پرســـ❓ــش
⁉️ آیا میتوانیم علائم ظهور امام زمان را که در روایات به آن اشاره شده است را با حوادث و اتفاقاتی که امروزه در جامعهی بشری اتفاق میافتد و یا با اشخاص خاصی که مد نظر است مطابقت داد؟
1⃣ یکی از آسیبهای مطابقت دادنهای نادرست این است که یأس و ناامیدی در جامعهی جهانی ایجاد میشود.
برخی افراد حوادثی نظیر جنگ سوریه، اختلافاتِ در یمن و ... را با علائم ظهور مطابقت میدهند و آن را زمینهساز ظهور میدانند و اینکه سالها از آن اتفاق بگذرد و ظهوری اتفاق نیفتد همین امر موجب ایجاد یأس و ناامیدی در مردم است و با ناامیدی خواهند پرسید چرا با وجود تطبیق حوادث با روایات، ظهوری حاصل نشد
2⃣ تمام معیارهائی که در روایت مطرح شده در آن مصداق اعم از فرد یا اتفاق جمع شده باشد؛ مثلاً در برخی روایات به حدود ۱۰ مورد از علائمِ ظهور اشاره شده است اما برخی به یک مورد از علائم بسنده میکنند و فقط یکی از علائم را با یک فرد و یا اتفاق تطبیق میدهند و آن را زمینهساز ظهور میدانند کار صحیحی نیست زیرا میبایست مجموع علائمِ موجود در روایت همگی با هم در نظر گرفته شوند و با توجه به مجموع علائم تطبیق صورت پذیرد.
3⃣ تحقّق و جمع شدن این علائم میبایست در زمان تطبیق دادن موجود باشد. نه اینکه گفته شود این فرد ظرفیت و پتانسیل آن را دارد که در آینده مصداق فلان روایت باشد، یا این اتفاق میتواند مصداق فلان روایت باشد.
4⃣ منظور از اجتماع تمامی ویژگیها آن دسته از ویژگیهائی است که در روایات معتبر مطرح شدهاند زیرا برخی علائم اساساً دارای سند قطعی، حتمی و یقینی نداشته و روایت محکم و متقنی ندارند.
5⃣ تطبیق میبایست با معیارها و ضوابط دینی هماهنگی داشته باشد. متاسفانه برخی تطبیقها
با اصول و معیارهای دینی سازگاری ندارند.
نظیر اینکه فردی ادعا کرده وصی امامزمان است، فرد دیگری ادعای یمانی بودن دارد و اینگونه اشخاص برای ادعای خود به خواب و استخاره استدلال میکنند، در صورتی که دین ما در امور اعتقادی خواب و استخاره را حجت نمیداند بنابراین چنین تطبیق دادنها پذیرفته نیست.
6⃣ اگر کسی صلاحیت و تخصص احراز چنین شرایطی را ندارد میبایست از علماي ربانی تبعیت کند و وظیفهی خود را در عمل به شریعت از آنان جویا شود تا دچار ضلالت و گمراهی نگردد.
♻️نتیجه اینکه:
✳️ تطبیق دادن روایاتِ مربوط به ظهور با مصادیق، باید با معیارهای خاص اتفاق افتد و البته از جانب علما و فقهائی باشد که متخصص در امر روایت هستند.
✳️ انشاءالله خداوند ما را از آسیبهای تطبیق دادن روایاتِ ظهور با اتفاقات و افراد حفظ کند.
#سوالات_دانش_آموزی
#کارشناس_کلام
@javadheidari110
💠 #رنگ_خون
💬گاهی هر چی لباس خونی رو میشوریم رنگ خون از لباس نمیره، اینجاها وظیفهمون چیه؟
🔹 همه مراجع: اگه فقط رنگش مونده، دیگه نجس نیست و حکم لباس پاک رو داره، و طبیعتا نماز خوندن هم باهاش اشکالی نداره.
📚 توضیح المسائل مراجع مسأله 809، 810، 849 و851 تا 862؛ آقا رساله نماز و روزه مسأله م 65 تا 77؛ سیستانی، رساله جامع ج۱ م ۱۸۰.
#احکام
@pasokhsara
پرسش
چگونه خود را از وسوسه های شیطان برهانیم؟
پاسخ
۱. وسوسه شیطان همواره برای همهی انسانها وجود دارد و خودبهخود از بین نمیرود.
امام صادق علیهالسّلام فرمود: «دلى نیست جز كه دو گوش دارد بر یكى فرشتهاى است رهنما و بر دیگر شیطانى سست كن و فتنهگر، این فرمانش دهد و آن بازش دارد.»(۱)
۲. اگرچه وسوسه وجود دارد اما آنکه راه را بر شیطان باز میکند خود ما هستیم. یعنی تا ما نخواهیم از شیطان کاری بر نمیآید.
« ابلیس دشمنی بیرونی است و تا پایگاهی در درون نداشته باشد، نمیتواند به انسان ضربه بزند. کار شیطان صدور سم به درون انسان است. اگر کسی که میخواهد دیگری را با سم از پای درآورد، آن را در جیب شخص بگذارد، تاثیری در وی ندارد یا اگر سم را به او بخوراند و او بالا بیاورد، باز هم اثری ندارد. دستگاه گوارش باید سم را بپذیرد و آن را جذب کند تا پس از ورود به خون، اثر زیانبار خود را به جال بگذارد. وسوسهها نیز چنین است»(۲)
۳. وظیفهی ما از بین بردن بسترها و زمینههای درونی است.
۴. دوری از یاد خدا بسترِ وسوسه را فراهم میکند و ذکر و یاد خدا شیطان را ناامید میسازد.
«وَ مَنْ یَعْشُ عَنْ ذِكْرِ الرَّحْمنِ نُقَیِّضْ لَهُ شَیْطاناً فَهُوَ لَهُ قَرینٌ؛[زخرف/۳۶] و هر كس از یاد خدا روى گردان شود شیطان را به سراغ او میفرستیم پس همواره قرین اوست.»
۵. از طریق توبه و تلاش در جهت ترک گناه راه را بر شیطان ببندید.
پینوشتها:
۱. بحار الأنوار ، ج۶۰، ص: ۲۴۵.
۲. نسیم اندیشه (پرسش و پاسخهایی از آیت الله جوادی آملی) دفتر اول ص۱۲۴.
#کارشناس_اخلاق
#شیطان
@pasokhsara
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش
با انجام چه کارهایی لایق شهادت میشویم؟
پاسخ
ابتدا باید توجه داشته باشیم که در واقع شهادت نتیجه و اثر و جایزهی تقوا و ایمان میباشد، نه اینکه خودش به تنهایی هدف باشد.
خواستن و ارادهی کافی و تلاش برای لیاقت پیدا کردن این جایزه از طریق رعایت تقوای الهی شرط شهادت است.
در نتیجه به صورت کلی هر عمل صالح و هر نوع دوری از گناه و عشق به پروردگار متعال باعث لیاقت برای شهادت در راه خداوند متعال میشود.
البته همانطور که ذکر شد نباید شهادت را هدف دانست بلکه آنچه اهمیت دارد بندگیست.
#کارشناس_اخلاق
#شهادت
@pasokhsara
💠 پنج نكته درباره صداى نامحرم
🔹1. شنيدن صداى زن نامحرم در صورتى كه به قصد #لذت نباشد و سبب افتادن در گناه نشود، اشكال ندارد. (1)
🔹2. گوش دادن به #آواز زن نامحرم در هر صورت، اشكال دارد. (2)
🔹3. اگر زن قرآن را به صورت ترتيل و ساده بخواند، گوش دادن به صداى او مانعى ندارد و اگر با صدا بخواند، جايز نيست. (3)
🔹4. شنيدن نوحه خوانى و مرثيه سرايى زنان اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. (4)
🔹5. سخنرانى زن در مجلس مردان، اگر مفسده نداشته باشد اشكال ندارد. (5)
📚 پینوشت:
1. احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 126.
2. احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 127؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، ص 161، س 1671.
3. استفتائات امام خمينى، ج 3، ص 273، س 62؛ احكام خانواده، آية الله مكارم، ص 55، س 129 و 130؛ جامع الاحكام صافى، ج 2، س 1678.
4. استفتائات آية الله سبحانى، ص 362، س 1124.
5. استفتائات امام، ج 3، ص 273، س 59.
#احکام
@pasokhsara