eitaa logo
مناهج 🇵🇸🇮🇷
20.6هزار دنبال‌کننده
3.9هزار عکس
1.5هزار ویدیو
187 فایل
﷽ 🌀 نگرش‌ها و دغدغه‌های حوزه و روحانیت 🌐 Manahejj.ir 📠 ارتباط با سردبیر: 🆔 @Manahejj_Admin 📻 رادیو مناهج: 🎧 @Manahejj_Radio 💳 جهت حمایت مالی از مناهج: به ادمین پیام بدهید... ⛔️ تبلیغ و تبادل
مشاهده در ایتا
دانلود
🏴 إنا لله و إنا إلیه راجعون 🌀 مراسم تشییع استاد حاج محمدحسین حشمت‌پور مراسم تشییع استاد فرزانه، فیلسوف متأله، مرحوم حاج محمد حسین حشمت پور از شاگردان حضرات آیات عظام میلانی، فلسفی، وحید خراسانی، جوادی آملی و حسن زاده آملی یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ساعت ۱۷ از مسجد امام حسن عسکری علیه‌السلام به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها و سپس انتقال به مشهد مقدس، جهت تشییع و تدفین در حرم مطهر حضرت ثامن الحجج علیه‌السلام در روز سه شنبه 📌 استاد حشمت پور مردی متعبد، بسیار کوشا، بی ادعا و در عین حال ملا بود. حشره الله مع اولياءه محمد و آل محمد @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 نماز یکشنبه‌های ماه ذی القعدة 📝 توبه و بازگشت به سوی خدا 🔸 امام خامنه‌ای: روزهای یکشنبه‌ی ماه ذی‌قعده ایّام توبه و انابه است و عملی دارد که مرحوم عارف بزرگوار حاج میرزا جواد آقای ملکی در المراقبات نقل میکند از رسول مکرّم اسلام که خطاب به اصحاب خود فرمود: 🔺 کدامِ از شماها مایلید توبه کنید؟ همه گفتند ما میخواهیم توبه کنیم -ظاهراً ماه ذی‌قعده بوده است- طبق این نقل و این روایت حضرت فرمودند که در روزهای یکشنبه‌ی این ماه این نماز را -یک نمازی با یک خصوصیّتی در مراقبات ایشان ذکر میکنند- انجام بدهید. ✅ کیفیت نماز: در روز یکشنبه غسل کند و وضو بگیرد و چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) نماز گزارد. در هر رکعت حمد یک مرتبه و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ سه مرتبه و معوذتین (فلق و ناس) یک مرتبه. پس از اتمام نماز: هفتاد مرتبه استغفار کند و پس از اتمام استغفار، بگوید: لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِی الْعَظِیمِ‏ سپس بگوید: یا عَزِیزُ یا غَفَّارُ اغْفِرْ لِی ذُنُوبِی وَ ذُنُوبَ جَمِیعِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا یغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْتَ‏. @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
🌀 کمک بزرگ به رادیو مناهج با آن👌 ❗️ دوستانی که نرم‌افزار کست‌باکس را نصب نکردند و تمایلی ندارند از امکاناتی نظیر افزایش سرعت صوت و عقب جلو کردن صوت استفاده کنند، اگر از مرورگر خود استفاده می‌کنند با زدن دکمه + که در تصویر مشخص شده است، می‌توانند رادیو مناهج را دنبال کنند و به بیشتر دیده شدن ما کمک کنند. ✅ پس از زدن دکمه + باید از طریق ایمیل گوگل ما را دنبال کنید و به بهتر دیده شدن ما کمک کنید. 🔹 نصب نرم‌افزار کست‌باکس 🔹 آموزش عضویت در نرم‌افزار کست‌باکس 📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻 @Manahejj_Radio
آیت الله آملی لاریجانی040220f.mp3
زمان: حجم: 35.47M
🌀 پیام رهبری منشوری جامع برای ترسیم جایگاه تاریخی و مسئولیت‌های آینده حوزه 🎙 استاد آملی لاریجانی 📌 استاد آملی لاریجانی درس خارج فقه مورخ شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۴ را به تبیین منشور روحانیت رهبری اختصاص دادند. @Manahejj
🌀 جامعه مدرسین تمام توان خود را در تحقق و پیگیری منویات رهبر معظم انقلاب به کار خواهد بست 🖋 متن کامل بیانیه جامعه مدرسین در پی صدور منشور روحانیت از سوی امام خامنه‌ای بسم الله الرحمن الرحیم 🔸 پیام مهم و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی در ترسیم اهداف بلند حوزه‌های علمیه و تبیین ضرورت‌های تحقق اهداف اسلام ناب محمدی -صلی الله علیه وآله- از طریق مجاهدت‌های فقهی، اخلاقی، علمی و سیاسی در نهاد حوزه، یک سند راهبردی، تاریخی و ماندگار است. 🔹 این منشور راهگشا، برای همه سطوح حوزه از مدیریت‌ها گرفته تا طلاب علوم اسلامی یک مأموریت لازم الإجراست و لبیک به آن، حقیقتاً یکی از مصادیق بارز شکر نعمات الهی به حساب می‌آید. 🔹 کارویژه‌های حوزه‌های علمیه در موضوع فقه نظام و فعالیت‌های سیاسی در تشریح و تبیین ضرورت‌های حکمرانی با رویکرد تحقق تمدن نوین اسلامی، یکی از محوری‌ترین فصول منشور حوزه‌های علمیه است. از سوی دیگر، تاریخ سترگ حوزه‌های علمیه در مبارزه با ظلم و استبداد نیز همیشه در مسیر فراهم‌سازی بسترهای ایجاد حکومت بر پایه احکام و ارزش‌های دینی بوده است، لذا در همه شئون کارکردی حوزه باید حرکت به سوی تمدن سازی اسلامی مطمح نظر باشد. 🔹 جامعه مدرسین حوزه علمیه قم علاوه بر اینکه تمام توان خود را در تحقق منویات عالمانه و داهیانه رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای -دامت‌برکاته- به کار خواهد برد، در عرصه طراحی زیرساخت‌های لازم و پیگیریِ تحقق این چشم اندازها و سیاست‌ها، تمامی مساعی خود را نیز به کار خواهد بست. ✅ امید است همه خدمتگزاران دین و حوزه‌های علمیه در سایه امداد و نصرت الهی و توجهات خاصه حضرت ولیعصر -ارواحنا لتراب مقدمه الفداء- ، در انجام این مأموریت الهی موفق و سربلند باشند و نعمت عظیم ولایت فقیه همچنان بر سر امت اسلامی مستدام باشد. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم 📌 مناهج: بدنه حوزه‌های علمیه اعم از اساتید، فضلا و طلاب گران‌قدر انتظار لبیک عملی و اجرای فرامین رهبری را دارند؛ تا مبادا چون گذشته تجربه‌های تلخ در لبیک لفظی و بی‌اعتنایی عملی به فرامین نورانی رهبری تکرار شود. ⏱ آغاز روزشمار لبیک جامعه مدرسین... @Manahejj
🌀 هواپرستی علمی! 🔺 در شیوه‌ی کار کنونیِ حوزه، در بخش فقهی، توجّه کافی به این اولویّتها دیده نمیشود. 🔻 گاه می‌بینیم برخی مهارتهای علمی که عموماً جنبه‌ی آلی و مقدّماتی برای رسیدن به حکم شرع را دارد یا بعضی موضوعات فقهی یا اصولی خارج از اولویّتها، فقیه و محقّق را با شیرینی وسوسه‌انگیز خود، چنان در خود غرق میکند که ذهن او را بکلّی از آن مسائل اصلی و اولویّت‌دار منصرف میسازد؛ ♨️ و فرصتهای بی‌جایگزین و سرمایه‌های انسانی و مالی را فدا میکند، بی‌آنکه در وانفسای هجوم کفر، کمکی به تبیین سبک زندگی اسلامی و هدایت جامعه برساند. ⛔️ اگر هدف کار علمی، اظهار فضل و سُمعه‌ی علمی و مسابقه در فاضل‌نما شدن باشد، مصداق فعل مادّی و دنیاگرایانه و «اِتَّخَذَ اِلٰهَهُ هَواه» خواهد بود. @Manahejj
🌀 بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در حمایت از پیام راهبردی امام خامنه‌ای به مناسبت صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم بسم الله الرحمن الرحیم رَبَّنا إنَّنا سَمِعنا مُنادِيًا يُنادِي لِلْإِيمانِ أن آمِنوا بِرَبِّكُم فَآمَنَّا رَبَّنا فَاغفِر لَنا ذُنُوبَنا وَكَفِّر عَنّا سَيِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الْأَبرار (سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۹۳) 🔻صدور پیام تاریخ ساز، عمیق و راهبردی رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای (مدظلّه‌العالی) به مناسبت یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم افق‌های روشنی پیش چشم حوزه‌های علمیه گشوده است. اگر احیای حوزه علمیه قم به دست فقیه بصیر، آیت‌الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حائری (رضوان‌الله‌علیه) منجر به مجد و عظمت اسلام گردید، اکنون صدور پیامی بلند و با عظمت از سوی فقیهی بزرگ و پرهیزکار و سیاستمداری مجرّب و کارآزموده در قامت نائب حضرت ولیعصر (عج)، به مثابه «منشور دوم روحانیت»، شور و امیدی دوچندان در دل حوزویان پدید آورده تا پدیده‌ای کم ‌نظیر در طلیعه ی روزگار پیشرفت اسلام و بالندگی حوزه های علمیه و تمدن سازی اسلامی محقق شود، آنگونه که برای تحققِ «بلاغ مبین» و پرورشِ «مجاهدان فرهنگی» و ترسیم «شاکله‌ی تمدّن اسلامی بر مبنای اجتهاد جواهری» تلاش مضاعف کنند و حوزه علمیه را به معنی واقعی کلمه «پیشرو و سرآمد» سازند و تهدیدات و چالشهای پیش رو را علاج نمایند. 🔷فلذا طلاب و روحانیون انقلابی حوزه علمیه قم، ضمن تجدید بیعت با ولیّ امر مسلمین و «امام حوزه های علمیه»، نکات تبیینی زیر را در راستای تنویر افکار عمومی و تبیین مواضع اصولی و انقلابی حوزه علمیه قم اعلام می نمایند: 1️⃣ طلاب حوزه علمیه به عنوان یک مرکز علمی با تخصّصهای گوناگون و کانون علم و اجتهاد اسلامی، از امروز لازمست بیش از گذشته، اهتمام بر فقه امّت‌ساز و پاسخگو به نیازهای عملی فرد و جامعه، متناسب با عقلانیّت تحوّل‌یافته‌ی نسلها، با پشتوانه‌ی فکری و علمی استوار و قابل فهم و هضم داشته باشند و از مدیران و اساتید حوزه، مطالبه جدی در جهت مسئله‌ محوری مبتنی بر اولویّتهای فقهی با نگاه به سیاست، قدرت، نظام سازی در روابط اجتماعی و خانواده و جنسیّت و عدالت و فضای مجازی داشته باشند. بدون تردید مشکلات شیوه‌ی کار کنونی حوزه با وجود تلاش موفّق یا ناموفّق بزرگان گذشته در تدوین برنامه های حوزه همچون طولانی بودن دوره‌ی تحصیل و دوره‌ی متن‌خوانی طلبه می بایست با چشم باز و نگاه دقیق بررسی شده و با دست توانای مدیران و اساتید در راستای وظیفه فقه و فقاهت مبتنی بر زمان و مکان و با تکیه بر اجتهاد جواهری به‌عنوان ستون فقه شیعه علاج و درمان شود. بدون شک بساط «مسابقه در فاضل‌نما شدن و اظهار فضل و سُمعه‌ی علمی» مانع بزرگی بر سر راه پیشرفت و تحول حوزه علمیه بوده است که نیازمند رواج درسهای اخلاق و تهذیب نفس و برنامه ریزی در جهت تقویت اخلاق عملی طلاب است. 2️⃣ حوزه علمیه به عنوان مرکز تربیت نیروی مهذّب و کارآمد برای هدایت دینی و اخلاقیِ جامعه موظف به «بلاغ مبین» است تا به پرورشِ «مجاهد فرهنگی» برای مقابله با شبهات از طریق دفع و رفع ابهامات فکری و عملی نائل آید. مطالبه جدّی برای تدارک «دستگاهی تاسیسی یا تداومی» که متصدّی این مأموریّت بزرگ شود تا مجموعه‌ی شکلی و محتوایی در کار تبلیغ، از موضع دفاعی به موضع ایجابی و تهاجمی تغییر موضع دهد و انضباط در مواجهه با عنصر مخالف خصوصا در حوزه تهدیدات فضای مجازی و رسانه‌ای را به طلبه بیاموزد، مطالبه امروز قاطبه حوزویان است که نیازمند شرط اخلاص در عمل و بستن راه بر «وسوسه‌ی مال و نام و مقام» به عنوان کلید ورود به فضای دلنواز معنویّت و حقیقت و تهذیب است. در همین راستا تأکید بر ظرفیت حوزه‌های علمیّه بانوان و نقش آنان در هدایت جامعه نمی بایست نادیده گرفته شود. 3️⃣ حوزه های علمیه به عنوان خطّ مقدّم جبهه‌ی تقابل با تهدیدات دشمن در عرصه‌های گوناگون محسوب میشوند. در راستای تحقق این کارویژه، به عنوان ناشناخته‌ترین ابعاد حوزه‌های علمیّه و کارکرد علمای دین، لازمست با برنامه ریزی مدیران و اساتید حوزه، این خصوصیت ممتاز از دستبرد تحجّرگرایان بدون عقلانیت انقلابی و نفوذی های دین فروش سکولار به عنوان دو لبه یک قیچی خطرناک در امان بماند. «شیردلان روحانی سیاست‌شناس» با ترویج «توهّم باطل صلح کل» و توصیه ی باطل «دوری کردن از مخاطرات ورود در سیاست به نام قدسیت»، همواره در معرض خطر شکارچیان استعمار در سرتاسر جهان هستند. امروز در مسئله فلسطین و غزه و یمن طلاب و فضلای جوان با هویّت جهادی برآمده از سنت های حوزوی با بیم و امید فراوان مطالبه گرند که چرا بزرگان حوزه علمیه به عنوان پیشگامان میدان جهاد، نقش تاریخ ساز خود را در تبیین و تهییج و میدانهای جهاد فکری و بصیرتی پررنگ تر از همیشه ایفا نمیکنند؟! 📌 ادامه در فرسته بعد👇 @Manahejj
🌀 بیانیه سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم در حمایت از پیام راهبردی امام خامنه‌ای به مناسبت صدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم 📝 بخش دوم 4⃣ حوزه علمیه به عنوان مرکز تولید و تبیین اندیشه‌ی اسلام ناب در باب نظامات اجتماعی از نظام سیاسی و شکل و محتوای آن، تا نظامات مربوط به اداره‌ی کشور، تا نظام خانواده و روابط شخصی، براساس فقه و فلسفه و کلام و تفسیر در منظومه‌ی ارزشی اسلام می بایست تلاش وافر کند تا شیوه‌ی های حکمرانی و شناخت نظامات حاکمیّتی و مردمی و ایجاد امتداد عملی این محتواسازی در حوزه فقه و فلسفه متناسب با نقش زمان و مکان در اجتهاد و تغییر حکم و موضوع را بیش از گذشته محقق سازد و بازتعریف الگوهای اسلامی در نظام اقتصادی، خانواده و اجتماعی در همکاری با دانشگاه و میدان‌داران اجرایی نهادینه گردد. 5️⃣ حوزه علمیه به عنوان مرکز و قلّه‌ی نوآوری‌های تمدّنی لازمست با مدد مدیران، نخبگان، فضلا و طلاب حوزه با آینده‌نگری‌های لازم در چارچوب پیام جهانی اسلام بدون اعتنا به اتهام بلندپروازی و آرزوپروری، برای «استقرار تمدّن اسلامی با محوریت پیشرفت و عدالت»، تبیین «شیوه ازاله ی تمدّنِ باطل و رفتنی غرب» و بررسی «اثرات زیان بار تمدن غرب و فرهنگ تحمیلی آن بر ملّت و امّت»، بیش از پیش اقدامات علمی و عملی را برای «ترسیم شاکله‌ی تمدّن اسلامی»در دستور کار خود قرار دهد. در همین راستا تشکیل و تقویت هسته‌های علمی برای تربیت طلاب خارجی نیز می بایست از نظر دور داشته نشود. 💠 سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم ضمن ارج نهادن به این پیام تاریخی و راهبردی معتقد است حوزه های علمیه به مدد دل های پاک و ناآلوده و زبان های صادقِ طلاب و فضلا و بزرگان حوزه با اهتمام به تربیت نیرو در همه‌ی بخشهای مرتبط با مردم و نظام، با امیدواری به آینده و خوش‌بینی به نسل جوان جامعه، متکی بر فقه روشن‌بین و پاسخگو و فلسفه‌ی روشن و دارای امتداد اجتماعی و دانش کلام دارای قدرت اقناع و اعتلای فلسفه اسلامی و دانش تفسیر با اتقان علمی همراه با پایبندی به اخلاق و معرفت اسلامی، با استمداد از حضرت بقیّة‌الله الاعظم (ارواحنا فداه و عجّل الله ‌فرجه) میتواند در سایه هدایت داهیانه رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای (حفظه الله تعالی)، عزّت و شوکت روزافزون اسلام و قوّت و استحکام روزافزون امّت اسلام و پیشرفت و سعادت روزافزون ملّت ایران و سربلندی و کارآمدی روزافزون حوزه‌های علمیّه و فتح و نصرت بر دشمنان و بدخواهان و معاندان را به ارمغان آورد. والسلام علیکم و رحمت الله 🖋 سازمان بسیج طلاب و روحانیون حوزه علمیه قم @Manahejj
27.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 حاج شیخ عبدالکریم حائری یزدی سیاستمدار و اهل تدبیر بود 📝 انقلابی‌گری به معنای داد و فریاد نیست 🎥 استاد شب زنده دار حاج شیخ بریده از سیاست نبود. سیاست یعنی تدبیر برای رسیدن به هدف. تدبیر در هر موقعیتی به لحاظ شرایط فرق می‌کند. @Manahejj
هدایت شده از 📻 رادیو مناهج 🎧
9.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 دلیل طراحی و اجرای عملیات طوفان الاقصی 🔺 در قسمت نهم پادکست قوم نافرمان عملیات طوفان‌الاقصی را با اسناد متعدد بررسی کردیم؛ 🔻 در این قسمت شما کاملترین گزارش مستند درباره عملیات طوفان الاقصی را می‌شنوید. 🎥 خلاصه پادکست 🎧 برای دیدن اسناد کامل و شنیدن پادکست به لینک زیر رجوع کنید👇 Manahej.ir/?p=10005 💎 حمایت مالی از ساخت پادکست👇
6037997750016314
📻 رادیو مناهج؛ راه نوین دانایی👇🏻 @Manahejj_Radio
🌀 عیادت آیت الله سبحانی از آیت الله نوری همدانی (عافاه الله) @Manahejj