🔷 پهپاد Wing Loong-10 چین 🇨🇳
🔹 تصاویری از پهپاد ارتفاع و مداومت پروازی بالا Wing Loong-10 چین، ساخت صنایع هوانوردی چنگدو (CAC) که تحت نام نظامی WZ-10 نیز شناخته میشود.
🔹 این پهپاد اولین پرواز خود را در سال ۲۰۱۴ انجام داد و سال ۲۰۱۶ وارد خدمت ارتش چین شد. در حال حاضر علاوه بر ارتش چین، سازمان هواشناسی چین نیز کاربر این پهپاد است. همچنین عربستان سعودی اولین کاربر خارجی این پهپاد خواهد بود.
🔹 در آخرین نسخه این پهپاد از دو پیشرانه توربوفن AEF-50E با رانش ۱,۱۰۰ پوند بهره میبرد، که آن را به سرعت کروز ۶۳۰ کیلومتر بر ساعت میرساند. حداکثر ارتفاع پرواز آن ۱۵ کیلومتر و مداومت پروازی بیش از ۲۰ ساعت دارد.
🔹 این پهپاد با طول ۹ متر و عرضبال ۲۰ متر توانایی حمل تا ۱۰۰۰ کیلوگرم محموله را داراست. علاوه بر طیف وسیعی از تسلیحات هوا به سطح، همچنین میتواند موشکهای هوا به هوای PL-90AE و PL-10 را برای انهدام اهداف هوایی حمل کرده و موشک ضدکشتی YJ-9E و موشک ضد رادار LD-8 از دیگر تسلیحات این پهپاد هستند.
#پهپاد #چین #WZ_10
Jīngyú
@Partisan2015
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷️ مین در رودخانه 🇷🇺🇺🇦
🔹️ویدئوی فوق توسط منابع اوکراینی منتشر شده که نشاندهنده مینریزی یکقایق اوکراینی در دهانه کانالهای بین جزایر داخل رودخانه دنیپر، در منطقه خرسون است. خدمه قایق اوکراینی، مینهای لنگردار آبهای کمعمق که به آنها مین رودخانه نیز گفته میشود را داخل رودخانه رها میکنند.
🔹️در ادامه ویدئو یکقایق روسی دیده میشود که در مسیر عبور از این کانالها درست به این مینهای کارگذاشته شده برخورد کرده و در نتیجه از بین میرود. هر دو طرف روسی و اوکراینی در طول این جنگ، در آبهای کمعمق رودخانهها از این نوع مینها استفاده کردهاند.
🔹️در تصاویر دیگر پست، نمونهای از این مینهای رودخانه با نام YaRM آورده شده است. این مینهای ساخت شوروی در آبهای با عمق ۱ تا ۱۲ متر قابل استفادهاند و در عمق ۰.۱ تا ۰.۳ متری شناور میشوند. YaRM قطر ۲۷۵ مم و بدون احتساب قسمت فیوز، ۵۱۰ مم ارتفاع دارد.
🔹️این مین ۱۳ کیلوگرم جرم دارد که ۳ کیلوگرم آن را مواد منفجره تشکیل میدهد. در تصویر دوم نحوه عمل مینهای YaRM مشاهده میشود. این مینها با برخورد شناور به قسمت صلیب مانند بالای فیوز فعال میشوند.
#مین
NPC
@Partisan2015
🔷بازگشت به نوستالژی سفر فراصوت
🔹دیروز شرکت آمریکایی بوم سوپرسونیک آمریکا اولین نمونه هواپیمای کوچک شده (به نسبت یک به سه) مسافربری خود، با نام ایکسبی-۱ را با موفقیت تا سرعت فراصوت آزمایش کرد. این هواپیما، با بهرهبری از سه موتور سیجِی۶۱۰ جنرال الکتریک توانست به سرعت ماخ ۱.۱ (۱.۱ برابر سرعت صوت) برسد. پیش از این دو نوع هواپیمای مسافربری فراصوت (ماخ بزرگتر از ۱) تجاری شدهاند: توپولف تییو-۱۴۴ و کنکورد.
🔹توپولف تییو-۱۴۴ (۱۹۶۸–۱۹۹۹) هواپیمای فراصوت ساخت شوروی که چند ماه قبل از کنکورد پرواز کرد و اولین هواپیمای مسافربری-ترابری فراصوت جهان شناخته شدهاست. این هواپیما که به دلیل رقابت با کنکورد بدون طی کردن کامل مراحل آزمایشهای کیفی عرضه شد، به دلیل مشکلات فنی و ایمنی زودتر از خدمت خارج شد. این هواپیما حداکثر سرعت ۲.۱۵ ماخ را ثبت کردهاست.
🔹کنکورد (۱۹۷۶–۲۰۰۳) دومین هواپیمای مسافربری فراصوت موفق بود که توسط فرانسه و بریتانیا ساخته شد و برای بیش از دو دهه به پروازهای تجاری پرداخت. این هواپیما، بهکمک چهار موتور توربوجت پسسوز قادر به ثبت سرعت ۲.۰۴ ماخ شد. این هواپیما با توجه به مصرف بسیار بالای سوخت و هزینه تعمیر و نگهداری بالا، و پس از سقوط مرگبار سال ۲۰۰۰ در پاریس، رسما در سال ۲۰۰۳ بازنشست شد.
🔹شرکت بوم سوپرسونیک امیدوار است با رفع مشکلاتی که باعث زمینگیر شدن هواپیماهای مسافربری-ترابری فراصوت توپولف و کنکورد شدهاند، پروازهای تجاری با سرعت بسیار بالا (ماخ ۱.۷) را دوباره ممکن کند. بدین منظور، این شرکت با طراحی بهینه سعی در کاهش مصرف سوخت، کاهش هزینههای...