هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
♨️پرسش:
🔰آیا در اسلام این دستور وارد شده است که در موفع تصمیم بر انجام کاری، اگر کسی عطسه کند ، باید صبر کرد؟!
✍پاسخ:
✅در این باره دستوری در اسلام نداریم و اساساً روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که تصمیم بر کاری گرفتید، اگر کسی فال بد زد اعتنا نکنید و بر خدا توکّل نموده به دنبال هدف روان شوید و فال بد زدن را نشانه شرک قرار داده است!
🍀 درباره عطسه وارد شده است که هر گاه یکی از شماعطسه کرد، در حقّ او دعا کنید و بگویید «یرحمکم اللّه رحمت خدا شامل حال شما گردد.» طرف نیز متقابلًا دعا کند و بگوید «یغفر اللّه لکم؛ خداوند شما را بیامرزد».
🖊 امّا صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گذاردن بین یک عطسه و دو عطسه، همگی خرافه بوده و باید از آن پرهیز کرد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
🔷 @javadheidari110👈
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا در حکومت امام علی علیه السلام، با بی حجابی در جامعه برخورد می شد؟
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: در عصر حکومت امام علي علیه السلام، حدود و احکام الهي در جامعه رعايت ميشد. مسائلي که جزء محرمات و منکرات به حساب ميآمد، از آن ها جلوگيري به عمل ميآمد. رعايت حجاب و پوشش اسلامي، از سنتهاي ديني است که امام بر زنده نگهداشتن سنتها تأکيد دارد.
ميفرمايد:
«ليس على الامام إلاّ ما حُمّلَ من أمر ربّه...والاحياء للسنّة»؛ «بر امام نيست جز آن چه از امر پروردگار به عهده او واگذار شده است... و زنده کردن سنتها». (1)
در جاي ديگر، يکي از وظايف مهم حاکم و رهبر را امر به معروف و نهي از منکر و اقامه حدود الهي ميشمارد:«لابدّ للأمّة من إمام... فيأمرهم وينهاهم ويقيم فيهم الحدود». (2)
بر اساس اين مبنا مي توان گفت اگر در آن زمان وضعيت حجاب چنين حالتي مانند جامعه امروز داشت، بر اساس اصل امر به معروف و نهي از منكر حضرت اقدام کرده و بی اعتنائی نمی کردند؛ هر چند شاید شيوه ی برخورد متفاوت با زمان حاضر باشد.
نکته ی دوم: در عصرپيامبر و امام علي علیهما السلام، رعايت پوشش و حجاب مورد توجه توده مردم(اعم از مسلمان و غير مسلمان) بود . مانند اين عصر بي حجابي و بدحجابي رايج نبود. بنابراين به نظر ميرسد در باره رعايت حجاب و پوشش اسلامي، در آن عصر مشکلي که امروزه وجود دارد، وجود نداشت.
نکته ی سوم: در مورد رفتار پيامبر اکرم و اميرالمؤمنين علیهما السلام با زنان بد حجاب، به مستند تاريخي دست نيافته ايم، هم چنین موفق به پیدا کردن گزارش هايي در مورد آزادي حجاب و رواج بد حجابي، نشده ایم.
نکته ی چهارم: رعايت حجاب و حفظ عفت عمومي جامعه، حکم قطعي اسلامي است. قرآن به صراحت آن را بيان ميکند ، منطق و عقل حکم ميکند که بايد با بي حجابي به صورت مناسب و مدبرانه و عاقلانه برخورد شود.
پينوشتها:
1. نهج البلاغه، خطبه 105.
2. بحار الانوار، ج 93، ص 41.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
⁉️یک سؤال:
میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟
🔴پاسخ:
امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند.
با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمىشود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مىشود.
به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مىدهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند.
اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى
برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مىكنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمىكشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مىشوند".
پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مىداند. (1)
نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است.
به قول شاعر:
اگر بینی که نابینا و چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است.
نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبهپذير و مهربان است(2)
پی نوشت:
1. تفسير نمونه، ج3، ص: 38
2. حجرات/12
✍️#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
سلام و صبح زیباتون بخیر🌹
دوستان زیادی از عدم ورود مقام معظم رهبری حفظه الله به جریانات اخیر و اشاره نکردن معظم له در دیدار با پیشکسوتان دفاع مقدس به اتفاقات جاری در کشور، می پرسند❓
✅باید عرض کنم:
همانطور که ارتش سرافراز ما و سپاه مقتدر ما برای ترقه بازی های روزهای گذشته ورود نکردند و عزیزان نیروی انتظامی و بسیجیان نازنین با پایین ترین سطح عملیاتی، بساط اغتشاشگران را جمع کردند، در اتفاقات و حوادث #محلی و حتی بالاتر، اتفاقات #کشوری نیز نباید انتظار داشته باشیم، رهبری مقتدر ورود کنند.
بله! اگر مساله ای در مرحله ی #کلان و به صورت #راهبردی پیش بیاید، مقام معظم رهبری همچون گذشته با بصیرت و درایت و شجاعت، چشم فتنه را با استعانت از خدا و پشتیبانی ملت انقلابی، کور خواهند کرد. ان شاءالله
#الا_ان_حزب_الله_هم_الغالبون🌷
✍#جواد_حیدری
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️پایان صفر و تکرار خرافاتی همچون «دقالباب مساجد»/برخی اعمال خرافی در پایان ماه صفر چیست؟
✅کوبیدن درب مساجد هیچ پیشینه تاریخی و سندی ندارد و باید از آن بهشدت پرهیز کرد و با توجه به اینکه «کوبیدن درب مساجد»، در دین وارد نشده، اگر بهعنوان عمل دینی انجام شود، علاوه بر اینکه ثوابی ندارد، گناه کبیره محسوب میشود، چراکه بدعت در دین نهی شده است.
🖊#استاد_جواد_حیدری
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_فارس
↪️ http://fna.ir/dd3jqx
🆔 @javadheidari110
❓پرسش
❔آیا پیامبر اسلام شهید شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند❓
💠پاسخ؛
❗️آنچه که از روایات شیعه و سنی بدست می آید آن است که پیامبر گرامی مسموم شده و از دنیا رفتند.
👌امام حسن علیه السلام فرمود:
«هیچ یک از ما نمی باشد جز آنکه یا توسط شمشیر از دنیا می رود و یا توسط سم از دنیا می رود»
📚بحار الانوار ج27 ص217
📚کفایه الاثر ص227
👌امام رضا علیه السلام فرمود:
«همه ما مقتول و شهید از دنیا می رویم»
📚الفقیه ج2 ص585
📚عیون الاخبار ج2 ص203
👌شیخ صدوق می نویسد:
«اعتقاد شیعه آن است که پیامبر در خبیر مسموم شد و توسط همان سم به شهادت رسید»
📚اعتقادات ص109
👌شیخ مفید می نویسد:
« پیامبر در روز 28 صفر در مدینه در حالی که مسموم شده بود از دنیا رفت»
📚المقنعه ص456
👌شیخ طوسی می نویسد:
«پیامبر گرامی در حالی از دنیا رفت که مسموم شده بود»
📚التهذیب ج6 ص2
❗️علامه حلی نیز همین مطلب را می نویسد
📚تحریر الاحکام ج2 ص118
👌امام صادق فرمود:
«پیامبر در روز خیبر گوشت مسموم را خورد و زمان مرگش فرمود همان گوشت مسموم روز خیبر مرا از پای درآورد و هیچ پیامبر و جانشین پیامبری نیست مگر آنکه شهید میشود»
📚بصائر الدرجات ج1 ص503
👌وفرمود:
«زن یهوی گوشت را مسموم ساخت و به خورد پیامبر داد و سبب فوت پیامبر شد»
📚همان مدرک
❗️شیخ کلینی و دیگران از علما نیز مسموم شدن پیامبر گرامی توسط سم زن یهودی را نقل می کنند
📚الکافی ج6 ص315
📚المحاسن ج2 ص470
📚وسائل الشیعه ج25 ص57
👌وفرمود:
«گمان می کنید پیامبر به مرگ طبیعی از دنیا رفت یا کشته شد؟
❗️پیامبر قبل از مرگ توسط آن دو نفر مسموم شد و از دنیا رفت»
📚تفسیر عیاشی ج1 ص200
👌علامه مجلسی می گوید محتمل است هر دو سم در شهادت پیامبر گرامی دخیل بوده است
📚بحار الانوار ج22 ص516
🔴مساله شهادت پیامبر گرامی در کتب اهل سنت نیز مورد اشاره قرار گرفته است.
🗯بخاری می نویسد:
«عایشه می گوید:در روزهای پایانی حیات پیامبر به زور در دهان آن حضرت دوایی ریختیم،حضرت با اشاره به ما فهماند که به من دوا نخورانید، ما گفتیم این خودداری پیامبر به خاطر آن است که مریض از دوا بدش می آید ووقتی بهوش آمد فرمود:ایا من شمارا از این کار نهی نکردم؟اکنون به جز عباس که شاهد ماجرا نبوده باید جلوی چشمان من به دهان همه آنان که دراین خانه هستند از همان دوا ریخته شود»
📚صحیح بخاری،ج5 ص120 ح5382
❔چرا عایشه حرف پیامبر را گوش نداد و به زور در حلق پیامبر گرامی دارو ریخت در حالی که خداوند اطاعت پیامبر را در هر حال لازم و واجب می داند
🔷حشر7
❔چرا پیامبر از خوردن دوا خود داری کرد مگر پیامبر کودک بوده است که از دوا بدش بیاید❔ایا نعوذ بالله او درک نمی کرد که چه چیزی برایش مفید است و چه چیزی مضر❔
❔چرا پیامبر دستور به قصاص داد که خودشان نیز از آن دوا بخورند❔ایا پیامبر بدون استحقاق دستور به مجازات می دهد
❗️حاکم در مستدرک می آورد:
«به خدا سوگند پیامبر وابوبکر وحسن بن علی با سم و عمر عثمان، علی وحسین با شمشیر کشته شدند»
📚المستدرک علی الصحیحین،ج3 ص61 ح 4395
🗯بزرگان اهل سنت از ابن مسعود نقل کرده اند:
«اگر 9 بار سوگند یاد کنم که پیامبر کشته شده است برایم بهتر است تا یک بار سوگند یاد کنم که او کشته نشده است زیرا خداوند اورا پیامبر وشهید قرار داده است»
📚مسند احمد،ج1 ص408 ح3873
📚طبقات الکبری،ج2 ص201
📚المصنف،ج5 ص269
@javadheidari110