حجت الاسلام قنبریان۱۳-شرح خطبه۲۱۶.mp3
زمان:
حجم:
17.85M
📖 درسهای نهج البلاغه
▫️ شرح خطبه ۲۱۶
جلسه سیزدهم / ۲آبان۱۴۰۴
حجت الاسلام قنبریان
▫️ ادامه پیامدهای عدم تحقق حقوق متقابل مردم و حکومت / بسته دوم توالی های سوء:
1⃣ فَعُمِلَ بالهَوی
• جامعه ای که دچار اختلاف کلمه و دغل کاری در دین شده و امور از مجاری اجتماعی کَنده شده؛ تبعاً براساس هوی و هوس عمل می شود!
• پدیده خود امامی!
• تصویر مساله در هر دو صورت اجحاف والی/ غلبه رعیت:
- اجحاف والی در امور دنیایی؛ رها کردن دین، خود امامی مردم را در پی دارد!
- اجحاف والی در دین؛ حرکت پاندولی جامعه به عمل کردن به هوی و هوس می کشد!
- در غلبه رعیت و بی اقتداری حکومت هم که قصه روشن است!
⬅️ توجه دوباره به حقوق اساسی و نیاز بدان برای تربیت عمومی جامعه
2⃣ عُطِّلتِ الاحکام
لازمه بیّن عمل به هوی، تعطیل احکام الهی است.
• کلونی ها و ائتلافها بر عصیان شکل می گیرد
• تصویر مساله در صورت غلبه رعیت: آنارشی و خود امامی به تعطیل احکام می انجامد
• در صورت اجحاف والی؛ مثل فراز قبل
⬅️ دو دستور در اینباره:
الف) اجبار نکردن مردم در چیزی که گردنشان نیست (نامه ۵۳)
ب) همان که گردنشان هست هم با استیفاء حقوق و تمام رفق (غرر)
3⃣ و کَثُرت عِلَلُ النفوس
بیماری های جانها زیاد می شود!
▫️ بسته آخر پیامدهای زنجیره توالی:
• وحشت نداشتن از حق بزرگی که تعطیل شود یا باطل بزرگی که برپا شود!
⬅️ امر عمومی دیگر مساله کسی نیست!
این در آینه تاریخ صدر اسلام پیداست
• ذلیل شدن ابرار و عزیز شدن اشرار و بزرگ شدن عقوبت خداوند بر بندگان!
این هم لازمه قهری برای قبلی است!
کار می کشد به کربلا و عاشورا!
#خطبه_۲۱۶
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
32.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 وقتی این تجمع اعتراضی گسترده کارگران، توجه رسانه های خاص را برنمی انگیزد!
▫️ ۲۰ آبان، بیش از سه هزار کارگر پیمانکاری واحدهای پالایشگاهی دوازدهگانه پارس جنوبی با تجمع در خیابانهای منتهی به ساختمان مرکزی ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی، مطالبات خود از جمله اجرای ساماندهی، برخورداری از روزهای مرخصی مناسب و بهرهمندی از طبقهبندی مشاغل را مطرح کردند. (+)
🔹جالب اینست که این تجمع اعتراضی مورد توجه رسانه های اصلاح طلب و شبکه های ماهواره ای معاند نیز قرار نگرفت چرا که این حرکت اعتراضی، بدون حاشیه و حتی بدون حضور نیروهای امنیتی برگزار شد و در همان چهارچوب مسائل صنفی باقی ماند؛ این در حالیست که چنین رسانه هایی حتی از اعتراض یک تجمع ده نفره ساختار شکن هم بی تفاوت رد نمی شوند!
➕ حجت الاسلام قنبریان: یک گروه چون راهی برای اعتراض باز نگذاشتیم، با رای ندادن می خواهند اعتراض کنند!
🆔 @sedayehowzeh
حجتالاسلام محسن قنبریانچگونه اقتصاد، جامعه را از دست داد.mp3
زمان:
حجم:
17.57M
🏦 چگونه اقتصاد، جامعه را از دست داد؟!
ارائه ای فشرده از حجت الاسلام محسن قنبریان / افتتاحیه رویداد آموزشی زیست جهان اقتصاد ایران/ ۲۲آبان۱۴۰۴
✔️ نهاد اقتصاد در سه ساخت اجتماعی
1⃣ خانواده، نهاد تعیین کننده اقتصاد:
• اقتصاد منزلی/ علم آن در حکمت عملی ذیل تدبیر منزل
• اقتصاد سلولی و درگیری همه با آن/ محور: تقدیر معیشت در راستای فضیلت؛ نه رشد و کسب سود/ و...
بازار، مکان مبادله است، شغل هم بیرون خانه، اما اقتصاد منزلی است!
• دو مکتب متفاوت از این جایگاه نهادی در: جامع العلوم فخر رازی/ احیاء العلوم غزالی
2⃣ جابجایی به نهاد سیاست
• از قرن۴ در پیوند مسیحیت و امپراطوری روم تا قرون وسطا و جنگهای صلیبی
• آمدن مفهوم رشد اما با الهیات مسیحی/ تدبیر الهی بجای تقدیر معیشت
• مشابهش از این حیث دوره اقتصاد جنگ پایه فتوحات/ نهاد سیاست(خلافت) پیشران و تعیین کننده اصلی اقتصاد جامعه/ چند نمونه تاریخی...
• بازار و صنف و خانواده هست اما مرکز تعیین کننده اقتصاد دستگاه خلافت و سیاستهای اوست!...
• دو مکتب متفاوت در همین جایگاه نهادی:
اشرافیت اموی/ شبه سوسیالیزم دوره مروانی ها...
3⃣ جابجایی نهاد اقتصاد به بازار
• بازار دیگر نه مکان مبادله بلکه مکانیزم اداره! بلکه هوش و دانش معتبر و بالاتر دین جهانی!
• توصیف این دوره در سه پرده مهم:
الف) کالا شدن همه چیز و بازار جای همه چیز (حتی جامعه مدنی و...)
ب) محور شدن رشد اقتصادی و محاسبه همه چیز با آن
ج) ضرب در دنیای مجازی (تجارت الکترونیک) و پدیده سرمایه داری پلتفرمی بلکه تکنو فئودالیسم
• گام به گام اقتصاد بیشتر جامعه را از دست داد بلکه ضد جامعه شد!
☑️ @m_ghanbarian
محسن قنبریان
🏦 چگونه اقتصاد، جامعه را از دست داد؟! ارائه ای فشرده از حجت الاسلام محسن قنبریان / افتتاحیه رویداد آ
تحلیل سهگانه تاریخی اقتصاد از نگاه استاد حوزه
🔹حجت الاسلام محسن قنبریان با روایت سهگانه تاریخی از تحول نهاد اقتصاد، گفت: امروزه بازار به مکانیزمی برای بلعیدن سیاست، فرهنگ و تمام عرصههای زندگی تبدیل شده و جامعه را به "بازار عمومی" تقلیل داده است.
🔺 در مراسم افتتاحیه رویداد آموزشی زیستجهان اقتصاد ایران، حجت الاسلام محسن قنبریان با ارائه تحلیلی تاریخی از سیر تحول نهاد اقتصاد، به تبیین سه دوره اساسی در تاریخ اقتصاد پرداخت.
❇️دوره اول: اقتصاد منزلی؛ سلول بنیادین اقتصاد
🔺استاد حوزه دوره اول را "اقتصاد منزلی" نامید و با اشاره به ریشههای تاریخی آن توضیح داد: در این دوره که ریشه در فلسفه یونان و حکمت اسلامی دارد، نهاد اقتصاد در درون خانواده به عنوان سلول بنیادین شکل میگرفت. تصمیمگیری نهایی درباره اقتصاد درون هر خانواده اتفاق میافتاد و اقتصاد ذیل حکمت عملی و در قالب تدبیر منزل بحث میشد.
🔺ادامه و مشروح کامل خبر:
خبرگزاری حوزه
🌐https://hawzahnews.com/xfcWd
🆔 @sch_negah
🆔 @bsheikhansari
هدایت شده از هیأت الزهرا(س) دانشگاه شریف
پشت در، شمع ره آزادگان افروخته
ایستاده، رمز پیروزی به ما آموخته
🔰 مراسم عزاداری فاطمیه دوم
👤 با سخنرانی:
🟢حجتالاسلام #مفیدی (سه شب اول)
🔵حجتالاسلام #قنبریان (سه شب دوم)
🎤 با نوای:
🔵 کربلایی یزدان #محرابیان
🗓 ۲۸ آبان تا ۳ آذر ماه
⏰ از ساعت ۱۹:۱۵
🕋 به همراه هیأت کودک و نوجوان
🕌 خیابان آزادی، مسجد دانشگاه صنعتی شریف
📺 پخش زنده از طریق درگاههای پخش زنده هیأت الزهرا(س) در آپارات، هیأت آنلاین، تکیه و سروشپلاس
#فاطمیهدوم_۱۴۰۴
🌐 هیأت الزهرا(س) را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
محسن قنبریان
🔰 مدرسه فاطمه (س) • مختصات دنیای قدیم و جدید: - رابطه اهالی یا شهروند؟ - حاملان فرهنگ ؟ - آموزش یا
حجت الاسلام قنبریان۱-مدرسه فاطمه۲.mp3
زمان:
حجم:
24.23M
🔰 مدرسه فاطمه(س) /۲
جلسه اول
حجت الاسلام والمسلمین قنبریان/ ۲۵آبان۱۴۰۴/ هیات ام ابیها دانشگاه فرهنگیان تهران
❓ دبستانِ مدرسه فاطمه(س) چیست؟!
• احتمالا بگویی شروع از واجبات و ترک محرمات!/ اما این شروع سلوک اخلاقی است نه شروع مدرسه فاطمه(س)/ به اوج عرفان هم می رساند اما شروع جای دیگر است.
• می گویی زمانه شناسی و دشمن شناسی و تحلیل سیاسی!/ آن هم شروع نیست و حساب و کتاب دارد!
🎯 شروع از حقوق اساسی، روابط مردم-مردم و مردم-حاکم!
• لوکیشن این نقطه در جامعه!
خطبه۱۶۷و۱۹۲، این نقطه را حرم می خوانند!
❓ سؤال مکتب ساز:
اول حق سیاسی بعد تربیت یا اول تربیت بعد حق اساسی و سیاسی؟!
• مکتب رسول الله و مدرسه فاطمه(س) اولی اند؛ برخی پیروان البته مایل به دومی!
• خطر سیاست زدایی (نه سیاست زدگی) از مدرسه و دانشگاه و تربیت!
• فاطمه(س) وقتی از مردم شکایت دارد در ماجرای اساسی حکومت و خلافت، باز از نقش و جایگاه مردم می گوید، بعد هم گلایه می کند...
• سیره فاطمی درباره ارزشهای دفاع مقدس مدینه...
#تعلیم_تربیت
#حقوق_اساسی
#مدرسه_تراز
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۲-مدرسه فاطمه۲.mp3
زمان:
حجم:
22.17M
🔰 مدرسه فاطمه(س) /۲
جلسه دوم
حجت الاسلام والمسلمین قنبریان/ ۲۶آبان۱۴۰۴/ هیات ام ابیها دانشگاه فرهنگیان تهران
❓ولایت کجای جامعه است که فاطمه(س) برایش خروشید؟!
همان نقطه حقوق اساسی!
فرق ولایت تکوینی و باطنی با ولایت سیاسی و اجتماعی!
❓چرا مدرسه فاطمه(س) از اینجا شروع میشود؟!/ چرا نه از "علیکم انفسکم"؟!
❗️پاسخ اهلبیت(ع) در اینباره!
پاسخی دیگر از المیزان بنا بر هر دو احتمال درباره آیه!
▫️ دلیل اول: خدای اسلام پشت جامعه است باید از آن رد شد و به او رسید!
• شواهدی ساده از قرآن!
• تطبیق بر فاطمه(س) و مدرسه اش:
فرزندانش در مباهله/ احتجاج با بدریون/بیت الاحزان ⬅️ هر سه در همان نقطه اساسی !
........................................
* درباره ادعای گازکشی بیشتر از فاصله زمین تا ماه اینجا را ببینید
#تعلیم_تربیت
#حقوق_اساسی
#مدرسه_تراز
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۳-مدرسه فاطمه۲.mp3
زمان:
حجم:
29.82M
🔰 مدرسه فاطمه(س) /۲
جلسه سوم
حجت الاسلام والمسلمین قنبریان/ ۲۷آبان۱۴۰۴/ هیات ام ابیها دانشگاه فرهنگیان تهران
❓چرا مدرسه فاطمه(س) در قائمه جامعه تشکیل می شود؟!
• یادآوری دلیل اول با آیه ای دیگر...
▫️ دلیل دوم: مدرسه فاطمه(س) خصوصی نیست؛ عمومی است. می خواهد جامعه را ببرد! ⬅️ کارخانه انسان سازی نه حلقه ارسطویی
• کارخانه انسان سازی در قائمه جامعه (حاکم_مردم) شکل می گیرد!
خطبه۲۱۶ بیانگر این واقعیت...
⬅️ ضرورت دولت اسلامی قبل از جامعه اسلامی/ دولت اسلامی بدون استقامت مردم بر حقوق اساسی ممکن نیست/ پس مدرسه اینجا تاسیس می شود
❗️مراقبت از سیاست زدایی از تربیت و مدرسه!
• مدرسه فاطمه(س) در این قائمه اما رو به آسمان بنا می شود!/ برای تزکیه و قرب می خواهد نه برای قدرت و دنیا
• سخن علی(ع) در خطبه۳و۳۳
• نگاهی به شهدای فاطمی از این حیث!
❓چرا جبرائیل اخبار حکومت ها تا قیامت را به فاطمه(س) می داده است؟ حکومتها که اغلب جورند، چگونه این اخبار تسلیت می شود؟!!
• روایت الاحتجاج !
• بیان امام خمینی!
⬅️ شاهدی دیگر بر احداث مدرسه فاطمه(س)!
#تعلیم_تربیت
#حقوق_اساسی
#مدرسه_تراز
☑️ @m_ghanbarian
حجت الاسلام قنبریان۴-مدرسه فاطمه۲.mp3
زمان:
حجم:
28.82M
🔰 مدرسه فاطمه(س) /۲
جلسه چهارم
حجت الاسلام والمسلمین قنبریان/ ۲۸آبان۱۴۰۴/ هیات ام ابیها دانشگاه فرهنگیان تهران
❓چرا مدرسه فاطمه(س) در قائمه جامعه تشکیل می شود؟!
▫️ دلیل سوم: در غیر این صورت شاید شاگردان در شرک دنبال توحید بگردند!
• حکمت۱۶۴ در اینباره
در حقوق متقابل (بخصوص بزرگترینش) وفای یک طرفه، پرستش غیر است!
• پنجره ای تاریخی از مدرسه ای سلوکی که در شرک دنبال توحید بود!
❗️الا واقعا امکان نباشد مثل دوره برخی از ائمه(ع)
• اگر مدرسه در آن قائمه شکل بگیرد از سیاست هم توحید، جاری می شود! (۱۰فتح)
🔅 اما کار سیاسی و مناصب سیاسی، تربیت می خواهد!
• قاعده برائت عمومی مردم/ احراز صلاحیت برای مسئول
• روایاتی از حضرت امیر(ع)؛ نسبت تربیت با سیاست
✔️ معلمی در فرهنگ اهلبیت، "سائس بالعلم" است!
• "سائس" قابل جایگزینی با هوش مصنوعی نیست؛ بخلاف آموزش
❗️ هشدار درباره تربیت معلم:
- تربیت معلم، سائس بالعلم تربیت کند!
- هر لیسانسه ای نمی تواند سائس بالعلم شود!
- آموزش و تربیت را کالا نکنیم!
❓فاطمه(س) چگونه الان هم تربیت می کند؟
• اطفال شیعیان را ⬅️ معلم، استاد یار است؛ مربی واقعی فاطمه(س) است.
• خود معلم را ⬅️ فاطمیت یعنی گرفتن از شرّ و پلیدی و جهنم
#تعلیم_تربیت
#حقوق_اساسی
#مدرسه_تراز
☑️ @m_ghanbarian
پخش سخنرانی فاطمیه اول حجت الاسلام و المسلمین #قنبریان در دانشگاه تهران این شبها از #شبکه_دو سیما
از جمعه تا دوشنبه ساعت ۱۹:۱۵
☑️ @m_ghanbarian
🔵 بسیجشوندگیِ ایرانی و سازمانِ بسیج 🇮🇷
💡بازاندیشی در بسیج و سازمانِ آن | بهمناسب هفتهٔ بسیج
♻️ «بسیجشوندگی» یک خصلتِ اجتماعی است و «بسیج»، حاصلِ آن است. مانندِ غُسل (شُستهشده) که نتیجهٔ غَسل(شُستن) است.
🔹میزانِ این بسیجشوندگی در جوامع مختلف است؛ در جامعهای که به قول امیرِ بیان «تعدادشان زیاد امّا اجتماعِ قلوبشان کم است»، بسیجشوندگی ضعیف میشود؛ حتی اگر بسیجکنندهاش کسی مثل علی(ع) باشد. زینروست که «اتّحاد مقدّس»، رازِ اصلیِ امکانِ بسیجشدن است. کاملاً درست است که گفته شود: «بسیج در حقیقت، مظهرِ یک وحدتِ مقدّس، میانِ افرادِ ملّت است».
🔹خصلتِ بسیجشوندگی در جوامعِ دیگر میتواند به شکلِ سکولارش باشد. اما بسیجشوندگیِ ایرانی در تاریخاش، با هویّتِ مذهبی بوده است؛ گرچه حکومتهای فاسد یا بیگانگان معمولاً آن را سرکوب میکردند.* بااینحال، در مقاطعِ تاریخیِ گوناگون در مقابلِ استبداد و استعمار رخ نموده است. لذاست که شیخ محمّد خیابانی، محمدتقی پِسیان، میرزا کوچکخان، حاجآقا نورالله اصفهانی، آسید عبدالحسین لاری، شیخ جعفر محلاتی، رئیسعلی دلواری و مانندِ اینها، همه به این معنا، بسیجیاند.*
🔘 البته چنین خوانشِ هویتی از بسیج، در «سازمان بسیج» خیلی پررنگ نیست!
❓ آیا «سازمانِ بسیجکننده» توانسته است همهٔ ظرفیتِ بسیجشوندگیِ ایرانی را بسیج کند؟!
دههٔ شصت با جمعیتِ ۳۰میلیونی، وعدهٔ بسیجِ ۲۰میلیونی مطرح بود. در پایانِ دفاعِ مقدّس هم همان رقم تمدید شد و بیان شد هنوز محقّق نشده است.*
الآن برای جامعهٔ ۹۰میلیونی، هنوز تحقّقِ همان بسیجِ ۲۰میلیونی آرزوست! گرچه بسیاری بسیجیاند اما عضوِ سازمانِ بسیج نیستند.*
❓بسیجشوندگیِ مردم کاهش یافته یا نهاد و سازمانِ بسیجکننده کاستیهایی دارد؟!
رهبرانِ انقلاب از همان ابتدا گفته بودند که جذبِ تودهٔ مردم با دیگر جذبهای سازمانی تفاوت، و ظرائفِ خاصّ خود را دارد.*
✅ آرمانهای انقلاب ۵۷ چون «فطری»اند، «جاودانه»اند.*
از این رو همیشه میتواند محورِ بسیجشدنِ ایرانیان شود. مثلاً آرمانِ «استقلال» و «عزّت» در دفاعِ مقدّس، بسیج میآفریند و همان؛ ۴۰سال بعد در جنگِ ۱۲روزه هم بروز میکند.
پس ظاهراً مانعی در محورِ بسیجشدن، مردم و ضریبِ بسیجشوندگی نباشد.
جا دارد «سازمانِ بسیجکننده» و نحوهٔ کار و حاصل آن را انتقادی بررَسید!
بهخصوص وقتی میبینیم برخی زُعمای سابقِ آن، به تأسیسِ سازمانِ دیگری برای «خلقِ ارادهٔ عمومی» [حاصلگرفتن از همان بسیجشوندگی] روی میآورند؛ ظاهراً ایشان هم سازمانِ موجودِ بسیج را برای آن منظور، ناکافی یافتهاند!
❗️واضح است سازمانهای جدید نیز دچارِ همان سرنوشت میشوند اگر راهِ درستِ استفاده از «ظرفیتِ بسیجشوندگیِ ایرانی» پای آرمانهای تاریخیاش را نیاموزند.
❕توجّهاتی ابتدایی در اینباره:
1️⃣ تبعیض در خوانشِ آرمانها، بسیجشوندگی پای یک آرمان را ضعیف میکند. همنشینیِ استقلال با آزادی، پیشرفت با عدالت، ولایت با جمهوریت، اسلام با ایران و وطن، و مانندِ این توازنها در آرمانهاست که آن ظرفیتِ بسیجشوندگی را فعلیت داده، در مواقفِ لازم «بسیج» میآفریند. خوانشِ بریده و گزینشی از این دوگانهها یکی از آسیبهای سازمانبخشی بوده است.
2️⃣ گاهی استفادههای ابزاری از آن آرمانها در جهاتِ جناحیِ خاصّ یا عرصهٔ انتخابات، اعتبارِ سازمان را نزدِ تودهٔ عظیمِ بسیجشوندگان آسیب میزند.
3️⃣ «بسیج» در آن معنای بلند، باید زیستِ دوّمِصنوف و مشاغل و قشرهای مختلف باشد.
«این مردم در اداره و مدرسه و دانشگاه و حوزه و دکّان و... هستند؛ یعنی یک زندگیِ دوزیستی [زیستِ معمولیِ زندگی و زیستِ بسیجی]». پس «زیستِ بسیجی» نباید موجبِ امتیازاتِ مادّی و مزایای خاصّ (هرچند کوچک) در «زیستِ معمولی» شود. همانگونه که در دفاعِ مقدّس، بسیج لشگرِ مخلصِ خدا بود و نشان در گمنامی داشت. حاصلِ بسیجشوندگیِ یک ملّتِ ۹۰میلیونی تاکنون هرتعداد که شده باشد، هرگز نباید راه را برای فعلیتبخشی به دیگرظرفیتها ببندد.
4️⃣ سازمانی برای فعلیتبخشی به چنین ظرفیتی نمیتواند مثلِ دیگرسازمانها باشد و از طریقِ «استیلای سازمانی»، بسیج بسازد! بلکه سازمانی منعطف در مواجهه با ارادههای عمومی و تعیّنیافته از خواستِ آنها، بیشتر به کار میآید. در تجربهٔ دفاعِ مقدّس، فرماندهانِ بسیج از پایین به بالا تعیّن مییافتند. یک معلّم، یک خبرنگار، یک شهردار یا یک روستایی؛ پس از بسیجشدن پای آرمان، شایستگیهایش بُروز و به سطوحِ فرماندهی بار مییافت؛ همّت و باقری و باکری و حاجقاسم میشد.
5️⃣ بیش از این موارد را میتوان با کاوشها و بررسیهای انتقادی، درونِ عقلانیت انقلاب اسلامی کشف و طرح کرد؛ اگر فضاهای کلیشهای و تکراری مجالِ بیشتری دهد.
✍️ محسن قنبریان| ۱ آذر ۱۴۰۴
#بسیج_مستضعفین
#اتّحاد_مقدّس
☑️ @m_ghanbarian