✅پرسش:
کسی که نماز و قرآن مي خواند،اما بدي و ظلم مي کند و قلب اطرافيانش را مي شکنند،روز قيامت چگونه مجازات مي شود؟
🌺پاسخ:
در حدیث است که امام صادق(علیه السلام) فرمود: « هر کس دوست دارد بداند نمازش قبول شده یا نه ببیند که آیا نمازش او را از گناه و زشتی باز داشته یا نه، پس هر قدر که نمازش او را از گناه بازداشته به همان اندازه نمازش قبول شده است.» (بحارالانوار ،ج 82، ص 198)
🖊آری وقتی ما از نردبان نماز به معراج میرویم که پایه های آن روی زمین محکم باشد؛ ولی اگر روی یخ لغزنده یا زمین سست قرار داده شود بالا رفتن را مشکل یا غیر ممکن می سازد.
👈پس قبولی عبادات به خصوص نماز با شرایط و مراحلی همچون خوشرفتاری و ظلم نکردن و دیگر گناهان امکان پذیر است.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اخلاقی
👇👇👇
♨️سوال:
🔰کساني که اسم قرآنی دارند آیا چشم زخم به اونها اثر دارد؟
✍️پاسخ:
✅در خصوص آن رويکرد چيزي در روايات ذکر نشده ولي براي رفع مشکل چشم زخم در روايت نکته هاي ديگري مطرح گرديده از جمله :
امام رضا عليه السلام در حديثي تعبير «العين حقٌّ» را درباره چشم زخم بکار برده و ضمن تأييد اصل چشم زخم توصيه هايي براي اين موضوع دارند. (1)
از امام رضا عليه پرسيدند آيا چشم زخم واقعيت دارد؟ ايشان فرمودند:آري ،هرگاه تو را چشم زنند،کف دستت را مقابل صورتت قرار ده و سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتين را قرائت کن و هر دو کف را به صورتت بکش .خداوند تو را از گزند آن حفظ مي کند.(2)
در حديثي معمر بن خلاد مي گويد:
با امام رضا عليهالسلام دريکي از بازارهاي خراسان بودم آن حضرت به من امر کرد که بوي خوش را (عطر) براي آن حضرت بخرم. پس هنگامي که آن را گرفتم با تعجب به آن نگاه کرد و به من فرمود: اي معمر به درستي که چشم زخم حق است! پس در رقعهاي سوره حمد و قل هو الله احد و معوذتين و آيةالکرسي را بنويس و آن را داخل کوزه يا شيشهاي در بسته قرار ده.
و در حديثي ديگر که کليني از امام رضا عليه السلام روايت کرده است، امام(ع) روشي را که براي دفع چشمزخم توصيه ميشده ــ يعني فرد چشمزن خود را شستشو دهد و سپس چشمخورده، خود را با آن آب شستشو کند ــ ناشايست خوانده و به جاي آن، برخي اعمال ديني، مانند قرائت حمد و مُعَوِّذَتين، را سفارش کرده اند. (3)
پی نوشتها:
1. طبالائمة عليهمالسلام، ج1، ص121
2. مکارم الاخلاق ص 474
3. کليني، الکافي، ج6، ص503.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
✅پرسش:
نفرين حضرت موسي بر چه کساني بود؟و در چه روزي بوده است؟
🌺پاسخ:
خداوند در آيه 88 سوره يونس مي فرمايد:
☘«موسي عرض كرد: بارالها تو به فرعون و فرعونيان در حيات دنيا ملك واموال و زيورهاي بسيار بخشيدي كه پروردگارا بدين وسيله بندگان را از راه تو گمراه كنند، بار خدايا، اموال آنها را نابود گردان و دل هايشان را سخت بر بند كه ايمان نياورند تا هنگامي كه عذاب درد ناك را مشاهده كنند».
🖊 آنچه از اين آيه فهميده مي شود آن است كه موسي ـ عليه السلام ـ قوم خود را نفرين كرده و زماني اين كار را نمود، كه از ايمان آوردن قومش مأيوس شده بود.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخ
👇👇👇
♨️سوال:
🔰معنای صحیح وحدت اسلامی چیست؟
🔰حفظ وحدت بین شیعه و اهل سنت را توضیح دهید. آیا این بدان معنا است که ما با آنها هیچ اختلافی در امور دینی و عقاید نداریم؟
✍پاسخ:
✅ وحدت اسلامی به معنای یکی شدن مذاهب نیست. این وحدت نه شدنی است و نه منظور داعیان این وحدت است. وحدت به معنای نادیده گرفتن اختلافات و شیعه شدن سنی، یا سنی شدن شیعه نیست.
مقصود از وحدت اسلامی همبستگی مسلمانان و اتحاد پیروان مذاهب گوناگون با وجود اختلافات مذهبی، در برابر دشمنان اسلام و بیگانگان است.
معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، از خود دفاع کنند.
شیعه و سنی، قرنهای طولانی است که در مسائل گوناگون اختلاف نظر دارند و این امر، گاه از سوی فتنه انگیزان مایه گسستها، بلکه نزاعهای فراوان در تاریخ شده است، و بیگمان، یکی از عللِ ضعف مسلمانان در حال حاضر در برابر هجمه استعمار غرب، همین امر بوده است.
شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات، احکام، اخلاق و ... دارای مشترکات زیادی هستند، البته اختلاف هایی هم دارند که انکارشدنی نیست، اما این اختلاف ها نباید منجر به خصومت و دشمنی شود و به اساس اتحاد و برادری اسلامی ضربه وارد سازد .
علامه شرف الدین می گوید: "سیاست سبب جدایی شیعه و سنی شد، همو نیز باید سبب اتحاد شیعه و سنی شود". [۱] منظور این است که سیاست استعماری و دسیسه های بی گانگان فرق اسلامی و از جمله شیعه و سنی را از هم جدا کرده است، باید سیاست اسلامی به منظور مقابله با دشمن مشترک نیز آنها را به هم پیوند دهد.
وحدت و مناظرات علمی
وحدت به معنای ترک و تعطیل کردن مباحثات و مناظرات علمی بین این دو مذهب نیست. با حفظ وحدت و یک پارچگی نیز می توان در محیط های علمی مناظرات علمی برقرار کرد؛ به گونه ای که دشمنان نیز نتوانند سوء استفاده نمایند. روشن است که برای رسیدن به اتحاد، نخست باید عوامل تفرقه و موانع اتحاد را از سر راه برداشت، و به طرفین شناختی صحیح از عقاید و افکارِ یکدیگر بخشید، و این، جز با بحث و مذاکره علمی بین دانشمندان ممکن نیست. "اتحاد" به معنای نفی آزادی اندیشه و تحقیق، حقیقتجویی و عدالت خواهی نیست. اتحادی مطلوب است که در کنار این ارزش ها مطرح گردد.
اگر این مباحثات و مناظرات علمی با روش های علمی و رعایت آداب مناظره صورت گیرد، نه تنها سبب تفرقه و جدایی بین دو مذهب نخواهد شد، بلکه منجر به شناخت صحیح یکدیگر و تقریب و در نتیجه وحدت نیز می شود. از این رو مناظرات علمی نه تنها تفرقه انگیز نیست که وحدت آفرین است.
وحدت در گذر زمان
با مطالعه در تاریخ اسلام می توان شواهد فراوانی از وحدت و هم گرایی و ثمرات آن در بین مذاهب اسلامی یافت و آنها را به عنوان اسوه و نمونه به جوامع اسلامی معرفی نمود.
سیره حضرت علی (ع) بهترین الگو و اسوه برای برقراری اخوت و وحدت اسلامی است. ایشان برای حفظ وحدت مسلمانان نه تنها از حقوق خویش می گذشت، بلکه از همکاری با مخالفان خود نیز دریغ نمی کرد.
بزرگانی از هر دو مذهب شیعه و سنی در جهت پا گرفتن این وحدت کوشیده اند. افرادی؛ چون آیت الله بروجردی، حضرت امام خمینی، علامه شرف الدین، سید جمال الدین اسدآبادی، امام موسی صدر از میان شیعه و شیخ شلتوت و دیگران از بین اهل سنت را باید نام برد که در عرصه شکل گیری وحدت بین مسلمانان گام های مؤثری برداشته اند.
با مراجعه به تاریخ نیز می توانیم شواهد فراوانی از همکاری و وحدت شیعه و سنی بیابیم. برای نمونه صاحب بن عباد شیعه، که در دوران عباسیان وزیر بود، قاضی عبد الجبار را که از بزرگان اهل سنت بود، به سمت قاضی القضاتی منصوب کرد.
در بین مسلمانان زمینه های وحدت بسیاری وجود دارد که با محور قرار دادن آنها می توان وحدت بین مسلمانان و قدرت یافتن آنها را شاهد بود؛ خدا، قرآن، رسول اکرم (ص)، حضرت علی (ع)، مسئله مهدویت، محبّت اهل بیت (ع)، دفاع از مردم فلسطین، مقابله با دشمنی های اسرائیل و آمریکا، از زمینه های وحدت امت اسلامی هستند.
پی نوشت:
[۱] . شرف الدین، عبد الحسین، اجتهاد در مقابل نص، ترجمه، دوانی، علی، ص ۸، چاپ دوم، کتابخانه بزرگ اسلامی، ۱۳۹۶ق.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخی
هدایت شده از ذکر
nemate payambar.mp3
زمان:
حجم:
5.35M
🎙 #پادکست #صوتی
✅نعمتی که شاید خبر هم ازش نداشته باشی
🌺ویژه #میلاد #پیامبر_اکرم صلوات الله و سلامه علیه و #هفته_وحدت
عرض #تبریک🎂
@zekreelahi
👇👇👇
♨️سوال:
🔰آیا در بهشت زمان وجود دارد؟
✍️پاسخ:
✅به نظر فلاسفه و عرفای اسلامی ، عالم خلقت دارای سه مرتبه وجودی است که عبارتند از:
۱.عالم مادّه ، که بارزترین خصوصیّت آن حرکت و زمان است.
۲. عالم مثال که عالمی است غیر مادّی ولی دارای شکل و رنگ و مقدار است.
۳. عالم عقل ، که منزّه از تمام آثار عالم مادّه بوده و علّت عالم مثال و عالم مادّه است.
و از جهت دیگر باید به حقیقت زمان توجه کنیم. هر موجودی که تغییر تدریجی دارد، دارای زمان است. چون زمان یک وجود مستقل در جهان خارج نیست. و حتما هم دقت دارید که زمان گردش عقربه های ساعت یا گردش خورشید و ... نیست. بلکه ما این ها را معیاری برای سنجیدن زمان در نظر گرفته ایم. همان گونه که متر مساحت نیست. بلکه وسیله ای برای سنجیدن مساحت هاست.
با توجه به دو نکته درمی یابیم که در آخرت نیز اجمالا زمان وجود دارد. اما مقیاس های زمانی در آن جا، با مقیاس های زمانی در این عالم مادی فرق می کند. چون تغییرات متفاوت است. و اشاره به این تفاوت زمانی در قرآن بیان شده است.
یُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّماءِ إِلَى الْأَرْضِ ثُمَّ یَعْرُجُ إِلَیْهِ فی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ؛[۱] امور این جهان را از آسمان به سوى زمین تدبیر مىكند سپس در روزى كه مقدار آن هزار سال از سالهایى است كه شما مىشمرید بسوى او بالا مىرود (و دنیا پایان مىیابد).
تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فی یَوْمٍ كانَ مِقْدارُهُ خَمْسینَ أَلْفَ سَنَةٍ؛ [۲] فرشتگان و روح [فرشته مقرّب خداوند] بسوى او عروج مىكنند در آن روزى كه مقدارش پنجاه هزار سال است.
و اصل وجود زمان در آخرت مطابق ظاهر بسیاری از روایات است.
پیامبر (ص) فرمودند: در تفسیر این آیه كریمه: وَ نادَوْا یا مالِكُ لِیَقْضِ عَلَیْنا رَبُّكَ قالَ إِنَّكُمْ ماكِثُونَ؛[۳] ندا مىكنند اى مالك از خدا بخواه كه عذاب ما تخفیف داده شود یا این كه كار ما تمام شود و خداى متعال ما را بمیراند، فرمود: چهل سال این ندا را مىكنند و كسى به آنها جواب نمىدهد پس از چهل سال به آنها جواب داده مىشود كه شما اینجا باید باشید و مرگى براى شما نیست و عذاب شما دائمى است.[۴]
از حضرت ابى عبد اللَّه علیه السّلام روایت شده كه فقیران و تهى دستان مؤمنان در بهشت گردش میكنند چهل سال پیش از ثروتمندان.[۵]
از نبى اكرم(ص) روایت شده كه فرمود هر كس پسر بچهاى را از روى شهوت ببوسد خداوند او را یك هزار سال در آتش عذاب میكند.[۶]
جابر (جعفى) از امام باقر از پدرش از جدّش علیهم السّلام روایت كند كه رسول خدا (ص) فرمود: چون روز قیامت شود، و اهل بهشت در بهشت، و اهل دوزخ در دوزخ جاى گیرند، بندهاى هفتاد خریف- كه هر خریف هفتاد سال است- در آتش بماند، سپس از خدا- عزّ و جلّ- درخواست كند و خدا را بخواند و گوید: پروردگارا! بحقّ محمّد و اهل بیتش از تو مىخواهم كه مرا رحم كنى. خدا- جلّ جلاله- به جبرئیل وحى كند كه بسوى بندهام فرود رو، و او رااز آتش بیرون آور.[۷]
پیامبر (ص) : همانا بهشت سال به سال به جهت حلول ماه رمضان زینت و آرایش مىشود، چون شب اوّل ماه رمضان فرا رسد بادى كه آن را مثیره گویند از زیر عرش مىوزد كه برگ درختان بهشت را بهم مىزند و حلقه درهاى بهشت را مىكوبد.[۸]
امام حسین (ع) فرمود: بندهاى نیست كه در راه ما دو چشمش سرشك بارد، یا قطرهاى اشك از دو دیدهاش فرو ریزد جز اینكه خداوند بدان سبب یك حقب (هشتاد سال) او را در بهشت جاى دهد.[۹]
[۱]. سجده/۵.
[۲]. معارج/۴.
[۳]. زخرف/۷۷.
[۴]. ارشاد القلوب ج ۱ ص ۳۶
[۵]. ارشاد القلوب ج ۱ ص ۱۵۵
[۶]. ارشاد القلوب ج ۱ ص ۱۸۹
[۷]. امالی شیخ مفید ص ۲۱۸
[۸]. امالی شیخ مفید ص ۲۳۰
[۹]. امالی شیخ مفید ص ۳۴۱
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
ما چه نیازی به انبیا داریم؟ چرا انبیا مبعوث شدند؟
🌺پاسخ:
«امیرالمؤمنین دربارهی علّت بعثت پیامبران، جملهای در نهجالبلاغهی شریف دارد که خیلی باید دربارهی آن تأمّل کرد؛ میفرماید: لِیَستَأدُوهُم میثاقَ فِطرَتِه؛
🔹 پیامبران انسانها را وادار میکنند به اینکه آن معاهدهی فطری را که در نهاد بشر نهاده شده است عمل کنند، اعتراف کنند به آن معاهده؛ خدای متعال از بشر خواسته است که آزاد باشد، با عدالت زندگی کند، با صلاح زندگی کند، بندگی غیر خدا را نکند. لِیَستَأدُوهُم میثاقَ فِطرَتِهِ
🍀 و یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِه؛ نعمت فراموش شده را به یاد انسانها بیاورند؛ این نعمتهای الهی. ما از نعمت وجود، نعمت سلامت، نعمت خِرد، نعمت خُلقیّات نیکویی که خدای متعال در نهاد انسان به ودیعه گذاشته است غفلت میکنیم؛ بشر فراموش میکند؛ پیامبران این را به یاد انسانها میآورند. وَ یُذَکِّروهُم مَنسِیَّ نِعمَتِه
🌹 و یَحتَجّوا عَلَیهِم بِالتَّبلیغ؛ حجّت را بر مردم تمام کنند، سخن حق را به گوش آنها برسانند، حقیقت را برای آنها آشکار کنند؛ تبیین، بیان، مهمترین وظیفهی پیغمبران است. دشمنان پیغمبران از جهلها و پردهپوشیها استفاده میکنند، از پوشش نفاق استفاده میکنند؛ پیغمبران پوشش جهل و نفاق را میدَرند.
🌸 و یُثیرُوا لَهُم دَفائِنَ العُقول؛ گنجینهی خِرد را برای بشر بازگشایی کنند؛ پیغمبران برای این آمدند که انسانها را به تعقّل وادار کنند، به اندیشیدن وادار کنند، به فکر کردن وادار کنند؛ ببینید چه هدفهای بزرگی است؛اهداف بعثت اینها است. امروز بشر چقدر احتیاج دارد! بعد هم که بازگشایی گنجینههای خِرد در انسانها انجام گرفت،
🌺 و یُرُوهُم ءایاتِ المَقدِرَة؛ (1) عقل بشر را هدایت کنند به سمت توحید، به سمت آیات الهی، و آیات قدرت پروردگار را در مقابل چشم آنها قرار بدهند. عقلِ هدایت نشده، بدون هدایت پیامبران نمیتواند حقیقت را آنچنان که هست دریابد؛ پیامبران دست خِرد انسانی را میگیرند، او را راهنمایی میکنند و با توانی که خدا در او قرار داده است، این راه دشوار زندگی را طِی میکند، حقایق عالم را برای انسان آشکار میکند. قدرت خِرد، خِردورزی در انسان مهم است امّا با هدایت الهی، با دستگیری خدا. خب، اینها بعثت است»(2)
1. نهج البلاغه. خ 1
2. بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۳۹۵/۰۲/۱۶
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#تاریخ #اعتقادی #نهج_البلاغه #خامنه_ای
👇👇👇
♨️سوال:
🔰چرا خدای متعال مانند گذشته عذاب خود را بر گناهکاران نازل نمی کند؟
✍️پاسخ:
✅حضرت یونس (ع) در سی سالگی به رسالت مبعوث گردید، سی و سه سال پس از آن به تبلیغ پرداخت و از میان قومش جز دو نفر کسی به او ایمان نیاورد. ایشان در شکایت به خدای متعال می فرمایند: قوم با من دشمنی می کنند و بر جان خود بیمناکم! عذاب خود را بر آنان نازل کن که ایمان نخواهند آورد. و خدای متعال می فرماید: ای یونس در بین آنها جنین، نوزاد، پیرمرد، زن ضعیف و ... وجود دارد. و رحمت من بر غضبم غلبه دارد. و آنان مخلوقات من هستند و دوست دارم با آنها مدارا کنم و منتظر توبه شان باشم.[۱]
هنگامیکه دعوت سیصد ساله نوح در مورد قومش نتیجه ای مطلوب به همراه نیاورد تصمیم گرفت در سپیده دم یکی از روزها آنها را مورد نفرین قراردهد ، گروهی از فرشتگان بالغ بر ۱۲ هزار نفر از او خواستن تا در تصمیم خود تجدیدنظر نماید. نوح درجواب آنها گفت : سیصد سال دیگر آنها را خواهم آزمود . لاکن در پایان ضرب الاجل در وضعیت قوم او تغییری حاصل نشد ملائکه الهی مجدداً از او تقاضای فرصت دیگر کردند و نوح ۳۰۰ سال دیگر عذاب را به تأخیر انداخت در پایان ۹۰۰ سال خداوند به نوح دستور داد تا به غرس نهالی از نخل بپردازد ؛ قوم نوح بخاطر اینکار او را مورد تمسخر قرار دادند . اما پنجاه سال از رویش آن نهال گذشت تا به درخت نخلی مقاوم تبدیل گشت و به امر خداوند نوح مأموریت یافت تا با راهنمایی جبرئیل از چوب آن درخت به ساخت کشتی خویش مشغول گردد. [۲]
بنابراین باید شناخت خود از گذشته را اصلاح کنیم. ما تاریخ تمام فرزندان آدم را یکجا می بینیم و بعد توقع داریم، همه حوادثی که در کل مسیر تاریخ بوده را در زندگی خود تجربه کنیم!
حال آنکه خدای متعال خود به شیطان مهلت داده و مسیر را برای انتخاب بشر هموار نموده و طبیعتا قرار نیست هر کسی که به گناهی مشغول می شود فورا از آسمان صاعقه ای نازل شود و او را نابود کند. بلکه بناست بشر همیشه بر سر دو راهی قرار داشته باشد. و هر کس که مسیر گمراهی را انتخاب نمود، بتواند آن را بپیماید.
عذاب امت ها برای زمانی است که وضعیت آن قدر سخت و بغرنج شده باشد که اندک امیدی برای ایمان کسی باقی نمانده و بعید است مومنی پیدا شود:
إِنَّكَ إِنْ تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبادَكَ وَ لا يَلِدُوا إِلاَّ فاجِراً كَفَّاراً (۲۷ نوح) چرا كه اگر آنها را باقى بگذارى، بندگانت را گمراه مى كنند و جز نسلى فاجر و كافر به وجود نمى آورند!
و به وضوح می بینیم که وضعیت این گونه نیست و خیل مومنان وجود دارند. ندای حق شنیده می شود و هر کس طالب حق باشد، به سهولت آن را می یابد. بنابراین عذابی که بخواهد به زندگی این نسل خاتمه بدهد، بر خلاف سنت الهی است.
[۱] . بحارالانوار، ج ۱۴، ص ۳۹۳
[۲] . تفسير القمي، ج۱، ص: ۳۲۶
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#قرآن_حدیث
👇👇👇
♨️سوال:
🔰با توجه به اینکه قبلا ميشد با وجود انبيا و ائمه و معجزات دين را اثبات کرد اما الان با نبود اینها، آیا ظلم خدا به ما نیست؟
✍پاسخ:
✅ بر خلاف تصور شما بشر امروز هم مي تواند از برکت اعجاز هاي الهي بهره مند شود و خداوند هيچگاه بندگانش را بدون چراغ هدايت رها ننموده است در تبيين مسله در باب معجزه بايد گفت :
امام صادق (ع) فرمود: "خداوند معجزه را در اختيار نبي و امام قرار داد تا دليل باشد بر صدق ادّعاي وي كه مي گويد:
از جانب خدا مي باشم. معجزه آيت الهي است كه جز به دست پيامبران و حجتهاي خود روي زمين نسپارد تا بدين وسيله راستي راستگو و دروغ دروغگو ثابت گردد". (1)ولي بايد توجه داشت كه افراد عادي از انجام معجزه عاجزند، اما شما مي توانيد براي به گفته خودت اطمنان قلب هم اكنون معجزه پيامبر را بيبينيد، زيرا قرآن كريم معجزه زنده پيامبر است و هم اكنون نيز اعجاز و معجزه است
پيامبر اسلام نبوت خويش را با آوردن اين كتاب آسمانى اعلان نموده و جهانيان را به مقابله با آن دعوت كرد. به رغم تحدى آشكار و قاطع قرآن، هيچ كس نتوانست در عصر بعثت مانند آن را بياورد. امروز نيز پس از گذشت قرن ها، قرآن همچنان تحدى خود را اعلان كرده و مىگويد: بگو اگر انس و جن دور هم گرد آيند كه كتابى مانند قرآن بياورند، نمىتوانند نظير آن را بياورند، هرچند برخى از آنان به برخى ديگر يارى رسانند».(2) قرآن در اين جا در مقام تحدى مىگويد: اى پيامبر، بگو اگر مىتوانند كتابى مثل اين قرآن بياورند.
در جاى ديگر به كم تر از اين حد تنزل فرموده و مىگويد: بگو اگر مىتوانند، مانند ده سوره و حتى يك سوره از سورههاى قرآن را بياورند.
بگو اي پيامبر كه ده سوره مثل اين قران بياورند.(3)
بگو اي پيامبر كه يك سوره مثل اين قران بياورند.(4) تفصيل مسله را در منبع ذيل جويا شويد (5) در نتيجه به طور كلي اظهار معجزه در موارد ضرورت اظهار شده چنان كه خود پيامبر(ص) با وجود قرآن معجزه هايي اظهار نموده است.
پس قرآن از هر نظر اعجازش به روز و متناسب با زمان از جمله زمان معاصر است و همان طور كه در صدر اسلام كسي توان مقابله با قرآن را نداشته است حال نيز چنين است در نتيجه قرآن معجزه جايدان الهي براي هميشه تاريخ است.پس شما اگر خواسته باشيد هم اکنون مي توانيد از نور اعجاز قران استفاده نماييد .
پي نوشتها:
1. محمد امين صادقي ارزگاني، درسنامه عرفان امام خميني نشر موسسه نشر آثار امام، 1386ش، ص64.
2. اسراء (17)، آيه88.
3. هود(11)، آيه13.
4. بقره(2)/23).
5. استادشهيدمطهرى، مجموعهآثار، نشر 1378 ش، ج2، ص 194.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
👇👇👇
♨سوال:
🔰آيا این شیطان است که باعث گناه می شود یا خود انسان نیز تمایل به گناه دارد؟ واگر اصلا شیطان نبود آیا انسان گناه نمی کرد؟
✍پاسخ:
✅شیطان عامل بیرونی دعوت به گناه است و در درون انسان نیز هوای نفس و تمایلات شهوانی قرار دارد. اگر عامل درونی نباشد، عامل بیرونی هیچ کاری نمی تواند بکند. این گناه خودمان است که راه را برای شیطان باز می کند و شیطان صرفا یک دعوت کننده است که با اصرار در گناه او را بر خود مسلط می کنیم.
وَ قالَ الشَّيْطانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَ ما كانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لي فَلا تَلُومُوني وَ لُومُوا أَنْفُسَكُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِما أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمينَ لَهُمْ عَذابٌ أَليمٌ (۲۲ ابراهیم)
و شيطان، هنگامى كه كار تمام مى شود، مى گويد: «خداوند به شما وعده حق داد و من به شما وعده (باطل) دادم، و تخلّف كردم! من بر شما تسلّطى نداشتم، جز اينكه دعوتتان كردم و شما دعوت مرا پذيرفتيد! بنا بر اين، مرا سرزنش نكنيد خود را سرزنش كنيد! نه من فريادرس شما هستم، و نه شما فريادرس من! من نسبت به شرك شما درباره خود، كه از قبل داشتيد، (و اطاعت مرا همرديف اطاعت خدا قرار داديد) بيزار و كافرم!» مسلّماً ستمكاران عذاب دردناكى دارند.
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
🔷 @pasokhgoo1 👈
#اعتقادی
هدایت شده از ذکر
إِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما
#صلوات
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى ذُرِّیَّةِ مُحَمَّدٍ وَ السَّلَامُ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ،
@zekreelahi