eitaa logo
تحلیل و تبیین
6.4هزار دنبال‌کننده
303 عکس
216 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 🔹 درس‌ها و عبرت‌های جنگ احد به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 👈مروری بر ماجرای تاریخی جنگ اُحد و درس‌های آن، بر اساس بیانات حضرت آیت‌اللّه خامنه‌ای؛ به مناسبت ایام سالگرد جنگ احد و شهادت حضرت حمزه‌ سیدالشهداء علیه‌السلام ✏️حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به نقشه دشمن برای هراس‌افکنی و یأس‌آفرینی در جامعه، ماجرای جنگ اُحد در صدر اسلام را الگوی مسلمانان برای مقابله با هراس‌افکنی دشمن می‌دانند: «در جنگ اُحد، مسلمانها ضربه خوردند؛ شخصیّتی مثل حمزه سیّدالشّهدا به شهادت رسید؛ شخصیّتی مثل علیّ‌بن‌ابی‌طالب (علیه السّلام)، امیرالمؤمنین، سرتاپا مجروح شد؛ به خود شخص شخیص پیغمبر اکرم ضربه وارد شد؛ تعدادی شهید شدند؛ [وقتی] برگشتند مدینه، منافقین دیدند زمینه‌ی خوبی است برای وسوسه کردن، برای بهره‌برداری تبلیغاتی از این وضع، شروع کردند وسوسه کردن: اِنَّ النّاسَ قَد جَمَعوا لَکُم فَاخشَوهُم؛ [گفتند] «همه علیه شما دست به دستِ هم داده‌اند، بترسید»؛ بنا کردند اینها را بیان کردن. ✏️ خدای متعال به خاطر این قضیّه وحی نازل کرد؛ آیه‌ی قرآن [میفرماید:] «اِنَّما ذٰلِکُمُ الشَّیطانُ یُخَوِّفُ اَولِیاءَهُ فَلا تَخافوهُم»؛ این شیطان است که دوستان خودش را دارد میترساند، از آنها نترسید. مشت محکم قرآن بر دهان منافقین وسوسه‌کننده فرود آمد.» ✏️ اگرچه جنگ اُحد در مقیاس مسائل تاریخی و جهانی و مسائل جامعه، یک حادثه‌ی کوتاه‌مدّت و کوچک است، امّا درسی که قرآن در باب جنگ اُحد به ما داد، درس بزرگی است و متعلّق به همیشه است. [خدای متعال در باب جنگ اُحد] دو جور سنّت‌ها را بیان میکند: سنّت پیروزی، سنّت شکست... ببینید، [باید] یک نگاه‌های علمیِ جامعه‌شناسی روی این تعبیرات قرآنی انجام بگیرد؛ اینکه چطور میشود یک کشوری، یکی دولتی، یک حکومتی پیشرفت کند، چطور میشود متوقّف بشود و چطور میشود سقوط کند. 👈 پرونده «درس‌هاوعبرت‌های جنگ اُحد» 🔍 متن کامل یادداشت را بخوانید👇 khl.ink/f/58793
👈 پرونده «درس‌هاوعبرت‌های جنگ اُحد» 🎤 | نحوه‌ی رفتار پیامبر با منافقینِ لشکر در زمان جنگ 🎤 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، پژوهشگر تاریخ اسلام و علوم و معارف حدیث: 👇 🔹 درسی که باید از جنگ احد بگیریم این است که اگر حاکم یا ولی، به هر دلیلی در موضوعی با افراد مشورت کرد و طبیعتاً‌ آراء متفاوت خدمت ایشان عرضه شد، اگر یک رأی یا نظر را پذیرفت و مطابق او عمل کرد همه موظفند مطابق آن قاعده عمل کنند. ما در جریان غزوه‌ی احد می‌بینیم که پیامبر اکرم پذیرفتند که از شهر بیرون بیایند. سپاه کفر سه هزار نفر بودند. سپاه اسلام هزار نفر بودند. پس به طور طبیعی تعداد افرادشان کمتر بود. یک مشکل دیگر این بود که خیلی از افرادِ سپاه اسلام، تجربه‌ی نظامی نداشتند. پس این هزار نفرِ هم، هزار نفرِ واقعی نبود. 🔹 ولی این‌ها وقتی حرکت کردند عبدالله بن اُبیّ که بعداً هم آن بحث نفاقش در آیات دیگر مورد توجه قرار گرفته است به بهانه‌ی اینکه مثلاً ما بیرون از شهر نمی‌جنگیم یا با نظر قبیله‌ مخالفت شده و بهانه‌های دیگر، در میانه‌ی راه، مسلمانان را ترک کردند و از جمعیت هزار نفری مسلمان‌ها سیصد نفرشان برگشتند. این‌ها همه منافق نبودند، عبدالله بن ابی منافق بود ولی آن حالت قبیله‌گرایی یا مثلاً‌ جناح‌زدگی و حزب‌گرایی باعث شد که وقتی او برگشت، سیصد نفر یعنی حدود یک‌سوم سپاه برگشتند. این خیلی ضربه‌ی مهمی به روحیه‌ی سپاه بود. 🔹 تأثیر کار رسانه یا کار تبیین یا آن دل‌دادگی افراد نسبت به رهبر گروه، اینجا معلوم می‌شود که آیات قرآن با الفاظ و واژه‌های گوناگون، این هراس را از دل افراد می‌زداید. شاید اگر بخواهیم مشابه‌سازی کنیم یا قاعده‌ استخراج کنیم، این می‌شود که از جمعیت منافق که در لحظات حساس، در بزنگاه‌ها شما را تنها می‌گذارند نترسید. یعنی این‌ها از اول هم با شما همراه نبودند، ‌ این‌ها سیاهی لشکرند، مفید نیستند. شما به خدا توکل کنید و به یاد بیاورید امدادهای پیشین الهی را که این سبب روحیه دادن به افراد می‌شود که دل آن‌ها قرص باشد که مضامین آیات قرآن در این بخش قابل توجه است. 🗓 انتشار به مناسبت ایام سالگرد جنگ احد و شهادت حضرت حمزه‌ سیدالشهداء علیه‌السلام 🔍 متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 khl.ink/f/59986
👈 پرونده «درس‌هاوعبرت‌های جنگ اُحد» 🎤 | اهمیت جنگ روایت‌ها در صحنه جنگ نبرد 🎤 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم طباطبایی، پژوهشگر تاریخ اسلام و علوم و معارف حدیث: 👇 🔹 یک نکته‌ی عجیبی که در آیات قرآن هم مورد توجه هست بحث شایعه‌ای است که در نبرد احد اتفاق افتاد. یک شایعه‌ای منتشر شد که پیامبر به شهادت رسیده است، این شهادت پیامبر با توجه به آن رویکرد فرماندهی واحدی که داشت موجب تزلزل همه‌ی مسلمان‌ها شد. 🔹 یعنی مسلمان‌ها با توجه به آن که پیامبر اکرم هم شخصیت کاریزماتیک خاصی داشت که افراد با ایشان ارتباط داشتند، هم اینکه فرماندهی همه‌ی امور را داشت به مجرد اینکه این شایعه پخش شد، مسلمان‌ها فرار کردند که در آیه ۱۴۴ سوره آل‌عمران به آن اشاره شده است: «وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِکُمْ وَمَنْ یَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئًا وَسَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرِینَ» 🔹 بحث سواد رسانه‌ای و عدم توجه به شایعات از درس‌های مهم جنگ احد است. عامل شکست سپاه اسلام فقط حمله‌ی از پشت سر سپاه خالد ابن ولید نبود. شایعه‌ای بود که مطرح شد. سپاه خالد ابن ولید دویست نفر بودند و او از جهت توان نظامی و اداره‌ی جنگ یک فرد شاخص و زبده‌ای بود. مشرکین مهمترین چهره‌ی جنگی خودشان را گذاشته بودند برای روز مبادا که از پشت حمله کنند. این فرد هم وقتی حمله کرد که شایعه‌ی کشتن پیامبر اکرم مطرح شد و لشکر اسلام متشتّت و متفرّق شد. 🔹 ببینید نقش شایعات مهمتر از حمله‌ی نظامی است. یعنی آن شایعات است که از درون افراد را زائل می‌کند. هراسی که شایعات در درون دل می‌اندازد، باعث می‌شود که فرد امکان هیچ کُنش یا واکنشی نداشته باشد. امروز ابزار ترویج شایعات به نسبت هزار و خرده‌ای سال قبل اگر بگوییم هزاران برابر شده است، خیلی کم گفته‌ایم. چون آن موقع باید در میدان نبرد یک نفر داد می‌زد که پیامبر کشته شد، این به گوش دیگری می‌رسید تا آن شایعه پخش می‌شد، الان نه، خیلی راحت با یک پیام در توئیت ممکن است این شایعه منتشر و پخش بشود. 🗓 انتشار به مناسبت ایام سالگرد جنگ احد و شهادت حضرت حمزه‌ سیدالشهداء علیه‌السلام 🔍 متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 khl.ink/f/59986
👈 پرونده «درس‌هاوعبرت‌های جنگ اُحد» 🎤 | ماجرای عملیات روانی پیامبر در برابر دشمنان بعد از نبرد احد 🎤 گفت‌وگو با دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام: 👇 🔹 بعد از جنگ احد ابوسفیان به فکر این افتاد که مگر ما نیامده بودیم اسلام را نابود کنیم، درست است این‌ها شکست خوردند ولی پیغمبر زنده است و مدینه باقی مانده. لذا تصمیم به برگشت گرفتند. خبر به پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله رسید. حالا موقعی بود که دیگر حضرت و لشکر شکست‌خورده‌ی مسلمین به مدینه برگشته بودند و شهدا را دفن کرده بودند و طعم تلخ نافرمانی پیغمبر را چشیده بودند. 🔹 اینجا حضرت وقتی شنید، دشمن قصد برگشت دارد، به مردم فرمان داد که آماده شوید و برای اینکه درحقیقت منافقان را رسوا کند و آن‌هایی که کوتاهی کردند و در یاری سپاه اسلام فرمان پیغمبر را نادیده گرفتند و به مصاف دشمن نیامدند، فرمود که فقط کسانی می‌توانند در این عملیات و در این مقابله با ما حضور داشته باشند که در احد حاضر بودند. 🔹 ابوسفیان که فکر می‌کرد مسلمان‌ها بعد از آن شکست دیگر امکان مقاومت ندارند، روحیه‌شان را باخته‌اند و در مقابل، اینها می‌توانند راحت به مدینه دست پیدا کند، وقتی آمادگی مسلمان‌ها را دید که به این سرعت سازماندهی پیدا کردند و دوباره به میدان آمده‌اند، جا خورد. 🔹 به خصوص با یک عملیات روانی که پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله به کار بست و آن اینکه به لشکر خود شبانه فرمان داد که در ۵۰۰ نقطه با فواصل مشخص آتش برافروزند و این شعله‌ها که حجم اردوی سپاه اسلام را بیشتر جلوه می‌داد و صدای مناجات مسلمان‌ها احتمالاً شیحه‌ی اسبان آن‌ها، این‌ها را وقتی ابوسفیان دید، جا زد و احساس کرد اگرچه پیروز شدند ولی مسلمان‌ها به قصد انتقام به این سرعت آماده شدند، لذا امکان مقابله با این‌ها نیست و عقب نشست و این لشکرکشی مجدد اسلام به جنگ منتهی نشد. 🗓 انتشار به مناسبت ایام سالگرد جنگ احد و شهادت حضرت حمزه‌ سیدالشهداء علیه‌السلام 🔍 متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 khl.ink/f/59987
👈 پرونده «درس‌هاوعبرت‌های جنگ اُحد» 🎤 | روش مقابله‌ی جدی پیامبر با برهم‌زنندگان آرامش روانی جامعه 🎤 گفت‌وگو با دکتر محمدحسین رجبی دوانی، استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام: 👇 🔹 دشمنان دولت نوپای اسلامی بسیار بودند و دشمن اصلی قریش بود. قریش از همان آغاز هجرت پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله به مدینه و تأسیس دولت اسلام، یک عملیات ایذائی و بیشتر روحی و روانی علیه اسلام آغاز کرد. مثلاً در چند نوبت، پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله که سر جنگ نداشتند، هنوز یک ماه از هجرتشان به مدینه نگذشته بود که ابوجهل با حدود ۶۰ نفر به سمت مدینه آمد. حضرت وقتی متوجه شدند، تعدادی را به فرماندهی حضرت حمزه برای مقابله با آن‌ها فرستادند که البته این مواجهه به جنگ کشیده نشد. 🔹 دوباره در ماه بعد، عده‌ی بیشتری را فرستادند و حضرت دوباره سریه عبیدة بن حارث، پسر عموی خود، را فرستادند. کفار می‌خواستند امنیت روانی مردم مدینه را به هم بریزند و به آن‌ها القا کنند که ما مسلمانان، چه مهاجر و چه انصار، دست از شما برنمی‌داریم و این‌ها همه در حالت اضطراب و نگرانی از حمله‌های دشمن باشند. 🔹 به این هم بسنده نکردند و با تحریک قبائل مشرک دیگری که در نزدیکی‌های مدینه، در صحرای نجد بودند، آن‌ها را تشویق می‌کردند که به اسلام هجوم بیاورند. در کنار این، مشرکان دیگری نیز بودند که به دنبال جنگ روانی و به هم ریختن افکار و آسایش مردم مسلمان، با سرودن اشعار تحریک‌کننده ضد مقدسات مسلمین، توهین به پیامبر اسلام و نوامیس مسلمانان بودند. 🔹 مثلاً کعب بن اشرف، شاعری یهودی، اشعاری علیه اسلام و به نفع مشرکان مکه سرود. وقتی این اشعار به مدینه رسید، چون در آن زمان بزرگترین رسانه، شعر بود، حسان بن ثابت اشعار او را پاسخ گفت و یک خانم مسلمان نیز جواب داد. 🔹 کعب وقتی دید یک زن مسلمان پاسخ داده، اشعار بسیار زشت و مبتذلی سرود که در آن به نوامیس مسلمانان اهانت کرده بود و این موضوع باعث ناراحتی و به هم ریختن آرامش روحی مردم شد. لذا پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله وقتی متوجه شدند که این اشعار باعث نگرانی و ناراحتی مردم شده، فرمان قتل کعب بن اشرف را صادر کردند. 🔹 همین برخوردهای قاطع پیغمبر صلّی‌الله‌علیه‌وآله باعث شد که مهمترین ابزار رسانه‌ای از دشمن گرفته شود. زیرا در عرب، شاعران زیادی وجود داشتند و طبع شعری در دشمنان پیغمبر نیز به وفور یافت می‌شد. لذا آن‌ها متوجه شدند که اگر بخواهند از این طریق به مسلمانان آسیب بزنند، محکوم به اعدام خواهند بود و حتی در قبیله‌ی خودشان نیز در منطقه‌ی امن خود احساس آرامش نخواهند داشت. به همین دلیل، پس از این واقعه، به شدت این نوع حرکت‌های خبیثانه کاهش یافت. 🗓 انتشار به مناسبت ایام سالگرد جنگ احد و شهادت حضرت حمزه‌ سیدالشهداء علیه‌السلام 🔍 مطالعه متن کامل گفت‌وگو با دکتر محمدحسین رجبی دوانی:👇 khl.ink/f/59987
11.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 | دکتر عارف: برای حل مسائل کشور به مذاکره دل نبسته‌ایم 👈معاون اول رئیس جمهور در حاشیه دیدار عیدانه مسئولان ارشد کشور با رهبر انقلاب در گفتگو با KHAMENEI.IR 🎤دکتر محمدرضا عارف: 💬دولت چهاردهم از روز اول شروع به کار خود، در چارچوب سیاست‌های کلی و برنامه‌ی هفتم مسیر خودش را تنظیم کرده و رویکردش در مسئله‌‌ی گره زدن مسائل کشور به مذاکرات و معطل کردن امور به این بهانه، همان رویکردی است که حضرت آقا بارها و بارها در گذشته نیز تذکر داده‌اند؛ یعنی ربط ندادن مسائل بی‌ربط و اتخاذ حالت اعتقاد به تعامل با همه‌ی کشورها، به‌استثنای رژیم صهیونیستی، در شرایط مناسب و در شرایطی که ما دست برتر داریم و از موضع تعامل و مفهوم واقعی مذاکره بتوانیم مذاکره کنیم، مذاکره کنیم. و نظام ما، فرهنگ حاکم بر نظام‌ ما همین است؛ اهل مذاکره و گفت‌وگو هستیم، اما در شرایط مناسب و متعادل. 💬 راهبرد ما در مسائل کشور این است که نگاهمان به خارج از کشور نباید باشد، باید نگاهمان به داخل کشور باشد. حقیقتاً پتانسیل‌های بسیار برجسته‌ای در همه‌ی زمینه‌ها در کشور وجود دارد که کمتر از آن‌ها استفاده کرده‌ایم. دلایل مختلفی هم دارد؛ یکی نگاه کوتاه‌مدتی است که معمولاً مسئولین دارند، می‌خواهند تا زمانی که در مسئولیت هستند به یک نتیجه برسند و کار درازمدت را رها می‌کنند. 🔍 مطالعه متن کامل گفت‌وگو:👇 khl.ink/f/59999
🎤 | کلید همیشه در ایران است؛ نه در مسقط و لوزان و نیویورک 📝سرمقاله شماره‌ی امروز هفته‌نامه‌ی خط‌حزب‌الله را از اینجا بخوانید👇 khl.ink/f/60004
🎤 | واکاوی نقش سیاست‌های کلّی در پیشرفت اقتصادی کشور ✏️ رهبر انقلاب، در سخنرانی نوروزی (۱۴۰۴/۱/۱)، ضمن توصیه به افراد مطّلع از مسائل اقتصادی و مسئول مبنی بر توجیه مردم، تبیین راه‌ها و کارها، توجیه دولت و کمک به آن، فرمودند: «بعضی‌ها راهکارهایی دارند، به بنده نامه مینویسند و به من پیشنهاد میکنند. خب رهبری در برنامه‌ریزی‌های اقتصادی دخالتی نمیکند؛ یعنی حقّ دخالت هم ندارد، این جزو وظایف دولت است، دولت باید این کار را بکند، ما هم میفرستیم برای دولت. عمده این است که مسئولین دولتی بدانند که چه وظایفی بر عهده‌ی آنها است، چه توقّعاتی از آنها هست و آنها را ان‌شاءالله انجام بدهند.» 🖼 رسانه KHAMENEI.IR به همین منظور، در گفت‌وگو با دکتر داود دانش‌جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد، به واکاوی «نقش رهبری در سیاست‌گذاری اقتصادی» پرداخته است. 🔹️ بر اساس بند یکم اصل یکصدودهم قانون اساسی، «تعیین سیاست‌های کلّی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» از وظایف و اختیارات رهبری است. در بند دوّم اصل یکصدودهم نیز قانون اساسی «نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلّی نظام» را بر عهده‌ی رهبری گذاشته است که این وظیفه هم بعداً به مجمع تشخیص سپرده شد. بنابراین، مجمع، هم در تعیین سیاست‌های کلّی نظر مشورتی می‌دهد و هم بعداً وظیفه‌ی نظارت بر حسن اجرا را به عهده دارد. بر اساس این وظیفه، گزارش‌های نظارتی از اجرای سیاست‌های کلّی در مجمع تهیّه می‌شود و به سمع و نظر مقام معظّم رهبری می‌رسد. 🖼 پرونده: 🔍 متن کامل گفت‌وگو 👇 khl.ink/f/60011
🎤 | رشد ۸ درصدی تنها با همکاری بخش خصوصی ممکن است 🎤 واکاوی «نقش رهبری در سیاست‌گذاری اقتصادی» در گفت‌وگو با دکتر داود دانش‌جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد:👇 🔹 ایران در برنامه‌ی هفتم قصد دارد به رشد ۸ درصد برسد که عدد بالایی برای رشد اقتصادی است. این یعنی درآمد ملی یا سرانه‌ی ایرانیان طی حدود ۹ سال، دو برابر می‌شود. مثلاً کشوری با رشد ۲ درصد، هر ۳۵ سال یک‌بار درآمدش دو برابر می‌شود، ولی با رشد ۸ درصد این زمان به ۹ سال می‌رسد. 🔹 کمتر از ۲۰ یا ۳۰ کشور به چنین رشدی رسیده‌اند؛ کشورهایی مثل چین، هند و ژاپن در مقاطعی چنین رشدی داشته‌اند. برای ایران، استفاده از سیاست‌های کلّی اصل ۴۴، امنیت اقتصادی و تشویق سرمایه‌گذاری، ضروری است. تحقق این رشد باید با مشارکت بخش خصوصی انجام شود. 🔹 تجربه‌ی جهانی هم نشان می‌دهد که رشد بالا فقط با همکاری بخش خصوصی ممکن است. چین قبل و بعد از ۱۹۷۹ نمونه‌ی خوبی است؛ در دوره‌ی دوم، سهم بخش خصوصی بیشتر شد و همین باعث حرکت آن کشور از فقر گسترده به جایگاه دومین اقتصاد جهان شد، با اتکا به سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی. 🖼پرونده: 👇 https://farsi.khamenei.ir/others-special?id=59861 🔍 متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 khl.ink/f/60011
🎤 | «سیاست کلّی» به‌هیچ‌وجه مفهوم اجرایی ندارد و جهت‌گیری نظام را در یک موضوع خاص نشان می‌دهد 🎤 واکاوی «نقش رهبری در سیاست‌گذاری اقتصادی» در گفت‌وگو با دکتر داود دانش‌جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد:👇 🔹 بر اساس بند یکم اصل یکصدودهم قانون اساسی، «تعیین سیاست‌های کلّی نظام جمهوری اسلامی ایران پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام» از وظایف و اختیارات رهبری است. در بند دوّم نیز قانون اساسی «نظارت بر حُسن اجرای سیاست‌های کلّی نظام» را بر عهده‌ی رهبری گذاشته است که این وظیفه هم بعداً به مجمع تشخیص سپرده شد. بنابراین، مجمع، هم در تعیین سیاست‌های کلّی نظر مشورتی می‌دهد و هم بعداً وظیفه‌ی نظارت بر حسن اجرا را به عهده دارد. 🔹 «سیاست کلّی» به‌هیچ‌وجه مفهوم اجرایی ندارد و جهت‌گیری نظام را در یک موضوع خاص نشان می‌دهد. این سیاست‌ها همه‌ی کسانی که درگیر آن موضوع هستند، اعم از سه قوّه، نیروهای مسلّح و مانند این‌ها را مخاطب قرار می‌دهد که در جریان باشید جهت‌گیری کلّی نظام در آینده در ارتباط با فلان موضوع خاص باید مطابق سیاست‌های کلّیِ مربوط به آن باشد. 🔹حالا این «جهت‌گیری کلّی» یعنی چه؟ مثالی می‌زنم. در سیاست‌های کلّی برنامه‌ی هفتم، رشد اقتصادی هشت‌درصدی هدف‌گذاری شده که یک رشد بالایی است؛ رسیدن به این رشد هشت‌درصدی هم مستلزم سرمایه‌گذاری‌های عظیم است که این سرمایه‌گذاری می‌تواند توسّط دولت یا بخش خصوصی باشد. 🔹 البتّه ما یک سیاست‌ کلّی دیگر هم داریم و آن «سیاست‌های کلّی اصل ۴۴» است که به دنبال تقلیل تصدّی‌گری دولت در اقتصاد و منحصر و محدود کردن نقش دولت به هدایت، نظارت و برنامه‌ریزی است. حال اگر آن سیاست‌ها را در کنار هدف برنامه‌ی هفتم بگذاریم، معنایش این می‌شود که رشد هشت‌درصدی باید از طریق تقویت بخش خصوصی صورت گیرد. بنابراین، بر اساس سیاست‌های کلّی نظام، جهت‌گیری کلّی کشور این است که اقتصاد از طریق بخش خصوصی تقویت شود. 🖼پرونده: 👇 https://farsi.khamenei.ir/others-special?id=59861 🔍 متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 khl.ink/f/60011
🎤 | ماجرای تجربه‌ موفق حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور مالزی 🎤 واکاوی «نقش رهبری در سیاست‌گذاری اقتصادی» در گفت‌وگو با دکتر داود دانش‌جعفری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر اسبق اقتصاد:👇 🔹 یک زمانی جلسه‌ی سران کشورهای اسلامی در تهران برگزار شد، اکثر کشورها در آن شرکت کردند. آقای مهاتیر محمّد، نخست‌وزیر وقت مالزی، در این جلسه شرکت کرده بود؛ لذا بسیاری از بنگاه‌های ایرانی، حتّی دولتی‌ها، از او خواستند که بعدازظهرِ همان روز، در سازمان مدیریّت صنعتی سخنرانی کند. در آنجا، یکی از حضّار ایستاد و دستش را بلند کرد و گفت «آقای مهاتیر محمّد! در یک جمله به ما بگویید که چگونه مالزی به این اندازه قوی شد و اقتصاد پویا و شتابنده‌ای پیدا کرد؟» 🔹 آقای مهاتیر محمّد پاسخ داد که ما به این نتیجه رسیدیم که مالزی باید به یک شرکت تبدیل شود که سهامدارانش، هم دولت و هم مردم باشند؛ یعنی همه باید با هم آن را اداره کنند. ایشان مثال زد و گفت که ما قبلاً اتوبان می‌ساختیم، امّا در آن زمان تفکّرمان دولتی بود و مشکلمان این بود که هر اتوبان جدیدی که می‌خواستیم بسازیم، باید بودجه‌ی دولت را در نظر می‌گرفتیم، بودجه‌ی دولت هم همیشه محدودیّت داشت و بعد از ساخت اتوبان، هیچ مالیاتی هم نمی‌توانستیم بگیریم؛ امّا الان اتوبان‌ها را بخش خصوصی می‌سازد و از سود آن، ۲۸ درصد مالیات می‌گیریم؛ عقل سلیم می‌گوید که چه چیزی بهتر از این! یعنی دولت سرمایه را نیاورده، امّا از آن طرف هم ۲۸ درصد از سود را مالیات می‌گیرد. 🔹 آقای مهاتیر محمّد یک نکته‌ی دیگر هم گفت. گفت ما زمانی که می‌خواستیم این طرح را ایجاد کنیم، با یک مشکل مواجه شدیم. مشکل این بود که بسیاری از دستگاه‌های دولتی عادت کرده بودند که در آن فضای دولتی، در را به روی بخش خصوصی می‌بستند و میدان نمی‌دادند که بخش خصوصی مثلاً بیاید و طرح احداث اتوبان را ارائه کند؛ پس آمدیم و فرمول را عوض کردیم. به جای اینکه حقوق کارمند دولت صرفاً یک حقوق از‌قبل‌تعیین‌شده‌ی دولتی باشد، بخشی از حقوقشان به طرح‌هایی که این‌ها می‌توانستند به بخش خصوصی واگذار کنند مربوط شد؛ یعنی مثلاً هر‌چه تعداد اتوبان‌های بخش خصوصی بیشتر می‌شد، بخشی از حقوق و مزایا به آن مدیریّت مربوطه در دولت می‌رسید. 🖼پرونده: 👇 https://farsi.khamenei.ir/others-special?id=59861 🔍 متن کامل گفت‌وگو را بخوانید👇 khl.ink/f/60011