eitaa logo
تحلیل و تبیین
6.4هزار دنبال‌کننده
303 عکس
213 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل و تبیین
🎤 | پاسخ به یک شبهه درباره دخالت رهبری در برنامه‌ریزی اقتصادی 👈 بازخوانی ماجرای منع وارادت لوازم خانگی 🔹 رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی در جمع اقشار مختلف مردم (۱ فروردین ۱۴۰۴) فرمودند: «بعضی‌ها راهکارهایی دارند، به بنده نامه مینویسند و به من پیشنهاد میکنند. خب رهبری در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دخالتی نمیکند؛ یعنی حقّ دخالت هم ندارد، این جزو وظایف دولت است، دولت باید این کار را بکند، ما هم میفرستیم برای دولت. عمده این است که مسئولین دولتی بدانند که چه وظایفی بر عهده‌ی آنها است، چه توقّعاتی از آنها هست و آنها را ان‌شاءالله انجام بدهند.» این جملات، سؤالاتی را در مورد نقش رهبر انقلاب در اقتصاد ایجاد کرد. یکی از مهم‌ترین سوالات، این بود که اگر چنین است، چرا رهبری در سال ۱۴۰۰ دستور منع واردات لوازم خانگی را صادر کردند!؟ 🔹 رهبری بر اساس قانون اساسی، پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام، سیاست‌های کلی نظام (از جمله سیاست‌های کلی اقتصادی) را ابلاغ می‌کنند. ایشان همچنین بر اساس قانون اساسی وظیفه دارند بر «حسن اجرای» این سیاست‌های کلی نیز نظارت کنند. بنابراین معنای عدم مداخله این نیست که ایشان سیاست‌های کلی اقتصادی را تعیین نمی‌کنند. ایشان در سخنرانی نوروزی در مورد عدم مداخله در آن دسته از «برنامه‌ریزی‌های اقتصادی» صحبت کردند که «جزو وظایف دولت» است. بنابراین رهبری در سیاست‌گذاری‌های اجرایی اقتصادی که وظیفه‌ی دولت است، مداخله نمی‌کنند. البته دولت هم موظف است سیاست‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را مطابق سیاست‌های کلی نظام تدوین کند. 🔹 اما ماجرای منع واردات لوازم خانگی چه بود!؟ در سال ۱۴۰۰ جمعی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب این‌طور نوشتند: «خبرها حاکی از آن است که وزارت خارجه آمریکا با هدف بازپس‌دادن دارایی‌های مسدود شده‌ی ایران در دو کشور ژاپن و کره‌ جنوبی، بخشی از تحریم‌های تجاری ایران را لغو کرده است. بر اساس این معافیت انتقال وجوه ایران از طریق صادرکنندگان در ژاپن و کره‌ی جنوبی مجاز دانسته و به این دو کشور ۹۰ روز فرصت داده شده تا معاملات خود را با ایران کامل کنند!» 🔹 در ادامه‌ی نامه این تولیدکنندگان استدلال کرده‌اند که اگر ظرف ۹۰ روز با پول‌های بلوکه‌شده ایران، لوازم خانگی کره‌ای (محصولات ال‌جی و سامسونگ) وارد شود، کمر تولید داخلی لوازم خانگی خواهد شکست. بنابراین پیشنهاد کردند که دولت را با آن پول‌ها به‌جای واردات لوازم خانگی، به سمت «انتقال تکنولوژی‌های خاص در زمینه‌ی تولید ورق‌های فولادی و پلیمری و ساخت پالایشگاه‌های تولیدکننده سایر مواد اولیه و همچنین قطعات پیشرفته همچون موتورهای الکتریکی و کمپرسورها سوق داد و در یک کلام سرمایه‌گذاری خارجی را به بخش‌هایی هدایت کرد که به‌واسطه‌ی تحریم‌ها، نیاز به هزینه‌های هنگفت و لزوم انتقال تکنولوژی در حال حاضر دسترسی به آن‌ها در داخل میسر نیست.» 🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/59848
تحلیل و تبیین
🎤 | دلیل یک مخالفت 🔹 در منطق جمهوری اسلامی راه تعامل و مذاکره و مبادله و تبادل نظر و نشست و برخاست و معامله با هیچ کشوری به‌جز رژیم صهیونیستی و آمریکا، بسته نیست. این تعامل و ارتباط هم در بستر اعتماد متقابل و تکیه به نیروی داخلی است. در واقع در هر ارتباطی، جمهوری اسلامی از موضع قدرت و توان داخلی و مبتنی بر منطق؛ عزت، حکمت و مصلحت وارد می‌شود. 🔹 به‌طور خلاصه دلیل مخالفت رهبر انقلاب در ارتباط با آمریکا همین نقض منطق سیاست خارجی جمهوری اسلامی در برقراری ارتباطات خارجی است. مقدمه هرگونه ارتباطی با آمریکا، تنزل از موضع قدرت و نافی منطق عزت، حکمت و مصلحت است. از این نظر معنای عادی کردن ارتباط با آمریکا تخطئه ظلم‌ستیزی انقلاب، فروختن قضیه فلسطین، اغماض از جنایات آمریکا در عراق و افغانستان و... است. 🔹 یکی از روشن‌ترین دلایل امتناع عادی شدن روابط ایران با آمریکا، دشمنی عمیق و آشتی‌ناپذیر استکبار، آمریکا و شبکه صهیونیستی دنیا با جمهوری اسلامی است. چرا که جمهوری اسلامی به‌خودی‌خود یک نفی با خود به همراه دارد و یک اثبات. 🔹 نفی استثمار، نفی سلطه‌پذیری، نفی تحقیر ملّت به وسیله‌ی قدرت‌های سیاسی دنیا، نفی وابستگی سیاسی، نفی نفوذ و دخالت قدرت‌های مسلط دنیا در کشور، نفی سکولاریسم اخلاقی و اباحه‌گری. در مقابل به دنبال اثبات هویت ملّی، هویت ایرانی، اثبات ارزش‌های اسلامی، دفاع از مظلومان جهان، تلاش برای دست‌یابی به قله‌های دانش و فتح آن‌ها است. این دو سویه سلبی و ایجابی جمهوری اسلامی دلیل دشمنی آمریکا و شبکه صهیونیستی در دنیا با انقلاب اسلامی است. پرونده: «دلیل؟ تجربه!» 🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/59850
تحلیل و تبیین
🎤 | شب کامل شدن ماه امید 🖥 روایت «ریحانه»؛ بخش زن، خانواده و سبک زندگی رسانه KHAMENEI.IR از دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب 🔹 نمازم را خواندم و آخرین پیام را با مضمون: «من امروز برم؟ قطعی شده؟» ارسال کردم. پیش از آنکه پاسخی دریافت کنم، با پروراندن دوگانه می‌شود یا نمی‌شود در ذهنم، امیدوارانه شروع مسیر، انتخابم شد. خطوط مورب و متقاطع نقشه، یکپارچه رنگ قرمز به خود گرفته‌اند، گویی که در این واپسین‌ روزهای سال، خون در تمام رگ‌های اصلی و فرعی شهر در جریان است. 🔹 پانزده دقیقه به شروع دیدار مانده و مابقی مسیر را پیاده گز می‌کنم. چالش دوم آغاز می‌شود، اخذ اذن ورود یا همان کارتی که نشان دادنش قفل‌های پیش رو را باز کند. چند دقیقه‌ای در فضای تعلیق منتظر می‌مانم. در افکارم رینگی تشکیل شده که مسابقه میان نمی‌شود یا می‌شود را میزبانی می‌کند. با شعار اگر رزق امروزت باشد؛ قطعاً شدنی است، به می‌شودها پروبال می‌دهم و هواداریش را می‌کنم. 🔹 سکوت، لحظه‌ای قادر به پیروزی در برابر شور مهمانان امروز نیست. مؤذنین جامعه با تمرین‌های پیشا‌دیداری صدا و هماهنگی‌ خود را تنظیم می‌کنند. به محض اینکه شعارهایی که به پیشوایی آقایان جان می‌گرفتند تمام می‌شوند، بخش خانم‌ها عَلم را بلند می‌کنند و این‌بار آنها به هم‌صدایی این جمعیت جهت می‌دهند. رفت و آمدهای شعاری هم مانند رفت و آمد‌هایم به پیش و پس حسینیه ادامه‌دار است. من در پی یک تکه کاغذ و قلم و آنها در تلاش برای زنده نگه داشتن حرارت تابستانی دانشجویی در آخرین روزهای زمستان. 🔹 کمتر به خاطر دارم که به جز جواب سلام، آقا مسئله‌ای را به محض طرح توسط گوینده پاسخ دهند. اما امروز دانشجویی در خلال صحبت‌هایش از احساسش در خصوص کمرنگ شدن ادبیات جوانگرایی در بیانات اخیر آقا می‌گوید و صحتش را جویا می‌شود که در همان لحظه آقا با یک «نه، درست نیست!» پاسخش را می‌دهند. این تسریع در پاسخ، اهمیت تکذیب این گزاره را در ذهنم پررنگ می‌کند... 🔍 متن کامل گزارش:👇 khl.ink/f/59845
تحلیل و تبیین
🎤 | پشت تریبون صراحت 🖥 روایت «ریحانه»؛ بخش زن، خانواده و سبک زندگی رسانه KHAMENEI.IR از دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر انقلاب 🔹 اشتباه اگر نکنم جیغ و کف و دست در حسینیه را اولین‌بار در مراسم جشن تکلیف دختران دیدم؛ قبل از نوگلان ایران، کسی شوق دیدار آقا را با دست و هورا نشان نداده بود، پیش‌تر تکبیر مرسوم بود و صلوات و اشک و چند شعار دیگر. اما دخترها با جشن تکلیفشان، قفل خیلی چیزها را باز کردند، از «آقا خیلی دوستت داریم» گفتن‌های یکهویی وسط محفل تا دست زدن‌ها و هورا کشیدن‌های دسته‌جمعی. 🔹 پیش از مراسم حدس می‌زدم دیدار دانشجویان هم کم از جشن تکلیف نداشته باشد؛ البته به عبارت بهتر؛ دلم می‌خواست کم از جشن تکلیف دخترها نداشته باشد تا دیدار خیلی شکل رسمی به خودش نگیرد و دانشجوها بتوانند حسابی احساساتشان را بروز بدهند و ته دل کسی ارادت و محبتی نماند که ابراز نکرده باشد. 🔹 بین آقا و دانشجوها از قدیم علقه‌ی خاصی هست، هم آقا دانشجوها را دوست دارد و هم دانشجوها آقا را، حالا نه اینکه این محبت دو طرفه بین سایر اقشار نباشد، چرا هست؛ اما جوان دانشجو حسابش از همه جداست. جوان در منظر آقا نور است، جوانی که دانشجو باشد، نور علی نور و همین باور آقا نسبت به دانشجو، دیدارهای دانشجویی را از سایر دیدارها متمایز می‌کند. 🔹 جمعیت به سمت جلو خیز برمی‌دارد و آقا وارد می‌شوند. بعضی‌ها تکلیفشان را از قبل معلوم کرده‌اند و دقیق می‌دانند برای لحظه‌ی ورود آقا قرار است چه کار کنند، انتخابشان اگر شعار است، می‌دهند و اگر اشک است، می‌ریزند و اگر دست است می‌زنند.... 🔍 متن کامل گزارش:👇 khl.ink/f/59673
🌟 بیان قرآن | مأموریت قرآن، تحول انسان به سوی سعادت است 🌙 به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR، در مجموعه ، برجسته‌ترین آیات اجتماعی و سیاسی در تفسیر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین کرده است. 🔹 در این مطلب، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم سیدباقری، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، موضوع مهم تحوّل از دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی را بررسی کرده است. 🔹 از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، تحول مردم موجب دگرگونی دنیا میشود. اگر این تحول عمیق باشد، حرکتی پایدار و جاودانه شکل میگیرد. ایشان تحقق وعده‌های الهی برای ملّت را در گرو اسلامی و قرآنی شدن اخلاق مردم میدانند. 🔹 شرط تحوّل این است که انسان نترسد. انسانی که از تحوّل و دگرگونی و برنامه‌های متفاوت می‌ترسد، استعدادش هم به درستی شکوفا نمی‌شود. 🎤 | 🔍 ادامه را بخوانید:👇 khl.ink/f/59855
تحلیل و تبیین
🌟  | ترکیب تفسیر ترتیبی و موضوعی 🌙  به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، رسانه‌ی KHAMENEI.IR در سلسله یادداشت‌های کوتاهی، با عنوان «تفسیر امین» سی ویژگی ممتاز تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را تبیین می‌کند. 📣 در نوزدهمین شماره از این مجموعه، روش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ارائه ترکیبی از تفسیر ترتیبی و تفسیر موضوعی قرآن تبیین شده است. 🔹️ یکی از ویژگی‌های مهم در سبک‌های تفسیری، «ترکیب تفسیر ترتیبی و موضوعی» است. در این سبک، مفسر آیات یک سوره را به ترتیب تفسیر می‌کند؛ اما به مناسبت موضوع مهمی که در آیه وجود دارد، بحث مستقلی را آغاز کرده و به تفسیر موضوعی آیه می‌پردازد. این سبک تفسیری در برخی تفاسیر مهم، مانند المیزان، به وضوح مشاهده می‌شود. 🔹️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز در سبک تفسیری خود، به همین صورت عمل می‌کنند. ایشان در موارد متعددی پس از تفسیر آیه، موضوع مستقلی را مطرح کرده و با گردآوری آیات مرتبط، ابعاد آن موضوع را تبیین می‌کنند. به‌طور مثال، بعد از تفسیر آیات ۳۴ و ۳۵ سوره برائت، ابتدا این نکته مهم را با توجه به آیات متعدد قرآن استخراج می‌کنند که «ثروت عالم و مالى كه در اين دنيا است، چه اموال طبيعى و چه آن اموالى كه با تكيه به اين اموال طبيعى در اختيار بشر است، مانند پول و اعتبار، اينها نيز مال همه‌ى مردم است و همه بايد به‌وسيله‌ى آن به كمال برسند.» سپس بحث مفصلی درباره «مثلث قدرت در برابر رسالت دین» انجام می‌دهند و با گردآوری آیات متعدد، به تبیین جریان ملأ، مترفین، احبار و رهبان می‌پردازند. (تفسیر سوره برائت، ص ۱۶۶ تا ۱۷۷) 🔹️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گاهی درباره برخی مباحث موضوعی تصریح نموده‌اند که اینگونه مباحث، جزء مطالب تفسیری نیستند؛ اما باید مطرح شوند. برای نمونه، ذیل آیات ۴۱ و ۴۲ سوره برائت، بحثی درباره تاریخچه نفاق و منافقان در صدر اسلام و بیان ملاک‌ها و ابعاد آن ارائه می‌دهند. همچنین، ذیل آیه ۷۳ سوره برائت، درباره مبارزه فکری و علمی بحث می‌کنند؛ هرچند یادآوری می‌کنند که این موضوع به تفسیر آیه ارتباطی ندارد، اما توجه به آن ضرورت دارد. علاوه بر این، ذیل آیه ۱۱۷ و همچنین ذیل آیه ۶۷ همین سوره، بحثی پیرامون توبه و امر به معروف و نهی از منکر با تحلیل آیه و بیان روایات متعدد مطرح می‌کنند. 🔹️ نکته دیگر اینکه برخی موضوعات مستقل، در قالب تفسیر موضوعی ارائه نمی‌شوند؛ اما به جهت اهمیت زیاد آن، بعد از تفسیر آیه مورد بحث قرار می‌گیرند. به‌طور مثال، ذیل آیه ۲ سوره جمعه، بعد از تفسیر عبارت «هُوَ الَّذِي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ»، بحث مستقلی ارائه می‌دهند که چرا خداوند پیامبر را در میان «امیین» و درس‌ناخوانده‌ها مبعوث کرده است. ایشان می‌فرمایند: «براى اينكه يک مكتب كاملاً با ابعاد خودش، با اصطلاحات خودش، بدون اندک‌آميختگى با فرهنگهاى ديگر و فلسفه‌هاى ديگر جا بيفتد، بهترين وسيله و بهترين راه اين است كه در ميان يک جامعه‌اى اين فرهنگ بجوشد كه از پيش، هيچ گونه فلسفه‌اى نداشته باشد و آن، جامعه‌ى اُمّيّينِ عربستان بود. وقتى اسلام اوّل‌بار در ميان عربستان ميجوشد، آدم مطمئن است كه اين فرهنگ همان [طور] كه خودش هست جلوه خواهد كرد.» (تفسیر سوره‌ی جمعه، ص ۴۱ تا ۴۵) 🔹️ نکته مهم اینکه موضوعات مطرح در سبک تفسیری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، گستره وسیعی را شامل می‌شود. این موضوعات شامل مباحث فلسفی، کلامی، اخلاقی، تربیتی، فقهی، اجتماعی، سیاسی، تاریخی، جامعه‌شناختی و روان‌شناختی هستند که در قالب تفسیر موضوعی مورد بررسی قرار می‌گیرند. موضوعاتی مانند سنت‌های الهی، مردم‌شناسی ایران، تعلیم و تربیت، انحطاط تمدن‌ها، معاد جسمانی، جامعه بنی‌اسرائیل، جنگ‌های پیامبر، نفاق‌شناسی، ثروت، یهودشناسی، وعده‌های الهی، فضائل اخلاقی، آرامش روانی و تقویت اراده، از جمله مباحثی هستند که در قالب تفسیر موضوعی و مشابه آن ارائه شده‌اند. 🔹️ در نهایت، باید توجه داشت که وجود موضوعات متعدد فقهی، کلامی، تاریخی و مشابه در قالب تفسیر موضوعی، نباید به عنوان گرایش تفسیری و رویکرد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تفسیر قلمداد شود. گرایش تفسیری ایشان غالباً با رویکرد «اجتماعی و تربیتی» است که از آن به عنوان «تفسیر مبارزاتی» یاد می‌کنیم. 🎤  | 💻 Farsi.Khamenei.ir