eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5.4هزار دنبال‌کننده
1.6هزار عکس
456 ویدیو
155 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 پرسش: آیا اموات می توانند ازاحوال خانواده خود در دنیا اطلاع پیدا کنند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: با سلام مرحوم کلینی (ره) نقل می کنند : اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسید : آیا میت خانواده خود را ملاقات می کند؟ حضرت فرمودند : بله ، اسحاق می پرسد : مدت اين ملاقات چه مقدار است؟فرمود: مقدار اين ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نيكى هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خويشاوندان خويش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى ديگر هر سه روز...(1) قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع يَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ.... امام صادق علیه السلام مطلب جالبی را در این مورد ،به یکی از اصحاب متذکر می شوند که : ...إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِب... مومن و کافری که از دنیا میرود به دیدار اهل و عیال خود می ایند و انان را می بینند ولی تفاوت انان در این است که مومن تنها حالت شادی خانواده خود را میبیند و کافر حالتهای ناراحتی و حزن انان را(2) توجه داشته باشیم با توجه به مثالی بودن جسم اموات در عالم برزخ ، طبیعی است که آن ها را نمی بینیم و از این امر مطلع نمی شویم. شادی روح همه ی اموات صلوات پینوشت : 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 231 2. همان ، ص :23 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
⁉️ در عصر غیبت کبری ملاقات با امام زمان (عج) به چه صورت ممکن است ؟ الف ) هر زمان فردی بخواهد میتواند خدمت حضرت برسد ب ) به هیچ وجه امکان ملاقات با حضرت ممکن نیست ج) ملاقات فقط در صورت صلاحدید امام زمان ( عج) ممکن است . 🔰 از ساعت 12:05 تا ساعت ۱۳:۰۰ فرصت دارید در مسابقه چشم به راه شرکت کنید ، و برای راهنمایی برنامه چشم به راه را با کارشناسی در ساعت 12:05 از رادیو اصفهان بشنوید . 📱 گزینه صحیح با ذکر نام و نام خانوادگی و نام مسابقه چشم به راه به 300003344 رسال کنید . هر هفته ، یک برنده به قید قرعه جایزه ی اسکان و پذیرایی سفر به مشهد از طرف کانون خدمت رضوی دریافت می کند . 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
کانال رسمی استاد جواد حیدری
#مسابقه #چشم_به_راه
سلام علیکم پاسخ سوال: گزینه ی (ج) تا ساعت 13 امروز فرصت هست ارسال کنید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از سلاله اخلاقی
ملاقات امام زمان علیه‌السلام .mp3
زمان: حجم: 4.59M
🌻مسابقه پیامکی چشم به راه🌻 ملاقات با امام زمان علیه‌السلام در عصر غیبت به چه صورت ممکن است؟ 1_هر زمان هر فردی بخواهد ملاقات با حضرت صورت می‌پذیرد. 2_به هیچ وجه امکان ملاقات ممکن نیست. 3_ملاقات فقط در صورت صلاحدید حضرت ممکن است. (پاسخ خود را تا ساعت 13، به شماره ی 300003344 ارسال کنید.) هرهفته به قید قرعه جایزه‌ی اسکان سه روزه در حرم مطهر رضوی ... کارشناس‌‌ برنامه‌:استاد جواد حیدری @solalehakhlaghi
35.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آیا ۷ صفر روز شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام است یا ۲۸ صفر؟ پژوهشگران گوش کنند استاد @javadheidari110
پرسش: یک دلیل عقلی برای اثبات معاد بیان کنید. ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته ی اول: توجه داشته باشیم، بحث در مورد حیات پس از مرگ، مبتنی بر پذیرش مسئله توحید هست لذا کسی که اعتقاد به خدا و صفات خداوند ندارد، صحبت در مورد معاد، منطقی به نظر نمی‌رسد. نکته ی دوم: یکی از براهین اثبات معاد، برهان عدالت هست که تبیین این برهان نیازمند بیان مقدماتی هست: الف: در یک تقسیم‌بندی، انسان‌ها به مطیع ( عمل‌کننده به دستورات خداوند) و عاصی (گناهکار) تقسیم می‌شوند . ب: عقل حکم می‌کند، این دو گروه باید در بهره‌مندی از ثواب و عقاب و تشویق و سرزنش، متفاوت باشند . ج : آنچه مشهود هست، عدم فرق بین این دو در دنیا هست و بلکه خیلی از اوقات، افراد عاصی در بهره‌مندی از تمتعات و نعمت‌های دنیوی نسبت به افراد مطیع، جلوتر هستند. و اساساً دنیا ظرفیت برخورد با مطیع و عاصی را ندارد. از باب نمونه: اگر فردی صدها نفر را بدون دلیل کشته باشد، چگونه در دنیا امکان قصاص کامل وجود دارد؟ د : مقتضای عدل الهی چنین است که باید عالم دیگری باشد تا هم بین این دو گروه فرق گذاشته شود و هم افراد هر گروه به ثواب و عقابی که مستحق آن است برسد. و این عالم همان عالم آخرت هست. نکته سوم : قرآن کریم نیز به این دلیل عقلی چنین اشاره می‌کند : أَمْ نَجْعَلُ‏ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ كَالْمُفْسِدينَ فِي الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ‏ الْمُتَّقينَ كَالْفُجَّار**آيا ما آنان را كه ايمان آورده و به اعمال نيكو پرداختند مانند مردم (بى ايمان) مفسد در زمين قرار مى‏دهيم؟ يا مردمان باتقوا و خداترس را مانند فاسقان بدكار قرار مى‏دهيم (و مانند آنان جزا خواهيم داد)؟ (1) پی‌نوشت: 1. ص/28 ✨✨✨✨✨✨ ✅ آیدی دریافت سوالات دینی👇👇 @khameneieshQ کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از 🕊شیماسادات حجازی
🧓حکیمانه یک وکیل برای دفاع از مردی که متهم به سرقت بود، دفاعیه جالبی کرد گفت : موكل من فقط یک دست خود را داخل پنجره خانه ای کرده وچند اشیا بی ارزش برداشته!عدالت نیست که او به زندان برود! دست او که خود او نیست، پس چرا برای مجازات یک عضو بدن، همه اعضای بدن باید مجازات شود؟!!! قاضی که بسیار مجرب و کار کشته بود، در جواب وکیل سرش را به روی کاغذ برد و حكمی نوشت و بدست وکیل داد و گفت : بیان خوب ودرستی بود. من هم با شما موافقم. پس من هم یک دست او را به یکسال حبس محکوم کردم!حال خود او میخواهد با دستش برود زندان یا بدون دستش برود خانه؟!!! در این لحظه متهم دست مصنوعی خود را به زمین گذاشت و رفت!! قاضی فریاد زد و گفت: فقط بگو بچه کجایی ؟!!! متهم گفت: بچه اصفهان قاضی اشک در چشمانش حلقه زد و گفت:' برو ولی اگه مسيرت اینطرفا افتاد ، کمی گز آردی برای ما بیار!!!😂 ╭━━━⊰💠🌸⊱━━━━━━╮ @sadat_530_hijazi☀️🕊 ╰━━━⊰💠🌸⊱━━━━━━╯
استاد جواد حیدری🔻 🔻تبصره: عقل و منطق اقتضا می کند در بدو ورود به مباحث اعتقادی خصوصا اگر قصد این باشد که بنیادین بحث شود، می بایست شروع آن از مباحث معرفت شناسی باشد. زیرا امروزه برخی اساسا منکر عقل هستند. 🔻گروه اول 1⃣ عده ای با اصطلاح آگنوستیک، اینها شک گرا هستند و در هر امری تشکیک می کنند لذا در ابتدا می بایست آنان را به حوزه ی یقین آوریم و این امر هم سهل است و هم مشکل (سهل ممتنع) اینها معتقدند که در همه چیز شک دارند و همین گزاره ای که بکار می برند را ما گزاره ی خود برانداز می نامیم. یعنی خودش دارد به نحوی خود را نفی می کند. بر گزاره ی "من در همه چیز شک دارم" سه اشکال وارد است: ۱) به من که مخاطب او هستم می گوید ۲) خودش دارد می گوید ۳) دارد یک گزاره را می گوید نتیجه اینکه او ۳مقوله را یقینی فرض کرده است. ۱) اینکه می گوید شک دارم یعنی خودش را قبول دارد که هست. ۲) مرا مخاطب قرار داده پس در وجود من نیز شک ندارد اگر شک داشت با من صحبت نمی کرد ۳) در همین امری نیز که می گوید شک دارد نیز یقین دارد. 🔻گروه دوم 2⃣ اینها را سوفسطائی گویند، چون منکر وجود هستند. در فلسفه آمده: مرز بین فلسفه و سفسطه قبول واقعیت و قبول وجود است. برای این دسته اول باید ثابت کنیم هستی و واقعیت وجود دارد لذا برای گفتگو با چنین اشخاصی ابتدا باید آنان را در فضای رئالیسم آورد. زیرا تا واقعیتی را نپذیرند نمی توان با آنان گفتگو کرد. 🔻گروه سوم 3⃣ پوزیتیویسم ها هستند که منکر عقل هستند. اینها فقط گزاره های علمی را قبول دارند و علم در نزد آنان فقط ساینس است (علوم تجربی) یعنی فقط هرآنچه در آزمایشگاه و لابراتوار با حس و تجربه قابل آزمایش باشد را قبول دارند نظیر راسل که معتقد است گزاره ی خدا هست و خدا نیست هر دو گزاره، بی معنا و نامفهوم است و نه می شود آن را اثبات کرد و نه رد چون برای قبول و رد آن نیز نیاز به آزمایش کردن داریم. او معتقد است مسلمانان ادعای عقل می کنند و این ادعای آنان قابل پذیرش نیست. در پاسخ به اینگونه افراد🔻 باید عقل را ثابت کرد زیرا همه چیز را که نمی توان با علم (حس و تجربه) اثبات کرد. زیرا ما علم (حس و تجربه) را نفی نمی کنیم و معتقدیم ابزار شناخت ۴تاست🔻 ۱) علم(حس و تحربه) ۲) عقل ۳) وحی ۴) شهود ❓سوال❓ برای فردی که فقط حس و تجربه را قبول دارد خدا راچگونه اثبات میکنید؟ با استفاده از روش گزاره های خودبرانداز (گزاره هایی که خودشان، خود را باطل می کنند) با او وارد بحث می شویم و می گوئیم شما گفتید "هر چیزی که قابل آزمایش باشد" را قبول دارید همین جمله را از کجا آوردید آیا این گزاره را در آزمایشگاه آزمایش کردید؟ قضیه ی من فقط هر چیزی قابل آزمایش باشد را قبول دارم را در علم منطق به آن قضایای موجبه ی کلیه می گوئیم که جایگاه آن عقل است نه خارج لذا این گزاره را که نمی توان آزمایش کرد را از کجا آورده اند ❄️نتیجه اینکه: همین جمله ی آنها، مبنای شان را رد کرد. روش دوم رد مبنای آنها🔻 یک سیب به آنها نشان می دهیم و می گوئیم این چیست می گوید سیب ما می گوئیم نخیر پرتقال است او اصرار دارد که سیب است و ما اصرار که پرتقال است سپس ما می گوئیم این میوه هم سیب است و هم پرتقال او برمی گردد می گوید نخیر فقط سیب است چون یک چیز محال است دو چیز باشد چون اجتماع نقیضین رخ می دهد. دست آخر ما به او می گوئیم اجتماع نقیضین محال است یعنی این میوه یا سیب است یا پرتقال چون یک چیز نمی تونه دو چیز باشه این مطلب قابل آزمایش نیست و شما قبول دارید و عقل آن را درک می کند و شما خودتان اقرار کردید که عقل را قبول دارید و طبق قاعده ی لامشاحة فی الاصطلاح ما سر اسم دعوا نداریم، در نامگذاری بخیل نیستیم شما مختارید هر اسمی بر عقل بگذارید. مهم این است که مبنای تان را نقض شد جهت مطالعه بیشتر رجوع شود به کتب 📚معرفت شناسی آیت الله جوادی آملی 📚معرفت شناسی آقای ری شهری 📚معرفت شناسی استاد معلمی ┈••✾•🌺•✾••┈┈• 🆔 @javadheidari110 •┈┈••✾•🌺•✾••┈┈