eitaa logo
تحلیل و تبیین
6.4هزار دنبال‌کننده
304 عکس
217 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
🎤 | سعدی؛ گلستان اخلاق؛ بوستان تعهد ✍️ گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب درباره نقش سعدی و آثار وی در زمینه حفظ و ماندگاری زبان فارسی 🔹 یک سفارش من، استفاده از گنجینه‌ی ادب فارسی است. بله، ما گفتیم که مثلاً سبک شعر شما با سبک سعدی فرق دارد لکن سعدی یک مجموعه‌ی عظیمِ تجربه‌ی هنری است یا در درجه‌ی بعد حافظ و بعضی دیگر، که واقعاً نظیرشان را نمیشود پیدا کرد؛ اینها از لحاظ ذخایر هنری خیلی برجسته‌اند. از تکّه‌تکّه‌ و ذرّه‌ذرّه‌ی شعر اینها میشود نکته استفاده کرد؛ یعنی شما که خوش‌ذوقید، شما که جوانید، شما که یک چیزهایی را می‌بینید که امثال ماها نمیتوانیم ببینیم، خیلی چیزهای خوبی میتوانید استفاده کنید. خواهش من این است که به اینها مراجعه‌ بشود. 🔹 توقّف و احساس به‌منزل‌رسیدگی سمّ مهلک است؛ هرکدام از شما آقایان، همانهایی که شعرهایتان خیلی خوب است و آدم لذّت میبرد، همانها اگر احساس کردند که رسیدند به آن ایستگاه آخر و دیگر بعدش چیزی نیست، قطعاً توقّف میکنند و سقوط میکنند و نزول میکنند. 🗓 اول اردیبهشت؛ روز بزرگداشت شیخ مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف ملقب به شاعر نامدار پارسی‌گوی ایرانی ✍️ «امین»؛ شعر و ادب فارسی به روایت حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60038
🎤 | «سفینه غزل»؛ دفترچه‌ای برای یادداشت‌های شاعرانه دوران جوانی آیت‌الله خامنه‌ای ✍️ گزارش بخش «امین» رسانه KHAMENEI.IR با موضوع جایگاه شعر و ادبیات در نگاه رهبر انقلاب اسلامی علاقه آیت‌الله خامنه‌ای به شعر در ایام طلبگی و بعد از درس خارج، ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد. دیوان اشعار شعرا معمولاً جزو منابع مطالعاتی‌اش بود و حتی در این ایام خودش دست به کار شد: «زمانی که کلمه‌ها و ترکیب‌های موزون، مصرع و بیت شدند و به قلم او رسیدند، نام «نسیم» را برای سروده‌های خود برگزید. اما علاقه و اشتیاق دوران جوانی آیت‌الله خامنه‌ای ماجرایی جدی‌تر از این چند بیت داشت: او علاوه بر تخلصِ نسیم، لقب «ضیاء الدین» را هم برای خودش انتخاب کرده بود. در پشت عکس خود، یادگاری به یک دوست، در ۱۳۳۵ش چنین نوشت: «هو العزیز. این عکس ناقابل را به رفیق مکرم و برادر معظم جناب آقای سیدهادی خسروشاهی تقدیم می‌نمایم تا از خاطر عاطر محو نشوم. احقر، ضیاء‌الدین حسینی خامنه‌ای» دفترچه‌ای داشت که غزل‌های ناب و بیت‌های خاص و زیبا را در آن یادداشت می‌کرد. یک دفتر جداگانه هم برای نوشتن حدیث‌های مورد علاقه‌اش تهیه کرده بود. «سفینه غزل» محل یادداشت شعرهای دوران جوانی آیت‌الله خامنه‌ای بود. غزل‌ها و تک‌بیت‌های مورد علاقه‌اش را از شاعران دور و نزدیک در آن می‌نوشت و زیرش تاریخ می‌گذاشت. این تاریخ‌ها تا ۱۳۶۳ نزدیک به ‌هم هستند، اما از آن سال به بعد دور از هم‌اند. پشت جلد کتاب‌های درسی‌اش هم همیشه از بیت‌های شعر پُر بود؛ هر وقت از درس خسته می‌شد، آن‌ها را می‌خواند و انرژی می‌گرفت. بعضی از بیت‌ها را که خیلی دوست داشت، می‌داد خوش‌خط بنویسند و بعد آن را به دیوار اتاقش می‌زد تا همیشه جلوی چشمش باشد. 🗓 اول اردیبهشت؛ روز بزرگداشت شیخ مُصلِح بن عبدالله بن مشرّف ملقب به شاعر نامدار پارسی‌گوی ایرانی ✍️ «امین»؛ شعر و ادب فارسی به روایت حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای 🔍 متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60041
📣 «نهج‌البلاغه» و نسبت آن با زمانه‌ی ما 📝 سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله ۱۴۰۴/۲/۵ - بخش ۱ از ۷ ✏️ رهبر انقلاب: امیرالمؤمنین قلّه‌ی عدالت است، قلّه‌ی تقوا است، قلّه‌ی گذشت است در طول تاریخ. اگر ملّت ایران و ملّتهای مسلمان بخواهند استفاده کنند از درس این انسان بزرگ و برترین انسانها بعد از پیغمبر اکرم، باید به نهج‌البلاغه بیشتر مراجعه کنند. من توصیه میکنم امسال فعّالان عرصه‌ی فرهنگی به مطالعه‌ی نهج‌البلاغه و آموزش نهج‌البلاغه توجّه ویژه‌ای داشته باشند. ۱۴۰۴/۰۱/۰۱ 🔹️ وقتی از «نهج‌البلاغه» سخن می‌گوییم، منظور یک کتاب روایی صرف نیست. کتاب روایی کتابی تخصّصی است برای محدّثان و فقها که سلسله‌ی سند دارد یا محدود به یک یا دو موضوع خاص است، مثل «کافی» و «بحار» که عموم مردم هم معمولاً با آن‌ها سرو‌کار زیادی ندارند؛ امّا «نهج‌البلاغه» برای عموم نوشته شده، نه برای یک گروه خاص. در کتاب «مروج‌الذّهب» مسعودی ــ که از متقدّمان است و گویا سال ۳۴۵ هجری و ۱۴ سال قبل از تولّد سیّد رضی وفات کرده ــ آمده که مردمِ زمانِ او بیش از چهارصد خطبه از امیرالمؤمنین را حفظ بودند و این سخنان، هم به لحاظ گفتاری و هم رفتاری، بین مردم رایج بوده. پس در ابتدا باید دقّت کرد که سیّد رضی، گردآورنده‌ی «نهج‌البلاغه»، به عنوان یک ادیب برجسته سخنان امیرالمؤمنین را از حیث هنری و بلاغت که در اوج بوده گلچین کرده است و حتّی تقسیم‌بندی «خطبه» و «نامه» و «کلمات قصار» هم حاصل تدبیر خود سیّد رضی است. 🔍 متن کامل سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60059
📣 «نهج‌البلاغه» و نسبت آن با زمانه‌ی ما 📝 سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله ۱۴۰۴/۲/۵ - بخش ۲ از ۷ 🔹لذا ملاک برای او بلاغت بوده؛ حال چون این سخنان منسوب به امیرالمؤمنین است، طبیعی است که در اوج معارف و استواری کلام قرار دارد. 🔹️ کتاب‌های قدیم را با تعداد نسخه‌های خطّی‌شان می‌سنجیدند؛ «نهج‌البلاغه» از این لحاظ استثنا است و تعداد نسخه‌های خطّی آن با هیچ کتابی از آثار شیعه قابل مقایسه نیست، جز قرآن؛ این یعنی مورد اقبال گسترده بوده. کتاب‌هایی مثل «کافی» و «تهذیب» را قاعدتاً یک فرد غیر‌شیعه نمی‌تواند شرح کند، امّا «نهج‌البلاغه» حتّی از همان صدر اسلام مورد توجّه بوده. پیش از سیّد رضی هم افرادی مثل جاحظ، کلماتی از حضرت علی (علیه السّلام) را شرح کرده‌اند؛ بعد از آن هم خود «نهج‌البلاغه» شرح‌های متعدّدی پیدا کرده است، چرا که این کتاب جایگاه جهانی دارد. بنابراین، این جایگاه اقتضا می‌کند که «نهج‌البلاغه» به عنوان یک کتاب هنرمندانه و بلیغ، در کانون توجّه باشد. 🔍 متن کامل سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60059
📣 «نهج‌البلاغه» و نسبت آن با زمانه‌ی ما 📝 سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله ۱۴۰۴/۲/۵ - بخش ۳ از ۷ 🔹برای فهم بهتر موضوع، فرض کنید یک تابلوی نقّاشی از استاد فرشچیان بر دیوار آویخته باشد؛ هر بیننده‌ای، با هر ملّیّت و زبانی، زیبایی و ارزش این اثر را درک می‌کند. «نهج‌البلاغه» هم چنین وضعیّتی دارد؛ کتابی است که شاید بتوان گفت نمونه‌ی مشابهی از آن وجود ندارد و کتابی است که می‌تواند محور گفت‌وگوی انسانی قرار بگیرد. بسیاری از مسیحیان عرب‌زبان که با شخصیّت امیرالمؤمنین آشنا شده‌اند، از طریق «نهج‌البلاغه» با حضرت ارتباط گرفته‌اند، درباره‌اش شعر گفته‌اند و کتاب نوشته‌اند. اگر کسی آثار مسیحیان عرب‌زبان را در مدح امیرالمؤمنین یا در تحلیل سیره‌ی او بررسی کند، به‌وضوح می‌بیند که از «نهج‌البلاغه» تأثیر گرفته‌اند. مثل این است که یک فرد ادیب که سعدی و حافظ می‌خواند، وقتی با متونی از دیگران مواجه می‌شود، فرقش را فوراً درک می‌کند؛ عرب‌زبان‌ها هم اگر با زبان فصیح آشنا باشند، متوجّه این تفاوت می‌شوند. کتاب‌های روایی ما معمولاً این‌گونه نیستند، بلکه محتوامحورند؛ امّا «نهج‌البلاغه» صرفاً از جهت محتوا انتخاب نشده، بلکه به خاطر قوّت وجودی و بلاغت کلامی‌اش گردآوری شده است. 🔍 متن کامل سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60059
📣 «نهج‌البلاغه» و نسبت آن با زمانه‌ی ما 📝 سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله ۱۴۰۴/۲/۵ - بخش ۴ از ۷ 🔹️ این نکته هم قابل توجّه است که سیّد رضی تا جایی که می‌توانسته تلاش کرده وارد بخش‌های حسّاس نشود. او تقریباً هیچ روایت فقهی‌ای از امیرالمؤمنین نیاورده است و هر‌جا هم که موضوع حسّاس بوده، از آن گذشته است؛ چون می‌خواسته بگوید علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السّلام) را فقط یک خلیفه در کنار دیگران نبینید، بلکه او سخنور است، حکیم است، ادیب است، هنرمند است و ویژگی‌های دیگری مانند این‌ها که فارغ از مذهب یا آیین خواننده، وجود دارد و به‌راحتی قابل درک است. 🔹️ نکته‌ی دوّم این است که محتوای «نهج‌البلاغه» به گونه‌ای است که به‌شدّت بر خواننده اثر می‌گذارد. پسر بولُس سلامه، نویسنده‌ی مسیحی، می‌گوید که شبی بالای سر پدرم رفتم و دیدم بالش او خیس است؛ تعجّب کردم و پرسیدم چه شده، گفت دیشب می‌خواستم شعری برای علی بگویم و مشغول خواندن آثاری درباره‌ی او و سخنانش بودم که از شدّت تأثّر گریستم. 🔍 متن کامل سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60059
📣 «نهج‌البلاغه» و نسبت آن با زمانه‌ی ما 📝 سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله ۱۴۰۴/۲/۵ - بخش ۵ از ۷ 🔹️ «نهج‌البلاغه» کتابی پُرحرارت است؛ برای هر کسی که با آن اُنس بگیرد، این حرارت معلوم است؛ هر‌چه با واسطه‌ی کمتری سراغ «نهج‌البلاغه» برویم، این حرارت بیشتر به چشم می‌آید. البتّه امروزه «نهج‌البلاغه» ترجمه می‌شود، امّا ممکن است در ترجمه دقّت نشود یا زمینه‌ی صدور کلام روشن نباشد؛ لذا هر‌چه کسی صاف‌تر و اصیل‌تر با «نهج‌البلاغه» مواجه شود، این حرارت را به شکل روشن‌تری درک می‌کند. 🔹️ اُنس با «نهج‌البلاغه» به طرز جالب توجّهی بر غنای کلام خواننده، چه در گفتار و چه در نوشتار، می‌افزاید. عبدالحمید کاتب از کاتبان دوره‌ی بنی‌امیّه در نیمه‌ی اوّل قرن دوّم هجری و مشهور به برخورداری از سبک نگارش عالی است. 🔹️ از او پرسیدند این ذوق را از کجا آوردی، گفت «حفظت سبعین خطبة من خطب الاصلع ففاضت ثمّ فاضت»؛ هفتاد خطبه از خطبه‌های علی را حفظ کردم، پس چون چشمه جوشید و فوران کرد. از این رو، می توان گفت «نهج‌البلاغه» برای آنان که با سخن گفتن و نوشتن سرو‌کار دارند، منبعی الهام‌بخش و اثرگذار و باحرارت است. 🔍 متن کامل سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60059
📣 «نهج‌البلاغه» و نسبت آن با زمانه‌ی ما 📝 سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله ۱۴۰۴/۲/۵ - بخش ۶ از ۷ 🔹️ و امّا نکته‌ی سوّم که به نظر می‌‌رسد مهم‌ترین نکته درباره‌ی «نهج‌البلاغه» است و دقیقاً نقطه‌ی تمایز آن با سایر کتاب‌ها است و مطالعه‌ی آن را برای هر دین‌داری که به مسائل اجتماعی و به‌ویژه حکومت علاقه‌مند است ضروری می‌کند، این است که «نهج‌البلاغه» بازتاب ایدئال‌های حکومت امیرالمؤمنین (علیه السّلام) نیست، بلکه عینیّت حکومت او است. 🔹️ «نهج‌البلاغه» سه حیطه‌ی موضوعی دارد. یک حیطه مباحث معرفتی، اعتقادی و به‌ویژه توحیدی است. مثلاً آیت‌الله جوادی آملی می‌فرماید کسی که سطح عالی علوم دینی را تمام کرده و یک دوره «اسفار» خوانده، تازه اهلیّت دارد که سر کلاس «توحید در نهج‌البلاغه» شرکت کند؛ این یعنی ورود به آن سطح برای عموم جامعه دشوار است. حیطه‌ی دوّم مباحث اخلاقی است که آن هم در منابع روایی دیگر فراوان است. البتّه گاهی ممکن است روایات اخلاقی «نهج‌البلاغه» با سایر منابع مثل «کافی» تزاحم یا تعارض داشته باشند ــ که فهم درست و دقیق این مسئله نیازمند استاد است ــ امّا روایات مشابهش زیاد است. حیطه‌ی سوّم آن چیزی است که به نظر می‌رسد رهبر معظّم انقلاب اسلامی هم بیشتر روی آن تأکید دارند؛ یعنی همان «عینیّت حکومت». 🔍 متن کامل سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60059
📣 «نهج‌البلاغه» و نسبت آن با زمانه‌ی ما 📝 سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله ۱۴۰۴/۲/۵ - بخش ۷ از ۷ 🔹️ حضرت امیر (علیه السّلام)، در «نهج‌البلاغه»، درباره‌ی عزل‌ونصب‌ها، تصمیم‌گیری‌های روزانه، برخورد با افراد مختلف، مدیریّت بحران‌ها و مسائلی مانند این‌ها سخن گفته است؛ آن هم نه در فضای آرمانی، بلکه در میدان واقعیّت‌ها و محدودیّت‌ها. مثلاً حضرت (علیه السّلام) محمّدبن‌ابی‌بکر را بدون اینکه فسادی از او سر زده باشد، از حکمرانی مصر عزل می‌کنند ــ چون شرایطش برای مدیریّت آنجا مناسب نیست ــ سپس مالک اشتر را می‌فرستند به جای او، امّا مالک در بین راه شهید می‌شود و ایشان دوباره محمّدبن‌ابی‌بکر را ابقا می‌کنند؛ یا مثلاً اشعث را بعد از جنگ جمل ابقا می‌کنند، با اینکه او از والیان عصر عثمان است. این‌ها نشان می‌دهد که امیرالمومنین (علیه السّلام) در واقعیّت‌های حکمرانی تصمیم‌گیری کرده است، نه صرفاً در آرمان‌ها. 🔹️ و اینکه این رفتارها، این نامه‌ها، این خطبه‌ها که وسط عزل‌ونصب‌ها و در دل وقایع اجتماعی و سیاسی صادر شده‌اند، برای جمهوری اسلامی می‌تواند تجربه‌ای آموزنده باشد؛ چرا که حکومت امام زمان (عجّل الله فرجه) هنوز رخ نداده است، امّا حکومت امام علی (علیه السّلام) یک بار در تاریخ محقّق شده و می‌توان آن را بررسی کرد. مطالب «نهج‌البلاغه» اسناد این تجربه است؛ تجربه‌ای که در اوج صداقت و دیانت و در دل سخت‌ترین شرایط رقم خورده. این است که «نهج‌البلاغه» را از دیگر متون دینی متمایز می‌کند. 🔍 متن کامل سرمقاله هفته‌نامه‌ی خط حزب‌الله را از اینجا بخوانید 👇 khl.ink/f/60059
🎤 | به عمویتان ملک‌عبدالله هم گفتم... 🔹️ آذرماه ۱۳۷۶؛ تهران؛ ولیعهد وقت عربستان سعودی و پادشاه سال‌های بعد این کشور، مهمان حضرت آیت‌الله خامنه‌ای شد. یخ دو کشور بزرگ جهان اسلام بعد از مخاصمات دهه ۶۰ باز شده و سعودی‌ها نسبت به سیاست‌های خود دچار چرخش شده بودند. مقامات ایرانی متقابلاً این سیاست‌ها را با آغوش باز پذیرا شدند. آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار ملک عبدالله، روابط ایران و عربستان را شامل برکات زیاد برای دنیای اسلام دانستند که در عین حال دشمنان زیادی هم دارد. دو دیدار سال ۱۳۷۸ و دیدار ۱۳۸۵ با مقامات سعودی هم دوباره مشحون همین تاکید بود. 🔹️ حالا ۲۸ سال بعد از دیدار ملک‌عبدالله با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و بعد از مخاصمات چند سال اخیر، سعودی‌ها دوباره سیاست‌های خود را نسبت به ایران تغییر داده‌اند. فرستاده ویژه ملک سلمان برای تقدیم پیام وی به تهران و دیدار با رهبر انقلاب اسلامی شده بود. موضوع ایران اما همان موضع ۲۸ سال قبل است: ✏️ سال‌ها پیش همین جا که شما نشسته‌اید، عمویتان ملک عبدالله نشسته بود؛ من به او گفتم: ارتباط صمیمی با عربستان را به سود خود می‌دانیم. اگر شما هم آن را به سود خودتان می‌دانید ارتباطات می‌تواند مستحکم شود... گسترش روابط میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان دشمنانی دارد. باید بر این انگیزه‌های خصمانه فائق آمد و ما در این خصوص آماده هستیم. 🎥 مشاهده ویدیو این مطلب 📝 ستون «» در شماره‌ی جدید هفته‌نامه خط‌حزب‌الله را از اینجا بخوانید. 💻 Farsi.khamenei.ir
تحلیل و تبیین
🎤 | همدردی، پیگیری، پیشگیری و یک تشکر خاص! 👈 تحلیلی کوتاه از ابعاد محتواییِ پیام رهبر انقلاب درپی حادثه دردناک اسکله شهید رجایی ✍️ پیامی که رهبر انقلاب درپی حادثه دردناک آتش‌سوزی در بندر شهید رجایی صادر کردند با تأکید بر اندوه و نگرانی ناشی از دردناک بودن حادثه آغاز شده و در ادامه ایشان بر چند موضوع کلیدی تأکید کرده‌اند: 🔹 ۱- لزوم پیگیریِ امنیتی و قضائی اولین نکته‌ی مورد توجه و تأکید حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خطاب به مسئولان امنیتی و قضائی است که از آنان خواسته شده "هرگونه سهل‌انگاری یا تعمّد" را کشف و بر طبق مقررات پیگیری کنند. این موضوع علاوه بر اینکه یک مطالبه‌ی جدی ناظر به بررسیِ ابعاد مسئله است اما در عین حال نشان می‌دهد که در حال حاضر هیچکدام از دو فرضیه‌ی تعمّدی یا غیر تعمّدی بودن حادثه به اثبات نرسیده و موضوع، نیازمند بررسی کامل است. نکته‌ی بسیار مهمی که از این بخشِ پیام رهبر انقلاب باید موردتوجه قرار گیرد این است که علاوه بر اصلِ موضوع که باید از سوی مسئولان مرتبط مورد پیگیری قرار گیرد در لایه‌ی سیاسی و تبلیغاتی و... و خصوصا از بُعد رسانه‌ای مسئله در افکار عمومی نباید اسیرِ روایت‌های سُست شد و خواسته یا ناخواسته در میدانِ جنگ تبلیغاتی به دامِ التهاب‌آفرینی و تصویرسازی‌های غلط و تحریف‌آلود افتاد. 🔹 ۲- تأکید بر پیشگیری از حوادث تلخ و خسارتبار موضوع دوم مورد اشاره‌ی رهبر انقلاب، تأکید بر لزومِ پیشگیری از حوادث تلخ و خسارتبار بود. ایشان در این فراز از پیام، "همه‌ی مسئولان" را خطاب قرار دادند. به نظر می‌رسد عملیاتی شدن این مطالبه‌ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیازمند اقداماتی جدی‌تر و بنیادی‌تر در سطوح مختلف حکمرانی و دنبال کردن مجموعه اقداماتی توأم با آسیب‌شناسی وضع موجود و رفع اشکالات و نواقص با رویکرد علمی است. موضوعی که مسئولان در قوای سه‌گانه و سایر نهادهای حاکمیتی خصوصا در سطوح ارشد مخاطب اصلی آن هستند. 🔹 ۳- همدردی با حادثه دیدگان و تشکر صمیمانه از مردمان پُرگذشت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش پایانی پیام خود ضمن آرزویِ رحمت و مغفرت الهی برای جانباختگان، صبر و سکینه برای خانواده‌های مصیبت زده‌ و شفای عاجل برای آسیب‌دیدگان این حادثه، به نکته‌ی خاص و جالبی توجه کرده و از مردمان پرگذشتی که در لحظه‌ی نیاز آماده‌ی خون دادن به مصدومان شدند" تشکر کردند. این توجه رهبر انقلاب به اقدام متعهدانه‌ی افرادی که در چنین فضای سخت و تلخی، یک کُنش و اقدام موثر و مسئولانه را انجام دادند علاوه بر اینکه تشکر از یک کار خوب و عمل صالح بود، حاوی یک درس مهم از منظر رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی عمومی نیز بود: ضریب دادن به اقدامات خوب و دیدن نقاط مثبت و ظرفیت‌های ملی حتی در دلِ حوادث سخت و تلخ. رهبر انقلاب در میانِ ابعاد گوناگون و بعضا تلخ این حادثه، یک اقدام زیبا و انسجام‌بخش و امیدبخش را به خوبی دیدند و در عرصه‌ی افکار عمومی بازنمایی کرده و به آن ضریب دادند. ترکیبِ جامع یک پیام مجموعه و ترکیبِ گزاره‌های مطرح شده در این پیام رهبر انقلاب یک نقشه‌ی مفهومی منحصر به فرد و درس‌آموز را پیش‌روی همگان خصوصا فعالین سیاسی و اجتماعی و رسانه‌ای قرار می‌دهد. همدردی با حادثه‌دیدگان، اظهار اندوه، لزوم پیگیری فنی و قانونیِ ابعاد حادثه، تأکید بر پیشگیری از حوادث خسارتبار از سویی و جنبه‌ی معنوی و اخلاقی و روحی موضوع که شامل آرزوی مغفرت الهی برای جانباختگان و صبر و سکینه برای مصیبت زدگان است از سوی دیگر در محتوایِ پیام ایشان دیده می‌شود.‌ از طرف دیگر این گزاره‌ها با ضریب دادن به زمان‌شناسی و مسئولیت‌مداری مردم ایران و یاد کردن از اقدام خوب و امیدبخش و حرکت‌آفرین جمعی از ملت برای کمک و یاری‌رسانی به هم‌وطنان حادثه دیده همراه شده و در حقیقت یک چارچوب و نقشه‌ی راه جامع و منطقی را در مواجهه‌ی عقلانی و مسئولیت‌مدارانه با این حادثه و مدیریتِ ابعاد مختلف آن پیش‌روی همگان قرار می‌دهد. ✍️متن پیام رهبر انقلاب اسلامی را از اینجا بخوانید. khl.ink/f/60064