•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
#حکمت53
#سؤال:در حکمت 53 منظور از سخاوت چیست؟
#جواب:
✍ امام(عليه السلام) فرمود: سخاوت آن است كه ابتدايى (و بدون درخواست) باشد،
🔴اما آنچه در برابر تقاضا داده مى شود يا از روى «حيا» است و يا براى فرار از «مذمّت».
✳️یعنی بهترین نوع بخشش سخاوت است چون قبل از درخواست کردن نیازمند به او عطا میشود.
🔰ولی اگر بخشش بعد از درخواست نیازمند انجام شود ارزشش کمتر است.
👈زیرا یا از روی شرم و حیا و به تعبیر ما "رودربایستی" می بخشد یا از ترس مذمت دیگران که نگویند خسیس و بخیل است.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
•┈••✾◆🍃🌸🍃◆✾••┈•
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: هيچ بی نيازی چون عقل، و هيچ فقری چون نادانی نيست، هيچ ارثی چون ادب، و هيچ پشتيبانی چون مشورت کردن نيست.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت54
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
#حکمت54
#سوأل: اینکه حضرت میفرمایند " هیچ ارثی چون ادب نیست" یعنی ادب امری کاملا غیراکتسابی است و نه اکتسابی و انسان نقشی در آن ندارد ؟
#جواب:
وقتی کلام حکیمانه امیرالمومنین علیه السلام را می خوانیم .باید نقطه تمرکز و کانون توجهش رو پیداکنیم. در این حکمت مساله اصلی بحث اهمیت و آثار ادب است. این که از واژه میراث و ارث استفاده فرموده اند به این معنا نیست که ذهن ما به سمت تعریف فقهی ارث و آثار و امثال این برود. اینجا حضرت می خواهند بفرمایند ارث در فضای عادی چیست ؟ این که کسی مالی بدون زحمت به دستش می آید .
کسی از دنیا می رود تمام زحماتی که او برای جمع آوری اموال و املاک کشیده است ، به فرزندان و نزدیکانش بدون اینکه زحمت کشیده باشد ، میرسد.
این مالی که بدون زحمت به دست می آید که معمولا هم مال زیادی نسبت به مال خود فرد ، است ، ومال ارزشمندی است چون به یکباره می تواند ، زندگی انسان را از نظر مالی و اقتصادی متحول کند.
فقط از همین جهت ادب را باید دید . یعنی حضرت میخواهند بفرمایند ، ادب دارایی است که در زندگی ، انسان را خیلی راحت و آسان بسیار خوب متحول می کند . نه این که مثل ارث مادی ، اکتسابی یا غیراکتسابی است . یقینا لازمه ادب ورزیدن ، تلاش خود شخص است ،برخلاف ارثی که بدون تلاش به دست می آید.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
🕊🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🕊
🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: شكيبایی دو گونه است، شكيبایی بر آنچه خوش نمی داری، و شكيبایی در آنچه دوست می داری.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت55
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: ثروتمندی در غربت، مانند در وطن بودن است، و تهيدستی در وطن غربت است.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت56
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
#حکمت56
#سوأل: در این حکمت گویی حضرت ثروت را تأیید میکنند و در #حکمت58 ثروت را ریشه شهوات میدانند ، دلیل این به ظاهر تناقض چیست؟
#جواب:
✳️ در این حکمت حضرت معیار غربت و عدم غربت را در زندگی عرفی و عادی مردم بیان می کنند .
🔴 همانطور که در #حکمت3 فرمودند :" تهیدستی مرد زیرک را در برهان کند می سازد، و انسان تهیدست در شهر خویش نیز بیگانه است ."
⏪ یعنی در بین مردم عادی که رفتارهایشان را دقیقاً براساس ارزش ها و معیارهای دینی هماهنگ نمی کنند .
⁉️کسی که فقیر و تهیدست باشد ، حتی در شهر و دیار خویش مورد بی مهری و بی توجهی قرار می گیرد و غریب است .
💯 پس در این حکمت نقطه مهم و اصلی عبارتست از غربتی که ریشه در فقر دارد و عدم غربت که ریشه در غنا و ثروت دارد.
‼️اما در #حکمت58 فضای بحث متفاوت است ، وحضرت میخواهند درباره ثروت هشداری بدهند .
🚫منظورشان این نیست که ثروت بد است ، بلکه می خواهند بفرمایند اگر ثروت به دست نااهل بیفتد و اگر ثروتمند از نفس خود مراقبت نکند ، ماده و زمینه و مقدمه تمام شهوات و گمراهی ها با همان ثروت ساخته خواهد شد.
⬅️ بنابراین هیچ تفاوت و تناقضی در این دو حکمت وجود ندارد .
🔻یکی از منظر ی نگاه می کند که ظاهر زندگی اجتماعی و عرفی و نسبتش با ثروتمندی و فقر چیست ؟
🔻و دومین حکمت از منظر اخلاقی و ارزشی نگاه میکند که نوعی توصیه و هشدار است .
↩️ که اگر قرار است متمکن و ثروتمند باشی که چیز نکوهیده و بدی نیست، این ثروت تو ممکن است آسیبی هم داشته باشد ؛ باید آن آسیب را مراقبت کنی که عبارتست از این که این ثروت میتواند زمینه تمام شهوات و فوران تمام خواهش های نفسانی تورا فراهم کند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: قناعت ثروتی است كه پايان نا پذير.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت57
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: ثروت، ريشه شهوت هاست.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت58
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇
🎇🎇🎇🎇🌿🌹🌿🎇🎇🎇🎇
💠و درود خدا بر او فرمود: آن کسی که تو را هشدار داد، مانند كسی است كه تو را مژده داد.
📒 #نهج_البلاغه #حکمت59
🎇🌹🕊
🎇🌿🌹
🎇🎇🎇🎇