eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
455 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
پرســـ❓ــش مفهوم و منبع حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما»؛«ای محمد اگر تو نبودی افلاک را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را و اگر فاطمه نبود ، شما دو نفر را خلق نمی‌کردم» را می‌خواستم؟ 1⃣ این روایت از نظر سند و اعتبار، مخدوش هست و در منابع متقدم و حتی متاخر روایی ذکر نشده است. ظاهرا برای اولین بار، علامه سید محمدحسن میرجهانی (وفات ۱۳۷۱ شمسی) در کتاب جُنَّة العاصمة آن را با استناد به کتابی خطی به نام کشف اللئالی نوشته صالح بن عرندس حلی نقل کرده است. 2⃣ فارغ از بحث سندی، در تفسیر این حدیث، می توان بیان صحیحی را استفاده کنیم: این حدیث در مقام بیان نقش «نبوت» و «ولایت» و «استمرار ولایت» هست. با توجه به اینکه عبودیت الهی درگرو وجود راهنماست؛ اگر نبوت نبود، آفرینش جن و انس، بیهوده و لغو می‌بود، پس اگر نبی‌ اکرم -صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم‌- نبودند، خداوند آسمان و زمین را خلق نمی‌کرد. همچنین وجود راهنما بعد از حضرت رسول نیز ضرورت دارد و این امر با اصل امامت محقق می‌شود، پس اگر برای جهانیان، امام ( امیرالمومنین -علیه‌السلام- ) نبود خلقت حضرت رسول بیهوده می‌بود. با در نظر گرفتن این مطلب که حضرت زهرا -سلام‌الله‌علیها- ظرف استمرار ولایت بودند، اگر فاطمه -سلام‌الله‌علیها- نبودند خلقت حضرت محمد و حضرت علی علیهماالسلام به عنوان نبی و امام، نیز لغو می‌بود. ✍ جواد حیدری 🌴یا زهرا کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مفضّل به محضر امام صادق علیه‌السلام عرضه داشت: سؤالی بپرسم؟ فرمودند: بپرس. گفت: ⭕️مولای من! در مورد آیه: "وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ، بِأَيِ‏ ذَنْبٍ‏ قُتِلَتْ" (روز قیامت درباره‌ی آن جنینِ دفن شده سؤال می‌شود که به چه گناهی کشته شده است؛ سوره تکویر، آیات ۸ و ۹) چه می‌فرمائید؟ 🔹حضرت فرمودند: ای مفضّل! عامه می‌گویند آن آیه در مورد تمام جنین‌هایی است که مظلومانه کشته شده‌اند! مفضل گفت: بله مولای من! اکثرشان همین گونه می‌گویند. ⚠️حضرت فرمودند: وای بر آنان! چگونه شامل آنان می‌شود حال اینکه آن آیه در قرآن فقط مخصوص ما اهل‌بیت است و آن جنین، علیه‌السلام است، چون از ماست؛ پس هرکه چیزی غیر از این گفت، تکذیبش کنید. 💠«قَالَ الْمُفَضَّلُ للصّادِق علیه‌السلام: يَا مَوْلَايَ أَسْأَلُ؟ قَالَ عَلَیْهِ‌السّلَامُ اسْأَلْ! قَالَ: يَا مَوْلَايَ!‏ "وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ بِأَيِ‏ ذَنْبٍ‏ قُتِلَتْ؟". قَالَ عَلَیْهِ‌السّلَامُ: يَا مُفَضَّلُ! تَقُولُ الْعَامَّةُ إِنَّهَا فِي كُلِّ جَنِينٍ مِنْ أَوْلَادِ النَّاسِ يُقْتَلُ مَظْلُوماً! قَالَ الْمُفَضَّلُ: نَعَمْ، يَا مَوْلَايَ! هَكَذَا يَقُولُ أَكْثَرُهُمْ. قَالَ: وَيْلَهُمْ، مِنْ أَيْنَ لَهُمْ هَذِهِ الْآيَةُ؟ هِيَ لَنَا خَاصَّةً فِي الْكِتَابِ وَ هِيَ مُحَسِّنٌ عَلَيْهِ السَّلَامُ لِأَنَّهُ مِنَّا! فَمَنْ قَالَ غَيْرَ هَذَا فَكَذِّبُوه.» 📜الهداية الكبرى (خصیبی) ص۴١٧ بحارالانوار (علامه مجلسی) ج۵٣، ص٢٣ 🌴 یا زهرا سلام الله علیها کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ ‌ ❇️در روایات اهل بیت علیهم السلام، امام به کعبه تشبیه شده است که باید، به سمت او رفت و بر گرد او، جمع شد. ✅ مَثَلُ اَلْإِمَامِ مَثَلُ اَلْكَعْبَةِ إِذْ تُؤْتَى وَ لاَ تَأْتِي" امام مانند کعبه است که به نزدش می روند ‌و او نزد کسی نباید.(بحار الأنوار ، ج ۳۶، ص ۳۵۲) ❎ منظور روایت شریفه، این است که اگر مردم، امام خود را تنها بگذارند و به دستورات او عمل نکنند، نمی تواند اهداف بلند خود را عملیاتی کند. ↙️لذاست که وقتی، محمود بن لبید از صدیقه ی شهیده سلام الله علیها، از دست به شمشیر نبردن امام علی علیه السلام، سوال کردند، ایشان این کلام نورانی را از لسان رسول خدا صلی الله علیه و آله، بیان فرمودند. ↩️نتیجه اینکه: اگر مردم در صحنه نباشند و گوش به فرمان امام: 🔹به مثل امام علی علیه السلام هم، خانه نشین می شود. 🔹به مثل امام علی هم، مجبور به دیدن مصیبت زهرای اطهر می شود. ♦️امام را تنها نگذاریم. ✍جواد_حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: چرا نام ائمه علیهم السلام به صورت واضح در قرآن کریم نيامده است؟ 💠پاسخ: 1️⃣ نکته ی اول: ◀️در قرآن كريم كليات احكام و معارف آمده است و تفصيل و تشريح آن به عهده ی نبي مكرم اسلام (ص) گذاشته شده است. خداوند در قرآن كريم مي فرمايد : وأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (النحل / 44) 🔶و اين قرآن را به سوي تو فرود آورديم ، تا براي مردم آنچه را به سوي ايشان نازل شده است توضيح دهي ، و اميد كه آنان بينديشند . ◀️ در قرآن كريم آمده است كه «اقيموا الصلاة » ؛ ولي نيامده است كه روزي چند وعده نماز بخوانيد ، در هر وعده چند ركعت بخوانيد ، چگونه بخوانيد ، چه سوره هايي را بخوانيد و ... تمام اين موارد به عهدهء رسول گرامي اسلام (ص) گذاشته شده است و آن حضرت فرمودند : 🔵صلوا كما رأيتموني اصلي . 🔴نماز بخوانيد ، همان طوري كه من نماز مي خوانم . 📚صحيح البخاري ؛ ج: 1 ، ص: 226 ◀️كليات امامت نيز در قرآن در آيات فراواني آمده است: يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ (المائده / 67) اي پيامبر ، آنچه از جانب پروردگارت به سوي تو نازل شده ، ابلاغ كن ؛ و اگر نكني پيامش را نرسانده اي . و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مي دارد . الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلَامَ دِينًا (المائدة / 3) امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانيدم ، و اسلام را براي شما [به عنوان] آيين برگزيدم . يا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ وَأُولِي الْأَمْرِ مِنْكُمْ (النساء / 59) اي كساني كه ايمان آورده ايد ، خدا را اطاعت كنيد و پيامبر و اولياي امر خود را [نيز] اطاعت كنيد. 2️⃣نکته ی دوم: ◀️درست است كه نام ائمه در قرآن نيامده است؛ ولي خداوند با وصف از آن ها ياد كرده اند ، خداوند در باره ی امير المؤمنين (ع) فرموده است : إنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آَمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ (المائدة / 55) وليّ شما ، تنها خدا و پيامبر اوست و كساني كه ايمان آورده اند : همان كساني كه نماز برپا مي دارند و در حال ركوع زكات مي دهند . ◀️بنابر تصريح بسياري از علماي اهل سنت ، اين آيه در باره ی امير المؤمنين (ع) نازل شده است . ‼️آيا اين آيه براي اهل حق كفايت نمي كند؟ آيا لازم بود كه خداوند اسم ائمه را تك تك در قرآن مي آوردند؟ 3️⃣نکته ی سوم: ◀️آيا اگر خداوند در قرآن نام ائمه را نيز آورده بود ، پيراوان سقيفه حاضر بودند كه بپذيرند؟ آيا همان هايي كه به پيامبر اسلام (ص) نسبت هذيان دادند و گفتند: 🔵ان الرجل ليهجر . ❗️اگر نام حضرت علي در قرآن هم آمده بود ، نمي گفتند : 🔴ان جبرئيل قد هجر ؟ ❗️يا نستجير بالله نمي گفتند كه خدا هم اجتهاد فرموده و ما هم مجتهد هستيم و اين سخن را قبول نداريم؟ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ معرفی کتاب در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها برای نوجوانان عزیز ⭕️ 📌کتاب «مقتل فاطمی نوجوان» علی شعیبی دفتر نشر معارف 📌عزیز پیامبر (ص): حضرت فاطمه زهرا (س) محسن ماجراجو ناشر: قم/اصباح 📌ریحانه پیامبر: داستان هایی از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها محسن نعماء گنجشک های جمکران (داستان نوجوان) 📌۱۸ساله حمید سبحانی صدر مؤسسه‌ی فرهنگی ایمان ماندگار 📌به کوتاهی آه، به بلندای ماه سید علی موسوی گرمارودی مؤسسه انتشارات قدیانی 📌یک نفر تو را دوست دارد علی باباجانی 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸آیا خانه حضرت زهرا سلام الله علیها درب نداشته است؟ 🔺شواهد تاریخی مبنی بر وجود درب در خانه های پیش از صدر اسلام برخی در فضای رسانه مطرح کرده اند که خانه حضرت زهرا سلام الله علیها «درب» نداشته است؛ این شخص حداقل به «کشف الآیات» قرآن مراجعه کند تا بداند در این کتاب آسمانی چندین مرتبه تعبیر «باب» به کار رفته است؛ به عنوان مثال می توان به آیاتی همچون «وادخلوا الباب سجداً» در جریان بنی اسرائیل (آیه ۵۸ سوره بقره)، «وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِیصَهُ مِنْ دُبُرٍوَأَلْفَیَا سَیِّدَهَا لَدَى الْبَابِ» (آیه ۲۵ سوره یوسف)و «غَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ» (آیه ۲۳ سوره یوسف) در قصه زلیخا و حضرت یوسف(ع)، «یا بنی لا تدخلوا من باب واحد» (آیه ۶۷ سوره یوسف) در داستان حضرت یعقوب و فرزندانش، «لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ» (آیه ۴۴ سوره حجر) راجع به درهای جهنم، «جَنَّاتِ عَدْنٍ مُفَتَّحَهً لَهُمُ الْأَبْوابُ» (آیه ۵۰ سوره ص) راجع به درهای بهشت، «لِبُیُوتِهِمْ أَبْواباً وَ سُرُراً عَلَیْها یَتَّکِؤُنَ» (آیه ۳۴ سوره زخرف) راجع به خانه های بهشتی، «حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا» (آیه ۷۳ سوره زمر) راجع به کشیدن گناهکاران به سوی جهنم، اشاره کرد. آیا در همه این موارد و نمونه های قرآنی مراد از «باب» پرده بوده که آن را کنار بزنند؟ آیا در داستان زلیخا و حضرت یوسف علی نبینا وآله و علیه السلام که در قرآن آمده «غَلَّقَتِ الْأَبْوَابَ وَقَالَتْ هَیْتَ لَکَ»، یعنی زلیخا هر چه پرده بود، انداخت؟ آیا در آیه شریفه «لَها سَبْعَهُ أَبْوابٍ» که راجع به درهای جهنم است، یعنی جهنم هفت تا پرده دارد؟ هر کس می خواهد حرفی بزند باید ابتدا مطالعه ای هم داشته باشد، چراکه اساساً در دوران گذشته «درب» وجود داشته است؛ افزون بر این مورخان شیعه و سنی می گویند حضرت علی بن ابی طالب سلام الله علیهما درب قلعه خیبر را با یک دست از جا کنده و ۴۰ ذراع، یعنی ۲۰ متر آن طرف تر پرتاب کردند؛ آیا این یک پرده بوده که ۴۰ نفر آن را کنار می زدند؟ چیزی نگوییم که وقتی کسی آن را دید خنده اش بگیرد و بگوید فلان شخص چقدر بی سواد و بی اطلاع است! یا این که خانه کعبه از ابتدا که توسط حضرت ابراهیم علیه السلام ساخته شد، «درب» نداشت و پرده داشت؟ از قدیم رسم بوده برای این که روستاها، آبادی ها و شهرها از دستبرد راهزنان و دشمنان در امان باشند دور آن دیوار می کشیدند و آن را «سور» یا «دژ» می نامیدند؛ آیا این «سور» یا دیوار بزرگ «درب» نداشته و برایش پرده می گذاشتند؟ یعنی آن افراد برای در امان بودن از دست دشمن دیوارهای بزرگی را می ساختند و سپس برایش پرده می گذاشتند؟ پر واضح است که «درب» می گذاشتند و برای حفاظت از شهر خود افراد و محافظانی را می گماردند. ضمن اینکه مرحوم فیض در کتاب نوادر الاخبار: ص ۱۸۳ می گوید: «فاختبئت فاطمه علیها السلام وراء الباب فدفعها عمر حتی ضغطها بین الباب و الحائط». 🔺شواهد تاریخی مبنی بر وجود مسمار در سازه های چوبی پیش از صدر اسلام نکته بعدی این است که گفته شده در آن زمان «میخ» وجود نداشته است؛ نکته ای که باید بدان دقت کرد این است که نباید گمان شود «میخ» در آن زمان حتما باید فلزی بوده باشد، زیرا ممکن است جنس میخ ها تفاوت داشته باشد، چرا که حلقه اتصال دو تخته یا دو چوب در آن زمان «چسب» نبوده، بلکه «میخ» بوده است. آیا حضرت نوح علی نبینا وآله و علیه السلام کشتی خودشان را با چسب ساختند؟ خوب حتماً میخ هایی وجود داشته است که با آن چوب ها را به یکدیگر متصل کنند؛ حال ممکن است این میخ ها از جنس چوب و تخته بوده باشد؛ یا ممکن است عده ای مدعی شوند که درب خانه ها در آن زمان از جنس «سعف» یعنی شاخه های درخت خرما بوده است؛ اگر همین موضوع را هم قبول کنیم، باز هم اگر عکس این شاخه ها را مشاهده کنیم درمی یابیم که سیخ های خطرناکی دارد که اگر یک دانه از آنها به بدن کسی اصابت کند او را مجروح می کند. ضمن اینکه ابن نجار و قسطلانی دو تن از علمای اهل سنت معتقدند حضرت علی چهارچوب و لنگه های در را با میخ به هم وصل کرده بود و می گویند: «ما عمل علی بن ابی طالب مصراعی داره الا بالمسار»(علی بن ابی طالب علیه السلام دو لنگه در خانه خویش را جز با مسمار نساخت). الدر الثمینه: ص ۲۰۵ و المواهب اللدنیه: ج ۳، ص ۴۰۹٫ از نظر تاریخی و از نظر تفسیری و حدیثی، این سخن که در آن زمان «میخ» وجود نداشته، حرفِ مطابق با مبانی و مصادر نیست، بلکه زاییده کم اطلاعی است؛ به قول مرحوم آقای فلسفی، برخی افراد خوب حرف می زنند، اما حرف خوب نمی زنند؛ افراد برای خوب حرف زدن و حرف خوب زدن باید تخصص لازم را داشته باشند. 🔹بیانات حضرت آیت الله نجم الدین طبسی در گفتگو با خبرگزاری رسا - ۱۳۹۹/۰۸/۲۱ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b