کرسی نقد دیدگاه رویه تنش زدایی در سیره اهل بیت .mp3
زمان:
حجم:
19.81M
🎙گزارش صوتی
#کرسی_آزاداندیشی
«مروری امروزین بر نظریه ولایت فقیه»
«بازخوانی مبانی و ادله ولایت فقیه پاسخ به شبهات و هجمهها»
⬅️ حلقه پنجم:
نقد دیدگاه رویه تنش زدایی در سیره اهل بیت علیهم السلام
🎙 با ارائه
حجتالاسلام و المسلمین استاد مهدی دهبان و حجت الاسلام و المسلمین حسین نیازآبادی
🎙 دبیر جلسه:
حجتالاسلام و المسلمین سید مهدی یار حسینی
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🌹اعتراف عامه به باور راسخ شیعیان نخستین پیرامون مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام و شهادت حضرت محسن
● شیعیان همواره در طول تاریخ به باور به شهادت صدیقه طاهره علیها السلام معروف و مشهور بوده و از همین جهت مورد خشم عامه قرار میگرفتند.
● در این مجال سخن به اجمال پیرامون سه تن از آنان است:
عبد الله بن یزید فزاری إباضی (هم عصر هشام بن حکم؛ قرن دوم)
ضرار بن عمرو غَطَفانی معتزلی (شاگرد واصل بن عطا(متوفی ۱۳۰ ق))
المَلَطي العسقلاني شافعی (۳۷۷ ق)
● دو نفر اول در مجلسی که یحیی بن خالد برمکی به اشارۀ هارون و با هدف به دام انداختن هشام بن حکم (۱۹۰ ق)، یار صادق و استوار اهل بیت علیهم السلام تشکیل داد حضور داشتند. اختیار معرفة الرجال: ۲۵۹ و کمال الدین: ۲/ ۳۶۲
● هر کدام از این سه نفر به گونهای به حکایت باور شیعیان نسبت به مظلومیت صدیقۀ کبری علیهاالسلام پرداختهاند.
● در سخن عبد الله بن یزید پیرامون اعتقاد رافضه آمده است:
ابوبکر و عمر فاطمه دختر پیامبر صلی الله علیه وآله را بسانی زدند که جنینی بیانداخت. الردود: ۳۴
● ضرار بن عمرو در شمار باورهای رافضه میگوید:
ابوبکر و عمر بر فاطمه ستم کردند و او را بسانی زدند که جنینی را بیانداخت. التحریش: ۵۲
● این اعتقاد شیعه آنچنان مشهور بود که پس از ۲۰۰ سال، ملطی عسقلانی نیز در شمار باورهای هشام متوفی قرن دوم میگوید:
ابوبکر با پا بر شکم فاطمه کوفت و در پی آن، فاطمه فرزندش را بیانداخت و همین موجب بیماری و درگذشت ایشان شد. التنبیه و الرد: ۲۵
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
📜🏴 گزارشی از عزاداری گروههای مختلف شیعی در بغداد و نواحی مختلف مصر و شام برای حضرت زهرا در قرن چهارم هجری
أبو جَبَلَةَ إبراهيمُ بنُ غسّان، وجابرٌ المتوفّي، وأبو الفوارسِ الحسنُ بنُ محمدٍ المَيْمَدِيّ، وأبو الحسينِ أحمدُ بنُ محمدِ بنِ الكُمَيْت، وأبو محمدٍ الطَّبَرِي،
وأبو الحسنِ الحَلَبِي، وأبو يَتيمٍ، والرِّلْباي، وأبو القاسمِ النَّجَّارِي، وأبو الوَفَا الدَّيْلَمِي، وابنُ أبي الدِّيْس، وخُزَيْمة، وأبو خُزَيْمة، وأبو عبدِ الله محمدُ بنُ النُّعمان.
فهؤلاء بمصرَ، وبالرَّمْلَةِ، وبِصُور، وبِعَكّا، وبِعَسْقَلان، وبِدِمَشْق، وببغداد، وبِجَبَلِ البِسْمَاق.
👈وكلُّ هؤلاءِ في هذه النواحي يَدَّعونَ التَّشَيُّعَ ومَحبَّةَ رسولِ الله ﷺ وأهلِ بَيْتِهِ،
فَيَبْكُونَ على فاطِمَةَ وعلى ابنِها المُحْسَن الذي زعموا أن عمر قتله، ويذكرون لهم تبديل القرآن والفرائض، ويذكرون ما قد تقدم ذكره من أن خلافهم له وقتالهم إنما هو لعداوته صلّى الله عليه وسلم وللشك في نبوته و يُقيمون المنشِدين والمَناحات في ذلك.
« ... و همهٔ مردم در این نواحی ادعای تشیّع و محبتِ رسول خدا ﷺ و خاندان او را دارند.
بر فاطمه (سلاماللهعلیها) و بر فرزندش مُحسَن گریه میکنند؛ همان کودکی که به گمان آنان، عمر او را کشته است.
آنان همچنین سخن از تغییر دادن قرآن و احکام شرعی به میان میآورند، و همان گونه که پیشتر گفتیم: ادعا دارند دلیل اینکه مردم با علی علیهالسلام مخالفت کردند و با او جنگیدند، فقط به جهت دشمنی با پیامبر ﷺ و شک در نبوت او بوده است!
و برای این موضوع، نوحهخوانی و مرثیهسرایی برپا میکنند و مراسم سوگواری به راه میاندازند.»
قاضی عبدالجبار، تثبیت الدلائل النبوة، ج۲، ص۵۹۵.
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e
💠 باور به مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام و شهادت حضرت محسن در میان اندیشمندان امامی و غیر امامی در قرون نخستین
🔹 از جمله اندیشمندانی که سخن از مظلومیت صدیقۀ طاهره علیهاالسلام به میان آورده، ابو اسحاق ابراهيم بن سيار بن هانی بصری مشهور به نَظّام معتزلی د. ۲۳۱ از برجستهترین متکلمان مکتب اعتزال در دهههای نخست قرن سوم هجری است.
● عبد القاهر بغدادی د. ۴۲۹ با هدف نقد نظّام در شمار باورهای او مینویسد:
او بر عمر خرده گرفت و پنداشت که او در روز حدیبیه در دینش به تردید افتاد... و فاطمه را کتک زد و عترت پیامبر صلی الله علیه وآله را از میراث محروم نمود. الفَرق بین الفِرَق: ۱۳۳
● ابو الفتح محمد بن عبد الکریم شهرستانی د. ۵۴۸ باور نظام را چنین باز میگوید:
عمر در روز بیعت بر شکم فاطمه زد چنانکه جنینِ درونش را سقط نمود.
او فریاد میزد: خانۀ فاطمه را با هر کسی که در آن است به آتش بکشید در حالی که کسی غیر از علی، فاطمه، حسن و حسین در آن حضور نداشت. الملل و النحل: ۱/ ۷۱
● صلاح الدین صَفَدی د. ۷۶۴ نیز در مقام انعکاس اعتقاد نظام مینگارد:
عمر در روز بیعت بر شکم فاطمه زد چنانکه محسن را سقط نمود. الوافی بالوفیات: ۶/ ۱۵
● دیگر از متکلمان شهیر قرن سوم ابو علی محمد بن عبد الوهاب جُبّائی معتزلی بصری د. ۳۰۳ است. در کتاب المقالات که بدو منسوب است باور امامیه چنین آمده:
آنان میگویند: علی به اجبار و در حالی که ریسمانی بر گردنش افکنده بودند، با ذلت او را میکشیدند و توان دفاع از خود را نداشت با ابوبکر و از بیم قتل بیعت کرد، آیا سخن جعفر بن عفان طائی را نشنیدهای که میگوید:
أتبكي لحوراء المَدامِعِ طفلةٍ
لطيفةِ طيّ الكَشْحِ طَيّبةِ النَشرِ
وَيَنسَى علياً حينَ سِيقَ مُلَبَّباً
وقيلَ لهُ: بايِعْ عَنيفا أبابكرِ
آیا بر [فراق] آن دخترک سیه چشم نازک اندام خوشبو میگریی، و فراموش میکنی که علی را گریبان کشان آورده با خشونت به او گفتند: با ابوبکر بیعت کن؟!
المقالات: ۱۴۸
🔹 امامیه از کسانی که به آنها اعتماد دارند روایت میکنند که ابوبکر فدک را از فاطمه ستاند، و فاطمه به مسجد رفت و خطابهای در نزد مهاجران و انصار ایراد نمود طبق پندار آنان...
آنان میپندارند قنفذ غلام ابوبکر با پا بر فاطمه کوفت آن هنگام که بانو خواست از مسجد خارج شود، و اینکه فاطمه را پشت در فشرد تا جایی که جنینی را که محسن مینامند سقط نمود.
المقالات: ۱۵۰
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
🌹 باور شیعیان نخستین پیرامون مظلومیت حضرت زهرا علیهاالسلام
واعظ بلخی و اشاره به مظلومیت صدیقۀ طاهره علیهاالسلام:
در گزارش ابن نجار بغدادی د. ۶۴۳ در شرح حال محمد بن عبد الله فارسی معروف به واعظ بلخی د. ۵۹۶ آمده است:
برادرم علی بن محمود به من گفت:
بلخی واعظ در مجالس خویش بسیار - و به تلمیح و اشاره - به صحابه بد میگفت. یک بار گفت: روزی فاطمه گریست، علی بدو گفت: ای فاطمه، چقدر میگریی؟ آیا من فدک را از تو ستاندم؟ آیا من حق تو را غصب نمودم؟ آیا من چنین و چنان کردم؟ و اموری دیگر از رفتارهایی که شیخین در باور رافضیان با فاطمه داشتهاند.
رافضیان حاضر در مجلس با شنیدن این مطلب صدا به گریه بلند کردند.
واکنش حاضران در گزارش ذهبی چنین آمده است:
رافضیان ناله سر دادند، دستها را بر هم زدند و گفتند: احسنت، احسنت.
لسان المیزان: ۵/ ۲۱۸
تاریخ الإسلام: ۱۲/ ۱۰۸۵
———~———~—🆔—~——~———
📎 لینک دعوت به کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e
اندیشکده مستعدان با همکاری پژوهشگاه علوم انسانی اسلامی دانشگاه قم و کمیته کرسی های آزاداندیشی حوزه علمیه برگزار میکند:
🌀بررسی وقایع بعد از پیامبر صلوات الله علیه و آله تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با تاکید بر منابع اهل سنت
🎙با حضور ارزشمند:
آیت الله نجم الدین طبسی
🎙دبیر علمی:
حجت الاسلام و المسلمین مهدی دهبان
🏫مکان:
قم، بلوار الغدیر، دانشگاه قم، خانه فرهنگ، سالن جلسات
🕧زمان:
شنبه ۸ اذر ماه ۱۴۰۴
ساعت: ۱۸:۳۰
امکان حضور برای عموم نخبگان فراهم است.
🖥پخش زنده از تلویزیون اینترنتی حوزه و کانال اندیشکده مستعدان در پیام رسان ایتا
———~———~—🆔—~——~———
📎 کانال اندیشکده مستعدان
https://eitaa.com/joinchat/1079706013Ceed9a368e3
سایت اندیشکده مستعدان
🌐https://tme313.ir/