eitaa logo
تحلیل و تبیین
9.6هزار دنبال‌کننده
581 عکس
408 ویدیو
1 فایل
بخش "تحلیل و تبیین" رسانه KHAMENEI.IR farsi.khamenei.ir/others
مشاهده در ایتا
دانلود
تحلیل و تبیین
🎤 | الگوی ایرانی استقلال 🖼 رسانه‌ی KHAMENEI.IR در پرونده‌ «رکن استقلال ملّی» در یادداشتی به بررسی استقلال ملّی و نسبت آن با مسئله‌ی هسته‌ای پرداخته است.👇 🔹 در باب‌ استقلال ملّی تعاریف مختلفی مطرح شده است و کارشناسان نظریه‌های متعددی را در حوزه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیّتی نسبت به این موضوع مطرح کردند. برخی از نظریه پردازان موضوع استقلال ملّی را بیشتر در حوزه سیاست مطرح می‌کنند و برخی با نگاه ویژه اقتصادی، فرهنگی یا حتی امنیّت به این موضوع می‌پردازند. 🔹 کشوری می‌تواند به معنای واقعی طعم آزادی را بچشد که از استقلال ملّی برخوردار باشد. عینیّت و بروز و ظهور استقلال ملّی به اراده مردم یک کشور باز‌می‌گردد که با این اراده مانع دخالت‌ها و ورود کشورها و قدرت‌های دیگر به داخل کشورشان شده‌اند که این موضوع معنی واقعی استقلال ملّی است. 🔹 امروزه بسیاری از کشورها به رغم دارا بودن همه عناصر قدرت و کشور شدن، به معنای واقعی کلمه فاقد استقلال ملّی هستند و چه بسا درحوزه‌های مختلف دارای وابستگی می‌باشند. کشورهایی در ظاهر در‌ زمره کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه قرار گرفته‌اند و دارای استقلال ملّی‌اند، امّا در واقعیّت با پذیرش دخالت قدرت‌های دیگر در کشورشان، از استقلال ملّی به خصوص در حوزه‌های سیاست، سیاست خارجی و امنیّت ملّی برخوردار نیستند، در این جا نه با یک نقص بزرگ، بلکه با موجودیتی مغایر با استقلال ملی روبه‌رو هستیم. 🔹 بر همین مبنا امروزه یکی از مظاهر قدرت و پیشرفت کشورها، انرژی هسته‌ای است و این موضوع در بسیاری از حوزه‌هایی که بشر به آن نیاز دارد، وارد شده است. به همین دلیل اگر در حال حاضر در انرژی هسته‌ای مستقل عمل نشود، در آینده باعث ایجاد وابستگی به قدرت‌های دیگر می‌شود و این احتیاج به استقلال ملّی ضربه می‌زند. در حالت کلّی انرژی هسته‌ای، نمود و نشان از استقلال ملّی و غیرقابل انکار است. 🖼 پرونده‌ 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-note?id=61473
هدایت شده از «امین»
هدایت شده از «امین»
🎤 | ادبیات دفاع مقدس در جبهه‌های جنگ شکل گرفت ✍️ «امین»؛ بخش ویژه شعر و ادب فارسی رسانه‌ی KHAMENEI.IR در گفت‌وگو با آقای دکتر کاظم رستمی، نقش دفاع مقدس را در شعر و ادبیات فارسی بررسی کرده است.👇 🔹️ وقتی یک شعر یا داستان متولد می‌شود، ما فقط نتیجه‌ی بیرونی آن را می‌بینیم، اما جهان درونی‌اش از پیش در ذهن نویسنده یا شاعر شکل گرفته است. ادبیات، به‌عنوان یک جهان زبانی، رشته‌هایی از مفاهیم را به هم متصل می‌کند و گذشته و آینده را به هم پیوند می‌دهد. گذشته یعنی وقایع و افکاری که مقدمه‌اند، و آینده یعنی آثاری که بر پایه‌ی آن مقدمات خلق می‌شوند. 🔹️ معمولاً وقایع بزرگ چنین تأثیری دارند و خود را بر تاریخ تحمیل می‌کنند، گویی آن پدیده است که انسان را به خلق وامی‌دارد. دفاع مقدس نیز به نظر من از همین دست وقایع بود. تفاوت آن با دیگر جنگ‌های تاریخ ایران در این بود که هم خود واقعه عظیم بود، هم به دست انسان‌های بزرگ رقم خورد، و هم هدفی الهی و متعالی داشت. 🔹️ ریشه‌های ادبیات دفاع مقدس را در انقلاب ۱۳۵۷ می‌بینم؛ چون انقلاب را نیز نوعی دفاع مقدس می‌دانم و جنگ را تابع و ادامه‌ی انقلاب. اما به دلیل این‌که بلافاصله پس از انقلاب، جنگ آغاز شد، تولد پدیده‌ی هنر و ادبیات دفاع مقدس به تعویق افتاد و در واقع پای آن به جبهه کشیده شد تا در لباس خاکی رزمندگان متولد شود. یعنی انقلاب اسلامی به‌محض آن‌که می‌خواست از عرصه‌ی اجتماع و سیاست رسوب کند و در عالم هنر و ادبیات بنشیند، فرصت نیافت، زیرا جنگ اتفاق افتاد. 🔹️بنابراین اگر در شاخه‌های مختلف هنری مروری ذهنی داشته باشیم، می‌بینیم نقاش، شاعر، نویسنده، فیلم‌ساز و دیگر هنرمندان ما که می‌توانیم اضافه «انقلابی» بودن را به نامشان بیفزاییم ــ مانند فیلم‌ساز انقلابی، شاعر انقلابی، نقاش انقلابی ــ وقتی آثارشان را مرور می‌کنیم، می‌بینیم همه‌اش درباره‌ی جنگ است... 🔍 متن کامل گفت‌وگو را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=61475 ✍️ «امین»؛ شعر و ادب فارسی به روایت حضرت آیت‌‌الله خامنه‌ای 🖥 ایتا | بله | روبیکا | سروش پلاس 📲@khamenei_poems
تحلیل و تبیین
🎤 | استقلال در مقیاس یک ملت بزرگ 🖼 رسانه‌ی KHAMENEI.IR در پرونده‌ «رکن استقلال ملّی» در گفت‌و‌گو با دکتر غلامعلی سلیمانی، دانشیار دانشگاه تهران به مفهوم‌شناسی استقلال، جایگاه آن در تاریخ ایران و تحلیل جنگ ۱۲ روزه از دریچه استقلال‌خواهی مردم ایران پرداخته است. 👇 🔹️ استقلال، در واقع بخشی از حاکمیت است. به عبارت دیگر، وقتی حکومتی در جنبه بیرونی، یا از حیث بیرونی، مورد شناسایی توسط واحدهای سیاسی دیگر قرار می‌گیرد و به معنایی یک نوع آزادی عمل از کنترل و مداخله خارجی پیدا می‌کند، در واقع دارای استقلال است. 🔹️ استقلال یک مفهوم چندبُعدی هم هست؛ یعنی ما استقلال را گاهی در معنای حقوقی یا قضایی می‌بینیم، گاهی در معنای سیاسی، گاهی در معنای اقتصادی، گاهی در بعد نظامی و گاهی هم در بعد فکری و فرهنگی. یعنی نوع سبک زندگی، ارزش‌ها، هنجارها و حتی می‌توان استقلال ایدئولوژیک را نیز به این ابعاد اضافه کرد. 🔹️ یکی از مؤلفه‌های مهم فرهنگ سیاسی ایرانیان ـ که در اشکال مختلف خود مورد توجه کسانی قرار گرفته که فرهنگ سیاسی ایرانیان را مورد پژوهش قرار داده‌اند ـ استقلال‌خواهی است؛ که به‌عنوان یکی از مولفه‌های مهم و اصلی در فرهنگ سیاسی ایرانیان شناخته می‌شود. شکل‌گیری این عنصر در فرهنگ سیاسی ایرانیان البته ریشه‌های تاریخی دارد. 🔹️ جنگ ۱۲ روزه اخیر به نظر می‌رسد که بر اساس دو محاسبه دشمن شکل گرفت؛ اولین محاسبه مربوط به تکنولوژی نظامی بود؛ اشتباه‌ محاسباتی دوم دشمن این بود که فکر می‌کرد بین مردم و حکومت فاصله‌ای ایجاد شده و حمله او ممکن است باعث فروپاشی داخلی حکومت جمهوری اسلامی شود. اما عملاً چنین اتفاقی نیفتاد و اتفاقاً این جنگ، به زعم بسیاری، منجر به انسجام و وحدت ملّی بین ایرانی‌ها شد. مردم ایران در این راستا نشان دادند که استقلال خود را مدیون کشورهای خارجی یا عوامل خارجی نمی‌دانند؛ بلکه در طول تاریخ برای رسیدن به استقلال خود تلاش کرده‌اند، جنگیده‌اند و آن را به راحتی به دست نیاورده‌اند و به هیچ وجه حاضر نیستند که آن را به آسانی از دست بدهند... 🖼 پرونده‌ 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=61479
تحلیل و تبیین
🎤 | انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز؛ نماد استقلال راهبردی 🖼 رسانه‌ی KHAMENEI.IR در پرونده‌ «رکن استقلال ملّی» در یادداشتی به بررسی استقلال ملّی و نسبت آن با مسئله‌ی هسته‌ای پرداخته است.👇 🔹️ «استقلال»، یکی از مهم‌ترین مطالبات تاریخی ملّت ایران بوده است؛ مطالبه‌ای که در جریان انقلاب اسلامی، در کنار عدالت‌خواهی، آزادی‌طلبی در برابر استبداد، و معنویت‌گرایی، نقش محوری در شکل‌گیری و فراگیری آن ایفا کرد. این خواسته مشترک، زمینه‌ساز اقبال عمومی از سوی همه جریان‌های فکری و سیاسی به انقلاب اسلامی شد. 🔹️ در فرآیند انقلاب، استقلال ملّی چنین معنا یافت: «کشوری که بتواند بدون دخالت قدرت‌های بین‌المللی، تصمیمات مؤثر سیاسی در حوزه‌های داخلی و خارجی را با در نظر گرفتن منافع و مصالح خود اتخاذ کند؛ به‌گونه‌ای که هیچ قدرت خارجی نتواند در روند تصمیم‌سازی و اجرای آن خلل وارد کند.» این نوع استقلال سیاسی، آزادی واقعی در سطح فراملّی و جهانی است و مقدمه‌ای برای استقلال در سایر ابعاد فکری، فرهنگی، اقتصادی و علمی است. 🔹️ چنین استقلال‌خواهی، نه‌تنها مانع تعامل با جهان نیست، بلکه مسیر تعامل عزتمندانه و برابر را هموار می‌سازد. این معنا در برخی اسناد بین‌المللی نیز با عنوان «حق ملّت‌ها برای تعیین سرنوشت خود» و «خودمختاری ملّی» به رسمیت شناخته شده است. در عمل، استقلال‌خواهی، جلوی استحاله شدن را می گیرد و نمی گذارد یک ملّتی به «خادم تمدنی دیگران» یا «سوژه منفعل و رام گفتمان‌های آنها» تبدیل شود. 🔹️ در این چارچوب، انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز نیز، نماد استقلال علمی و فناورانه، استقلال راهبردی، و بستری برای توسعه فناوری‌های کلیدی بدون وابستگی به کشورهای دیگر است. این فناوری، رمز استقلال سیاسی و اقتصادی و از بنیان‌های قدرت امروز و آینده بشر به‌شمار می‌رود. چنان‌که در اسناد رسمی کشورهای قدرتمند جهان نیز آمده، انرژی هسته‌ای ابزاری راهبردی برای تحقق استقلال ملّی، امنیت انرژی، امنیت ملّی، و زیرساختی بی‌بدیل برای توسعه فناوری‌های پیشرفته است که بایستی با جدیت نیز دنبال شود. 🖼 پرونده‌ 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-note?id=61507
تحلیل و تبیین
🎤 | استقلال ملّی به معنای انزوا نیست 🎤 رسانه‌ی KHAMENEI.IR در پرونده‌ «رکن استقلال ملّی» در گفت‌و‌گو با دکتر سیدجلال دهقانی فیروزآبادی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به تشریح مقوله‌ی استقلال در عصر ارتباطات و جایگاه آن در هویت و رفتار سیاسی ایرانیان پرداخته است.👇 🔹 استقلال ملّی معانی زیادی دارد. گاهی اوقات استقلال ملّی مترادف با حاکمیت ملّی گرفته می‌شود، به‌ویژه در بُعد خارجی. اما به نظر من استقلال ملّی را می‌توان دو بعدی ایجابی و سلبی تعریف کرد. از نظر ایجابی، می‌توان گفت استقلال داخلی و استقلال خارجی. 🔹 اما استقلال ملّی به معنای سلبی نیز به دو معنا قابل تعریف است: نخست، عدم وابستگی؛ یعنی تعریف و تعیین منافع و اهداف ملّی توسط سایر کشورها انجام نشود. در واقع استقلال در اینجا به معنای آن است که کشور توانایی و امکان تعریف و تعیین اهداف و منافع ملّی را بر اساس صلاحدید و تشخیص خود داشته باشد، نه آن‌که توسط دیگران تعریف یا تأیید شود. این در واقع معنای رایج‌تر استقلال است. 🔹 دوم، عدم دنباله‌روی محض؛ یعنی استقلال به معنای عدم تبعیت صرف از منافع، اهداف و سیاست‌های سایر کشورهاست، به‌ویژه آنگاه که آن سیاست‌ها تأمین‌کننده‌ی منافع ملّی ما نباشند. 🔹بنابراین، از مجموع این تعاریف می‌توان نتیجه گرفت که استقلال ملّی برحسبِ عدم وابستگی و عدم دنباله‌روی از سایر کشورها و قدرت‌ها تعریف می‌شود. البته استقلال ملّی به معنای انزوا نیست؛ استقلال ملّی به معنای عدم تعامل با سایر کشورها هم نیست. 🔹 تعامل، تأثیرپذیری و تأثیرگذاری متقابل با سایر کشورها و حتی وابستگی متقابل، ناقض و نافی استقلال ملّی نیست، چون بسیاری اوقات این دو با هم اشتباه گرفته می‌شوند. خیلی‌ها استقلال ملّی را برحسب انزوا یا عدم تعامل تعریف می‌کنند، در حالی که عنصر اصلی استقلال، توانایی و امکان تعیین اهداف ملّی و تعقیب منافع ملّی به‌صورت خودمختار است. 🖼 پرونده‌ 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=61477
تحلیل و تبیین
🎤 | معمای استقلال در علم سیاست و روابط بین‌الملل 🖼 رسانه‌ی KHAMENEI.IR در پرونده‌ «رکن استقلال ملّی» و در یادداشتی معماری قدرت ترکیبی و جایگاه استقلال ملّی در نظم جهانی معاصر را بررسی کرده است.👇 🔹️ در حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، استقلال نه یک مفهوم ساده یا تک‌لایه، بلکه پدیده‌ای پیچیده، چندبُعدی و تودرتو است که در بطن حکمرانی دولت‌های ملّی جایگاهی محوری دارد. این مفهوم، همزمان در دو سطح نظری و عملی عمل می‌کند: در سطح نظری به‌عنوان اصل بنیادین شکل‌گیری دولت‌-ملّت و نظام بین‌الملل و در سطح عملی به‌مثابه ابزار تحقق منافع ملّی، حفظ عزت و هویت ملّی و دفاع از تمامیت ارضی و فرهنگی. 🔹️ در منظومه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل، «استقلال ملّی» یکی از مفاهیم بنیادین و چندبُعدی است که جایگاه آن از نخستین تکوین دولت مدرن تا عصر معاصر همچنان استوار باقی‌مانده است. این مفهوم نه صرفاً یک برساخت حقوقی، بلکه یک کلّ فلسفی-نظری است که در بستر تحولات تاریخی، ساختارهای قدرت جهانی و اندیشه‌های سیاسی، بارها بازتعریف شده است. 🔹️ باوجود ظهور پدیده‌هایی چون جهانی‌شدن، منطقه‌گرایی، وابستگی متقابل پیچیده، پایان جنگ سرد و انفجار فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی، استقلال ملّی همچنان یکی از عناصر محوری حکمرانی دولت‌ها باقی‌مانده است. آنچه دستخوش تغییر شده، نه اصل استقلال به‌عنوان بنیان هویت و اقتدار دولت، بلکه شکل، ابزار و بازه عملیاتی آن در محیط بین‌المللی است. 🔹️ از منظر راهبردی، تحقق مطلوب منافع ملّی وابسته به توانایی دولت در طراحی معماری قدرت ترکیبی است: تلفیق قدرت سخت بازدارندگی نظامی، ظرفیت تولیدی و استقلال فناورانه باقدرت نرم مشروعیت بین‌المللی، روایت‌سازی معتبر و امتداد فرهنگی. بازیگرانی که بتوانند این ترکیب را مدیریت کنند، قادر خواهند بود در شبکه جهانی نه به‌عنوان تابع، بلکه به‌عنوان قواعد‌گذار عمل کنند. 🖼 پرونده‌ 🔍 متن کامل را از اینجا بخوانید👇 farsi.khamenei.ir/others-note?id=61468
✊ آقای دکتر کمال خرّازی در گفت‌وگوی تفصیلی با رسانه KHAMENEI.IR مطرح کرد: 👈 جمهوری اسلامی اهل مذاکره است اما تحمیل را نمی‌پذیرد 📣 آقای دکتر کمال خرّازی رئیس شورای روابط خارجی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگوی تفصیلی با رسانه KHAMENEI.IR به تحلیل کلان مسائل مربوط به مذاکرات و جنگ تحمیلی ۱۲ روزه اخیر با رژیم صهیونیستی از جمله: ▪️اصول سه‌گانه‌ی «عزّت»، «حکمت» و «مصلحت» و معنای حقیقی این اصول در عرصه‌ی مذاکره، ▪️روند و فلسفه‌ی مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا، ▪️سازوکار تصمیم‌گیری در شورای عالی امنیت ملّی درباره‌ی مذاکره، ▪️مفهوم «مذاکره‌ی شرافتمندانه» در برابر «مذاکره‌ی تحمیلی»، ▪️تجربه‌ی دو دهه‌ی پرونده‌ی هسته‌ای و ثبات مواضع ایران، ▪️فتوای حرمت سلاح هسته‌ای و سیاست شفاف هسته‌ای کشور، ▪️و نقش رهبر معظم انقلاب در مدیریت بحران‌ها و ایجاد آرامش اجتماعی پرداخته است. 🔍متن کامل این گفت‌وگو به شرح زیر است:👇 farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=61546