اهل سنت، اگر ناصبی نباشد، اشکال ندارد اگرچه احتیاط این است که به فقیر شیعه داده شود.
۱۴.عدالت فقیر
🔒سوال:
آیا میتوان به فقیر گناهکار، کفاره پرداخت کرد؟
🔑پاسخ:
حضرت امام و مقام معظم رهبری:
در فقیر، عدالت و فاسق نبودن، شرط نیست البته نباید به فقیر متجاهر به فسق، کفاره پرداخت کرد(صحیح نیست)
آیت الله سیستانی:
در فقیر، عدالت شرط نیست ولی بنابراحتیاط واجب به فقیر تارک الصّلاه و یا شارب الخمر و متجاهر به فسق نباید کفاره پرداخت کرد.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_کفاره_روزه
ادامه نکات درباره کفاره
۱۵.پرداخت کفاره روزه، به واجب النفقه
قبلا بیان شد:
کفّاره ای که برعهده فرد است را نمیتواند به افراد واجب النفقه اش (مثلا فرزند یا نوه یا ...) پرداخت کند حتی اگر فقیر باشند،
بلکه باید آنرا به فقیر دیگری بدهد.
🔒سوال شده:
پدرمان فوت کرده و میخواهیم ،کفّاره روزه های ایشان را پرداخت کنیم.
آیا می توانیم به فرزند یا نوه های میّت (که واجب النفقه او بودند) و اکنون فقیر هستند پرداخت کنیم یا خیر؟
🔑پاسخ:
حضرت امام. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم:
حکم عدم جواز پرداخت، مربوط به زمان حیات است و درمورد بعداز فوت جاری نیست،(خودش تا زنده بود جایز نبود که به فرزند یا نوه اش کفاره پرداخت کند ولی بعد از فوت ایشان، حکمش فرق می کند)
👈 بنابراین پرداخت کفّاره روزه های میّت، به واجب النفقه های او که اکنون فقیر هستند اشکال ندارد.
۱۶.استفتائات مقام معظم رهبری:
سوال: آیا برای کفاره روزه میتوان مواد غذایی خرید و به فقیر داد مثلا به ازای هر روزه ای ، ۷۵۰گرم حبوبات یا قند و روغن یا خرما و کشمش بدهیم؟
🔑پاسخ:
در کفاره باید برای هر روزی ۷۵۰ گرم طعام(گندم یا نان و مانند آن) به فقیر بدهید و خرما یا کشمش هم اشکال ندارد ولی حبوبات و قند و روغن کفایت نمیکند.(مجزی نیست)
🔸️جنس طعام در کفاره روزه:
هر طعام و خوراکی که تغذّی با آن برای غالب مردم، متعارف باشد کافی است، چه بصورت خام و نپخته باشد (مانند گندم. آرد. ماکارانی یا ...) چه بصورت پخته.
https://eitaa.com/peykeahkam
#احکام_کفاره_روزه
ادامه نکات درباره کفاره
۱۷.تکرار مبطلات روزه:
اگر روزه دار در ماه مبارک رمضان، مفطرات(مبطلات) روزه که باعث کفاره میشود را بیش از یک بار انجام دهد،(مثلا ابتداء آب یا غذا بخورد و بعد از آن جماع یا استمناء کند و ...)
طبق نظر همه مراجع تقلید یک کفاره برای همه آنها کافی است و کفاره، متعدّد نمیشود.
▪️البته درباره کسیکه روزه ماه رمضان را با آمیزش جنسی یا استمناء، باطل کند و سپس این عمل را تکرار کند (مجدّدا انجام دهد) :
بعضی مراجع مانند مقام معظم رهبری و آیت الله وحید فرموده اند: احتیاط واجب این است که به عدد دفعات آمیزش جنسی یا استمناء، کفاره بدهد؛
ولی به نظر آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم: مطلقا، کفاره تکرار نمیشود. (پرداخت یک کفاره کافی است)
۱۸.کسی که در ماه رمضان، عمدا روزه خود را باطل کند اگرچه قبل ازظهر، به سفر برود، مطلقا کفاره عمدی از او ساقط نمیشود.
۱۹.اگر کفاره یا فدیه روزه بر انسان واجب شود و چند سال آن را پرداخت نکند چیزی بر آن اضافه نمیشود.⤵️
برای هر روزه ای باید ۷۵۰گرم طعام به فقیر بدهد یا پول آن طعام را طبق قیمت روز، به فقیر بدهد که از طرف او، طعام مورد نظر را تهیه کند.
تذکر: اگرچه پرداخت کفاره یا فدیه، واجب فوری نیست ولی بی اعتنایی و سهل انگاری نسبت به پرداخت آن هم، جایز نیست.
۲۰.اگر کسی بعلت مریضی و ضرر، روزه ماه رمضان را نگرفته و بعد از ماه رمضان(قبل از فرارسیدن ماه رمضان بعدی) از دنیا برود:
پرداخت کفاره این روزه ها(ماه رمضان آخر) بر ورثه، واجب نیست.
https://eitaa.com/peykeahkam