✡ ظهور شابتای زوی و تسریع روند فروپاشی امپراتوری عثمانی (٣)
1⃣ بهنظر ما، تمامی ماجرا یک سناریوی از پیش طراحیشده بود. میان شابتای و ناتان و سایر کارگردانان این نمایش از قبل رابطه وجود داشت و سرنخ آن در آمستردام بود.
2⃣ پس از اقناع شابتای، در ٣١ مه ١۶۶۵، #ناتان_غزهای طی مراسمی ظهور مسیح بن داوود، پادشاه و ناجی اسرائیل را در غزه اعلام کرد و در سخنرانی خود به پیشگوییهای فراوان حاخامهای یهودی و رسالههای کابالایی استناد کرد.
3⃣ در این مراسم، تمامی #یهودیان_غزه و در رأس آنها حاخام یعقوب نجارا، به شابتای گرویدند. #شابتای_زوی که اینک در مقام پادشاه بنیاسرائیل جای داشت، یعقوب نجارا را، در مقام “کاهن بزرگ” منصوب کرد و ناتان غزهای نیز در مقام “پیامبر” پادشاه بنیاسرائیل جای گرفت.
4⃣ شابتای به ازمیر بازگشت و یهودیان شهر در پیرامونش گردآمدند. او در ازمیر نیز “ظهور” خود را اعلام کرد. گفت “ناجی اسرائیل” است و بهزودی خروج خواهد کرد و تاج و تخت “سلطان ترک” را به دست خواهد گرفت.
5⃣ ناتان غزهای برای دور بودن از تیررس دولت عثمانی و ارتباط نزدیک با شمال آفریقا و جنوب اروپا، در بندر غزه ماند و همچنان به “مکاشفات” و پیشگوییهای “پیامبرانه” خود ادامه داد. او این “مکاشفات” را طی نامههایی به شابتای زوی و حاخامهای هوادار او در تمامی مراکز محل زندگی یهودیان، در اروپا و شمال آفریقا و خاور نزدیک، اعلام میکرد.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
☪ تصویر محمد کوپرولو (سمت چپ) وزیر اعظم عثمانی و فرزند و جانشینش احمد کوپرولو (سمت راست)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ظهور شابتای زوی و تسریع روند فروپاشی امپراتوری عثمانی (۴)
1⃣ [در این دوران] دولت #عثمانی بهدلیل اصلاحات #محمد_کوپرولو وزیر اعظم، بر دوران طولانی “حکومت حرمسرا” و “آغاها”، که از زمان سلطان سلیم دوم آغاز شده بود، نقطهٔ پایان نهاده و مرحلهٔ نوینی از نوزایی سیاسی خود را آغاز کرده بود.
2⃣ روشن است که ماجرای شابتای توجه مقامات دولتی عثمانی را جلب میکرد و واکنش آنان را برمیانگیخت. چنین نیز شد. احمد فرزند و جانشین محمد کوپرولو دستور دستگیری شابتای را صادر کرد. در فوریه ١۶۶۶ شابتای را به قسطنطنیه و نزد وزیر اعظم بردند.
3⃣ قطعاً #احمد_کوپرولو ماهیت سیاسیِ ماجرای #شابتای_زوی را درنیافت و آن را یک داعیهٔ دینیِ متعارف و احتمالاً ناشی از عدم تعادل روانی شابتای دانست. ادعای مسیحایی شابتای در چارچوب فرهنگ و عقاید دینی یهود بود و به مسلمانان ارتباط نداشت. دعویِ سلطنت او بر بنیاسرائیل حقیر و احمقانه جلوه میکرد.
4⃣ قطعاً شابتای در دیدار با کوپرولو سلوکی عاجزانه یا متواضعانه داشت زیرا بر او سخت نگرفتند و تنها وی را در قلعه گالیپولی حبس کردند.
5⃣ شابتای در زندان آزادانه با حاخامهای یهودی و پیروانش دیدار میکرد و مکاتبات خود را به #یهودیان سراسر جهان میفرستاد. اکنون او #ادعای_خدایی میکرد و برخی از نامههایش را چنین امضا مینمود: “منم خدای شما، شابتای زوی.“
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ یک نقاشی از دیدار نحمیا کوهن با شابتای زوی در زندان عثمانی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ ظهور شابتای زوی و تسریع روند فروپاشی امپراتوری عثمانی (۵)
1⃣ #شابتای_زوی در زندان زیر هیچ فشاری نبود. ولی معلوم نیست چرا، بناگاه به #اسلام گروید!! بهعلت فقدان اسناد عثمانی، ارائهٔ داستان این گروش شابتای نیز تنها بر اساس روایات یهودی ممکن است.
2⃣ طبق این روایات، #نحمیا_کوهن از رهبران فرقه #کابالا در لهستان، به ملاقات شابتای رفت و به مباحثه با او پرداخت. در اثنای بحث، نحمیا کوهن بناگاه در حضور محافظین عثمانی اعلام کرد که مسلمان خواهد شد.
3⃣ کوهن سپس به دربار عثمانی رفت، به اسلام گروید و مقامات عثمانی را به مسلمان کردن شابتای ترغیب نمود. کوهن پس از بازگشت به لهستان، بار دیگر #یهودی شد و ادعا کرد که خود مسیح است!!
4⃣ پس از این ماجرا، مقامات عثمانی شابتای را به آدریانوپول بردند و وی در حضور سلطان محمد چهارم اعلام مسلمانی کرد. سلطان تحت تأثیر گروش شابتای قرار گرفت، نام عزیز محمد افندی را بر او نهاد و به او مقرری روزانهای به مبلغ ١۵٠ پیاستر اعطا کرد. سلطان سادهدلانه گمان میکرد به توفیقی بزرگ به سود اسلام دست یافته است!
5⃣ روشن است که گروش گروه کثیری از #یهودیان به اسلام و پذیرش آنان در ساختار سیاسی دولت عثمانی نمیتوانست بدون توجیه معقول و مقدمات عقلپسند و موجه، رخ دهد. حرکت شابتای زوی پایههای این تحول را پدید ساخت.
6⃣ بر بنیاد این موج بود که سازمان مخفی و رازآمیزی از پیروان #جدیدالاسلام شابتای زوی شکل گرفت، اعضای آن بهتدریج در دستگاه حکومتی عثمانی #نفوذ کردند، در سدهٔ ١٩ به اقتدار فوقالعاده دست یافتند و سرانجام #امپراتوری_عثمانی را از درون تسخیر نمودند.
✍ استاد عبدالله شهبازی
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ متن کامل این ماجرا و اتفاقات بعد از آن را در سلسله مقالات «پیامبران دروغین یهودی و دسیسههای رازآمیز» مطالعه کنید:
1⃣ http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/3023
2⃣ http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/3025
3⃣ http://jscenter.ir/jewish-methods/jews-and-sect/3027
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
📆 تقویم روزانه
🌺 امروز : سهشنبه
🌞 ٢١ مرداد ۱۳۹٩ هجریشمسی
☪️ ٢١ ذیحجه ۱۴۴۱ هجریقمری
✝️ ١١ اوت ۲۰٢٠ میلادی
🕎 ٢١ آو ۵۷۸۰ عبری
🌍 مناسبتهای میلادی
1⃣ اعلام تأسیس رسمی مذهب #پروتستان توسط #مارتین_لوتر (١۵٢٩م)
📚 بیشتر بدانیم:
📖 پروتستانتیزم و میستیسیزم عبرانی
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/christian-zionism/4698
📖 پروتستانتیزم، عهد عتیق و مارتین لوتر
👉 http://jscenter.ir/slave-jews/christian-zionism/4710
2⃣ اعلام موجودیّت شبکهٔ تکفیری تروریستی #القاعده بهرهبری #اسامه_بن_لادن (١٩٨٨م)
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
🌍 مجموعه تمبر «پیشگامان نهضت اسلامی»
🔸 گرانترین تمبر این مجموعه مربوط است به «میرزا رضا کرمانی» (ردیف پایین اولین تمبر از سمت راست)!
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دربارهٔ میرزا رضا کرمانی
✍ مقدمه
1⃣ در روز ٢١ یا ٢٢ مرداد سال ۱۲۷۶ شمسی #میرزا_رضا_کرمانی به جرم قتل #ناصرالدینشاه اعدام شد.
2⃣ ادعا میشود: «میرزا رضا کرمانی وصیت کرده تا این شعر را - که احتمالاً از خودش بوده - بر روی سنگ قبرش بنویسند:
👈 محبّ آل محمد غلام هشت و چهار ... فدای مردم ایران رضای شاهشکار»
👉 http://tarikhirani.ir/fa/calendar/260
👉 https://www.psri.ir/?id=mqeuyb2c
3⃣ اما آیا واقعاً میرزا رضا شیعه بود و محبّ دوازده امام علیهمالسلام (هشت و چهار) و فدایی مردم ایران؟!
4⃣ و یا همانطور که در تصویر فوق از مجموعه تمبر منتشر شدهٔ بعد از انقلاب میبینید (ردیف پایین، اولین عکس از سمت راست)، آیا میرزا رضا از «پیشگامان نهضت اسلامی» بود؟!
5⃣ در ادامه، روایت سیدمقداد نبوی رضوی پژوهشگر معاصر را از این شخصیت با هم مرور میکنیم:
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ عکس «میرزا رضا کرمانی»، لحظاتی قبل از اعدام
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ دربارهٔ میرزا رضا کرمانی (١)
1⃣ در منابع رسمی حکومت ایران، میرزا رضا کرمانی، گاه با عنوان کسی که پیشتر، #بابی بود، یاد شده است. (١) اما آنچه احتمال بابی بودنِ او را بهشکلی جدّی، بهدست میدهد، روش نهاننگارانهٔ #مهدی_ملکزاده، در تاریخی است که بر جنبش مشروطیت ایران نگاشته است.
2⃣ پدر ملکزاده (ملکالمتکلمین)، بابی (ازلی) بود. ادبیات ملکزاده، در نگارش آثار تاریخیاش نیز از دلبستگی او به آن اعتقاد حکایت دارد. با این رویکرد است که باید به تحلیل نگاه او به میرزا رضا کرمانی پرداخت.
3⃣ وی، هنگام بیان هستههای «روشنفکری» پیش از #جنبش_مشروطیت، زمانیکه به کرمان رسیده، بهشکلی خاص، سخن گفته است. در نگاه او، چگونگیِ ورود «افکار نوین»، «فلسفهٔ آزادیخواهی»، و «آن آیین نو» به کرمان، بهروشنی معلوم نبود. اما، در زمان ناصرالدینشاه، «مجمعی از آزادیخواهان، در کرمان تشکیل مییافت» که «در راه انتشار افکار نوین» کوشش میکرد.
4⃣ اعضای این انجمن عبارت بودند از: #میرزا_آقاخان_کرمانی، شیخ مهدی بحرالعلوم، شیخ احمد روحی، میرزا احمد کرمانی، افضلالملک، حاجی سید جواد، و #میرزا_رضا_کرمانی. (٢)
5⃣ اعتقاد بابی (ازلی) تمام این کسان، جز میرزا رضا کرمانی، ثابت شده است. با این وجود، آیا میتوان پذیرفت که در اوج خفقان ضدبابی ناصرالدینشاهی، انجمنی در ترویج «افکار نوین» و «آن آیین نو» بكوشد، و تمام اعضایش، بابی باشند جز میرزا رضا؟! و اینکه ملکزاده، به رمز سخن گفته، و نخواسته از همکیشان خویش، آشکارا یاد کند، خود، دلیلی است محکم که او، این کسان را بهواقع، بابی (ازلی) میدانسته است.
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter
✡ عکس «میرزا رضا کرمانی»، بر روی دار
✅ اندیشکده مطالعات یهود:
👉 @jscenter