eitaa logo
تبیان مهدوی
2.8هزار دنبال‌کننده
17 عکس
15 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜 پس از بازگشت از جنگ صفین ،این وصيت نامه اقتصادی را در ٢٠ جمادی الاول سال ٣٧ هجری نوشت 1⃣وصيت اقتصادی نسبت به اموال شخصی ♦️اين دستوری است كه بنده خدا علی بن ابيطالب، امير مومنان نسبت به اموال شخصی خود برای خشنودی خدا، داده است، تا خداوند با آن به بهشتش درآورد، و آسوده اش گرداند. (قسمتي از اين نامه است) همانا سرپرستی اين اموال بر عهده فرزندم حسن بن علی است، آنگونه كه رواست از آن مصرف نمايد، و از آن انفاق كند، اگر برای حسن حادثه ای رخ داد و حسين زنده بود، سرپرستی آن را پس از برادرش به عهده گيرد، و كار او را تداوم بخشد. پسران فاطمه از اين اموال به همان مقدار سهم دارند كه ديگر پسران علی خواهند داشت، من سرپرستي اموالم را به پسران فاطمه واگذارم، تا خشنودی خدا، و نزديك شدن به رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلم) و بزرگ داشت حرمت او، و احترام پيوند خويشاوندی پيامبر (صلی الله علیه و آله وسلم) را فراهم آورم. 3⃣ضرورت حفظ اموال ♦️و با كسی كه اين اموال در دست اوست شرط می كنم كه اصل مال را حفظ نموده تنها از ميوه و درآمدش بخورند و انفاق كنند، و هرگز نهالهای درخت خرما را نفروشند، تا همه اين سرزمين يكپارچه زير درختان خرما بگونه ای قرار گيرد كه راه يافتن در آن دشوار باشد. و زنان غير عقدی من كه با آنها بودم و صاحب فرزند يا حامله می باشند، پس از تولد فرزند، فرزند خود را گيرد كه بهره او باشد، و اگر فرزندانش بميرد، مادر آزاد است، كنيز بودن از او برداشته، و آزادی خويش را باز يابد. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═════ ೋღ💎ღೋ════ ═════ ೋღ💎ღೋ════
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜وصیت امام علیه السلام در لحظه های شهادت در رمضان ٤٠ هجری 🔹پندهای جاودانه ♦️سفارش من برای شما آنكه به خدا شرك نورزيد، و سنت محمد (صلی الله علیه و آله وسلم) را تباه نكنيد، اين دو ستون دين را برپا داريد، و اين دو چراغ را روشن نگهداريد، آنگاه سزاوار هيچ سرزنشی نخواهید بود. من ديروز همراهتان بودم و امروز مايه عبرت شما می باشم، و فردا از شما جدا می گردم، اگر ماندم خود اختيار خون خويش را دارم، و اگر بميرم، مرگ وعده گاه من است، اگر عفو كنم، برای من نزديك شدن به خدا، و برای شما نيكی و حسنه است، پس عفو كنيد. (آيا دوست نداريد خدا شما را بيامرزد؟) به خدا سوگند! مرگ ناگهان به من روی نياورده كه از آن خشنود نباشم، و نشانه های آن را زشت بدانم، بلكه من چونان جوينده آب در شب كه ناگهان آن را بيابد، يا كسی كه گمشده خود را پيدا كند، از مرگ خرسندم كه: (و آنچه نزد خداست برای نيكان بهتر است.) (شبيه اين كلمات در خطبه ها گذشت كه جهت برخی مطالب تازه آن را آورديم.) 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄ : امام علی علیه السلام در وصیت نامه خود امر به عفو قاتل خود می کنند ، اما براساس تاریخ ابن ملجم قصاص شد . لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅ اولاً: عفو از دشمن همیشه به معنای عفو از قاتل هم نیست. 🔴حضرت در جاهای دیگری مثل فرمودند : وقتی بر دشمنت دست یافتی، بخشیدن اورا شکرانه ی نعمت قرار بده. ⏪این قاعده ی کلی یعنی در شرایط عادی بخشیدن کسی که دشمنی شخصی با شما داشته و شما بتوانید تلافی کنید ولی از او بگذرید این یک جور شکر نعمت قدرت است. ✅ثانیاً: اما اگر یک کسی دچار جنایتی بشود و خودش هم از نظر شخصیتی بر این جنایت و حق بودن این جنایت خودش مصر باشد ، این همیشه مشمول این نکته ی عفو نمیشود. 👈یعنی وقتی که مسئله اعتقادی_سیاسی می‌شود چه بسا قصاص کردن کسی در این تراز برای دیگران یک جور خط و نشان کشیدن و درس عبرت است . ⬅️ لذا ما در بعضی از جرم ها همین‌طور داریم . 👌حتی اگر مثلاً کسی شخصی را که دچار یک آسیبی توسط یک جانی شده، ببخشد آن جرم حکومتیش و جرم اجتماعیش را نمی‌تواند ببخشد فقط میتواند سهم خودش رو ببخشد. ♨️مثلاً کسی که در خیابان قمه کشیده و یک نفر را هم زده این دو جرم انجام داده: 🔹یکی جرم به شخص کرده که خب او می‌تواند ببخشد . 🔹ولی یک جرم اجتماعی هم کرده که قبح این ترساندن مردم و وحشت ایجاد کردن و اختلال در امنیت را می‌خواسته بشکند آن دیگر قابل بخشش نیست و حتماً باید مجرم و آن مقصر محاکمه و تنبیه بشود . ↩️شاید در ماجرای ابن ملجم ملعون با توجه به فضای سنگینی که خوارج در جامعه درست کرده بودند و داشتند با تبلیغاتی که از قرآن سوء استفاده می‌کردند خودشان را حامی و حافظ دین و امیر المؤمنین علیه اسلام را دشمن قرآن معرفی می‌کردند؛ این ضربه ای که به ابن ملجم خورد برای یک عده ی زیادی درس عبرت باشد و مایه ی وحشت که ممکن است به این چنین جنایتی مبتلا بشوند و به این‌چنین عاقبتی دچار شوند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄┅═══✼🍃🌺🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به ابن عباس فرماندار بصره در سال ٣٦ هجری که گفت پس از سخنان پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم ) هیچ سخنی را همانند این نامه نیافتم 🔹سفارش به آخرت گرایی ♦️پس از ياد خدا و درود! همانا انسان گاهی خشنود می شود به چيزی كه هرگز از دستش نمی رود، و ناراحت می شود برای از دست دادن چيزی كه هرگز به آن نخواهد رسید. ابن عباس! خوشحالی تو از چيزی باشد كه در آخرت برای تو مفيد است، و اندوه تو برای از دست دادن چيزی از آخرت باشد، آنچه از دنيا به دست می آوری تو را خشنود نسازد، و آنچه در دنيا از دست می دهی زاری كنان تاسف مخور، همت خويش را به دنيای پس از مرگ واگذار. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄ : حضرت می‌فرمایند : «همانا انسان خشنود می شود به چیزی که هرگز از دستش نمی رود.» لطفاً توضیح دهید. : ✅این عبارت با توجه به کل قابل در ک میشود. ⚠️حضرت در مقایسه بین دنیا و آخرت خوشی و ناخوشی را به دو نوع حقیقی و غیرحقیقی تقسیم می فرماید: 🔴خوشی حقیقی، در چیزی است که در آخرت مفید باشد. 🔴ولی خوشی غیرحقیقی به چیزی است که در دنیا به تقدیر الهی به دست می آید و در آخر هم فانی میشود چون کل دنیا رو به زوال است. ↩️ناخوشی حقیقی باید برای از دست دادن چیزی از آخرت باشد. ↩️ و ناخوشی غیرحقیقی برای از دست دادن آرزوهای دنیایی است که اصلاً هرچقدر هم تلاش کنی به تمام آنها نخواهی رسید . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ┄═❁๑🍃๑🌺๑🍃๑❁═┄
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮ 💫بسم الله الرحمن الرحیم💫 عرض سلام و ادب و صبح بخیر دارم خدمت همه جویندگان معارف نهج البلاغه: ✳️نکته ای که امروز در بخش تبیین باید با هم گفتگو کنیم ، یاد آوری ، ذکر و شکر نعمتی است که مدتی است خداوند به ما ارزانی داشته است. 🔴خواهران بزرگوار ، اگر همه ما ، از من حقیر ناچیز تا شما بزرگواران، به زمان گذشته ای که با نهج البلاغه هیچ آشنایی نداشتیم ، برگردیم ؛ حتی در همین حدی که امروز از لایه های ابتدایی نهج البلاغه انس و آشنایی داریم ، حتماً اعتراف و ازعان می کنیم که واقعاً از وقتی نهج البلاغه وارد زندگی ما و ما وارد حیات نهج البلاغه ای شدیم همه چیز دارد آرام آرام تغییر می کند ، از حس و حال ما ، از نگرشها و ارزشهای ما ، از صمیمیتی که بین ما ونهج البلاغه ایها ایجاد شد ، کیفیت زندگی ما دارد تغییر میکند . ✳️حالا مقدار این تغییر با توجه به ظرفیت و تلاش هر کدام از ما متفاوت است . ⁉️اما در اصل اینکه ما به برکت نهج البلاغه در زندگی خودمان تغییر داریم احساس می کنیم فکر نمی کنم کسی شکی داشته باشد . ⚠️مگر کسی که ظاهراً خودش را از ما بداند و نهج البلاغه ای بداند ولی در واقع انسی با نهج البلاغه نگیرد . ⬅️یعنی حداقل روزی ۱۰ یا ۲۰ دقیقه با نهج البلاغه ننشسته باشد . ‼️خب این نعمت بزرگی است ، برای این نعمت دو حق به گردن ما می آید ؛ 1⃣: حالا که خدا بعد از دوران حیرت از این کتاب به آن کتاب ، از این جلسه به آن جلسه ، از این استاد به آن استاد و یک بهم ریختگی فکری و اخلاقی و معنوی و اعتقادی حالا ما را رسانده سر یک نظام و نظم خیلی خوب و شیرین و محکمی مثل نهج البلاغه دیگر نباید در استفاده از این منبع عظیم کوتاهی کنیم . ⏪شکر این نعمت به این است که: 🔻اولاً: بیشتر از قبل و هر روز بیشتر از دیروز به این کتاب شریف خودمان را برسانیم. 🔻ثانیاً: و از خدا بخواهیم هم تیزهوشی و ژرف اندیشی ، هم پاکی نیت و طهارت روح بیشتر به ما عنایت کند تا لایه های باطنی تر و عمیق تر آن را بشناسیم و بدست آوریم . 2⃣:همان‌طور که خود حضرت معتقدند حالا همین مقدار که خدا دست ما را در دست آقا امیرالمؤمنین علیه السلام گذاشت و زندگی ما را آرام آرام نظم و نورانیت بخشید ما هم واسطه شویم و دست مردم را در دست امیرالمؤمنین علیه السلام بگذاریم . 👈گاهی من گله مند می شوم بعضی از برادران و خواهران ما هنوز در ترویج نهج البلاغه سستی می کنند . 📌هنوز خیال می کنند اگر امثال من حقیر یک توفیقکی داریم و تلاشهایی می کنیم برای معرفی نهج البلاغه چیزی از خودمان داریم. ⏪ باور نکردند که اگر خودشان را به دست امیرالمؤمنین بسپارند و همین مقدار اطلاعات و مهارتهایی که تقدیم می شود را جدی بگیرند می توانند بقیه مردم را هم نجات بدهند ، در زندگی بقیه مردم هم این لذت و نورانیت انس با امیرالمؤمنین را ایجاد کنند . 💯بنابراین : ⭕️بیشتر از قبل با نهج البلاغه مأنوس باشید . ⭕️بیشتر از قبل تلاش کنید تا دوستان و عزیزان ما را با نهج البلاغه آشنا کنید . 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ╰❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╯
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه دیگری به زياد بن ابيه در سال ٣٦ هجری 🔹سفارش به ميانه روی ♦️ای زياد، از اسراف بپرهيز، و ميانه روی را برگزين، از امروز به فكر فردا باش، و از اموال دنيا به اندازه كفاف خويش نگهدار، و زيادی را برای روز نيازمنديت در آخرت پيش فرست. آيا اميد داری خداوند پاداش فروتنان را به تو بدهد در حالی كه از متكبران باشی؟ و آيا طمع داری ثواب انفاق كنندگان را دريابی در حالی كه در ناز و نعمت قرار داری؟ و تهيدستان و بيوه زنان را از آن نعمتها محروم می كنی؟ همانا انسان به آنچه پيش فرستاده، و نزد خدا ذخيره ساخته، پاداش داده خواهد شد با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═ : جملهٔ «از امروز به فکر فردا باش» آیا فردا منظور آخرت است یا منظور آینده است ، اگر آینده است مگر نه اینکه می‌گوییم خدا روزی رسان است و نباید غصه فردا را خورد؟ لطفاً توضیح بفرمایید. : ✅در این مراد امیرالمؤمنین علیه السلام از " واذکر فی الیوم غدا" امروز به فکر فردا باش. 🔴یعنی : در دنیا جوری رفتار کن که در فردای قیامت گرفتار نشوی. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع ═─═ঊঈঊ☸ঈঊঈ═─═
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به زياد بن ابيه 🔹هشدار از خيانت به بيت المال ♦️همانا من، براستی به خدا سوگند می خورم، اگر به من گزارش كنند كه در بيت المال خيانت كردی، كم يا زياد، چنان بر تو سخت گيرم كه كم بهره شده، و در هزينه عيال، درمانی، و خوار و سرگردان شوی! با درود. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜
🌹🕊🌹🕊؛ 🕊؛ 🌹؛ :چرا این فرد با این پیشینه که از اسمش هم معلوم است( زیاد ابن ابیه) به عنوان جانشین فرماندار انتخاب شدند؟لطفا توضیح بفرمایید. : ✳️گاهی وقت ها شرایط یک مسئولیت بگونه ای است که امام در انتخاب فرد لایق برای این مسئولیت، مخیر بین دو گزینه خوب و خوبتر نیستند بلکه مخیر بین بد و بدتر هستند. ⭕️یا باید فردی متعهد ولی غیر توانمند و ضعیف از نظر مدیریتی را انتخاب کنند که در این صورت بجای کار و بار امام را سبک تر کند، سنگین تر می کند. ⭕️و یا باید فردی که از نظر تدین ضعیف تر است ولی کارکشته تر و مدیرتر است بگذارد و صرفاً با یک نظارت سفت و سخت محسوس یا نانحسوس کنترلش نماید. ⏪ قطعاً دومی پسندیده تر است. ⛔️در ماجرای زیاد بن ابیه هم دقیقاً این اتفاق افتاد یکی از یاران بسیار متدین مولا (ظاهراً جناب کمیل) عهده دار این مقام بود ولی نتوانستند منویات امام را درست برآورده کند. ⁉️لذا حضرت جای او را به زیاد دادند. 🖊حجت‌الاسلام مهدوی ارفع 🌹 🕊 🌹🕊🌹🕊
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜 📜نامه به يكی از فرمانداران خود به نام عمر بن ابی سلمه ارحبی، که در فارس ایران حکومت می کرد 🔹هشدار از بدرفتاری با مردم ♦️ پس از نام خدا و درود. همانا دهقانان مركز فرمانداريت، از خشونت و قساوت و تحقير كردن مردم و سنگدلی تو شكايت كردند، من درباره آنها انديشيدم، نه آنان را شايسته نزديك شدن يافتم، زيرا كه مشركند. و نه سزاوار قساوت و سنگدلی و بدرفتاری هستند زيرا كه با ما هم پيمانند، پس در رفتار با آنان، نرمی و درشتی را به هم آميز. رفتاری توام با شدت و نرمش داشته باش، اعتدال و ميانه روی را در نزديك كردن يا دور نمودن، رعايت كن. 📜 ، 📜🌹🕊 📜🌿🌹 📜📜📜📜