🔴 شهید بهشتی؛ شکستنِ انحصار و راهنجات ما!
🔹امروز همزمان با #اربعین_حسینی – هرچند امسال توفیق زیارت اباعبدالله الحسین علیهالسلام نصیبم نشد – پیرامون اندیشههای شهید آیتالله دکتر بهشتی تحقیقی داشتم که به نقطه پایانی نزدیک شد. یادش گرامی و راهش پر رهرو باد؛ خدایش با حسین بن علی علیهالسلام محشور گرداند.
🔸در میان لایههای عمیق اندیشهی شهید بهشتی، «شکستن انحصار» و «تحقق عدالت» را میتوان دالّ مرکزی و شاکلهی فکری او دانست؛ شکستنِ انحصار در دو عرصه "سیاست" و "اقتصاد".
1⃣ شکستن انحصار سیاسی؛ جمهوریت به معنای واقعی
🔹شهید بهشتی اصولاً با هرگونه انحصار سیاسی مخالف بود؛ چه قدرت در دست فردی واحد متمرکز میشد، چه در اختیار یک اقلیت یا حتی اکثریتی محدود قرار میگرفت. از نظر او، دیکتاتوری و استبداد – چه در قالب سلطنت موروثی و چه در صورت استبداد دینی – مردود است. وی جمهوریت را نه یک وامداری از غرب، بلکه محصول اصیل اسلام ناب میدانست؛ مردمی که در تعیین سرنوشت خود صاحب حقاند و قدرت باید بهطور واقعی در میان تمام اقشار توزیع شود، نه در حلقههای بسته قدرت.
2⃣ شکستن انحصار اقتصادی؛ عدالت به جای تمرکز ثروت
🔹در حوزه اقتصاد نیز، شهید بهشتی با هر نوع تمرکز منابع و ثروت در دست فرد یا گروه خاص بهشدت مخالف بود. او هم اقتصاد دولتی متمرکز کمونیستی را رد میکرد و هم لیبرالیسم سرمایهداری و خصوصیسازی افراطیِ منابع و صنایع مادر به سود اقلیت سرمایهدار را.
🔸راهکار بهشتی، توزیع عادلانه فرصتها، منابع و امکانات اقتصادی میان همه مردم بود؛ آنچه خود #اقتصاد_مردمی مینامید – الگویی که در آن مالکیت و مدیریت اقتصادی بهدست بدنه اجتماعی واگذار میشود.
🔹در منطق شهید بهشتی، عدالت سیاسی یعنی نفی هرگونه انحصار قدرت و تضمین جمهوریت واقعی، و عدالت اقتصادی یعنی مردمیکردن ساختار اقتصاد و جلوگیری از تمرکز سرمایه و فرصتها. این دو بدون یکدیگر ناقص میمانند.
🔸راهحل امروز برای بحرانهای نظام همان ایده بهشتی است. اگر امروز جمهوری اسلامی ایران با چالشهای ساختاری و بحرانهای اعتماد عمومی مواجه است، راه نجات در بازگشت به همان ایده اصیل بهشتی است:
- عدالت سیاسی: مشارکت واقعی و نه صوری مردم در همه سطوح تصمیمگیری.
- عدالت اقتصادی: بازتوزیع فرصتها و منابع به نفع عموم جامعه، نه گروههای خاص.
🔹شهید بهشتی در یک جمله، نظریهای ارائه کرده که میتوان آن را نسخهای برای «جمهوری عادلانه» نامید؛ الگویی که اگر کامل اجرا شود، نه تنها انحصار سیاسی و اقتصادی را در هم میشکند، بلکه روح مردمی انقلاب را زنده میکند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از گروه جهادی یاران انقلاب خوزستان
🔴 فراخوان همدلی و همراهی با خانوادههای شریف در تنگنا
#فراخوان 82
🔻سه خانواده آبرومند، این روزها با سختیِ درمان و معیشت دستوپنجه نرم میکنند؛
1️⃣ مادر سالخورده بیسرپرست روستایی و دو دختر جوان:
بانویی رنجدیده و پرتلاش که سالها بار زندگی را به دوش کشیده، این روزها بهدلیل بیماری، نیازمند رفتوآمدهای پیاپی به پزشک و تأمین هزینههای درمان است.
2️⃣ خانواده شریف با شرمندگی از چند ماه بدهی:
یکی از خانوادههای آبرومند شهر، گرفتار هزینههای درمانی و مراجعات مکرر به پزشکان شدهاند. چند ماهیست که بدهیهای سه بقالی محل بر دوششان مانده و سختی معیشت را سنگینتر کرده است.
3️⃣ پیرمرد و پیرزن ناتوان اما باوقار:
زوجی سالمند که دیگر توان کار ندارند؛ برای تأمین دارو، گذران روزگار و معیشت سادهشان، چشم به دستان مهربان همشهریان خود دوختهاند.
🌿 کوچکترین کمک، نوری است که در دل این خانهها روشن میشود.
🔻شماره کارت ۱ (به نام داود مدرسییان):
6280231326741120🔻شماره شبا:
IR670140040000710151858911❇️ برای کپی شماره کارت، روی شماره ضربه بزنید ✅ نیازی به ارسال رسید نیست. اگر کسی مایل به ارسال بود از این طریق: @Adminkhz 🔻 گروه جهادی یاران انقلاب: 🇮🇷 ثبت در "سازمان بسیج سازندگی" ✔️ شماره ثبت: "۹۶۷۳۱۹۰۱۹۳۵۶" ✅ #ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2268200963C17b79a224e
5.73M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 انس الشریف، ۲۸ ساله، که از آغاز جنگ در اکتبر ۲۰۲۳ گزارشهایی تأثیرگذار از شمال غزه ارائه میکرد و به «صدای غزه» شهرت یافته بود چهار روز پیش هدف ترور هدفمند رژیم صهیونیستی قرار گرفت و به شهادت رسید.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
عراقچی: ارمنستان به ما گفته در مورد #زنگزور همۀ خط قرمزهای ایران را رعایت خواهم کرد.
در مقطع برجام هم همین ادعا را آقایان ظریف و عراقچی داشتند که تمام خطوط قرمز نظام و رهبری حفظ شدند. آخرسر معلوم شد هیچکدوم از خطوط قرمز حفظ نشدن!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 حمایت ایران از گروههای مقاومت تنها یک اقدام احساسی یا صرفاً ایدئولوژیک نیست؛ جدا از جنبه انسانی، اسلامی و ایدئولوژی، ستون اصلی راهبرد امنیت ملی ماست. بر پایه «رئالیسم تدافعی»، بهترین راه دفاع از کشور، جلوگیری از رشد تهدید در خارج از مرزهاست. مبارزه با تهدید در مبدأ تهدید است.
🔹تجربه ثابت کرده است هر وقت جبهه مقاومت تضعیف شده، حلقه دشمنی و تهدید به خود ایران نزدیکتر شده است. ما دیدیم که درست پس از ضربه به نیروهای مقاومت، حملات مستقیم به کشور آغاز شد.
🔸با این حال، برخی جریانات و شخصیتها - مثل حسن روحانی - همچنان با تحلیلهای سطحی و سادهانگارانه، این واقعیت را نادیده میگیرند و گمان میکنند بدون بازدارندگی منطقهای میتوان امنیت را حفظ کرد. نتیجه چنین نگاه خامی، همان تکرار اشتباهات پرهزینه تاریخ خواهد بود.
🔹روحانی 8 سال نه تنها در بحث منطقه با نظام کمترین همکاری را داشت بلکه جدا از تعطیلی انرژی هستهای، جلوی پروژه های موشکی وزارت دفاع را هم میگرفت و در تأمین بودجه نظامی و صنایع دفاعی و حتی مانورهای نظامی مقاومت میکرد.
🔸حالا باز هم انگار عرصه را خالی دیده که به صحنه بازگردد و مجدد اذهان را با اراجیف خود تحت تأثیر قرار دهد.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 تحرکات اینروزهای سران فتنه۸۸ و حسن روحانی و اظهارات علیه سیاستهای رسمی نظام در حمایت از جبهه مقاومت و تقویت گروههای مقاومت، همزمان با طرحهای خلع سلاح این گروهها از سوی آمریکا و کمپین تبلیغاتی نتانیاهو و مقامات اسرائیل و دعوت از مردم برای قیام علیه حکومت، بسیار مشکوک است.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 اسرائیل برای تحقق #اسرائیل_بزرگ برنامهریزی کرده، اما دولتهای عربی خائن و غربگراهای ایرانی، کماکان تفنگ را به سمت داخل گرفتهاند! دولتهای عرب بدنبال خلع سلاح گروههای مقاومت بوده و غربگراهای ایرانی بدنبال قطع حمایت ایران از گروههای مقاومت!
🔻حتماً بین اینها روابطی هست. شک نکنید
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 آیا «بازار آزاد» هم «بیقانون» است؟
🔹یکی از پرکاربردترین استدلالها برای دفاع از «اقتصاد بازار آزاد» یا همان لیبرالیسم سرمایهداران، این است که: «اقتصاد یک علم خالص و طبیعی است؛ مثل فیزیک یا شیمی. قوانینش ازلی و ابدیاند، بر اساس عرضه و تقاضا کار میکنند و نیازی به قانونگذاری یا دخالت دولت ندارند. هر مداخلهای یعنی خرابکاری.»
🔸این ادعا در نگاه اول جذاب و منطقی به نظر میرسد، اما یک خطا و مغالطه بنیادین در آن پنهان است. خطایی که باعث میشود قانون علمی و قانون حقوقی با هم قاطی شوند و البته غالبِ مردم هم فریب این مغالطه را میخورند.
🔻کلمه قانون در دو معنا به کار میرود:
1️⃣ قانون علمی: قانون علمی بیان کننده این است که رویدادها در طبیعت چگونه «میشود؟» در واقع، قانون علمی بیان کننده راز «شدن»هاست. آنچه به صورت علمی و طبیعی در طبیعت رخ میدهد(یا میشود) عللی دارد. «این گیاهی که میروید یا ستارهای که میدرخشد یا انسانی که متولد میشود یا خیلی از رویدادهای اجتماعی و انسانی حتی»؛ اینها علت یا عللی دارند.
🔹در واقع، «قانون علمی» بدنبال توضیح پدیدهها، کشف علتها و روابط طبیعی آنهاست. این حوزه به «هست»ها و «شدن»ها میپردازد. مثلاً چرا گیاهی رشد میکند یا نقش عرضه و تقاضا در افزایش یا کاهش تورم چگونه است؟
2️⃣ قانون حقوقی و اخلاقی اما میگوید: «چه باید بشود؟» یعنی تعیین بایدها و نبایدها برای سامان اجتماعی، روابط انسانی و نظم سیاسی. «چه شایسته است که بشود؟»
🔹بطور مثال؛ تفاوت «قانون طبیعی» و «قانون حقوقی» در مسئله رابطه زن و مرد این است که قانون طبیعی میگوید: «ارتباط جنسی زن و مرد، به تولید مثل میانجامد»؛ اما قانون حقوقی میگوید که «انسان با چه کسی باید و شایسته است که ازدواج کند»؛ «شرایط این ازدواج چیست؟» یا «حق و حقوق مرد چیست، حق و حقوق زن چیست!» حتی خود لیبرال ها می گویند زن و مرد برای ازدواج یکسری «بایدها و نبایدها» را باید رعایت کنند!
🔻 چرا «بایدها و نبایدها» اجتنابناپذیرند؟
🔹زندگی انسانی فقط با قوانین طبیعی اداره نمیشود. اگر فقط به «شدن»ها اکتفا کنیم، جامعه به هرجومرج کشیده میشود. ازدواج و خانواده شکل نمیگیرد. جامعه و دولت شکل نمیگیرد چرا که رابطه جامعه و دولت هم بر مبنای قوانین حقوقی است؛ بدون قوانین حقوقی، ساختار حکمرانی و انتخابات بیمعنا میشود. اساساً جرم و مجازات هم تعریف و اعمال نمیشود!
🔸جالبتر اینجاست که حتی مبدعان اقتصاد بازار آزاد میگویند: «باید اقتصاد آزاد باشد.» این «باید» همان قانون حقوقی است که خودشان برای دولتها و مردم تجویز کرده و حتی ضمانت اجرا (مجازات) وضع میکنند برای کسانی که قوانین بازار آزاد را رعایت نکنند!
🔹اما مغالطه دقیقاً اینجاست که مدافعان افراطی بازار آزاد، این دو را یکی فرض میکنند و میگویند: «همه چیز خودبهخود طبق قوانین طبیعی پیش میرود، پس قانونگذاری (باید و نباید) زائد و مضر است. قانونگذاری دولت غلط است. مرگ بر اقتصاد دستوری و ...!». این نگاه عملاً به نوعی جبرگرایی اقتصادی منجر میشود.
🔸نگاه به تاریخ کافی است که بدانیم «اقتصاد هیچوقت بدون قانون و دستور نبوده»؛ هیچ دورهای را پیدا نمیکنید که دولتها در اقتصاد بینقش باشند. از امپراتوری رم و ایران باستان تا آمریکا و چین امروز، قدرت سیاسی (و حتی نظامی) همیشه بر شکلگیری مناسبات اقتصادی و تجارت دنیا اثر گذاشته است. «جنگ تعرفهها» دقیقاً ابطال ادعای لیبرالیسم است! «تحریم ایران» دقیقاً ابطال ادعای لیبرالیسم است!
🔹بنابراین شعار «اقتصاد کاملاً خودکار و بیدستور» بیشتر یک افسانه تبلیغاتی است تا واقعیت علمی. پس، بخش مهمی از اندیشه لیبرالیسم اقتصادی بر یک مغالطه بنا شده: پررنگ کردن قوانین علمی برای کمرنگ کردن قوانین حقوقی.
🔸حالا اینکه کدام مکتب فکری اعم از لیبرالیسم، کمونیسم، اسلام یا هر مکتب دیگری، شایستگی وضع «بایدها و نبایدها» را دارد، بحثی جدا و البته مهمتر است که به مکتب اسلام معتقدیم و باید این را تبیین کنیم!
🔹علم اقتصاد، تنها علل و روابط را کشف میکند؛ اما مسیر و مقصد و بایدها و نبایدها را مکتب اقتصادی تعیین میکند و هیچ مکتبی، حتی لیبرالیسم، بدون «باید و نباید» وجود ندارد.
#اقتصاد_سیاسی
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 دوقطبیسازی حول حجاب، کنسرت یا سایر مسائل دیگر، همیشه از شگردهای جریان اصلاحات بوده برای فریب افکار عمومی و فراموشی مسائل اصلی!
🔹دستگاه قضایی باید علیه #استاندار_مازندران اقدام کند تا کسی نتواند هم حکم شرعی و قانونی حجاب را تمسخر کند، هم معیشت مردم را تحتالشعاع ناکارآمدی و بیعرضگی خود قرار دهد!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
دیدار #ترامپ_پوتین را میبیند که روسای جمهور دوقدرت جهانی چگونه به تشریفات قدرتنمایی بها میدهند؟ یک طرف پوتین با امنیتیبازی و چندین جنگنده وهواپیما وطرف دیگر ترامپ با جنگندهها و رژه بمبافکنها!
روابط بینالملل دقیقاً همین است؛ مبنا #قدرت است ولاغیر!
کاش برخی بفهمند که دنیا جای فانتزیبازی نیست!
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
🔴 «تغییر پارادایم»؛ اسم رمزِ براندازی تدریجی و نرم از درون
🔹جواد ظریف در مقالهای برای نشریه آمریکایی فارین پالیسی از «تغییر پارادایم در ایران» سخن گفته:«جنگطلبان از بستن پنجرههای دیپلماسی سود میبرند. باید فرصت را از آنان گرفت تا پارادایم تهدید را تثبیت نکنند. اکنون زمان تغییر پارادایم فرارسیده و این تغییر برای ایران از درون آغاز میشود.»
🔸تعارفات دیپلماتیک تعبیر «تغییر پارادایم در ایران» را که کنار بزنیم، پیام اصلی از پشت پرده بیرون میزند: «عقب نشینی از برنامه هستهای، توقف کامل توسعه موشکی و محدود کردن برد موشکهای ایران به حداکثر ۴۰۰ کیلومتر و قطع حمایت تهران از محور مقاومت؛ از حزبالله لبنان و حشدالشعبی عراق گرفته تا انصارالله یمن و مسئله فلسطین.»
🔹این «تغییر پارادایم» تنها یک مثلث نیست؛ بلکه بخشی از یک پازل بزرگتر است که جمعبندی آن چنین میشود دموکراتیزهکردن نظام جمهوری اسلامی به سبک مطلوب واشنگتن و بروکسل؛ با حذف کامل یا تشریفاتی کردن رکن «ولایت فقیه»، جداسازی دین از سیاست، و تبدیل ایران به نسخهای «ترکیهگونه» که دین در آن به حاشیه زندگی خصوصی رانده شود و ایران به یک کشور «نرمال» از منظر آنها تبدیل شود. که البته این نگاه خوشبینانه است.
🔸نگاه واقع بینانه نشان میدهد که بعد از خلع سلاح استراتژیک تهران، هدف بعدی قطعاً تجزیه ایران است که برای همیشه از ترس آنچه آنها «احیای امپراطوری ایران» میخوانند راحت شوند!
🔹در ماههای اخیر، بسیاری از دلسوزان کشور با نیت خیر، بر «وحدت»، «انسجام» و «همدلی» تأکید کردهاند. اما باید دقت شود که وحدت ملی، زمانی اصیل است که از مسیر هوشیاری عبور کند؛ نه از راه بستن چشم بر پروژههای سیاسی که دقیقاً وحدت ملت را هدف قرار دادهاند!
🔸نشانههای این تحرکات ضدوحدت آشکارند؛ از بیانیه براندازی میرحسین موسوی برای «مجلس مؤسسان قانون اساسی جدید»، بیانیه ۱۸۰ نفره، مقاله محققداماد بهعنوان تئوریسین فقهی–حقوقی این خط و بیانیه ۷۸ چهره پیشکسوت دیپلماسی تا اظهارات اخیر کروبی و مصاحبههای حسن روحانی. اینها زنجیرهای نیست که بتوان سادهلوحانه با جمله «انشاءالله گربه است» نادیدهاش گرفت.
🔹به اینها اضافه کنید تاکتیک «بحرانسازی» و «تبدیل مسائل کشور به بحران» توسط مدیران ناکارآمد وابسته به همین جریان در دولت. ترکیب این دادهها، برای هر تحلیلگر منصف، یک نتیجه واضح دارد: هدف، تحمیل نسخه نهایی یک صلح اجباری است؛ صلحی که هزینهاش، خلع سلاح استراتژیک ایران و شکستن ستون مقاومت منطقهای خواهد بود.
🔸اینکه برخی با نیت ظاهراً خیرخواهانه، فعالیت جبهه تبیین نیروهای انقلابی را، به بهانه «همسویی دولت و رهبری»، متوقف میکنند، محل شگفتی است. وحدت واجب است؛ اما وحدتی که بهایش سکوت در برابر یک جریان خزنده سیاسی باشد، دیگر وحدت نیست — پیشدرآمد تسلیم است. ضمن حفظ انسجام ملی و وحدت جامعه، باید شبکههای تبیینی انقلاب فعال شوند.
✅ #داود_مدرسی_یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
هدایت شده از راوی || امین غفاری
13.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 اربعین تمام شد اما نه برای خدام اباعبدالله(ع) در خوزستان/ اجرای طرح ضیافت زوار _ مهمان حسینیم در اهواز
🔴 راوی | امین غفاری |عضو شوید👇
✅️ http://eitaa.com/joinchat/535363612C2a863024c1