📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به ابوموسی اشعری ،در آستانه جنگ جمل،سال٣٦ هجری خبر رسید که ابوموسی اشعری،فرماندار کوفه،مردم را برای پیوستن به امام (علیه السلام) باز می دارد،حضرت این نامه را نوشت:
🔹بازداشتن ابوموسی از فتنه انگيزی
♦️از بنده خدا علي امير مومنان به عبدالله بن قيس (ابوموسی اشعری)پس از ستايش پروردگار!
سخنی از تو به من رسيد كه هم به سود، و هم به زيان تو است، چون فرستاده من پيش تو آيد، دامن همت به كمر زن، كمرت را برای جنگ محكم ببند، و از سوراخ خود بيرون آی، و مردم را برای جنگ بسيج كن، اگر حق را در من ديدی بپذير، و اگر دودل ماندی كناره گير، به خدا سوگند! هر جا كه باشی تو را بياورند و به حال خويش رها نكنند، تا گوشت و استخوان و تر و خشكت درهم ريزد، و در كنار زدنت از حكومت شتاب كنند، چنانكه از پيش روی خود همانگونه بترسی كه از پشت سرت هراسناكی. حوادث جاری كشور آنچنان آسان نيست كه تو فكر می كنی، بلكه حادثه بسيار بزرگی است كه بايد بر مركبش سوار شد، و سختی های آن را هموار كرد، و پيمودن راه های سخت و كوهستانی آن را آسان نمود، پس فكرت را به كار گير، و مالك كار خويش باش، و سهم و بهره ات را بردار، اگر همراهی با ما را خوش نداری كناره گير، بی آنكه مورد ستايش قرارگيری يا رستگار شوی، كه سزاوار است تو در خواب باشی و ديگران مسووليتهای تو را برآورند، و از تو نپرسند كه كجا هستی؟ و به كجا رفته ای؟ به خدا سوگند! اين راه حق است و به دست مرد حق انجام می گيرد، و باكی ندارم كه خدانشناسان چه می كنند؟ با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه63
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
#نامه63
#سؤال: لطفاً انتهای #نامه63 آنجا که امام «میفرمایند: سزاوار است که تو در خواب باشی و دیگران مسئولیت های تو را برآورند» را توضیح بفرمایید
#جواب:
✳️یعنی اگر تو از یاری ما دست برداری در خواب غفلت خواهی بود؛ اما کار دین و حکومت لنگ تو نخواهد شد بلکه مومنانی خواهند بود که جای تو را پر می کنند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به مردم مصر که همراه مالک اشتر در سال ٣٨ هجری فرستاد
1⃣مظلوميت امام در خلافت
♦️پس از ياد خدا و درود! خداوند سبحان محمد (صل الله علیه و آله وسلم) را فرستاد تا بيم دهنده جهانيان، و گواه پيامبران پيش از خود باشد، آنگاه كه پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) به سوی خدا رفت، مسلمانان پس از وی در كار حكومت با يكديگر درگير شدند، سوگند به خدا نه در فكرم می گذشت، و نه در خاطرم می آمد كه عرب خلافت را پس از رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم) از اهل بيت او بگرداند، يا مرا پس از وی از عهده دار شدن حكومت باز دارند، تنها چيزی كه نگرانم كرد شتافتن مردم به سوی فلان شخص بود كه با او بيعت كردند. من دست باز كشيدم، تا آنجا كه ديدم گروهی از اسلام باز گشته، می خواهند دين محمد (صل الله علیه و آله وسلم ) را نابود سازند، پس ترسيدم كه اگر اسلام و طرفدارانش را ياری نكنم، رخنه ای در آن بينم يا شاهد نابودی آن باشم، كه مصيبت آن بر من سخت تر از رها كردن حكومت بر شماست، كه كالای چند روزه دنياست، به زودی ايام آن می گذرد چنانكه سراب ناپديد شود، يا چونان پاره های ابر كه زود پراكنده می گردد. پس در ميان آن آشوب و غوغا بپا خواستم تا آنكه باطل از ميان رفت، و دين استقرار يافته، آرام شد. (بخشی از همين نامه است:)
2⃣شجاعت و دشمن شناسی امام (علیه السلام)
♦️به خدا سوگند! اگر تنها با دشمنان روبرو شوم، در حالی كه آنان تمام روی زمين را پر كرده باشند، نه باكی داشته، و نه می هراسم، من به گمراهی آنان و هدايت خود را كه بر آن استوارم، آگاهم، و از طرف پروردگارم به يقين رسيده ام، و همانا من برای ملاقات پروردگار مشتاق، و به پاداش او اميدوارم. لكن از اين اندوهناكم كه بيخردان، و تبهكاران اين امت حكومت را به دست آورند، آنگاه مال خدا را دست به دست بگردانند، و بندگان او را به بردگی كشند، با نيكوكاران در جنگ، و با فاسقان همراه باشند، زيرا از آنان كسی در ميان شماست كه شراب نوشيد و حد بر او جاری شد، و كسی كه اسلام را نپذيرفت اما به ناحق بخششهایی به او عطا گرديد. اگر اينگونه حوادث نبود شما را برنمی انگيختم، و سرزنشتان نمی كردم، و شما را به گردآوری تشويق نمی نمودم، و آنگاه كه سر باز می زديد رهایتان می كردم. آيا نمی بينيد كه مرزهای شما را تصرف كردند؟ و شهرها را گشودند؟ و دستاوردهای شما را غارت كردند؟ و در ميان شهرهای شما آتش جنگ را برافروختند؟ برای جهاد با دشمنان كوچ كنيد. خدا شما را رحمت كند، در خانه های خود نمانيد، كه به ستم گرفتار، و به خواری دچار خواهيد شد، و بهره زندگی شما از همه پست تر خواهد بود، و همانا برادر جنگ، بيداری و هوشياری است هر آن كس كه به خواب رود، دشمن او نخواهد خوابيد. با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه62
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#ویژه_نامه_اعتکاف1⃣
💥بسم الله الرّحمن الرّحيم💥
🌙ماه رجب است و ايام اعتكاف. ايام اعتكاف 13، 14 و 15 ماه قمري است كه به آن ايام البيض مي گويند.
✨ايام البيض يعني ايام روشن و سپيد و نوراني، شما در دعاهاي وضو وقتي صورتتان را مي شوئيد؛ عرض مي كنيد: "اللّهم بيّض وجهي يوم التسود فيه ..."، یعنی خدايا در قيامت كه چهره هايي روشن و نوراني مي شوند، چهره ی من را سياه نكن و در روزگاري كه چهره هايي از گناه سياه خواهند شد، صورت و چهره ی من را نوراني و سپيد كن.
⁉️چرا به اين ايام، ايام البيض مي گويند ؟
⬅️چون انسان ها در اين ايام به بركت اعتكاف ، به بركت همنشيني و انس با خدا، تمام كدورت هايي كه در قلب و روح و روان شان شكل مي گيرد را پاك مي كنند.
🕌خصوصاً وقتي سه روز بايد در خانه ی خاص خدا "مسجد" معتكف شوند و از آن مكان خارج نشوند و به خصوص كه در اين سه روز بايد روزه بگيرند، هر سه براي خداست؛ ايام، مكان و روزه براي خداست.
📢فرمود: "الصُوم لي و اَنا اجزي به "، یعنی روزه براي خودِ منِ خدا است و من خودم جزاي روزه دار را مي دهم.
✔️خوب، زمان و مكان و موقعيت، همه چيز فراهم است تا انسان ها به اوج برسند.
❓اما يك سوال: آيا با صِرف روزه دار بودن و در مسجد اقامت كردن و نخوردن و نياشاميدن و جِدال نكردن و از مسجد خارج نشدن، به همه ی بركات ايام البيض و همه ی بركات اعتكاف مي رسيم؟
💢پاسخ: قطعاً خیر. همانطور كه، به صِرف ورود به حرم مُطهر علي ابن موسي الرضا عليهم السلام و حتي خواندن ادعيه و زيارات مأثوره، همه ی زائران به همه ی بركات زيارت نائل نمي شوند.
✳️در همه ی اين مشاهد مشرفه، در همه موقعيت هاي معنوي و تقرّب، يك چيز شرط اصلي شمرده شده و آن عبارت است از: "معرفت".
👈لذا شما مي بينيد در روايات مربوط به زيارت، مثلاً پيرامون زيارت حضرت معصومه سلام الله عليها، حضرات معصومين فرمودند: "مَن زارها به قم عارفاً به حقها، وَجَب له الجَنه "، كسي كه معصومه سلام الله عليها را در قم زيارت كند، به شرط آنكه معرفت به حق و جايگاه او داشته باشد، بهشت بر او واجب مي شود.
🔴در زيارت امام حسين عليه السلام و امام رضا عليه السلام و ... هم همينطور است.
📖حتي در موقعيت هاي معنوي و مناجات هم به همين شكل است.
✳️شب قدر براي كسي كه معرفت دارد پُربارتر است و اِلّا زير قرآن رفتن و بِكَ يا الله گفتنِ بي معرفت، بي خاصيت نيست اما همه ی فوايد و خواص را هم ندارد.
🔰لذا شيخ عباس قمي در انتهاي اعمال ماه رمضان مي فرمايد كه شيخ طوسي نقل كرده كه بهترين عبادت در شب قدر، مذاكره ی علم و معرفت است.
⏪بنابراين به اين نتيجه رسيديم اگر قرار باشد بندگان خدا که در ايام البيض و ماه معظّم رجب، در مسجد مهمان خدا هستند، بتوانند بهترين استفاده را نمایند، بايد معرفت خودشان را هدف گيري كنند.
⬅️اكنون اين سوال پيش مي آيد كه معرفت يعني چه؟
⬅️و ما از چه طريقي و چه منبعي مي توانيم به بهترين و بالاترين و مطمئن ترين و مفيدترين معرفت دست پيدا كنيم؟
⭕️پاسخ: اولاً معرفت عبارت است از درك حقيقتي كه براي انسان سود حقيقي داشته باشد؛ هر چيزي را دانستن، معرفت نيست و ارزش ندارد.
📣حضرت علي عليه الصلوه و السلام در #نامه31 نهج البلاغه به بهترين فرزند خودش امام حسن عليه السلام مي نويسد كه: "اين نصيحت و وصيّت من را جدّي بگير كه بهترين علم، آن است كه نافع ترين باشد و در فراگيري علمي كه سودمند نيست، هيچ خيري نيست".
💯خوب، چه معرفتي براي انسان نافع ترين است؟
✅معرفتي كه اولاً خود ما را، خوب به خود ما معرفي كند؛ و خدا و مبدأ ما را، خوب معرفي كند؛ هستي و موقعيت و نشئه اي كه در آن هستيم را خوب به ما بشناساند؛ خطرات، زيبايي ها، زشتي هايش را به ما نشان بدهد؛ مسير و راه و روشِ رسيدن به مقصد متعالي را به ما ياد بدهد.
📶و نهايتاً ما را دستگيري كند و به آن سرمنزل مقصود كه بندگي خدا است و رسيدن به بهشتِ برين است، راهنمايي كند؛ ان شاء الله.
♨️لذا معرفت بايد ما را در زمان رشد بدهد، بايد ما را در دل فتنه ها و حوادث و امتحانات و ابتلائات روزگارِ خودمان بتواند به سلامت عبور بدهد و به نتيجه برساند.
◀️بنابراين در بحث معرفت، معلوم مي شود مهم ترين مسئله، منشأ و مبدأیي است كه ما معرفت را از آن دريافت مي كنيم.
⁉️آيا ما مجاز هستيم از هر كسي، کسب معرفت كنيم؟. مسلماً خير.
♻️ يقينا چند مولفه لازم است تا ما به كسي يا منبعي كه ادعا مي كند مي تواند تمام معارف مورد نياز ما را در بهترين سطح آن به ما منتقل كند اعتماد كنيم.
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
تبیان مهدوی
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ #ویژه_نامه_اعتکاف1⃣ 💥بسم الله الرّحمن الرّحيم💥 🌙ماه ر
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
#ویژه_نامه_اعتکاف2⃣
🔴این مولفه ها عبارتند از:
✅عصمت: عاليترين معارف فقط دست معصومين است.
👈لذا قرآن كريم، معصوم است؛ پيامبر و اهل بيت عليهم السلام معصوم هستند. اگر معصوم نبودند ما نمي توانستيم اعتماد كنيم چون به احتمالِ خطايي كه در آنها مي داديم، قلب ما مطمئن نمي شد كه آيا هر آنچه كه مي گويند درست است يا نه؟
⏪آنها معصوم هستند تا ما بتوانیم اعتماد كنيم.
✅بايد جامعيت داشته باشد:
📚تمام كتاب هايي كه دانشمندان و علما نوشتند، هر كدام فقط در يك موضوع يا مسئله است؛ اما آنچه كه اهل بيت عليهم السلام دارند اینگونه نیست و جامع است.
🔴لذا براي اين موضوع، بايد سراغ بخشي رفت كه جامعيت دارد يعني دين و دنيا و سياست و بصيرت و معرفت و توحيد و اخلاق و خانواده و تربيت و اقتصاد و ... همه را در خودش جا داده باشد، مثل خود قرآن كريم كه در رأس همه ی منابع معرفتي است.
✅به روز باشد:
👈يعني وقتي انسان وارد آن منبع مي شود و پاي درس آن شخصيت مي نشيند، كاملاً احساس كند كه ناظر بر مسائل واقعيِ امروزِ من صحبت مي كند، كهنه صحبت نمي كند، مسائل تاريخ مصرف گذشته بيان نمي كند، هر آنچه كه مي گويد، من امروز مصداقي از آن را در زندگي خودم حس مي كنم.
⬅️اگر عصمت، جامعيت و به روز بودن را سه مولفه ی لازم براي يك منبع بدانيم، حالا نود درصد كار و راه ما، پيش رفته است.
💯يعني ما براي برگزاري يك اعتكاف درست، و براي رسيدن به عالي ترين بركات ماه رجب و ايام البيض و اعتكاف، نياز به معرفت داريم.
❇️لذا چون وقت نداريم و از طرفي نمي توانيم از هر منبع و منشأيي استفاده بكنيم، ناگزير، معرفت را بايد از منبعِ معصوم و جامع و منبعي كه به روز باشد دريافت كنيم.
📚حالا دوستان عزيز، به نظر شما پس از قرآن چه منبعي است كه امروزه مي تواند همه ی اين ويژگي ها را يكجا جمع كند؟
⏪البته یقیناً هيچ كتابي را با قرآن كريم نمي توان مقايسه كرد.
🔎اما قرآن كريم به تصريح آياتش و حتی تصريح پيامبر و ائمه عليهم السلام، هم خودش داراي متشابهات است و هم اينكه دستخوش قرائت ها و تفاسير مختلف شد.
📝به #نامه77 نهج البلاغه مراجعه بفرمایيد.
🔘اميرالمومنين عليه السلام قبل از جنگ نهروان كه جنگ با مقدسينِ خوارج بود، ابن عباس را كه مُفسر قرآن است اعزام مي كند تا با خوارج گفتگو و مناظره علمي بكند تا شايد از اين دشمني و خباثت دست بردارند و جنگي رخ ندهد.
⚠️به محض اينكه ابن عباس مي خواهد حركت كند به سمت خوارج، حضرت جلوي او را مي گيرد و مي فرمايد: ابن عباس با آنها از طريق قرآن بحث نكن که اثري ندارد!
‼️نه به اين معني كه قرآن موثر نيست، نه، بلکه آنها با قرآني كه تو با آنها بحث ميكني اثري نمي بينند، چرا؟
🚫چون خودشان را صاحب مقام تفسير و تأويل مي دانند حرف هايي كه تو مي گويي را حرف قرآن نمی دانند بلكه می گویند آنچه كه تو مي گويي برداشت هاي علي است، در حالي كه قرائت و فهم ما چيز ديگري است!
✅آن روز اميرالمومنين عليه السلام فرمود با سيره ی پيامبر با آنها بحث كن، چرا؟
⏪چون سيره ی پيامبر در آن روزگار هنوز خيلي دستخوش تحريفات و قرائت هاي مختلف نشده و دو طرف حاضر، شاهد اين سيره بوده اند- نه اينكه برايشان نقل شده باشد- لذا كسي نمي توانست ادعاي ديگري داشته باشد.
🔵پس گاهي اوقات ممكن است قرآن كريم با وجود اينكه در اوج هست و بايد در اوج هم ديده شود اما در يك سري مسائل، بايد ابتدا يك مقدمه اي جلو بيايد و زمينه را آماده كند تا قرآن درست فهميده شود.
📌امروز، داعش هم مي گويد قرآن، وهابيت هم مي گويد قرآن ، سعودي هم مي گويد قرآن و ما هم مي گوئيم قرآن.
‼️حتي آقاي اوباما رييس جمهور آمريكا در اولين سخنراني كه در دانشگاه الازهر مصر انجام داد قرآن تلاوت كرد.
❎آيا مي شود با اين قرآني كه همه از آن برداشت هاي به ميل شخصي و تفسيرِ به رأي دارند، به وحدت و نتيجه اي رسيد؟
👌قطعاً خیر.
⬅️ما معتقديم آن منبعي كه امروز مي تواند عصمت، جامعيت و به روز بودنش؛ همه ی نيازهاي معرفتي، بصيرتي و حتي سبك زندگي ما را تامين كند و ما را خوب به پاي فهم درست قرآن بنشاند، نهج البلاغه است.
📖نهج البلاغه تنها كتابي است که از معارف اهلبيت عليهم السلام جمع شده و متناسب با دوران حكومت اسلامي است و ما هم امروز در دوران حكومت اسلامي زندگي مي كنيم.
🔎نهج البلاغه، كتاب تنها امامي است كه حكومت به دست گرفت.
⏪دشمنان دانا و دوستان نادان، به هیچ یک از ائمه اطهار عليهم السلام جز اميرالمومنين عليه السلام اجازه ی تشکیل حکومت ندادند، پس جنس مباحث و مسائلي كه در نهج البلاغه مطرح مي شود از جنس ملموس زندگي ما است.
↩️ادامه دارد...
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
تبیان مهدوی
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾ #ویژه_نامه_اعتکاف2⃣ 🔴این مولفه ها عبارتند از: ✅عصمت: عاليترين معارف فقط دس
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
#ویژه_نامه_اعتکاف3⃣
✳️نهج البلاغه به ما ياد مي دهد كه اگر غفلت بكنيم و بيدار نباشيم مثل مردم كوفه خواهيم شد كه نه سيد علي خامنه اي (حفظه الله) بلكه خود علي عليه السلام كه رهبرشان شد هم نتوانستند تاريخ خودشان را درست بشناسند و در تاريخ خودشان درست زندگي كنند و تبديل به منفورترين مردم تاريخ اسلام شدند.
🔴نهج البلاغه به ما مي فهماند صِرف داشتن يك رهبر عالي و نظام اسلامي، كافي نيست.
💢آحاد جامعه بايد بدانند كه در اين دوره و زمانه چگونه زندگي كنند. مراقب چه آفت ها و چه آسيب هايي باشند. چطور فرصت ها را قدر بدانند و چگونه ذيل وحدت كلمه با محوريت وليّ زمان، به تمام بركات مادي و معنوي برسند و بشود همان هدف غائي كه دنبال آن بودند.
⏪عزيزان پس بيایيد همه در ايام البيض كه اتفاقاً با ولادت اميرالمومنين عليه السلام آغاز مي شود؛ يك اعتكاف استثنايي، يك الگوي اعتكاف تراز اسلامي و ويژه را برگزار کنیم.
🔔و آن، اعتكافي است كه اگر هر كسي از آن با خبر شد متعجب بشود كه جمعي در فلان مسجد جمع شده اند و در اعتكاف به سرمايه ی معرفت بيشتر پرداخته اند.
✳️در كنار ذكر و نماز و تهجّدِ نيمه شب و روزه و ...، مهمترين كار آنها، كسب معرفت از امام المتقين علي عليه السلام بود كه خداوند در سوره يس درباره او فرمود:"وَ كُلّ شيٍ اَحصیناهُ في امامٍ مُبين"، يعني ما همه ی علم هستی و زمین و آسمان را در يك امامِ مبين جمع كرديم.
📢و پيامبر صلوات الله علیه در شان آن امام عزيز در روز غدير فرمود: "و هو الامام المُبين" يعني اين علي همان امام مبين است.
✔️اميرالمومنين عليه السلام هم در #خطبه175 نهج البلاغه فرمود: "و الله اگر بخواهم مي توانم هر كدام از شما را از آغاز تا پايان كارش و از تمام شئون زندگيش آگاه كنم".
◀️اميرالمومنين عليه السلام كه خداوند به حكمت متعاليه ی خودش، در نظام احسن او را منبع و معدن و منشأ اصلي علم و معرفت قرارداده است، تا جايي كه ما براي شناخت پيامبر هم اگر از راه اميرالمومنين عليه السلام وارد نشويم، قطعا به انحراف كشيده مي شويم.
👈چون پيامبر فرمودند:
⭕️ " اَنَا مَدِينَةُ الْعِلْمِ وَ عَلِيٌّ بَابُهَا فَمَنْ أَرَادَ الْعِلْمَ فَلْيَأْتِ الْبَابَ "، يعني من شهر علم هستم اما علي دروازه ی ورود به شهر علم است و هر كسي اراده كند به علم و حكمت دست پيدا كند بايد از باب آن كه اميرالمومنين علي ابن ابيطالب روحي له الفدا است وارد بشود.
*⃣نهج البلاغه روزيِ شماست در اين اعتكاف، قدر اين نعمت بزرگ و اين مائده ی آسماني را بدانيد ما با تمام وجود خادم نهج البلاغه هستیم و با آسان ترين روشِ نهج البلاغه خواني و ارزان ترين راه دسترسي به آن و راه اندازي جلسه، نهج البلاغه خواني را به شما مي آموزيم.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯