eitaa logo
مرزبان اندیشه-مرابطون
1هزار دنبال‌کننده
158 عکس
23 ویدیو
53 فایل
کانال آموزشی غیر رسمی استاد هاشمی/@morabeton ارتباط با مدیرکانال شماره مجازی: ۰۹۱۰۹۶۱۷۰۸۵ ایمیل: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">‏‪h.hashemi.jazi49@gmail.com‬‏
مشاهده در ایتا
دانلود
جریان‌شناسی شبهات چه کمکی به ما می‌کند؟ به گزارش خبرنگار ایکنا، نشست «جریان‌شناسی شبهات اعتقادی» از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث با ارائه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن هاشمی‌جزی، استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار شد. در ادامه متن سخنان وی را می‌خوانید: به عنوان مقدمه باید گفت به واسطه اینکه دغدغه پاسخگویی به شبهات داشتم لذا حدود پانزده سال است با مراکز پاسخگویی در ارتباطم بنابراین همواره این سؤال برای بنده وجود داشته که چگونه می‌توان نسبت به شبهات شناخت بیشتری پیدا کرد چون برای پاسخگویی به شبهات باید شناخت کامل نسبت به آن داشته باشیم تا مثلاً اگر با یکی از شبهات وهابیت نسبت به شیعه مواجه شدیم بهترین پاسخ را برای آن داشته باشیم. به تجربه ثابت شده که برخی کتاب‌ها و اشخاص در هنگام وارد کردن شبهات، نام‌شان بیشتر برده می‌شود لذا بنده سعی کردم با این کتاب‌ها و افراد ارتباط برقرار کنم. دلایل ورود به جریان‌شناسی شبهات دینی علت دیگری که باعث شد به سمت جریان‌شناسی شبهات اعتقادی حرکت کنم این بود که از یک دهه پیش کارهای پژوهشی و آموزشی را به عنوان مدیر گروه قرآن و حدیث مورد توجه قرار دادیم چراکه لازم بود کارشناسان آموزش‌های لازم را ببینند. در این راستا چهار گام اساسی برای پاسخگویی لازم است برداشته شود. مرحله اول مواجهه و شناخت است و اینکه راه‌های مواجهه و فهم را به خوبی بدانیم تا به خوبی به سوالات جواب دهیم. گام دوم تحلیل آن شبهه است چراکه باید مدل‌ها و الگوهایی برای پاسخگویی در اختیار داشته باشیم. گام سوم پاسخ‌یابی است. گام چهارم نیز مرحله پاسخگویی است. این چهار مرحله، نیازمند این بود که در زمینه مواجهه، شناخت و تحلیل، روشی داشته باشیم تا شبهات را به خوبی به پاسخگو بشناسانیم. لازم است تعریفی را برای جریان‌شناسی بر اساس آنچه‌ که در کتاب‌های جریان‌شناسی در ایران وجود دارد ارائه دهیم و مدل را به خوبی وارد شناخت شبهات کنیم سپس آن را بومی سازی کرده و به شبهات و پشت پرده آنها پاسخ دهیم. لذا جریان‌شناسی شبهات به معنای شناخت مولفه و منظومه فکری گفتمان‌های ناسازگاری با مبانی دینی است که مرجعیت فکری بخشی از جامعه را در اختیار داشته و مانند روحی در کالبد شبهات و چالش‌های اعتقادی نقش آفرینی می‌کند. از سوی دیگر، یک جریان باید چهار ویژگی داشته باشد. 1. اولین مورد این است که یک جغرافیای خاص داشته باشد. در این راستا باید مولفه‌های فکری آنها را به خوبی بشناسیم چراکه اگر مشخص نشود این شبهه بر اساس چه مولفه فکری شکل گرفته نمی‌توانیم پاسخ درخور و شایسته بدهیم که مخاطب راضی شود. 2. مولفه دوم گفتمانی است که اینها برای طراحی شبهات مطرح می‌کنند. ما به دنبال این بودیم که شبهات را از هم تفکیک کنیم تا بهتر آنها را شناخته و پاسخ بهتری بدهیم. برای مثال فمینیسم اسلامی، گفتمان خاص خود همانند تبعیض علیه زنان در قرآن و روایات و در طول تاریخ اسلام دارد لذا باید با گفتمان خاصی به شبهات آنها پاسخ داد همانگونه که پاسخگویی به وهابیت نیز گفتمان خاص خود را می‌طلبد. 3. شاخصه دیگری که می‌‌تواند جریان را شکل دهد و آن را از جریان دیگر جدا کند شخصیت‌های آن هستند. وقتی شبهات اعتقادی را مطالعه کنیم با افرادی همانند ریچارد داوکینز، سم هریس، ناصر القفاری و ... برخورد می‌کنیم که البته با مطالعه آثارشان به این نتیجه می‌‌رسیم خودشان که شناسنامه آن نوع تفکر هم هستند انحراف فکری دارند. 4. شاخصه چهارم این است که هرکدام از اینها علاقه‌مند به موضوعات خاصی هستند. برای نمونه در زمینه فمینیسم به موضوعات خاصی همانند ارث، دیه، شهادت زنان و امثالهم می‌پردازند و موضوعات دیگر برایشان مهم نیست. شبهات الحادیون نیز در زمینه مسائل علمی و اعتقادی است. باستان‌گرایان به خشونت اعراب، تحقیر ایرانیان و امثالهم اشاره می‌کنند. بنابراین یک وهابی چون خدا را قبول دارد طبیعتا سراغ نفی توحید نمی‌‌رود بلکه برخی از اعتقادات شیعیان را زیر سؤال می‌برد لذا در جریان‌شناسی شبهات اعتقادی باید این شبهات را بشناسیم. حال سؤال این است که این جریان‌شناسی چگونه به ما کمک می‌کند که در سریع‌ترین زمان، یک شبهه را بشناسیم؟ معتقدم باید مولفه‌ها و گفتمان طراحی آنها را بشناسیم تا برای پاسخگویی گفتمان مناسبی را انتخاب کنیم.
تبیین 👆آتئیسم( Athéisme ) و خدا ناباوری به زبان ساده🧐. بی خدایان در نقد دین دم از عقل و خرد میزنند، ولی باورهایشان چیزی جز تخیلاتی در حد فیلمهای هالیوود( آمریکائی) و بالیوود( هندی) نیست. @marzbanandishe🌸
پاسخ استاد علوی تهرانی .pdf
حجم: 1.31M
👈پاسخی مستند از آقای علوی تهرانی در خصوص نسبت دادن شوخی هاي رکیک به اهل بیت (علیهم السلام) توسط آقای رائفی پور. ✅ آیا اهل بیت علیهم السلام شوخی هاي غیر قابل بیان داشته اند؟ @marzbanandishe🌸
🔵مجازات پاسخگویی بدون علم🤫 1️⃣ بعضی و قتها از روی غفلت و یا سَرسَری گرفتن پاسخگویی دینی، ممکن است در مواجهه با پرسش، بدون آگاهی لازم و یا تحقیق ضروری ، به پاسخدهی بپردازیم و یادمان رفته باشد که مراجعه مردم به ما برای آشنایی با دین خدا و آگاهی از حکم اوست، نه شنیدن آراء و نظریه های شخصی و روبرویی با طَبَق طَبَق افاضات بی سند و مدرک ما. بد نیست برای آشنایی با پیامدهای( اخروی و دنیوی) این نوع پاسخگویی( و بی نیاز از هر توضیحی)این روایت رابخوانیم و به خاطر بسپاریم. 2️⃣ عن ابن أبي عمير، عن رجل، عن إسحاق بن عمّار قال: قلت لأبي عبد اللّه عليه السلام : إنّ رجلاً استشارني في الحجّ و كان ضعيف الحال فأشرت عليه أن لا يحجّ، فقال: ما أخلقك أن تمرض سنة، قال: فمرضت سنة. اسحاق بن عمار به حضرت امام صادق (علیه السّلام) عرض کرد: مردى با من، در رفتن حج مشورت کرد و چون او را ضعیف الحال دیدم( بدون بررسی دقیق مسئله اسطاعت حج) او را از حج رفتن بازداشتم. امام (علیه السّلام) فرمود: «چقدر سزاوارى که براى این کارى که کردى یک سال مریض شوى» .اسحاق گفت: همان‌طورى‌که امام (علیه السّلام) فرموده بود، یک سال مریض شدم . (الکافي ج۴ ص۲۷۱- من لا یحضره الفقیه ج۲ ص۲۲۱- تهذيب الأحكام ج۵ ص۴۵۰) ✍️ سیدحسن هاشمی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅ زن، کدام زندگی، کدام آزادی(1) شعار «زن، زندگی، آزادی» کشش وجذابیّت های خودش را دارد به خصوص برای زنان و دخترانی که به دنبال نمایش توانمندی و ظرفیته‌های خود هستند تا آینده را بدست‌گیرند. در چند یاداشت به دیدگاههای مختلف در این زمینه پرداخته و سپس به دیدگاه اسلام اشاره خواهم داشت. برای شروع بد نیست سری به مهداندیشه غربی یعنی یونان باستان بزنیم. ارسطو فیلسوف یونانی معروف کتابی بنام «سیاست» دارد. این کتاب تشکیل یافته از هشت بخش( کتاب) است که بخش اول آن درباره خانواده بوده و دیدگاه‌های او درباره زن را می‌توان درآن جستجو کرد. اهمیت دانستن نظریات او از این جهت است که تا قرون متمادی فلسفه غرب متأثر از اندیشه ها و نظریات او بوده است. زن از دیدگاه ارسطو باید فرمانبردار مرد باشد و شخصیت مستقل ندارند. مرد بر زن همچون سیاست‌مدار بر همشهریانش فرمان مى‌راند. او معتقد است که زنان نسبت به مردان تکامل چندانی نداشته‌اند، بنابرین قدرت تصمیم گیری و اداره ندارند و نمی‌توانند به نحو مستقل زندگی کنند. او زنان را فطرتاً و ذاتاً ناکارآمد و ناتوان ارزيابي مي‌کند. بديهی چنین دیدگاهی که زمانی بر اندیشه غربی سایه انداخته بوده برای زن، زندگی سرافرازانه و آزادی واقعی در پی نخواهد داشت. ادامه دارد. برای مطالعه بیشتر؛ کتاب« سیاست» ارسطو ترجمه حمید عنایت. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی🌺 @marzbanandishe🌸
✨تفسیر کاربردی آیات زندگی؛ حجت الاسلام دکتر هاشمی جزی 🔅 کانال سبک زندگی قرآنی🔅 ☜هر روز ماه مبارک رمضان☞ لطفاً به کانال سبک زندگی بپیوندید و به دوستان خود نیز این کانال را معرفی بفرمایید. آدرس کانال در پیام رسان ایتا: @noorqoran1401
🔰ثبت‌نام دوره روش پاسخگویی به شبهات با تکیه بر آیات قرآن ✅دوره «روش پاسخگویی به شبهات_ مدرس: دکتر هاشمي‌جَزي » با تخفیف 100 درصدی برای طلاب و خانواده های محترم ایشان با همکاری معاونت معیشت و خانواده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و موسسه نورالمجتبی برگزار می شود. 📝علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند تا تاریخ 20 اردیبهشت به سامانه سخا>خدمات فرهنگی>کارگاه ها و آموزش ها>اضافه نمودن کارگاه مراجعه نمایند. ✳️جامعه هدف: طلاب و خانواده ایشان و فرزندان بالای 18 سال 📌کانال اطلاع رسانی : @esfhozeh📌
❇️ آشنایی با کتاب «قرآنُ المؤرخین». 🔹در پایان سال 2019 میلادی کتابی در فرانسه تحت عنوان « قرآن المؤرخين- قرآن تاریخ‌نگاران » منتشر شد که هدف اصلی آن شک‌آفرینی در اصالت قرآن است. روش این دایره المعارف بدین گونه است که با تمرکز بر یک سوره و تعریف فضای واژگانی حاکم بر آن، به ناسازگاری برخی آیات دیگر موجود در همین سوره پرداخته و این تعداد آیات را محصول افزودن شدن به قرآن در مسیر تاریخ اسلام می‌داند. کتابی که بیشتر از آنکه دلیل و گواهی برای ادعای خود اقامه کند بیشتر به تکرار ادعای خویش بسنده می‌کند. 🔹این کتاب سه جلدی که مجلد اول آن به هزار صفحه می‌رسد( و مجموع آن بالای 3400 صفحه است)، حاصل پژوهش جهت‌دار بیش از سی پژوهشگر در حوزه استشراق می‌باشد. تا کنون بخشی از این کتاب( بررسی سوره های قمر، طارق و...) از فرانسوی به عربی ترجمه شده و دست‌اندرکاران آن در تدارک ترجمه این کتاب به دیگر زبانهای کشورهای اسلامی از جمله فارسی می‌باشند. برخی معتقدند این پژوهش در راستای تحقق پروژه «اسلام فرانسوی-Un Islam de France» است که برای انحراف ایجاد انحراف در عقاید مسلمین و به‌دست‌گیری مرجعیت فکری مسلمانان و کنار زدن حوزه‌های‌علمیه اسلامی و علمای‌دینی است. ✅ به راحتی می‌توان پیش بینی کرد که با ترجمه آن به فارسی و دیگر زبانهای کشورهای اسلامی، بخشی از شبهات و سؤالات قرآنی و کلامی ما در سالهای آینده چه خواهد بود. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🔵چرا حجاب من آره، چشم چرانی مردها نه؟ چند وقت پیش برای خرید مایحتاج خانه به بازار رفته بودم. هوش و هواسم حسابی به این جمع شده بود که چه جوری بین مثلث لیست خرید خانه و قیمتها و باقیماده ناچیز کارت بانکی تعادل بر قرار کنم که خانمی حدود سی ساله البته با حجابی که البته مورد پسند مذهبی‌ها نبود کنارم ایستاد و گفت: ببخشید حاج آقا انتقادی از شما روحانیون داشتم، گفتم: بفرمائید درخدمتم، انتقاد شما را می‌شنوم. گفت: میشه بفرمائید چرا اینقدر به حجاب ما خانهما گیر می‌دید و هیچ ایرادی به مردان هوس ران و چشم چران ندارید که با دریدگی و مزاحمتهای کلامی و بالاترش برای خانمهایی مثل من مزاحمت ایجاد میکنند؟ گفتم: ببخشید، منظورتون از خانهم‌هایی مثل من، چیه؟ ویژگی خاصی مد نظرتون هست؟ گفت: یعنی مثل من چادری نیست و برای لباس پوشیدن راحته و به خودش سخت نمیگره؟ گفتم: حالا می‌تونم از شما سوالی بپرسم؟ گفت: بفرمائید. گفتم: شما چرا از بین این همه جمعیت حاضر در بازار مستقیم اومدید سراغ من و این مطالب را به من گفتید؟. گفت: خب معلومه لباس روحانیت پوشیدید و هرکسی سوأل و مطلب مرتبطی با دین داشته باشه سراغ شما میاد. گفتم: حالا با همین منطقی که فرمودید؛ یعنی لباس من پیام خاصی برای شما داشت و بر اساس پیام لباس من به سراغ من اومدید، فکر نمی‌کنید نوع پوشش و لباس شما برا آن دسته از مردان هوسران هم پیامی داره که شما را برای آزار کلامی و حرکتی انتخاب میکنن و سراغ کسایی دیگه نمیرن؟. دیدم حسابی رفت توی فکر و سبک و سنگین کردن حرفهای من که ادامه دادم؛ خواهرم، چه بخواهیم و چه نخواهیم، نوع پوشش من و شما در فضای عمومی قضاوت افراد را بدنبال داره و بر اساس آن رفتار وگفتارمتفاوتی را برای برخورد ما انتخاب میکنند. خود من بارها به جوانهایی تذکر دادم که چرا سر مسیر ناموس مردم قرار گرفته و مزاحمت ایجاد میکنید؟. و جواب شنیدم که حاجی، مزاحمت؛ اگه خود این خانوما طالبش نبودن، اینجوری توی خیابون نمی‌اومدند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅پاسخ بر شبهاتی پیرامون فراوانی فساد در حکومت علوی با سلام و عرض ادب؛ با توجه به بخشی از منابر و وعظ برخی روحانیت محترم در خصوص «اختلاس در حکومت علوی» که باعث ایجاد پرسش‌ها و شبهاتی چون؛ ناهمخوانی این ادعاها با مستندات تاریخی و روایی، ورشکستی نیروهای انقلابی در ارائۀ مدل حکومت دینی، ناهمخوانی با شعارهای برپایی حکومت عدل علوی توسط بنیانگذار فقید جمهوری اسلامی (ره) و...، قرار گرفته است. از این‌رو برخود لازم دانستم نکاتی را در این خصوص خدمت شما خوانندگان گرامی عرض کنم: 1️⃣ ابتدا باید عرض شود که در صداقت و پاکی روحانیون محترمی که چنین سخانی را می گویند هیچ تردیدی وجود ندارد و تلاش ایشان در راستای تلاش ایشان برای دفاع از شبهۀ «چرایی وجود اختلاس در جمهوری اسلامی و نظام ولایی» قابل درک است و قصد تخریب این نیروی ارزشی را نداشته و ندارند. 2️⃣ به‎کار بردن عباراتی مشابه؛ «علوی‌ترین حکومت تاریخ پر است از اختلاس» نه تنها دفاع از شرایط کنونی کشور نکرده، بلکه سرمایه‌های اعتقادی را در معرض تزلزل و فروریختگی قرار داده‌اند و از سویی دیگر گروه‌های مخالف حکومت دینی را دارای مستندی در ادعای ناتوانی در تحقق شعارهای انقلاب توسط انقلابیون خواهند کرد. در این میان بیان آمار اختصاص یک سوم از نهج البلاغه به فساد و حمل تمامی این واژگان به اختلاس می تواند نشان از عدم آشنایی دقیق از کاربردهای این واژه در نهج البلاغه باشد. برخی از این روحانیون در وجود فساد در زمان حکومت حضرت علی ( علیه السلام) به اين گفتار حضرت در نهج شريف استناد کرده‌اند: « أُنْبِئْتُ بُسْراً قَدِ اطَّلَعَ الْيَمَنَ ، وَ إِنِّي وَ اللَّهِ لَأَظُنُّ أَنَّ هَؤُلَاءِ الْقَوْمَ سَيُدَالُونَ مِنْكُمْ بِاجْتِمَاعِهِمْ عَلَى بَاطِلِهِمْ ، وَ تَفَرُّقِكُمْ عَنْ حَقِّكُمْ ، وَ بِمَعْصِيَتِكُمْ إِمَامَكُمْ فِي الْحَقِّ ، وَ طَاعَتِهِمْ إِمَامَهُمْ فِي الْبَاطِلِ ، وَ بِأَدَائِهِمُ الْأَمَانَةَ إِلَى صَاحِبِهِمْ وَ خِيَانَتِكُمْ ، وَ بِصَلَاحِهِمْ فِي بِلَادِهِمْ وَ فَسَادِكُمْ ، ...اللَّهُمَّ إِنِّي قَدْ مَلِلْتُهُمْ وَ مَلُّونِي ، وَ سَئِمْتُهُمْ وَ سَئِمُونِي ،فَأَبْدِلْنِي بِهِمْ خَيْراً مِنْهُمْ ، وَ أَبْدِلْهُمْ بِي شَرّاً مِنِّي ، اللَّهُمَّ مِثْ قُلُوبَهُمْ كَمَا يُمَاثُ الْمِلْحُ فِي الْمَاءِ »( خطبه 25 صبحی صالح درموضوع نافرمانی از امام حق و داستان غلبه بُسر بن اَرْطاة، جنايتکار مشهور شام بر يمن). اول باید دانست؛ فساد در اينجا در برابر صلاح به کار رفته و ربطی به فساد و اختلاس به معنای متعارف امروز ندارد. قرآن نیز در آيات مربوط به فساد في الأرض را چنین کاربردی دارد( نمونه: بقره11و27و205 مائده33 و64 و...). اگر خواسته باشیم با نحوه مواجهه حضرت امير( علیه السلام) با يک گزارش درباره خيانت کارگزارش در بيت المال آشنا شويم اين گفتار حضرت ( علیه السلام) را در نامه به عامل خود المنذر بن الجارود العبدي والى اصطخر (از نواحى فارس) (و من كتاب له ع إ لَى الْمُنْذِرِ بْنِ الْجارُودِ الْعَبْدي ، وَ قَدْ كانَ اسْتَعْمَلَهُ عَلى بَعْضِ النَّواحِى فَخانَ الامانَةَ فِى بَعْضِ ما وَلاهُ مِنْ اءَعْمالِهِ- نامه71) باید جستجو کنیم که حضرت در پایان نامه فرمان عزل والی فاسد را صادر کرده و مى فرماید: هنگامى که نامه من به تو رسید به سوى ما بازگرد. نکته مهم اینجاست که بجای تخریب حکومت علوی باید از نظارت دقیق بر والیان و شدت برخورد حضرت با فساد ایشان و چشم نپوشیدن از خطای ایشان گفت. و این عزل از حکومت در حالی است که او آقازاده‌ای معروف و فرزند«جارود عبدى» از صحابه پیامبر( صلی الله علیه و آله) و بزرگ قبیله عبدالقیس بوده است. و با چنین ادبیاتی باید از قوه قضائیه در راستای فساد ستیزی حمایت کرد و با مطالبه گری و عدالتخواهی بیشتر و استناد دهی آن به سیره علوی، فضای امن برای فساد حاکمان را ناامن ساخت.
3️⃣ در اکثر موارد که این عزیزان اشاره می کنند به تخریب شخصیتی مانند «ابن عباس» ( والی منصوب حضرت(ع) در بصره در منابعی آمده است از جمله ابن اثیر، اسدالغابه، ۱۴۰۹ق، ج۳، ص۱۸۸؛ بلاذری، جمل من انساب الاشراف، ۱۴۱۷ق، ج ۴، ص۳۹؛ طبری، تاریخ الأمم والملوک، ۱۹۶۷م، ج ۴، ص۵۴۳) که از صحابه پیامبر اکرم(ص) و از کارگزاران با وفای امیرالمؤمنین(ع) که در سه جنگ جمل، صفین و نهروان همراه حضرت بودند، پرداخته می شود. باید دانست دشمنان اسلام و شیعه هر کدام به دلائلی در طول تاریخ نسبت‌های ناروایی به ایشان داده‌اند. تا جایی‌که شخصیتی مثل سید مرتضی(ره) در دفاع تمام قد از ایشان آورده‌اند: عمرو بن عبید در بصره بر سلیمان بن علی بن عبداللّه بن عباس وارد شد و به او گفت: از این سخن علی(ع) درباره ابن عباس برایم بگو: «درباره مورچه و شپش برای ما فتوا می دهد ولی خود با اموال مردم فرار می کند.» « سلیمان گفت: چگونه ممکن است علی( علیه السلام) چنین سخنی بگوید؛ در حالی که ابن عباس تا دم مرگ از او جدا نشد و در صلح امام حسن( علیه السلام) نیز شرکت جست؟ با آن‌که علی( علیه السلام) به مال نیاز داشت و هر پنج شنبه بیت المال کوفه را خالی می‌کرد و جاروب می‌زد، چه مالی می‌توانست در بیت المال بصره جمع شده باشد؟! مردم گفتند: او در بیت المال خواب نیم روزی می‌کرد؛ در این صورت چگونه اجازه می‌داد که در بصره اموال جمع شود؟ و این، انتقاد باطلی است.» (امالی المرتضی، ج1، ص177 ) آیه الله خویی ره نیز این روایت را مجعول و برای تخریب ابن عباس می داند (معجم رجال الحدیث، ج 10، ص 229). ابن ابي الحديد معتزلی نیز به توطئه کهنۀ بنی امیّه برای تخریب ابن عباس اشاره داشته و در این‌باره می‌نویسد: «با توجه به روابط تيرۀ ابن عباس و معاويه و پايبندي ابن عباس به علي( علیه السلام) ضدّ آن چيزي که عليه ابن عباس شهرت دارد، ثابت مي‌شود، و اين مطلب در نزد من درست‌تر و پذيرفتني‌تر است.» ( شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید، ج4، ص 171). 4️⃣ استناد به سخن مرحوم کَشّی در این مورد در حالی است که بزرگانی از شیعه این باور را مردود شمرده و شیخ عباس قمی به نقل از شهید ثانی می‌نویسد: «همۀ آنچه کشّی در طعن وی - ابن عباس - نقل کرده، پنج حدیث بوده که سند همۀ آنها ضعیف است.» (سفینة البحار، ج6، ص 128) علامه حلّی نیز می‌فرماید: «...کشّی روایتی نقل کرده است که دربردارنده نکوهش ابن عباس می‌باشد، در حالی که شأن او برتر از آن است و ما در کتاب «الکبیر» خود، آنها را نقد و بررسی کرده‌ایم.»(خلاصة الاقوال، ص 190.) و هم‌چنین علامه نمازی در مستدرکات علم رجال الحدیث، ج5، ص 44 و ابن شهر آشوب در مناقب آل ابی طالب، ج3، ص 400 و ابن خلکان در وفیات الاعیان، ج 6، ص 179 و سیدمصطفی حسینی تفرشی در نقدالرجال، ج3،ص118 این روایات را بی‌پایه و اساس می‌دانند. ✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺 https://eitaa.com/marzbanandishe🌸