📌 خاتمیت پیامبر اسلام؛ اصل مشترک همه مسلمانان
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمدلله رب العالمین
سلام و وقت بخیر 🌱
یکی از باورهای اصلی همه مسلمانها، اعتقاد به خاتمیت پیامبر عظیمالشان اسلام است.
یعنی بعد از حضرت محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم، هیچ پیامبری نخواهد آمد.
این عقیده جزء ضروریات دین اسلام است.
✅ همه فرقههای اسلامی روی این موضوع اتفاق نظر دارند.
❌ کسی که به این اصل ایمان نداشته باشد، مسلمان نیست.
📖 خاتمیت در قرآن
قرآن کریم به روشنی این موضوع را بیان کرده:
«ما کان محمد أبا أحدٍ من رجالکم ولکن رسول الله و خاتم النبیین»
(سوره احزاب، آیه ۴۰)
✅ پیامبر اسلام، خاتم پیامبران است.
یعنی پس از ایشان نه پیامبر جدیدی خواهد آمد، نه شریعتی تازه.
📚 خاتمیت در روایات
در حدیث مشهور منزلت (که هم شیعه و هم سنی آن را نقل کردهاند)، پیامبر اکرم به امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند:
«أنت مني بمنزلة هارون من موسى، إلا أنه لا نبي بعدي»
🗣 یعنی: جایگاه تو نسبت به من مثل جایگاه هارون نسبت به موسی است، جز آنکه پس از من پیامبری نخواهد بود.
❓ پس اگر پیامبر جدیدی نمیآید، تکلیف مسائل و شبهات جدید چیست؟
در پاسخ باید گفت:
🧠 اسلام برای پاسخ به مسائل نوظهور، سه راهکار مهم دارد:
🧠 ۱. عقل؛ منبع معتبر در اسلام
اسلام به عقل حجیت داده است.
✅ هرچه عقل سالم تا قیامت حکم کند، حکم اسلام هم هست.
📚 ۲. اجتهاد؛ استخراج احکام از منابع دینی
اسلام اجتهاد را مجاز دانسته.
🔍 فقها و علمای دین، از آیات قرآن و روایات پیامبر، کلیات را استخراج کرده
و بر اساس آن، احکام مورد نیاز جامعه را استنباط میکنند و در اختیار مردم میگذارند.
⚖️ ۳. اختیارات حاکم اسلامی
اسلام برای حاکم اسلامی ویژگیها و اختیاراتی قائل شده که میتواند
📜 قوانینی وضع کند
تا جامعه دچار بنبست نشود و نظام اجتماعی اسلامی کارآمد باقی بماند.
🚫 اسلام بنبست ندارد!
چرا؟
چون دارای قوانین کلی و حاکم بر همه احکام جزئی است؛ مثل:
🔸 اگر حکمی ضرر داشته باشد یا فوق طاقت انسان باشد، انجام آن واجب نیست.
🔸 اگر کسی در وضعیت اضطرار قرار بگیرد و چارهای نداشته باشد، میتواند از محرمات عبور کند برای نجات جان یا رفع نیاز شدید.
🧩 اسلام، دینی انعطافپذیر برای همه نسلها
قوانین اسلام به گونهای طراحی شدهاند که با همه نسلهای آینده قابل انطباق باشند.
📌 اسلام در تشریع، اعتدال را رعایت کرده؛
یعنی هم به عبادت، هم به کار و معاش، و هم به تفریح حلال توجه دارد.
💬 سخن امیرالمؤمنین علیهالسلام:
«للمؤمن ثلاث ساعات...»
مؤمن باید سه نوع زمان در زندگیاش داشته باشد:
1️⃣ ساعتی برای عبادت و راز و نیاز با خدا
2️⃣ ساعتی برای تلاش و کار برای معاش
3️⃣ ساعتی برای تفریح و لذت حلال
📌 نتیجه:
همه این ویژگیها باعث شده اسلام، دینی کامل و جاودانه باشد
که میتواند تا قیامت، پاسخگوی همه نیازهای بشر باقی بماند.
📲 با ما همراه باشید برای ادامه مباحث فکری و اعتقادی اسلامی.
🌹تشکر از اقا محمدحسین قدیری بابت تلخیص مطالب
#خاتمیت
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
◼️ همسرداری امام خمینی (رضواناللهعلیه)
🔸 از زبان مرحومه خانم خدیجه ثقفی، همسر مکرمه امام
#رحلت_امام_خمینی
#همسرداری
#اخلاق_در_منزل
#کودک_نوجوان
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
چرا مسلمانان در حج و عید قربان، گوسفندان را از دم تیغ رد می کنند؟
✍️ پاسخ:
نکتهی اول: همه انسانها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير اینها، هم گوسفند میکشند و هم از گوشت آن استفاده میکنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادقاند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام کشتارگاههای كشورهاي دنيا كنند.
نکتهی دوم: اگر مسلمان گوسفند میکشد؛ مدعیان حقوق حیوانات و مدعیان محبت و دوستی، انسانها را میکشند تا بهوسیله آنها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربهتر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. جنگ جهانی اول و دوم بهترین شاهد بر این ادعاست.
نکتهی سوم: براي قرباني حج، بهصورت كلي دو نوع حكمت میتوان در نظر گرفت: 1- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهشهای نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال.
پس قربانی کردن گوسفندان، جهت تأمین نیازهای مادی فقراء و نیازمندان است و راهی برای تقرب به خدا اما غیرمسلمانان در جهان جشنها و مراسم متعددی دارند که هیچ هدف عقلانی و عقلائی ندارد.
✍ جواد حیدری
#عید_قربان
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
1.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💥 عید قربان مبارک 🌹🌹
#عید_قربان
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❓ آيا اقدام به ذبح اسماعيل به دست پدر در #عيد_قربان، عملی ضد اخلاقی بود؟
پاسخ: خير. تلقی تقابل دين و اخلاق (كه برخی نویسندگان داخلی، خودشان، یا به تبع امثال كی يركگور «انديشمند مسيحي» با تكيه به مثال ذبح حضرت اسماعيل (ع)، پذیرفته اند،) صحيح نيست زيرا:
🔹اولا امر خداوند به حضرت ابراهیم (ع) برای ذبح فرزندش، امر واقعی نبوده بلكه امتحانی بوده است و لذا، اسماعيل، قرباني نشد.
🔹ثانيا اين حكم، دستوري عام براي همه مسلمانان نبوده بلکه اختصاصی است و لذا تكرار آن براي ديگران حرمت شرعي دارد و مستوجب عقوبت است.
🔹ثالثا اين نوع اقدام به ذبح و كشته نشدن، از مصاديق معجزات و كرامات الهي است كه نمي تواند با قواعد نظام اسباب و مسببات مادي مقايسه شود. در صورتي دين با اخلاق تعارض پيدا مي كند كه با معجزه الهي، مانعي براي بريدن كارد حاصل نشود.
🔹رابعا در خصوص حضرت ابراهیم نیز ضد اخلاقی نیست چرا كه بنا بر ديدگاه صحيح در فلسفه اخلاق، بالاترين كمال اخلاقي كه ارزش ذاتي دارد (يعني ارزش آن بخاطر خودش است نه چيزي ديگري) رضا و قرب الهي است. ساير رفتارها در صورتي خوب و اخلاقي خواهند بود كه ما را به اين هدف برسانند. لذا پای نهادن بر خواسته های نفسانی برای نیل به كمال (نزدیک شدن به خدا)، از مصادیق آشكار رفتار اخلاقی است؛ بلكه قربانی جان خود یا فرزند و شهادت در راه خدا، برترین نمونهی آن به شمار میرود.
🔹خامسا در همين مورد خاص نيز ابراهیم فرزند خویش را به این كار مجبور نكرد بلكه اسماعیل بود كه به استقبال اجرای فرمان معشوق شتافت. به فرموده قرآن، اسماعيل خطاب به پدر گفت:
قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ
يعني ای پدر، هر چه مأموری انجام بده که ان شاء اللّه مرا از بندگان با صبر و شکیبا خواهی یافت.
🔹در نهایت نیز میبینیم كه آنان در این آزمون كامیاب شدند و آنچه قربانی شد نه تن جسمانی كه نفس آنان بود.
✍️ابوالفضل ساجدی
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
20.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸️به مناسبت عیدقربان
اعضای حرام گوسفند را بهصورت
تصویری ببینیم.
به یکدیگر آگاهی بدهیم.
🤔 اعضای حرام گوشت گوسفند، بیشتر از آن چیزی است که غالب افراد می دانند.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠 پرسش:
در غدیر خم چگونه صدای پیامبر صلی الله علیه و آله به این جمعیت میرسیده است؟
✅ پاسخ:
۱. انتخاب محل مناسب.
۲. ایجاد مکان بلند با جهاز شتران.
۳. مشخص کردن برخی افراد برای رساندن صدا به دیگران.
◀️ از باب نمونه:👇
💥ابن اسحاق نقل کرده است:
«کان الرجل الذی یصرخ فی الناس بقول رسول الله هو ربیعه بن امیه بن خلف یقول رسول الله ... ؛ آن مردی که مردم را صدا میزد به قول رسولالله ربیعه بن امیه بود و سخن رسولالله را بری مردم میگفت».
📙 نویری،نهاية الأرب في فنون الأدب،ج17، ص: 374
#شبهات_غدیر
#غدیر_خم
#امامت_ولایت
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
❇️ در انتظار غدیر ❇️
پيامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:
«يَا عَلِيُّ طُوبَى لِمَنْ أَحَبَّكَ وَ صَدَّقَ بِكَ وَ وَيْلٌ لِمَنْ أَبْغَضَكَ وَ كَذَّبَ بِكَ.»
«يا على خوشا بحال كسى كه تو را دوست دارد و تصديق كند تو را و واى از براى كسى كه تو را دشمن دارد و تكذيب كند.»
عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۶۱
#عیدالله_الاکبر
#غدیر
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️دیه ی زن و مرد در قانون کشور ⭕️
#الهه_حسین_نژاد
#دیه
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ پرسش: فلسفه وجود محلّل پس از طلاق سوم چیست؟
✅پاسخ: همان گونه که ازدواج یک امر حیاتى و ضرورى است، طلاق هم در شرایط خاصى ضرورت پیدا مى کند لذا اسلام بر خلاف مسیحیتِ تحریف یافته، طلاق را مجاز شمرده
ولى از آنجا که از هم پاشیدن خانواده ها زیان هاى جبران ناپذیرى براى فرد و اجتماع دارد با استفاده از عوامل مختلفى طلاق را تا آنجا که ممکن است محدود ساخته و احکامى تشریع نموده که با توجه به آنها طلاق به حداقل مى رسد.
موضوع الزام به ازدواج مجدد یا مُحَلِّل که بعد از سه طلاق در آیه 230 سوره «بقره» آمده است یکى از آن عوامل محسوب مى شود؛ زیرا ازدواج رسمى زن بعد از سه طلاق با مرد دیگر مخصوصاً با این قید که باید آمیزش جنسى نیز صورت گیرد، سدّ بزرگى براى ادامه طلاق و طلاق کشى است.
به کسى که مى خواهد دست به طلاق سوم بزند هشدار مى دهد که راه بازگشت براى او ممکن است براى همیشه بسته شود؛ زیرا راه بازگشت از مسیر یک ازدواج دائم با مرد دیگرى مى گذرد و همسر دوم ممکن است او را طلاق ندهد و به فرض که طلاق بدهد این جریان مى تواند وجدان و عواطف مرد را جریحه دار سازد، لذا تا مجبور نشود دست به چنین کارى
نخواهد زد.
در حقیقت موضوع مُحَلِّل و به تعبیر دیگر ازدواج دائمى مجدد زن با همسر دیگر مانعى بر سر راه مردان هوسباز و فریبکار است تا زن را بازیچه هوا و هوس خود نسازند و به طور نامحدود از قانون طلاق و رجوع استفاده نکنند، و در عین حال راه بازگشت نیز به کلى بسته نشده است.
در مورد دلیل چنین حکمی از امام رضا(ع) نقل شده که دلیل این امر به نوعی توبیخ و کیفر برای مردان است تا طلاق در بین آنها سبک شمرده نشود و تا زنها مورد اذیت و آزار قرار نگیرند. (1)
شرائطى که در این ازدواج شده مانند: دائم بودن، مى فهماند هدف ازدواج جدید این نبوده که راه را براى به هم رسیدن زن به شوهر اول هموار کند؛ زیرا چه بسا شوهر دوم حاضر به طلاق نشود، ازدواج موقت نیست که زمان آن پایان یابد. بنابراین از این
قانون نمى توان سوء استفاده کرد.
با توجه به آنچه در بالا آمد، مى توان گفت: هدف این بوده است که مرد و زن بعد از سه مرتبه طلاق با ازدواج دیگرى از هم جدا شوند تا هر یک زندگى دلخواه خود را پیش گیرد، و مسأله ازدواج که امر مقدسى است دستخوش تمایلات شیطانى همسر اول نشود. ولى در عین حال، اگر زن از همسر دوم هم جدا شد، راه
بازگشت به روى آن دو بسته نیست. و نکاح آنها مجدداً حلال مى شود، و لذا نام مُحَلِّل به همسر دوم داده اند.
بر اساس آنچه گفته شد این نکته به خوبى روشن مى شود: بحث از ازدواج واقعى و جدى است، و اگر کسى از اول قصد ازدواج دائم نداشته باشد، و تنها صورت سازى کند تا عنوان مُحَلِّل حاصل شود، چنین ازدواجى باطل است و هیچ اثرى براى حلال شدن زن به شوهر اول، نخواهد داشت و حدیث معروفى که از پیغمبر اکرم(صلى الله علیه وآله) در بسیارى از کتب تفسیر نقل شده: « لَعَنَ اللّهُ الْمُحَلِّلَ وَ الْمُحَلَّلَ لَهُ»؛ (خداوند لعنت کند محلّل و آن کسى را که محلّل براى او اقدام مى کند)، (2) ممکن است اشاره به همین ازدواج هاى صورى و ساختگى باشد.
هیاهوى بعضى از مغرضان و بى خبران که بدون آگاهى از شرایط و ویژگى هاى این مسأله آن را مورد هجوم قرار داده اند و کلماتى از
سر اغراض شخصى نسبت به مقدسات اسلام و یا نا آگاهى از احکام آن، به هم بافته اند،(3) کمترین ارزشى ندارد و تنها دلیل بر جهل و کینه توزى آنها نسبت به اسلام است وگرنه، این حکم الهى با شرائطى که ذکر شد، عاملى است براى باز داشتن از طلاق هاى مکرر و پایان دادن به خودکامگى بعضى از مردان، و سامان بخشیدن به نظام نکاح و زناشویى قانون محلل در جلوگیری از طلاق تأثیر بسزائی داشته و همواره به شکل یک تهدید دردناک جلو چشم مردان بوده است . مردانی که یک در صد احتمال می داده اند که به سراغ زن اول خود خواهند رفت از مبادرت به طلاق سوم خودداری کرده اند و به همین دلیل است که بسیار کم اتفاق افتاده است که چنین نیازی پیدا شود و کار به محلل بکشد.هر کدام از ما در طول عمر خود یا اصلا طلاقی را که نیاز به محلل پیدا کرده باشد سراغ ندارد و یا اگر سراغ داشته باشد حتما از یک واقعه و دو واقعه تجاوز نمی
کند . کدام مجازات است که اینقدر قدرت جلوگیری داشته باشد.(4)
پی نوشت ها:
(1).ابن بابویه، محمد بن على، من لا یحضره الفقیه، ج3، ص 502
(2). «مجمع البيان»، جلد 1 و 2، صفحه 331
(3). اشاره به فيلم و سريالى است كه به نام«مُحَلِّل» در زمان طاغوت ساخته و پخش شدو در آن به احكام مقدس اسلام توهين گرديد.
#محلِّل
#طلاق
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b