eitaa logo
حدیث خوانی|الکافی
380 دنبال‌کننده
13 عکس
4 ویدیو
0 فایل
از ابتدای کتاب شریف الکافی _ احادیث خاص اثر محدث کبیر، مرحوم شیخ کلینی امام صادق عليه السلام: جایگاه شيعيان ما را به مقدار رواياتى كه از ما مى دانند، بشناسيد ارتباط با بنده @abbasiveldani1422 انتشار با ذکر منبع و صلوات بلامانع است⚘️
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ عقل لازم است اما کافی نیست 🔶 ... وَ اسْتَدَلُّوا بِعُقُولِهِمْ عَلَی مَا رَأَوْا مِنْ خَلْقِهِ مِنْ سَمَائِهِ وَ أَرْضِهِ وَ شَمْسِهِ وَ قَمَرِهِ وَ لَیْلِهِ وَ نَهَارِهِ وَ بِأَنَّ لَهُ وَ لَهُمْ خَالِقاً وَ مُدَبِّراً لَمْ یَزَلْ وَ لَا یَزُولُ وَ عَرَفُوا بِهِ الْحَسَنَ مِنَ الْقَبِیحِ وَ أَنَّ الظُّلْمَةَ فِی الْجَهْلِ وَ أَنَّ النُّورَ فِی الْعِلْمِ فَهَذَا مَا دَلَّهُمْ عَلَیْهِ الْعَقْلُ. قِیلَ لَهُ فَهَلْ یَکْتَفِی الْعِبَادُ بِالْعَقْلِ دُونَ غَیْرِهِ قَالَ إِنَّ الْعَاقِلَ لِدَلَالَةِ عَقْلِهِ الَّذِی جَعَلَهُ اللَّهُ قِوَامَهُ وَ زِینَتَهُ وَ هِدَایَتَهُ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَ أَنَّهُ هُوَ رَبُّهُ وَ عَلِمَ أَنَّ لِخَالِقِهِ مَحَبَّةً وَ أَنَّ لَهُ کَرَاهِیَةً وَ أَنَّ لَهُ طَاعَةً وَ أَنَّ لَهُ مَعْصِیَةً فَلَمْ یَجِدْ عَقْلَهُ یَدُلُّهُ عَلَی ذَلِکَ وَ عَلِمَ أَنَّهُ لَا یُوصَلُ إِلَیْهِ إِلَّا بِالْعِلْمِ وَ طَلَبِهِ وَ أَنَّهُ لَا یَنْتَفِعُ بِعَقْلِهِ إِنْ لَمْ یُصِبْ ذَلِکَ بِعِلْمِهِ فَوَجَبَ عَلَی الْعَاقِلِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْأَدَبِ الَّذِی لَا قِوَامَ لَهُ إِلَّا بِهِ. 🔷 ترجمه: در گفتاری طویل امام صادق علیه السلام، عقل و فوائد آن را بیان کردند تا جایی که حضرت فرمودند: مردم بواسطه ی آسمان و زمین و خورشید و ماه که از آفریده های الهی می بینند، با عقولشان به خدای خود پِی می برند و می یابند که خود و این مخلوقات خالق و چاره اندیشی دارند که همیشه بوده و هیچ گاه از بین نخواهد رفت. همچنین مردم با عقول خود خوبی را از بدی شناخته و درک میکنند تاریکی در نادانی و روشنی در دانایی است پس همه ی اینها نتیجه ی استفاده از عقل است. فردی که محضر امام بود، پرسید: آیا عقلِ مردم کفاف نمیدهد آنان را از [وحی و پیامبر و امام] ؟؟ حضرت فرمودند: همانا خردمند، به راهنماییِ عقلش که خدای تعالی آن را مایه ی استواری، زیور و هدایتش قرار داده، می داند که [وجود] خدای متعال حقیقت بوده و همو پروردگارش است و همچنین میداند که آفریدگارش، خوشایند و ناخوشایندی دارد و نیز میداند که او قابلِ فرمانبرداری یا سرپیچی کردن است. لکن خرد او، جزئیاتِ دستورات و خوشایندی و ناخوشایندی او را نمی یابد و میفهمد که به این دستورات دسترسی نخواهد داشت مگر با علم و جست و جوی علم و درک میکند که حتی عقلش سودی برای او نخواهد داشت اگر با علم، دستورات الهی نرسد. پس جویندگیِ علم و ادب، برای هر عاقلی لازم است که استواری جُز به این دو نباشد. ⬅️ لزومِ واسطه گریِ پیامبران و اوصیای آنان در رسیدن این علم و ادب به مردم، در باب امامتِ کتاب کافی بیان خواهد شد‌. 📚 الکافی ج ۱، ح ۳۵ ، ص ۲۸ چاپ دارالکتب الاسلامیه 🌐@kafikhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 🔸 🔸 🔶 _____________ برتریِ علم ______________
♦️خدای عادل، مال را تضمین کرده اما علم را نه 🔶 عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ غَیْرُهُ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی جَمِیعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِی إِسْحَاقَ السَّبِیعِیِّ عَمَّنْ حَدَّثَهُ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ یَقُولُ أَیُّهَا النَّاسُ اعْلَمُوا أَنَّ کَمَالَ الدِّینِ طَلَبُ الْعِلْمِ وَ الْعَمَلُ بِهِ أَلَا وَ إِنَّ طَلَبَ الْعِلْمِ أَوْجَبُ عَلَیْکُمْ مِنْ طَلَبِ الْمَالِ إِنَّ الْمَالَ مَقْسُومٌ مَضْمُونٌ لَکُمْ قَدْ قَسَمَهُ عَادِلٌ بَیْنَکُمْ وَ ضَمِنَهُ وَ سَیَفِی لَکُمْ وَ الْعِلْمُ مَخْزُونٌ عِنْدَ أَهْلِهِ وَ قَدْ أُمِرْتُمْ بِطَلَبِهِ مِنْ أَهْلِهِ فَاطْلُبُوهُ. 🔷 ترجمه: امیرالمومنین علیه السلام می فرمودند: ای مردم؛ بدانید که رُشدِ دین، جُستجوگری دانش است و همانا جُستن دانش برای شما از جُستنِ مال بایسته تر است به راستی که مال تقسیم و تضمین شده است برای شما چرا که [خدای] عادلی میانتان تقسیم و تضمین نموده و بی شک به شما خواهد رسید در حالی که دانش، نزدِ اهل آن اندوخته شده(بدون جُستن برای کسی تضمین نشده) و شما دستور دارید آن را از اهلش بجویید پس بجویید‌ دانش را. 📚 الکافی ج ۱ کِتَابُ‌فَضْلِ‌الْعِلْمِ ح ۴ ، ص ۳۰ (ط دارالکتب الاسلامیه) 🌐@kafikhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️بی سواد و نادان نباشید 🔶 الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ الرَّبِیعِ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام) یَقُولُ عَلَیْکُمْ بِالتَّفَقُّهِ فِی دِینِ اللَّهِ وَ لَا تَکُونُوا أَعْرَاباً فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ یَتَفَقَّهْ فِی دِینِ اللَّهِ لَمْ یَنْظُرِ اللَّهُ إِلَیْهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَ لَمْ یُزَکِّ لَهُ عَمَلًا. 🔷 ترجمه: مُفَضّل بن عمر گوید از امام صادق علیه السلام شنیدم که میفرمود: به ژرف اندیشی در دین بپردازید و بی سواد و نادان نباشید که همانا هرکه در دین دقیق نظر نشود، خدای متعال روز قیامت به او مرحمت نکند و اعمالش را پاک نگرداند. 📚 الکافی ج ۱ کِتَابُ‌فَضْلِ‌الْعِلْمِ ح ۷ ، ص ۳۱ (ط دارالکتب الاسلامیه) 🌐@kafikhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔶 🔶 __ چگونگی و والایی دانش و برتری دانشمندان __
♦️علم سه چیز است و غیر از آن نوعی برتری است 🔶 مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ وَ عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِیَادٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَی عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الدِّهْقَانِ عَنْ دُرُسْتَ الْوَاسِطِیِّ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ عَبْدِ الْحَمِیدِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ مُوسَی (علیه السلام) قَالَ:دَخَلَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله الْمَسْجِدَ فَإِذَا جَمَاعَةٌ قَدْ أَطَافُوا بِرَجُلٍ فَقَالَ مَا هَذَا فَقِیلَ عَلَّامَةٌ فَقَالَ وَ مَا الْعَلَّامَةُ فَقَالُوا لَهُ أَعْلَمُ النَّاسِ بِأَنْسَابِ الْعَرَبِ وَ وَقَائِعِهَا وَ أَیَّامِ الْجَاهِلِیَّةِ وَ الْأَشْعَارِ الْعَرَبِیَّةِ قَالَ فَقَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله ذَاکَ عِلْمٌ لَا یَضُرُّ مَنْ جَهِلَهُ وَ لَا یَنْفَعُ مَنْ عَلِمَهُ ثُمَّ قَالَ النَّبِیُّ صلی الله علیه و آله إِنَّمَا الْعِلْمُ ثَلَاثَةٌ آیَةٌ مُحْکَمَةٌ أَوْ فَرِیضَةٌ عَادِلَةٌ أَوْ سُنَّةٌ قَائِمَةٌ وَ مَا خَلَاهُنَّ فَهُوَ فَضْلٌ. 🔷 ترجمه: امام کاظم علیه السلام فرمود: پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وارد مسجد شدند و بناگاه دیدند گروهی دورِ مردی میگردند پرسیدند: او کیست؟ گفتند علامه ای است فرمودند: علامه دیگر کیست؟ گفتند او داناترین مردم به تبارِ عرب، حوادث و روزگار جاهلیت و اشعار عرب است. حضرت فرمودند: این دانشی است که ندانستن آن، آسیبی ندارد و دانستنش نفعی ندارد سپس فرمودند: همانا دانشِ حقیقی سه چیز است: نشانه ای استوار یا واجبی تَرازمند یا آئینی قرص و محکم. و غیر از اینها نوعی برتری است. 📚 الکافی ج ۱ بَابُ‌صِفَةِ‌الْعِلْمِ‌وَ‌فَضْلِهِ‌وَ‌فَضْلِ‌الْعُلَمَاءِ ح ۱ ، ص ۳۲ (ط دارالکتب الاسلامیه) 🌐@kafikhani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا