eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.3هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
455 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سوال: هر موقع با خواهر و برادرم رفت و آمد می کنم اسباب ناراحتی و دعواو قهر را فراهم می کنند و همیشه هم اونها مقصرند و باعث این اختلافات میشن، آیا میتونم با اونها قهر کنم و رابطه را قطع کنم؟ ✍ پاسخ: یکی از دستورات اخلاقی اسلام صله رحم می باشد .صله رحم به معنی رسیدگى، احسان، خبرگیرى و ... نسبت به نزدیکان است . در سخنان معصومین علیهم السلام برای صله رحم، فواید و آثار دنیوی و اخروی فراوانی ذکر شده است. امام باقرعلیه السلام می فرمایند: «صلة الرحم تحسّن الخلق و تسمّح الكف و تطیّب النفس و تزید فى الرزق و تنسىء فى الاجل». صله رحم موجب حُسن رفتار و بخشش است و پاكى نفس و زیادى رزق و تأخیر در مرگ مىشود.(1) در مقابل قطع رابطه ها و بریدن از خویشاوندان، به حدی شوم و نفرت بار و در نظر خداوند، ناپسند است که به شدت مورد مذمت قرارگرفته است. این ادب معاشرت در اسلام، اختصاص به بستگان پاک و با تقوا و بی آزار ندارد بلکه یک وظیفه اخلاقی است، که نسبت به اهل گناه بلکه کفار هم ثابت است .حتی اگر بستگان، موجبات آزار انسان را هم فراهم کنند، بازما حق گسستن پیوند را نداریم. مردی خدمت رسول خداصل الله و علیه واله و سلم آمد و عرض کرد: یا رسول الله! من خویشاوندانی دارم که من با آنان پیوند میکنم و رابطه دارم، اما آنان آزارم میدهند. تصمیم گرفته ام آنان را ترک کنم. حضرت رسول فرمود:آنگاه، خدا هم تو را ترک میکند! ... گفت: پس چه کنم؟ رسول خدا فرمود: به کسی که محرومت کرده، عطا کن، با کسی که از تو بریده، رابطه برقرار ساز، کسی که بر تو ستم کرده، از او درگذر. هر گاه چنین کردی، خداوند پشتیبان تو خواهد بود.(2) صله رحم دارای مصادیق متعددی است گاهی انسان به منزل دیگران می رود و ازآنها دیدن می کند اما گاهی رفت و آمدها منجر به کینه و کدورت می شود در این صورت می توان از سایر مصادیق بهره گرفت .کمک مالی، جانی و زبانی از دیگر مصادیق صله رحم می باشد.گاهی حتی احوالپرسی از طریق تلفن و پیامک و به طور غیر مستقیم نیز می تواند ما را درتوجه به این امر اخلاقی یاری رساند.بنابراین چنانچه خواهر و برادر شما با شما به خوبی رفتار نمی نمایند درمرحله اول بر شما لازم است که از حیث اخلاقی با گذشت و عفو با آنها برخورد نمایید و از اشتباهات آنها چشم پوشی کنید اما چنانچه این رابطه موجبات ناراحتی و ضرر دنیوی و آخروی شما را فراهم می کند می توانید شکل رابطه را تغییر داده و نه از طریق قهر کردن بلکه با کم کردن ارتباط با روشهای دیگراز طریق کمک و مهربانی و حمایت مالی برای آنها جبران نمایید. خداونددر رابطه با قطع پیوندها در قرآن مىفرمايد: الَّذينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ ميثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را ، پس از محکم ساختن آن ، میشکنند و پیوندهایی را که خدا دستور داده برقرار سازند ، قطع نموده ، و در روی زمین فساد میکنند اینها زیانکارانند. (3) از مضمون اين آيه استفاده مىشود كه قطع رابطه با فاميل و نيكى نكردن به آنان از ويژگىهاى فاسقان مىباشدپس معلوم مىشود كه قرآن، قطع رحم و برهم زدن پيوند خويشى و فاميلى را به شدت مورد مذمت قرار داده است. البته گاهی ممکن است ما درقضاوت دچار اشتباه باشیم ودیگران را خطاکار بدانیم لذا توصیه می شود در هرکاری اول درموردخودمان احتمال خطا و اشتباه بدهیم وبعد با بررسی موضوع چنانچه به یقین رسیدیم که اشتباه ازجانب ما نبوده می توانیم با تذکر و نصیحت و هم صحبتی مودبانه دیگران را نسبت به اشتباهشان آگاه نماییم اما اگر این روش نیزموثر نبود می توان با کم کردن رابطه و تغییر شکل رابطه، ارتباطات را مدیریت کرد تا هم قهر و کینه و کدورت نباشد و هم از برقراری رابطه آزرده خاطر نشویم. 1 بحار الأنوار ، العلامة المجلسي ، ط دارالاحیاء التراث ، جلد 71 ، صفحه 114 2 بحار الأنوار ،العلامة المجلسي، ط دارالاحیاء التراث ، جلد 71 صفحه 100 3 سوره بقره آیه 27 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش: آیا «قدم بد» داشتن که در بین مردم رایج است و به بعضی از افراد نسبت می‌دهند؛ صحت دارد؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: سلام‌علیکم با تشکر از ارتباط شما بزرگوار با گروه تبلیغی پاسخگو اگر منظور از «قدم بد» داشتن، این است که؛ فلان فرد به خاطر اخلاق بد و یا گنه‌کار بودن، باعث می‌شود رزق و روزی و برکت در زندگی تحت تأثیر قرار بگیرد، صحبت صحیحی است. در قرآن کریم، ریشه‌ی بلا و مصیبت، اعمال ناشایست انسان بیان‌شده است. در سوره‌ی شوری آمده است: «وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُم»؛ «هر مصيبتى به شما رسد به خاطر اعمالى است كه انجام دادهايد». (1) در روایتی از امام صادق علیه‌السلام می‌خوانیم: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَنْوِي الذَّنْبَ فَيُحْرَمُ رِزْقَهُ»؛ «مؤمن با نیت بر گناه از رزق خود محروم می‌شود». (2) ولی اگر منظور از «بدقدم» بودن مطلب دیگری است، خرافه بوده و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان دیگران را متهم به این امور کرد. نتیجه اینکه: بر اساس آیات و روایات، علت شومی و محرومیت‌ها، اعمال انسان‌ها هست و نه «پاقدم» و «بدقدم» بودن. پی‌نوشت‌ها: 1. شوری/30 2. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، النص، ص: 241 @javadheidari110
4.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥نمایش عکس حاج‌قاسم توسط آیت‌الله رئیسی در سازمان ملل 🔹رئیس‌جمهور: رسیدگی عادلانه قضایی به جنایت رئیس‌جمهور سابق آمریکا را از طریق یک دادگاه عادلانه، دنبال خواهیم کرد. @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️پرسش: 🔰آیا در اسلام این دستور وارد شده است که در موفع تصمیم بر انجام کاری، اگر کسی عطسه کند ، باید صبر کرد؟! ✍پاسخ: ✅در این باره دستوری در اسلام نداریم و اساساً روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که تصمیم بر کاری گرفتید، اگر کسی فال بد زد اعتنا نکنید و بر خدا توکّل نموده به دنبال هدف روان شوید و فال بد زدن را نشانه شرک قرار داده است! 🍀 درباره عطسه وارد شده است که هر گاه یکی از شماعطسه کرد، در حقّ او دعا کنید و بگویید «یرحمکم اللّه رحمت خدا شامل حال شما گردد.» طرف نیز متقابلًا دعا کند و بگوید «یغفر اللّه لکم؛ خداوند شما را بیامرزد». 🖊 امّا صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گذاردن بین یک عطسه و دو عطسه، همگی خرافه بوده و باید از آن پرهیز کرد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110👈
💠پرسش: آیا در حکومت امام علی علیه السلام، با بی حجابی در جامعه برخورد می شد؟ ✍️ پاسخ: نکته ی اول: در عصر حکومت امام علي علیه السلام، حدود و احکام الهي در جامعه رعايت مي‌شد. مسائلي که جزء محرمات و منکرات به حساب مي‌آمد، از آن ها جلوگيري به عمل مي‌آمد. رعايت حجاب و پوشش اسلامي، از سنت‌هاي ديني است که امام بر زنده نگهداشتن سنت‌ها تأکيد دارد. مي‌فرمايد: «ليس على الامام إلاّ ما حُمّلَ من أمر ربّه...والاحياء للسنّة»؛ «بر امام نيست جز آن چه از امر پروردگار به عهده او واگذار شده است... و زنده کردن سنت‌ها». (1) در جاي ديگر، يکي از وظايف مهم حاکم و رهبر را امر به معروف و نهي از منکر و اقامه حدود الهي مي‌شمارد:«لابدّ للأمّة من إمام... فيأمرهم وينهاهم ويقيم فيهم الحدود». (2) بر اساس اين مبنا مي توان گفت اگر در آن زمان وضعيت حجاب چنين حالتي مانند جامعه امروز داشت، بر اساس اصل امر به معروف و نهي از منكر حضرت اقدام کرده و بی اعتنائی نمی کردند؛ هر چند شاید شيوه ی برخورد متفاوت با زمان حاضر باشد. نکته ی دوم: در عصرپيامبر و امام علي علیهما السلام، رعايت پوشش و حجاب مورد توجه توده مردم(اعم از مسلمان و غير مسلمان) بود . مانند اين عصر بي حجابي و بدحجابي رايج نبود. بنابراين به نظر مي‌رسد در باره رعايت حجاب و پوشش اسلامي، در آن عصر مشکلي که امروزه وجود دارد، وجود نداشت. نکته ی سوم: در مورد رفتار پيامبر اکرم و اميرالمؤمنين علیهما السلام با زنان بد حجاب، به مستند تاريخي دست نيافته ايم، هم چنین موفق به پیدا کردن گزارش هايي در مورد آزادي حجاب و رواج بد حجابي، نشده ایم. نکته ی چهارم: رعايت حجاب و حفظ عفت عمومي جامعه، حکم قطعي اسلامي است. قرآن به صراحت آن را بيان مي‌کند ، منطق و عقل حکم مي‌کند که بايد با بي حجابي به صورت مناسب و مدبرانه و عاقلانه برخورد شود. پي‌نوشت‌ها: 1. نهج البلاغه، خطبه 105. 2. بحار الانوار، ج 93، ص 41. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️یک سؤال: میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟ 🔴پاسخ: امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند. با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمى‏شود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مى‏شود. به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مى‏دهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند. اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى‏ برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مى‏كنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمى‏كشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مى‏شوند". پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مى‏داند. (1) نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است. به قول شاعر: اگر بینی که نابینا و چاه است اگر خاموش بنشینی گناه است. نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد. يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبه‏پذير و مهربان است‏(2) پی نوشت: 1. تفسير نمونه، ج‏3، ص: 38 2. حجرات/12 ✍️ 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام و صبح زیباتون بخیر🌹 دوستان زیادی از عدم ورود مقام معظم رهبری حفظه الله به جریانات اخیر و اشاره نکردن معظم له در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس به اتفاقات جاری در کشور، می پرسند❓ ✅باید عرض کنم: همانطور که ارتش سرافراز ما و سپاه مقتدر ما برای ترقه بازی های روزهای گذشته ورود نکردند و عزیزان نیروی انتظامی و بسیجیان نازنین با پایین ترین سطح عملیاتی، بساط اغتشاشگران را جمع کردند، در اتفاقات و حوادث و حتی بالاتر، اتفاقات نیز نباید انتظار داشته باشیم، رهبری مقتدر ورود کنند. بله! اگر مساله ای در مرحله ی و به صورت پیش بیاید، مقام معظم رهبری همچون گذشته با بصیرت و درایت و شجاعت، چشم فتنه را با استعانت از خدا و پشتیبانی ملت انقلابی، کور خواهند کرد. ان شاءالله 🌷 ✍ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا