eitaa logo
پیک احکام
1.1هزار دنبال‌کننده
7 عکس
1 ویدیو
4 فایل
۱.جهت طرح سوالات شرعی: با شماره زیر تماس حاصل فرمایید مرکز پاسخگویی به احکام شرعی حوزه علمیه امام سجاد علیه السلام 03132264040 ۲.پیشنهادات و انتقادات: ۰۹۱۳۲۱۱۰۵۲۰ ۰۹۱۳۸۰۵۵۲۱۴ @janesari110
مشاهده در ایتا
دانلود
مساله: با عنایت به اینکه: رعایت ترتیب بین نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشاء، لازم است، 🔒این سوال پیش آمده که: اگر کسی بعد از خواندن نماز ظهر و عصر، بفهمد نماز ظهرش باطل بوده آیا باید بعد از اعاده نماز ظهر، نماز عصر را هم بخواند؟ یا اگر بعد از خواندن نماز مغرب و عشاء بفهمد نماز مغربش باطل بوده آیا بعد از اعاده نماز مغرب، نماز عشاء را هم باید مجددا بخواند؟ 🔑پاسخ: خیر لازم نیست و در فرض مذکور، همان نمازی که باطل بوده را اعاده کند کافی است. مقام معظم رهبری.آیت الله سیستانی . آیت الله مکارم نکته: اگر نمازگزار عمدا ترتیب بین دو نماز (ظهر و عشاء یا مغرب و عشاء) را رعایت نکند نمازش باطل است ولی در مساله فوق، عمدی در کار نبوده است. https://eitaa.com/peykeahkam
باغی که دیوار دارد: و شاخه های درخت میوه از بالای دیوار به بیرون باغ آمده آیا حق استفاده از میوهای این درخت، برای رهگذر وجود دارد؟ (البته با رعایت شرایط حق الماره) ۱.جایز است. مقام معظم رهبری. آیت الله مکارم ۲.احتیاط واجب جایز نیست. آیت الله سیستانی ⁉️سوال: آیا حق الماره، زراعتهایی مثل گوجه فرنگی، بادمجان، خربزه، هندوانه و خیار را هم شامل میشود؟ 🔑پاسخ: ۱.قدرمتیقن از حق الماره، فقط شامل میوه درختان می باشد و شامل برگ درختان (مثل برگ درخت انگور) یا شامل صیفی‌جات🥒🍉🍆 و... نمی شود. آیت الله مکارم و مقام معظم رهبری ۲.آیت الله شبیری زنجانی: حکم جواز، ظاهرا شامل صیفی جات هم میشود. ▪️البته طبق نظر همه مراجع، ورود به زمین و باغ دیگران، بدون اجازه و احراز رضایت مالک، جایز نیست. ______________________ 🔒سوال: اگر از درخت همسایه‌، شاخه ای وارد خانه ما شده باشد آیا این مورد هم حق الماره محسوب میشود و ما میتوانیم از میوه های این شاخه درخت استفاده کنیم؟ پاسخ: این مورد، شامل حق الماره نمیشود و بدون اجازه و احراز رضایت مالک، استفاده از این میوه ها جایز نیست. _______________________ 🔸️نکته: استفاده از میوه های درختان کاشته شده در فضاهای عمومی (مانند خیابانها و پارک ها) در صورت عدم ممنوعیت قانونی، اشکال ندارد. https://eitaa.com/peykeahkam
استفتاء از مقام معظم رهبری 🔒سوال: شاخه درخت میوه داخل منزل مردم که از روی دیوار به خارج خانه اش در مسیر عبور مردم آمده، یا باغی که دیوار دارد و شاخه های میوه از روی دیوار باغ به خارج از باغ و در مسیر عبور مردم آمده آیا ما میتوانیم برای خوردن همانجا استفاده کنیم؟ 🔑پاسخ: اگر فردی در مسیر عبور خود به درخت میوه ای در جاده برخورد کند و یا شاخه های درخت از باغی بیرون آمده باشد، شخص رهگذر می تواند از میوه های مذکور استفاده کند مشروط بر اینکه: اولا: به قصد استفاده از میوه، به آن مسیر نرفته باشد، ثانیا: به درخت، آسیب و ضرر نرساند و شاخه های آنرا نشکند؛ (و الاّ ضامن جبران ضرر برای صاحب درخت است حتی اگر این آسیب و ضرر، عمدی نباشد) ثالثا: همانجا میوه را بخورد و همراه خود نبرد. با تحقق شرایط یاد شده، فرقی بین منزل و باغ و همچنین وجود دیوار و عدم آن نیست اما احتیاط این است که به مقداری از میوه ها که بصورت متعارف در دسترس است اکتفا شود. یعنی اگر مثلا شاخه درخت در دسترس شخص نیست و بالا است و نیاز به وسیله ای برای بالا رفتن و چیدن میوه باشد، احتیاط واجب اجتناب شود 🔴 نکته مهم: چنانچه مقداری از میوه ها را با خودش برده باشد(عمدا یا سهوا یا بخاطر جهل به حکم مساله) 👈 به همین مقدار، ضامن است که باید عین یا پول میوه هایی که برده را به صاحب درخت برگرداند؛ 👈 و چنانچه به هر دلیل نتواند صاحب درخت را پیدا کند (مثلا چند سال پیش این کار را کرده و اکنون نمیداند کدام باغ و در کجا بوده) : باید قیمت میوه هایی که با خودش برده را (طبق قیمت روز) از طرف صاحب آن به فقیری صدقه (ردمظالم) بدهد. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز : در نماز وحشت (شب اول ) که خوانده میشود آیا آیه اول کافی است یا اینکه باید تا آخر(هم فیها خالدون) خوانده شود؟ ‌ ۱.آیه اول (تا هو العلی العظیم) کافی است. آیات عظام: رهبری. مکارم. شبیری زنجانی ۲.احتیاط واجب هرسه آیه خوانده شود( تا هم فیها خالدون) آیات عظام: امام. بهجت . سیستانی. وحید ________________________نکته: مقام معظم رهبری: در هر جایی که آیت الکرسی گفته شود، همان آیه اول (تا هو العلی العظیم) مراد است، مگر در جایی که به آن دو آیه بعدی (تا هم فیها خالدون) هم تصریح شده باشد. 👇👇👇👇👇 ✅ مثلا در نماز روز مباهله (۲۵ ذی الحجه) در روایت، تصریح شده که در این نماز، آیت الکرسی، تا هم فیها خالدون، باید خوانده شود https://eitaa.com/peykeahkam
احکام 🔒سوال:⁉️ آیا برای انجام سجده سهو، وضو (طهارت) و روبه قبله بودن و گفتن ذکر مخصوص سجده سهو ، واجب است؟ 🔑پاسخ: ۱.آیت الله سیستانی: برای انجام سجده سهو هیچ یک از این امور(طهارت ،قبله، ذکر) لازم و واجب نیست. (رعایت این امور، مستحب است) بنابراین: صِرف انجام دو سجده شرعی (گذاشتن هفت موضع بر زمین و گذاشتن پیشانی بر مایصح السجود) به نیت سجده سهو و تشهد و سلام بعد از آن ، کافی است. ۲.مقام معظم رهبری: برای انجام سجده سهو، طهارت و روبه قبله بودن، واجب نیست(مستحب است) ؛ 👈‌ ذکر سجده سهو: بنابراحتیاط واجب بگوید: بسم الله و بالله السلام علیک ایهاالنبی و رحمه الله و برکاته ۳.آیت الله مکارم: طهارت و روبه قبله بودن در سجده سهو، بنابراحتیاط واجب، شرط است و گفتن ذکر مخصوص، بنابر فتوا، لازم است، یعنی باید بگوید: 👈 بسم الله و بالله السلام علیک ایهاالنبی و رحمه الله و برکاته https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نماز تمام بجای قصر ✳ جهل به خصوصیات و جزئیات سفر مسافری که نمازش را تمام خوانده 🔒سوال:⁉️ کسی که در شهری قصد ده روز کرده ولی در بین این ده روز ، (مثلا روز ششم) از شهر محل اقامت ، ۵۰ کیلومتر خارج شده و مجددا برگشته و در چهار روز باقیمانده نمازهایش را خوانده (در صورتیکه وظیفه اش قصر بوده) حکم نمازهایی که کامل خوانده چیست؟ آیا باید بصورت شکسته کند؟ 🔑پاسخ:👇 1️⃣آیت الله سیستانی و آیت الله مکارم: نمازهایی که شخص مسافر، اشتباها بصورت تمام خوانده صحیح است و قضا ندارد. 2️⃣مقام معظم رهبری: بنابر احتیاط واجب باید بصورت قصر، قضا کند. کانال پیک احکام https://eitaa.com/peykeahkam
احکام شرایط قصد اقامت ده روز ملاک محاسبه ده روز مساله: مسافری که قصد دارد ده روز در مکانی بماند با شرایطی که ذکر خواهد شد نمازش تمام است و اما اگر یکی از این شرایط نباشد قصد اقامت او محقق نمیشود و باید نمازهایش را شکسته بخواند: 1️⃣ مدت اقامت وی در آن محل، حداقل ده روز باشد و این ده روز باید مستمر و پشت سر هم باشد. ✳ توضیح: طبق قول اکثر مراجع معظم، (مثل مرحوم امام. آیت وحید .آیت الله مکارم و....) مراد از روز در اینجا، از اذان صبح است تا غروب روز دهم. بنابراین اگر قبل از اذان صبح وارد محل اقامت شود، ماندن تا غروب روز دهم، کافی است، ولی اگر پس از اذان صبح وارد شود اگر بخواهد ۲۴۰ ساعت کامل بماند قصد اقامتش محقق میشود. ✅ البته نظر مقام معظم رهبری این است که: مراد از روز در اقامت ده روز، معنای عرفی آن است یعنی از طلوع تا غروب خورشید. بنابراین اگر فردی قبل یا هنگام طلوع خورشید وارد مکانی شود و قصد کند تا غروب روز دهم آنجا بماند کافی است ولی اگر بعد از طلوع خورشید وارد شود اگر قصد دارد ۲۴۰ ساعت بماند قصدش محقق میشود. 2️⃣ از ابتدا، قصد جدی و قطعی برای ماندن ده روز کامل، داشته باشد بنابراین اگر از همان ابتداء ، مردد باشد اقامت محقق نمیشود. 3️⃣ محلی که میخواهد ده روز بماند، عرفا یک مکان باشد(یک شهر یا یک روستا) نه مکانهای متعدد. بنابراین قصد اقامت مثلا در دو یا چند روستای متعدد، حتی اگر این روستاها در کنار هم و با فاصله یکی دو کیلومتر باشد ، قصد اقامت ، محقق نمیشود. 4️⃣ قبل از خواندن یک نماز چهاررکعتی ادایی، از قصد خود منصرف نشود پس اگر بعد از خواندن یک نماز چهاررکعتی ادایی از قصد اقامت ده روز، منصرف شود تا هر زمانیکه آنجا باشد نمازش تمام است. 5️⃣ از محل اقامت خارج نشود: اگر از محل اقامت خود به حد مسافت شرعی یا بیشتر، برود هرچند برای مدت کمی مثلا یکی دو ساعت باشد وقتی مجددا به محل اقامت برگشت نمازش در روزهای باقیمانده قصر است مگر اینکه بخواهد دوباره قصد ماندن ده روز کند. https://eitaa.com/peykeahkam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بوی نجاست بوی عرق و شراب سوال⁉️ سرکه و ترشی اگر مدت زیادی بماند، بوی الکل و عرق می دهد آیا خوردن آن جایز است؟ ✅ پاسخ: سرکه هرچند سال هم‌ بماند تبدیل به عرق و شراب نمیشود و بوی الکل و شراب، موجب حرمت و نجاست آن نمیشود. https://eitaa.com/peykeahkam