🌀 مدیرعامل جدید شهرک مهدیه
🔹 آیتالله علیرضا اعرافی مدیر حوزههای علمیه در حکمی حجتالاسلام والمسلمین ملکدار را به عنوان مدیرعامل شهرک مهدیه منصوب کرد.
〰〰〰〰〰
📌 مناهج:
🔹 از نقاط قوت دوره مدیریتی آقای اعرافی، جدیت در پیگیری معضلات شهرک مهدیه بوده است، از جمله، اخراج ساکنین غیر مجاز که بعضاً بیش از ۲۰ سال در مهدیه سکونت داشتند.
🔹 امیدواریم مسیری که سابق بر این شروع شده و مدیر عامل سابق شهرک مهدیه (مهندس عرب) نیز پیگیر آن بودند، در زمان حجت الاسلام ملکدار با قوت بیشتر و بهتر طی شود.
🔹 البته این مهم، اخیرا کمرنگ شده بود و لازم است آقای ملکدار به صورت شفاف و مستمر گزارشات لازم (تعداد ساکنین غیر مجاز، تعداد خروج، آمار منازل واگذارشده و ...) را به سمع و نظر طلاب برسانند.
🔹 علاوه بر این، باید برای جذب اعتبار جهت بازسازی منازلی که نیاز به تعمیر دارند، تلاشهای لازم صورت گیرد. امروز طلاب با دغدغه جدی مسکن روبرو هستند.
🔹 داستان چندصد هکتار زمین معطل شهرک مهدیه، که ظرفیت ساخت چندین هزار واحد مسکونی را دارد نیز، جای خود دارد.
🔹 مهدیه نیازمند مدیریتی جدی، فعال، پیگیر و دارای تعامل با طلاب است که امیدواریم انشاءالله آقای ملکدار از عهده این مهم برآیند.
#مسکن
#مهدیه
#شهرک_مهدیه
@Manahejj
🌀 مصونيتسازى طلاب از لحاظ فكرى و سياسى
📝 مطالبات امام خامنهای از مدیران حوزه علمیه
🔹 از واجبات حوزه علميه اين است كه مديران محترم حوزه و بزرگان و اَعلام حوزه بايد طلّاب را از لحاظ فكرى و سياسى مصونيت بدهند...
🔹 همچنين در زمينههاى سياسى بايد قدرت تحليل سياسى به طلّاب داده شود... تا بتواند آن خط مستقيم و صراط الهى را در اين بين همواره در مقابل چشم داشته باشد و فريب نخورد.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#لزوم_آموزش_تحلیل_سیاسی
@Manahejj
🌀 اهمیت رسانه در مبارزه با تحریف
📝 تحلیلی بر کاستیهای حوزه در عرصه رسانه
🖋 محمد حقپرست
🔹 امروز عصر هنر و رسانه است. نمیشود دغدغه کار فرهنگی داشت و نسبت به هنر و رسانه بیخیال بود. مبارزه با تحریف، به ویژه در عرصه مسائل سیاسی و فرهنگی، بیشترین وابستگی را به رسانه قوی و هنری دارد. از این رو، بیراه نیست موفقیت اصلی دشمن در زمینه انحراف و تحریف را مدیون هنر و رسانهاش بدانیم. دشمن با استفاده حداکثری از رسانه، توانسته حرفهای باطل را با فرمی جذاب، حق جلوه دهد و در بسیاری از مسائل، برنده جنگ روانی باشد.
🔹 برعکس آن نیز صادق است. یکی از کاستیهای حوزه در مبارزه با تحریف، به ضعف هنری و رسانهای برمیگردد. برخی به بهانه اهمیت محتوا، از اهمیت روش و قالب غفلت میکنند و کار طلاب را در این عرصه کم میشمارند؛ در حالیکه محتوا و قالب، مکمل یکدیگرند و ضعف در هرکدام، نتیجه را ضعیف میکند.
🔹 البته در دهه اخیر کارهایی خوبی شده، اما در مقایسه با جبهه دشمن، هنوز عقبیم و راه نرفته، بسیار داریم. در نتیجه، مسئولان حوزوی -اعم از مدیریت، آموزش و تبلیغ- تا وقتی این عرصه را جدی نگیرند، انرژیها و استعدادها، شکوفایی لازم را پیدا نخواهد کرد. ناگفته نماند، تا وقتی حمایتهای مادی و معنوی از طلاب و صاحبان ایده در این زمینه نشود، طرحها و پیشنهادهای خوب هم به سرانجام لازم نخواهند رسید.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#اهمیت_رسانه
@Manahejj
🌀 ابلاغ ۲۳ دستور جدید مدیر حوزههای علمیه به معاون آموزش
🔻 آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه با تقدیر و تشکر از حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد و همکاران وی جهت برپایی نمایشگاه دستاوردهای آن معاونت طی چهار سال گذشته؛ تصمیمات اخذ شده در جریان بازدید از این نمایشگاه را به معاون آموزش حوزه، ابلاغ نمود.
🔻 بر اساس این گزارش: برخی از تصمیمات مدیر حوزه های علمیه که تصریح کرده در حکم مصوبات شورای معاونان می باشند، به این شرح است:
🔸 معاونت آموزش نسبت به ارائه بازخوردی از برنامه جدید آموزشی اقدام کند.
🔸 با توجه به برنامه جدید آموزشی متون موجود بررسی و مواردی که بیشترین ارتباط را با سرفصلها دارند تعیین و نسبت به تکمیل و قراردادن آنها در لیست کتب آموزشی اقدام شود.
🔸 آییننامه دروس خارج مورد بازبینی قرار گرفته و امکان ارائه دروس به صورت مجازی توسعه یافته و تعدادی از اساتید با مشورت مدیر حوزههای علمیه تعیین و به استانها و طلاب معرفی گردند.
🔸 گزارش کلیه واسپاریهای آموزش به استانها به تفکیک امور، استان، شهرستان و سطح تحصیلی تهیه و حداکثر ظرف مدت یک ماه ارائه گردد.
🔸 برای مرکز آموزشهای مجازی فضایی مستقل تأمین و در اختیار آن قرار گیرد.
🔸 عناوین مدارک فقه و اصول متناسب با درختواره رشته.ها و همچنین رشتهها و گرایشها اصلاح شود.
🔸 ارزیابیها، تحلیل و نظارت بیشتر با استفاده از فناوریهای جدید در قم و شهرستانها در آموزش توسعه یابد.
🔸 نقدهای مربوط به نمایشگاه و اقدامات نیز دریافت و برای حل آنها برنامه ریزی شود.
متن کامل:👇
hawzahnews.com/news/915636
#تحولات_آموزشی
@Manahejj
🌀 انتشار در خبرگزاری رسمی حوزه
🌐 کتاب گفتمان سیاسی فرهیختگان
📝 تحلیل امام خامنهای نسبت به مشکلات جمهوری اسلامی و نحوه موضعگیری روحانیت در قبال این مشکلات
📌 این کتاب، توشه سیاسی مبلغین در مواجهه با سوالات و شبهات مردم درباره مشکلات و ضعفهای جمهوری اسلامی است.
🔻
https://hawzahnews.com/x9N3r
🔺
✅ کاری از رسانه حوزوی مناهج
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#گفتمان_سیاسی_فرهیختگان
@Manahejj
🌀 نظریهپردازی سیاسی و علمی برای اداره کشور
📝 مطالبات امام خامنهای از حوزه و روحانیت
🔹 نظریهپردازى سیاسى و نظریهپردازى در همهى جریانهاى ادارهى یک ملت و یک کشور در نظام اسلامى بهعهدهى علماى دین است...
🔹 اگر جاى این نظریهپردازى پر نشد، اگر علماى دین این کار را نکردند، نظریههاى غربى، نظریههاى غیر دینى، نظریههاى مادى جاى آنها را پر خواهد کرد...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#وظیفه_علمای_دین
@Manahejj
🌀 برکات تعامل با طلاب و خسارت عدم تعامل
📝 تقاضای فوری از شورای عالی
🖋 علی مهدوی
💠 «هم دستاوردها را بگویید، هم تنگناها را بگویید، هم آنچه را توانستید انجام بدهید بگویید، هم آنچه را باید انجام میدادید و انجام نشده بگویید؛ مردم خوششان میآید... این برای مردم شیرین و دلپذیر است، بخصوص در تماسّ مستقیم با مردم؛ تا آنجایی که ممکن است، با مردم مستقیم حرف بزنید... مردم از گزارشهای صادقانه خرسند میشوند، امیدوار میشوند و خوشحال میشوند.»
🔹 عبارات فوق، بخشی از بیانات راهگشای امام خامنهای در دیدار اخیر با دولت بود. البته این دستورالعمل منحصر به دولت نیست؛ بلکه کلید موفقیتی است برای هر مسؤول و سازمانی؛ و چیزی نیست جز تعامل صادقانه با مردم و مخاطبین. لذا این راهکار، حتی برای شورای عالی حوزههای علمیه نیز، صدق میکند؛ اینکه شورای عالی اگر با طلاب به صورت مستقیم و مستمر تعامل داشته باشد، برکات زیادی دارد که از جمله آنها: احساس خرسندی، امیدواری و خوشحالشدن طلاب است و همچنین احساس سرخوردگی، یأس و #حقارت در طلاب، از تبعات عدم تعامل است.
🔹 علاوه بر این، اساتید، فضلا و طلاب از مسؤولین محترم شورای عالی تقاضا دارند در جریان تصمیمات شورای عالی قرار بگیرند و بدانند شورای محترم عالی بر اساس چه افقی حرکت میکند، چه دستاوردهایی داشته و با چه موانعی روبروست. نفس بیخبری اساتید، فضلا و طلاب، موجب میشود خناسان و جاهلان، در جنگ روانی و نبرد روایتها پیروز شوند و سازمانها و نهادها را بیاثر، کمکار و بیدغدغه معرفی کنند. برای همین امام خامنهای فرمودند: «هر سؤالى كه بىجواب بماند، يک مشكل و مقدّمهى يک عقده و يک گره است! اگر اين سؤال بيرون كشيده نشود آنجا مىماند، لانه و فساد ايجاد مىكند.»
🔹 ارتباط مشفقانه مسؤولین حوزوی با طلاب برای هردو طیف برکات فراوانی دارد، هم طلاب را بهطور دقیق در جریان مسائل و دغدغهها و فعالیتهای شورای عالی قرار میدهد، هم مسؤولین را از نزدیک با مطالبات، توقعات و انتقادات طلاب و اساتید آشنا میسازد و همین منجر به تحولات لازم برای حوزه علمیه خواهد شد.
✅ تقاضا داریم بزودی شاهد اعلام برنامه زمانبندیشده شورای محترم عالی، برای تعامل مستمر با طلاب باشیم و گزارش مصوبات، توفیقات و موانع پیش روی شورای عالی، مستقیم به طلاب ارائه شود.
#شورای_عالی
#برکات_تعامل_با_طلاب
#پیش_نیاز_تحول
@Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حفظ کرامت طلاب
📝 مطالبات امام خامنهای از شورای عالی
🔹 احساس بعضى از #حقارتها را بايد از طلبهها بگيريم.
طلبهها مىگويند چرا بين ما نمىآييد؟خوب؛ حرف درست و متينى است. چرا اين كار در قم انجام نمىگيرد؟
🔹 طلبهها همه سؤال دارند؛ اين سؤال را از ذهن آنها بيرون بكشيد، والّا اين سؤال اگر بيرون كشيده نشود آن جا مىماند، لانه و فساد ايجاد مىكند. هر سؤالى كه بىجواب بماند، يک مشكل و مقدّمهى يک عقده و يک گره است!
📌 مناهج:
⏱ پس از گذشت ۲۲ سال، امیدواریم شورای محترم عالی، هرچه زودتر فکری برای علاج کنند که فردا خیلی دیر است...
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مطالبات_از_شورای_عالی
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 ظلم بزرگ بودجه ای به حوزه علمیه / مگر حوزه علمیه جزو مراکز آموزش عالی محسوب نمیشود؟
👤 حجت الاسلام و المسلمین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جمع خبرنگاران:🔻
🔹 متاسفانه با وجود گذشت چهل و یک سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز حوزههای علمیه هیچ جایگاه رسمی در بودجههای سالانه کشور ندارند، حوزههای علمیه با وجود آنکه دارای سهم مهمی در عرصه فرهنگی و آموزشی کشور هستند، اما بودجه آن نسبت به مراکز آموزش عالی بسیار ناچیز است و این یعنی ظلم به حوزه.
🔹 در مجلس به دنبال آن هستیم تا ضمن تعریف جایگاه قانونی حوزه، مواد قانونی موجود را اصلاح کنیم.
🔹 در با معاون اول رئیس جمهور مشکلات معیشتی روحانیون مستقر مطرح و از معاون اول رئیس جمهور، رفع این مشکلات را مطالبه کردهایم.
🔹 در بحث اخذ مالیات مستقیم، نام اشخاص حقیقی و حقوقی که کمکهایی به مراکز درمانی، فرهنگی، آموزشی میکنند وجود دارد اما دریغ از آنکه نامی از حوزههای علمیه در این جا آورده شده باشد.
مگر حوزه علمیه جز مراکز آموزش عالی و فرهنگی محسوب نمیشود؟
🔹 البته در بحث موقوفات هم سازمان اوقاف باید با مشخص کردن میزان سهم حوزههای علمیه در این موقوفات اقدام به شفاف سازی کند و آن را در اختیار حوزه قرار دهد.
@Manahejj
🌀 چرایی بروز نشدن سایت شورای عالی
🔹 درحالیکه یکی از درگاه های ارتباطی مهم شورای محترم عالی حوزه با بدنه حوزه علمیه، سایت این شوراست؛ اما جای سوال دارد که چرا با وجود گذشت حدود دو ماه از تشکیل هشتمین دوره شورای عالی، همچنان سایت بروز نشده است؟
🔻 امید است دبیرخانه شورای عالی با توجه به مقتضیات عصر رسانه، سعی خود را مبذول دارند که در اطلاعرسانیهای لازم، کارآمدی خود را بیش از پیش اثبات نمایند.
#شورای_عالی
@Manahejj
🌀 نظریهپردازی سیاسی و علمی برای اداره کشور
📝 مطالبات امام خامنهای از حوزه و روحانیت
🔹 نظام اسلامى از جهات مختلف متکى به علماى دین و نظریهپردازان و محققان و دانشمندان حوزههاى علمیه است.
〰️〰️〰️〰️〰️
🗂 #مبارزه_با_تحریف
#هدایت_سیاسی
#وظیفه_علمای_دین
@Manahejj
🌀 ارتداد پس از شهادت امام حسین
📝 ارتداد به معنای کافرشدن نیست
💠 امام خامنهای
🔹 زبدگان اصحاب امام حسین علیهالسلام در ماجرای عاشورا یا در ماجرای توّابین به شهادت رسیدند؛ اما آن کسانی که باقی مانده بودند، آنقدر جرأت و شهامت نداشتند که در مقابل قدرت سلطه جبار یزید و سپس مروان بتوانند حرف حقّ خودشان را بزنند. یک جمع مؤمن؛ اما پراکنده، بیتشكیلات، مرعوب و در حقیقت از راه امامت عملاً منفرد شده.
🔹 امام صادق علیهالسلام در حدیثی میفرماید:
«ارتدّ الناس بعد الحسین الا ثلاثة» بعد از شهادت امام حسین، همه مردم برگشتند؛ همه از راه درست امامت که راه پرخطری بود، به خاطر فشار هیجانها منصرف شدند.
«ارتداد» را «کافر شدن» معنا نکنید. ارتداد یعنی راه انقلاب را نیمهکاره گذاشتن؛ یعنی هنگام ضرورت، به خاطر سختیها و فشارها، راه را رها کردن، به زندگی راحت دل دادن، از سختیها سرپیچیدن؛ این معنای ارتداد است.
🔹 گاهی شما یک راهی میروید، میان راه باز میگردید یا متوقف میمانید؛ این، برگشتن از آن راه است. مردم از راه درستی که امامان راستین اسلام در مقابل آنها گذاشته بودند، برگشتند.
فقط سه نفر ماندند. یكی از این سه نفر، یحیی بن اُم طویل بود، که وقتی اندکی میتوانستند حرفشان را بگویند، به مسجد پیامبر خدا میآمد و خیل مسلمانهای اسمی و ظاهری را صدا میزد و میگفت: « كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاءُ» (ممتحنه/۴)
🔹 این دستگاه اسلامی که بنیامیهّ و یزید و مروان و عبدالملک میخواستند به نام اسلام آن را به خورد مردم بدهند، از نظر جریان اصیل امامت، مردود و غلط بود. آن وقت مردم ذرّهذرّه، جمع جمع، خیل خیل گرد آمدند:
«ثم إنَّ الناَّسَ لحقوُا و كثَرُوا»
مردم تدریجاً دور محور سیّدالعابدین و سیدالساجدین علیبنالحسین علیهالسلام جمع شدند و جریان امامت و جریان تشیعّ به راه افتاد؛ و الا با حادثهی عاشورا همه چیز تمام شده بود.
📗 کتاب آفتاب در مصاف، ص۲۵
#ارتداد_بعد_حسین
@Manahejj