eitaa logo
محسن قنبریان
19.2هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
1.1هزار ویدیو
125 فایل
کانال نشر سخنان و مطالب استاد محسن قنبریان (توسط ادمین اداره میشود) . ارتباط با مدیر کانال @admin_ghanbarian . کانال دروس @doros_ghanbarian . پیج اینستاگرام instagram.com/ghanbarian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از سحر نشینی
19.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دین رو از این مسلمان یاد نگیر! 👤 حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان #️⃣ 📺 سحرنشینی حوالی ساعت ۳:۳۰ بامداد از شبکه دوسیما 🆔 @saharneshini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
19.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مجتهد و مبلّغ در اسلام شأن پیش ساخته ندارد! 👤 حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان * فرمایش شهید ثانی را اینجا بخوانید: https://lib.eshia.ir/10641/2/792 🎧 فایل کامل صوتی این بحث مهم را اینجا گوش دهید 🆔 @saharneshini ☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از سحر نشینی
5.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 خدا رمضان بهمون داده 👤 حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان #️⃣ 📺 سحرنشینی حوالی ساعت ۳:۳۰ بامداد از شبکه دوسیما 🆔 @saharneshini
هدایت شده از سحر نشینی
11.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قرار بذارین از قرآن جدا نشیم 👤 حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان #️⃣ 📺 سحرنشینی حوالی ساعت ۳:۳۰ بامداد از شبکه دوسیما 🆔 @saharneshini
💠 فهرست بخشی از مطالب حجت الاسلام قنبریان در حوزه جمهوریت و مردم‌سالاری دینی 🔺جزوه مبانی فلسفی-فقهی جمهوریت https://eitaa.com/m_ghanbarian/2162 🔺مردم‌سالاری دینی، مصلحتی موقتی یا ضرورتی همیشگی؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2041 🔺عدالت و جمهوریت هنوز گفتمان نشده است (مصاحبه روزنامه فرهیختگان) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3010 🔺جمهوریت ، تضمین جایگاه انقلاب (مصاحبه روزنامه وطن امروز) https://eitaa.com/m_ghanbarian/2169 🔺سه جمهوری در یک جمهوری http://mghanbarian.ir/doc/3497 🔺امامتِ امت https://eitaa.com/m_ghanbarian/3888 🔺از حکمرانی محفلی تا حکمرانی مردمی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2049 🔺الهیات مردم‌سالاری دینی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3872 🔺حرف نو و نامیرای انقلاب اسلامی چیست؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/3725 🔺وقتی در عدالت عقب مانده شدیم که مردم را حذف کردیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/3249 🔺از نظام امامت و امت تا امامتِ امت https://eitaa.com/m_ghanbarian/3129 🔺نظام دیوانی؛ خودبنیادی یا مردم داری؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/2257 🔺جمهوری اسلامی موعود https://eitaa.com/m_ghanbarian/2922 🔺بازگشت انقلابی به مردم https://eitaa.com/m_ghanbarian/1850 🔺تمایل مردم در مردم‌سالاری دینی https://eitaa.com/m_ghanbarian/3449 🔺نماز جمعه مردم‌سالار https://eitaa.com/m_ghanbarian/3258 🔺آیا قیام حسینی مردم‌سالار هم بود؟ https://eitaa.com/m_ghanbarian/3236 🔺نظام بدیل سلطنت (برشی از برنامه برسد به دست فردا) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3760 🔺قبل از مردم‌سالاری، تعریف مردم (برشی از برنامه جماران) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3131 🔺حرف نوی نهضت امام (برشی از برنامه جماران) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3132 🔺انتخاب حق همه آحاد نه نخبگان (برشی از برنامه جماران) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3133 🔺ولایت مطلقه و جمهوریت (برشی از برنامه جماران) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3134 🔺ولایت نگهبان جمهوریت (برشی از برنامه جماران) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3135 🔺مردم‌سالار نه صرفاً مردم‌دار (برشی از برنامه مسجد مردم‌سالار) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3022 🔺ثروت و قدرت چگونه مردم‌سالاری را از مسجد میگیرد؟ (برشی از برنامه مسجد مردم‌سالار) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3026 🔺قاعده طلایی حکمرانی (جلسه هشتم شرح نامه۵۳ نهج البلاغه) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3441 🔺قاعده طلایی دیگر حکمرانی (جلسه نهم شرح نامه۵۳ نهج البلاغه) https://eitaa.com/m_ghanbarian/3454 🔺هنوز هم ۹دی لازم است! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2672 🔺دشمن داریم...! https://eitaa.com/m_ghanbarian/2414 🔺مردم‌سالاری دینی در نهج البلاغه https://eitaa.com/m_ghanbarian/2197 🔺مردم‌سالاری دینی یا دین سالاری مردمی https://eitaa.com/m_ghanbarian/2213 🔺چالش افت مشارکت https://eitaa.com/m_ghanbarian/1322 🔺هسته سختِ مشارکت و عدم مشارکت https://eitaa.com/m_ghanbarian/2178 🔺شورای محترم نگهبان را کاریکاتور نکنیم https://eitaa.com/m_ghanbarian/2102 ☑️ @m_ghanbarian
4.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حکومت وکیل اموال مسلمین است... (حجت‌الاسلام والمسلمین قنبریان) رویداد فیلم کامل پرونده ششم با موضوع اموال عمومی در دست افراد خصوصی مرکز مطالعات پیشرفت عماد 👇 : https://eitaa.com/emaad_ir
📚 آموزش و پرورش تراز • قطعه ای از ارائه حجت الاسلام والمسلمین قنبریان در جلسه ۶۲ام هم افزایی فعالان تربیتی 🎥 برای مشاهده کامل ویدئو روی لینک زیر کیک کنید: https://www.aparat.com/v/ovr5yl9 https://youtu.be/LFQSUXpHgCY?si=Lm3lx05ZfWDdKic2 🏷 حتما (تاکیدا حتما) چکیده کوتاهی از سال ۹۹ درباره آتش به اختیاری تراز را اینجا بخوانید ☑️ @m_ghanbarian
♻️ مثلث یُم٘ن؛ مثلث شوم! 🗒 چکیده ای از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین قنبریان/۹بهمن ۹٨ ................................... ♻️ مثلث یُم٘ن: عدالت- موالات-ولایت ♻️ مثلث شوم: نظام طبقاتی- تحزّب- سلطنت والیگارشی ✔️ نسبتها: 1⃣ تا "عدالت" برقرار نشود، "موالات" و دوستی بین مردم تثبیت نمی شود. حضرت فاطمه (س)فرمود: "جعل الله... العدل تنسیقاً للقلوب" خداوند عدالت را برای هم نسق شدن ویکپارچگی دلها (همبستگی اجتماعی) قرار داد. 2⃣ تا"موالات" نباشد، "ولایت" مستقر نمیشود. آیت الله شاه آبادی در کتاب شذرات المعارف به خوبی اینرا تبیین می کنند که "اخوت جامعه"، شرط "تحقق نظام ولایت" است. موالات و همبستگی باهم، "حلقه ی انگشتر" برای "نگین" ولایت وامامت است(بیشتر ر.ک:طرح اندیشه اسلامی در قرآن . مقام معظم رهبری. قسمت ولایت) 3⃣ "ولایت" خود در مرتبه نازل ترش(محبت و ارادت) موجب "موالات" ودوستی متولیان میشود. فٲصبحتم بنعمته اخواناً یعنی با نعمت ولایت باهم برادر شدید. حضرت زهرا(س)فرمود: اطاعتنا اماناً من الفرقه. در زیارت جامعه:بموالاتکم ائتلفت الفرقه. 4⃣تا "ولایت" در حد سرپرستی اجتماعی-سیاسی محقق نشود، "عدالت" در جامعه مستقر نمیشود. لقد ارسلنا رسلنا ... لیقوم الناس بالقسط. ✔️ در عینیت تاریخ اسلام: 🔸پیامبر در بدو ورود به مدینه، اخوت و موالات جامعه مومنین را موجب شد(اصبحتم بنعمته اخوانا) 🔸این اخوت موجب نفوذ کلمه پیامبر وتحقق سرپرستی سیاسی اجتماعی او شد. جنگ وصلح رقم زد، حد و دیه اجرا کرد وزکات وخمس گرفت و... (النبی اولی بالمومنین من انفسهم) 🔸در آن سرپرستی و ولایت ، سریع سراغ عدالت رفت تا تنسیق قلوب شده، موالات وهمبستگی جامعه تثبیت شود. این دوستی ها حال گذرا و جو زده نباشد. • اول مهاجر فقیر را زمین دار کرد تا مساوات برقرار شود • از برخی ثروتمندان تراشید وگاهی سپاه خود را با پول آنها تجهیز میکرد. 🔸آن عدالت گستری ، موالات مردم با هم و با ولیّ را افزود: • در اُحد زخمی عطشان آب نمی خورد تا اول همرزمش را آب دهند وآن یکی هم نخورد تا حدود ۱۵نفر! طوری که نفر اول تشنه شهید شد • پیامبرهم چنان دوست داشتنی شد که آب وضو و مو وناخن تقصیرش تبرک میرفت. ♻️ جابجایی با مثلث شوم! 🔹سقیفه ، هنوز جنازه پیامبر بر زمین بود چرا پی قدرت رفتند؟ امیر(ع) فرمود:"صرتم بعد الموالاه احزاباً: بعد از موالات ، دچار تحزب شدید". سقیفه، اعتراض به وضع موجود نبود ! شورشی برآمده از نظم طبقاتی(مثل شورش علیه عثمان)نبود! یک روز بعد از نبی در جامعه عادلانه اوست. سقیفه با نگرانی گروهی(انصار) از آینده خود، شروع و به نفع گروهی دیگر (مهاجر)تمام شد. از اوضاع واحوال چنین دستگیرشان شد که کار دست علی(ع) نمی افتد، لذا پیش دستی کردند چون نگران بودند مهاجر، آینده شان را خراب کنند! مهاجر هم آمدند و مذاکرات به نفع آنها شد. تحزّب و خدشه به موالات، موجب "سقوط ولایت" شد! 🔹با سقوط ولایت(ولو موقت)، خلافت باید کاری میکرد که دیگر برگشت ولایت ممتنع شود: از بین بردن عدالت؛ با نظام طبقاتی! عدالت، تنسیق قلوب و موالات می ساخت و موالات، حلقه برای نگین ولایت می شد؛ عدالت که مخدوش شود، دیگر جای موالات، تحزب دائمی و "نزاع بر سر منافع" خواهد بود. این دیگر حلقه برای نگین ولایت نمیشود؛ بلکه زمینه "سلطنت واستبداد" می شود. • دیوان های خلیفه دوم و تبعیض در بیت المال شروع برهم زدن عدالت و مساوات بود. در دوره عثمان اوج گرفت وکامل نظام اجتماعی را طبقاتی کرد. 🔹شورش علیه عثمان، برآمده از فشار طبقاتی است. ائتلاف نیروهائی مختلف از جمله تضاد منافع برخی صحابه غیر اموی با حزب عثمان، شورش آفرید. 🔹تضاد منافعِ احزاب است که جنگ وصلح می سازد. در دوگانه کوفی-شامی هم جنگش و هم حکمیتش وابسته به این منافع گروهی است که ولایت در آن دوام نمی یابد و سلطنت بنی امیه در آن زایش میشود! 🔹دوره کوتاه علی(ع)، امام سراغ زیر بنا رفت: عدالت! تا از آنجا، تنسیق قلوب و موالات بیافریند و ولایت استقرارش تٲمین شود نه اینکه کوفه به فرمانش نباشد و گرمی و سردی هوا را بهانه کند و در منافع همراه ودر مضار، علیه باشد! ⬅️اضلاع این مثلث ها هریک، ضلع دیگر خودش را می خواند(تٲمل کنید) ..................................... ✍ پ.ن: اول فروردین "جشن کُرد، سنّی_ عزای ترک، شیعه"/ هفته دوم یزد_اصفهان / دوگانه های فعال دیگر باشما! در همه حقی و عدلی قابل تصور است؛ اما موالات و پیوستگی اجتماعی، "بستر" و حکمرانیِ معطوف به حق و عدل، "مجرای" حل است. نه بدون انسجام اجتماعی ، اِعمال ولایت و حکمرانی جلو می رود و نه بدون حضور فعال حکمران مساله ای حل میشود. مراقب ایران و اسلام باشیم! 📎 مطلب مرتبط: تلازم سه گانه ☑️ @m_ghanbarian
🗓 فهرست مباحث برنامه سحرنشینی شبکه دو/ حجت الاسلام و المسلمین 🔆 ابناء الاخره 1⃣ دعوت به ابناء الاخره شدن(خ۴۲و۱۵۴) ❓ولید دنیائیم یا فرزند آخرت؟! ❗️در دایره وجود؛ معاد همان مبدا است! ❕هاتف ها نباید عالم جبّار باشند! 🎧 صوت جلسه اول 2⃣ اگر معاد همان مبدا است پس همه فرزند آخرتیم؛ دعوت چرا؟! ❗️زمان هرکس در خود اوست!(خ۶۴و۱۸۳) ❕تفاوت استعمار قرآن و غرب! • فرزندان آخرت زمین را آباد می کنند(۶۱هود) • وطن دوستی و استعمار قرآنی! 🎧 صوت جلسه دوم 3⃣ ربّانی نام دیگر ابناء الاخره(خ۱۰۸) ❗️کثیر الربط به رب در: فکر، گرایش، کنش • بلیه: یعبُدُالله علی حرف(۱۱حج)! ❕از تخته های کشتی نوح یا شتر سه سال حج کرده کمتر نباشیم! 🎧 صوت جلسه سوم 4⃣ عید را اصلا ابناء الاخره بنا نهادند! ❗️نوروز در فرهنگ اهلبیت(ع) • امیرالمومنین و جشن ساده نوروز و هدایای آن! • اموی ها و عباسی ها و سوء استفاده از نوروز! 🎧 صوت جلسه چهارم 5⃣ تعجب فرشتگان از روح مومن! ❗️نامه۴۵ تمنای کارگزار سیاسی ابناء الاخره ❕برخورد امیرالمومنین با داماد خود! 🎧 صوت جلسه پنجم 6⃣ ابناء الاخره در صورت جمعی شان ❗️دو کندوی اهل آخرت و دنیا(حکمت۳۱۶) ❕قله و دامنه ابناء الاخره ❓دلیل تیزی و تندی مومن؟ 🎧 صوت جلسه ششم 7⃣ ربانیّون و جامعه پردازی ❗️با تعلیم و تدریس(۷۹ آل عمران) ❕ دو استفاده عمومی مردم از قرآن در نهج البلاغه 🎧 صوت جلسه هفتم 8⃣ قدرت نرم ربانیّون ❗️ترکیب سه گانه: قوت در دین، دوراندیشی در نرمی، زیرکی در مدارا ❕جامعه علوی؛ اجرای حدّ در کنار اقرارهای مرتکبین! • مانیفست علی(ع) در خطبه۸۷ 🎧 صوت جلسه هشتم 9⃣ خانواده ربانی و ابناء الاخره ❗️کف و سقف خانواده در قرآن(۲۱روم و ۲۰تا۲۵رعد) ❕اتصالات و پیوندها؛ قاطعین آنها • ولائج و سلبریتی ها قاطعان پیوندهای مبارک! 🎧 صوت جلسه نهم 🔟 جامعه ربّانی ❗️ارباب گزینی خط قرمز خداوند! ❕اشکال بندگی غیر و بردگی حکومت تعهدهای خود به مردم را رعایت نکند، برده گرفته (حکمت ۱۶۴)/ خوانش نظام بین الملل از آن 🎧 صوت جلسه دهم 1⃣1⃣ زندگی اقتصادی ابناء الاخره و ابناء الدنیا ❗️پرده اول: نمای دو صنف و دو صف از قرآن ❕پرده دوم: تاسیسات الهی مقابل ابناء الدنیا ❓چگونه ابناء الدنیا غلبه می کنند؟! 🎧 صوت جلسه یازدهم 2⃣1⃣ زندگی دینی ربانی و اربابی! ❗️ایسم ها و اقتصاد هم دین اند! ❕ارباب زدایی از دین الهی در۴ مرحله! 🎧 صوت جلسه دوازدهم 1⃣3⃣ ابناء الاخره و عید ❗️روزه برای همه امتها، رمضان برای اسلام ❓فرق مائده ما با بقیه امتها ❕عید فطر انشاء میشود؛ روز آخر نیست! 🎧 صوت جلسه سیزدهم ☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🎥 گلایه از مسئولین 👤 حجت الاسلام والمسلمین محسن قنبریان #️⃣ #سحرنشینی #شبکه_دو #ماه_رمضان 📺 سحرنشی
تراز و ناتراز • برای بنده که نهج البلاغه می خوانم و آرزو دارم _چنانچه همان سال۵۹ وعده داده شد_ "آیین نامه این انقلاب به حساب آید"۱؛ کار رئیس جمهور در برای سفر نوروزی به قطب جنوب و ستایش است. • نه از جهت اینکه این تراز نهج البلاغه است! تراز، نامه۴۵ است؛ که حضور در یک مهمانی ای که فقراء در آن نیستند برای مسئول جایز نیست! بلکه از آن جهت که ایشان اجازه نداد مرزهای اشرافیت جابجا شود. خرید و عروسی و مراسمات و هدایا و عیدی و... بعضی از مسئولین با نهج البلاغه کم ندارد؛ اما گیر دادن به اینها دیگر نشانه اُمل بودن است! دست درد نکند که از مرزشکنی جدیدِ آن بعض، جلوگیری کرد و با "دوست دیرین" خود مماشات نکرد. • تقدیرم نه از آن جهت است که اولین برخورد اینچنین در جمهوری اسلامی است! نه! میدانم برخی فسادها و اشرافیت های دیگر حتی کمتر از این هم برخورد شده و میشود؛ لکن نامه زدن و اعلام کردن تراز نهج البلاغه و جای تقدیر دارد: "در دولتی که مفتخر به اقتدا به مولای متقیان است و در شرایطی که هنوز در کشورمان فشارهای اقتصادی بر مردم زیاد و محرومان پرشمارند، سفر پر هزینه تفریحی مسئولان رسمی، حتی با هزینه‌های شخصی، قابل دفاع و توجیه‌پذیر نبوده و با معیار ساده‌زیستی مسئولان سازگار نیست." علی(ع) هم میتوانست عثمان بن حنیف را بخاطر آن مهمانی، بی صدا عزل یا از بصره جابجا کند تا آبروی او و خانواده اش آسیبی نبیند؛ اما نامه۴۵ را به کارتابلش نفرستاد، عمومی و علنی به او زد تا مردم آن روز و امروز بدانند بخاطر کاری -که در ظاهر غیر قانونی هم نبوده- عزل شده است! این پدیده نادر و کم وقوعی در جمهوری اسلامی است. از قضا پرده گیری ها، جسارتها و مرزشکنی ها را زیاد کرد و بعضا "بخاطری که مطالبه گران پر رو نشوند"(!) برخوردهای محتمل مخفی می شد یا حداکثر در استعفاء بروز می کرد! • "نهج البلاغه کتاب تدوین شده ی انقلاب اسلامی"۱ است. کار رئیس جمهور اگر ساده زیستیِ تراز نهج البلاغه را در همه مسئولان نهادینه نکند، اما اقلا حال مردم را خوب کرد. 📝 محسن قنبریان ۱۴۰۴/۱/۱۶ ...................................... ۱. رهبر انقلاب اسلامی ۵۹/۲/۱۳ 📎مطلب مرتبط ☑️ @m_ghanbarian