12.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📝 راویِ قدرت و امکانات؛ نه وعده های توخالی!
• قطعا از بیانیه گام دوم به اینسو رهبر انقلاب مشکل را "محاصره تبلیغاتی" و جهاد را "امید آفرینی" خوانده اند.
واضح است بدون امید، هیچ تحولی به سامان نمی رسد و جز ریزش و انسداد نتیجه ای نمی دهد.
لذا این سالها بیش از گونه های تحول خواهی بر جهاد تبیین و امید تاکید کرده اند.
• سیاه نمایی و بزرگ کردن ضعف ها، البته تذکر همیشگی ایشان به گویندگان و نویسندگان بوده؛ اما عنصرِ مغفول دیگری در ناامیدی و احساس ضعف در مردم #موثرتر است و در کلمات ایشان هم با "نهی از وعده های غیر عملی" منعکس است.
• "اگر یک ملت یا مسئولان آن، چگونگی برخورد با شعارها[آرمانها] را درست ندانند، به خسارتهای بزرگی دچار خواهند شد"(۷۵/۸/۹)
وعده های توخالی در قبال آن آرمانها، اندازه بیان نقایص و کمبودها یأس آفرین است!
مثلا نشست رئیس جمهور با اصحاب رسانه و توئیت دبیر شعام درباره گروسی، دو روی یک سکه اند!
اظهار فلاکت و بدبختی / خط و نشان هایی که انجام نمی شود دو روی القاء ضعف و زاینده ناامیدی در جامعه است!
همین ها هم سوژه های آن نویسندگان می شوند!
• ما پیرو امیرالمومنین(ع) هستیم که مرامش این بود: كُنْتُ أَخْفَضَهُمْ صَوْتاً وَ أَعْلَاهُمْ فَوْتاً
یعنی: در وعده و ادعا صدایم کوتاهترین اما در سبقتِ انجام و تحقق، از همه برتر بودم(خ۳۷)
"روایت قدرت موشکی" با "خط و نشانها"یی که در تزاحمات سیاسی نمیشود، تفاوت دارد!
"روایت پیشرفت" با "وعده رفاه عمومی و عدالت" تفاوت دارد!
"روایت اقتدار" با "شعارهایی که در عمل تعقیب نمیشود" ، تفاوت دارد...
✍🏻محسن قنبریان ۱۴۰۴/۶/۱۹
☑️ @m_ghanbarian
⚜ فرصتِ قطر
• طرح انقلاب اسلامی برای مهار و حذف اسرائیل از «احیای امت اسلامی» می گذشت.
«همکاری کشورهای منطقه اسلامی» تنها راه نجات کشورهای منطقه از شرّمطلقِ اسرائیل است.
• از همین جا پروژه های «ایران هراسی» از سوی دشمنان کلید خورد. تلاش هایی در دیپلماسی رسمی و عمومی و تبلیغات و سوژه یابی ها برای موجّه سازی این ایده آغاز شد.
تا حدودی اتهام «احیای امپراطوری ساسانی» یا «دولت صفوی» و تهدید بودنِ ایران، برساختِ افکار عمومی عربی شد!
• در مقابل، خیرخواهی های ایران برای کشورهای منطقه معمولا بدون #پیوست_افکار_عمومی انجام شد!
• برای نمونه مرکز پژوهشها و مطالعات سیاسیِ «العربي» از مردم سوریه پرسیده: «سیاستهای کدامیک از قدرتهای منطقهای و بینالمللی، تهدیدکنندۀ امنیت و ثبات منطقه است؟»
❗️چنانچه در نمودار ۱ می بینید: ایران با تفاوت اندک(۴٪) بعد اسرائیل، تهدید کننده امنیت منطقه است!(جمع دو گزینه اول)
• نظر سنجی موسسه واشینگتن از مردم عربستان در تیر و مرداد۱۴۰۴:
باوجودی که ۸۶٪ نظر منفی درباره پیمان ابراهیمِ ترامپ دارند!(نمودار۳)
یا ۵۰٪به شهادت رساندن سید حسن را منفی می دانند!(نمودار۴)
❗️ اما ۸۷٪هم رابطه با ایران را مهم نمیدانند!(نمودار۲)
• در این وضعیت، فرصت پیش آمده اخیر در منطقه می تواند، #موازنه_ساز باشد.
تجاوز رژیم صهیونی به قطر در زنجیره ای از تحرکاتی است که ذیل «پروژه اسرائیل بزرگ» جا می گیرد.
تحرّک بیشتر دیپلماسی رسمی و عمومی و جهت دهی های نقطه زن تبلیغاتی می تواند افکار عمومی عربی را به ایران نزدیکتر و از دشمنان منطقه اسلامی دور کند!
محسن قنبریان ۱۴۰۴/۶/۲۲
☑️ @m_ghanbarian
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 جمهوری خواهی می گوید آقای اژه ای را در این حرف یاری کنید!
⬅️ تصمیم شورای سران فقط برای اضطرار!
• عمل گرایی و نتیجه فوری خواهی گاهی بستره ای برای دور زدن جمهوریت بلکه هر قاعده و منطق اداره ای می شود.
کارآمدی بیشتر -گرچه مطلوب- اما نوعاً پوشش می شود برای مردم زدایی و حتی پیدایش تدریجی استبداد نخبگان و برگزیدگان!
• جمهوریت یک رکن مهم عقلانیت انقلاب اسلامی و مکتب امام است.
در پیشنویس قانون اساسی اصل۶ (اداره امور کشور متکی به آراء عمومی) و اصل۷ (اداره شورایی امور کشور) ابتدا در هم ادغام بود، با اصرار شهید بهشتی جدا شد؛ که هم قوای حاکمیت برآمده از رای مردم باشد و هم آن قوا، امور را به حسب 《امرهم شوری بینهم》شورایی پیش ببرند.
در مشروح مذاکرات تاکید شد شوراها هم برآمده از اراده مردم نه مشاورین منصوب باشد!
حرکت ایندو در چار چوب شریعت اسلامی، جمهوری اسلامی را می سازد.
• اینکه مجلس، کوتاه قد و دولت، فشل نباشد، جای درنگ جدی دارد؛ راهش هم تصحیح قوانین و ساختارها برای رسیدن به آن است؛ نه بهانه کردن ضعف ها برای دور زدن منتخبین مردم و رفتن به سمت تمرکزگرایی بیشتر و تصمیم گیری های محفلی.
• جمع بین تخصص گرایی با اراده عمومی در مجلس و دولت چنین است که: کمیسیون های تخصصی (اگر واقعی باشند) + مرکزهای پژوهشی طرح یا لایحه ای را پخته و از آنجا برای قانون یا مقررات شدن به صحن علنی (مجلس یا دولت) می آورند تا نمایندگان مردم قانونش کنند.
• هماهنگی سران در حرکت عمومی کشور و اجماع سازی در امور مهم، لازم است اما درون قواعد جمهوریت نه بجای آن.
محسن قنبریان ۱۴۰۴/۶/۲۳
☑️ @m_ghanbarian
🔳 از رشوه تا رهن!
• اگر مقابل بدهی و وامی، چیزی رهن و گرو سپرده باشید، تا وام را تسویه نکنید، فَک رهن صورت نمی گیرد!
در تعالیم قرآن، انسان با سیئاتش بدهکار(خدا و خلق) می شود .
جانش رهن گرفته میشود (كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ)!
فک رهن اینجا، جبران و استغفار است!
فرمود: أنفسكم مَرهونةٌ باعمالكم فَفُكّوها بإستغفاركم: جانهایتان گروگان اعمالتان است با استغفار آن را فک رهن کنید!
زیانکار آدمی که جای فک رهن، برای گناه، رشوه هم بدهد (أَنا الَّذی أَعْطَیْتُ على مَعاصی الْجَلیلِ الرِّشا)!
• در ساحت زندگی اجتماعی انسان نیز این گروگان گیری وجود دارد!
کانون های قدرت و ثروت می توانند بهره های حیات اجتماعی (مثل امنیت و آزادی و...) را گرو (رهینه) بردارند و برای فک آن، جامعه یا نظام را وام دار خود کنند!
مثلا این روزها که "انسجام اجتماعی" و "امنیت داخلی" در مقابل دشمن خارجی از همیشه حیاتی تر است، برخی از آن کانون ها با ضمانت عناصری سیاسی، این دو را گرو برداشته اند!
فک رهنِ امنیت و انسجام را چه قرار داده اند؟!
جابجایی مرزهای ارزشی و هنجارهای اخلاقی!
اجازه کشف حجاب و کنسرت مختلط و رقص در قبال امنیت و انسجام اجتماعی!
قبلتر برای این معاصی، رشوه می دادند!
سبد رأی کاندیدی یا حمایتی سیاسی را رشوه می کردند تا هنجاری را جابجا کنند؛ حالا دیگر میتوانند رهن بردارند!
• نیروهای امنیت که در این معامله بازنده اند نیز زمانی آزادی های مشروع را رهن و گرو برداشته اند!
فک آن را تکرار مواضع رسمی و تشبّه به اکثریت قرار می دادند!
تکثر اجتماعی را دیر باور کردند!
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع)
💠 استحکام ملی در پرتو عدالت اجتماعی
🔹 نزدیک به سه ماه از آغاز دفاع مقدس ۱۲ روزه ملت ایران میگذرد. به نظر میرسد دو رکن «توان آفندی و پدافندی کشور» و «استحکام و اقتدار ملّی» عناصر حیاتی و تعیین کننده در شرایط آتی خواهند بود. فارغ از رکن اول که حیطه خاص خود را دارد، رکن «استحکام ملّی» نیازمند تثبیت و تقویت است. یکی از عوامل موفقیت ایران عزیز در جنگ تحمیلی اخیر، همین استحکام و انسجام ملّی بود؛ از نگاه ما، قوامبخشی به استحکام ملّی جز از مسیر «عدالت اجتماعی» میسر و محقق نخواهد شد.
🔸 منظور از عدالت اجتماعی نرمافزار و مکانیسم اداره و حرکت جامعه به سمت توحید است. این نرمافزار چهار بُعد اصلی دارد: معنویت، انسجام اجتماعی، حکمرانی مردمی، معیشت عمومی متوازن. از اینرو، دغدغه متن حاضر ارائه مجموعه اولویتها و دستورات کانونی در هریک از این ابعاد برای دستگاه سیاستگذار و اجرایی کشور است تا از قبل آنها، ترمیم یا تقویت استحکام جبهه درونی به دست آید. آنچه در ادامه تقدیم میگردد، به ترتیب حول این محورهای چهارگانه و در ۲۰ سرفصل ارائه میشود.
✍🏻 به قلم دکتر حسین سرآبادانی، دکتر محمدصادق ترابزاده، دکتر سیدعلیرضا سجادیه و دکتر علی مصطفوی؛ پژوهشگران رصدخانه عدالت اجتماعی
📄 مطالعه متن کامل یادداشت
📌 منتشر شده در روزنامه فرهیختگان
#رصدخانه_عدالت_اجتماعی
➖➖➖➖➖
✅ #مرکز_رشد_دانشگاه_امام_صادق (ع)
🌐 Rushd.ir
🆔 @rushdisu
🆔 @gerayeedalat
هدایت شده از مدرسهتـ؋ــکرونوآوری نگاه
40.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ریل
#علی_محمدی
▪️مسئولیتِ از یاد رفته...
▫️وحدت در جنگ، جنگ در آتشبس!
▫️از نداشتن علوم انسانی ضربه میخوریم و حزباللهی و روشنفکر در این ماجرا سهیم هستند.
▫️باید انقلاب فرهنگی و جهاد تبیین را از الهیات بسندگی نجات داد!
#وعده_صادق
#بشارت_فتح
#برای_سرنوشت
✨آگـاهـے بـــراے سامـــانے دیگــر✨
مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ
🆔 @sch_negah
🆔@brayesarnevesht
🌐 http://www.negahschool.ir
🇮🇷 کُشتی و وطن!
از "ارضکم" و "دیارکم" تا "وطن" راه بسیار است.
زمین و خانه هم محترم است. نباید اجازه ویرانی اش یا اخراج از آن داد؛ لکن وطن بیشتر از اینهاست.
دیار و بلاد تازه با حب وطن است که عمارت و آبادانی می یابند (عمرت البلدان بحب الأوطان)
کششی خدادادی به آن در کرامت انسان وجود دارد (من کرم المرء ... و حَنينُهُ إلى أوطانِهِ)!
وطن، دیار و خاک است به علاوه ی درکی رضایت بخش از سکنی در آن.
اول در جهان اجتماعی انسان، "توطن" شکل می گیرد تا دیار و خاکی برای انسان "وطن" شود.
عرفانی تر اینکه: وطنِ خاکی، نمودی از وطن مأوایی است؛ همان که "حب الوطن من الایمان" است؛ به تعبیر شیخ بهایی:
این وطن مصر و عراق و شام نیست
این وطن شهرى است کانرا نام نیست.
آن وطن، عکسش در جان ایرانی، با ایران و برای عراقی با عراق جلوه می کند و کششِ وطن شکل می گیرد.
✅ نتایج:
۱. وطن، همیشه "نمود" یک "بود" است و حتما از ایمان به معاد می گذرد؛ چه خود آگاه چه ناخودآگاه!
۲. ذهنیت، بسیار موثر در درک وطن یا تقلیل به ارض و دیار است.
متولد هر خاک، حس وطن ندارد و نفی بلد شده هم حتما بی وطن نیست!
اصلا درک وطن است که نفی بلد را مجازاتی هم عرض کشتن می کند! (۳۳مائده)
ذهنیت سازی را باید جدی گرفت؛ یک سال کاری می کنند که با پیروزی هم در زمین ورزش سرود ملی نخوانند و یک سال احترام به پرچم، ژست فراگیر می شود! خاک همان خاک، مردم و نظام سیاسی همان، رقیب و حریف همان اما حس وطن متفاوت!
۳.کُشتی گیران امسال فقط قهرمان جهان ورزش نشدند؛ در جهان اجتماعیِ ایرانیان درک وطن را هم پررنگتر کردند.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
20.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ «عبرتِ ساباط!»
🔻شعار البقیه البقیه (یعنی باقیمانده را دریاب) چه نتیجه ای به بارآورد؟!
🔰 یادی از فرماندهانشهـــــــــــــــــــــــید
📍حجت الاسلام والمسلمین قنبریان
🔸شب سوم روضه آخر صفـــــــــــــــــــر
▪️هیئتلبیک - حســینیه هنر مشهد
#جنگ_فقر_و_غنا
#جنگ_پابرهنگان_و_مرفهین_بی_درد
@m_ghanbarian
@Heiat_Labbayk