📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به كميل بن زياد نخعی،فرماندار 《هیات》و نکوهش او در مقابل با لشکریان مهاجم شام که در سال ٣٨ هجری نوشته شد.
🔹نكوهش از فرمانده شكست خورده
♦️پس از ياد خدا و درود! سستی انسان در انجام كارهایی كه بر عهده اوست، و پافشاری در كاری كه از مسوليت او خارج است، نشانه ناتوانی آشكار، و انديشه ويرانگر است. اقدام تو به تاراج مردم (قرقيسا) در مقابل رها كردن پاسداری از مرزهایی كه تو را بر آن گمارده بوديم -و كسی در آنجا نيست تا آنجا را حفظ كند، و سپاه دشمن را از آن مرزها دور سازد-انديشه ای باطل است. تو در آنجا پلی شده ای كه دشمنان تو از آن بگذرند و بر دوستانت تهاجم آورند، نه قدرتی داری كه با تو نبرد كنند، و نه هيبتی داری که از تو بترسند و بگريزند، نه مرزی را می توانی حفظ كنی، و نه شوكت دشمن را می توانی درهم بشكنی، نه نيازهای مردم ديارت را كفايت می كنی، و نه امام خود را راضی نگه می داری.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه61
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به فرماندارانی كه لشکر از شهرهای آنان عبور می کند.
🔹جبران خسارتها در مانورهای نظامی
♦️از بنده خدا! علی امير مومنان به گردآوران ماليات و فرمانداران شهرهایی كه لشكريان از سرزمين آنان می گذرند. پس از ياد خدا و درود! همانا من سپاهيانی فرستادم كه به خواست خدا بر شما خواهند گذشت، و آنچه خدا بر آنان واجب كرده به ايشان سفارش كردم، و بر آزار نرساندن به ديگران، و پرهيز از هرگونه شرارتی تاكيد كرده ام، و من نزد شما و پيمانی كه با شما دارم از آزار رساندن سپاهيان به مردم بيزارم، مگر آنكه گرسنگی سربازی را ناچار گرداند، و برای رفع گرسنگی چاره ای جز آن نداشته باشد، پس كسی را كه دست به ستمكاری زند كيفر كنيد، و دست افراد سبك مغز خود را از زيان رساندن به لشكريان، و زحمت دادن آنها جز در آنچه استثنا كردم باز داريد. من پشت سر سپاه در حركتم، شكايتهای خود را به من رسانيد، و در اموری كه لشكريان بر شما چيره شده اند كه قدرت دفع آن را جز با كمك خدا و من نداريد، به من مراجعه كنيد، كه با كمك خداوند آن را برطرف خواهم كرد. ان شاء الله.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه60
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
#نامه60
#سؤال: چرا در این نامه امام در مورد آزار رساندن سپاهیان به مردم سرباز گرسنه را استثنا کردند؟
#جواب:
✅قاعده عقلی داریم در فقه مان که میگوید:
📢" الإضطرارُ تبیحُ المحظورات " یعنی آنجایی که حرمتی و منعی از طرف خدا رسیده تا جایی این منع قابل اجراست که شخص به اضطرار مبتلا نشود.
💢مثلاً: خوردن گوشت مردار حرام است اما اگر انسانی در بیابانی گرفتار شود و جز گوشت مردار هیچ چیزی برای زنده ماندن نداشته باشد نه تنها آنجا خوردن آن گوشت مردار جایز است بلکه برای حفظ جانش واجب میشود.
⏪در این نامه هم حضرت در مورد سربازان که از زن و بچه و دیار خودشان كوچ کردند برای حفظ امنیتِ همین مردم میفرماید:
« حق ندارید در شرایط عادی که میتوانید آذوقه خودتان را از راه درست تأمین کنید به مال مردم تعرض کنید از مزرعه شان چیزی بخورید از باغشان چیزی بردارید. اما اگر سرباز شما چنان گرسنه و مضطر شد که هیچ چیز دیگری نمی توانست پیداکند؛ ازباب همین قاعده عقلی به اندازه رفع ضرورت واضطرارش جایز است که از مال مردم بخورد تا زنده بماند تا امنیت مردم را بتواند حفظ کند.»
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═════ ೋღ🍂🌸🍂ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜 نامه به اسود بن قطبه فرمانده لشکر حلوان درجنوب شهر سرپل ذهاب امروزی
🔹مسووليتهای فرماندهی
♦️پس از ياد خدا و درود. اگر رای و انديشه زمامدار دچار دگرگونی شود، او را از اجرای عدالت بسيار باز می دارد، پس كار مردم در آنچه حق است نزد تو يكسان باشد. زيرا در ستمكاری بهایی برای عدالت يافت نمی شود، از آنچه كه همانند آن را بر ديگران نمی پسندی پرهيز كن، و نفس خود را در حالی که امیدوار به پاداش الهی بوده و از کیفر او هراسناکی ، به انجام آنچه خداوند بر تو واجب كرده است، وادار ساز. و بدان كه دنيا سرای آزمايش است، و دنياپرست ساعتی در آن نمی آسايد جز آنكه در روز قيامت از آن افسوس می خورد، و هرگز چيزی تو را از حق بی نياز نمی گرداند. و از جمله حقی كه بر توست آن كه، نفس خويش را نگهبان باشی ، و به اندازه توان در امور رعيت تلاش كنی، زيرا آنچه در اين راه نصيب تو می شود، برتر از آن نيروی بدنی است که از دست می دهی، با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه59
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜 نامه به شهرهای دور برای روشن ساختن حوادث صفين
🔹افشای حوادث جنگ صفين
♦️آغاز كار چنين بود ما با مردم شام ديدار كرديم، كه در ظاهر پروردگار ما يكی، و پيامبر ما يكی، و دعوت ما در اسلام يكی بود، و در ايمان به خدا و تصديق كردن پيامبرش، هيچ كدام از ما بر ديگری برتری نداشت، و با هم وحدت داشتيم جز در خون عثمان كه ما از آن بركناريم، پس به آنان گفتيم: بياييد با خاموش ساختن آتش جنگ، و آرام كردن مردم، به چاره جویی و درمان بپردازيم، تا كار مسلمانان استوار شود، و به وحدت برسند، و ما برای اجرای عدالت نيرومند شويم، اما شاميان پاسخ دادند: 《چاره ای جز جنگ نداريم.》پس《از پیشنهاد حق ما》 سر باز زدند، و جنگ درگرفت، و تداوم يافت، و آتش آن زبانه كشيد. پس آنگاه كه دندان جنگ در ما و آنان فرو رفت، و چنگال آن سخت كارگر افتاد، به دعوت ما( صلح و گفتگو )گردن نهادند، و بر آنچه آنان را خوانديم، پاسخ دادند. ما هم به درخواست آنان پاسخ داديم، و آنچه را خواستند زود پذيرفتيم، تا حجت را بر آنان تمام كنيم، و راه عذرخواهی را ببنديم. آنگاه آنكه بر پيمان خود استوار ماند، از هلاكت نجات يافت، و آن كس كه در لجاجت خود پا فشرد، خدا پرده ناآگاهی بر جان او كشيد، و بلای تيره روزی گرد سرش گردانيد.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه58
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜 نامه به مردم كوفه در سال ٣٦ هجری،هنگام حرکت از مدینه به سوی بصره.
🔹روش بسيج كردن مردم برای جهاد
♦️پس از ياد خدا و درود! من از جايگاه خود مدينه بيرون آمدم، يا ستمكارم يا ستم ديده، يا سركشی كردم يا از فرمانم سر باز زدند، همانا من خدا را به ياد كسی می آورم كه اين نامه به دست او رسد، تا به سوی من كوچ كند، اگر مرا نيكوكار يافت ياری كند، و اگر گناهكار بودم مرا به حق باز گرداند.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه57
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به فرماندار سپاه شريح بن هانی که او را در سال ٣٦ هجری به سوی شام حرکت داد.
🔹اخلاق فرماندهی
♦️در هر صبح و شام از خدا بترس، و از فريبكاری دنيا بر نفس خويش بيمناك باش، و هيچگاه از دنيا ايمن مباش، بدان اگر برای چيزهایی كه دوست می داری، يا آنچه را كه خوشايند تو نيست، خود را باز نداری، هوسها تو را به زيانهای فراوانی خواهند كشيد، سپس نفس خود را باز دار و از آن نگهبانی كن، و به هنگام خشم، بر نفس خويش شكننده و حاكم باش.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه56
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
═════ ೋღ💎ღೋ════
#نامه56
#سؤال: منظور مولا از شکننده بودن بر نفس خویش به هنگام خشم چیست؟
#جواب:
✅یعنی وقتی نفست تو را به خشم واداشت، با برخورد قاطع و بی ملاحظه علیه نفس خود اقدام کن.
⭕️در روایتی از وجود نازنین پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله میخوانیم:
📢" اعدی عدوّک نفسُکَ التی بینَ جَنبَیک ": بدترین دشمن تو همان نفس اماره ای است که بین دو پهلویت قرار دارد. پس با این دشمن قاطعانه مبارزه کن.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═════ ೋღ💎ღೋ════