🔵 کرونا، و راستی آزمایی پندار؛
"انسان مدرن_Modern human"
⬅️ تا قبل از ظهور کرونا انسان مغرور دانش و پیشرفت عصر مدرن شده بود، هر روز اخبار جدید پیشرفت پزشکی، فضایی، فناوری ارتباطات و...، بادی که به غبغب می انداخت و سرمست یافته ها و داشته ها می شد.
◀️ از دید برخی، اسم روزگارمان، عصر خرد و دانایی و وداع با آسمان و معنویت شده بود و برای استقبال از جهان بدون دین و عصر "پسامدرن" آماده می شدند.
◀️ ریچارد داوکینز، سم هریس" دنیل دّنِت، حامد عَبدُالّصَمد و...کتاب پشت کتاب که بابا خدایی نیست نترسید ما هستیم، علم هست و فریادهای "کریستوفر هیچ"، که واقعا هیچ و پوچ بود و "یُووال نُوح هِراری" که با شوق و ذوق، مانیفست انسان خِردوَرز (Homo sapiens) را می نوشت و مثل "ارشمیدس" که تازه کشفی کرده باشد، از حمام بیرون پریده و داد میزد: مردم فهمیدم، جد بزرگم که آدم نبوده، آخ جون میمون بوده!!!.
⏺ سرکش و سرمست طعنه پشت طعنه که دین چیزی جز خُرافه و عقب ماندگی نیست و حتی با تردید می گفتند: حالا اگر ظهور هم اتفاق بیفتد؛ این همه ابزار جنگی فوق مدرن!!!، مگه میشه؟
◀️ تا اینکه سر و کله ویروس کرونا پیدا شد و ترمز توهّم همه را کشید، با پیشانی رفتیم به استقبال سنگ واقعیت، و دیدیم چقدر دستمان خالی است، به تمام معنا از محافظت جان خود عاجزیم، دشمن مان شاید در دست خانواده، دوست و یا عطسه کودکی پنهان شده باشد، و مجبوریم از یکدیگر فرار کنیم.
◀️ اسلحه و ابزار دفاعی ما از این دنیای پیشرفته شده؛ الکل، وایتکس، آب و صابون و شستن دوباره و صدباره دستها و خانه نشینی، از دوربین گوشی همراه به دیگران اطمینان می دهیم که هنوز زنده ایم، حالا عاطفه و عشق و عاشقی حضوری اگر هست، بماند برای بعد.
◀️ جان باختگان روزگار کرونایی، غریب ترین مرده های تاریخ اند، با قبرهای عمیق و ...، امان از غربت و بی کسی.
◀️ چه اسمهای بزرگی که کوچک شدند، آمریکا، اروپا، پادشاه، مَلکه، لُرد، پریزیدنت، ژنرال، سِلبریتی و...، همه چَپیده ایم کُنج خلوت، روی یک نیمکت.
◀️ الآن از کاخ سفید تا کوخ فقیر، همه نشسته اند و خدا خدا می کنند و از نیروی ماورای بشر می خواهند که از شرّ این ویروس نجاتشان دهد( تیتر روزنامهی آمریکایی "نیویورکپست،New York Post" برای بحران کرونا: «ملکوت [خداوند] به ما کمک کند!»15 مارس 2020م).
◀️ گنده دماغ شده بودیم و مغرور، اما تحقیر شدیم، تحقیر، باید تعریف جدیدی برای خود و جهان اطرافمان پیدا کنیم.
#یادداشت
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🤔 کرونا و مغالطه گری جناب هالو (محمدرضا عالی پیام)
◀️ هالو در این ویدئو شبهه احتمال کرونا گرفتن امام زمان(عج) را مطرح کرده و برای فریب مخاطب خود از مغالطه "طرح شقوق دیگر" استفاده می کند.
◀️ در این مغالطه، مغالطه گر با طرح احتمالهایی که نتیجه مطلوب خود را بدنبال داشته باشد برای مخاطب خود حصر عقلی درست کرده و با ایجاد تله ذهنی او را به نتیجه دلخواهی که از قبل طراحی کرده می کشاند.
◀️ مثال : تو یا نمی خواهی به من کمک کنی و یا وضعیت مرا درک نمی کنی!
اما حالت سومی هم وجود دارد، و آن اینکه تو را بخوبی درک می کند اما نمی تواند کمک کند.
اما مغالطه این کلیپ👇👇👇
هالو می گوید: امام زمان (عج ) اگر مریض شود یا دکتر می رود یا نمی رود، اگر برود یا کارت شناسایی اصلی ارائه می دهد یا جعلی و....در حالی که می توان با فرضهای دیگری پیش رفت و نتیجه دیگری گرفت، مانند: بنا بر احتمال اگر ایشان (عج) خدای ناکرده کرونا بگیرند یا از نوع خفیف بوده و با خود درمانی معالجه شده و یا نوع حاد است و بین یاران خود طبیب حاذقی دارد که نیاز به مراجعه به مراکز درمانی و شناسایی شدن ندارد و....(جناب هالو، همه مثل شما هالو نیستند).😂 #مغالطات
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
⬅️ کرونا، و وسواس
✅ از زمانی که ویروس کرونا سروکله اش پیدا شد، پرسشهای مایل به آشفتگی فکری و وسواس ( از فقهی گرفته مانند: طهارت، شستن چند باره و... تا کلامی، مانند رابطه افعال با نزول بلا، حکمت استجابت دعا، کرونا و فلسفه شر و ...)گوی سبقت را از دیگر پرسشهای دینی ربود.
❇️ اضطراب، ترس، و دلهره پرسشها و رفتارهای وسواسی را بدنبال خواهد داشت، عاملی که این روزها به وفور همه جا آنرا می توان یافت.
❎ روحانیت بایستی در این روزگار پر استرس کرونایی، در پاسخگویی دینی صبورتر بوده و پرسشگران را بیشتر درک نماید؛ بخصوص مادری را که با همه عاطفه قُدسی خود تلاش میکند بهتر وظیفه شرعی خود را بداند، و بهتر از خانواده و عقاید خویش مراقبت نماید.
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
🍁همیشه در زندگی ما، چیزی کم است و جای کسی خالی؛
🍂 سفره حسرت، پُر، و سفره لذت، خالی؛
🍁غم و حسرت، موریانه هایی هستند که به جان روح و روانمان افتادهاند و زیبایی زندگی را از ما گرفتهاند.
🍀قناعت و رضایت، دوبالی هستند که میتوانند ما را چون گنجشککان پرشور، به میهمانی شور و شیدایی باغ زندگی بکشانند، و هم آغوش نسیم، به نقطه رهایی از رنج زیستن برسانند.
#یادداشت
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
🌺 سخن، به زبان ساده گفتن
◀️ به نظر شما، نویسندۀ این کتاب چه کسی میتواند باشد، «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، و فکر میکنید در چه موضوعی؟
شاید نویسنده را نشناسید، اما از روی نام کتاب احتمال می دهید، این کتاب باید درحوزۀ کودکان و با اشعار کودکانه باشد.
و پرسش دوم؛ کتاب«کلثوم ننه» را چه کسی و در چه موضوعی نوشته است؟ احتمال میدهم بر اساس حدس شما، این کتاب باید در ردۀ سنی کودکان بوده و نویسنده هم یکی از نویسندگان حوزۀ کودک و نوجوان باشد.
◀️ امّا نویسنده کتاب اوّل (اَتَتَل تُوتِه تَتَل)، عالم نامی شیعه، ملامحسن فیض کاشانی (درگذشت۱۰۹۰ ق) ، حکیم، محدث، عارف و از بزرگترین دانشمندان عصرصفوی است. و کتاب دوم(کلثوم ننه) اثر، جمال الدّین محمد بن حسین بن جمال الدّین محمد خوانساری معروف به آقا جمال خوانساری (درگذشت ۱۱۲۵ق)، از شاگردان مجلسی اوّل ( پدر علامه مجلسی) و از علمای نامی شیعه در قرن دوازدهم قمری میباشد.
◀️ «اَتَتَل تُوتِه تَتَل»، در موضوع، علم شناخت معانی الفاظ و حقیقت معنا نگاشته شده و نویسنده سعی نموده با بهرهگیری از شعر و ادبیات عامیانه، با زبانی ساده، سخت ترین مفاهیم علمی تخصصی را به مخاطب خود منتقل نماید. خالی از لطف نیست به دو بیت آغازین این کتاب را بایکدیگر مرور کنیم:
اَتَتَل تُوتِه تَتَل پَنجه شیرمالِ شِکر
هفتاد میخ آهنی ژِلژِل پای احمَدَک
◀️ و امّا«کلثوم ننه» یا عقائدالنّساء، این کتاب که به زبانهای انگلیسی، فرانسوی و ترکی آذربایجانی نیز ترجمه شدهاست، به زبان طنز، پس از بیان عقاید خرافی، به بیان احکام وعقاید صحیح می پردازد و خود گنجینه ای است برای شناخت آداب و رسوم مردم ایران عصر صفوی.
خواندن بخشی از این کتاب هم خالی از لطف نیست:
«بدان که افضل علمای زنان پنج نفرند: اوّل، بیبی شاه زینب، دوّم ،کلثوم ننه، سوّم ، خالهجانآقا، چهارم ، باجی یاسمن، پنجم، دده بزمآرا؛ و آنچه از اقوال آنها به دست بیاید، نهایت وثوق دارد و محل اعتماد است».
...اوقات استجابت دعای زنان
اوّل، در وقت زدن نَقاره، هیچ دعایی رد نمیشود؛
دوّم، در وقت زدن هر ساز، خواه سُرنا باشد و خواه کمانچه و امثال اینها و باجی یاسمن گفته که وقت سُوتک زدن، البته دعا، مستجاب است و این خالی از قوّت نیست؛
سوّم، در وقت باز کردن دیگ حلیم و سمنو و آش برگ و برگ ریختن در دیگ و باجی یاسمن گفته که در وقت گندم ریختن نیز هیچ دعا رد نمیشود؛
... ششم، وقت خِتنه کردن پسران، باجی یاسمن گفته که وقتی که دلّاک تیغ میزند و... هیچ دعا رد نمیشود، به خصوص دعای دخترانی که هنوز شوهر نرفته باشند؛
هفتم، در شب زفاف باید که دور هم بنشینند و حرفهای شیرین در میان آورند که باعث خشنودی مادر عروس شود، بعد دعا کنند که مستجاب میشود؛
و...
◀️ ساده کردن مفاهیم دینی و به لسان قوم حرف زدن، هنری است که باید روحانیت از سَلَف خود فراگیرد و در تبلیغ و نگارش دینی، بیشتر و بیشتر به زبان و فهم مردم توجه نماید، چنانکه در مورد شیوه تبلیغی پیامبر(ص) بیان شده: « مَا كَلَّمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلْعِبَادَ بِكُنْهِ عَقْلِهِ قَطُّ وَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِنَّا مَعَاشِرَ اَلْأَنْبِيَاءِ أُمِرْنَا أَنْ نُكَلِّمَ اَلنَّاسَ عَلَى قَدْرِ عُقُولِهِمْ» . کافی ج1ص23 (هيچگاه پیامبر(ص) با مردم از عُمق عَقل خويش سخن نگفت، بلكه ميفرمود: ما گروه پیامبران، مأموريم كه با مردم باندازۀ خرد و دانش ایشان سخن گوئيم).
✅ زبان و ادبیات حوزویان، از زبان مردم کوچه و بازار فاصله گرفته، و این یعنی، استقبال کمتر از منبرها، کتابهایی با موضوعات دینی و ...، یعنی نفهمیدن و نپذیرفتن پاسخهای شبهات و پرسشهای دینی؛ اگر بنابر حدیث نبوی(ص)، پیامبران مأمور بودند با مردم ساده سخن گویند، پس باید؛ ساده گویی را جدّی بگیریم.
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe 🍎
◀️ بخشیدن حاجی و نبخشیدنِ کارگرِخسته!!!
❎ کسی گفت: حاجی تا صبح قرآن به سر گرفت و گناهانش بخشیده شد!
اما کارگر خسته بعد از افطار خوابش برد و گناهان امسالش به گناهان سال قبل افزوده شد!
این است اعتقادات مردم سرزمین من!🤔
1️⃣ اما نگفت، پیامبر ص فرمود: « عبادت هفتاد جزء دارد که برترین جزء آن طلب حلال است» الکافی ج٥ ص٧٨.
👈 پس کارگر، از صبح تا شب در حال عبادت بود.
2️⃣ و نگفت که، او فرمود:
« چنین کسی که به دنبال کسب حلال است به سرعت از صراط عبور می کند و خداوند به او نظر رحمت می کند و ابواب بهشت برایش باز میشود تا از هر در بخواهد وارد شود و ثواب پیامبران را دریافت می کند »بحار الانوار ج١٠٠ ص١٠.
👈 پس برنده آن است که کار کرد و رستگار شد.
3️⃣ و نگفت، امام کاظم ع فرمود:
« هر کس به دنبال کسب و طلب حلال برای خود و خانواده اش باشد مانند مجاهد فی سبیل الله است» قرب الاسناد ص٣٤٠.
👈 پس کارگر مجاهد فی سبیل الله است.
4️⃣ و بالاخره نگفت که، پیامبر گرامی ص فرمود:
« هر کس به خاطر خستگی ناشی از تلاش برای کسب حلال به خواب برود در حالی که خوابیده است، خداوند گناهانش را خواهد آمرزید»امالی صدوق ص٢٨٩.
👈 پس ملاک خدا برای بخشیدن و نبخشیدن گناهان، فقط خواب و بیداری آدمها نیست.
#مغالطات
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🍎
◀️ نمازی عجیب برای جبران600 سال نماز قضا!!!.🤫
1️⃣ روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، روایتی از برخی منابع غیر معتبر با عنوان "نمازی برای جبران ۲۰۰ تا ۶۰۰ سال نماز قضا شده"، دست به دست می شود. این روایت بدون سند، زمان بجا آوردن این نماز را آخرین جمعه ماه رمضان، و چگونگی آنرا، ۴ رکعت و با دستوالعمل و سوره های خاص ذکر می کند( و البته برای بعد از پایان نماز، خواندن دعای؛ یا سامِعَ الصَّوتِ یا جامِعَ الفوَتْ یا مُحْیَ الْعِظام بَعْدَ الْمَوتْ... و الحمد الله رب العالمين الي يوم الدين).
2️⃣ دستورالعمل این نماز عجیب به پیامبر(ص) نسبت داده شده و آثار آن چنان تعجب برانگیز می باشد که حتی در ادامه همین روایت آمده که فاطمه زهرا(س) با تعجب از پیامبر(ص) پرسیدند: مگر هرکس چقدر عمر، و چه مقدار نماز قضا دارد؟!!!، و در پاسخ بیان شده، این نماز، حتی نمازهای قضا شده پدر و مادر(و آشنایان) را نیز جبران خواهد کرد!( بالاخره باید ۶۰۰ سال پر شود).
3️⃣ این نماز با چنین خاصیتی، در کتابهایی مانند « سرور العارفین»( با اسم روی جلد "هاشمیحسینینژاد" با عنوان خطاط و نه نویسنده) و کتاب «معراج المؤمن» سید محمدتقی مقدم، آمده است که او هم بدون ذکر سند معتبر، روایت را به کتاب سرور العارفین نسبت داده است.🤔
4️⃣ اما حقیقت آن است که چنین ادعاهایی( حتی با عنوان روایت) نه با روایات معتبر«وجوب قضاء ما فات کما فات // وسائل الشیعه،ج۸، ص ۲۶۸. » همخوانی دارد و نه با عقل سازگار است که شخصی با چهار رکعت نماز، نمازهای قضای خود و آباء و اجدادش، آنهم تا600 سال گذشته را، یکجا، تسویه حساب نماید و نه در فتاوی هیچکدام از مراجع تقلید، چنین جایگزینی برای نماز قضا ذکر شده است.
#پاسخیابی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🍎
25.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓علت اختلاف فقهاء در اعلام ابتدا و انتهای ماه رمضان چیست؟!!!
❓چرا فقهاء با تشکیل جلساتی اختلاف خودشون رو رفع نمیکنند؟!!!
❓آیا نمیتوان با نرم افزارهای کامپیوتری ابتدا و انتهای ماههای قمری رو به شکل دقیق تعیین کرد؟!! چرا فقهاء از این نرم افزارها استفاده نمیکنند؟!!!
❓چرا بین ایران و برخی دیگر از کشورهای اسلامی در اعلام ابتدا یا انتهای ماه رمضان اختلاف وجود دارد؟!!!
❓چرا بین تقویم و زمانی که از سوی فقهاء به عنوان عید فطر اعلام میشود گاه اختلاف به وجود میآید؟!!!
✅ پاسخ علمی به همه این سوالها رو در این کلیپ مشاهده کنید.
https://eitaa.com/marzbanandishe🌺
🍀پاسخگویی یا درازگویی (اِطنابِ مُمِلّ) (1)
◀️ این شعر( نظامی گنجوی) را شنیدید؟
کم گوی و گزیده گوی چون دُر
تا ز اندک تو جهان شود پر
هرچه این نصیحت را شبهه افکنان به خوبی رعایت می کنند و در عبارتی کوتاه و تاثیرگذار شبهات خود را مطرح می کنند، بسیاری از مبلغان و پاسخگویان دینی توانایی انتقال پیام خود را در عبارتی کوتاه و سَر راست ندارند. چه بسیار پاسخگویان و سخنرانانی که مجبورند خَروار، خَروار، خَمیازه مخاطب را تحمل کنند چون بَلَد نیستند مختصر و مفید حرفشان را بزنند و یا بنویسند. درازگویی، درازنویسی، پیچاندن کلافه سردرگم مطلب در همدیگر، سر بردن حوصله مخاطب و در پایان هم ریزش مخاطب.
امّا، چرا برخی پاسخگویان بجای پاسخگویی به اندازه، درازگویی و یا درازنویسی را انتخاب می کنند؟
1️⃣ این آسیب پاسخگویی، می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، یکی از دلایل آن «انباشت اغراض نهفته» در پاسخگویی است، به این معنی که پاسخگو چندین و چند هدف را یکجا در پاسخگویی دنبال می کند. برای نمونه، اگر پرسشگر شبهه ای بپرسد، پاسخگو با توجه به زاویه دار بودن مورد سوأل با عقاید دینی، با این پیش فرض که پرسشگر خود نیز با عقاید دینی زاویه پیدا کرده و با این ذهنیت که پرسشگر همین الآن پایش لب مرز ایمان و کفر است، بجای پاسخگو بودن، در مقام نصیحتگری نشسته و بخش زیادی از تلاش خود را به این سمت خواهد برد که از افتادن پرسشگر به آنسوی مرز بی دینی جلوگیری نماید، و اگر در پایان سخن، فرصتی پیش آمد، به پاسخ هم اشاره ای کوتاه خواهد داشت(آنهم اگر رمقی برای هر دو مانده باشد و مخاطب با توجه به شکل گیری رابطه بالا به پایین میان خود و پاسخگو علاقه ای به ادامه شنیدن داشته باشد). در حالی که رسالت ذاتی پاسخگو پرداختن به پرسش و شبهه است.
بله، هدایتگری یکی از اصول پاسخگویی دینی است، اما هدایتگری، لزوما همان نصیحتگری نیست، بلکه پاسخگو باید، شبهه را چنان تحلیل و نقد نماید که دیگر اعتباری برای شبهه باقی نماند تا تأثیری بر پرسشگر بگذارد( همیشه به این نکته توجه کنیم که پرسشگر به پاسخگویی دینی مراجعه کرده است تا پاسخ پرسش خود را دریافت نماید و به مجلس وعظ و نصیحت نیامده تا نصیحت بشنود).
مشکل از جایی اضافه تر خواهد شد که در پاسخگویی حضوری، تلفنی و یا آنلاین، اگر پرسشگر بر پرسش و تأیید مبانی و مستندات شبهه اصرار ورزد، پاسخگو کم کم از اندرزگری هم فاصله گرفته و از ادبیات تهدید و انذار و ... استفاده خواهد کرد که در نتیجه فاصله میان پرسشگر و پاسخگو بیشتر و بیشتر شده و پرسش و پاسخ، جای خود را به مجادله و کشاکش لفظی خواهد داد و شأن و مرجعیت پاسخگو نزد پرسشگر از بین خواهد رفت.
2️⃣ از دیگر عوامل، میتوان به جَوَلان ذهن و سُرعت انتقال پاسخگو از بحثی به بحث دیگر اشاره کرد( نعمتی که در بین حوزویان به وفور یافت می شود و ضرب المثل" الکلام یَجُر ّالکلام" آن مشهور است)، که به محض شنیدن پرسش، سریعالسیر، سَرَکی به چند باب عِلمی با ربط و بی ربط با موضوع پرسش زده و چنان به پریدن از این شاخه به آن شاخه می پردازند، که گنجشککان سرحال نیز، در مقابل آنان سر تعظیم فرود میآورند. چنین پاسخهایی،حاصلی جز حیرت و سرگردانی برای پرسشگر نداشته و پاسخگو بجای پاسخگویی، در حقیقت سر پرسشگر را از این دیوار علمی به آن دیوار علمی کوبیده است و پرسشگر در هنگام خداحافظی و یا به پایان رساندن مطالعه متن پاسخ، با دهها علامت سوأل جدید و ابهام روبرو خواهد بود.
3️⃣ پاسخگویانی هم هستند که این توانمندی را ندارند که پیام خود را، کوتاه و رسا به مخاطب انتقال دهند و برای پرسشی که پاسخی کوتاه را نیاز دارد، بجای ارائه پاسخی مختصر، با تمام توان، به شرح و بسط غیر ضروری و چیدن جزء به جزء مقدمات قریبه و بعیده مشغول می گردند و تا عرق خود را در نیاورند، پاسخ به دلشان نمی چسبد. این دسته از پاسخگویان انگار باورشان نمی شود، جوابِ پرسشِ از حاصلِ جمعِ دو بعلاوه دو، می شود چهار، همین و والسلام.
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سید حسن هاشمی جزی🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🍎
🍀شبههگری و دَردِ بیسوادی؛
◀️شبههگری میگفت: قرآن پُر است از خطاهای تاریخی !!!😳
گفتم به چه دلیل؟ میشه لطفا نمونه ای را بفرمایید.
گفت همه اهل تاریخ!!! قبول دارن حضرت عیسی(ع) سوار الاغ میشده، امّا قرآن به اشتباه، این را به حضرت موسی(ع) نسبت میده؟.🧐
با تعجب پرسیدم این که گفتی کدام آیه است؟، تا حالا ندیدم!!!
گفت آیۀ 143 سوره اعراف؛ و منظورش این آیه بود: فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَخَرَّ مُوسَى صَعِقًا (پس آنگاه که تجلی خدایش بر کوه تابش کرد، کوه را متلاشی ساخت و موسی بیهوش به زمین افتاد).
بنده خدا؛ خَرّ َموسی را، خَرِ موسی می خواند و دچار شبهه شده بود.😂😂
چه بسیار در این شبکه های مجازی و ماهوارهای، شبههگرانی را می بینی که سواد خواندن صحیح متن قرآن و روایات را ندارد، امّا ژست افلاطونی گرفته و خروار، خروار، افاضات ضد دینی می فرمایند.🙃
#شبههشناسی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
(برگرفته )
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
✅کوچ شبهات و پرسشها(1)؛
1️⃣ هرکسی که این چند ساله تجربۀ پاسخگویی و سر و کله زدن با جوانان را حتی برای مدت کوتاهی داشته باشه به این نتیجه رسیده که پاسخهای مرسوم و رایج، برای نسل امروزی چندان اقناع گرانه نبوده و کمتر مخاطبی را مُجاب میکند .
2️⃣ پرسش: چرا باید حجاب داشته باشم؟.
پاسخ : چون در قرآن آمده است، چون سنت مسلمین بوده، چون کارکردهای مثبتی دارد، و ....
دو پاسخ اول؛ بر مبنای تعبّدی بودن و مکلّف بودن انسان شکل گرفته، و پاسخ سوّم بر مبنای توجه دادن مخاطب به سودی که خودش از حجاب خواهد برد و البته ناظر به بخشی از فلسفه حجاب.
اما به نظر شما، همه مخاطبین ما صرفا تعبّدی به مسائل نگاه می کنند، و یا از سودی که حجاب برای آنها دارد، بی اطلاع هستند؟
3️⃣ ممکن است مخاطب جوان به محض شنیدن پاسخ ما( که معمولا آنرا هم پیش بینی میکند)،فرمان بحث را به این سمت بچرخاند؛ چرایی اجباری بودن حجاب؟، میخواهید مردان هوسران را مهار کنید، حجاب را برای خانمها واجب می کنید؟، تعارض حجاب با حق انتخاب پوشش و...
4️⃣ بد نیست از این زاویه به پرسشها نگاهی داشته باشیم؛ مبانی موجود در پاسخ ما چه بود؟، وجود خدا و مکلف کردن انسان به تکالیف، لزوم تعبد و اطاعت پذیری در احکام؟، صدور احکام بر اساس رعایت مصالح و مفاسد( علل الشرایع، فلسفۀ احکام) و ...
پرسشهای مخاطب بر اساس چه مبانی شکل گرفته بودند؟، نگاه انسان محورانه به حقوق انسان( اومانیسم)، داشتن حق انتخاب و مجبور نبودن به پذیرش حکم دیگری، داشتن حق مالکیت بر بدن( مباحث ترویجی فمنیسم برای زنان و دختران)، نگاه درجۀ دوم به زنان، به دلیل واجب شدن حجاب برای زنان، با هدف مصونیت ایمان مردان(جنس دوم محسوب کردن زنان در احکام یا همان وجود بالذات و وجود بالعرض فلیسوفان خودمان) و...انگار پرسش ازحجاب، فقط درگاه شروع مناظره بود تا سفرۀ بحث دیگری را پهن کند.
5️⃣ این وسط اتفاقی افتاده که باید آنرا فهمید و برایش چاره جویی کرد؛ مبانی و اساس شکل گیری پرسشها از یک جغرافیای عقیدتی( که روحانیت با آن آشنا بود)، به جغرافیای باور دیگری کوچ کردهاند، اما پاسخها هنوز در جغرافیای اول شکل میگیرند. در واقع یک گسست و شکافی بین پاسخگو و پرسشگر در حوزۀ هستی شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی اتفاق افتاده و انگارهرکدام به دنیای متفاوتی از یکدیگر تعلق دارند، و یا با زبانی سخن می گویند که دیگری زبانشان را نمی فهمد. بهمین خاطر ساعتها با هم گفتگو کرده و کلنجار می روند، اما نتیجه نمیگیرند. ( به قول امروزیها، به درک متقابلی از همدیگر نمیرسند).
🔵 در مورد کوچ شبهات و ایدئولوژیهایِ نوظهوری که دگرگونی اساسی در مبنا و هویت شبهات و پرسشهای دینی ایجاد کرده اند، بازهم خواهم نوشت.(انشاءالله)
تذکر: این نوشته درپی گزارش فضای شکل گیری شبهات می باشد، درد را بشناسیم، درمان را هم خواهیم یافت.
#شبههشناسی
#آسیبشناسیپاسخگوییدینی
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸
🍀کرونا، رنجِ تعالیبَخش یا خِفّتآفرین؟
1️⃣ سختیها و رنجها به خودی خود این قابلیت را دارند که چالشی عمیق بر باورهای مؤمنانه به یادگار نهند و هر پرستشگری را به سجاده تردید و شک بنشانند.
کرونا میتواند «پاییزی اعتقادی» باشد با برگریزان باورهایی که استحکامی ندارند، و یا «زمستانی دینی» که سوز سردش، آدمی را به کُنج تنهاییِ بیخدایی پرتاپ کند.
2️⃣ برخی نه طاقت بُرد دارند و نه تحمّل باخت؛ «وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنْسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ كَانَ يَئُوسًا. هنگامی که به انسان نعمت میبخشیم، (از حق) روی میگرداند و متکبرانه دور میشود؛ و هنگامی که (کمترین) بدی به او میرسد، (از همه چیز) مایوس میگردد!»(83اسراء).
و البته، رنج باختن؛ طاقتی بیشتر می خواهد، «وَإِنْ مَسَّهُ الشَّرُّ فَيَئُوسٌ قَنُوطٌ. و اگر به انسان شرّ و آسیبی رسد، زود مأیوس و ناامید میگردد» (49فصلت).
3️⃣ اما رنج کرونا میتواند "بهار عقیدتی" ما باشد، اگر چشمهایمان را بشوییم و جور دیگری باورهای الهیاتی خود را بازخوانی کنیم.
قرار نیست، همه خوبیها برای آدمی در گشایش و وفور نعمت اتفاق بیافتد که نه کسی با ما قراری بر آن گذاشته، و نه نمونه ای در تاریخ برای اثبات آن می توان یافت.
سعدی، در شرح تعالیآفرینی رنج، چنین میسراید:
تا رنج تحمل نکنی گنج نبینی
تا شب نرود صبح پدیدار نباشد
مرغان قفس را ألمی باشد و شوقی
کان مرغ نداند که گرفتار نباشد.
«يَا أَيُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ. ای انسان، همانا تو با رنج و مشقت به حضور پروردگارت خواهی رسید و او را ملاقات خواهی کرد» (انشقاق6).
4️⃣ « کَادِحٌ » را، تلاشگرِ رَنجبَر معنی کرده اند، یعنی همان؛
«تا رنج تحمل نکنی، گنج نبینی» .
✍️ سیدحسن هاشمی جزی 🌺
https://eitaa.com/marzbanandishe🌸