📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به حارث همدانی
1⃣اخلاق كارگزاران حكومتی
♦️به ريسمان قرآن چنگ زن، و از آن نصيحت پذير، حلالش را حلال، و حرامش را حرام بشمار، و حقی را كه در زندگی گذشتگان بود تصديق كن، و از حوادث گذشته تاريخ برای آينده عبرت گير، كه حوادث روزگار با يكديگر همانند بوده، و پايان دنيا به آغازش می پيوندد، و همه آن رفتنی است. نام خدا را بزرگ دار، و جز به حق بر زبان نياور، مرگ و جهان پس از مرگ را فراوان به ياد آور، هرگز آرزوی مرگ مكن جز آنكه بدانی از نجات يافتگانی، از كاری كه تو را خشنود، و عموم مسلمانان را ناخوشايند است بپرهيز، از هر كار پنهانی كه در آشكار شدنش شرم داری پرهيز كن، از هر كاری كه از كننده آن پرسش كنند، نپذيرد يا عذرخواهی كند، دوری كن، آبروی خود را آماج تير گفتار ديگران قرار نده، و هر چه شنيدی بازگو مكن، كه نشانه دروغگویی است و هر خبری را دروغ مپندار، كه نشانه نادانی است. خشم را فرونشان، و به هنگام قدرت ببخش، و به هنگام خشم فروتن باش، و در حكومت مدارا كن تا آينده خوبی داشته باشی، نعمتهایی كه خدا به تو بخشيده نيكو دار، و نعمتهایی كه در اختيار داری تباه مكن، و چنان باش كه خدا آثار نعمتهای خود را در تو آشكارا بنگرد.
2⃣اوصاف مومنان
♦️و بدان! بهترين مومنان، آنكه جان و خاندان و مال خود را در راه خدا پيشاپيش تقديم كند، چه آن را كه پيش فرستی براي تو اندوخته گردد، و آنچه را كه باقی گذاری سودش به ديگران می رسد. از دوستی با بيخردان، و خلافكاران بپرهيز، زيرا هر كس را به دوستش می شناسند، و در شهرهای بزرگ سكونت كن زيرا مركز اجتماع مسلمانان است، و از جاهایی كه مردم آن از ياد خدا غافلند، و به يكديگر ستم روا می دارند، و بر اطاعت از خدا به يكديگر كمك نمی كنند، بپرهيز. در چيزی انديشه كن كه ياريت دهد، از نشستن در گذرگاههای عمومی، و بازار پرهيز كن كه جای حاضر شدن شيطان، و برانگيخته شدن فتنه هاست، و به افراد پايين تر از خود توجه داشته باش، كه راه شكرگزاری تو در برتری است. در روز جمعه پيش از نماز مسافرت مكن، جز برای جهاد در راه خدا، و يا كاری كه از انجام آن ناچاری، در همه كارهايت خدا را اطاعت كن، كه اطاعت خدا از همه چيز برتر است.
3⃣روش به كارگيری نفس در خوبيها
♦️نفس خود را در واداشتن به عبادت فريب ده، و با آن مدارا كن، و به زور و اكراه بر چيزی مجبورش نساز، و در وقت فراغت و نشاط بكارش گير، جز در آنچه كه بر تو واجب است، و بايد آن را در وقت خاص خودش بجا آوری ، بپرهيز از آنكه مرگ تو فرا رسد در حالی كه از پروردگارت گريزان باشی، و در دنياپرستی غرق باشی، از همنشينی با فاسقان بپرهيز كه شر به شر می پيوندد، خدا را گرامی دار، و دوستان خدا را دوست شمار، و از خشم بپرهيز كه لشكر بزرگ شيطان است. با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه69
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🌹🕊🌹🕊؛
🕊؛
🌹؛
#نامه69
1⃣: با توجه به #نامه69 "ازکاری که تو را خشنود و عموم را ناخوشایند است بپرهیز"
چه کاری است؟
2⃣: آیا خوشایند عموم مردم در همه کارهای کارگزاران لازم است؟
#جواب:
✳️بله در منطق امیرالمومنین معیار، رضایت مردم است.
🔴ولی در #خطبه16 و #نامه53 به مالک اشتر این معیار را عدالت گستری بیان می کنند.
👈عدالت برای عموم خوشایند ولی برای خواص رانت خوار و پرتوقع ناخوشایند است.
3⃣:"نفس خود را در واداشتن به عبادت فریب ده "یعنی چه؟
#جواب:
✅درباره عبادت دو راهکار در نهج البلاغه ذکر شده است:
⭕️۱. مدارا
⭕️۲. فریب
⏪مدارا در مستحبات و درباره عموم مومنین است؛
💢مثلاً حضرت می فرمایند: دلها را اقبال و ادباری است، روی آوردن و پشت کردنی است پس مستحبات را فقط وقتی به آنها تحمیل کنید که اقبال دارند و استقبال می کنند.
⏪اما فریب دادن دل یعنی طوری برنامه ریزی کن که دلت در وقت واجبات و مستحبات تسلیم باشد.
♨️مخصوص خواص است و هم در واجبات است و هم در مستحبات.
4⃣:منظور امیر مومنان از" هر کاری که از کننده آن پرسش کنند٬ نپذیرد یا عذر خواهی کند، دوری کن " چیست؟
#جواب:
✅یعنی عاقبت اندیش باش.
🔴هر کاری خواستی انجام بدهی قبلش تأمل کن که آیا همین کار پنهانی ات آشکار شود و یا نسبت به آن در محکمه دنیا وآخرت، مورد بازجویی قرار بگیری شرمنده و درمانده می شوی؟
⏪اگر جواب منفی است پس راحت باش و آن کار را انجام بدهد.
⁉️ولی حتماً چنین کاری عامل پشیمانی و رسوایی تو خواهد شد پس ترکش کن.
5⃣:«هرچه را شنیدی بازگو مکن که نشانه دروغگویی است و هر خبری را دروغ مپندار که نشانه نادانی است». لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب:
✳️دروغ گو کسی است که چیزی را نقل می کند در حالی که اطمینان به صحت و سقم آن ندارد و پس از آشکار شدن حق معلوم میشود که کاذب بوده است.
🔴از طرفی یکی از نشانه های جهل این است که بی دلیل سخنی را رد می کند.
6⃣:این قسمت از نامه که سکونت در شهرها را با ویژگی هایى بیان میکنند چگونه برسکونت در شهرها و مکان های امروزی مثل شهر تهران با چنین اوضاعی که می بینیم تطبیق دهیم؟
#جواب:
✳️حضرت برای انتخاب محل سکونت دو توصیه دارند :
⭕️۱) در شهرهای بزرگی که مسلمانان بیشتر در آنجا اجتماع میکنند زندگی کن.
🔰این یعنی که آنجا راحت تر میتوانی اعمال را و شعائر دینیت را رعایت کنی و دینداری در آنجا آسان تر است.
⭕️۲) در شهرها و فضاهایی زندگی نکن که اگر آنجا باشی چون مردمش اهل غفلتند و به هم دیگر ستم میکنند آن موقع ممکن است هم به تو ستم کنند هم تو را به غفلت بکشند.
↩️جمع بین این دو توصیه این است که اگر شهرهای بزرگ به گونه ای بودند که مسلمانانش و مردم خدا ترسی در عمل بودند و مردم ظالمی نبودند؛ اولویت در این است که در شهرهای بزرگتر زندگی کنیم.
⚠️اما اگر شهر بزرگتر پر از ظلم و فساد و گناه بود ولو مسلمان بودند همگی شان یا اکثریتشان اما شهر کوچکتر از آن با جمعیت کمتر برای حفظ دین و ایمان و در امان ماندن از ستم وضعیتش بهتر بود قاعدتاً دیگر شهر بزرگتر اولویت ندارد.
7⃣: آیا منظور حضرت از "در روز جمعه پیش از نماز مسافرت مکن جز برای جهاد در راه خدا..." نماز جمعه است و در صدد بیان اهمیت نماز جمعه بودند؟
#جواب:
❇️بله این بخش از نامه اهمیت نمازجمعه را بر هرکاری غیر از جهاد در راه خدا و امور اضطراری دیگر بیان می فرمایند.
8⃣:چرا عبادت با کلمه فریب آمده و فرموده اند" نفس خود را در واداشتن به عبادت فریب ده"
#جواب:
✳️فریبی که در این نامه جناب آقای دشتی خدا بیامرز ترجمه کرده عبارت " خادع" یعنی خدعه کن با نفس خودت گرفته شده.
🔴خدعه در کلام عربی لزوماً همه جا به معنای فریبی که ما در فارسی می فهمیم نیست بسته به اینکه:
⁉️چه کسی برای چه کاری علیه چه چیزی وچه کسی نقشه میکشد معنی میشود.
💢مثلاً خداوند در سوره مبارکه نساء، آیه ۱۴۲ در مورد منافقین میفرمایند:
❇️إنّ المنافقینَ یُخادعونَ اللّه و هُو خادعُهُم
همانا منافقین:
◀️برای خدا برای دین خدا خدعه میکنند و خدا هم نسبت به آنها خدعه میکند.
🔹الف) خدعه منافقین نسبت به دین یعنی نقشه میریزند برای دروغ گفتن، دو رویی نشان دادن تا نفوذ کنند دربین مومنین که این منفی است.
🔹ب) خدعه خداوند درمقابل منافقین نعوذبالله به معنای دروغ گفتن خدانیست به معنی نقشه کشیدن برای رسوا کردن منافقین وبی اثر کردن نقشه ها آنهاست.
📢این جا هم که میفرمایند. " نفس خودت را برای عبادت فریب ده یعنی چنان برنامه ریزی و نقشه ریزی کن تا آن را بتوانی جذب عبادت بکنی از راه درست.
✔️لذا بعدش حضرت میفرمایند که وادارش نکن بیخود به مستحبات وقتی که اقبال روحی دارد و..
👈خلاصه دراین حکمت خدعه کردن مؤمن با نفس خودش یعنی برنامه ای بریز به گونه ای که نغس تو دلبسته و وابسته به عبادت بشود.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🌹
🕊
🌹🕊🌹🕊
📜📜📜🌿🌹 ﷽🌹🌿📜📜📜
📜 نامه به سلمان فارسی، قبل از ایام خلافت
🔹روش برخورد با دنيا
♦️پس از ياد خدا و درود! دنيای حرام چونان مار است، كه پوستی نرم، و زهری كشنده دارد، پس از جاذبه های فريبنده آن روی گردان، زيرا زمان كوتاهی در آن خواهی ماند، و اندوه آن را از سر بيرون كن، زيرا كه يقين به جدایی آن، و دگرگونی حالات آن را داری، و آنگاه كه به دنيا خو گرفته ای بيشتر بترس، زيرا كه دنياپرست تا به خوشگذرانی در دنيا اطمينان كرد او را به تلخ كامی كشاند، و هرگاه كه به دنيا انس گرفت و آسوده شد، ناگاه به وحشت دچار می گردد.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه68
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به قثم بن عباس فرماندار شهر مکه
1⃣رسيدگی به امور حاجيان در مراسم حج
♦️پس از ياد خدا و درود! برای مردم حج را به پای دار، و روزهای خدا را به يادشان آور، در بامداد و شامگاه در يك مجلس عمومی با مردم بنشين، آنان كه پرسشهای ديني دارند با فتواها آشنايشان بگردان، و ناآگاه را آموزش ده، و با دانشمندان به گفتگو بپرداز، جز زبانت چيز ديگری پيام رسانت با مردم، و جز چهره ات دربانی وجود نداشته باشد، و هيچ نيازمندی را از ديدار خود محروم مگردان، زيرا اگر در آغاز از درگاه تو رانده شود، ديگر تو را نستايد گرچه در پايان حاجت او برآورده شود. در مصرف بيت المالی كه در دست تو جمع شده است انديشه كن، و آن را به عيالمندان و گرسنگان پيرامونت ببخش، و به مستمندان و نيازمندانی كه سخت به كمك مالی تو احتياج دارند برسان، و مازاد را نزد ما بفرست، تا در ميان مردم نيازمندی كه در اين سامان هستند تقسيم گردد.
2⃣سفارش به رفع نيازهای حجاج
♦️به مردم مكه فرمان ده تا از هيچ زائری در ايام حج در مكه اجرت مسكن نگيرند، كه خدای سبحان فرمود: (عاكف و بادی در مكه يكسانند.)
عاكف، يعنی اهل مكه، و بادی، يعنی زائرانی كه از ديگر شهرها به حج می آيند، خدا ما و شما را به آنچه دوست دارد توفيق عنايت فرمايد، با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه67
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹 ﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به عبدالله بن عباس
🔹ضرورت واقع بينی
♦️پس از ياد خدا و درود! همانا انسان از به دست آوردن چيزی خشنود می شود كه هرگز آن را از دست نخواهد داد، و برای چيزی اندوهناك است كه هرگز به دست نخواهد آورد، پس بهترين چيز در نزد تو در دنيا، رسيدن به لذتها، يا انتقام گرفتن نباشد، بلكه بايد خاموش كردن باطل، يا زنده كردن حق باشد، تنها به توشه ای كه از پيش فرستادی خشنود باش، و بر آنچه بيهوده می گذاری حسرت خور، و همت و تلاش خود را برای پس از مرگ قرار ده.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه66
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
🌹🍃🌹🍃🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
#نامه66
1⃣: منظور حضرت از" همانا انسان از به دست آوردن چیزی خشنود می شود که هرگز آن را از دست نخواهد داد " چیست؟ آیا منظور لذت ها است؟
#جواب:
✳️بله بخشی از لذتهای طبیعی دنیا به راحتی در اختیارند پس به دست آوردنش خوشحالی ندارد.
2⃣: آیا منظور از "برای چیزی اندوهناک است که هرگز به دست نخواهد آورد" در مورد انتقام است؟ اگر منظور انتقام باشد چرا نمی شود آن را به دست آورد؟
#جواب:
✳️یعنی چیزی که خیال می کنی با انتقام به دست خواهی آورد، به دست نخواهد آمد.
🔴بلکه از بین بردن باطل و احقاق حق راه درست رسیدن به اهداف است.
3⃣:منظور امیرالمومنین علی علیه السلام از "و بر آنچه به جای میگذاری حسرت خور" چیست؟
#جواب:
❇️این بخش از #نامه66 که میفرمایند " برآن چه به جای میگذاری حسرت خور" با جمله قبلش میتوان به راحتی فهمید.
💯درجمله قبل میفرماید تنها به توشه ای که از پیش فرستادی خشنود باش.
♨️یعنی برای قیامت خودت اعمال صالح هر چه توانستی جلو بفرستی به همان اعمال صالح شاد باش و دل ببند.
⏪اما از آنطرف اعمال اشتباهی که در این دنیا انجام دادی باید به آنها حسرت بخوری و به عمری که بخاطر آنها تلف شده.
‼️نه بخاطر از دست دادن دنیا و مقام و شهرت حسرت بخوری!!
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃؛
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜 نامه به معاويه پس از جنگ نهروان
1⃣افشای علل گمراهی معاويه
♦️پس از ياد خدا! و درودمعاويه! وقت آن رسيده است كه از حقائق آشكار پند گيری، تو با ادعاهای باطل همان راه پدرانت را می پيمایی، خود را در دروغ و فريب افكندی ، و خود را به آنچه برتر از شان تواست نسبت می دهی، و به چيزی دست دراز می كنی كه از تو باز داشته اند، و به تو نخواهد رسيد، اين همه را برای فرار كردن از حق، و انكار آنچه را كه از گوشت و خون تو لازم تر است، انجام می دهی، حقایقی كه گوش تو آنها را شنيده و از آنها آگاهی داری، آيا پس از روشن شدن راه حق، جز گمراهی آشكار چيز ديگری يافت خواهد شد؟ و آيا پس از بيان حق، جز اشتباه كاری وجود خواهد داشت؟ از شبهه و حق پوشی بپرهيز، فتنه ها دير زمانی است كه پرده های سياه خود را گسترانده، و ديده هایی را كور كرده است.
2⃣پاسخ به ادعاهای دروغين معاويه
♦️نامه ای از تو به دستم رسيد كه در سخن پردازی از هر جهت آراسته، اما از صلح و دوستی نشانه ای نداشت، و آكنده از افسانه هایی بود كه هيچ نشانی از دانش و بردباری در آن به چشم نمی خورد، در نوشتن اين نامه كسی را مانی كه پای در گل فرو رفته، و در بيغوله ها سرگردان است، مقامی را می طلبی كه از قدر و ارزش تو والاتر است، و هيچ عقابی را توان پرواز بر فراز آن نيست و چون ستاره دوردست (عيوق) از تو دور است. پناه بر خدا كه پس از من ولايت مسلمانان را بر عهده گيری، و سود و زيان آن را بپذيری، يا برای تو با يكی از مسلمانان پيمانی يا قراردادی را امضا كنم. از هم اكنون خود را درياب، و چاره ای بينديش، كه اگر كوتاهی كنی، و برای درهم كوبيدنت بندگان خدا برخيزند، درهای نجات بروی تو بسته خواهد شد، و آنچه را كه امروز از تو می پذيرند فردا نخواهند پذيرفت، با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه65
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
#نامه65
#سؤال: منظور حضرت از "و انکار آنچه را که از گوشت وخون تو لازم تر است؛ انجام میدهی" چیست؟
#جواب:
✅یعنی امر خلافت و ولایت امیرالمومنین علیه السلام چونان برای معاویه لعنةالله علیه روشن و مبرهن بود که از گوشتی که جز تن انسان شده انگار به او نزدیک تر بود.
🔴همان جور که بدن انسان تا وقتی در این دنیاست همیشه همراه اوست.
💯این اعتقاد با استدلال و دلیل و آیه برای معاویه این قدر آشکارا و روشن بود اما با این حال انکار میکرد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜 نامه ای در جواب معاويه
1⃣پاسخ تهديدات نظامی معاويه
♦️پس از ياد خدا ! چنانكه يادآور شدی، ما و شما دوست بوديم و هم خويشاوند، اما ديروز ميان ما و شما بدان جهت جدایی افتاد كه ما ايمان آورديم و شما كافر شديد، و امروز ما در اسلام استوار مانديم و شما آزمايش گرديديد، اسلام آوردگان شما با ناخشنودی، آن هم زمانی به اسلام روی آوردند كه بزرگان عرب تسليم رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم ) شدند، و در گروه او قرار گرفتند. در نامه ات نوشتی كه طلحه و زبير را كشته، و عايشه را تبعيد كرده ام، و در كوفه و بصره منزل گزيدم، اين امور ربطی به تو ندارد، و لازم نيست از تو عذر بخواهم. و نوشتی كه با گروهی از مهاجران و انصار به نبرد من می آیی، هجرت از روزی كه برادرت (يزيد) در فتح مكه اسير شد پايان يافت، پس اگر در ملاقات با من شتاب داری، دست نگهدار، زيرا اگر من به ديدار تو بيايم سزاوارتر است، كه خدا مرا به سوی تو فرستاده تا از تو انتقام گيرم، و اگر تو با من ديدار كنی چنان است كه شاعر اسدی گفت: (تندباد تابستانی سخت می وزد و آنها را با سنگ ريزه ها، و در ميان غبار و تخته سنگها، درهم می كوبد.)
2⃣يادآوری سوابق نظامی در پيروزيها
♦️و در نزد من همان شمشيری است كه در جنگ بدر بر پيكر جد و دایی و برادرت زدم. به خدا سوگند! می دانم تو مردی بی خرد وکور دل هستی، بهتر است درباره تو گفته شود از نردبانی بالا رفته ای كه تو را به پرتگاه خطرناكی كشانده، و سودی برای تو نداشته، زيانبار است؛ زيرا تو غير گمشده خود را می جویی، و غير گله خود را می چرانی. منصبی را می خواهي كه سزاوار آن نبوده، و در شان تو نيست، چقدر گفتار تو با كردارت فاصله دارد؟ چقدر به عموها و دایی های کافرت شباهت داری، شقاوت و آرزوی باطل آنها را به انكار نبوت محمد (صل الله علیه و آله) واداشت، و چنانكه می دانی در گورهای خود غلطيدند، نه برابر مرگ توانستند دفاع كنند، و نه آنگونه كه سزاوار بود از حريمی حمايت، و نه در برابر زخم شمشيرها خود را حفظ كردند، كه شمشيرها در ميدان جنگ فراوان، و سستی در برابر آن شايسته نيست. تو درباره كشندگان عثمان فراوان حرف زدی، ابتدا چون ديگر مسلمانان با من بيعت كن، سپس درباره آنان از من داوری بطلب، كه شما و مسلمانان را به پذيرفتن دستورات قرآن وا دارم، اما آنچه را كه تو می خواهی، چنان است كه به هنگام گرفتن كودك از شير، او را بفريبند، سلام بر آنان كه سزاوار سلامند.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه64
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜