📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به يكی از فرمانداران خود
🔹نكوهش يك كارگزار
♦️پس از ياد خدا و درود! از تو خبری رسيده است كه اگر چنان كرده باشی، پروردگار خود را به خشم آورده، و امام خود را نافرمانی كردی، و در امانت خود خيانت كردی. به من خبر رسيده كه كشت زمينها را برداشته، و آن چه را كه می توانستی گرفته، و آنچه در اختيار داشتی به خيانت خورده ای، پس هر چه زودتر حساب اموال را برای من بفرست و بدان كه حسابرسی خداوند از حسابرسی مردم سخت تر است.
با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه40
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
#نامه40
#سؤال: حضرت در مواجهه با خیانتکاران ،گویی ذره ای مسامحه و ملاحظه و مصلحت اندیشی نداشتند ،اما چرا مایی که ادعای حکومت شیعی داریم اینگونه نیستیم؟
#جواب :
✅در مورد این سوال دو نکته را باید عرض کنم :
🔴 اولاً: از شما میپرسم ، فریادهای امیرالمومنین علیه السلام برسر بعضی مسئولین خطاکار و یا حتی خیانت کار ، بر سر مسئولین کدام حکومت است؟
⁉️آیا برسر غیر مسئولینی است که خود حضرت آنان را منصوب کرده اند؟
⏪پس معلوم میشود حتی اگر رهبر جامعه فرد معصوم ، باعظمت و بی نظیری چون امیرالمؤمنین علیه السلام هم باشد ، احتمال این که مسئولین منصوب شده حضرت هم در مسیر بواسطه فریب دنیا ، آلوده به مال پرستی یا مقام پرستی شوند، وجود دارد.
👈 چون معصوم که نباید و نمی خواهد در برابر سنت الهی که اختیار انسان است ، بایستد.
✳️همه انسانها بواسطه اختیار خودشان ، امتحان میشوند .
*⃣در نتیجه وقتی در حکومت امیرالمومنین معصوم چنین مسئولین خطاکار و خیانتکاری پیدا می شوند ، در حکومت غیرمعصوم هم به طریق اولی احتمالش وجود دارد .
🔴ثانیاً: باز از شما سؤال میکنم ، آیا امیرالمومنین در نامه ها این مسئولین را مورد عتاب و خطاب و توبیخ قرار داده اند یا در سخنرانی ها و خطبه ها؟
🔰حضرت در نامه ها این عتاب ها و خطابها را فرموده اند و مسئولین خطاکار و خیانتکار را به سلابه کشیده اند.
👈اما در نهج البلاغه ای که غیر از ۷۹ نامه ۲۴۱ خطبه داریم ، آیا در یکی از این خطبه ها ، اسم یک نفر از مسئولین آمده است؟
⁉️آیا در فضای عمومی و علنی جامعه ، آبروی هیچ مسئول خطاکاری را برده اند؟ هرگز؟؟
💢این نامه ها هم برای شخص افراد و به صورت محرمانه نوشته شده است و بعدها توسط سید رضی رضوان الله تعالی تبدیل به کتاب شده و در دسترس ماست و میخوانیم .
⚠️حال از کجا میدانیم رهبر معظم انقلاب هم در خفا و محرمانه به مسئولین خطاکار ، نامه ها نمی نویسند یا تذکرات حضوری نمی دهند ؟
‼️مگر یک رهبر حکیم باید در فضای علنی و رسانه و در سخنرانی عمومی فردی را مورد عتاب و خطاب قرار دهد و آبرویش را ببرد ؟
❇️که اگر این کار را انجام دهد دیگر حتی هیچ انسان سالمی هم جرأت نخواهد کرد مسؤلیتی را در جامعه بپذیرد.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به عمروعاص در سال٣٩ هجری پس از نبرد صفین
🔹افشای بردگی عمروعاص
♦️تو دين خود را پيرو كسی قرار دادی كه گمراهيش آشكار است، پرده اش دريده، و افراد بزرگوار در همنشينی با او لكه دار، و در معاشرت با او به سبك مغزی متهم می گردند، تو در پی او می روی، و چونان سگی گرسنه بدنبال پس مانده شكار شير هستی، به بخشش او نظر دوختی كه قسمتهای اضافی شكارش را به سوی تو افكند، پس دنيا و آخرت خود را تباه كردی، در حالی كه اگر به حق می پيوستی به خواسته های خود می رسيدی. اگر خدا مرا بر تو و پسر ابوسفيان مسلط گرداند، سزای زشتيهای شما را خواهم داد، اما اگر قدرت آن را نيافتم و باقی مانديد آنچه در پيش روی داريد برای شما بدتر است. با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه39
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#نامه39
#سؤال: حضرت میفرمایند اگر به حق می پیوستی ، به خواسته های خود می رسیدی.
آیا منظور از حق ، هم مواهب دنیایی و هم سعادت آخرت است؟ حال آن که حضرت در نهج البلاغه از سختی ، محرومیت و فقر برای شیعیان ایشان سخن به میان آورده اند. لطفاً توضیح بفرمایید.
#جواب :
✅منظور کلام حضرت خطاب به عمرو عاص اینست که تو خیال کردی اگر پیروی فرد فاسقی مثل معاویه را کنی ، به آرزوهای مادی و دنیایی ات میرسی؟
👈 در حالیکه چنین نیست تو هم دنیای خودت را تباه کردی ،، چون خوار و ذلیل شد و مثل سگی شده ای که برای یک لقمه غذا محتاج دیگران شده.
👈هم آخرتت را تباه کردی چون شریک در تمام فسق و فجور و ظلم معاویه شده ای .
🔴اما اگر به سمت حق میرفتی غذای پاکیزه ای به دست می آوردی و آخرت تو هم آباد میشد.
❇️این که حضرت میفرمایند هرکس ما را دوست دارد و ولایت ما را میخواهد ، برود جلباب فقر به تن کند ، به این معنا نیست که لزوماً از نظر مادی فقیر خواهد شد. که این مسئله را در #حکمت112 توضیح دادیم .
🔰حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام در جاهای مختلف نهج البلاغه ، فقر را تقبییح کرده اند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜 نامه به مردم مصر در سال٣٨ هجری آنگاه که مالک اشتر را به فرمانداری آنان برگزید
🔹ويژگيهای بی مانند مالك اشتر
♦️از بنده خدا، علی امير مومنان، به مردمی كه برای خدا به خشم آمدند، آن هنگام كه ديگران خدا را در زمين نافرمانی كردند، و حق او را نابود نمودند، پس ستم، خيمه خود را بر سر نيك و بد، مسافر و حاضر، و بر همگان، برافراشت، نه معروفی ماند كه در پناه آن آرامش يابند، و نه كسی از زشتيها نهی می كرد پس از ستايش پروردگار! من بنده ای از بندگان خدا را به سوی شما فرستادم، كه در روزهای وحشت، نمی خوابد، و در لحظه های ترس از دشمن روی نمی گرداند، بر بدكاران از شعله های آتش تندتر است، او مالك پسر حارث مدحجی است، آنجا كه با حق است، سخن او بشنويد، و از او اطاعت كنيد، او شمشيری از شمشيرهای خداست، كه نه تيزی آن كند می شود، و نه ضربت آن بی اثر است، اگر شما را فرمان كوچ كردن داد، كوچ كنيد، و اگر گفت بايستيد، بايستيد، كه او در پيش روی و عقب نشينی و حمله، بدون فرمان من اقدام نمی كند مردم مصر! من شما را بر خود برگزيدم كه او را برای شما فرستادم، زيرا او را خيرخواه شما ديدم، و سرسختی او را در برابر دشمنانتان پسنديدم.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه38
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
#نامه38
حضرت میفرمایند:
«اگر شما را فرمان کوچ کردن داد ، کوچ کنید. و اگر گفت بایستید ،بایستید .که او در پیش روی و عقب نشینی وحمله ، بدون فرمان من اقدام نمی کند »
1⃣: آیا منظور این است که مالک اشتر در تمامی تصمیمات با حضرت هماهنگ میکرده؟ آیا این با اصول مدیریت سازگار است یا این که آن زمان با توجه به شرایط و امکانات هماهنگی با رهبر برای هر تصمیم و حرکتی امکان پذیر بود؟
2⃣: یا این که منظور حضرت هماهنگی مالک اشتر با حضرت در اعتقادات و باورها و جهان بینی و چشم انداز است که نتیجه اش یکی بودن رأی و نظر ، علیرغم بعد مسافت خواهد بود ؟
#جواب:
✅یعنی هرچه مالک می گوید با دستور من است .
🔴حال یا دستوری که مورد به مورد در امور مهم از من استعلام و استفسار می کند و یا با علم و آگاهی از مبانی من خودش تشخیص می دهد و ما به تصمیم او راضی و مطمئن هستیم.
3⃣: منظور از «مردمی که برای خدا به خشم آمدند »چیست؟
#جواب:
✳️عثمان در زمان خلافتش فردی بنام عبداالله ابن ابی سهر را به فرمانداری مصر انتخاب کرد . ( این شخص همان فردی است که در زمان فتح مکه علیه اسلام و پیامبر توطئه مهمی کرد و پیامبر دستور قتل او را صادر فرمودند. اما عثمان پا درمیانی کرد و او را نزد حضرت آورد و سه مرتبه از ایشان خواهش کرد تا او را ببخشایند ، پیامبر از او روی برگرداند اما با اصرار عثمان او را بخشیدند و فرمودند این فرد حق ندارد به مدینه بیاید و او را تبعید کردند .)
👈متأسفانه عثمان او را به حاکمیت مصر برگزید ، و او هم در مصر نهایت فساد و جنایت و ظلم را کرد . مردم علیه او شورش کردند و نمایندگانی به مدینه فرستادند تا به عثمان شکایت کنند.
🔰اما عثمان برخلاف انتظار نامه ای به عبداالله ابن ابی سهر داد و توصیه کرد اگر تعدادی از سران مخالفین را در ملا عام گردن بزند ، این اعتراضات و شورش ها تمام خواهد شد . مردم در بین راه نامه را به دست آوردند و دوباره به مدینه برگشتند که همین اعتراض موجب جمع شدن معترضین از قبایل مخلف شد و ختم به قتل عثمان شد .
⚜حضرت در این نامه آن قطعه از تاریخ را توصیف می کنند که مردم مصر همان کسانی هستند که در روزگار عثمان که همه جا راظلم و فساد گرفته بود ، برای اقامه حق قیام کردند.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
✾ ┅┅┄ ❅✨❁ ๑⚜๑❁✨❅ ┄┅┅ ✾
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به معاويه در سال٣٧ هجری، پیش از آغاز نبرد صفین
🔹افشای ادعای دروغين معاويه
♦️پس خدای را سپاس! معاويه! تو چه سخت به هوس های بدعت زا، و سرگردانی پايدار، وابسته ای! حقيقت ها را تباه كرده، و پيمانها را شكسته ای، پيمانهایی كه خواسته خدا و حجت خدا بر بندگان او بود. اما پرگویی تو نسبت به عثمان و كشندگان او را جواب آن است كه: تو عثمان را هنگامی ياری دادی كه انتظار پيروزی او را داشتی، و آنگاه كه ياری تو به سود او بود او را خوار گذاشتی ، با درود.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه37
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به برادرش عقيل نسبت به کوچ دادن دشمن
1⃣ امادگی رزمی امام (علیه السلام )
♦️ لشكری انبوه از مسلمانان را به سوی او (بسر بن ارطاه كه به يمن يورش برده بود ) فرستادم، هنگامی كه اين خبر به او رسيد، دامن برچيد و فرار كرد، و پشيمان بازگشت، اما در سر راه به او رسيدند و اين به هنگام غروب آفتاب بود، لحظه ای نبرد كردند، گويا ساعتی بيش نبود، كه بی رمق با دشواری جان خويش از ميدان نبرد بيرون برد. برادر! قريش را بگذار تا در گمراهی بتازند، و در جدایی سرگردان باشند، و با سركشی و دشمنی زندگی كنند، همانا آنان در جنگ با من متحد شدند آنگونه كه پيش از من در نبرد با رسول خدا (صل الله علیه و آله وسلم) هماهنگ بودند، خدا قريش را به كيفر زشتی هايشان عذاب كند، آنها پيوند خويشاوندی مرا بريدند، و حكومت فرزند مادرم (پيامبر (صل الله علیه و آله وسلم)) را از من ربودند.
2⃣اعلام مواضع قاطعانه در جنگ
♦️اما آنچه را كه از تداوم جنگ پرسيدی، و رای مرا خواستی بدانی، همانا رای من پيكار با پيمان شكنان است تا آنگاه كه خدا را ملاقات كنم، نه فراوانی مردم مرا توانمند می كند، و نه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد .هرگز گمان نكنی كه فرزند پدرت، اگر مردم او را رها كنند، خود را زار و فروتن خواهد داشت، و يا در برابر ستم سست می شود، و يا مهار اختيار خود را به دست هركسی می سپارد، و يا از دستور هر كسی اطاعت می كند، بلكه تصميم من آنگونه است كه آن شاعر قبيله بنی سليم سروده: 《اگر از من بپرسی چگونه ای؟ همانا من در برابر مشكلات روزگار شكيبا هستم. بر من دشوار است كه مرا با چهره ای اندوهناك بنگرند، تا دشمن سرزنش كند و دوست ناراحت شود.》
📜 #نهج_البلاغه، #نامه36
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
#نامه36
1⃣:آنجا که حضرت میفرمایند: «نه فراوانی مردم مرا توانمند می کند ، ونه پراکندگی آنان مرا هراسناک می سازد. »
با این کلام نقش حضور مردم و حمایت از رهبری چه میشود ؟
2⃣: مگر نه اینکه حضور مردم از اصول هر حرکت اجتماعی و انقلابی است و سکوت ۲۵ ساله حضرت دلیلش عدم حضور مردم حول مدار و محور ولایت بود؟
#جواب:
✳️این سوال بسیار سوال خوب و عمیقی است لذا تقاضا می کنم در پاسخش هم عمیق بشوید:
✅نکته اول:بر اساس مبانی ما مشروعیت پیامبر و امام و حتی ولی فقیه کاملا الهی و انتصابی است و در این موضوع حضور و عدم حضور مردم هیچ نقشی ندارد.
🔴حتما این روایت نورانی نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را شنیده اید که فرمودند:"الحسن و الحسین امامان قاما او قَعَدا": حسن و حسین هر دو امام اند چه قیام کنند و چه گوشه ای بنشینند.
✅از طرفی تحقق اجتماعی ولایت، مشروط بر لیاقت و پذیرش و بیعت و حمایت اکثریت مردم است.
🔰پس مقبولیت امام و ولی منوط به پذیرش مردم است.
✅اما نکته دوم: آیا بعد از بیعت مردم ، اگر اکثریت به هر دلیلی مثل دنیازدگی دست از یاری امام و ولی خود بکشند او از مقام اجتماعی خود عزل میشود؟
⭕️هرگز! مردم نمی توانند این تکلیف و بار را از دوش امام و ولی خود بردارند
⏪زیرا در اینصورت جایگاه ولایت می تواند تحت انگیزه های فاسد دنیاطلبان به بازی گرفته شود.
✅بله حداکثر این است که مردم کوفه مثلاً در یاری امام خود آنقدر کوتاهی می کنند تا او به شهادت می رسد و حکومتش از بین می رود.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
┄┅═══✼🍃🌹🍃✼═══┅┄
📜📜📜🌿🌹﷽🌹🌿📜📜📜
📜نامه به عبدالله بن عباس پس از شهادت محمدبن ابی بکر در مصر
🔹علل سقوط مصر
♦️پس از ياد خدا و درود! همانا مصر سقوط كرد، و فرماندارش محمد بن ابی بكر (كه خدا او را رحمت كند) شهيد گرديد، در پيشگاه خداوند، او را فرزندی خيرخواه، و كارگزاری كوشا، و شمشيری برنده، و ستونی باز دارنده می شماريم، همواره مردم را برای پيوستن به او برانگيختم، و فرمان دادم تا قبل از اين حوادث ناگوار به ياريش بشتابند، مردم را نهان و آشكار، از آغاز تا انجام فرا خواندم، عده ای با ناخوشايندی آمدند، و برخی به دروغ بهانه آوردند، و بعضی خوار و ذليل بر جای ماندند. از خدا می خواهم به زودی مرا از اين مردم نجات دهد. به خدا سوگند اگر در پيكار با دشمن، آرزوی من شهادت نبود، و خود را برای مرگ آماده نكرده بودم، دوست می داشتم حتی يك روز با اين مردم نباشم، و هرگز ديدارشان نكنم.
📜 #نهج_البلاغه، #نامه35
📜🌹🕊
📜🌿🌹
📜📜📜📜
┏─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─┑
#نامه35
#سؤال:در این نامه حضرت محمد ابن ابی بکر را با این جملات توصیف میفرمایند: « او را فرزندی خیرخواه ، کارگزاری کوشا و شمشیری برنده و ستونی بازدارنده می شماریم »
پس با این اوصاف دلیل عزلش و جایگزینی مالک اشتر چه بود؟
#جواب:
✅خود حضرت دلیل عزل او را در نامه بیان فرموده اند و صریحا گفته اند که این کار من به بی اعتمادی من به تو یا ناتوانی و بی کفایتی تو نبوده است؛
👈 بلکه با توجه به شرایط مصر و نزدیکی اش به مرکز حکومت معاویه که بسیار حساس بود و برخی اتفاقاتی که قطعاً توسط مخبران پنهان حضرت به وی می رسید مثل تلاش پنهان دستگاه معاویه برای نفوذ در حاکمیت مصر و ایجاد برخی اخلال ها در مدیریت وی صلاح بر این بود که فردی مناسب تر در مصر قرار بگیرد . یعنی مالک اشتر.
🔴 و برای محمد بن ابی بکر هم موقعیتی مناسب با توان و شخصیت وی که هم او را شاد کند هم مصلحت در نظر گرفته شود.
🖊حجتالاسلام مهدوی ارفع
╰─┅═ঊঈ💠🌺💠ঊঈ═┅─╯