eitaa logo
تحلیل و تبیین
8.5هزار دنبال‌کننده
489 عکس
369 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 | گفت‌وگو با آقای محمد قبادی نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک» 👈 رشد علمی و معرفتی اسرا، جلوه‌ای از نگاه تربیتی آقای ابوترابی بود 🌷 انتشار به مناسبت تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاسیاد پسر خاک» در رویداد ملی «آزادگان ایران» 🔍متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60926
6.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 | گفت‌وگو با آقای محمد قبادی نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک» 👈 آقای ابوترابی پس از جنگ هم ملجا و پناه آزادگان بودند 🌷 انتشار به مناسبت تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاسیاد پسر خاک» در رویداد ملی «آزادگان ایران» 🔍متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60926
🎤 | اعزام داوطلبین به جبهه با حضور آیت‌الله خامنه‌ای چند برابر شد 👈 مروری بر حرکت تبیینی حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای پس از اعلام پذیرش قطعنامه ۵۹۸ 🔹 ... با اعلام پذیرش قطعنامه، اتّفاقی در جبهه‌ها افتاد که حقّانیّت تمام موضع‌گیری‌های ایران درباره‌ی رژیم صدّام را ثابت کرد. بعثی‌ها با تصوّر اینکه ضعف ایرانی‌ها مایه‌ی پذیرش صلح شده، از چند نقطه‌ی مرزی با تمام قوا حمله کردند و وارد خاک ایران شدند. غافلگیر شدن نیروهای مستقر در مرزها باعث شد که نیروهای متجاوز، حتّی به نزدیکی خرّمشهر هم برسند. 🔹 قصّه‌ی روزهای اوّل جنگ در سال ۱۳۵۹ دوباره تکرار شد. بسیجیان آماده‌ی شهادت و خشمگین از دست دشمن، فوج‌فوج به سمت جبهه‌ها روان شدند. آیت‌الله خامنه‌ای، به عنوان امام‌جمعه‌ی تهران، مانند روزهای اوّل جنگ، نمی‌توانستند در تهران بمانند؛ امّا این بار ایشان علاوه بر امام‌جمعه بودن، رئیس‌جمهور کشور هم بودند و امام منع کرده بودند که ایشان حتّی به استان‌های هم‌مرز با عراق بروند، چه برسد به جبهه. لذا آیت‌الله خامنه‌ای نزد امام خمینی (رحمة الله علیه) رفتند و وضعیّت جبهه‌ها را تشریح کردند و آنگاه امام اجازه دادند. 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دوباره لباس رزم پوشیدند و به جبهه رفتند. این حرکت، موج عجیبی در کشور به راه انداخت. داوطلبان حضور در جبهه‌ها آن‌قدر زیاد شدند که پس از چند روز، اعلام کردند دیگر کسی نیاید و نیروها آماده باشند تا اگر لازم شد، آنگاه اعزام شوند. بسیاری از ائمّه‌ی جمعه و علمای کشور هم از امام‌جمعه‌ی تهران الگو گرفتند و با رزمندگان همراه شدند. 🔹 سیل خروشان و خشمگین فدائیان خمینی با نیروهای خوش‌خیال بعثی برخورد و به ضربه‌ای آن‌ها را تارومار کردند. صدّام که دوباره وهم برش داشته بود و سرش را در ایران جلو آورده بود، با سیلی محکم امام و امّت به مرزها برگشت، تا حساب کار دستش بیاید. 🔍 متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-report?id=60758
🎤 | صبوری و مدارا، دو روش آقای ابوترابی برای حفظ جان اسرا در اردوگاه بود 🎤 بخشی از گفتگوی آقای محمد قبادی، نویسنده کتاب «پاسیاد پسر خاک»:👇 🔹 ... آقای ابوترابی خیلی صبور بود، خیلی خودنگهدار بود. با آن بعثی هم کنار می‌آمد، یک جوری با او مدارا میکرد که هم جان رفقای اسیرش را حفظ کند و هم نمود یک انسان مسلمان شیعه را بُروز دهد؛ طوری که وقتی ژنرال عراقی می‌آید در اردوگاه، به این نیّت که آقای ابوترابی را ببیند و وقتی ایشان را می‌بیند، آقای ابوترابی به بچّه‌ها، به رفقا، به هم‌سلّولی‌هایش، به هم‌بندهایش و به اسرا می‌گوید یک دانه از آن گیوه‌هایی را که بافتید بیاورید، من به او هدیه بدهم و به او یک گیوه هدیه می‌دهد! آقای ابوترابی با آن ژنرال یک کاری کرده که او صد سال دیگر هم این محبّت آقای ابوترابی را نمی‌تواند فراموش کند. این مدارا خیلی گره‌گشا بود؛ این خودنگهداری آقای ابوترابی و صبوری آقای ابوترابی خیلی برای من قابل احترام است. 🌷 به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاسیاد پسر خاک» در رویداد ملی «آزادگان ایران» 🔍متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=60926
تحلیل و تبیین
🎤 | ارمغان ادبیات اسارت 📚 ادبیات اسارت در ایران گونه‌ای از ادبیات محسوب می‌شود که پس از جنگ تحمیلی و بازگشت اسرا قوت گرفت. به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاسیاد پسر خاک» در رویداد ملّی «آزادگان ایران» و تمجید از شخصیت مرحوم ابوترابی بهانه‌ای شد تا بخش کتاب KHAMENEI.IR در یادداشتی به تشریح ویژگی‌های این گونه ادبی بپردازد.👇 🔹 اسارت موقعیت شناخته‌شده‌ای در ادبیات است و فارغ از رویکرد‌های ایدئولوژیک، فهم مشترکی از این گونه‌ی ادبی وجود دارد. این موضوع به‌دلیل ابعاد انسانی آن، بر زندگی بشر، از هر ملّیت یا عقیده، تأثیرگذار بوده و دامنه‌ی نفوذ و رسوخ آن ماندگار است. اسارت یکی از ظالمانه‌ترین واژه‌ها در زندگی بشر است؛ زیرا والاترین حقوق انسانی همچون آزادی را زیر پا می‌گذارد و حقوق اولیه مثل نیازهای طبیعی را از او می‌ستاند. 🔹 ادبیات اسارت در ایران، مولود دوران جنگ تحمیلی و دفاع مقدس است؛ اما موقعیت‌های مشابه و همگون آن در طول تاریخ، راهی طولانی را پشت‌سر گذاشتند تا زمینه‌ساز بالندگی این نوعِ ادبی شوند. اشعار حبسیه و متون زندان‌نوشت، اولین صداهایی بودند که از درون بند و حبس شنیده شدند و آرام‌آرام جای خود را در ادبیات ایران پیدا کردند. پس از آن و با گذشت چند دوره‌ی تاریخی، ادبیات اسارت با انبوه آثار در ذیل ادبیات جهاد و مقاومت، پا به عرصه‌ی وجود گذاشت. 🔹 برخی شاخص‌های ادبیات اسارت همچون تبیین و تحلیل رنج انسانی، برای مخاطب جهانی قابل فهم است؛ اما برخی مؤلفه‌ها همچون شهادت‌طلبی، متأثر از فرهنگ اسلامی و برگرفته از رویکرد عاشورایی و بازتعریفی است از هویت ملّی و بومی اُسرای ایرانی. اتفاقاً همین رویکرد اعتقادی است که دنیای مشقت‌بار اسارت را برای اسیر ایرانی تحمل‌پذیر کرده و به همه مصائبش معنا بخشیده است. با وجود این وجه افتراق مهم با اُسرای سایر ملل، اگر هویت دینی و بومی به‌دور از شعارزدگی و با زبان معاصر روایت شود، مخاطب جهانی خود را پیدا می‌کند. 🌷 به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاسیاد پسر خاک» در رویداد ملی «آزادگان ایران» 🔍متن کامل یادداشت را بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-note?id=60952
🎤 | بازخوانی الگوی صبر 📚 «پاسیاد پسرخاک» در زمره آثاری قرار گرفته که موفق به دریافت تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی شده‌اند. به همین مناسبت بخش کتاب KHAMENEI.IR در یادداشتی به تشریح و معرفی این اثر پرداخته است. اثری که ترسیم شخصیت مرحوم علی‌اکبر ابوترابی دست‌مایه آن قرار گرفته است.👇 🔹 این روزها در ایام سالگرد بازگشت آزادگان به میهن اسلامی، در مسیر شناسایی و معرفی آثار و منابعی که زندگی و شخصیت سیدعلی اکبر ابوترابی فرد را بازتاب داده‌اند، کتاب «پاسیاد پسر خاک» از آثار ارزشمند و خواندنی برای آشنایی با روند زندگی، مبارزات، اسارت و فعالیت‌های ایثارگرانه سیدالاسرای ایرانی به حساب می‌آید. 🔹 این اثر در مقایسه با آثاری که تا زمان نشر کتاب در دهه هشتاد و یا حتی در ۱۵ سال اخیر در باب زیست و زندگی سید آزادگان ایرانی منتشر شده‌اند، اثری کاملاً قابل اعتنا و اعتماد شکل گرفته است. این کتاب از دو بخش اصلی شکل گرفته است. 🔹 در این دو بخش از کتاب «پاسیاد پسر خاک» می‌توان با سیر زندگی و دوران کودکی و نوجوانی، تحصیلات کلاسیک و حوزوی، حضور و فعالیت در عرصه‌های سیاسی در قم، نجف و تهران مرحوم سیدعلی‌اکبر ابوترابی آشنا شده و سپس روایت مهم‌ترین فرازها و مسائل بعد از انقلاب اسلامی چون حضور در ستاد جنگ‌های نامنظم، دوران ده ساله اسارت، نمایندگی مقام معظم رهبری در امور آزادگان و دو دوره‌ی نمایندگی مجلس شورای اسلامی را دنبال کرد. 🌷 به مناسبت انتشار تقریظ رهبر انقلاب بر کتاب «پاسیاد پسر خاک» در رویداد ملی «آزادگان ایران» 🔍متن کامل یادداشت را بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/book-content?id=60956
تحلیل و تبیین
🎤 | عبرت بزرگ عملیات آژاکس برای تاریخ ایران ⌛️ به بهانه سالروز کودتای ۲۸ مرداد، بخش «درس و عبرت تاریخ» رسانه KHAMENEI.IR، در گزارشی اجمالی، تلاش دارد با مرور اسناد و روایت‌های مختلف، زمینه‌ها و پیامدهای کودتای ۲۸ مرداد را بررسی کند.👇 🔹 پس از ملّی‌شدن صنعت نفت و مقاومت دولت مصدق در برابر فشارهای انگلیس، سیاست‌های ایالات متحده نیز تغییر کرد. در ابتدا واشنگتن موضعی محتاطانه و به ظاهر همدل با دولت مصدق نشان داد اما اختلافات سران نهضت و انحلال مجلس شورای ملّی از یک‌سو و تغییر سیاست آمریکا با روی کار آمدن آیزنهاورِ جمهوری‌خواه به‌جای هری ترومنِ دموکرات، از سوی دیگر، زمینه را برای کودتا فراهم کرد. سازمان‌های جاسوسی انگلیس و آمریکا با همکاری سرلشکر زاهدی، با بهانه‌گیری از نفوذ کمونیست‌ها، در ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ دولت مصدق را سرنگون کردند. 🔹 پس از کودتا و در تداوم بازآرایی امنیتی رژیم، تأسیس ساواک آغاز شد و محمدرضاشاه با کمک مشاوران آمریکایی – اسرائیلی آن را توسعه داد. سرکوب مخالفان در دستور قرار گرفت که مشهورترین آن، حمله ۱۶ آذر ۱۳۳۲ به دانشکده فنی دانشگاه تهران در جریان اعتراضات به سفر معاون رئیس‌جمهور آمریکا ریچارد نیکسون بود. در عرصه اقتصاد، قرارداد کنسرسیوم ۱۳۳۳ وابستگی نفتی ایران به غرب را تثبیت کرد و کمک‌های آمریکا صرف پروژه‌های کوتاه‌مدت شد. این قرارداد بازگشت رسمی غارت نفت ایران توسط قدرت‌های غربی بود و تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه یافت. 🔹 اما این کودتا با همه خسارت‌هایش، یک دستاورد تاریخی هم برای ایران داشت. فهم ضرورت عدم اعتماد به آمریکا؛ همین فهم بود که کودتاهای مکرر سال‌های نخست «انقلاب اسلامی» را ناکام گذاشت. 🔍متن کامل گزارش را بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-report?id=60944
تحلیل و تبیین
📢 | روایتی از یک حسینیه برای دنیا ✍️ روایتی از مراسم عزاداری هیئت‌های دانشجویی به مناسبت اربعین حسینی در حسینیه امام خمینی (ره) به‌قلم خانم محدثه قاسم‌پور👇 🔹 صبح دو ساعت زودتر از ساعت قرار راه افتادم سمت تهران و با اینکه ساکن تهران نبودم، زودتر از همه‌ی رفقای تهرانی‌ام رسیدم. تهران بوی نم باران می‌داد و هوا آرام آرام روشن می‌شد که رسیدم سر خیابان کشوردوست. خیابان پر بود از دخترهای جوان که از کرمانشاه و خراسان شمالی رسیده بودند؛ سه ساعت قبل از شروع مراسم. 🔹 دوستانم رسیدند و با گذشتن از خوان‌های پیش‌رو رسیدیم به حیاط و بعد با خنده، وارد حسینیه‌ی امام خمینی رحمه‌الله شدیم. باورم نمی‌شد واقعا این همان حسینیه‌ی امام خمینی توی تلویزیون بود که این همه پیام بزرگ به دنیا فرستاده. 🔹 صحبت‌های سخنران مراسم؛ آقای شرفی درباره‌ی علم‌آموزی را با خودم مرور کردم. یاد بیانات آقا در دیدار اخیر خانواده‌ی شهدای جنگ اخیر افتادم... آقا توی دیدار با خانواده‌ی شهدا حرفشان به دانشجوها را هم زده بودند و ما باید چندبار همان صحبت‌های آن روز را مرور کنیم. حس کردم توی آن جمله‌های کوتاه، آقای کشوردوست حسینیه‌ی امام‌خمینی جواب سؤال من را هم داده بودند که چرا اربعین وقت دیدار با دانشجوهاست 🔹 بیانات آن روز این بود: «آنچه مهم است، این است که توجّه داشته باشیم که ایران اسلامی بر اساس «دین» و «دانش» بنا شده و به وجود آمده. در بنای جمهوری اسلامی دو عنصر «دین» و «دانش» عمده‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده هستند؛ به همین دلیل هم، دین مردم و دانش جوانان ما، توانسته‌اند در بسیاری از میدانهای مختلف دشمن را وادار به عقب‌نشینی کنند. بعد از این هم همین‌جور خواهد بود.» به نظرم اربعین و دانشجو مهم‌ترین ترکیب برای بالا رفتن دین و دانش‌بود. مرد ساکن در انتهای خیابان کشوردوست هفتم مردادماه توصیه‌هایش را به دانشجویان گفته بود.‌ 🔹 اربعین درست‌ترین زمان جمع شدن ما جامانده‌های کربلا و کربلارفته‌ها بود تا از حسینیه‌ی کوچکی که راست‌وچپش جای شهدا بود، نور بگیریم تا بتوانیم دانش و دین‌مان را بالا ببریم. آنقدر بالا که شبیه نوشته‌ی کتیبه‌ی پشت سخنران امروز، بشویم ستونی از ستون‌های ایران. 🔍 مطالعه متن کامل روایت:👇 farsi.khamenei.ir/others-report?id=60920