eitaa logo
حوزه و انقلاب اسلامی
5.3هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
1هزار ویدیو
270 فایل
﷽ 💠 مرکز مطالعات راهبردی حوزه و انقلاب اسلامی 📢 تبیین #نسبت_حوزه_و_انقلاب_اسلامی، مبتنی‌بر بیانات امامین انقلاب 📲 ارتباط با مدیر: 🆔 @mmhe_admin 🖥 تارنما: 🌐 www.mmhe.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰حدیث ولایت 🔸امیرالمومنین علی علیه السلام: اگر خداوند از علما پيمان نگرفته بود كه با پرخورى ظالم و گرسنگى مظلوم آرامنگيرند، زمام خلافت را به حال خود رها مى كردم. نهج البلاغه، خطبه ۳ 🔹اگر در مبارزات اخير يعنى مبارزاتى كه منتهى شد به تشكيل نظام جمهورى اسلامى و انقلاب، روحانيّت وارد نميشد...امكان نداشت چنين اتّفاقى بيفتد. كار را مردم كردند، امّا حضور مردم ناشى بود از حضور روحانيّت. ۱۳۹۶.۸.۲۲ 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | روبیکا
حوزه و انقلاب اسلامی
🔰 دوره‌ی روش تحقیق در بیانات رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) ✅ هم اکنون در حال برگزاری است... ⏳هفته‌ی دوم _ جلسه‌ی سوم ‌‌📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | روبیکا
✅ سلسلـه دروس فقهــــی مستندات منظومـه فکــــری امامیــــن انقــــلاب 1️⃣ موضوع درس: فقه مردم‌سالاری دینی 🌀 ویژه طلاب سطــح خارج 🌀 به صورت پژوهش محـــور 🔸 مدرّس: حجت‌الاسلام والمسلمین ⏰ مهلت ثبت‌نام: تا ۲۷ آبان ماه 🔖 روش ثبت‌نام: ارسال مشخصات و سابقه تحصیلی‌ پژوهشی به شناسه: 🆔@emam_ad 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | بله
🔰حدیث ولایت 🔸امیرالمومنین علی علیه السلام: بهترين فرمانروا كسى است كه ظلم را از بين ببرد و عدل را زنده كند. غرر الحکم، ج۳، ص ۴۳۱ 🔹عدالتخواهى و دنبال عدالت رفتن، به زبان آسان است؛ اما در عمل آن‌قدر با موانع گوناگون مواجه مى‌شود كه دشوارترين كار هر حكومت و نظامى اين است كه عدالت را در جامعه تأمين كند. ۱۳۸۲.۸.۲۳ 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | روبیکا
‌ ✅ ✅ ‌ با لطف خـدا مصـاحبـه با «حجت‌الاسلام سیدحسن هاشمی جزی» رئیس سابق گروه پشتیبانی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی، تحـت عنـوان بزرگداشت علامـه طباطبــایی با همکاری دو معــاونت گفتمان و معــاونت رسانــه‌ی مرکز مطالعـات راهبــردی حوزه و انقلاب اسلامی برگزار شد. ‌‌ ⭕️ ‌ان شاءالله به زودی گــزارش تصویــری و صوتی جلسه به سمع و بصر علاقه‌‌مندان خواهد رسید. ‌📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | روبیکا
🔰 چرا مردم ایران در بزنگاه‌ها، خلاف انتظار جامعه‌شناسان رفتار می‌کنند؟ (نگاهی دوباره به رفتار مردم ایران در بزنگاه‌ها) ❎ اگر به تحلیل‌های جامعه‌شناختی پیرامون ارزیابی احوال جمعی ایرانیان بنگریم، یک فصل مشترک در عمدۀ آن‌ها وجود دارد: « فاصلۀ مردم از ارزش‌های نظام سیاسی حاکم». ✳️ این گزاره پس از رخدادهای پاییز سال ۱۴۰۱ اوج گرفت و امروز به یک فرض قطعی تبدیل شده و بر مبنای آن، تحلیل‌های کلان اجتماعی شکل می‌گیرد. در همین چارچوب، تحلیلی رایج در میان نخبگان سیاسی و اجتماعی دربارۀ رفتار مردم در «دفاع مقدس دوازده‌روزه» شکل گرفته است که وحدت و هم‌دلی مردم در آن مقطع را محصول یک موقعیت استثنایی می‌داند. گویی تا پیش از این، میان مردم و حاکمیت گسستی معنادار پدید آمده بود و جنگ، بستری برای بازسازی این پیوند و احیای رابطۀ میان آن‌ها فراهم کرد. ⁉️ اما تصور فاصلۀ مردم از ارزش‌های نظام سیاسی حاکم، چه نسبتی با حقیقت جامعۀ ایران دارد؟ ✳️ تردیدی نیست که در سال‌های اخیر، جامعۀ ایران با هجمۀ‌ شناختی گسترده‌ای مواجه بوده که اثرات آن را نمی‌توان نادیده گرفت. با این حال، پرسش این است که چرا در مقاطعی مانند راهپیمایی‌ها، تشییع شهدا، ایام محرم، شب‌های قدر و نمونۀ متأخر آن، یعنی دفاع مقدس دوازده‌روزه، جامعه رفتاری متفاوت از فرض موجود نشان داده است. ✅ باورهای درونی‌شدۀ‌ یک جامعه لزوماً در زندگی روزمره آشکار نمی‌شوند. بلکه افراد در بزنگاه‌های اجتماعی، گرایشات درونی خود را بروز می‌دهند. این لحظات به نوعی آینۀ رفتار جمعی هستند و نشان می‌دهند که مفاهیمی چون هویت اجتماعی و ارزش‌های فرهنگی چگونه در عمق آن جامعه مستقر شده‌اند. چنین موقعیت‌هایی امکان می‌دهند که ناظران، فاصلۀ میان تصویر رسانه‌ای و واقعیت اجتماعی را درک کرده و ماهیت پایدار ارزش‌های یک جامعه را مشاهده کنند. ⁉️ اما ریشۀ فرض غالب جامعه‌شناسان دربارۀ فاصلۀ مردم ایران از ارزش‌های ایرانی-اسلامی در کجاست؟ ✅ بودریار، اندیشمند فرانسوی علوم ارتباطات، در تقسیم‌بندی دوره‌های مختلف رسانه، دورۀ فعلی را عصر هایپررئالیتی یا فراواقعیت نام‌گذاری کرده است. توضیح آن‌که، اگر زمانی کارکرد رسانه بازنمایی واقعیت موجود بود، امروز «تصویر» به جای «واقعیت» نشسته است. به بیان دیگر، رسانه‌ها نه صرفاً روایت‌کنندۀ وقایع، بلکه خالق ادراک از واقعیت شده‌اند. در چنین وضعیتی، مخاطب نه آن‌چه هست، بلکه آن‌چه وانمایی می‌شود را تجربه می‌کند. در نتیجه، مرز میان «امر واقعی» و «امر نمایشی» در ذهن کم‌رنگ شده و واقعیت اجتماعی جای خود را به واقعیت رسانه‌ای می‌دهد. 🔷 همین‌جاست که تحلیل‌گران اجتماعی گاه بدون درک زیست واقعی مردم، صرفاً بر پایۀ داده‌های رسانه‌ای قضاوت می‌کنند. به بیان بهتر، فراواقعیت نه تنها تصویر ذهنی مخاطب عام از واقعیت موجود را دستکاری می‌‌کند، بلکه فراتر از آن، ذهنیت نخبگان اجتماعی را نیز شکل می‌دهد. از همین رو، نخبگان تصویر وانمایی شده _ یعنی فاصله از ارزش‌‌های نظام سیاسی حاکم _ را به عنوان واقعیت جامعۀ ایرانی فهم می‌کنند، اما هنگام مواجهه با رفتارهای خلاف انتظار در موقعیت‌هایی مانند دفاع مقدس دوازده‌روزه، دچار سردرگمی شده یا نهایتاً آن را موقعیت استثنایی معرفی می‌کنند. غافل از این‌که واکنش مردم ایران در جریان جنگ اخیر نه حاصل یک رفتار هیجانی و موقعیت استثنایی، بلکه نمایانگر واقعیت پایدار جامعۀ ایران بود. واقعیتی که رهبر انقلاب طی سال‌های اخیر بارها به آن اشاره کرده و مردم ایران را علی‌رغم ظاهر متفاوت، مردمی مؤمن، متدین و وفادار به آرمان‌های انقلاب توصیف کرده‌اند. 🔶 نتیجه آن‌که، بررسی احوال جامعۀ ایرانی در بزنگاه‌های مهم نشان می‌دهد که فاصله‌گذاری مردم از ارزش‌های دینی-ملی، آن‌گونه که در تحلیل‌های رسانه‌ای و ارزیابی‌های جامعه‌شناختی ترسیم می‌شود، واقعیت ندارد. آن تصویر، بیش از آن‌که بازتاب جامعۀ ایران باشد، محصول فراواقعیتی ا‌ست که ذهنیت نخبگان را شکل داده است. از این منظر، رفتار مردم ایران در حمایت از حاکمیت را نمی‌توان هیجانی و مقطعی دانست؛ بلکه باید آن را نمودی از واقعیت پایدار جامعه تلقی کرد. واقعیتی که همواره در بزنگاه‌ها خود را نشان داده و نیازمند توجه جدی‌تر در مطالعات جامعه‌شناختی است. 🖋علیرضا نادری 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | روبیکا
🔰حدیث ولایت 🔸امیرالمومنین علی علیه السلام: از آن زمان كه حق به من نشان داده شده هرگز در آن شك و ترديد نكردم. نهج البلاغه، حکمت ۱۸۴ 🔹ايستادگى سختى‌هايى هم دارد، نه اينكه كار آسانى است؛ لكن تسليم شدن، سختى‌هاى بيشترى دارد؛ فرقش هم اين است كه شما در راه استقامت و مقاومت هر سختى‌اى كه متحمّل بشويد، خداى متعال به شما اجر خواهد داد. ۱۳۹۸.۸.۲۴ 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | روبیکا
حوزه و انقلاب اسلامی
📢 #اطلاعیه برگزاری جلسه حلقه بیانات(#خط_امام): ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
15.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 🔵 این بار جلسه‌ی ۲۵۵اُم از جلسات خط امام در بیت شریف حضرت امام رحمت الله برگزار شد. ♾ محور جلسه، بیانات حضرت آقا(حفظه الله)، در دیدار دانش‌آموزان در روز ۱۲ آبان ۱۴۰۴ بود. 💢 از جناب آقای دکتر سیاهپوش برای ارائه‌ی بیانات، دعوت شده بود. 🔹 مهم‌ترین مباحثی که مطرح گردید عبارت بود از: ➖نسبت ما با آمریکا از ابعاد تاریخی و هویتی ➖نقش افراد و جریان‌ها، خصوصا بعد از انقلاب در روابط ما با آمریکا ➖مسئله‌ی ارتباط شوروی با آمریکا و تفاوت ما با شوروی در رابطه با آمریکا ➖تشریح موقعیت همکاری و ارتباط با طرف مقابلی که هویت ما را بپذیرد، درحالی آمریکا ما را اینگونه به رسمیت نمی‌شناسد. ➖معرفی چند کتاب برای شناخت آمریکا و خوی استکباری او: 📕 کتاب تاراج بزرگ 📗 کتاب قحطی بزرگ 📘 کتاب رضاشاه و بریتانیا 📙 کتاب امپراطوری جنگ ⏳ان‌شاء‌الله بُرش‌هایی از این جلسه به سمع و نظر خواهد رسید... 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | روبیکا
🔰 آسیب کتاب نخواندن فقط به فرد برنمی‌گردد (به مناسبت روز کتابخوانی) ✅ در اهمیت کتاب و کتابخوانی و در مقام شرافت و عظمت کتاب، همین بس که خداوند متعال، اولین آیات قرآن کریم را با امر به قرائت( خواندن )، به پیامبر اسلام(ص)، آغاز کرده است: «اِقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱﴾ خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾ اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿۳﴾ الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾ عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴿۵﴾ بخوان به نام پروردگارت كه آفريد (۱) انسان را از علق آفريد (۲) بخوان و پروردگار تو كريمترين [كريمان] است (۳) همان كس كه به وسيله قلم آموخت (۴) آنچه را كه انسان نمى‌ دانست [بتدريج به او] آموخت (۵)». ✳️ ارزش علم و نقش آن در پویایی و پیشرفت انسان و جامعه قابل تردید نیست، تا آنجا که پیامبر گرامی اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) فرمودند: «أكثَرُ النّاسِ قيمَةً أكثَرُهُم عِلما ، و أقَلُّ النّاسِ قيمَةً أقَلُّهُم عِلما/ با ارزش ترین مردم، داناترین آنان و بی ارزش ترین مردم نادان ترین آنان است». ❇️ گرچه فضای مجازی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی توانسته است خود را در زندگی روزمره‌ی مردم جوری جای دهد که لحظه ای نبودنش، زندگی را سخت می کند اما حقیقت این است که هرچه ما پیش برویم، احتیاج ما به کتاب بیشتر خواهد شد. این که کسی تصور کند با پدید آمدن وسائل ارتباط جمعىِ جدید و نوظهور، کتاب منزوی خواهد شد، خطاست. کتاب روزبه‌روز در جامعه‌ی بشری اهمیت بیشتری پیدا میکند. ابزارهای نوظهور مهمترین هنرشان این است که مضمون کتابها و محتوای کتابها و خود کتابها را راحت و آسان منتقل کنند. جای کتاب را هیچ چیزی نمی‌گیرد.1⃣ 🔷 برای داشتن جامعه‌ای سالم، باید مؤلفه های رسیدن به سلامتی را مراعات کرد که آن مؤلفه‌ها عبارتند از سلامت جسم، سلامت معنوی و سلامت فکر. جامعه‌ی سالم جامعه‌ای است که این سه عنصر مؤثر را با هم داشته باشد؛ از اینرو نقش کتاب در سلامت جامعه به همان اندازه مهم است که نقش ورزش در سلامت آحاد افراد جامعه مهم است؛ سلامت جسمی را با ورزش و با تغذیه‌ی مناسب؛ سلامت معنوی و قلبی را هم با توجّه به خدا، با نماز، با دعا، با توسّل، با یاد شهدا؛ سلامت فکری را هم با کتاب‌خوانی تأمین کنید؛2⃣ 🔶 قرآن کریم و روایات هم بر این قضیه تاکید دارند و علم و دانش را غذای روح و فکر انسان می دانند: «... عَنْ زَیْدٍ الشَّحَّامِ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ« فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلى‌ طَعامِهِ »، قَالَ: قُلْتُ مَا طَعَامُهُ؟ قَالَ: عِلْمُهُ الَّذِی یَأْخُذُهُ، مِمَّنْ یَأْخُذُه‌»؛ علاوه بر اینکه این روایت نقش علم را در سلامت فکر همانند نقش غذای سالم برای داشتن بدنی سالم می داند، به سلامت علم نیز اشاره دارد چرا که هر علمی سالم نیست بلکه برخی از علوم مضر به حال شخص و جامعه نیز هستند، لذا بهترین کتابها، کتابی است که انسان را به سمت خداوند و ارزشهای والا و انقلابی هدایت کند.3⃣ 🔷 متاسفانه کتاب و کتابخوانی در خیلی از زندگیها جایگاهی ندارد و کتاب خواندن و مطالعه کردن برای خیلیها یک کار اضافه و شاید بی فایده و صرفا برای گذران وقت انجام می شود و حال آنکه کتابخوانی جزو کارهای اصلی زندگی است و اگر به این باور برسیم هیچ کاری، مانع کتابخوانی نخواهد شد.4⃣ 🔶 آسیب مطالعه نکردن و کتاب نخواندن تنها به فرد برنمی گردد بلکه جامعه را نیز دچار آسیب و مشکلاتی می کند، لذا اگر بخواهیم کشور از آسیب‌های متعارف کشورهای دنیا مصون و برکنار بماند، در درجه‌ی اوّل، یک کار مهم پیشرفت علمی است؛ اگر عقب ماندیم، آسیب‌پذیر خواهیم شد؛ باید تلاش کنیم عقب نمانیم.5⃣ 👇👇👇
🔷 کشوری که با چنگ و دندان حفظ شده و خونهای زیادی برای آبادانی و سربلندی آن ریخته شده، برای مصون ماندن از آسیب های گوناگونی که در انتظار کشورهای مختلف است، نیاز به یک تکلیف جمعی دارد و آن فرهنگ صحیح کتاب خوانی است و هر کسی، هر جوانی و هر دانشجویی که بداند این انقلاب و این نظام، کشور را از دست چه گرگهای خون‌آشامی گرفته و چه زحماتی را در این بیست‌ودو سال تحمّل کرده تا به این‌جا رسیده و چه دشمنیهایی با آن شده و الان هم در کمین آن است، کاملاً میفهمد که در این نظام چه باید بکند. یعنی وظیفه‌ی خودش را حس میکند و تشخیص میدهد... بنابراین، علاجی که من پیشنهاد میکنم، کتابخوانی، افزایش مطالعه و کشاندن اجتماعات دانشجویی به بحثهای صحیح و حقیقی... است.6⃣ ✅ در پایان برای داشتن یک مطالعه‌ی همیشگی و روزانه انجام چند کار مؤثر است: برنامه‌ریزی روزانه برای مطالعه- انتخاب کتاب‌های مفید و ارزشمند- ایجاد محیطی آرام و مناسب برای مطالعه و ستفاده از کتاب‌های دیجیتال و صوتی برای مطالعه در زمان‌های آزاد. ____________ 1⃣ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کتابخانه‌ها و کتابداران ۱۳۹۰.۴.۲۹ 2⃣ بیانات در مراسم جشن تکلیف دانش آموزان ۱۳۹۵.۹.۲۳ 3⃣ بازدید رهبر انقلاب از سی‌و‌یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۱۳۹۷.۲.۲۱ 4⃣ بازدید از بیست و سومین نمایشگاه کتاب تهران ۱۳۸۹.۲.۲۲ 5⃣ بیانات در دیدار نخبگان و استعداد‌های برتر علمی ۱۴۰۲.۷.۲۵ 6⃣ بیانات در جلسه‌ی پرسش و پاسخ دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ۱۳۷۹.۱۲.۲۲ _____________ 📮 سایت | ایتا | آپارات | ویراستی | روبیکا