🌀 بیانیه مؤسسه موضوعشناسی احکام فقهی در مورد روزه امسال
🔹 «مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه» بر اساس وظیفۀ ذاتی خود، پس از تحقیق و تفحص بسیار از پزشکان حاذق در رشتههای مختلف علمی و برپایی جلسات متعدد با برخی از مسئولان اجرایی «ستاد ملی مبارزه با کرونا»، اساتید دانشگاه علوم پزشکی قم، ریاست محترم فرهنگستان علوم پزشکی و همکاران ایشان و افراد متخصص و فوق تخصص انواع بیماریهای مربوط به کرونا و اظهار نظر آنان و شناخت دقیق موضوع بیماری کرونا و تأثیر آن بر روزهداری و به استناد فتوای رهبر معظم انقلاب اسلامی آیتالله العظمی خامنهای(دامت برکاته) و برخی دیگر از مراجع معظم تقلید(دامت برکاتهم)، وظیفه مؤمنان نسبت به روزهداری در سال جاری را به شرح ذیل اعلام میدارد:
1⃣ افرادی که از توانایی و سلامت جسمی برخوردارند، همچون سالهای گذشته ضمن مراعات توصیههای بهداشتی مسئولان و متخصصان امر، واجب است فریضه روزه ماه رمضان را بجای آورند.
2⃣ کسانی که مبتلای به بیماری کرونا هستند، با توجه به لزوم مراعات توصیههای پزشکی و مراقبتهای ویژه و عدم توانایی روزهداری، بالطبع روزه بر آنها واجب نیست.
3⃣ کسانی که به بیماری کرونا مبتلا بودهاند و به لطف خدا، بهبود یافتهاند؛ اگر روزه برای آنها ضرر داشته باشد، نباید روزه بگیرند؛ و چنانچه توانایی روزه داشته باشند و برایشان ضرر نداشته باشد، روزه واجب است؛ و درصورت شک، به نظر پزشک متخصص مورد اطمینان عمل کنند.
4⃣ کسانی که از سلامت و توانایی کامل برخوردار نیستند هرچند مبتلا به بیماری کرونا هم نبوده ولی دچار بیماری دیگری میباشند، اگر روزه برای آنها ضرر دارد، نباید روزه بگیرند. بدیهی است بیماران غیر کرونایی؛ (همچون دیابت، فشار خون بالا و بیماریهای قلبی ـ عروقی) و در سنین بالا هستند باید مراقبت زیادی از خود داشته باشند؛ چون به گفته پزشکان متخصص احتمال ابتلا به بیماری کرونا و خطر آن در مورد آنان قویتر است؛ روزه بر آنها واجب نیست؛ مگر آنکه مطمئن باشند روزه بر ایشان هیچگونه ضرری ندارد یا پزشک متخصص و مورد اطمینان اینگونه نظر دهد.
📝 تبیین خوف ابتلا به کرونا
امّا درمورد خوف ابتلای به بیماری کرونا که در فتوای برخی از مراجع تقلید نیز به آن اشاره شده؛ یادآوری سه نکته حائز اهمیت است:
🔹 اولاً: ترس از مبتلا شدن به بیماری کرونا باید مستند به روزه گرفتن باشد؛ پس اگر خوف، ارتباطی به روزه نداشته باشد و در غیر ماه رمضان هم که بنای روزهداری نیست، چنین خوفی وجود داشته باشد، این خوف اعتباری ندارد و مجوز روزه خواری نیست؛
🔹 ثانیا: ترس باید منشأ عقلایی داشته باشد؛ یعنی عقلای این امر، باید این خوف را معتبر بدانند؛ یعنی روزه را سبب ابتلای به بیماری کرونا یا عدم بهبودی آن یا طول کشیدن درمان یا شدت آن یا بازگشت آن بدانند. در حالی که پزشکان حاذق نظری غیر از این دارند و مدعی هستند که روزه برای افراد سالم نه تنها سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن نمیشود، بلکه سبب تقویت آن نیز خواهد شد. لذا افراد سالم باید روزه بگیرند و ترس از ابتلای به بیماری کرونا که روزه سبب آن نیست مجوز روزهخواری نمیشود؛ به ویژه اگر سبب ترس، اخبار و شایعات بی پایه و اساس باشد؛
🔹 ثالثاً: چنانچه شخص خاصی بداند یا احتمال عقلایی بدهد که روزه گرفتن برای او ضرر دارد (به همان تفصیل و توضیحی که گفته شد) نه تنها روزه بر او واجب نیست بلکه صحیح هم نخواهد بود و این یقین یا احتمال شخص، مجوز روزه خواری برای عموم نیست.
🔻 توجه! چنانچه فرد یا افرادی به هر دلیلی روزه بر آنها واجب نباشد، شرعاً مجاز به روزه خواری علنی در ملأ عام نیستند و این عمل حتی برای افراد معذور نیز حرام قطعی است.
والسلام علی من اتبع الهدی
🖋 مؤسسه موضوعشناسی احکام فقهی
https://b2n.ir/201177
〰〰〰〰〰
🗂 #تبلیغ_کرونایی_رمضان
#راهنمای_مبلغین_و_مردم
@Manahejj
🌀 مراقبه رمضانیه
🔹 جدول مراقبه رمضانیه در پست بعد خدمت تمامی طلاب و مؤمنین محترم تقدیم میگردد.
التماس دعا
📌 دانلود جدول مراقبه در پست بعد
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
@Manahejj
جدول مراقبه رمضان1441.pdf
حجم:
155.9K
🌀 جدول مراقبهی رمضانیه
📝 اعمال و اذکار ماه رمضان
🔹 برخی از اعمال مخصوص و مشترک ماه مبارک رمضان، در جدول مراقبه آورده شده است؛ با انجام عمل هر روز، خانهی مربوط را علامت بزنید.
🔹 هرکسی مطابق توان و ظرفیت خود اعمال را انتخاب کند و لازم نیست همهی اعمال را انجام دهید.
سایز: قطع A5
#نشر_حداکثری
#مراقبه_رمضان
#رمضان
@Manahejj
🏴 انا لله و انا الیه راجعون
روح آیت الله "ابراهیم امینی" نماینده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبری و نایب رییس سابق این مجلس به ملکوت اعلی پیوست.
@Manahejj
🏴 حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و انقلابی مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی را تسلیت گفتند
📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا مرحوم آیتالله آقای حاج شیخ ابراهیم امینی رضواناللهعلیه را به حوزهی مبارک قم و فضلا و علاقمندان و مستفیدان از آثار قلمی آن مرحوم و بویژه خاندان مکرّم ایشان تسلیت عرض میکنم. عمر با برکت این عالم بزرگوار یکسره در راه علم و کسب و نشر معارف اسلامی و نیز مجاهدت سیاسی و اجتماعی و حضور فعال در مناصب رسمی نظام جمهوری اسلامی همچون امامت جمعه و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت و مجامع تصمیمگیر حوزوی، مصروف گردیده است، همچنانکه سلوک فردی ایشان نمونهی چشمنوازی از پارسائی و پرهیزگاری و بیاعتنائی به جاذبههای مادی را مجسّم ساخته است. رحمت خدا بر این روحانی انقلابی و صادق و مجاهد باد. از خداوند متعال مغفرت و رضوان الهی برای ایشان مسألت میکنم.
سیّدعلی خامنهای
۶ اردیبهشت ۱۳۹۹
@Manahejj
13.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 خدمت طلاب جهادی به بیماران کرونایی بیمارستان بقیةالله
🎥 تماس تصویری با خانواده بیماران درگیر با #کرونا
🔹 گروهی از طلاب جهادی حاضر در بیمارستانهای مخصوص بستری بیماران کرونا، اولین تماس را بعد از روزها با خانواده آنها برقرار کردهاند.
🔹 نخستین تماس تصویری این افراد با اشکها و لبخندهای فراوانی همراه بود
@Manahejj
🌀 لزوم آمادگی حوزه علمیه برای دوران پساکرونا
🖋 محمد حقپرست
🔹 بسیاری از تحلیلگران درباره دوران پساکرونا و اتفاقات پیش روی جهان، در حال برنامهریزی هستند؛ احتمالات مختلف را بررسی میکنند و خودشان را متناسب با آنها آماده می کنند. درباره سلیقهها و ذائقههای مخاطبان، اقتضائات هر منطقه و مدیریت آینده جهان و اینکه باید چکار کنند، راهحلهایی را پیشبینی میکنند.
🔹 حوزه علمیه نیز به عنوان مرکز دیانت و فرهنگ اسلامی، باید خود را برای این مسأله آماده کند. آیا حوزه از هم اکنون برای معادلات پیش رو اعم از فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و...، متناسب با وظیفهاش برنامهریزی کرده یا فکری دارد؟
🔹 به عنوان مثال، بعد از کرونا یک فرصت طلایی برای تبلیغ به وجود میآید و آن این است که مردم برای رهایی از بلای کرونا و مصیبتهای آن به دعا و نیایش روی آوردهاند. مردم ما، این ایام با توسل و دعا حال معنوی خوبی پیدا کردند. یکی از وظایف حوزویان، ارتقای این حال معنوی است.
از سویی، به احتمال زیاد تا یکی دو سال آینده مساجد و اماکن فرهنگی جمعیت سابق را تجربه نکنند؛ چه اینکه بیماری در کمین است. با این وضع، حوزه چگونه و با کدام روش میخواهد کار فرهنگی کند؟ آیا تمام تمرکز باید به سمت فضای مجازی و ظرفیتهای آن برود؟
🔹 پاسخ به این پرسشها و مشابه آن، نقشه اجتماعی و تبلیغی حوزه را مشخص خواهد کرد. اگر منتظر باشیم تا با جو جامعه حرکت کنیم و پیشبینی نداشته باشیم، قطعا فرصتهای خوبی را از دست خواهیم داد.
#جهان_پساکرونا
@Manahejj
🌀 مساجدی که بازگشایی خواهند شد و مساجدی که بسته خواهند ماند
👤 حسن روحانی
🔹 کشور را تقسیمبندی کرونایی میکنیم: سفید، زرد و قرمز مبنای تصمیمگیری خواهد بود.
🔹وزارت بهداشت طبق نقشه اعلام میکند که کدام شهرستان اوضاع سفید دارد و مردم مراعات را ادامه دهند، در زمانی که شرایط سفید بماند شرایط جدیدی مطرح میشود.
در مناطق سفید که وزارت بهداشت اعلام میکند حدود 127 شهر، از زمانی که اعلام شد مساجد و نماز جمعه نیز با رعایت پروتکل باز میشود و امیدواریم با حمایت مردم روز به روز مناطق سفید گسترش یابد.
📌 پ.ن:
قم تا این لحظه منطقه سفید نیست و حرم حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد جمکران همچنان تعطیل خواهند بود.
اطلاعات تکمیلی بزودی منتشر خواهد شد
@Manahejj
مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 لزوم آمادگی حوزه علمیه برای دوران پساکرونا 🖋 محمد حقپرست 🔹 بسیاری از تحلیلگران درباره دوران پساک
📠 نظر کاربران
💬 ناصر:
سلام علیکم
ناظر به یادداشت حوزه علمیه و #پساکرونا:
میتوان زمانهای رشد و فراگیری نسخههای تقلبی معنویت را تحقیق کرد و روی نمودار برد.
وقتی مشکلات مالی، بلایا و مصائب فردی و اجتماعی زیاد میشود روی آوردن افراد به معنویت هم زیاد میشود؛ این مهم مورد تایید قرآن هم هست...
حال اگر در چنین شرایطی نسخه اصلی معنویت و اسلام ناب، آنگونه که باید و شاید تبلیغ و عرضه نشود، نسخه های دروغین و معنویتنما، فِرق انحرافی و عرفان های کاذب، بیکار نمینشینند و نهایت سواستفاده خود را از شرایط و جو جامعه و نیاز مردم میبرند.
عرفان های کاذب که جای خود، حتی فالگیرها و رمال ها نیز در سفره پهن شده (از نیاز مردم به متافیزیک و ماوراء الطبیعه) نهایت بهره برداری را میکنند.
اینجاست که حوزه و روحانیت موظف است هم روشهای مختلف و بدیع و گسترده تبلیغ و عرضه دین و معارف حقیقی را توجه کند؛ هم فعالیتهای فرقه های انحرافی را مورد رصد داشته باشد.
#نظر_اعضا
#خطر_عرفان_کاذب
#بیداری_حوزه
#جهان_پساکرونا
@Manahejj
🌀 بازداشت عوامل انتشار کاریکاتور موهن
📝 پیگیری نماینده شورای عالی حوزه در هیات نظارت بر مطبوعات
🔹 با پیگیری نماینده شورای عالی حوزه در هیات نظارت بر مطبوعات، در پی انتشار کاریکاتور موهن از روحانیت، روز پنجشنبه ۴ اردیبهشت دادسرای قضایی رسانه آقای حیدری مدیر خبرگزاری ایلنا و همچنین مسئول کانال تلگرامی این خبرگزاری را بازداشت کرد.
🔹 البته چون فقط در کانال تلگرامی این خبرگزاری برای مدت خیلی کمی این کاریکاتور موهن منتشر شده بوده است، روز شنبه مدیر خبرگزاری به قید وثیقه تا موعد دادگاه آزاد اما ادمین کانال تا روز دادگاه در بازداشت بسر خواهد برد.
#شورای_عالی
@Manahejj
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸🇮🇷
👓 کتاب «عصر حیرت» جدیدترین نوشته مهدی نصیری را خواندم؛
لب کلامش این است که در دوران غیبت #تمدن_سازی معنا ندارد، و در مقابل مدرنیته زیاد کار خاصی نمیشود کرد!!
قبل از خواندن، خود را آماده کرده بودم تا استدلالهایش را نقد کنم؛ اما بدون اغراق و برخلاف انتظار، کتابی بسیار سطحی و حتی بدون دلیلی واضح بود!
تصورم از نصیری، شخص با سوادی بود که نظرش با دیدگاه من متفاوت است، اما نسبت به سطح معلومات و قوت استدلالهای او به شدت سرخورده هستم؛
امیدوارم استدلال #حوزویانی که هم نظر با وی هستند، این قدر سطحی نباشد!
💬 محمد خادمی
#تمدن_سازی
@HozeTwit
🌀 بیانیه مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در مورد بازگشایی مساجد و مشاهد مشرفه
🔹 بیش از دو ماه است که به سبب شیوع بیماری #کرونا مراکز معنوی اجتماعی مسلمانان در اکثر کشورهای اسلامی و در کشور عزیزمان ایران به توصیه مسئولان اجرایی و بهداشتی کشور، به روی مؤمنان و مشتاقان بسته شده است. مردم نیز از باب وظیفه قانونی و شرعی، محرومیت از عبادت در مساجد و زیارت مشاهد را تحمل کردند؛ ولی برای بازگشایی این اماکن مقدس لحظهشماری میکنند و با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان انتظار آنان بیشتر شده و مسئولان امر نیز در پی راه حلی برای این مشکل هستند.
🔹 از اینرو مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی حوزه علمیه، بر اساس وظیفه ذاتی خود پس از بررسی ملاکهای شرعی و فتاوای مراجع عظام تقلید، موضوع شناسی مسأله را طی جلساتی با کارشناسان فقهی، پزشکی، تبلیغی و صاحبنظران و همکاری دفتر مقام معظم رهبری، معاونت تبلیغ حوزه علمیه، دفتر مطالعات پژوهشها و ارتباطات حوزویِ مرکز رسیدگی به امور مساجد، دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه علمیه، ستاد ملی مبارزه با کرونا، دانشگاه علوم پزشکی و ستاد ترویج احکام دین، مسائل فقهی مرتبط را با عنایت به فتاوای مراجع معظم تقلید و مراعات احتیاط به شرح ذیل اعلام میدارد:
1⃣ مراعات دستور العملهای ابلاغی از مراجع ذیصلاح برای نحوه بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی لازم و ضروری است.
2⃣ نماز خواندن با ماسک و دستکش اشکال ندارد و خللی به نماز وارد نمیکند.
3⃣ برای ورود به مسجد مستحب است انسان با وضو باشد؛ لذا با توجه به توصیههای بهداشتی، مؤمنین در منزل وضو بگیرند و مهر، تسبیح، سجاده و کتاب دعای مورد نیازشان را همراه داشته باشند.
4⃣ سجده بر سنگ اشکال ندارد. لذا چنانچه به جهت مراعات مسائل بهداشتی وسهولت در شستشوی آن، در برخی مساجد به جای تربت، سنگهای مخصوص در اختیار نمازگزاران قرار گیرد، میتوان بر آن نیز سجده کرد.
5⃣ برگزاری نماز جماعت در دو نوبت با فاصله زمانی، در دو صورت اشکال ندارد:
الف) امام جماعت متعدد باشند؛ یعنی امام نماز جماعت اول و دوم دو نفر باشند.
ب) مأمومینی که در نماز جماعت اول شرکت داشتهاند، با مأمومین نماز دوم متفاوت باشند؛ هرچند امام جماعت یک نفر باشد.
6⃣ اعاده نماز برای امام جماعت در صورتی که مأمومین نماز دوم غیر از نماز اول باشند مانعی ندارد و خواندن نماز قضا هم توسط امام جماعت اشکال ندارد ولی نماز قضاء امام جماعت باید قطعی باشد نه احتیاطی.
7⃣ مواد ضد عفونی کننده و الکلهایی که برای ضدعفونی مساجد بهکار میرود طبق نظر کارشناسان، از نوع الکل مُسکر نیست؛ لذا محکوم به طهارت است و در فرض شک هم حکم به طهارت می شود.
8⃣ علاوه بر استحباب مراعات حال أضعف مأمومین در نماز، نسبت به تعقیبات نماز هم با توجه به توصیه¬های بهداشتی، به أقلّ مقدار مستحب اکتفا شود.
9⃣ از آنجا که خواندن نماز مستحب در حال راه رفتن هم جایز و صحیح میباشد، ائمه جماعات مومنان را نسبت به اصل مسئله و کیفیت خواندن آن راهنمایی فرمایند تا توقف در مسجد کوتاهتر باشد و از ابتلای به بیماری کرونا یا انتشار آن جلوگیری شود.
0⃣1⃣ چنانکه افطاری دادن در مسجد از سوی مسئولان در حال حاضر ممنوع باشد و افرادی قصد افطاری دادن داشته باشند مسئله چند صورت دارد:
الف) اگر افطاری دادن در مسجد بر آنها به واسطه نذر و امثال آن واجب نشده باشد، میتوانند در مصارف خیر دیگر یا کمک به مستمندان هزینه کنند.
ب) اگر به واسطه نذر و امثال آن، افطاری دادن در مسجد واجب شده باشد، چنانچه مقیّد به ماه رمضان سال جاری نباشد، یا نذر هرساله نباشد، میتوانند در سالهای آینده اقدام کنند.
ج) اگر نذر مقید به ماه رمضان و درون مسجد و مقید به سال جاری بوده ولی ممکن نشود، عمل به نذر واجب نیست؛ لذا احتیاط آن است که در مصارف خیر دیگری که نزدیک به مورد نذر باشد هزینه کنند؛ مثلاً غذا را بین روزهداران بیرون از مسجد توزیع کنند. (بدون تجمع در یک محل)
1⃣1⃣ مراعات فاصله فیزیکی با افراد دیگر در این شرایط هنگام برپایی نماز جماعت، لازم و مورد تأکید است. بنابراین اساس، فاصله نمازگزار از محل سجده نسبت به فردی که در صف جلو ایستاده، تا یک متر اشکال ندارد. (که درنتیجه از محل ایستادن خود تا محل ایستادن فرد جلو، بیش از دو متر خواهد بود.) فاصله نمازگزار با کسانی که در طرفین وی ایستادهاند نیز تا یک متر اشکال ندارد. (به شکل تصویر پیوست)
〰〰〰〰〰
🗂 #تبلیغ_کرونایی_رمضان
#پروتکلهای_بهداشتی
#بازگشایی_مساجد
@Manahejj