eitaa logo
تبیان مهدوی
2.8هزار دنبال‌کننده
17 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 خطبه 101 : (از خطبه هایی است که در آن حوادث سخت آینده را بیان می دارد که در شهر کوفه ایراد شد.) 1⃣ ستايش و اندرز ♦️ستايش خداوندی را که اوّل هر نخستين است و آخر هر آخری. چون پيش از او چيزی نيست بايد که ابتدايی نداشته باشد و چون پس از او چيزی نيست پس پايانی نخواهد داشت و گواهی می دهم که جز او خدايی نيست و خدا يکی است؛ آن گواهی که با درون و برون و قلب و زبان هماهنگ باشد. ای مردم! دشمنی و مخالفت با من شما را تا مرز گناه نراند و نافرمانی از من شما را به پيروی از هوای نفس نکشاند و به هنگامِ شنيدنِ سخنِ من به گوشه چشم يکديگر را ننگريد. 2⃣ خبر از حوادث خونين آينده ♦️ سوگند به آن کس که دانه را شکافت و جانداران را آفريد، آنچه به شما خبر می دهم از پيامبر امّی (صلی الله علیه و آله) است. نه گوينده دروغ گفت و نه شنونده ناآگاه بود. گويا می بينم شخص سخت گمراهی را که از شام فرياد زند و بتازد و پرچم های خود را در اطراف کوفه بپراکند و چون دهان گشايد و سرکشی کند و جای پايش بر زمين محکم گردد، فتنه فرزندِ خويش را به دندان گيرد و آتشِ جنگ شعله ور شود. روزها با چهره عبوس و گرفته ظاهر شوند و شب و روز با رنج و اندوه بگذرند. و آنگاه که کشتزار او به بار نشست و ميوه او آبدار شد و چون شتر مست خروشيد و چون برق درخشيد، پرچم های سپاهِ فتنه از هر سو به اهتزاز درآيد و چونان شب تار و دريای مُتلاطِم به مردم روی آورند. از آن بيشتر چه طوفان های سختی که شهر کوفه را بشکافد و چه تندبادهايی که بر آن وزيدن گيرد و به زودی دَستِجَات مختلف به جان يکديگر يورش آورند. آنها که بر سر پا ايستادند درو شوند و آنها که بر زمين افتادند لگدمال گردند. 📜 ، ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ : «ای مردم! دشمنی و مخالفت بامن شما را تا مرز گناه نراند» ⃣: چرا فرمودند« تا مرز گناه» حال آنکه دشمنی و مخالفت با امام گناه بزرگی است. ⃣: آیا منظور آنست که اگر به این مرز رسیدید دیگر ممکن است ‌هر گناهی مرتکب شوید؟! : ✍ اشاره به این است که: کینه توزى ها و لجاجت ها و حسادت ها در بسیارى از موارد، انسان را به گناه مى کشاند و پرده اى در مقابل چشم او مى افکند و چهره حقیقت را نمى بیند. 👈این عبارت نوعی پیشگویی است که متأسفانه بعد از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام محقق شد . 👌و حاکمان و بخشی از مردم به دلیل کینه نسبت به امیرالمؤمنین دست به انواع ظلم ها و غارتگری ها در حق اهل بیت زدند که نمونه اش ماجرای کربلا بود. : «به هنگام شنیدن سخن من به گوشه چشم، یکدیگر را ننگرید» ⃣: منظور حضرت چه بوده است؟ ⃣: آیا مردم با این نگاه گوشه چشمی، صحبت های امام را تمسخر میکرده اند؟ ⃣:تاریخی برای این خطبه ذکر شده است؟ : ✍ منظور حضرت از این عبارت این است که : به سخنان من با دیده انکار ننگرید. 💯چون در همان زمان که حضرت این فرمایشات و امثال آنرا می فرمودند در جمع مردم ، تعداد زیادی بودند که منکر این حرفها بودند. ⚠️و امیرالمؤمنین را حداقل در دلهایشان متهم می کردند به اینکه غیر واقع صحبت می کند . ↩️لذا حضرت می فرماید: که با دیده انکار به صحبتهای من گوش ندهید بلکه سعی کنید صحبتها را درست بفهمید و قبول کنید . ‼️شاهد این معنا هم عبارتهای بعدی است که امیرالمؤمنین مجبور می شوند قسم بخورند و برای اثبات فرمایشات خودشان دلیل و سوگند بیاورند. # بند_دوم: «و آنگاه که کشتزار او به بار نشست و میوه او آبدار شد و چون شتر مست، خروشید و چون برق درخشید، پرچم های سپاه فتنه از هر سو به اهتزاز درآید» ⃣: با توجه به این که مقدمات فتنه را این‌چنین توصیف کرده اند و جامعه ما نیز از فتنه دور نیست، فضای قبل از فتنه، تازمانی که میوه ی‌آن آبدار ‌و کشتزارش آماده شود توضیحاتی بفرمایید. : ✍امیرالمؤمنین علیه السلام درباره فتنه نکات خیلی دقیق و کاملی در نهج البلاغه دارند که باید همه عزیزان مطالعه کنند . 👌اما یک نکته که بیشتر مرتبط با سؤال خواهر بزرگوار ماست این است که حضرت در نهج البلاغه می فرمایند : "همانا آغاز فتنه ها با شبهه شروع می شود . 👈" مثلا در ماجرا و فتنه ۸۸ با ایجاد یک شبهه ی دروغین در سلامت انتخابات یک فتنه بزرگ راه افتاد . ⏪ این شبهه را در ذهن مردمی که در ایام انتخابات هم بصورت طبیعی دچار هیجانات و احساسات غلیان یافته هستند انداختند که در نتیجه انتخابات تقلب شده است. ⛔️با این دروغ بزرگ و ایجاد این شبهه ی جدی بخشی از مردم عزیز ما را نگران سلامت انتخابات و نگران رأیشان کردند و این شبهه را چنان دامن زدند که مردم بخشی شان باور کردند و به این اعتقاد که باید حق خودشان را پس بگیرند به خیابانها ریختند و آن اتفاق ناگوار و تلخی افتاد که همه شاهد بودیم . ↔️بنابراین آغاز فتنه ها با شبهه است . 💯باید مراقب باشیم هر وقت فضای شبهه در جامعه شدید شد باید ببینیم نقطه تمرکز شبهه ها کجاست ؟ ⁉️و متوجه باشیم که دشمن می خواهد از آن نقطه حداقل جمعی از مردم را دچار عصبانیت کند و با عصبانیت آنها را به صحنه خیابانها بکشد و از این هیجان آنها استفاده کند برای فتنه انگیزی . ↩️ادامه دارد... 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ : ⃣: معنی «فتنه ، فرزند خویش را به دندان کشد» چیست؟ ⃣: چرا از این تعبیر استفاده شده است؟ : ✍ جمله «عَصَّنتِ الْفِتْنَةُ أَبْنَاءَهَا بِأَنْیَابِهَا; فتنه فرزندان خود را با دندان مى گزد» 👈 اشاره به این است که این آشوبها و فتنه ها همه جا و همه کس را فرا می گیرد. 🔎مانند گربه ای که اطفال کوچک خود را به دهان می گیرد و با خود به این سو و آن سو می برد. 🖇حتّى دامن فتنه گردان را نیز رها نمى کند! ⏪ آنها نیز با اختلافات داخلى به جان هم مى افتند و یا دشمنانشان - آن گونه که در تاریخ اسلام آمده - به پا مى خیزند و طعم تلخ ظلم و بیدادگرى را به آنان نیز مى چشانند و در هر حال، فضاى جهان اسلام تاریک مى شود و پیر و جوان و خُرد و کلان در امواج فتنه غرق مى شوند. : «و بزودی دستجات مختلف به جان یکدیگر یورش آورند.آنها که سر پا ایستادند درو شوند و آنها که بر زمین افتادند لگدمال گردند» ⃣: آیا منظور از دستجات مختلف،‌ دستجات مختلف فتنه گر هستند که به جان مردم می افتند؟ ⃣1⃣: و آیا منظور از «آنها که بر سر پا ایستادند درو شوند و آنها که بر زمین افتادند لگدمال گردند» توده های‌ مختلف مردم هستند که به مقابله با فتنه گران بلند شوند؟ : ✍ مراد حضرت از دسته جات، گروه های مردم هستند که به دلیل شبهه افکنی فتنه گران هر یک به طرفداری از جریانی که آن را حق می پندارند به جان گروه دیگر می افتند. 👌مراد از کسانی که سرپا هستند کسانی است که قدرت در آن روز و تا آن روز در دست آنها بوده که بزودی به زیر کشیده خواهند شد مانند بنی امیه که با قیام بنی العبای به زیر کشیده شدند. ‼️و مقصود از زیر دست ماندگان افراد بی بصیرتی است که به دلیل نداشتن بصیرت مانند کسی هستند که زیر دست و پاها مانده و دید درستی نداند لذا لگدمال فتنه ها خواهند شد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 خطبه 100: ( نوشته اند كه اين سخنرانی را در جمعه سوّم ايّام خلافت خود در سال ۳۵ هجری در روز جمعه ايراد فرمود.) 1⃣ شناخت خدا ♦️ستايش خداوندی را سزاست که احسان فراوانش بر آفريده ها گسترده و دست کرم او برای بخشش گشوده است. او را بر همه کارهايش می ستاييم و برای نگهداری حقِّ الهی از او ياری می طلبيم و گواهی می دهيم جز او خدايی نيست. 2⃣ ويژگی های پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) ♦️و گواهی می دهيم که محمّد(صلی الله علیه و آله)بنده و فرستاده اوست. او را فرستاد تا فرمان وی را آشکار و نام خدا را بر زبان راند. پس با امانت رسالت خويش را به انجام رساند و با راستی و درستی به راه خود رفت و پرچم حق را در ميان ما به يادگار گذاشت. هر کس از آن پيشی گيرد از دين خارج و آن کس که از آن عقب ماند هلاک گردد و هر کس همراهش باشد رستگار شود. راهنمای اين پرچم با درنگ و آرامش سخن می گفت و دير و حساب شده به پامی خاست و آنگاه که بر می خاست سخت و چالاک، به پيش می رفت. پس چون در اطاعتِ او در آمديد و او را بزرگ داشتيد، مرگِ او فرا رسيد و خدا او را از ميان شما بُرد. پس از او چندان که خدا خواهد زندگانی می گذرانيد، تا آنکه خدا شخصی را برانگيزاند که شما را متّحد سازد و پراکندگی شما را جبران نمايد. مردم! به چيزی که نيامده دل نبنديد و از آن که درگذشت مأيوس نباشيد، که آن پُشت کرده اگر يکی از پاهايش بلغزد و ديگری برقرار باشد، شايد هر دو پا به جای خود برگشته و استوار ماند. 3⃣ تدوام امامت تا ظهور امام زمان (علیه السلام) ♦️آگاه باشيد، مَثَلِ آل محمّد چونان ستارگان آسمان است، اگر ستاره ای غروب کند ستاره ديگری طلوع خواهد کرد (تا ظهور صاحب الزمان«عجل الله تعالی فرجه») گويا می بينم در پرتو خاندان پيامبر(صلی الله علیه و آله) نعمت های خدا بر شما تمام شده و شما به آنچه آرزو داريد رسيده ايد. 📜 ، ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
•┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈ : «راهنمای این پرچم با درنگ و آرامش سخن میگفت و دیر و حساب شده به پا میخاست» : منظور از دیر به پا خاستن، همان حساب شده به پا خاستن است؟ چرا که میدانیم دیربه پا خاستن همیشه ارزش نیست و درمواقعی آفت است . : ✍ تعبیر به «مَکِیثُ الْکَلاَمِ» به این معنا نیست که او کم سخن مى گوید. ↩️بلکه مفهومش این است که با تأنّى و دقّت و تفکّر سخن مى گوید و به تعبیرى دیگر: همیشه سنجیده سخن مى گوید. 👌و توصیف او به «بَطِیءُ الْقِیَامِ، سَرِیعٌ إِذَا قَامَ» تأکید بر این معنا است که اعمال او نیز، همچون گفتارش سنجیده است. ⬅️ شتابزده براى انجام کارى قیام نمى کند؛ امّا هر زمان، وقت کارى فراهم شد فرصت را از دست نمى دهد. ⏪قاطعانه بر مى خیزد و بدون تردید به انجام آن مى پردازد! ‼️هر کس با زندگى امیرمؤمنان على(علیه السلام) آشنا باشد، وجود این اوصاف را آشکارا در حضرتش مى بیند. 🔖 بارها بعد از پیامبر (صلى الله علیه وآله) افراد سرشناسى آمدند و حضرتش را دعوت به قیام کردند، امّا چون شرایط آماده نبود و دشمن سوء استفاده مى کرد، نپذیرفت. 🖇 ولى در آن زمان که شرایط فراهم گشت، تردیدى به خود راه نداد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع •┈┈••••✾•✨🌿🌺🌿✨•✾•••┈┈؛
. 📣 فراخوان دعوت به همکاری در راستای تقویت جبهه رسانه ای و گسترش پهنه تولید و نشر آثار موثر ، نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی از بین اهل هنر و رسانه در زمینه های زیر به دو صورت جهادی و هزینه ای دعوت به همکاری می کند. 🔹 زمینه های همکاری: پیاده سازی صوت ویراستاری تولید عکس نوشته تولید پوستر و بنر ( گرافیک و اینفوگرافیک) تولید پادکست صوتی تولید کلیپ تولید موشن گرافیک تولید مستند داستانی تدوین صوت و فیلم آموزش مهارت‌های رسانه‌ای مدیریت کانالها و صفحات مجازی فیلمبرداری و عکسبرداری حرفه ای و.... برای اعلام همسنگری مشخصات زیرا را به آی دی @Smahday ارسال بفرمایید نام، نام خانوادگی ، نوع مهارت یا مهارتها شهر، سن، شماره تماس و شماره مجازی، نوع همکاری ( جهادی یا هزینه ای) 🆔https://eitaa.com/mahdavi_arfae/19690 .
.✅ توجه ✅ توجه ✅ توجه ❗️صبحانه با معرفت 👌برنامه صبحانه با معرفت « شرح روان نهج‌البلاغه با نهج‌البلاغه» 🌺 توسط حجة الاسلام مهدوی ارفع 🔸 هر روز غیر از جمعه ها 🔸رأس ساعت ۵ صبح به وقت ایران و ۴:۳۰ صبح به وقت بیروت 🔸به مدت ۱۵ دقیقه برگزار می شود. 🖐 لطفا آخرین نفر این زنجیره معنوی نباشید❗️ 🆔 @mahdavi_arfae .
🌺 مژده مژده فرصت بی تکرار ✅ نهج‌البلاغه بیاموز و هر ماه در قرعه کشی ۴۰ ملیون تومانی شرکت کن 🔸 نهج‌البلاغه از صفر تا صد بدون پیش نیاز ♦️استاد: حجة الاسلام مهدوی ارفع ، موسس نهضت جهانی نهج‌البلاغه خوانی 🔹همراه با مدرک و معرفی به مراکز آموزشی و فرهنگی 🟣 ۱۲ ترم هر ترم ۱۲ تا ۱۴ جلسه و هفته ای دو جلسه آسان و آن لاین 🔵 مهلت ثبت نام از ۱۲ مهرماه تا ۲۶ مهرماه به مدت دو هفته از طریق لینک زیر https://survey.porsline.ir/s/INfdkq 🏁 شرط شرکت در قرعه کشی دوره اول: این پیام را حداقل در ۲۰ گروه و کانالی که حداقل ۱۱۰ عضو دارد منتشر کن و از صفحه آن اسکرین شات بگیر و همراه با نام و نام خانوادگی و شماره همراهت به آی دی زیر در ایتا ارسال کن @khademenahj110 ✅ یادت باشه ما مطلقا به اطلاعات ناقص ترتیب اثر نمی دهیم پس با دقت این پیام را دوباره بخوان. 🆔@mahdavi_arfae
┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄ 📜 : (زيد بن وهب از اصحاب امام است، نقل می كند كه اين خطبه در روز جمعه در شهر كوفه ايراد شد) خدا را بر نعمتهايی كه عطا فرمود ستايش می كنيم و در كارهای خود از او ياری می جوييم، از او سلامت در دين را خواهانيم آنگونه كه تندرستی بدن را از او درخواست داريم. 1⃣ پرهيز از دنياپرستی ♦️ای بندگان خدا! شما را به ترک دنيايی سفارش می کنم که شما را رها می سازد، گر چه شما جدايی از آن را دوست نداريد. دنيايی که بدن های شما را کهنه و فرسوده می کند، با اينکه دوست داريد همواره تازه و پاکيزه بمانيد. شما و دنيا به مسافرانی مانيد که تا گام در آن نهند، احساس دارند که به پايان راه رسيده اند و تا قصد رسيدن به نشانی کرده اند گويا بدان دست يافته اند، در حالیکه تا رسيدن به هدف نهايی هنوز فاصله های زيادی است. چگونه می تواند به مقصد رسد کسی که روز معيّنی در پيش دارد و از آن تجاوز نخواهد کرد!؟ مرگ به سرعت او را می راند و عوامل مختلف او را بر خلاف خواسته خود از دنيا جدا می سازد. 2⃣ روش برخورد با دنيا ♦️پس در عزّت و ناز دنيا بر يکديگر پيشی نگيريد و فريب زينت ها و نعمت ها را نخوريد و مغرور نشويد و از رنج و سختی آن نناليد و ناشکيبا نباشيد، زيرا عزّت و افتخارات دنيا پايان می پذيرد و زينت و نعمت هايش نابود می گردد و رنج و سختی آن تمام می شود و هر مدّت و مهلتی در آن به پايان می رسد و هر موجود زنده ای به سوی مرگ می رود. آيا نشانه هايی از زندگیِ گذشتگان که بر جا مانده شما را از دنياپرستی باز نمی دارد؟ و اگر خردمنديد آيا در زندگانی پدرانتان آگاهی و عبرت آموزی نيست؟ مگر نمی بينيد که گذشتگانِ شما باز نمی گردند؟ و فرزندان شما باقی نمی مانند؟ مگر مردمِ دنيا را نمی نگريد که در گذشتِ شب و روز حالات گوناگونی دارند: يکی می ميرد و بر او می گريند و ديگری باقيمانده به او تسليت می گويند، يکی ديگر بر بستر بيماری افتاده، ديگری به عيادت او می آيد و ديگری در حالِ جان کندن است و دنياطلبی در جستجویِ دنياست، که مرگ او را در می يابد و غفلت زده ای که مرگ او را فراموش نکرده است و آيندگان نيز راه گذشتگان را می پويند. به هوش باشيد! مرگ را که نابودکننده لذّت ها و شکننده شهوت ها و قطع کننده آرزوهاست، به هنگام تصميم بر کارهای زشت به ياد آوريد و برای انجام واجبات و شکر در برابر نعمت ها و احسان بی شمار الهی از خدا ياری خواهيد. 📜 ، ┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁
════ ೋღ🕊ღೋ════ ابتدای خطبه: 👇 «از او سلامت در دین را خواهانیم آنگونه که تندرستی بدن را از او درخواست داریم» ⃣: چگونه سلامت دین را در قلب خود تشخیص دهیم؟ حال آنکه افرادی بوده اند که گمان میکرده اند نیکوکارند و دینی سالم دارند اما درلحظه مرگ... : ✍ اولاً: خداوند به انسان یک نوع بصیرت درونی عطا کرده که خودش، خودش را خوب می شناسد. 📚بل الانسانُ علی نفسه بصیره ولو القی معاذیره ⏪ ثانیاً: بهترین زنگ بیدار باش برای ما همین خطبه های اخلاقی_تنبیهی امیرالمؤمنین علیه السلام است به شرط آن که بخوانیم تا آدم شویم نه اینکه بخوانیم تا عالم شویم. آخر : 👇 «و تا قصد رسیدن به نشانی کرده اند گویا بدان دست یافتنددر حالی که تا رسیدن به هدف نهایی هنوز فاصله های زیادی است.» ⃣: درباره این قسمت توضیحی بفرمایید . : 🔖حضرت در این قسمت بلکه در کل این خطبه دارند کنایه ای می گویند از زود گذر و فانی بودن دنیا . 👈می خواهند بفرمایند که لذتهای دنیا آنقدر زود گذر است که انسان انگار تا اراده می کند به آنها برسد ، دیگر به آن رسیده و بلکه از آن عبور کرده است . 👌اینها همه کنایه یا استعاره است از زودگذر بودن دنیا. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═════ ೋღ🕊ღೋ════
✅ فقط ۲۴ ساعت ❗️تا پایان مهلت ثبت نام در دوره تخصصی نهج البلاغه با نام صفر تا صد فقط و فقط ۲۴ ساعت دیگر فرصت دارید. تا این لحظه ۲۵ هزار و ۱۳۲ نفر ثبت نام کرده اند.😳 🔸دوره ای کامل، آسان، ارزان و پربار 👌صفر کیلومتر وارد شو، استاد نهج‌البلاغه خارج شو 🏋‍♂🏆 🟣 قدم به قدم با استاد مهدوی ارفع لینک ثبت نام👇 https://survey.porsline.ir/s/INfdkq0a 🌺 فرصت ها چون ابرها می گذرند؛ پس فرصت ها را غنیمت بشمارید. 🆔 @mahdavi_arfae