هدایت شده از جواد حیدری
📌 *متن شبهه*👇
🌒 اول ماه صفر است 🌘
خونریزی یا شکستن تخم مرغ و دود کردن اسفند فراموش نشود...
ان شاءالله با خواندن این دعا در اول ماه صفر ازبلا دور بوده ، حاجت روا شوید: نیت کنید.
✨ سبحان الله يافارج الهمّ ويا كاشف الغم فرّج همي ويسرّ أمري وأرحم ضعفي وقلة حيلتي و أرزقنی من حيث لاأحتسب يارب العالمين ✨
حضرت رسول فرمودند
🔓 هر كس مردم رااز اين دعا باخبركنددر گرفتاريش گشايش ايجاد می شود 🔓
📌 *پاسخ به شایعه* 👇
👌این خرافات را منتشر نکنیم.
✅این خرافات هیچ گونه سندیت و صحتی ندارند.
✅معنای صفر چیست؟
«صفر» به معنی تهی و خالی است. دلیل نامگذاری آن این است که چون این ماه پس از ماه محرم است و مردم دوران جاهلیت در ماه محرم - به دلیل اینکه از ماههای حرام بود- از جنگ دست میکشیدند، با فرارسیدن ماه صفر به جنگ روی میآوردند و خانهها خالی میماند؛ از این رو به آن صفر گفتهاند.
✅ در مورد ماه صفر ، بنا بر آن چه به غلط معروف گشته، ماه صفر «نحس» است؛ به خصوص روز چهارشنبه آخرین آن ماه را که به نحس بودن بیشتر معروف شده است و در این باره روایت مخصوصى از ائمه دین(ع) نرسیده و در منابع روایی ما از اهل بیت در مورد نحس بودن این ما سخنی وجود ندارد.
◀️بین مردم مشهور شده است که ماه صفر ماه نحسی است و برای رفع نحوست آن باید ادعیه ای خواند یا صدقه داد و ...
اما جالب توجه است وقتی به منابع روایی رجوع می کنیم حدیثی در مجامع روایی دال بر نحوست ماه صفر نمی یابیم.
✅مرحوم شیخ عباسی قمی ره صاحب مفاتیح الجنان نیز در ابتدا اعمال ما صفر می گوید: بدان که این ماه به نحوست معروف است. یعنی ایشان نیز صرفاً شهرت این امر را بیان می کنند و👈 روایتی دال بر این مطلب نمی آورند.
◀️حتی دعایی هم که برای رفع این نحوست ایشان در کتابش به نقل از فیض کاشانی ره و ... آورده است؛ در هیچ یک از مجامع روائی ما موجود نیست طبق جستجوهای انجام شده. حتی در آثار چاپی خود فیض کاشانی ره نیز این دعا به چشم نمی خورد. حتی در مجامع روائی و کتب عامه نیز همچین دعایی به چشم نمی خورد.
◀️اما علامه مجلسی ره در کتاب «زادالمعاد» خویش که کتابی شبیه مفاتیح است در ابتدای بحث ماه صفر می نویسد:
👈این ماه مشهور به نحوست و شومی است و این مطلب به دو معنی می تواند باشد: اول آنکه طبق قول علمای امامیه رسول الله(ص) در این ماه وفات یافتند. و معنی دوم اینکه چون این ماه پس از ماهایی است که قتال در آنها حرام است[یعنی ماههای ذی القعدة، ذی الحجة و محرم الحرام]؛ و این ماه که ماه شروع قتال است شوم باشد. و من در احادیث امامیه چیزی که دلالت بر نحوست این ماه داشته باشد؛ ندیده ام. و صرفاً در برخی روایات غیر معتبر عامه این مطلب آمده است.
✅خب وقتی حدیث شناس مبرزی چون علامه مجلسی(ره) این حرف را بزند؛ واقعاً تردید بسیار جدی در نحوست این ماه به وجود می آید؛ اگر نگوئیم قطع به نحس نبودن این ماه پیدا می کنیم.
◀️درباب چهارشنبه ماه صفر و علی الخصوص چهارشنبه آخر ماه صفر نیز ایشان می گوید:
✅پس بدان که نحوست چهارشنبه آخر ماه صفر بین عوام و بلکه بین خواص[یعنی حتی بین علما] مشهور است. و به دست من روایتی که دلالت بر این مطلب داشته باشد؛ نرسیده است. چه روایات عامه و چه روایات امامیه معتبر. و البته روایاتی در باب نحوست روز چهارشنبه به نحو مطلق و چهارشنبه آخر هر ماه به نحو خاص داریم.
#واما_در_مورد_روایتی_که_آورده_شده👇👇
(سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین)👇👇
◀️چنین حدیثی نیافتیم و حدیث هایی که در اینترنت مشاهده می کنید; تا در منابع معتبر ندیده اید یا در سایت های معتبر و شناخته شده تایید نشده اند ، نپذیرید.
◀️متاسفانه کارخانه حدیث سازی در اینترنت به شدت فعال است و در قالب های ظاهر الصلاح اهداف شومی را تعقیب می کنند.
✅البته الفاظ دعا از دعاهای مختلف گرفته شده و با این عبارت دعا کردن مانعی ندارد چون مضمون خوبي دارد اما نسبت دادن آن به پیامبر و از زبان پیامبر ترویج كردن (تا زماني كه يقين به استناد آن نداريم ) دروغ بستن بر پیامبر خداست که بزرگترین گناهان می باشد.
🌱
@javadheidari110
📌محل اقامت اسرا در شام
◀️طبق نقل مشهور #اسرا را از باب #توما یا ساعت، وارد شهر کردند و در ورودی #مسجدجامع، بر سکویی که محل نگهداری اسرا بود، جای دادند که در معرض دید عموم مردم باشند.
◀️در روایتی دیگر، اسرا را در آغاز ورود به #دمشق در محلی #ویران و بی سقف جای داده و چند #سرباز_رومی را به نگهبانی آنان گماردند.
◀️به گزارش امام #صادق(ع)، خانه ای به آنان دادند که بر سرشان فروریزد و آنان را بکشد.
◀️خطبه کوبنده امام #سجاد(ع) در مسجد جامع باعث گردید که اسرا را به خانه ای کنار منزل یزید ببرند.
◀️طبق گزارش شیخ مفید، اتاق #زنان و مردان جدا بود.
📚صفار، بصائر الدرجات، ص۳۳۷.
📚مفید، الارشاد، ج۲، ص۲۶.
📚سیدبن طاوس، الملهوف، ص۲۱۹.
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
پرسش:
چرا پيامبر در جنگ بدر آب را به روي قريش بست؟
پاسخ:
هر چند در برخی از گزارشها آمده است كه پیامبر(ص) در جنگ بدر مانع دسترسی دشمنان به آب شده اند، ولی این گزارش از چند جهت قابل قبول نیست.
نکته ی اول: پیامبر(ص) از هر لغزش و خطایی مصون است، او اسوه حسنه است[۱] و همه می بایست در مكارم اخلاقی به حضرت اقتدا كنند و به بیان قرآن آن حضرت صاحب خُلق عظیم[۲] است. او نمونه كامل تمامی فضایل اخلاقی است. روشن است كه چنین شخصی آب را به روی دشمن نمی بندد. بستن آب به روی دشمن نقطه مقابل فضایل اخلاقی است و این كارها از حضرت به دور است.طبق برخی گزارشات تاریخی كفار قریش خواستند از چاههای بدر آب بردارند كه مسلمین مانع شدند، در این هنگام پیامبر(ص) به مسلمین خطاب كرد و فرمود: مانع آب خوردن كفار نشوید و آنها را رها كنید.[۳]
نکته ی دوم: از بررسی آیات قرآن و منابع تفسیری استفاده می شود كه چاهای منطقه بدر در اختیار دشمن بوده است. امین الاسلام طبرسی و علامه طباطبایی در ذیل آیه ۱۱ سوره انفال[۴]، اتفاق نظر دارند كه چاههای بدر در اختیار مشركان قریش بوده است. در این آیه میخوانیم:
«یاد آرید هنگامی را كه خواب سبكی كه مایه آرامش از سوی خدا بود، شما را فرا گرفت؛ و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را به رحمت خود با آن پاك كند؛ و پلیدی شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهای شما را محكم و گام ها را با آن استوار دارد».
این دو بزرگوار در ذیل همین آیه شریفه میگویند:
مشركان قبل از مسلمانان بر آب تسلط پیدا كردند و مسلمانان گرفتار تشنگی شدند و شیطان وسوسهشان كرد كه شما خود را از اولیای خدا میدانید، در حالی كه مشركان بر آب مسلطند؛ پس از آن باران به حد كافی آمد و علاوه بر تطهیر آنان از حدث و خبث، زمین رملی و شن زار زیر پایشان نیز مستحكم شد.[۵]
همچنین در تفسیر كشاف نقل شده كه چاه های آب در منطقه بدر در اختیار كافران بود و آنان زودتر از مسلمانان آنجا را گرفته بودند و مسلمانان در جائی بودند كه آب نبود و بعد از ورود به منطقه بدر ناگهان با نیروهای دشمن روبرو شدند.[۶]
طبق برخی نقل ها مسلمانان با ساختن حوضچه هایی آب باران را برای خود ذخیره كرده بودند كه بنابر نقل طبری،عده ای از مشركان آمدند و از آب حوضچه خوردند،كه پیامبر خدا فرمود: اینهائی كه از حوض آب خوردند همه شان در جنگ كشته می شوند جز حكیم بن حزام[۷] البته آنان آب داشتند، ولی برای اطلاع از اوضاع و احوال و به بهانه آب خوردن آمده بودند.
«بدر» منطقه وسیعى است كه نقطه جنوبى آن بلند (العدوة القصوى) و منطقه شمالى آن پست و سرازیر (العدوة الدنیا) مىباشد. در این دشت وسیع آبهاى مختلفى با چاههایى كه در آن حفر شده بود، وجود داشت و پیوسته بارانداز كاروانها بود.
«حباب بن منذر» كه یكى از افسران كارآزموده جنگى بود به پیامبر اسلام گفت:
آیا به فرمان خدا در اینجا فرود آمدید، یا اینكه اینجا را براى نبرد مناسب دیدید؟ پیامبر فرمود: دستور خاصى در این قسمت وارد نشده است و اگر نقطه مناسبترى در نظر شما است بگویید. چنان چه مصالح جنگى اقتضا كند تغییر مكان مىدهیم.
«حباب» گفت: مصلحت این است كه در كنار آبى كه به دشمن نزدیك است فرود آییم؛ سپس كنار آن حوضى بسازیم كه براى خود و چهارپایان همیشه آب در اختیار داشته باشیم. حضرت نظر افسر خود را پسندید و فرمان حركت داد. این جریان به خوبى مىرساند كه پیامبر گرامى در امور اجتماعى به مشورت و رعایت افكار عمومى فوق العاده اهمیت مىداد.[۸]
بنابراین پر كردن چاههای منطقه بدر بدستور پیامبر اسلام(ص) برای ممانعت از دسترسی دشمنان به آب، واقعیت ندارد.
پی نوشت ها:
[۱]. «لقد كان لكم فی رسول الله اسوه حسنه لمن كان یرجو الله والیوم الاخر وذكر الله كثیرا».(احزاب، آیه ۲۱).
[۲]. «وانك لعلى خلق عظیم».(سوره قلم، آیه۴).
[۳]. واقدی، المغازی، ج۱، ص ۶۱.
[۴]. «إِذْ یغَشِّیكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَینَزِّلُ عَلَیكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِیطَهِّرَكُمْ بِهِ وَیذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّیطَانِ وَلِیرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَیثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ»
[۵]. ر.ك. طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، دارالاحیاء التراث العربی، مؤسسه التاریخ العربی، ۱۴۱۲، ج۴، ص ۲۵۰؛ و ر.ك. طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، مؤسسه اسماعیلیان، ج۹، ص ۲۲.
[۶]. زمخشری، كشاف، ج۲، چاپ چهار جلدی، ص۲۲۳ در ضمن آیه ۴۲ سوره انفال.
[۷]. (تاریخ طبری، ج۲، ص ۱۴۵ هشت جلدی).
[۸]. سیره ابن هشام، ج ۱، ص ۶۲۰ و تاریخ طبرى، ج ۲، ص ۱۴۴.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
3.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 آبی که از مسئولان گرم شد
🔹بحران بیآبی شهرکرد اگرچه ۱۳ روز طول کشید اما نمونه بسیار خوبی از صبر مردم و کار شبانهروزی مسئولان را برای حل مشکلات به نمایش گذاشت.
@javadheidari110
4_6010398674499142904.ogg
زمان:
حجم:
1.89M
پیرامون روایت: کل رایة ترفع قبل قیام القائم فهو طاغوت - توضیح دهید.
#طاغوت_پرچم
#انقلاب_قیام
جـــــــــــــوادحیــــــــــدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠 پرسش:
احساس می کنم همسرم ، با زنان دیگر در ارتباط است ، راهکار شما برای جذب همسر به محیط خانواده و قطع ارتباط با دیگران چیست؟
#اخلاق_حقوق_متقابل
✍️ پاسخ:
خواه ناخواه خانمها نسبت به همسرانشان حساس هستند و گاهی حساسیت بیش از حد روی موضوعی منجر به ایجاد تصورات غلط شده و نهایتا خدایی ناکرده ممکن است زن با تصورات غلط موجبات تهمت زدن و بدبینی به همسر خویش را فراهم آورد لذا از این حیث موضوع را مورد توجه قرار دهید تا خدایی ناکرده مرتکب گناه نشوید.
گاهی بحث، تنها تصور و احساس نیست و در واقعیت رفتارهایی را ازجانب همسرتان مشاهده کرده اید و از این بابت احساس نگرانی می کنید.دراین حالت ممکن است نقصی در رفتار و گفتار و کردار شما و همچنین رابطه جنسی و عاطفی بین شما و همسرتان وجود داشته باشد و این ضعفها منجر به سرد شدن همسر شما اززندگی و علاقه به نامحرم شده باشد.پس دررفتار خود جستجو کرده و کمبودهای خود را پیدا نمایید.
اگر ایشان فکر می کنند که شما از این رابطه بی اطلاع هستید بهتر است اصلا به روی ایشان نیاورید و اجازه ندهید قبح گناه در متن زندگی شما ریخته شود چرا که درغیر این صورت ممکن است ایشان جسارتشان برانجام گناه بیشتر شود.
دلایل گرایش مردان به سمت سایر زنان گوناگون می باشد.تنوع طلبی، عدم جذابیت همسر، عدم ارضای نیازهای جنسی، ضعف اعتقادات مذهبی و پایبند نبودن به سنت ها از جمله عوامل گرایش مردان به سایر زنان است پس با دقت دررفتار خود و همسرتان دلیل اصلی این گرایش را پیدا کرده و متناسب با آن عمل کنید.
در این شرایط باید رابطه عاطفی خود را با همسرتان بیشتر و بهتر از قبل نمایید وهرگز میدان را برای نفر سوم خالی نکنید.
هرچند دوست داشتن و محبت کردن به همسرتان با توجه به نوع رفتارشان برای شما سخت و گاهی غیر ممکن به نظر می رسد اما شما تسلیم نشوید و با چنگ و دندان زندگی خود را نگه دارید.
آرامش خود را حفظ کنید و بدون دعوا و درگیری و بدون ایجاد تنش و اختلاف سعی درحل موضوع نمایید.
شناخت کاملی نسبت به نیازهای همسرتان داشته باشید و به آن نیازها توجه کنید .معجون محبت به همسر اثری اعجازآمیز خواهد داشت.
شما باید به عنوان یک زن ثابت کنید که هنوز هم مرکز عاطفی خانواده تان هستید و می توانید دوباره همسرتان را به خانواده بازگردانید. البته بدانید که بازگشت به شرایط عادی نیازمند تلاش پایدار و خستگی ناپذیر شماست
مهمترین راه اثبات محبت، ابراز محبت است. دوست داشتن یک امر است و ابراز دوست داشتن امری مهمتر.لذا در روابط خود با همسر دائما دوست داشتن خویش را با محبت های کلامی و غیر کلامی ابراز نمایید.
درامور زندگی با همسرتان مشورت کرده وبا تبادل نظر با ایشان، امور را مدیریت نمایید حتی بعضی ازمواقع سعی کنید نظر همسرتان را مقدم بر نظر شخصی خود بدانیدتا همسر شما احساس کنند که در اداره خانه، جایگاه والایی دارند.
گاهی در زندگی، همسر ما دچار اشتباه می شود، دراین زمان نوع واکنش ما نسبت به اشتباه او می تواند در تحکیم روابط ویا تزلزل آن بسیار موثر باشد.خانمی که در برابر خطای همسرش عفو و گذشت داشته باشد و دائما او را به خاطر اشتباهش سرزنش نکند بذر محبت را درزندگی می کارد اما برعکس کسی که مدام اشتباهات همسر را همچون پتکی بر سر او بکوبد، موجبات دلسردی در زندگی را فراهم خواهد کرد.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
✅ کسب درآمد از مخاطبان ایرانی به کمک افسانههای چینی
☯️ فنگشویی روشی برای طراحی محیط است که در اسطورهها و باورهای چینی ریشه دارد؛ همچنین آن را هنر متعادل کردن انرژی در محیط تعریف میکنند. مهشید رئیسی یکی از افرادی است که به آموزش فنگشویی مشغول است و گوی سبقت را در این عرصه از دیگران ربوده است.
⚛️ رئیسی سعی میکند فنگشویی را یک علم معرفی کند، ولی امروزه فنگشویی بهعنوان یک خرافه که بهصورت شبهعلم درآمده در دنیا شناخته میشود؛ که زندگی بسیاری از افراد را به توهماتی از جریان انرژیهای مثبت یا منفی آلوده نموده است.
🇨🇳 هم ازاینرو، کشوری مثل چین محدودیتهایی برای فنگشویی قرار داده است تا مردم به زندگی طبیعی و عاقلانه برگردند.
☪️ مهشید رئیسی همچنین میکوشد فنگشویی را یک سبک دینی نشان دهد که در قرآن هم دربارۀ آن مطالبی وجود دارد.
🔥 او با توجه به اینکه فنگشویی به معنای باد و آب است، آیات قرآن دربارۀ باد و آب را شمارش کرده و میگوید بیش از ۵۰ آیه در قرآن دربارۀ فنگشویی وجود دارد! او همچنین از فنگشویی رنگ در قرآن صحبت میکند.
0️⃣ مهشید رئیسی در مورد اعداد نیز صحبت کرده و بعضی از اعداد را مقدس مینامد؛ همچنین مدعی میشود که اعداد دارای قدرت هستند که وی از آن قدرتها مطلع است.
🤫 او اخیراً اعلام کرده که روشهایی که او آموزش میدهد، بسیار قدرتمند است و به همین علت نباید عمومی شود، به همین علت بعضی از آموزشهایش را پس از مدتی حذف میکند و دیگر تکرار نمیکند.
💰 او هر آموزهای که باعث جلب مخاطبان بیشتر شود در سبد آموزشهایش قرار میدهد و آن را از یکسو به فنگشویی و انرژیهای درونی و محیطی مربوط میسازد و از سوی دیگر به پولسازی ربط میدهد.
@javadheidari110
هدایت شده از جواد حیدری
🌑تأملی در روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام
❌ بررسی منابع تاریخی و حدیثی شیعه و سنی تا پایان قرن هفتم، نشانگر این مطلب است که هیچ نویسنده ی شیعه یا سنی، شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام را اوایل صفر یا در هفتم صفر یا حتی در اواسط این ماه ، نمی داند.
❌عموم مورخان و محدثان شیعه « 28 صفر » یا « آخر صفر » را نقل کرده اند (1) و مورخان اهل سنت نیز یکی از روزهای آغازین ماه ربیع را مطرح کرده اند. (2)
یعقوبی نیز گرچه شیعه است اوایل ربیع را ذکر کرده است. (3)
❌ اگر بخواهیم بین روایات مورخان سنی با روایات علمای شیعه سازگاری برقرار کنیم باید بگوییم شهادت امام حسن علیه السلام تقریبا همزمان با سالروز شهادت رسول الله صلوات الله علیه و آله بوده است. (اواخر صفر یا اوایل ربیع با چند روز اختلاف (طبق قول اهل سنت).
❌بنابراین اصرار عده ای بر «هفتم صفر» مبتنی بر روایت یا مستند محکمی نیست زیرا نخستین کتابی که این روز را به عنوان روز شهادت حضرت(ع) ذکر کرده کتاب «الدروس الشرعیه» نوشته «شهید اول»(قرن 8) است(4) که گویا در نسخه خطی آن در هنگام استنساخ (رونویسی از روی نسخه خطی) اشتباه شده و عبارت «آخر صفر» به صورت «سابع صفر» ثبت شده است. پس از آن ، کفعمی نیز – قاعدتا در اثر اعتماد به نسخه کتاب «الدروس» - همین اشتباه را نقل کرده است(5).
📚پی نوشت ها:
(1) حسن بن موسی نوبختی (متوفای 310هـ) فرق الشيعه ، ص24 و کلینی (متوفای 329هـ)، الكافي ، ج:1 ، ص:461 و شیخ مفید(متوفای 413هـ) ، مسارّ الشیعه ، ص47 و شیخ طوسی(متوفای 460هـ) ، مصباح المتهجد، ج2، ص: 790 و فتال نیشابوری (مقتول در سال 508هـ) ، روضة الواعظين و بصيرة المتعظين (چاپ قدیم)، ج1، ص: 168 و طبرسی(متوفای 548هـ) ، إعلام الورى بأعلام الهدى (چاپ قدیم)، ص: 206 و همو ، تاج المواليد، ص: 82 و ابن شهرآشوب(متوفای 588هـ) ، مناقب آل أبي طالب (ع)، ج4، ص: 29 و محمدتقی شوشتری(التستری – متوفای 1415ق)، رسالة في تواريخ النبي و الآل، ص: 33
(2) محمد بن سعد (متوفای 230هـ) ، الطبقات الكبرى، خامسة1، ص:354 و بلاذری(متوفای 279هـ) ، أنساب الأشراف، (چاپ زكار)، ج3، ص:299 و طبری،تاريخ الطبري (تحقیق محمد ابوالفضل ابراهیم - بیروت)، ج11، ص:514 و ابن عبدالبر(متوفای 463هـ) ، الاستيعاب، ج1، ص:389
(3) تاريخ اليعقوبى(متوفای 284هـ) ،ج2، ص:225
(4) شهید اول (متوفای 786هـ) ، الدروس الشرعية ، ج2 ، ص7
(5) كفعمي (متوفای 905هـ) ، جنة الأمان الواقية(مصباح الکفعمی) ، ص: 510
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
🌤
☀️
♦️نکات مهم درباره دعای فرج♦️
برای پیشگیری از سوءتفاهم لطفا تا آخر بخوانید👇
1⃣ متن کامل دعای «اِلهی عَظُمَ البَلاء ...» در منابع اقدم یعنی آثار محمدون ثلاثه اول(کلینی، صدوق و شیخ طوسی رضوان الله علیهم) و معاصران آنان یافت نمیشود.
2⃣ در کتبی که در دوره های بعدی(قرن ششم و هفتم) تألیف شده اند در موارد اندکی متن دعا هست ولی سند ندارد یعنی به صورت مرسل نقل شده و راویانش نامعلومند.
3⃣ کتبی که این دعا را ذکر کردهاند، متن یکسانی ارائه نمیکنند بلکه در منابع مختلف به صورت متفاوت از یکدیگر نقل شده و در قدیمیترین منبعی که این دعا را در آن مییابیم یعنی کتاب قصص الانبیاء تالیف قطب راوندی یافت میشود به صورت زیر است:
«اللهُمَّ عَظُمَ البَلاءُ و بَرِحَ الخَفاءُ و انقَطَعَ الرَّجاءُ وَ انكَشَفَ الغِطاءُ و ضاقَتِ الأرضُ و مَنَعَتِ السَّماءُ و أنتَ المُستَعانُ و إلَيكَ المُشتَكى و عَلَيكَ التَّوَكُّلُ فِي الشِّدَّةِ و الرَّخاءِ فَصَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ و آلِ مُحَمَّدٍ و عَلى أولِي الأمرِ الّذينَ فَرَضتَ طاعَتَهُم وَ عَرَّفتَنا بِذلِكَ مَنزِلَتَهُم فَفَرِّج عَنّا بِحَقِّهِم فَرَجاً عاجِلا قَريباً كَلَمْحِ البَصَرِ اَو هُوَ اَقرَبُ» (قصص الأنبیاء، قطب راوندی متوفای 573هجری، ص365)
در کتاب قطب راوندی عبارات پایانی( از «یا محمد یا علی ...» تا آخر) وجود ندارد اما در کتاب ابن المشهدی که حدود نیم قرن بعد می زیسته این عبارت هست.
4⃣ خواندن دعای الهی عظم البلا ... به شرطی که قاطعانه به معصومان (علیهمالسلام) نسبت داده نشود و مفسدهای از قبیل «کمک به متهم شدن شیعه به شرک» یا «ایجاد سوءتفاهم در بین خود شیعه» نداشته باشد، جایز یا خوب است.
5⃣ طبق فتوای شماری از مراجع تقلید، خواندن عبارت «یامحمد یاعلی ...» در نماز، موجب خروج از نماز و بطلان آنست زیرا در نماز نمیتوان به غیرخدا خطاب کرد و با غیرخدا سخن گفت بجز در سلام نماز که به پیامبر (صلی الله علیه و آله)، سلام می دهیم که آن نیز موجب خروج از نماز است. بنابراین اگر در قنوت بگوییم یامحمد! این خروج از نماز و حرف زدن با غیرخداست که اگر عمدی باشد موجب باطل شدن نماز و اگر سهوی باشد موجب سجده سهو است.
6⃣ وقتی درباره سند و متن یک دعا اینهمه حرف و حدیث هست نباید آن را به شعائر و آداب عمومی شیعیان تبدیل کرد بلکه باید در حد یک دعای فردی برای افرادی که به آن علاقه دارند باقی بماند.
♻️نتیجه اینکه
حاجت خواستن از خود پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و اهلبیت (علیهمالسلام) شِرک نیست مگر اینکه معتقد باشیم آنها «خدا» هستند ولی در احادیثی که با سند صحیح در اختیار داریم توصیه نشده که حاجت را از خود معصومان (علیهمالسلام) بخواهیم؛ همچنین معصومین (علیهمالسلام) به ما آموختهاند که همانند زیارت امین الله و زیارت عاشورا و دعاهای صحیفه سجادیه، همیشه حاجاتمان را از خود خدا بخواهیم ولی برای استجابتِ دعا، صلوات بفرستیم و یا خدا را به حق پیامبر و اهل بیت (صلوات الله علیه و علیهم) سوگند دهیم.
بنابراین شیوه بعضی از ما که حاجت را از معصوم (علیهالسلام) میخواهیم، ناشی از توصیهی معصومین (علیهمالسلام) نیست بلکه سلیقهی شخصی خودمان است.
#شبهات_وهابیت
#توسل
#شرک
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
☀️
⛅️
☀️ 🌤 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️ 🌤 ☀️
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
آیا در بهشت میتوانیم مرتکب گناه شویم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: طبق آيات نوراني قران کريم، بهشتيان هر چه اراده کنند برايشان مهياست. (1)
نکته دوم: بهشت دار جزاست و نه دار عمل. امام علي علیهالسلام میفرمایند: «وَ إِنَّ الْيَوْمَ عَمَلٌ وَ لَا حِسَابَ وَ غَداً حِسَابٌ وَ لَا عَمَل»؛ «دنيا دار عمل هست و نه جزا و آخرت محل جزاست و نه عمل». (2)
نکته سوم: با توجه به اينکه، عالم آخرت با عالم دنيا کاملاً متفاوت است، درک کامل و وافي از فضاي بهشت و بهشتيان براي ما امکانپذیر نيست و نبايد انتظار داشته باشيم، شناختي دقيق از نعمتها و پاداشهای بهشت به دست بياوريم. در روايتي از امام علي علیهالسلام آمده است: «ِ فِيهِ مَا لَا عَيْنٌ رَأَتْ وَ لَا أُذُنٌ سَمِعَتْ وَ لَا خَطَرَ عَلَى قَلْبِ بَشَر»؛ «در بهشت نعمت هايي است که هيچ چشمي نديده و هيچ گوشي نشنيده و بر قلب کسي خطور نکرده است». (3)
نکته چهارم: بهشتيان پاک و طاهر هستند و جز پاکي و طهارت از آنان سر نمیزند. قران کريم در وصف بهشتيان میگوید: «لا يَسْمَعُونَ فيها لَغْواً وَ لا تَأْثيما-إِلاَّ قيلاً سَلاماً سَلاما»؛ «در آن (باغهای بهشتى) نه لغو و بيهودهاى مىشنوند نه سخنان گناهآلود_تنها چيزى كه مىشنوند «سلام» است «سلام»». (4)
نتيجه اينکه: هرچند بهشتيان هر چه اراده کنند در اختيارشان قرار میگیرد و میتوانند استفاده کنند ولي با توجه به پاکي و طهارتي که بر بهشتيان و بهشت حاکم است، جز خير، پاکي و صفا و صميميت در بهشت حاکم نيست و اثري از گناه به معناي دنيوي و خستگي و پلشتي در بهشت وجود ندارد.
قران میفرماید: «لا يَمَسُّنا فيها نَصَبٌ وَ لا يَمَسُّنا فيها لُغُوب»؛ «نه در آن رنجى به ما مىرسد و نه سستى و واماندگى». (5)
پینوشتها:
1. نحل/31
2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 84
3. الأمالي (للصدوق)، النص، ص: 542
4. واقعه/25-26
5. فاطر/35
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️