eitaa logo
تبیان مهدوی
2.8هزار دنبال‌کننده
17 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹 1⃣: منظور حضرت از" همانا انسان از به دست آوردن چیزی خشنود می شود که هرگز آن را از دست نخواهد داد " چیست؟ آیا منظور لذت ها است؟ : ✳️بله بخشی از لذتهای طبیعی دنیا به راحتی در اختیارند پس به دست آوردنش خوشحالی ندارد. 2⃣: آیا منظور از "برای چیزی اندوهناک است که هرگز به دست نخواهد آورد" در مورد انتقام است؟ اگر منظور انتقام باشد چرا نمی شود آن را به دست آورد؟ : ✳️یعنی چیزی که خیال می کنی با انتقام به دست خواهی آورد، به دست نخواهد آمد. 🔴بلکه از بین بردن باطل و احقاق حق راه درست رسیدن به اهداف است. 3⃣:منظور امیرالمومنین علی علیه السلام از "و بر آنچه به جای میگذاری حسرت خور" چیست؟ : ❇️این بخش از که میفرمایند " برآن چه به جای میگذاری حسرت خور" با جمله قبلش میتوان به راحتی فهمید. 💯درجمله قبل میفرماید تنها به توشه ای که از پیش فرستادی خشنود باش. ♨️یعنی برای قیامت خودت اعمال صالح هر چه توانستی جلو بفرستی به همان اعمال صالح شاد باش و دل ببند. ⏪اما از آنطرف اعمال اشتباهی که در این دنیا انجام دادی باید به آنها حسرت بخوری و به عمری که بخاطر آنها تلف شده. ‼️نه بخاطر از دست دادن دنیا و مقام و شهرت حسرت بخوری!! 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 نامه به معاويه پس از جنگ نهروان 1⃣افشای علل گمراهی معاويه ♦️پس از ياد خدا! و درودمعاويه! وقت آن رسيده است كه از حقائق آشكار پند گيری، تو با ادعاهای باطل همان راه پدرانت را می پيمایی، خود را در دروغ و فريب افكندی ، و خود را به آنچه برتر از شان تواست نسبت می دهی، و به چيزی دست دراز می كنی كه از تو باز داشته اند، و به تو نخواهد رسيد، اين همه را برای فرار كردن از حق، و انكار آنچه را كه از گوشت و خون تو لازم تر است، انجام می دهی، حقایقی كه گوش تو آنها را شنيده و از آنها آگاهی داری، آيا پس از روشن شدن راه حق، جز گمراهی آشكار چيز ديگری يافت خواهد شد؟ و آيا پس از بيان حق، جز اشتباه كاری وجود خواهد داشت؟ از شبهه و حق پوشی بپرهيز، فتنه ها دير زمانی است كه پرده های سياه خود را گسترانده، و ديده هایی را كور كرده است. 2⃣پاسخ به ادعاهای دروغين معاويه ♦️نامه ای از تو به دستم رسيد كه در سخن پردازی از هر جهت آراسته، اما از صلح و دوستی نشانه ای نداشت، و آكنده از افسانه هایی بود كه هيچ نشانی از دانش و بردباری در آن به چشم نمی خورد، در نوشتن اين نامه كسی را مانی كه پای در گل فرو رفته، و در بيغوله ها سرگردان است، مقامی را می طلبی كه از قدر و ارزش تو والاتر است، و هيچ عقابی را توان پرواز بر فراز آن نيست و چون ستاره دوردست (عيوق) از تو دور است. پناه بر خدا كه پس از من ولايت مسلمانان را بر عهده گيری، و سود و زيان آن را بپذيری، يا برای تو با يكی از مسلمانان پيمانی يا قراردادی را امضا كنم. از هم اكنون خود را درياب، و چاره ای بينديش، كه اگر كوتاهی كنی، و برای درهم كوبيدنت بندگان خدا برخيزند، درهای نجات بروی تو بسته خواهد شد، و آنچه را كه امروز از تو می پذيرند فردا نخواهند پذيرفت، با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ : منظور حضرت از "و انکار آنچه را که از گوشت وخون تو لازم تر است؛ انجام میدهی" چیست؟ : ✅یعنی امر خلافت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام چونان برای معاویه لعنةالله علیه روشن و مبرهن بود که از گوشتی که جز تن انسان شده انگار به او نزدیک تر بود. 🔴همان جور که بدن انسان تا وقتی در این دنیاست همیشه همراه اوست. 💯این اعتقاد با استدلال و دلیل و آیه برای معاویه این قدر آشکارا و روشن بود اما با این حال انکار میکرد. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 نامه ای در جواب معاويه 1⃣پاسخ تهديدات نظامی معاويه ♦️پس از ياد خدا ! چنانكه يادآور شدی، ما و شما دوست بوديم و هم خويشاوند، اما ديروز ميان ما و شما بدان جهت جدایی افتاد كه ما ايمان آورديم و شما كافر شديد، و امروز ما در اسلام استوار مانديم و شما آزمايش گرديديد، اسلام آوردگان شما با ناخشنودی، آن هم زمانی به اسلام روی آوردند كه بزرگان عرب تسليم رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم ) شدند، و در گروه او قرار گرفتند. در نامه ات نوشتی كه طلحه و زبير را كشته، و عايشه را تبعيد كرده ام، و در كوفه و بصره منزل گزيدم، اين امور ربطی به تو ندارد، و لازم نيست از تو عذر بخواهم. و نوشتی كه با گروهی از مهاجران و انصار به نبرد من می آیی، هجرت از روزی كه برادرت (يزيد) در فتح مكه اسير شد پايان يافت، پس اگر در ملاقات با من شتاب داری، دست نگهدار، زيرا اگر من به ديدار تو بيايم سزاوارتر است، كه خدا مرا به سوی تو فرستاده تا از تو انتقام گيرم، و اگر تو با من ديدار كنی چنان است كه شاعر اسدی گفت: (تندباد تابستانی سخت می وزد و آنها را با سنگ ريزه ها، و در ميان غبار و تخته سنگها، درهم می كوبد.) 2⃣يادآوری سوابق نظامی در پيروزيها ♦️و در نزد من همان شمشيری است كه در جنگ بدر بر پيكر جد و دایی و برادرت زدم. به خدا سوگند! می دانم تو مردی بی خرد وکور دل هستی، بهتر است درباره تو گفته شود از نردبانی بالا رفته ای كه تو را به پرتگاه خطرناكی كشانده، و سودی برای تو نداشته، زيانبار است؛ زيرا تو غير گمشده خود را می جویی، و غير گله خود را می چرانی. منصبی را می خواهي كه سزاوار آن نبوده، و در شان تو نيست، چقدر گفتار تو با كردارت فاصله دارد؟ چقدر به عموها و دایی های کافرت شباهت داری، شقاوت و آرزوی باطل آنها را به انكار نبوت محمد (صل الله علیه و آله) واداشت، و چنانكه می دانی در گورهای خود غلطيدند، نه برابر مرگ توانستند دفاع كنند، و نه آنگونه كه سزاوار بود از حريمی حمايت، و نه در برابر زخم شمشيرها خود را حفظ كردند، كه شمشيرها در ميدان جنگ فراوان، و سستی در برابر آن شايسته نيست. تو درباره كشندگان عثمان فراوان حرف زدی، ابتدا چون ديگر مسلمانان با من بيعت كن، سپس درباره آنان از من داوری بطلب، كه شما و مسلمانان را به پذيرفتن دستورات قرآن وا دارم، اما آنچه را كه تو می خواهی، چنان است كه به هنگام گرفتن كودك از شير، او را بفريبند، سلام بر آنان كه سزاوار سلامند. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══ : تطبیق شعر شاعر اسدی با آنچه امیرالمومنین از دیدار معاویه به سوی ایشان بیان داشتند چگونه است؟ : ✳️ کنایه است از اینکه اگر به جنگ با من بیایی عاقبتی جز در هم کوبیده شدن و نابودی نخواهی داشت. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ════ ೋღ🍃🌹🍃ღೋ═══
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به ابوموسی اشعری ،در آستانه جنگ جمل،سال٣٦ هجری خبر رسید که ابوموسی اشعری،فرماندار کوفه،مردم را برای پیوستن به امام (علیه السلام) باز می دارد،حضرت این نامه را نوشت: 🔹بازداشتن ابوموسی از فتنه انگيزی ♦️از بنده خدا علي امير مومنان به عبدالله بن قيس (ابوموسی اشعری)پس از ستايش پروردگار! سخنی از تو به من رسيد كه هم به سود، و هم به زيان تو است، چون فرستاده من پيش تو آيد، دامن همت به كمر زن، كمرت را برای جنگ محكم ببند، و از سوراخ خود بيرون آی، و مردم را برای جنگ بسيج كن، اگر حق را در من ديدی بپذير، و اگر دودل ماندی كناره گير، به خدا سوگند! هر جا كه باشی تو را بياورند و به حال خويش رها نكنند، تا گوشت و استخوان و تر و خشكت درهم ريزد، و در كنار زدنت از حكومت شتاب كنند، چنانكه از پيش روی خود همانگونه بترسی كه از پشت سرت هراسناكی. حوادث جاری كشور آنچنان آسان نيست كه تو فكر می كنی، بلكه حادثه بسيار بزرگی است كه بايد بر مركبش سوار شد، و سختی های آن را هموار كرد، و پيمودن راه های سخت و كوهستانی آن را آسان نمود، پس فكرت را به كار گير، و مالك كار خويش باش، و سهم و بهره ات را بردار، اگر همراهی با ما را خوش نداری كناره گير، بی آنكه مورد ستايش قرارگيری يا رستگار شوی، كه سزاوار است تو در خواب باشی و ديگران مسووليتهای تو را برآورند، و از تو نپرسند كه كجا هستی؟ و به كجا رفته ای؟ به خدا سوگند! اين راه حق است و به دست مرد حق انجام می گيرد، و باكی ندارم كه خدانشناسان چه می كنند؟ با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═ : لطفاً انتهای آنجا که امام «میفرمایند: سزاوار است که تو در خواب باشی و دیگران مسئولیت های تو را برآورند» را توضیح بفرمایید : ✳️یعنی اگر تو از یاری ما دست برداری در خواب غفلت خواهی بود؛ اما کار دین و حکومت لنگ تو نخواهد شد بلکه مومنانی خواهند بود که جای تو را پر می کنند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ🌿🌸🌿ঈঊঈ═─═
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به مردم مصر که همراه مالک اشتر در سال ٣٨ هجری فرستاد 1⃣مظلوميت امام در خلافت ♦️پس از ياد خدا و درود! خداوند سبحان محمد (صل الله علیه و آله وسلم) را فرستاد تا بيم دهنده جهانيان، و گواه پيامبران پيش از خود باشد، آنگاه كه پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم) به سوی خدا رفت، مسلمانان پس از وی در كار حكومت با يكديگر درگير شدند، سوگند به خدا نه در فكرم می گذشت، و نه در خاطرم می آمد كه عرب خلافت را پس از رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم) از اهل بيت او بگرداند، يا مرا پس از وی از عهده دار شدن حكومت باز دارند، تنها چيزی كه نگرانم كرد شتافتن مردم به سوی فلان شخص بود كه با او بيعت كردند. من دست باز كشيدم، تا آنجا كه ديدم گروهی از اسلام باز گشته، می خواهند دين محمد (صل الله علیه و آله وسلم ) را نابود سازند، پس ترسيدم كه اگر اسلام و طرفدارانش را ياری نكنم، رخنه ای در آن بينم يا شاهد نابودی آن باشم، كه مصيبت آن بر من سخت تر از رها كردن حكومت بر شماست، كه كالای چند روزه دنياست، به زودی ايام آن می گذرد چنانكه سراب ناپديد شود، يا چونان پاره های ابر كه زود پراكنده می گردد. پس در ميان آن آشوب و غوغا بپا خواستم تا آنكه باطل از ميان رفت، و دين استقرار يافته، آرام شد. (بخشی از همين نامه است:) 2⃣شجاعت و دشمن شناسی امام (علیه السلام) ♦️به خدا سوگند! اگر تنها با دشمنان روبرو شوم، در حالی كه آنان تمام روی زمين را پر كرده باشند، نه باكی داشته، و نه می هراسم، من به گمراهی آنان و هدايت خود را كه بر آن استوارم، آگاهم، و از طرف پروردگارم به يقين رسيده ام، و همانا من برای ملاقات پروردگار مشتاق، و به پاداش او اميدوارم. لكن از اين اندوهناكم كه بيخردان، و تبهكاران اين امت حكومت را به دست آورند، آنگاه مال خدا را دست به دست بگردانند، و بندگان او را به بردگی كشند، با نيكوكاران در جنگ، و با فاسقان همراه باشند، زيرا از آنان كسی در ميان شماست كه شراب نوشيد و حد بر او جاری شد، و كسی كه اسلام را نپذيرفت اما به ناحق بخششهایی به او عطا گرديد. اگر اينگونه حوادث نبود شما را برنمی انگيختم، و سرزنشتان نمی كردم، و شما را به گردآوری تشويق نمی نمودم، و آنگاه كه سر باز می زديد رهایتان می كردم. آيا نمی بينيد كه مرزهای شما را تصرف كردند؟ و شهرها را گشودند؟ و دستاوردهای شما را غارت كردند؟ و در ميان شهرهای شما آتش جنگ را برافروختند؟ برای جهاد با دشمنان كوچ كنيد. خدا شما را رحمت كند، در خانه های خود نمانيد، كه به ستم گرفتار، و به خواری دچار خواهيد شد، و بهره زندگی شما از همه پست تر خواهد بود، و همانا برادر جنگ، بيداری و هوشياری است هر آن كس كه به خواب رود، دشمن او نخواهد خوابيد. با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
•┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈• •┈••✾🔸◆✨💠✨◆🔸✾••┈•
هدایت شده از محتوای جلسات آنلاین
4_5902055272599257966.rar
حجم: 1.15M
فایل متن و جلد اعتکاف
هدایت شده از محتوای جلسات آنلاین
55567.jpg
حجم: 331.8K
هدایت شده از محتوای جلسات آنلاین
7777.jpg
حجم: 416.5K