✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (4)
1⃣ البته دو ابرقدرت ظهوریافته در فرایند جنگهای جهانی اول و دوم، بهصورتی خاص فضای جنگی حدوداً پنجاه ساله را بر عرصهی بینالمللی حاکم نمودند؛
2⃣ جنگی با عنوان #جنگ_سرد (Cold War) که موجب شد تا در طول دهههای ۱۹۴۰ تا ۱۹۹۰ میلادی، نوع متمایزی از فرایند جابجاییهای فرهنگی و تمدنی در سطح جهانی بوقوع بپیوندد؛
3⃣ جابجاییهای فرهنگی و تمدنی ویژهای که شاید بخش محدودی از آن را بتوان در شکلگیری احزب عربی سوسیالیستی #بعث از سال ۱۹۴۷ میلادی به بعد در منطقهی خاورمیانه و یا تشکیل حکومتهای مجهولی همچون #آلسعود عربستان در سال ۱۹۳۳ میلادی و رژیم غاصب #صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ میلادی و نظایر آن در آسیای شرقی و آمریکای جنوبی مشاهده نمود؛ همچون واقعهی کودتای سال ۱۹۷۳ میلادی در شیلی و یا جنگ ویتنام و…
4⃣ و در این میان #سینما نیز به عنوان ابزاری قدرتمند در اختیار #جنگ قرار داشت و ابرقدرتهای مطرح آن روزگار، اقدام به انعکاس تمایلات و تمنیّات خود از جهان حال و آینده مینمودند.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (5)
1⃣ اگر چه #سینما رسماً در سال ۱۸۹۵ میلادی یعنی حدوداً بیست سال قبل از آغاز جنگ جهانی اول (۱۹۱۴ میلادی) متولد شد، اما با این همه در سالهای پس از جنگ جهانی اول بود که سینما نطق گشود.
2⃣ در سال ۱۹۲۷ میلادی #سینمای_صامت جای خود را به سینمای صدادار داده و این ابزار مهم رسانهای به عاملی اصلی جهت پیشبرد اهداف قدرتهای مطرح عصر خود مبدل گردید.
3⃣ و این همه در حالی صورت گرفت که مابین #جنگ_جهانی اول و دوم، سینما هم از لحاظ فیلمبرداری و بهطور کل موضوعات تکنیکی و هم از جهات مفهومی و داستانگویی و روایتسازی، پیشرفتهای زیادی كرد.
4⃣ این امر موجب شد تا تمامی قدرتهای دخیل در فرایند تحولات جنگ جهانی دوم، بهنحوی محسوس از این #ابزار_رسانهای، کمال بهره را گرفته و دوشادوش درگیری سربازان در جبهههای متنوع خاکی و آبی و هوایی، جبههی جنگ دیگری را بر پردهی نقرهای سینمای جهان رقم زنند.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (6)
1⃣ و اینگونه بود که حجم قابلتوجهی از آثار سینمایی در فاصلهی جنگ جهانی دوم، یعنی از سپتامبر ۱۹۳۹ میلادی تا سپتامبر ۱۹۴۵ میلادی، در سینماهای جهان به نمایش درآمد؛
2⃣ آثار سینمایی ویژهای همچون فیلم سینمایی دختر شماره ۲۱۷ (Girl No. ۲۱۷) که توسط ابرقدرت نوظهور شوروی ساخته میشد،
3⃣ و یا فیلمهایی نظیر سینمایی شکلات و سربازان (Chocolate and Soldiers) که امپراتوری ژاپن به تهیه و تولید آن مبادرت میورزید،
4⃣ و یا آثاری مانند یکی از جتهای ما گم شده است (One of Our Aircraft is Missing) که توسط امپراتوری بریتانیای کبیر تولید میشدند،
5⃣ و به تقابل با آثار سینمای آلمان نازی، یعنی فیلمهایی همچون سربازان فردا (Soldiers of Tomorrow) و خدمه دورا (The Crew of the Dora)
6⃣ و همچنین آثار سینمای ایتالیای فاشیسم یعنی فیلمهایی مانند سه خلبان (The Three Pilots) در عرصهی جنگ رسانهای میرفتند.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (7)
1⃣ #سینما طی جنگ جهانی دوم بهخوبی نشان داد که بهعنوان یک رسانهی کاملاً حرفهای، میتواند نقشی موثر در تحولات #جنگ برعهده گرفته و بهنحوی غیرقابل توصیف، نقش #آفندی (offensive) و #پدافندی (Defense) منحصر بهفردی را در عرصهی تحولات جنگی سرزمینی و فراسرزمینی خود ایفا نماید.
2⃣ این در حالی است که بیتردید میتوان محصول فرایند #جنگ_جهانی_دوم را رسمیّت یافتن ابرقدرتی ایالات متحده امریکا در معادلات بینالمللی و آغاز عصر جهان دو قطبی دانست.
3⃣ عصری که پیش از آن با پیداش #بلوک_شرق (Eastern Bloc) بر محور ابرقدرتی اتحاد جماهیر شوروی آغاز شده بود و با تثبیت ابرقدرتی آمریکا در فرایند جنگ جهانی دوم و تشکیل #بلوک_غرب (Western Bloc) بهرهبری این کشور و مبتنی بر #طرح_مارشال (Marshall Plan) در جهان شکلی ویژه پیدا نمود.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
🌐 دربارهی طرح مارشال:
👉 goo.gl/37FPY3
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (8)
1⃣ #جنگ_جهانی_دوم بهخوبی نشان داد که چگونه #جنگ را میتوان نقطهی عطف تاریخ ملتها دانست؛
2⃣ چگونه ملتها بهواسطهی جنگ مضمحل و نابود میشوند و چگونه اسباب ظهور و بروز تمدنیِ ملتهایی دیگر در جنگها رقم میخورد و از این جهت است که میتوان فاتح اصلی جنگ جهانی دوم را ایالات متحده امریکا دانست؛
3⃣ کشوری که در طول جنگ هیچگاه مورد هدف مستقیم کشوری قرار نگرفت و جُز واقعهی مشکوک #حمله_به_پرل_هاربر (Attack on Pearl Harbor)، حتی گلولهای به مرزهای سرزمینی آمریکا شلیک نگشت؛
4⃣ با این همه پیروز نهایی میدان جنگ، ایالات متحده بود و توانست بهنحوی فرصتطلبانه بر گردهی تمدنهای موجود اروپایی، ابرقدرتی خویش بر جهان را رقم زند؛
5⃣ ابرقدرتیِ ویژهای که شاید اصلیترین عامل در بروز آن بر دوش رسانهها و بالأخص صنعت سینمای آمریکا و #هالیوود_یهودی بود.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
🌐 روایت ویکیپدیا از حمله به پرل هاربر:
👉 goo.gl/3zLpJ8
🌐 نگاهی متفاوت به واقعهی پرل هاربر:
👉 goo.gl/ZZdcLQ
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده
✡ صنعت سینما و حاکمیت موضوع جنگ (9)
1⃣ البته باید توجه داشت که #صنعت_سینما ی جهان بهصورتی گسترده و پویا در عرصهی جنگ جهانی دوم وارد شد.
2⃣ هنرمندان سینمایی نیز فعالیت طاقتفرسایی را در طول سالهای #جنگ متحمل گردیدند تا تعهد هنری را در راستای مقاصد تمدنیِ مطلوب خویش بروز دهند.
3⃣ در این میان بهطور ویژه سینمای کشورهای دخیل در فرایند #جنگ_جهانی_دوم، طی سالهای ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۵ میلادی، حدود ۳۵۰ اثر سینمایی شاخص را تولید و به مخاطبان خود در سراسر جهان عرضه داشتند.
4⃣ که البته بیش از نیمی از این تعداد آثار متعلق به صنعت #سینمای_آمریکا میباشد.
✍ دکتر موسی اسماعیلنژاد
📖 متن کامل مقاله در سایت اندیشکده:
👉 goo.gl/Vu5uZS
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🔸 هشتگ اصلی : #رسالت_گمشده